Medlem
Besökare: 16450 | Medlemmar: 116980

Kom ihåg mig
Krönika Rädda Ale Arena från nedläggning

Krönika: Rädda Ale Arena från nedläggning

En av Ale-Surtes största supporters Anki Paulin går hårt åt Ale Kommuns kommunalråd Mikael Berglund efter en artikel i Göteborgs-Posten där han berättar att han vill lägga ned Ale Arena ifall inte grannkommunen Kungälv går in med likvida medel för att hålla arenan igång.

DELA MED DIG
Dela med twitter Dela med facebook Dela med pusha Skriv ut    Hjälp?

MER LÄSNING
Diskutera
Spelschema för Surte

Ale kommuns politiker har ju talat om att det kanske inte blir någon is i Ale Arena, på grund av pengabrist.
GP:s inslag (fredagen den 27 maj) om Ale kommun och Ale arena visar ju med all önskvärd tydlighet bristen på kompetens i marknadsföring av kommunen och den totala avsaknaden av initiativraft.
Inte undra på att Ale rasar allt längre ner på listan och hamnar bland de sista i varje undersökning om näringslivets inställning till Ale kommun.
Den politiska ledningen i kommunen har fullständigt tappat greppet om utvecklingen för föreningsliv och ungdomars villkor.
När Ale arena byggdes var det med hjälp av c:a 9000 frivilliga timmar.
Bygget blev en folkrörelse som aldrig tidigare förekommit i Ale kommun.
Hallen byggdes för att ge våra unga chansen att utvecklas som människor och att känna gemenskap och trygghet och lära sig vad hänsyn, ordning och reda betyder i livet.
Vad ska våra barn och ungdomar göra istället?
En förhandling har inletts med Kungälvs kommun, det är väl i och för sig bra men varför kan ni inte vidga era vyer, det finns fler bandyklubbar i Göteborgsområdet.
Mölndals kommun har meddelat att de inte tänker spola upp Mölndals isbana förrän vecka 50.
Göteborgs idrotts och föreningsförvaltning har meddelat att Ruddalens bandyis kommer att spolas upp tidigast i början av december.
Heden skall spolas upp ”så snart det går”, vilket kan innebära att is finns på Heden oktober, november eller december. Allt beroende på vädret.
Frillesås bygger tak på Sjöaremossen. Om det kommer att bli klart i år vet vi inte.
”Från vanligtvis välunderrättat håll” hör vi att Mölndals kommun är intresserade av att hyra in det nyblivna Allsvenska laget Mölndal Bandy i hallen för försäsongsträning på stor is.
Frillesås kvalade sig till en plats i allsvenskan och är, enligt samma källa, mycket intresserade av att komma till Ale Arena i år igen för försäsongsträning på stor is.
GAIS nyblivet Elitserielag, funderar på Arena Vänersborg eftersom de hört att Ale Arena inte finns tillgänglig.
Vad kostar det då att inte öppna Ale Arena? Blir man av med kostnaden bara för att man stänger igen, det är en kapitalkostnad på runt 20 miljoner? Knappast!
Var finns kompetensen, konstruktiviteten och initiativkraften?
Sedan kan man ju undra över alla som bara gnäller på ”Kommunen” för att ”man inget gör”.
Kommunen det är alla vi som bor i Ale kommun, glöm inte det!

Artikel GP>>


Anki har även startat en facebookgrupp som heter "Vi som vill ha kvar Ale Arena".
Ni kan gå med i gruppen genom att klicka på länken in under.

Facebook>>

 G

44 KOMMENTARER      6814 VISNINGAR
ANKI PAULIN
2011-05-28 17:57:00

ANNONS:
Artikelkommentarer

CROSS Artikelkommentarsfunktionen stängd

Nytänk!:
Många bandyföreningar balanserar på en eknomisk slak lina dvs den har en tendens att sjunka under den kritiska gränsen, om och om igen. Med gemensamma krafter kan föreningar/kommuner hjälpa varandra istället för att stjälpa varandra. Vi vill väl att våra barn och ungdomar skall ha lag att möta? Eller skall de små behöva åka till Trollhättan/Lidköping/Skövde/Karlstad? Ja jag vet att VG serien finns! Eller skall vi strida till sista man och endast en står kvar? Jag tror inte då vi kommer att stå oss i konkurrensen mot andra idrotter, eller vad tror ni? Släpp hörnflaggorna och utveckla era tankar! Det finns möjligheter inte bara svårigheter!

