Lilla Paris-bloggen: Händelserika dagar
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Det har hänt mycket de senaste dagarna i bandysverige.
- - -
Den viktigaste nyheten är att TV4 tar över bandysändningar och utlovar mellan 25-30 tv-matcher nästa säsong, med start från första omgång och sedan minst en match i veckan till och med SM-finalen, och minst en match i varje slutspelsomgång. SVT sänder därmed ingen elitseriebandy alls nästa vinter.
Huruvida TV4 kan göra bättre sändningar än SVT låter jag vara osagt, TV4 brukar inte ha riktigt lika bra sportproduktioner som SVT men det kan ju ändra sig. Och egentligen spelar det ingen roll, för det viktiga i det här nya avtalet är ju dels att det är över tre år, vilket garanterar tv-bandy på lång sikt - och dels att det ska sändas bandy kontinuerligt hela säsongen. Det gör det lättare att följa bandyns genom hela säsongen för tittarna, vilket givetvis är ett stort plus gentemot SVT:s sporadiskt inkastade matcher.
Jag hoppas även att TV4 har mod nog att våga sprida ut matcherna lite mer än SVT gjorde. Ett av de största problemen med SVT:s sändningar tyckte jag nämligen var att det hela tiden var samma lag som spelade, och visst är det kul att se de bästa lagen men när man sett Edsbyn, SAIK och VSK fyra gånger så börjar man känna att det kan vara kul att se några andra lag också.
Min förhoppning är att TV4 inte spelar säkert genom att bara visa topplagen, för det blir ointressant i längden även för oinsatta tittare att se samma lag vecka ut och vecka in. Utan att man försöker visa så många lag som möjligt, för det finns så många intressanta lag och spelare som är värda exponering i elitserien.
Dessutom är det ju inte nödvändigtvis så att Bollnäs-SAIK till exempel är den bästa eller mest underhållande matchen, bara för att det är två topplag. Om två lag som slåss om slutspelsplatserna möts så är ju den matchen i så fall mer intressant än en match mellan två topplag som bara gäller seedning i slutspelet. Eller en match mellan två lag som slåss för sin överlevnad i de sista omgångarna.
Det är ju nerven i matcherna, känslan av att de betyder något och att lagen har något att spela för som gör att de kämpar och sliter lite extra, som gör idrott värt att titta på. Finns ju inget tråkigare än att se två lag mötas som inte har något att spela för, oavsett idrott och oavsett hur bra lagen är.
TV4 visade senast de sände elitseriebandy att de är villiga att sända matcher från lite fler arenor än SVT (bland annat var man i Vänersborg och Haparanda) så jag har goda förhoppningar om att vi inte ska matas med enbart Hammarby, Edsyn och SAIK nästa säsong. Även om de garanterat kommer dominera tablån ändå.
- - -
Igår blev det även klart att Linus Forslund lämnar Bollnäs för SAIK, en övergång som tydligen rev upp massa känslor i alla möjliga nätforum, framförallt för att Bollnäs Sören Persson inte kunde dölja sin bitterhet över att ha misslyckats med sin uppgift att behålla Forslund, och kasta sura kommentarer i SAIK.s riktning.
Personligen tycker jag inte det är något att hetsa upp sig över. Forslund hypades efter sina mål i SM-finalen, men är en medelmåttig anfallare som dessutom är fostrad i SAIK. Såna värvningar har jag svårt att bli irriterad över, oavsett vilken ekonomisk situation ett lag har. SAIK har investerat i Forslunds bandyuppfostran hela livet och får tillbaka det nu, inget konstigt med det.
Om inte annat kan ju SAIK använda pengarna som Bollnäs betalade till dem i utbildningsbidrag när de värvade Forslund, så har man finansierat en del av lönen åtminstone.
- - -
Bollnäs framstår mer och mer som ett köpelag. De blir bittra när en spelare de värvat vänder hem till sin moderklubb, men borde kanske försöka få fram lite egna talanger istället så de slipper värva andras och bli sura när de lämnar.
