Medlem
Besökare: 24915 | Medlemmar: 117027

Kom ihåg mig

Gais - Vänersborg flyttas till 5 december

I Göteborg har man misslyckats med att få upp spelbar is till sina två hemmamatcher den här veckan, varav den första skulle spelats mot IFK Vänersborg på onsdag. Den matchen har nu flyttats upp till 5 december.

DELA MED DIG
Dela med twitter Dela med facebook Dela med pusha Skriv ut    Hjälp?

MER LÄSNING
Diskutera
Spelschema för Vänersborg



23 KOMMENTARER      2031 VISNINGAR
DANIEL JOHANSSON
danieljohansson001@hotmail.com
2011-10-31 16:01:49

ANNONS:
Artikelkommentarer

CROSS Artikelkommentarsfunktionen stängd

bandybandy:
SkarpeNord har Sveriges sämsta is och har alltid haft. Har spelat där sen 60-talet nångång 2-10 matcher om året. Först som spelare sen som ledare och oavsett väderlek har isen alltid varit kass.
Förresten: LÄS dagens METRO. Sidan 2. Mycket intressant läsning.

Tumme upp 2011-11-02 16:25:24

Batasar:
Släpp detta med tjatet om dålig is, det räcker väl att alla spelare och ledare gnäller om hur trist allt är med Skarpe Nord.
Tumme upp 2011-11-01 21:48:05

A:
Ser där ja ännu ett lag som inte får till is (broberg)
Men i kungälv ligger den blank å fin.. Sveriges "sämsta" is måste ju va bättre än ingen is??

Tumme upp 2011-11-01 21:39:06

En annan rödblå:
För några år sedan var vi inte alls defensiva, utan bara tokkörde och detta var ju bara såååå tråkigt och ingen riktig bandy. Håhåjaja undrar vad man ska göra för att behaga Daniel.
Tumme upp 2011-11-01 18:51:50

A:
Då skulle du sett västerås i lördags.... Men är jusåklart något som är fel när kungälv lyckas med sin matchplan å vinner rättvist! Ber så hemskt mycket om ursäkt i förväg till alla lag som tippats över kungälv i år men som kommer få stryk på skarpe ;-) men ni kan ju skylla på isen å är den bra så kan ni gnälla om att kungälv försvarade sig för bra! För det är ju tydligen inte tillåtet i bandy...
Tumme upp 2011-11-01 13:39:07

bandy:
Kungälv spelar så klart inte bara lyrbandy! dom sätter ju tio man framför mål och kontrar också!
Tumme upp 2011-11-01 13:08:58

Rödblå:
Villa: Du har uppenbarligen bara varit en gång på Skarpe Nord och sett matcher. Du verkar påstå (om jag läser mellan raderna) att kungälv spelar lyrbandy hela tiden vilkket är fel, vilket också tyder på att du inte sett så många matcher som Kungälv spelat.
Daniel: Knottrig och hoppig var just isen när Kungälv vann med 2-0 över VBG förra säsongen så då måste isen ha varit bra eller?

Ni verkar ha högt ställda krav bara för att ni har hallar.
Den dag som Kungälv får egen hall (om politikerna kommer på bättre tankar än vad dom har nu) så hoppas jag att det inte klagas på någon is i alla fall. Då kommer ni hitta på något annat (det är jag säker på att ni gör när kungälv vinner över er ;) )

Jag har aldrig heller påstått som du beskriver Villa att ett bra lag skall behärska alla underlag. Jag har sagt att förutsättningarna är lika för båda lagen.
Era argument för att kungälv är "bra på dålig is" är lika dåligt som att jag skulle säga att VBG eller Villa vinner bara för att ni har bra is. Vilket i så fall skulle betyda att ett lag oavsett om det är bra eller dåligt måste anpassa sig till den BRA isen också. Lika dåligt argument.

Som poäng så kan jag säga att t ex förra säsongen var isen på Skarpe bland dom bästa på utomhusarenorna och den håller hög kvalité om vädret är bra.
Alla isar (utomhus) blir naturligt sämre när det är dåligt väder.
Förmodligen drar ni alla era slutsatser på den eller de matcher ni sett när det varit dåligt väder en specifik dag på Skarpe. Och det var det inte speciellt många gånger förra säsongen på Skarpe i alla fall.