Med gensam arena dödar man intresset, IFK Göteborg, Gais och Öis klarar det varför skulle vi inte klara det? Säg inte att det har med pengar att göra! Intresset finns hos oss själva inte hos någon annan!

Egoistiskt skulle kanske ex Gais eller Kungälv säga, visst vi kan fixa en egen hall ex som Slättbergshallen. Skulle Gais göra det behöver dom få till att Höjden och kanske Mölndal tränar där samtidig! Om Kungälv skulle fixa egen hall så behöver de den tillsammans med Kareby och KSK den helt själva!

Sen har du allmänhetensåkning som är en inkörsport för att intresse skall väckas för spelet bandy!

Vi kan alla gå på i ullstrumporna och inte göra något eller så kan vi arbeta tillsammans för att göra bandy i Västra Sverige till den starkaste i Landet om vi vågar!


Tumme upp 2011-05-31 08:35:53

Tänk:
En gemensam Arena dödar intresset. Ska man se krasst på det har väl Ale för få lag och spelare för att kunna driva en arena. Att lägga över ansvaret på grannkommuner som är i den motsatta situationen situationen att man börjar få för många lag och spelare än vad istiden klarar är inte särskilt realistiskt. Visst kan lag från andra kommuner hyra tider för sina äldre lag som kan pendla, men finns det ingen konståkning, skrinnarföreningar eller hockeyskolor i kommunen som kan börja använda isen så det blir ekonomi i det? En hall som står tom tycker vi väl alla är ett slöseri på resurser?
Tumme upp 2011-05-31 08:06:06

Nädu:
Aldrig i helvetet! Skulle sluta gå på bandy om ja ska behöva ta bilen till gbg, hemsk tanke.....
Tumme upp 2011-05-31 06:18:41

Bandy för alla:
Håller med nytänk! Samarbete med match å elit träningsarena som används av Göteborgs omådets alla lag. Sedan klubbar med egna träningshallar för ungdomslagen, där på vissa håll föreningar säkert kan samsas. Bandygymnasium mm ja tack
Tumme upp 2011-05-30 23:16:44

Nytänk!:
Bandynörden, det känns inte som om du riktigt kan tänka utanför dina ramar. Det handlar om alla kommuner om vi skall ha en bra bandykultur och då gäller det defenitivt alla lag. Det som diskuteras ifrån kommunerna Ale och Kungälv är just kommun diskussioner, dvs det är politiker som inte har kunskap om vad som krävs utan vill med en kvickfix lösa sina problem! Det är dumt och oansvarigt av oss alla som gillar bandy att fokusera på problemen utan vi behöver fokuser på lösningarna för framtiden! I Kungälv finns finansiär till hall om mark finnes! Kan mark finnas någon annanstans? Det kanske finns fler finansiärer i Gbgs området eller hur? Driften är den stora frågan för alla kommuner då de är livrädda att dra på sig kostnader. Låt kommunerna komma fram till sina lösningar javisst, men vill vi sitta i deras händer där ingenting händer? Skall klubbarna påverka så som IFK Göteborg, Gais och Öis gjorde när Gamla Ullevi byggdes om, antagligen! Nytt tänk och inte för storslaget då går det åt skogen!
Tumme upp 2011-05-30 15:50:40

Realist:
Problemet är att Ale-Surte trots en fantastik insats av deras medlemmar har byggt en Arena som inte håller måttet. Den i bristfälligt isolerad och drivs av aggregat som gör den väldigt enegerikrävande. När man dessutom är det enda laget i kommunen och därtill har få ungdomslag så säger ju ekvationen sig själv att det inte går runt ekonomiskt. Surte borde istället för Kungälv vända sig till Gais som precis som Surte har problemet med att inte ha en så stor verksamhet för att fylla tiderna i en hall.

Att flytta Kungälvsbandyn som krigar för mer istid till Ale-Surte kommer aldrig Kungälvsklubbarna gå med på vilket Kungälvs kommun också inser. Det går inte att frakta över barn och ungdomar upp till Jennylund dit det tar över en timme att ta sig med kollektivtrafik och även med bil kommer det ta en bra stund i och med trafiken och ombyggnaden av jordfallsbron som kommer att förlänga vägen.