När fick Bollnäs fram en riktigt bra egen produkt senast? Det är väl Anders Spinnars som är den senaste. David Borvall är också en, men Bollnäs valde ju att dissa honom till förmån för en 35-årig finländare så han är inte kvar längre.
- - -
Linus Forslund ersätter ju för övrigt Daniel Mossberg, som går till Ryssland. Har svårt att se hur det kan vara ekonomiskt ansvarslöst att byta ut ett välbetalt bandyproffs mot en 23-årig medelmåtta.
- - -
Gais har gjort klart med en tränare, Jonas Holgersson från Västerås. Det är säkert ett bra val, men Gais största problem är ju att de inte på långa vägar har en spelartrupp som håller för elitserien och att den största delen i lagets framgångar var Magnus Nordins förmåga att bygga defensivt stabila lag. Nu försvinner Nordin och Gais måste bygga ett nytt sätt att spel med ny tränare, som nykomlingar i elitserien.
Det blir rätt tufft. Och några tunga nyförvärv verkar avlägset, trots allt rykten om stora namn. Men vem vet, det kanske landar en bomb snart.
- - -
Broberg värvar talangen Jesper Öhrlund. Såg honom för drygt ett år sedan när IFK kvalade mot Örebro, och han har potential men är långt ifrån en elitseriespelare ännu.
- - -
Västerås har värvat gamle IFK-spelaren Pekka Rintala, och det är en ganska konstig värvning kan jag tycka. Rintala har inte visat några elitseriekvaliteter de senaste åren och för ett lag som siktar på SM-final borde han inte vara aktuell. Men det är bara att önska lycka till.
- - -
Villa jagar backen Pekka Hiltunen och Antti Ekman. Har även fått lite uppgifter om att Vetlandas Tim Persson är nära en övergång till Villa och kan bli klar inom kort.
Det märks att Villa är ute efter skyttar, då Ekman och Hiltunen kan bidra med just det. Är dock tveksam till om Hiltunen är svaret på Villas försvarsproblem, han känns väldigt mycket som en försvarare i klass med de Villa redan förfogar över. Överhuvudtaget tycker jag det är konstigt att Villa inte verkar få napp hos mer namnkunniga spelare (jag utgår ifrån att de fått nej från en del eftersom de jagar spelare som Ekman och Hiltunen som nog inte är glödheta på marknaden), med den ekonomi man har och de sportsliga resultaten de senaste åren.
Lite konstigt.
- - -
Hammarby har värvat Carl-Johan Rutqvist och det är en back i min smak, hård och rivig. Han gör säkert nytta i Hammarby.
- - -
Tycker för övrigt det är lite intressant att ryssarna nästan enbart är intresserade av svenska mittfältare. I princip alla spelare som kopplats samman med ryska lag hittills har varit mittfältare, medan anfallare verkar iskalla.
Är det så att ryssarna har brist på stjärnmittfältare där borta men har för många bra anfallare? Eller varför regnar inte anbuden över spelare som Christoffer Edlund, David Karlsson, Patrik Nilsson, Christian Mickelsson för att nämna några, medan mittfältare som Berlin, Svesjnikov, Mossberg, Arkhipkin och Esplund kan välja och vraka mellan anbuden?
Har svenska anfallare kanske rent av dåligt rykte i Ryssland?
Direktlänk till bloggen: http://www.svenskafans.com/blogg/228.aspx

75 KOMMENTARER

3542 VISNINGAR
DANIEL JOHANSSON
danieljohansson001@hotmail.com
2011-04-08 23:03:00
ANNONS:
Artikelkommentarer

Artikelkommentarsfunktionen stängd
Daniel:
uppland: Alla får väl räkna hur de vill, men jag räknar på det sättet. Om Hammarby plockar upp en spelare med moderklubb Gustavsberg men som spelat i Hammarbys J20-lag, så räknar jag självklart det som en egen produkt.
Det viktiga är att de kommer från samma stad, i alla fall är det så jag resonerar. För det blir ju så, att spelare börjar i olika klubbar om det finns flera men förr eller senare så hamnar ju de spelare som satsar på bandyn i det bästa laget.