Jag har under alla mina år, både som spelare/tränare/åskådare självklart gillat när det är bra spegelblank is, vilket är det bästa. Dock så tillhör jag skaran som inte gnäller om förutsättningar är sämre och skyller på isen när man förlorat (vilket det ofta görs när kungälv vinner). Det har på något sätt tillhört sporten bandy i sig. Motståndaren var bättre den dagen helt enkelt.

Jag tillhör även skaran som anser att bandy skall spelas ute. I min utopi så har man en hall som man kan föra undan taket på när det är minusgrader och uppehåll. Nu är den svår att uppnå kanske men som sagt man får anpassa sig efter dom yttre (eller inre) förhållanden en match i taget dvs förutsättningar är lika för alla.

Tumme upp 2011-11-01 12:51:32

A:
Ni är väl för roliga :-) att skarpe nord skulle ha sveriges sämsta is är ju bara skrattretande! Uppenbarligen är det ju gais som har det, eller nej dom har dåliga aggregat eftersom dom inte kan få upp den medans vi har i kungälv inte hade några problem med det. Kan hålla med om att kungälv blivit mer defensiva dom senaste åren men innan har vi varittok offensiva så det är klart vi vill ha fin blank is. Ni säger ju desutom att vi är ett kontrings lag som spelar med snabba omställningar.. kan ju bara beklaga om era spelare glömt hur man får med sig en boll på ute is men väldigt glad att våra spelare fortfarande besitter den kunskapen :-) å så då till västerås matchen Daniel. Vilka ute isar har kungälv tränat å spelat på hela försässongen som gjorde att dom fick fördel i lördagens match?? Ett pass hade dom gjort på skarpe innan matchen annars har dom varit på "inne" isar på hela försäsongen. Kanske är det så att era lag ska åka å träna lite "ute" bandy å sluta gnälla helt enkelt
Tumme upp 2011-11-01 12:43:35

Villa:
För en gångs skull håller jag med Daniel!
Skarpe Nords is är KASS.
Under alla år som jag följt bandy så är isen där den klart sämsta.
Har man ett spelande lag så måste laget ändra stil och lyra till förbannelse när isen inte håller längre.
Man kan argumentera att det är "lika för båda lagen", "ett bra lag skall klara alla underlag" osv.
Isens kvalité passar även Kungälvs spel med tätt försvar och snabba kontringar eller omställningar så jag tror inte klubben vill ändra underlaget då många sköna Kungälvs poäng inkasseras. Mycket är redan vunnet då motståndarna måste anpassa sig mer än vanligt när de reser till Kungälv. Det mentala spelet är vunnet och naturligtvis så vill även Kungälvs kapten förstärka isens dåliga kvalité i media då detta gynnar hans lag. Smart drag av Lindberg. Isen är dålig även vid väldigt bra yttre förhållanden.
Oavsett vad vi tycker här kan jag inte se att det blir någon ändring.
Vi får helt enkelt leva med isen men samtidigt erkänna att det är faktiskt så den är.
Så länge Kungälv tjänar på dålig is så kommer Skarpe Nord ha dålig is.

Tumme upp 2011-11-01 11:49:16

Daniel:
Rödblå: Jag har inget emot just Skarpe Nord, det är bara det främsta exemplet eftersom det är där jag har sett flest matcher som spelats på dålig och närmast ospelbar is.

Man måste börja ställa krav på kvaliteten på isen. Bandyn omsätter mycket pengar idag, och bandyspelare jobbar hårdare än de flesta och förtjänar att få spela sina matcher på underlag som lever upp till en viss standard.

I fotbollsallsvenskan får man byta hela gräsmattan om den inte håller måttet, men inom bandyn är det helt okej att spela på isar där spelarna inte kan hantera den eller slå en passning på två meter utan att bollen studsar till höger och vänster.

Man måste ställa krav åtminstone, så att klubbarna tvingas göra vad de kan för att få bra kvalitet på isen. I förlängningen kanske det sätter press på kommunerna att investera i bättre kylanläggningar och så vidare.

Jag vet till exempel att man på många ställen fryser upp en alldeles för tjock is bara för att vara säkra på att den inte smälter bort om det blir varmare, med den effekten att när det väl bli lite varmare så blir isen oerhört mjuk, tung och uppkörd.

