Medlem
Besökare: 3590 | Medlemmar: 117024

Kom ihåg mig
David Karlsson petas ur VM-truppen

David Karlsson petas ur VM-truppen

Franco Bergman väljer att peta Elitseriens skyttekung David Karlsson ur truppen till bandy-VM, som avgörs mellan 29 januari och 5 februari i Kazakstan.
– En klassisk petning. Klart att jag hade hoppats eftersom det har gått bra för mig och jag känner att jag har utvecklat mitt spel, säger Karlsson till ekuriren.se.


DELA MED DIG
Dela med twitter Dela med facebook Dela med pusha Skriv ut    Hjälp?

MER LÄSNING
Diskutera
Spelschema för Sverige

När Franco Bergman i dag presenterande truppen till bandy-VM så var det framförallt David Karlssons frånvaro som överraskade. Elitseriens skyttekung ställs alltså åt sidan, samtidigt som Patrik Nilsson och Christoffer Edlund saknas på grund av skador. I stället utgörs truppens anfallare av Daniel Andersson, Jonas Edling, Christian Mickelsson och Ted Bergström. Sedan tidigare har även Daniel Mossberg lämnat återbud till VM.
- Han snackade nånting om andra forwards och vad det nu var men jag fattade knappt. Han (Franco Bergman) har inte direkt talets gåva, säger David Karlsson till ekuriren.se.

Truppen i övrigt är väntad och innehåller totalt fyra landslagsdebutanter, utöver nämnda Bergström och Mickelsson även Sandvikens Erik Säfström och Johan Löfstedt. 

Bandy-VM startar den 29 januari i Almaty, Kazakstan, med svensk öppningsmatch mot Finland. Varenda VM-match sänds i TV10, där Viasat gör en storsatsning. Frida Nordstrand r programledare, Per Forsberg och Janne Blomqvist är kommentatorerna med experterna Kenth Hultqvist, före detta förbundskapten, och Hammarby-spelaren Jesper Eriksson.

Hela den svenska VM-truppen:

Målvakter:
Anders Svensson, Edsbyn
Andreas Bergwall, Dynamo Kazan

Utespelare:
Linus Pettersson, Sandviken
Andreas Westh, Bollnäs
Olov Englund, Hammarby
Daniel Välitalo, Edsbyn
Per Hellmyrs, Bollnäs
Erik Säfström, Sandviken
Hans Andersson, Edsbyn
Johan Esplund, Zorkij
Stefan Eriksson, Hammarby
Daniel Berlin, Sandviken
Johan Löfstedt, Sandviken
Daniel Andersson, Villa Lidköping
Jonas Edling, Edsbyn
Ted Bergström, Broberg
Christian Mickelsson, Sirius


100 KOMMENTARER      4443 VISNINGAR
ANDREAS SÖDERMAN
andreas.soderman@svenskafans.com
2012-01-18 14:59:00

ANNONS:
Artikelkommentarer

CROSS Artikelkommentarsfunktionen stängd

Fritte:
Förr i tiden tog ju pressen ut ett lag som senare mötte landslaget. Det skulle vara väldigt intressant nu med!
Tumme upp 2012-01-20 08:41:13

Bandy!:
Vi kan dela Sverige på två delar i Sverige så alla spelare neråt i landet får en chans att vara med också....


Tumme upp 2012-01-19 22:49:47

ForzaVilla:
Vill bara upplysa om att David har vunnit skytteligan i slutspelet de senaste två säsongerna, dvs alltid bäst då det gäller.
3 Tumme upp 2012-01-19 22:06:45

Öbo(villait):
a: vi ger oss för ditt enorma kunnande alla som vill ha med Davva och har set hela säsongen i år har naturligtvis helt fel och du vet allt bäst! Förlåt a att vi har retat upp dig du är allsmäktig eftersom du går efter alla sm-finaler du sett med davva och vet då naturligtvis bäst
Tumme upp 2012-01-19 22:04:02

a:
Om Sverige misslyckas i VM så inte fan beror det på att David Karlsson saknas i varje fall. Konsekvent blek i alla SM-finaler han spelat med Bajen och knappast nån som gör skillnad mot ryssarna. Har svårt att förstå det höga tonläget kring den petningen faktiskt.

Sveriges problem är avsaknaden av Patrik Nilsson och Mossberg. DET är spelare som gör skillnad, och det är förbannat synd att de inte kan vara med. Nu står hoppet till att Hellmyrs lirar på sin toppnivå och att Esplund för en gångs skull kan vara riktigt bra i landslaget. Frågan om David Karlssons vara eller inte vara är bara en parentes i det stora hela.

1 Tumme upp 2012-01-19 19:59:05

Observer:
Hoppas på guld för Finland och en fjärde plats för Helsingland!
1 Tumme upp 2012-01-19 18:15:29

Anders:
PW: Vad trevligt att du alltid håller en sån vettig nivå på diskussioner. Tro inte annat än att du fortfarande är en kommentatorsgalning ;-), men man måste ändå hylla dig lite för att du inte gör bort dig i likhet med många andra Bollnäs-patrask i diverse kommentatorsfält.