Ett grundkrav bör vara att spelaren spelat juniorbandy i klubben vid något tillfälle, och kommer från samma stad som laget hör hemma i.
Men det är ju upp till var och en att avgöra vad de anser ska räknas. Det är bara så jag räknar.
2011-04-10 23:53:11
Söderfors:
S: Som jag skrev tidigare. De flest lagen ser nog talangerna, skillnaden är att SAIK haft pengarna. Patrik: Men herregud släpp tjatet om lag som köper spelare trots att pengar inte finns ;) Pengar lånade eller ej styr idrotten, inget konstigt med det.
2011-04-10 21:38:25
Patrik:
Men herregud släpp tjatet om köpelag och egna produkter hit och dit! Gnäll istället på lag som köper spelare och ger sig in i budgivningar trots att inte pengar finns, det är något som är värt att prata om.
2011-04-10 20:15:38
S:
Söderfors: Många av dom var inga kända storspelare innen de kom till SAIK..ja mr hyde var ju känd och passerat sin topp iofs ;)
Gäller att hitta talangerna och att finputsa och utveckla dom,och det är SAIK och några lag till bra på.
2011-04-10 20:14:10
uppland:
Hur räknar man i Västerås då? Där har man ju två lag på samma nivå. Och i Göteborgs omnejd så finns det väldigt många bandyklubbar. Även i stockholm. Och om LAIK går upp i högsta så vill nog villas fans och laiks fans vara väldigt petig med vem som började spela vart, skulle jag tro i.a.f. Men men det där ämnet kan man diskutera till dödagar om man vill. Min ståndpunkt är att den klubb man började i är och förblir moderklubb
2011-04-10 20:04:34
Daniel:
uppland: Så är det givetvis, men om det finns flera klubbar i samma stad så brukar spelare och ledare byta ganska friskt mellan klubbarna beroende på vilken klubb som har bäst lag i en viss ålder.
Tycker man kan räkna på det sättet, annars är det ju orättvist med städer som typ Bollnäs som bara har ett lag och därmed per automatik får alla bandyspelare i den staden i föreningen, medan klubbar i städer med flera lag får dela på spelarna.
Men absolut, ska man vara petig så är det bara den man börjar spela för som är moderklubben. Fast som sagt, jag räknar alltid spelare som är fostrade i en klubb i samma stad som en egen produkt. En spelare med LAIK som moderklubb som spelar i Villa räknas som en egen produkt, även om moderklubben är LAIK och så vidare.
2011-04-10 19:37:56
Daniel:
Så länge Kenth Hultqvist har vett nog att inte gnälla när någon klubb värvar spelare ifrån dem, så kommer de klara sig undan.
2011-04-10 19:31:55
köplag!!!???!!!:
Stackars GAIS nästa år... Mr Nollkoll kommer väl att gnälla ihjäl sig då. GAIS har inte en spelare med gais som moderklubb.
2011-04-10 18:59:42
uppland:
Moderklubb är väl den klubb som man först börjat spela för. Sen om det finns flera klubbar runt en tätort så räknas inte alla dom spelarna till den klubb som ligger i högst serie. Man kan helt enkelt bara ha en moderklubb.
2011-04-10 18:45:26
Daniel:
Lars: Glöm inte Vargön, som också är en vänersborgsklubb. Sammanräknat blir det nio spelare i IFK:s trupp som är egna produkter. Dessutom spelade juniorerna Nils Berner och Richard Johansson med À-laget i elitserien, så IFK använde 11 spelare fostrade i IFK eller de andra vänersborgsklubbarna.
Och jo, utbildningsbidrag måste man betala till alla klubbar som en spelare under 23 år har spelat i. Eftersom SAIK är moderklubben så fick de mest pengar av Bollnäs. Det är reglerna.
2011-04-10 17:37:23
Vargön:
detta är nog det löjligaste jag har läst, Vad är det för nivå här??? köpelag är det väl i alla stor lag runt om i världen inte bara i bandyn...det kostar om man vill vinna!!!!