Det enda jag säger är att isen ska hålla godkänd kvalitet. Lite knottrig och hoppig gör självklart inget, och uppkörd blir den alltid till slut och man kan inte flytta elelr ställa in alla matcher. Men när det bli extremfall där isens kvalitet gör det omöjligt att spela ett passningsspel längs isen eller för spelarna att åka med bollen under kontroll, så ser jag inte varför man ska spela.

Skulle man inom fotbollen tolerera att matcher spelade på planer som var så ojämna att bollen inte kunde rulla längs marken eller där alla frilägen missades för att bollen studsar oavbrutet? Skulle inte tro det.

Som sagt, det är elitidrott som bedrivs. Då måste man kunna ställa vissa krav och leva upp till en viss standard.

Tumme upp 2011-11-01 11:35:24

Rödblå:
Daniel du är otrolig. Nu låter det att Skarpe är ett EXEMPEL på dåligt is. Överallt du skriver annars så är du isen på Skarpe Nord dålig. Du skriver att du går på spelarnas kommentarer... hur många gånger nämnde spelarna efter en match att isen var dålig på Skarpe förra året???????
Skärp dig nu.
I returen förra säsongen mellan VGB och Kungälv så var isen i Arena Vbg inte speciellt bra heller. Bollen hoppade på NYSPOLAD is och det är inomhus! MEN förutsättningarna är fortfarande samma för båda lagen. Det är bara att gilla läget.
Jag förstår mig inte på varför du skall ha SN som referens på uteisarna hela tiden. Studan och Sävstaås klagar du minsann inte på någongång. Kan du inte bara erkänna att du har ett agg mot Kungälv istället så är det bra med det.

Tumme upp 2011-11-01 10:37:20

Daniel:
Nisse: Man kan inte vara på plats överallt och att säga att man inte kan uttala sig pga det är ju lite fånigt.

Jag går efter vad bland annat Kungälvspelare sa om isen efteråt. Som det här från Kungälvs hemsida:

- Isen höll en kvart ungefär, sedan kändes det mest som man åkte fram och tillbaka på mittfältet medan bollen flög över huvudet på en, förklarar Kungälvs lagkapten Mikael Lindberg.

Om spelarna säger så, så väljer jag att tro på dem. De stod trots allt på den.

Tumme upp 2011-10-31 22:47:40

Nisse:
Daniel. Kan informera dig att isen inte var speciellt dålig på Skarpe Nord. Den höll i mer än 15 min. I 15 min varje halvlek höll den hallis men resten ganska normal utomhus is som det är på arenor som inte är hallar och som gjort så i många iår. Det var helt vindstilla och Västerås förlorade för att dom inte var lika bra i lördags som Kungälv. Kraven höjs naturligtvis med hallar men du är ganska säker på att utala dig om saker du inte varit på plats själv, det minskar mitt förtroende för dig som skribent.
Tumme upp 2011-10-31 22:32:44

Daniel:
Manne: Seriöst, ingen kan säga att Skarpe Nords is är "hur bra som helst" och verkligen mena det. Kanske är det så att Kungälvsbornas krav på isens standard sänkts eftersom de blivit vana vid att den är som den är.

Skarpe Nord har Sveriges sämsta bandyis, det bara är så. Jag förstår självklart att det beror på de svåra vädermässiga förhållandena, men det måste ändå finnas någon form av krav på hur isarna får se ut.

Isen på Isstadion i Vänersborg var långt ifrån perfekt hela tiden den heller, av samma anledningar som isen ofta är kass på Skarpe Nord. Det är ju så det är här på västkusten.

Det jag säger är bara att det måste ställas krav på isen. När Kungälv och Vänersborg möttes förra året på Skarpe Nord, så gick det inte ens att slå passningar eller åka med bollen längs isen för att den var av så dålig kvalitet, och därför slog båda lagen mängder av lyror. Bollen hoppade även när isen var nyspolad.

När isen ser ut på det sättet så bör matcherna inte spelas. Det har inget med just Skarpe Nord att göra, de får bara vara exempel. Det bör gälla överallt.

I fotbollsallsvenskan tillåter de inte att matcherna spelas på ojämna, tuviga och sjöblöta planer - men i bandy är det helt okej att spela på planer som gör det i princip omöjligt att göra något annat än att slå lyror.