PS. Jag är själv från Bollnäs och håller på giffarna så jag får säga sånt, det är lite som att bögskämta och själv vara bög :-). DS.

Tumme upp 2012-01-19 17:11:58

PW:
Ps Ska väl kanske tillägga att dessa sajter nog inte ger en särskilt representativ bild av hur gemene man hemma framför TV-apparaterna kommer att förhålla sig i den här frågan. Vi som skriver här är nog trots allt en ganska liten och nördig del av den stora och breda bandypubliken, och vi ska kanske därför inte alltid ta oss själva på så oerhört stort allvar när allt kommer omkring...
Heja Sverige (och Finland...!) ;-)

1 Tumme upp 2012-01-19 15:29:28

ForzaVilla:
Personligen hoppas jag Sverige går dåligt i vm, Villa är det enda som betyder något.
1 Tumme upp 2012-01-19 15:14:26

ForzaVilla:
Re haha:: Sant, Daniel spelar i en betydligt sämre omgivning än tex Hellmyrs och gör väldigt mycket mer poäng som mittfältare, Sveriges överlägset bästa spelare är Daniel, men Davva gör det han ska när han får chansen, dvs mål.
1 Tumme upp 2012-01-19 15:12:43

PW:
Känns som att det nu byggts upp en alldeles speciell (och oväntad!) dramatisk dimension inför Sveriges VM-äventyr. Förutom dom "normala" förhoppningarna hemifrån om framgång för di svenske, tillkommer det nu, att döma av väldigt många kommentarer nedan, allt större förhoppningar om motsatsen (= fiasko). Ja även en gruppering som förhåller sig likgiltig. Allt beroende på var man står i frågan om Franco och hans uttagning. Om man är positiv kan man väl dra den gamla klyschan om att all reklam (för bandyn i det här fallet) är bra reklam, även den dåliga. Vi får se om någon känner sig som segrare efteråt...
Tumme upp 2012-01-19 15:10:45

D:
Franco Bergman är inte kvar som förbundskapten länge till ändå. Efter att Sverige återigen missar VM-final, den här gången på grund av bristande offensiv, så kommer han få kicken.
Tumme upp 2012-01-19 14:06:29

Patrik:
Tycker att det är jävligt dåligt av Karlsson att gå ut med samtalet han fick..

Nu blir det Ban for life på honom!

Tumme upp 2012-01-19 14:02:57

Haha:
Ja eller så skickar vi hela Villa till VM, sluta gnälla era patetiska Lidköpingsbor.
Det är Daniel Andersson som ligger bakom alla Davids mål, huvudsaken han är med så spelar det ingen roll vem som nätar.

2 Tumme upp 2012-01-19 14:01:41

K.K.:
Vi får skicka ett b alternativt landslag, uttaget av supportrar... konkurrensen kanske ökar.
Själv som Vsk-fan, kan man undra varför inga vsk:are är repesenterad, inget man lider av, mera ett mått på bra lagbygge.
Som sagt. det går att ta SM-guld utan landslagsspelare.

Tumme upp 2012-01-19 12:58:58

Stoffern:
Jag själv som Bollnäsbo, är lite överraskad över laget som är uttaget.
Tycker de som är hetast borde vara med (någon/några fler från Villa).

Men det är ju inte "vi" som tyvärr tar ut laget.
Så det är bara att kämpa på, och hoppas Hellmyrs kan hjälpa till och styra upp laget.

Tumme upp 2012-01-19 12:34:06

D.I.F.:
I stället för att diskutera David Karlssons vara eller icke vara i landslaget borde man koncentrerar sig på de övriga uttagna anfallarna.

Om man endast ser till antalet spelmål så har Edling har gjort åtta (17 matcher), Mickelsson tio (18), Bergström 16 (19).

Hur långt räcker detta i ett VM? Huka er Ryssland, Sverige laddar om!

Tumme upp 2012-01-19 12:02:22

Det finns bara en David Karlsson:
Det är f*n ett skämt att lyssna på vad Bergman säger om laguttagningen ang David Karlsson!

David har gjort tre mål mot SAIK, två mot BYN, två mot Hammarby och fyra mot Bollnäs. David har dessutom varit proffs i Ryssland men det räknas tydligen inte...

Bergman säger även att han tar ut Bergström för att han imponerat i klubblaget vilket tydligen inte David har gjort.

Nej, nu lägger jag ner debatten ang D Karlsson i landslaget. Jag gläds i stället att Villa "bara" har med en spelare i landslaget, vilket tordes vara bra för Villa i avslutningen av elitserien och slutspelet.


Länktips: http://elitrapport.se/stat.asp?gamesecti....
2 Tumme upp 2012-01-19 11:49:20

Mr Johan:
Blir till att bojkotta VM med en sådan kass uttagning. Må hända att David Karlsson inte är så vass på rören, men han står alltid på rätt plats och är i stort sett klinisk i sina avslut.
2 Tumme upp 2012-01-19 11:35:58

b:
Madswede - "noll framgångar i landslaget". Det är till att ha höga krav. Ett guld på två VM, båda spelade i Ryssland, borde väl kunna klassas något högre än så kan man tycka.
Tumme upp 2012-01-19 10:03:02

Madswede:
Vi har en förbundskapten som har noll framgångar i landslaget, personlighet och karisma som en våt handduk och nu har han tagit ut en anfallsuppsättning som är total katastrof. Luktar kompisuttagningar lång väg. Lyckas han inte fixa ett mirakelguld så måste han avgå omedelbart!