2011-04-10 17:10:50
bgif:
vissst är fantastiskt att så många bra bandyspelare vill bo i vår håla!! för övrigt var det 6 egna produkter som fick speltid i finalen...åsså har vi sveriges bästa bandyspelare i vårt lag som är en egen produkt..fantastikt eller hur
2011-04-10 17:00:43
Söderfors:
Bollnäs har blivit ett köpelag. Det som är intressant är hur det ser ut i startelvan. Bollnäs har 3 egna där och 8 utifrån. Då är man väl ett köpelag?
2011-04-10 15:11:28
Bengt:
Daniel : Bara för att man är 14 år gammal och fått egen dator på rummet så betyder det inte att man ska vara ute på nätet och dumma sig :)
2011-04-10 14:58:13
Lars:
Blåsut är väl ett farma lag till Värnersborg kom jag på, då har ni några fler egna produkter där. Fast det förändrar ju inte att du verkar ha noll koll på Bollnäs. =)
2011-04-10 14:48:26
Lars:
Du verkar ju inte ha någon koll alls. =) Sandviken fick inge pengar från Bollnäs när Forslund kom hit. Han kom från Falun då och hade varit i Örebro året innan. Forslund krävde samma lön som Westh har i Bollnäs, men som du skriver så är Forslund en medelmåtta. Men det tyckte tydligen inte Sandviken och trollade fram storpengen. Att du yttrar dig om att Bollnäs är en Köpelag känns ju nästan ironiskt? Kollade nyss på Värnersborgs hemsida, under spelarna som det finns information om (vilket var dom flesta) så har Värnersborg HELA 2 egna produkter, snacka om att kasta sten i glashus. =) Forslund fick inget nytt kontrakt med Sandviken för några år sen, han kom till Bollnäs och spelade 1,5 säsong och fick sitt genombrott här. Klart att vi supportrar hade velat haft honom kvar, annars vore vi väl dum? I Bollnäs är följade spelare egna produkter: Andreas Westh, Anders Spinnars, Daniel Skarps, Markus Ståhl, Markus Wikman, Jimmy Lindgren, Henrik Renvall, Jesper Olsson och Nicklas Prytz. Alltså 9 st plus spelare som har varit här i väldigt många år, Timo kom t.ex för 11 år sen. Så att kalla Bollnäs för ett köpelag känns ju inte så genomtänkt, fast du verkar ju inte vara så insatt. =)
2011-04-10 14:39:50
Daniel:
Bollnäsbo: Konstigt, för dom som faktiskt är vänersborgare och inte bara önskar att dom vore det som du, har inte krävt min avgång. Självklart skriver jag vinklat, det är ju åsikter och åsikter är ytterst sällan ovinklade.
Det är liksom inte min grej att gulligulla bara för att såna som du inte ska bli irriterade, jag säger vad jag tycker och står för det.
Det är inte mitt fel att en del inte kan ta kritik av sitt egna lag, utan att börja svamla om avundsjuka och kräva att man ska sluta skriva. Är det baraåsikter som hyllar Bollnäs som ska var accepterade och tillåtna på nätet? Det verkar ju onekligen så eftersom alla som kritiserar något som Bollnäs gör uppmanas att sluta skriva omedelbart.
2011-04-10 14:22:00
Söderfors:
Jag kommer på några fler stjärnor som SAIK köpt. Fosshaug, Lill-Dino, Driagin, Shamsutov, Södergren, Westh, Åström och Aarni. De flest lagen ser nog talangerna, skillnaden är att SAIK haft pengarna. Slut med det nu.
2011-04-10 13:18:21
Mästare 2011:
Gäller att se talangerna i landet och ha en verksamhet som kan utveckla och polera dess diamanter och det har SAIK och några lag till varit bra på..Köpa färdiga stjärnor har SAIK mycket sällan gjort..kommer bara på nr66 Misha just nu och Edlund (Edlund tagit nått steg till med bättre spelare kring sig)
2011-04-10 12:27:12
Broberg89:
Vad ska Bollnäs och Broberg göra då?
Edsbyn plockar ju alla ungdomar.....