I Kungälv skulle man utan problem klara att att fylla istiderna i en hall. Så varför inte montera ner Ale Arena och förfina den med samma investeringar i Kungälv och spela ute på Jennylund igen så kan Surte träna i Kungälv på försäsongen. Rent praktiskt och ekonomiskt och ur miljö och trafik synpunkt så är det vansinnigt att flytta på 3 klubbar och låta en vara kvar när man kan göra tvärtom.

Tumme upp 2011-05-30 14:15:57

Hm:
Det bästa vore väl om bandykommunerna runt Göteborg gick samman och byggde en bandyhall, som någon skrev här nedan. Det behöver inte vara någon jättedyr, men kanske runt 90-100 miljoner så man får en modern och fräsch hall som håller länge.

I Göteborg är man ju vana vid att dela på arenor - Gamla Ullevi har ju delats mellan tre lag sedan urminnes tider, och Valhalla delas ju redan nu.

Tumme upp 2011-05-30 14:03:45

Bandy nörd:
OBS!!! OBS!!! OBS!!!
Detta handlar om Kungälvs kommun och Ale Kommun !!!

IFK Kungälv , Ale Surte , Kareby , KSK, GAIS, Mölndal, Frillesås mfl. har inte med detta politiska beslut att göra.Vi kommer därimot att få ge våra synpunkter.
Håll klubbarna utanför diskutionen.

Tumme upp 2011-05-30 11:33:45

stefan:
För det första. Anki har endast skrivit krönikan, ingressen är skriven av mig som sköter surtes sida här på sf. För det andra vill jag inte se fler sådana inlägg som kom från dig nu. Jag kommer både ta bort ditt inlägg och spärra dig från att skriva om det inte upphör på studs.
Stefan

Tumme upp 2011-05-30 10:50:57

GudFader:
1. lägg ner AleSurte, dom har ändå inte varit bra sen Bridholm stod...

2. anki, sluta skriva om dig själv i 3e person. Artikeln är skriven av Anki Paulin och ändå skriver hon bl.a "En av Ale-Surtes största supporters Anki Paulin", "Anki har även startat en facebookgrupp". Du är komisk och hamnar NÄSTAN på samma låga nivå som daniel med denna artikeln.

Tumme upp 2011-05-30 10:25:43

Nytänk!:
Alt 1. Nu måste vi tänka om, det handlar inte om att vi skall ta bort något, utan skapa mer! Göteborgsområdet behöver en evenemangsarena där bandy kan spela elitmatcher för alla bandylag i Gbgs området placerad ex ytan mellan Angeredsbron och Kungälv där alla lagen, Kungälv, Surte, Gais, Höjden, Mölndal. Lätt tillgängligt med motorvägen så att infrastrukturen fungerar! Denna hall skall enkelt kunna varieras för andra evenemang så som mässor, handbollsmatcher, inomhus fotbollsmatcher, konserter mm. Vad varje kommun sedan behöver är för bandyn är bra träningshallar med bra driftskostnader. Sluta nu säger säkert någon, ja bandyn är inte där nu men hur skall vi annars lyfta sporten! Ale Arena har helt sjuka driftskostnader, man skulle behöva investera i minst 20 milj för att få bra driftskostnader, dvs man löser inget genom att flytta arenan. Bygg om den och få ner driftskostnaderna till en bra träningsarena!
Alt 2. Vi har idag i området 3 elitserielag, ex antal i serier under osv. Kommunerna förstår inte hur mycket som bandy betyder för ex Kungälv eller Ale kommun. Utan att veta så är det likadant med Mölndal och VF. Föreningarna tar hand om ungdomar och barn, skapar goda medborgare som sedan betalar tillbaka i sin tur till sina egna barn. Kulturen bandy är gammal i dess kommuner/städer och har blivit starkare och starkare efter en dipp på slutet 90-talet.

Våga satsa på ungdomarna och barnen!