Jag tycker inte det är okej, inte om man vill att sporten ska utvecklas och locka mer publik. Ingen vill betala 100 spänn för att riskera att få se två lag slå lyror från eget straffområde i 90 minuter.

Kungälvs dåliga publiksiffror, trots bra sportsliga resultat, är kanske ett resultat av just det.

Tumme upp 2011-10-31 22:31:32

Manne:
Daniel: Nu är du igång igen och gnäller på Skarpe Nords is. Den är hur bra som helst...men ingen Bandyis, utan tak är OK i 90 minuter 12 gr värme och vind.
Var är du ifrån ?

Tumme upp 2011-10-31 22:18:16

Daniel:
SugarRayLennart: Problemet är att Heden är ganska oskyddad och öppen, all kyla blåser bara bort rakt ut i luften vilket gör det svårare att få upp is jämfört på andra ställen.

Sen tycker väl knappast att det finns något värde i att bara kunna kunna spela matcher, utan att det måste finnas någon form av kvalitetskrav på isen också.

Matcher som de i Kungälv och Uppsala ska aldrig få spelas, det finns ingen annan sport där man accepterar så dåligt underlag som man gör i bandy. Om planen blir sönderkörd efter 15 minuter, eller om bollen beter sig som en studsboll på kullersten även när isen är nyspolad, så bör matcherna flyttas eller ställas in.

Visst, man kan säga att båda lagen har samma förutsättningar men hemmalagen som är vana vid dålig is har ju anpassat sitt spel till det medan bortalagen åker dit och förväntar sig att det ska gå att spela bandy som på de flesta andra arenor.

Hemmaplansfördel ska handla om publik och psykologi, inte om underlaget.

Kraven på isens kvalitet måste bli större inom bandyn. Det skadar sporten att man tillåter matcher att spelas på ospelbara isar och sen får läsa om hur spelare säger "jaaa, jag fick ju inte röra bollen så mycket idag för den flög mest över huvudet för att det inte gick att spela längs isen".

Tumme upp 2011-10-31 21:56:09

Varför?:
Gäller inte tävlingsbestämmelserna?
Tumme upp 2011-10-31 19:34:47

Skunkis:
Härlig måndagsmatch på Heden nu!
Tumme upp 2011-10-31 19:23:11

100% vbg:
Alla komuner borde sponsra sitt lokala bandygäng med en arena.
Kolla vänersborg tex. dom fick ett plåtskjul för bara 300 mille, så vad är problemet bygg nu!

Tumme upp 2011-10-31 18:40:44

SugarRayLennart:
Vill meddela att Göteborg inte kommer att ha varmare än Uppsala o Stockholm enligt prognoserna. Knappast mycket varmare än Hälsingland heller närmaste veckan. Nu var det inte toppenis på Studan i fredags, det medges ödmjukt. Men det gick att spela iallafall. Dessutom lyckades Kungälv spela mot VSK. Så om det ska skyllas på något. Inte är det väderleken eller?
Tumme upp 2011-10-31 18:28:29

Fundersam:
Är ett lag i högsta divisionen bör de kunna spela hemma och borta under hela säsongen. Har tex GAIS hemma matcher sista delen av säsongen anser jag att det är en väldigt stor fördel mot andra lag. Det KAN betyda att GAIS blir kvar på bekostnad av annat lag. Fair Play uppfylls i så fall inte enligt mig.
[GRATTIS]: Naturligtvis kan GAIS inte rå för väderleken men SBF bör inte anpassa sig och skapa en kortare säsong för vissa lag i syd pga av varma vintrar enligt ditt resonemang. Det skall vara samma förutsättningar för alla lag i serien så långt det är möjligt. Kalix resor fördelas ut över hela säsongen och ger inte samma fördel som ett mer intensivt hemmasplelande i slutet av serien.
Hoppas GAIS blir anmodade att skaffa en alt två reservarena(or) (en inomhus och/eller Skarpe Nord) av SBF.
Jag gillar utomhusbandy arenor och kan finna mig i att det blir inställt pga. snöoväder, dimma och andra mer plötsliga förhållanden men i största mån och utsträckning bör matcherna spelas på utsatt matchdag.
Det betyder reservarenor - som sätter press på klubbarna klubbarnas kommuner att ha spelbar is eller förlora hemmaövertaget. Vilket ger SBF möjlighet att flytta matcher från katastrof isar till mer spel vänliga isbanor. Nu finns det ok inomhushallar ganska bra fördelat över hela landet. (Även Kungälv bör ha en reservarena då deras is är sämst i Elitserien och ger den väl mycket fördel mot andra lag).