Läckert att TV10 ska visa alla matcher. Inspelningsapparaten får gå varm eftersom jag faktiskt bryr mig om VM. Gillar man att se bra bandy borde man inse att det finns ingen bättre bandy än Sverige-Ryssland.

Tumme upp 2012-01-19 09:48:32

Fritte:
Lite till Bergmans favör är ju att landslaget representeras av 9 olika klubbar. 7 svenska och 2 ryska. Kom ihåg förut innan edsbyns dominans; då handlade ju landslaget enbart om Saik, VSK, Bajen + Westh.
Tumme upp 2012-01-19 09:39:02

PW:
Anders: Det är lugnt, lite onödiga magisterfasoner av mig också, var väl egentligen ganska klart vad du menade...:)
Tumme upp 2012-01-19 09:25:03

Anders:
PW: Bara klantigt valt ord och allmänt sopigt av mig. Försöker väl verkar speciell kan jag tro och misslyckas då med ordvalen ;-).

Nej men allvarligt talat så har jag sett Sirius flera matcher den här säsongen och Mickelsson är verkligen ur fas. Han bränner alldeles för många chanser och ligger liksom lite lite fel hela tiden och det är inget vidare för en måltjuv. I princip ska han ha samma roll som t ex Altonen i Bollnäs men där är den sistnämnda mycket bättre på att få ner bollar och in dem i mål. Sen kan det vara så att Mickel kommer till sin rätt i landslaget och det kanske skulle kunna smitta av sig på hans spel i Sirius också.

Du får se honom på fredag och bilda dig en egen uppfattning ;-)

Tumme upp 2012-01-19 09:17:17

b:
Man kanske kan anklaga Franco för att vara "feg" i vissa uttagningar. Samtidigt är det ju faktiskt väldigt ofegt att just peta David Karlsson. Han visste såklart att han kommit undan kritik mycket enklare genom att ta ut honom, det hade ju varit mer safe. Samma när han petade Murren för ett par år sedan när han (om jag minns rätt) toppade poängligan. Slutade med VM-guld den gången, vi får väl se hur det slutar i år.
1 Tumme upp 2012-01-19 08:42:13

PW:
Anders: Förfördela = behandla orättvist. Vad menar du? Blir lite dubbeltydigt det du skriver...
För övrigt tycker jag det är befängt att förenkla debatten till att handla om att Bergman bara gynnar sina kompisar. Han bedömer väl spelarnas förmågor på andra sätt än många av oss skribenter, helt enkelt. Rätt eller fel, det kan man förstås gilla eller ogilla. Det man kan anklaga honom för är väl att vara feg när det gäller att prova nya spelare i skarpt läge. Men samma där, han litar på det invanda och dom erfarenheter han har sedan tidigare, lite Lars Lagerbäck-syndrom alltså. Men att som många gör, bara skrika avgå blir lite fattigt att läsa...

Tumme upp 2012-01-19 08:19:12

Anders:
Jag kan faktiskt tänka mig att Edsbyns gamla tränare förfördelar edsbylirare. Det ser verkligen inte bättre ut. Även Mickelsson kommer ju från frikyrkofästet i skogen.

Håller med alla om att det är en katastrof att Karlsson inte är med, men den största katastrofen är ändå att man plockar med Mickelsson. Jag kan inte minnas att han gjort en enda bra match den här säsongen och då har jag sett flera Sirius-matcher spelas. Förra året var han otroligt mycket bättre men de meriterna borde inte räcka till landslaget i år.

Tumme upp 2012-01-19 07:31:13

von:
Helt otroligt!!!!!!!!!!!!!
Kan nu bara hoppas att Daniel.A-J.Esplund hoppar av detta korpgäng.Och du Franco Bergman vad ser du ständigt i denna sur spelare J.Edling,men du har ju en formtoppad Mickelsson i och för sig som HAR spelat i ja alla vet vilket lag,samma lag som du kommer att va tränare för nästa säsong pga dåliga prestationer i landslaget,och förmodligen spelar T.Bergström där då också

Tumme upp 2012-01-19 07:24:01

Kalle:
Måste man spela i Byn Saik eller Bollnäs för att spela i landslaget David Karlsson hade varit given om han hade spelat där.
2 Tumme upp 2012-01-19 06:49:42

ForzaVilla:
Byn har 4st, Saik 4st och Bollnäs 7st spelare i vm, snacka om att vi är underdogs mot den typen av motstånd i slutspelet, vi har allt att vinna och allt annat än 0-3 i matcher mot nämnda lag vore en skräll.
3 Tumme upp 2012-01-19 01:54:19

ForzaVilla:
Villa är årets positiva överraskning, jag trodde inte på slutspel då Johan Esplund försvann och nu endast en man i vm-truppen, ändå ligger vi tvåa i serien, fantastiskt bra gjort.
1 Tumme upp 2012-01-19 01:48:43

Krigare:
Är ett stort skämt också att anders svensson och edling är med, franko bergmans bästa polare i byn... fy fan!
5 Tumme upp 2012-01-19 01:39:04

Pinsamt!:
Ruggigt pinsamt för bandysporten! Bergman tar bara med sina "kompisar" uppifrån norr och sopan mickelsson också. Pinsamt för fasen!
4 Tumme upp 2012-01-19 01:33:10

Villa-Lisch:
LgS:
Tror du att det finns många i elitidrottare (oavsett idrott) som gillar att förlora?