2011-04-10 10:19:25
Bollnäsbo:
Jag har då inte missuppfattat någonting. Spelare behöver ibland byta klubb för att växa. Jag har sagt det förr och säger det igen, det är tråkigt att Linus lämnar klubben, men av alla jag pratar med så är det då ingen som är det minsta sur över det. Men man läre väl ha rätten att tycka att det är tråkigt att mista en väldigt bra bandyspelare. Det vi däremot stör oss på är DITT orealistiska vinklade och avundsjukestinkande skrivelser på internet. Förstår inte på nå vis hur du kan sprida sån jäkla dynga hela tiden. Vore jag en Vänersborgsupporter skulle jag kräva din avgång som skribent OMEDELBART. Jag älskar sporten bandy och har ingenting emot nått annat lag. När du skriver köplag så gör du det med en negativ vinkling. Alla lag köper spelare så kommer det alltid att vara. Och vad det gäller Röing som spelare så har tyvärr inte han varit nån lysande spelare dom senaste säsongerna, men däremot hoppas jag att hans formkurva ska peka uppåt igen. Och vad det gäller juniorspelare så kryllar det av lovande sådanna i så gott som alla lag. Men det är tyvärr inte alla av dom som lyckas slå sig in på toppnivå i klubblagen. Vem vet.....dom kanske behöver prova en ny klubb........ Men visst ja det får man ju inte göra enligt dig.......
2011-04-10 08:04:51
Daniel:
Ni verkar missuppfatta allting. Det handlar inte om det är rätt eller fel att köpa sit till framgång.
Jag bara konstaterar att Bollnäs är ett köpelag, säger inget om att det är rätt eller fel.
2011-04-10 02:34:13
Erikbgif:
Daniel, Nämn 1 lag som INTE köpt sig till framgångar?
2011-04-10 02:21:26
Daniel:
Bollnäsbo: Ni bollnäsor är ju så hemskt känsliga också. Finns inga supportrar som tål så lite kritik.
Visst har Bollnäs fått fram bra spelare, men det hindrar ju inte att Bollnäs köpt sig till sina framgångar.
Och i Vänersborg har vi väl ändå fått fram några spelare värda namnet. Martin Röing med sex A-landskamper, VM-reserv, SM-silver och fd proffs i Ryssland till exempel. Eller Årets Junior, Christoffer Fagerström. Eller U23-landslagsmännen Richard Wallin och Petter Andersson.
Totalt spelar det 34 vänersborgare i elitserien och allsvenskan. Så några elitspelare har vi allt fått fram.
2011-04-09 23:35:47
Daniel:
Mega power: Jo, så måste det vara. För varje gång man kritiserar något så är det alltid pga avundsjuka och aldrig för att det kanske finns anledning att kritisera det.
2011-04-09 23:28:31
Mega power:
det luktar avundsjuka från skribenten
2011-04-09 21:20:55
Bollnäsbo:
Sen kastar du väl sten i glashus när du klagar på att Bollnäs inte får fram egna talanger. Tycker att West som är världens bästa libro är ett bra exempel på det. Sedan har vi Spinnars som är riktigt duktig och knackar på dörren till landslaget. Då till nästa fråga. Vad har vänersborg?? visst finns det många bra bandyspelare där för annars skulle dom inte spela i elitserien. Men det finns knappast någon som är framstående i mina ögon, där kan man snacka om att kasta sten i glashus.
2011-04-09 20:04:20
Bollnäsbo:
Visst var det tråkigt att mista Linus Forslund inge snack om den saken. Men det kommer nya spelare. Det jag har svårare att förstå är detta ständiga Bollnäs hat som kommer från denne evige plågoande på svenskafans. Tycker att vi alla som älskar sporten bandy och inte läre ut och skriva skit om andras lag i brist på egna framgångar ska ta och njuta av sommaren. Sen ser vi fram emot en ny härlig vinter med en massa bandy. Hoppas även att kommande säsong blir lika jämn och spännande som denna. Ska även bli roligt att se vad GAIS har att bjuda på.
2011-04-09 19:50:41
Alan:
Alla snackar om skenande löner o Forslund är inte värd dit o dat! Men hur kan ni säga så? Har ni en aning om vad han fått eller vad en "landslagsklass" spelare har?! Ni tror ni vet men har säkert inte en aning?!