Tumme upp 2011-10-31 17:46:20

Daniel:
Vädret har förvisso inte varit särskilt gynnsamt, så det kunde gått att ha is med lite tur. Men håller med, lite framförhållning hade ju inte skadat.

Kan också tycka det är rätt kass att man från Gais sida inte har bättre framförhållning och fixar en reservarena. Att skjuta upp matcher är knappast optimalt och det strular inte bara till Gais spelschema utan även Vänersborgs och Hammarbys spelschema blir ju struligt.

Tumme upp 2011-10-31 17:15:49

Grattis:
Det hade man väl kunnat räkna ut att det inte skulle finnas spelbar is på Heden. Är det bara SBF som inte kan förutse det? Varför la man inte två bortamatcher för GAIS istället? Det är inte förbjudet att tänka när man lägger serierna.
Tumme upp 2011-10-31 16:42:07



ANNONS:

Fler artiklar om Vänersborg

Silly Season 2012/2013: Englund förlänger
Vänersborg Här bevakar och uppdaterar vi allt som händer under IFK Vänersborgs Silly Season inför säsongen 2012/2013.
2012-05-08 14:09:00

Lilla Paris-bloggen: Paradigmskifte i bandysverige
Vänersborg En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
2012-05-04 04:05:00

Lilla Paris-bloggen: Viklund perfekt ersättare till "Osten"
Vänersborg
2012-04-27 03:22:00

Lilla Paris-bloggen: "Det måste finnas plats för juniorer"
Vänersborg En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
2012-04-23 23:12:00

Lilla Paris-bloggen: Nu knyter vi ihop den gångna säsongen och blickar mot nästa
Vänersborg En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
2012-04-03 00:57:00

Krönika: Bygg vidare på framgången, IFK
Vänersborg IFK Vänersborgs J20-lag vann SM-guld förra helgen. En framgång för klubben att bygga vidare på inför framtiden.
2012-03-29 00:14:00

Äntligen guld för J20!
Vänersborg Efter tre raka finalförluster kunde så IFK Vänersborgs J20-lag äntligen vinna det där gäckande SM-guldet. Med tio minuter kvar hade IFK en tremålsledning, men nerver och tillfälligheter såg till att det blev stor dramatik i slutet när Edsbyn hämtade upp till 4-3 och hade flera bud på en kvittering. IFK kunde dock hålla undan och bärga klubbens andra SM-guld. Stora matchhjältar i blåvitt blev tvåmålsskytten Nils Berner och målvakten Anton Johansson, som gjorde mängder av svettiga räddningar match
2012-03-23 21:47:00

Se J20-finalen på webben
Vänersborg Edsbyns IF:s förträffliga streamade livetjänst kommer, om tekniken tillåter, att sända kvällens SM-final för J20-lag mellan Edsbyn och IFK.
2012-03-23 13:41:36

Inför J20-finalen: Fjärde gången gillt?
Vänersborg IFK Vänersborgs äldsta juniorlag spelar imorgon fredag sin fjärde raka SM-final för P19/J20-lag. De tre tidigare finalerna har samtliga slutat med förlust, varför revanschlustan är stor i laget där i stort sett alla spelare deltagit i flera finaler tidigare.
2012-03-22 03:36:20

Lilla Paris-bloggen: Laget börjar ta form
Vänersborg En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
2012-03-16 03:05:00

SENASTE NYHETERNA OM IFK VÄNERSBORG
ANNONS:

DAGENS TV-MATCHER

TV4 Sport 19:15, TV4 Sport visar Superettan Degerfors - Landskrona BoIS
Eurosport 2 20:00, Eurosport 2 visar U23, Toulon Egypten - Turkiet
TV4 Sport Xtra 22:00, TV4 Sport Xtra visar Spanska cupen, final Athletic Bilbao - Barcelona