Klart att David är besviken över att bli petad när han är överlägsen i skytteligan. Det är f*n-i-mig en skam att han inte ens kommer med då varken Nilsson eller Edlund är tillgängliga. Dock måste det kännas oerhört skönt för David att, samma dag som han blir petad, göra fyra mål och ett ass som svar på tal.

Det enda som är bra med denna petningen är att han får möjligheten att "vila" under VM och kan fortsätta dominera skytteligan resten av säsongen.

4 Tumme upp 2012-01-19 01:16:50

Thomas A:
ForzaVilla: "[...] och Edlund gör bara mål mot sämre lag."

Dagens osanning. Såvida du inte menar att han bara gör mål på alla lag som inte är SAIK då - för då har du ju rätt!

2 Tumme upp 2012-01-19 01:10:40

LgS:
David Karlsson är väl mest känd som dålig förlorare. Skiner igenom i intervjun också. Sådana behövs inte i landslaget.
3 Tumme upp 2012-01-19 00:26:46

Vem vet:
Jag vet inte: Mig veterligen spelar inte Mickelsson eller Bergström i Ryssland heller, utan möter samma motståndare som David Karlsson vecka efter vecka - och gör hälften så mycket mål.

Så på vilket sätt är det faktum att Karlsson spelar i elitserien ett argument för att andra elitserieanfallare är bättre lämpade att möta ryssarna?

1 Tumme upp 2012-01-18 23:45:21

Krille:
Hoppad Danne och Johan tackar nej till vm.......så kan frankooo ta ut ett par hälsingekompisar till....
1 Tumme upp 2012-01-18 23:31:52

ForzaVilla:
Skulle inte byta Davva mot någon anfallare. Nilsson är skadebenägen och Edlund gör bara mål mot sämre lag. Davva gör 6 mål mot Broberg i femte avgörande och är alltid bäst när det gäller. Davva har nästan gjort fler mål än Mickelsson,Edling och Bergström tillsammans, lol.
Tumme upp 2012-01-18 23:26:25

Thomas:
Även om det nu skulle vara sant att Davva är för dålig på skridskorna så spelar det mindre roll då han har så mycket bättre målsinne än de mer tveksamt uttagna anfallarna. De andra behöver sin fart för att komma till rätt situationer medans Davva redan har förutsett vad som kommer hända och kommer vara på precis rätt plats vid rätt tidpunkt precis som en äkta måltjuv. Det är inte för inte som han just nu krossar allt motstånd i skytteligan.
Tumme upp 2012-01-18 23:17:46

Jag vet inte:
Tja, att Karlsson leder skytteligan kan ju bero på att både Edlund och Nilsson varit skadade stora delar av säsongen, så konkurrensen har varit lägre... Därmed inte sagt att Karlsson är dålig, men sätt för gud skull inte upp honom på nån piedestal!
Personerna som ligger på delad andraplats i skytteligan just nu är båda mittfältare. Karlsson är anfallare.. Jag förväntar mig generellt sett att en anfallare gör mer mål än vad en mittfältare gör, så som läget ser ut nu så är det precis som PP säger, knappast någon tillfällighet att Karlsson leder skytteligan...
Men, nu vet vi inte vad Francos taktik är, kan den vara att täppa till bakåt och hoppas på att vi har så pass starkt mittfält att det kommer gå vägen?
Ni som tycker att Franco tagit helt fel beslut kan väl skriva ett öppet brev till honom och fråga vad han håller på med? Så kanske vi får lite klarhet i det hela...

1 Tumme upp 2012-01-18 23:13:43

Fråga? Åsikter gärna:
Jag är villait så jag är lite färgad, men hade det inte vart bättre att skicka hela villas anfall, inklusive Bryngelson, istället för de spelarna som nu ska åka. Villa måste nu ha Sveriges bästa anfall. Eller är jag för färgad om jag tycker så?
Lägg där till nr 91, som känner dessa tre otroligt bra, och jag ger mig fan på att den hade gått väldigt bra.
Eller, som sagt, är jag för blåögd?
In med nöne som kapten istället för bergman

6 Tumme upp 2012-01-18 23:03:23

Öbo(villait):
Såg den utsökta bandystudion på Hela Hälsingland där fick man svaret att Franco typ anser att David inte är tillräckligt vass på skridskorna internationellt!!!?? Hur go i hövet är han eller, hade han sett Davva denna säsong hade han sett en helt annan spelare än tidigare, som idag är mycket starkare i hemjobbet och inte minst skridskomässigt. Pinsamt med inavel när det gäller en förbundskapten!
2 Tumme upp 2012-01-18 22:55:46