Tumme upp 2011-05-30 08:56:58

Flytta arenan till Kungälv:
Kan inte Kungälvs kommun köpa arenan och montera upp den i Kungälv? Då får Kungälv sin arena och Ale kommun blir av med problemet. Skulle kanske lösa problemet? Sen kan man ju undra varför Ale kommun ställer ultimatum till Kungälv? Det finns ju fler föreningar (Gais, Mölndal, Frillesås, Kareby mfl) som också borde vara med i diskussionen.
Tumme upp 2011-05-30 07:54:54

Dennis:
Det är väl möjligtvis vad man kan kalla för ett offentligt förhandlingsbud. Ett litet hot sådär, och så kan man skylla på Kungälv om det inte slutar lyckligt.
Tumme upp 2011-05-29 22:42:25

GAIS:are:
Intressant artikel! Det bästa är väl om Kungälv stad hjälper till med pengar för att kunna hålla igång Ale Arena tidigt på säsongen. Sedan får vi väl hålla tummarna för att Ale får ordning på ekonomin och på sikt att även Kungälv får sin hall! Det är ju många lag som vill i i arenan...
Tumme upp 2011-05-29 19:52:09

Jo däh:
Spiken: Kulten kring era kommunpolitiker i Trollhättan är skrämmande. Inte konstigt i och för sig, Trollhättan är Sveriges värsta diktatur där det aldrig varit något annat styre än sossarna.
Tumme upp 2011-05-29 18:44:23

info:
Nu är det så att bygget i bohus var det sossarna som klubbade igenom. Övriga saker som händer i kommunen sker i de norra delarna där det bor folk som tjänar mer pengar. Så kontentan är att borgarna som vanligt gynnar de som har gott ställt och missgynnar de som har det sämre.
Tumme upp 2011-05-29 18:35:38

Omprioritering:
Det verkar som man prioriterar andra idrotter i Ale, man har byggt ett fint hus för friidrott i Bohus och kommer att anlägga konstgräs för fotboll i Älvängen,Ahlafors Nol Nödinge, så dit går det skattepengar
Tumme upp 2011-05-29 17:36:31

Spiken:
Verkar som de ledande i Ale kommun är lika soprena som de i Vänersborg....typ 0+0 är lika med 0....men lägg till en etta (1) så blir det genast problem. Vore kul o va en fågel då dessa möts för o grilla korv!!!
Tumme upp 2011-05-29 15:11:30

tråkigt men sant:
Klubbarna i Kungälv skulle aldrig gå med på att flytta sin verksamhet till Ale Arena. Det dom kan tänka sig är att ha Arenan som ett komplement för att få mer istid. Kungälv, Kareby och KSK, skulle aldrig flytta. Det går inte ens praktiskt med tanke på avtånd, trafik, tillgänglighet och ombyggnad av jordfalssbron mm. Politikerna verkar inte heller tro på denna idé nu när det visat sig att under vintertid är Skarpe Nord billigare att driva än Ale Arena.

I Ale finns bara Surte. Varför inte flytta Ale Arena till Kungälvs kommun. Enklare för 1 lag att pendla än 3. Och själva kommer Surte aldrig klara driften av arenan.

Tumme upp 2011-05-29 14:03:53

Inga skattepengar till idrotten!!:
Så underbar världen blir med BLÅTT styre :-(
Tumme upp 2011-05-29 14:01:26

Bandy nörd:
Första gången jag hörde detta av Anders Holmensköld ( att Ale och Kungälvs kommun) diskuterade ett samarbete angående Ale Arena var i mitten av april.
Klubbarna i Klv har ett klart negativ inställning till detta då det endast kommer att ge oss mindre is tid ( fler lag skall dela på istiden)
Förklara sedan för mig hur våra ungdomar skall ta sig dit (alla har inte föräldrar som kan ställa upp och köra vid varje träning.


Tumme upp 2011-05-29 11:25:10

Parten:
När det gäller Kungälv så är det ju faktiskt 3 föreningar (4 om man räknar Karebys damer för sig) samt ett otal ungdomslag så berörs. Lika så har väl Surte flera ungdomslag. Att dessa två kommuner skulle klara sig med en enda arena tillsammans vore nog en utopi. Då skulle träningar och matcher behöva vara på natten.

Hoppas att alla som kan påverka också gör det.


Tumme upp 2011-05-29 11:14:38

Orre:
Jag vet att alliansen i Kungälv har Sagt till IFK att man funderar på att stänga ner skarpe nord och typ gå in med pengar i Ale arena eller liknande och låta IFK spela och träna där istället..
Med tanke på vad vi läser här, att det förhandlas med kungälvs kommun, så verkar det ju som att dom planerna är långt gångna..
Är rädd att vi kommer tappa mkt publik på det här. Inte alls samma grej att ta bilen över till bohus som att promenera ner till skarpe..