2011-04-09 19:42:55
Spelaren:
Så länge det är brist på bra spelare och klubbar som är villiga att betala överpriser som de tydligen gör nu kommer det vara spelarnas marknad. Att klubbarna pratar ihop sig känns som en orealistisk önskedröm. Kortsiktiga styrelser och slapp trubbig ekonominämnd gör allt än värre.
Broberg ville nog inte tappa Engström utan han drog pga att han ledsnat på den mördande off konkurrensen med Hedqvist, Bergström, S Larsson, A Giljam, Arkchipkin, R Dammbro, J Nygren..
Fördelen med Örlund är att han är 18 och i lugn och ro kan matchas in som fjärde avbytare. Men klart att det är ett budgetalternativ - som dock fler klubbar borde anamma.
Är det förresten inte oväntat tyst kring Sirius?
2011-04-09 17:17:21
Bgif M:
Jag tror de har räknat in Wigren som den åttonde egna produkten, vilket han inte alls är, han är iochförsig släkt med Hans Åström men kommer usprungligen från Hammerångerfjärden och har gått via bandygymnasiet i Edsbyn till Bollnäs
2011-04-09 17:12:23
GD:
besserwissen har nog aldrig varit utanför Bollnäs, för är det någon ort som är en sunkig håla är det Bollnäs. Men många i den där "staden" lider av storhetsvansinne efter två förlorade finaler.
Gävlebo.
2011-04-09 17:06:07
viivilla:
synd att inte tråkeborg åkte ur
2011-04-09 16:53:04
bandy:
jag håller med Sören p att i mars tigger vissa föreningar pengar..i april verkar man ha obegränsat med pengar.
2011-04-09 16:47:41
Patrik:
Synd att inte klubbarna pratar ihop sig lite mer, det hade varit grymt om alla lagen som Forslund ställde mot varandra plötsligt förklarade för Forslund att intresset svalnat och man söker andra spelare. En spelare av Forslunds kaliber (medel bra) ska inte ha mycket att säga till om. Förr om åren fanns det lite olika lönenivåer som klubbarna följde ganska noga, exempelvis hade landslagsspelare ungefär samma lön oavsett vart de spelade men nu har det skenat iväg och spelare av medelgod klass (Forslund) tjänar plötsligt mer än vissa landslagsspelare. Sen hatar jag när spelare i April månad säger att dom bestämmer sig om 2 månader vilken klubb dom ska spela i, förslagsvis borde klubbarna då tacka nej och istället plocka in en annan spelare. Gillar inte att det är spelarnas marknad helt och hållet. Givetvis ska spelare tjäna pengar för dom lägger ner oerhört mycket tid men det måste finnas gränser. Ena dagen säger en spelare att jag helst vill stanna, nästa dag är han i princip klar för ett annat lag och sen skriver han på för ett tredje lag några dagar senare. Hur kan det bli så kan man fråga sig.
2011-04-09 14:56:29
Daniel:
Ståhl var inte med i finalen så det känns lite fuskigt att räkna med honom.
2011-04-09 14:45:43
Jan:
fast han spelade ju i och för sig inte finalen...
2011-04-09 14:44:22
Jan:
Ståhl
2011-04-09 14:42:22
Daniel:
Vem är den åttonde egna produkten? Jag får det nämligen bara till sju (Westh, Spinnars, Skarps, Lindgren, Olsson, Rehnvall och Wikman).
Och jag har aldrig sagt något om att Bollnäs inte har egna produkter, utan att det är få egna produkter som är tongivande i laget och inte bara spelare som fyller ut bänken och junioravbytarplatserna. Man kan vara ett köpelag och ändå ha egna produkter i truppen, det är inte det som är grejen utan att man värvar andra lags stjärnspelare för att nå egen framgång.
För övrigt kul att höra en Bollnäsbo kalla Vänersborg för håla.
2011-04-09 14:25:04
Bell:
Besserwissen: Ari och Sami tillhör/tillhörde inte några av dom bästa finnarna eller?