PP:
David har alltså gjort 17(!) mål mer än tvåan i Elitseriens skytteliga just nu. Mål i varenda match. Knappast någon tillfällighet att han leder den. Tyder antagligen på att han har näsa för att göra mål, oavsett motstånd.
Tumme upp 2012-01-18 22:46:53

PW:
Apropå det här med att vara glad för att slippa skicka spelare till VM. Det här är ju minst sagt tve-eggat. Kul för spelarna att få VM-spela, men kan innebära (skade)problem för klubben, som ju villaiterna är inne på. Då kan man fundera på hur vi giffare ska förhålla oss...var precis in på finska förbundets hemsida och kollade (kan i stort sett inte ett ord finska) och lyckades lista ut att vi (som man fruktat alternativt hoppats på, välj själv) får skicka totalt sju spelare till Kazakstan. Förutom Westh och Hellmyrs har hela vår finska trojka tagits ut. Alltså även unge och (relativt) färske Samuli Helavuori, samt förstås Oksanen, Aaltonen, Liukkonen och Lukkarila.. Grattis grabbar, men snälla, håll er friska och krya!!!
1 Tumme upp 2012-01-18 22:45:03

Öbo(villait):
Att Davva petas är ju helsjukt! Bergman vad tänker du med? Men bra för Villa en utvilad David lär ju visa i varje match att komikern Bergman är en clown av största dignitet
Tumme upp 2012-01-18 22:42:09

Villatillsjagdör:
Klart man är glad att David inte kom med, våran publikfavorit gör sig bäst i Villa.
Skadefri och utvilad till de avslutade omgångarna.

Tumme upp 2012-01-18 22:41:05

Fritte:
Supportrarna till Villa verkar ju iaf glada om än förvånade.
Ryssarna lär ju jubla., Inte Nilsson, inte Edlund, inte Karlsson...

5 Tumme upp 2012-01-18 22:19:17

KomigenVilla:
Franco har inte direkt talets gåva LOL, dessutom kan han inte ta ut de bästa laget, tack tack, vi behöver David utvilad.
Tumme upp 2012-01-18 22:07:45

KomigenVilla:
Franco har inte direkt talets gåva LOL, dessutom kan han inte ta ut de bästa laget, tack tack, vi behöver David utvilad.
Tumme upp 2012-01-18 22:07:45

ForzaVilla:
Det som är mest komiskt är att David är bättre än någonsin och blivit betydligt mer delaktig i spelet, han har utvecklats i Daniel och Bryngelssons omgivning. Med lite eftertanke får vi i Villa vara nöjd att han får stanna hemma och vila ut sig inför vad som komma skall. >Det är betydligt viktigare än Kalle Anka VM, med sämsta förbundskaptenen någonsin, tack Franco!!!
2 Tumme upp 2012-01-18 21:58:35

Villa3:
Vem vill följa Norrland i vm? Nä jag kommer att kolla på Laik under uppehållet.
PW:s resonemang nedan är intressant, men mot Ryssarna vore det väl fantastiskt att kunna kasta i Davva vid ett ev underläge. Danne hade givetvis spelat fram.
Saknar även Daniel Jonsson.
Edling här nog aldrig ångrat att han började spela golf

6 Tumme upp 2012-01-18 21:53:11

ForzaVilla:
Sveriges bästa forward petad, bra Franco, som dessutom har ett fantastiskt samspel med Daniel Andersson (Sveriges bästa spelare). Hoppas ryssarna krossar Sverige, sämre förbundskapten har valdrig skådats. Davva har varit suverän varje match denna säsong och levererar alltid i dom viktiga matcherna, skandal är ordet. Hoppas Daniel bojkottar vm nu. Vilken fars!!!!
2 Tumme upp 2012-01-18 21:51:44

saikare:
Jag kan förstå att det inte finns plats för David om Patrik och Christoffer är med men nu kändes han ju självskriven.

De stora vinnarna bland klubblagen är väl VSK och Villa som bara behöver skicka en spelare till VM medan Bollnäs antagligen får släppa i väg sex. Bara att gratulera till en kanonchans att bli bland de två första.

1 Tumme upp 2012-01-18 21:48:51

Greggen:
Fräckt! Iom Bryngels sex mål idag så har vi ytterligare en anfallare som ligger över gänget Edling, Mickelsson och Bergström.
1 Tumme upp 2012-01-18 21:46:42

Patrik:
Inte för det har med saken att göra men jag undrar hur glad Fosshaug blev idag när Sirius fick straff i 93:e?
Tumme upp 2012-01-18 21:26:26

Patrik:
Jag tror inte att det är omöjligt att Sverige förlorar mot Kazakstan! Finns det några spelare i elitserien som har bättre samarbete än Daniel och David?

Självklart är det ett bra lag Franco har tagit ut men i mina ögon så skulle det kunna vara bättre!