Tumme upp 2011-05-29 10:48:55

Majoren:
Mycket bra skriven artikel Anki! Håller med iallt du argumenterar!
Tumme upp 2011-05-29 10:35:59

Gert-Inges fan Club:
Annars finns ju det närmare/billigare alternativet till Vänersborgs Arena i Trollhättan. Om det skall tränas/spelas under tak alltså!

Länktips: Alternativ
Tumme upp 2011-05-29 10:24:30

CampNord:
Dvs att gå ihop med surte och spela i ale.
Tumme upp 2011-05-29 08:36:21

CampNord:
Hm, mår psykist dåligt bara av den tanken.
Tumme upp 2011-05-29 07:47:46

Hm:
Varför går inte Surte och Kungälv ihop och spelar i Ale Arena, och delar på kostnaderna? Kungälv verkar inte få någon bandyhall än på minst två-tre år. Om klubbarna inte delar på hallen, så finns ingen hall i området och Kungälv tvingas till Vänersborg, samtidigt som man måste dela Skarpe Nord med Surte eftersom de inte kommer ha nån hemmaplan att lira på.

Det bästa vore väl om man delade på hallen, helt enkelt. Klart billigare än att bygga en ny i Kungälv, och snabbare.

Tumme upp 2011-05-29 02:00:32

Skarpe Nord:
Är väldigt kluven i denna frågan. Självklart vill även vi i Kungälv ha is i Ale Arena tidigt på försäsongen. Men om Kungälvs kommun ska gå in med pengar i arenan minskar chanserna för en egen bandyhall i Kungälv, i alla fall de närmsta åren.
Tumme upp 2011-05-28 22:14:18

Tråkigt:
Detta är framtiden för föreningar med hall tyvär
Tumme upp 2011-05-28 22:05:36

Stefan:
Inte IFK Kungälv som klubb utan kommunen Kungälv, tyvärr...
Tumme upp 2011-05-28 21:47:24

Suck:
Så nu hänger de på Kungälv? som vill ha en arena i kungälv... Så jävla fel de kan bli
Tumme upp 2011-05-28 21:40:56

Stefan:
bollen du har fattat grejen!
Tumme upp 2011-05-28 21:33:42

bollen:
Undrar om ni inte förstår det stefan säger? Han är inblandad i klubben och han om någon borde väl veta vad som stämmer. Säger han då att kommunen inte kommer att spola upp isen alls så är det garanterat så.

Sen vill jag bara inflika att alliansen inte styr ale ensamma utan gör det med hjälp av aledemokraterna. Utan dom hade styret i kommunen varit detsamma som tidigare, röd.

Tumme upp 2011-05-28 21:19:46

Bandy nörd:
"– Eller så öppnar vi inte arenan till hösten. Ju snabbare vi får ett besked från Kungälv desto bättre, säger han."
Jag kan inte tyda detta på ett annat sätt än att de inte vill spola upp tidigare.
Helt klart är väl att kommunen inte tar mer kostnader än vad Jennylund kostade att driva,innan hallen (läs kortare såsong)

Tumme upp 2011-05-28 21:11:44

ajaj:
Hallå... Ni har ju tyvärr valt in alliansen för att leda kommunen... Då får ni leva med det... SORRY jag lider med ER...

Tänk er för NÄSTA val...
MVH//En Göteborgare som kommer sakna Ale-Arena

Tumme upp 2011-05-28 20:34:49

Stefan:
Jag vet att han menar hela säsongen!
Tumme upp 2011-05-28 19:47:46

Hm:
I GP säger han väl att man inte kommer spola upp is alls "till hösten", inget annat. Vintern säger han inget om.
Tumme upp 2011-05-28 19:46:45

Stefan:
Men jag är involverad i surte och det som står där är precis det som han och övriga ledningen i ale kommun tänker.
Tumme upp 2011-05-28 19:36:54

santa maria:
tidningarna brukar ju krydda rätt bra också. man ska inte tro på precis allt som tidningen skriver.
Tumme upp 2011-05-28 19:34:41

Stefan:
Läs länken till GP. Där säger Berglund precis det att de inte kommer spola upp isen över huvudtaget om inte kungälvs kommun hjälper till.
Sorgligt :-(

Tumme upp 2011-05-28 19:26:13

Bandy nörd:
Hm: jag tror du har helt rätt i ditt resonemang
Ale kommun vill givetvis att "någon" är med och delar på den enorma drift kostnaden som det kostar att spola upp tidigare på säsongen.