Vi va även nära att plocka åt oss Oksanen när han flyttade "hem" igen ;)
2011-04-09 14:07:10
besserwissen:
köpelaget Bollnäs hade vid SM finalen 2010 9 egna produkter och dito 2011 8 egna!!
Vilket bajen å saik inte var i närheten av.
Helt omöjligt att gå till final utan att värva..skulle jag tro.
Att några av Filnlands bästa spelare väljer Bollnäs ser jag som positivt! då har dom ju valt bort hålor som typ Vänersborg m.m.
2011-04-09 13:57:39
Daniel:
Galven: Att värva är ju inget fel så länge de totala lönekostnaderna minskar? Hade SAIK behållit sina stjärnor plus Forslund hade jag förstått upprördheten, men inte att när man släpper Mossberg och ersätter med Forslund. Då kvittar det vad för lön Forslund har, han kommer ändå vara billigare än proffset Mossberg och SAIK.s lönekostnader därmed vara lägre.
2011-04-09 13:50:50
Erikbgif:
Men Daniel det är väl ingen som är emot värvningar, det är en del av silly och man får räkna med att bli av med spelare. MEN när en klubb går ut och ber SUPPORTRARNA ATT TA LÅN för att man befinner sig i en djupekonomisk kris, att då samtidigt sitta och bjuda hur mycket som helst på en spelare. Det är DET som gör oss så irriterade, visst kan vi känna oss lite svikna men 75% av irritationen är för att SAIK värvar för pengar som inte finns -.-
2011-04-09 13:43:03
Mange:
Har skribenten något emot Bollnäs???
2011-04-09 13:40:04
Daniel:
spelaren: Det var ingen diss, Öhrlund är en talang och vad jag menar är att det inte är ett nyförvärv som går in och slår igenom i elitserien redan kommande säsong. Lite förvånande kan man dock tycka att det är när Jonas Engström får lämna för att han inte kunde bli garanterat speltid, medan Öhrlund skriver på för Broberg för att han blivit garanterad speltid.
Engström känns som en större talang, så man borde kanske lovat honom speltiden istället.
2011-04-09 13:38:57
Daniel:
Taggtrådslördag: Lite taggtråd har jag tryckt i mig, faktiskt. Fast mest tyckte jag det behövde röras om lite nu när det inte händer så mycket, så folk har nåt att diskutera.
Okej, iskall kanske inte Ekman är men det är knappast en av de mest jagade spelarna eftersom han gjorde en rätt svag säsong. Han hade varit en bra värvning för typ IFK, men för Villa som satsar på final och ska ersätta Esplund så känns det som man siktar lite för lågt med Ekman.
2011-04-09 13:32:33
André:
härligt med någon som vågar säga det som alla andra går och tänker!
2011-04-09 12:48:16
Källby (Villait):
Egna produkter har Lidköping gott om....Vinner ju snudd på alla skolsm-finaler dom senaste 20 åren! Men vart är dom lirarna?? Inte många i Villa som gått från knatte till A-Lag!??
2011-04-09 12:30:07
Källby (Villait):
Spännande och bra läsning Daniel!
2011-04-09 12:22:03
sthlm:
tyckte att jag läste att du skulle sluta skriva på svenskafans för ett tag sen. Synd att du inte höll vad du lova....
2011-04-09 12:10:13
Taggtrådslördag:
Hehe käkat taggtråd Danne? Var länge sedan du stack ut hakan så här mycket :) Rätt roligt faktiskt även om jag inte håller med dig på vissa punkter. Ekman iiskall på marknaden? Han har anbud från 5-6 elitserieklubbar...
2011-04-09 11:57:16
spelaren:
När det gäller L Forslund har jag hört lite insides vilka löner han blivit erbjuden och utifrån det kan man förstå att Sören/Bollnäs är lite upprörda för det är hiskliga nivåer det handlar om i bandymått mätt. (Däremot förstår jag verkligen att han flyttar) Men det pekar mest på vilken brist det är på bandyspelare. Man kan även fråga sig vad de "riktiga" toppnamnen som P Nilsson, C Edlund, M Schvesnikov, Mossberg mfl!?!