1 Tumme upp 2012-01-18 21:24:34

Pumpen:
Kom ihåg att Franco Bergman och Jonas Edling är bästa golfkompisar. Umgås på fritiden. Där har ni anledningen att denna mediokra spelare blir uttagen. Skandal att inte Muhren och David Karlsson är med istället för Edling och Ted B.
3 Tumme upp 2012-01-18 21:22:40

Gästrikland:
Man måste komma ihåg att David K bildar Sveriges hetaste anfallspar med Daniel Andersson. Det samarbetet hade kunnat leda Sverige till mycket mer! Fattar inte hur Franko har tänkt, antagligen har han inte vägt in det alls. Märkligt!
5 Tumme upp 2012-01-18 20:07:34

Jag vet inte:
Vem vet: Å tredje sidan så spelar ju Rysslands trupp inte i Elitserien, så de är ju inte mot dessa herr Karlsson gjort en massa mål...
Jag vet inte om David Karlsson är en lagspelare eller ej, men att vara lagspelare lär ju vara en extra viktig faktor i VM samt att spelarna kompletterar varandra! I Jag är själv förvånad att inte truppen består av en enda VSK-spelare, laget leder ju elitserien just nu och har spelat bättre än föregående säsong.. Tomas Knutson till exempel, , jag vet inte vem killen är, men han spelar i laget som leder elitserien och han ligger fyra i skytteligan. Alltså borde han ju ha en given plats i landslaget....

1 Tumme upp 2012-01-18 19:55:04

Stille:
Påmin mig lite. Var inte Karlsson försteforward i landslaget typ 2004-2005 sen försvann han ett tag när Nilsson kom fram!? Blev han skadad eller berodde det på något annat?
Tumme upp 2012-01-18 19:46:28

d...:
hoppas danne och johan tackar nej också så behöver man inte se på det alls.
1 Tumme upp 2012-01-18 19:43:19

PW:
Vem vet: Visst är det så. Jag fösöker mig bara på att resonera om hur Franco Bergman kan tänkas resonera, det är inte mina egna åsikter som jag driver. Om det nu inte handlar om något "personligt" (vilket jag alltså har svårt att tro), så ser jag inga andra förklaringar en den jag hävdar nedan. Vad tror du? Vore intressant att få fler teorier... och då menar jag inte sådana teorier som att Franco inte är riktigt klok, eller andra förklenande omdömen om honom, det leder ingen vart tycker jag!
1 Tumme upp 2012-01-18 19:37:00

Vem vet:
PW: Å andra sidan har David Karlsson gjort mål i samtliga Villas matcher i år, mot alla motståndare. Så bevisligen kan han leverera även mot bra motstånd. Det finns ju en anledning till att killen gör klart mest mål i elitserien, det är inte bara slump eller för att han är bra mot sämre lag.
Tumme upp 2012-01-18 19:25:45

Svt:
Har Magnus Muhrén ens vart påtalad? Han är den spelare som är mest given!!!
Tumme upp 2012-01-18 19:22:41

pelle Rööw:
Franco B mer diktator än gamle spanske generalen Franco ? verkar va väldigt svårt att förnya landslaget med några yngre hungriga spelare ? Åtta ! hälsingar e fyra för mycket,dax för nya spelare o coacher i landslaget tack 1
Tumme upp 2012-01-18 19:16:44

a:
Det största skämtet av allt är väl ändå grin-Jeppe som expertkommentator. Hur f-n gick det till???
Tumme upp 2012-01-18 19:10:54

PW:
Är väl så att Bergman bedömer att Karlsson inte har samma "verkningsgrad" mott ryssarna som han har mot motståndet i Elitserien. Och det är ju trots allt den matchen som ska vinnas, inte dom mot Finland eller Kazakstan eller för den delen Norge. I dom matcherna kan Karlsson säkert göra hur många mål som helst, men dom slår vi ändå (enligt Bergman, min anm). Mot ryssarna gäller det att i första hand vara tajta och inte släppa till bakåt, sedan att pillra in några pytsar framåt. oviktigt vem som gör dom. Det är min teori. Några personliga motsättningar tror jag inte på. Men det bästa vore förstås om Bergman själv kunde svara klart och tydligt på frågan...
2 Tumme upp 2012-01-18 19:03:10

bandyyy:
HUR FAN kan jonas elding komma med gång på gång när han är sämst i hela elitserien????????????
Tumme upp 2012-01-18 17:51:53

Daniel:
Hur tänker Franco Bergman, seriöst? Det måste ju vara något personligt mellan honom och David Karlsson som inte funkar, någon annan förklaring till att man tar ut en klart sämre anfallare i form av Ted Bergström kan ju inte finnas.

Att Karlsson inte får plats trots att Nilsson och Edlund saknas antyder ju också att Bergman har någonting personligt emot just Karlsson. Eller så kanske han föredrar hälsingelag framför västgötalag.


2 Tumme upp 2012-01-18 17:49:08

Thomas A:
Magnus Muhrén och David Karlsson - petade på livstid?
2 Tumme upp 2012-01-18 17:40:05

Mange:
Mycket konstigt att inte David Karlsson får följa med till vm han är flera klasser bättre än Ted B tex....
2 Tumme upp 2012-01-18 17:38:08

GudFader:
""Sansad:
Det påminner mig starkt om hur Hultqvist petade Pär Gustavsson. Pära blev utsedd till VM-turneringens bästa försvarsspelare. I nästa landslagsuttagning var han petad.""