Tumme upp 2011-05-28 18:43:50

Hm:
Kommunen får väl spola upp isen vid samma tidpunkt som man hade spolat upp den utomhus då. Det kostar ju inte mer än vad det hade kostat att ha en vanlig bandybana, för kommunen har väl inte tänkt lägga ner bandyn helt?
Tumme upp 2011-05-28 18:30:54

123:
Tråkigt att en sådan här diskussion skall behöva förekomma, för mig som utomstående funderar ju även på om kommunen insett att det enda jag förknippar ale med är bandy..frågan är ju vilka andra arrangemang drar lika mycket folk i närområdet? (inte göteborg inräknat, för det är inte närområde) jo, det är IFK kungälv bandy, tråkigt var ordet, tycker synd om framförallt alla ungdomar som inte kommer att kunna spela bandy.
Tumme upp 2011-05-28 18:17:56



ANNONS:

Fler artiklar om Surte

Rydén tillbaka & han tar med sig Bengtsson
Surte Idag blev det helt klart att backen Daniel Rydén återvänder till Surte BK och han tar även med sig Karebys senaste lagkapten, backen Daniel Bengtsson.
2012-05-22 16:59:07

Surte värvar forward från Nässjö
Surte Igår blev forwarden/mittfältaren Marcus Blom klar för Surte BK. Marcus kommer från allsvenska Nässjö IF där han spelat i deras a-lag de senaste 4 säsongerna. (Foto: Nässjö IF)
2012-05-22 10:55:59

Christoffer Olsson till Surte
Surte Igår var det Alex hemsidan kunde presentera som en återvändare. Idag blir det polaren Christoffer "Bollibompa" Olsson som återvänder till Surte efter 9 år på "flykt" i andra lag.
2012-05-09 19:45:21

35:an Wetterberg åter i Surte BK
Surte Idag blev det helt klart att målvaktsfantomen Alexander Wetterberg kommer tillbaka till Surte BK för att hjälpa klubben att försöka ta sig tillbaka till allsvenskan.
2012-05-08 21:06:00

Linde kör vidare
Surte Surtes egen försvarsklippa Andreas Linde meddelande att han kör vidare med sitt bandyspel i moderklubben Surte BK.
2012-04-29 16:25:04

Jensa vänder hemåt
Surte Efter endast en säsong hos Mölndal så väljer talangen Jens Samuelsson att vända hemåt till moderföreningen Surte BK.
2012-04-28 11:12:52

4:an fortsätter
Surte T-H-E-L-L-A 4:an heter Thella. De orden är välbekanta från läktaren i Ale Arena. Idag blev det klart att Fredrik Thelaus fortsätter spela ytterligare en säsong.
2012-04-22 17:12:46

Robert Holmén ny huvudtränare i Surte
Surte Nu är Surtes nya tränare klar, och det blev en gammal Surteprofil som tar över ansvaret, Robert Holmén 44. Utöver Robert som tränare så har ytterligare 11 spelare skrivit nytt kontrakt med klubben.
2012-04-21 21:59:00

Äntligen en ny Rosberg i seniortruppen
Surte Det var ex antal år sedan men nu är det äntligen dags igen. En Rosberg är åter med i Surtes seniortrupp, nämligen Jakob Rosberg.
2012-04-19 21:41:51

Silly Season: Tobbe é klar
Surte Liksom många andra lag kommer vi på Surteredaktionen följa vår klubbs silly season.
2012-04-10 09:57:00

SENASTE NYHETERNA OM SURTE BK
ANNONS:

DAGENS TV-MATCHER

Eurosport 2 18:00, Eurosport 2 visar U23, Toulon Turkiet - Japan
Canal+ Extra 19:00, Canal+ Extra visar Allsvenskan Gefle - Örebro SK
Canal+ Extra 19:00, Canal+ Extra visar Allsvenskan Syrianska FC - Mjällby