Om inte jag har helt fel var väl Pära Gustavsson med i vm när han spelade i Sandviken men när han flyttade hem till Villa igen så *poff* var han inte med i landslaget, tror han "straffades" för att han inte var kvar i Sandviken.

Men, skiter långt i bandy-vm och ser det bara som en risk att bli skadad. Låt Dawa göra mål i Villa så kan Edling/Michelsson göra dom i landslaget.

Avslutar med Dawas klockrena citat: "- Han snackade nånting om andra forwards och vad det nu var men jag fattade knappt. Han (Franco Bergman) har inte direkt talets gåva,":)

Auktoritet den där franco *not*

4 Tumme upp 2012-01-18 17:34:32

J:
David Karlsson?
Det märkliga är ju ändå att Magnus Muhrén lämnas hemma.

1 Tumme upp 2012-01-18 17:25:50

Putte:
Vem ska göra målen i VM? Mickel ur form. Danne är väl mer framspelare än striker. Edling kanske kan sätta en hörna eller två. Ted är debutant och kommer få det väldigt svårt.
Nä det får bli Löfstedt ,Berlin och x:et som mälår.

2 Tumme upp 2012-01-18 17:04:18

Pumpen:
Stackars David som är så in i helvete duktig! Men den där Ted bergström i broberg, vad har han att göra i landslaget? Är inte han en riktig lanka? Tyckte de såg ut att vara skutskär klass på den liran
1 Tumme upp 2012-01-18 16:51:38

Putte:
Känns lite som Kjell Kruse syndrom. Vann allt som oftast skytteligan men fick aldrig spela VM.
Tumme upp 2012-01-18 16:46:54

Dennis:
Att David gjort flest VM-mål känns ju inte så intressant, anledningen till att han ska vara med är ju att han varit bra i år. Gamla meriter är väl snarare en del av problemet.

Det sades ju att han tackade nej till landslaget i december, känns inte som att han och Franco går så bra ihop.

Tumme upp 2012-01-18 16:45:41

Groll:
Det var goda nyheter, vem fan bryr sig om bandy vm.
Tumme upp 2012-01-18 16:43:38

Antala:
Haha detta är ju skrattretande, David har gjort lika många mål som Mickelsson och Edling tillsammans.

Känns som en ny Förbundskapten borde vara lägligt, för detta är tjänstefel.

5 Tumme upp 2012-01-18 16:42:00

Skalman:
Hur är det möjligt! Till och med för en Vänersborgare är det svårt att se logiken i att peta David Karlsson. Han är ju en av de tre bästa anfallarna i Sverige och då är de andra två Patrik Nilsson och Christoffer Edlund. Sånt här gör att man bryr sig ännu mindre om landslaget/VM. Kanske ligger någon schism bakom, David är ju ganska syrlig i sina kommentarer, men han kan ju också bara vara sur över petningen.
1 Tumme upp 2012-01-18 16:36:43

Sparbanken Lidköping Arena:
Ryssland - Finland i final!
Tumme upp 2012-01-18 16:36:12

Lidköping:
Jag kan inte fatta varför inte David K får en plats! Jonas Edling? när va han bra senast? avgå avgå AVGÅÅÅ!
Tumme upp 2012-01-18 16:34:12

Forza Bajen!:
Avgå Franco Bergman!
Tumme upp 2012-01-18 16:21:23

Sansad:
Som www.bandyworld.se skriver. David är den i truppen som har gjort flest VM mål i hela truppen.

- Så petad.

Det påminner mig starkt om hur Hultqvist petade Pär Gustavsson. Pära blev utsedd till VM-turneringens bästa försvarsspelare. I nästa landslagsuttagning var han petad.

Så i helvete märkligt. Ett stort skämt helt enkelt.


3 Tumme upp 2012-01-18 16:17:42

Greggen:
Förståligt att peta Davva om de redan hade haft en anfallare som var en äkta "striker". Två stycken så "bara gör mål" och inte fyller på hemåt kan bli för mycket. Men nu vill jag påstå att hans plats inte blir fylld av någon av de som är med nu istället.

Sen så kan man ju givetvis diskutera och säga att bandyn är störst i uppåt i landet, men att det inte skulle finnas fler spelare i undre halvan av Sverige är ju löjligt. Näe Franco, ska du vara kvar så får du nog se till o sätta dig i bilen oftare för att få fram det bästa laget, inte bra fika med alla dina gamla hälsinge-polare.

Tumme upp 2012-01-18 15:59:40

Lisbeth:
Skandal är väl rätta ordet!!
Tumme upp 2012-01-18 15:37:18

hakan:
Var är Poppa Vart har Daniel Jonsson i Broberg tagit vägen. Har Franco B helt tappat omdömet, jag vill inte peka ut någon annan som har fått en plats i truppen men nog verkar det konstigt.
1 Tumme upp 2012-01-18 15:35:34

G.R Ävling:
Det är verkligen helt sjukt att den ende målskytten vi har i form för tillfället alltså inte platsar i landslaget.
Trots att jag är edsbybo ger jag Franco en fet tummen ned för hans obegripliga laguttagning.

8 Tumme upp 2012-01-18 15:35:03

b:
Nu är det ju inte så enkelt att man rakt av tar ut de 17 bästa bandyspelarna, eller de fyra individuellt sett bästa anfallarna, det gäller ju att hitta rätt mix av spelartyper också. Men visst, helt klart förvånande att inte David K är med.
Tumme upp 2012-01-18 15:33:23

Patrik:
Jag vill veta hur många mål David måste göra för att räknas som topp 6 i landet!
4 Tumme upp 2012-01-18 15:27:28

Björn:
Hur tänker Franconstien när han inte tar med David!!!???
Tumme upp 2012-01-18 15:25:11

Bajare:
Sinnessjukt att Davva inte anses platsa i landslaget trots att både Nilsson och Edlund saknas. Blir förvånad om man tar sig till final..
Tumme upp 2012-01-18 15:19:51

ojoj:
hur f*n kan man peta david karlsson för t.ex. edling?? jag som tränare hade valt david karlsson alla dagar i veckan före både edling och bergström.. Sen tycker jag det är synd att franco inte tog med Anders Spinnars. Spinnars har blivit ännu bättre i år och har imponerat. Hur bra måste man vara för att få en plats i francos kompisgäng??
Tumme upp 2012-01-18 15:18:14

Johan:
Va händer? David Karlsson?
Tumme upp 2012-01-18 15:18:01

Putte:
Håller med Jonas. Ju färre Villaspelare i landslaget desto bättre!!
1 Tumme upp 2012-01-18 15:12:43

Jonas:
Hade gärna sett Daniel borta från VM med!! Vill inte se några skador pga av ett ointressant vm!! Stanna hemma du med Daniel,!!ta med spelare från vänersborg istället,dom skriker ju hela tiden att dom ska ha med spelare landslaget!
1 Tumme upp 2012-01-18 15:10:56

Patrik:
Härmed har jag noll förtroende för Franco, David är alltså sjätte forward som bäst i Sverige? Säfström, Mickelsson och Edling är inte tillräckligt bra för landslaget! Så är det bara.

Jag vill se en ny förbundskapten, framförallt vill jag se den nya besöka arenorna söderut oftare!

2 Tumme upp 2012-01-18 15:10:12



ANNONS:

Fler artiklar om Sverige

SvenskaFans Bandyblogg: Tappad supertalang - värvad världsmålvakt
Sverige
2012-05-15 19:00:00

SvenskaFans Bandyblogg: Villas satsning förtjänar framgång
Sverige
2012-04-25 17:41:00

SvenskaFans Bandyblogg: Det hettar till med nya övergångar till Ryssland
Sverige
2012-04-18 17:59:58

Årets lag i Elitserien: Tränare
Sverige SvenskaFans.com summerar säsongen 2011/2012 genom att utse Årets lag i Elitserien. Elva spelare och en tränare har blivit framröstade av SvenskaFans-skribenterna och vi avslutar nu Årets lag med årets tränare.
2012-04-13 19:00:00

Årets lag i Elitserien: Anfallare II
Sverige SvenskaFans.com summerar säsongen 2011/2012 genom att utse Årets lag i Elitserien. Elva spelare och en tränare har blivit framröstade av SvenskaFans-skribenterna och vi har kommit till den sista utespelaren, anfallare nummer två.
2012-04-13 14:00:00

Årets lag i Elitserien: Anfallare I
Sverige SvenskaFans.com summerar säsongen 2011/2012 genom att utse Årets lag i Elitserien. Elva spelare och en tränare har blivit framröstade av SvenskaFans-skribenterna och där vi har kommit till den första anfallaren.
2012-04-13 09:00:00

Årets lag i Elitserien: Mittfältare III
Sverige SvenskaFans.com summerar säsongen 2011/2012 genom att utse Årets lag i Elitserien. Elva spelare och en tränare har blivit framröstade av SvenskaFans-skribenterna och turen har kommit till den sista mittfältaren.
2012-04-12 19:00:00

Årets lag i Elitserien: Mittfältare II
Sverige SvenskaFans.com summerar säsongen 2011/2012 genom att utse Årets lag i Elitserien. Elva spelare och en tränare har blivit framröstade av SvenskaFans-skribenterna och fortsätter nu med den andra mittfältaren.
2012-04-12 14:00:00

Årets lag i Elitserien: Mittfältare I
Sverige SvenskaFans.com summerar säsongen 2011/2012 genom att utse Årets lag i Elitserien. Elva spelare och en tränare har blivit framröstade av SvenskaFans-skribenterna och vi går nu vidare med mittfältet, den första av tre.
2012-04-12 09:00:00

Årets lag i Elitserien: Halvback II
Sverige SvenskaFans.com summerar säsongen 2011/2012 genom att utse Årets lag i Elitserien. Elva spelare och en tränare har blivit framröstade av SvenskaFans-skribenterna där vi nu är framme vid den andra halvbacken.
2012-04-11 20:00:00

SENASTE NYHETERNA OM SVERIGE
ANNONS:

DAGENS TV-MATCHER

Eurosport 2 17:45, Eurosport 2 visar U23, Toulon Japan - Holland
TV4 Sport 19:15, TV4 Sport visar Superettan Degerfors - Landskrona BoIS
Eurosport 2 20:00, Eurosport 2 visar U23, Toulon Egypten - Turkiet