"Örlund långt ifrån en elitseriespelare..." - Eeh, jo han är 18 år och har spelat två säsonger i Allsvenskan. Däremot har det gått en hel säsong sedan du såg honom och det händer mkt på en säsong i den åldern, och Broberg har verkligen ett klimat som släpper fram och utvecklar unga spelare så det kan vara ett klipp!
Villa - Ja verkligen, håller helt med ang dina reflektioner. Kan/vill de inte få bättre spelare än Ekman/Hiiltunen? Jättemärkligt...
Bollnäs - Har visserligen tagit med några yngre på slutet men som sagt, har köpt det mesta av sin spetskompitens så visst är de ett köplag. Vilket gör att reaktionerna när de tappar spelare borde vara - synd, men en del av spelet.
TV4 - Jaaa, riktigt bra med match som sänds varje vecka! Kommer dock sakna Chris och Elis. (inte Nööne)
Gais lockar Holger, känns ju lite intressant. Vilka spelare får de tag i?
2011-04-09 10:04:45
GalveN:
Tycker iallafall att de är rätt av Sören att öppet gå ut å "grina" i pressen som du beskriver det daniel! Man måste väl sätta ner foten om en klubb som är 2 millar minus kan ge en bättre lön! Och ja, vi är inte heller ren helt ekonomiskt! Men visar plusresultat de senaste säsongerna! Elitlicensen är ju ett skämt! Sen att han går hem till saik säger jag inget om, de förstår jag! Men när det är så att han kunde tänka sig stanna i Bollnäs men fick bättre betalt i saik så blir man ju lite förvånad! Ok dom har tappa mossan! Ett ypperligt tillfälle å skära ner på kostnaderna å sanera lite kanske! Nej då höjer man budet på Linus å mister den chansen! Sbf är ett skämt som inte agerar! Men som sagt, bandy är en ganska inavlad sport som är som en enda stor familj där det är rätt å göra fel!
2011-04-09 09:20:54
Patrik:
Kul att du rör upp känslor Daniel,
Många här i Bollnäs är bekymrad över att forslund drar till saik och att
Fler också kommer lämna.
Så är det i bandy,
och ska man gnälla på hur många egna produkter som finns i laget?
Varför då?
Man måste väl få spela i vilken klubb man vill och värva hur som helst.
Har laget pengar eller en storsponsor, så kommer stjärnorna.
När en spelare blivit stor så vill man väl käna en hacka också,
Måste även påpeka det här att spelare ofta värvas långt ner i åldrarna mellan grannklubbarna.
Hur avgör man vem som fostrat vem? Där de personen tog sina första skär eller?
Kul för Linus att bli uppskattad, vi får hoppas att Sören sparar pengarna ikassan för att försöka hålla kvar andra spelare i laget;)
Men som det stod i Ljusnan idag om vad Sören sagt, att Forslund erbjudits ett kontrakt för en spelare av hans klass, får han ett bättre kontrakt på annan ort är det bara så, budgivni
2011-04-09 08:18:19
bgif:
ska bara påminna dej din nöt att Bollnäs hade 8 medelmåttor i sm finalen som var egna produkter...vet att du aldrig gillat oss men nån jävla ordning på skrivandet får det vara
2011-04-09 08:14:14
Daniel:
Jan: Du måste förstå att Linus Forslund inte blir mindre av en medelmåtta bara för att du påpekar att fler personer minsann också är medelmåttor.
2011-04-09 04:17:30
Daniel:
Fast då har man inte fostrat spelare, bara utvecklat dem. Och som sagt, jag struntar i om lag värvar spelare eller inte - jag tycker bara inte man ska gnälla på andra lag som värvar när man själva är lika goda kålsupare.
Sen kan jag tycka lite halvilla om klubbar som inte får fram egna spelare, för att de lever på andra klubbars ideella ungdomsarbete utan att bidra någonting själva till bandyns fortlevnad genom att fostra dugliga bandyspelare.
Om alla klubbar resonerade likadant, att de hellre utvecklar spelare som är ca 20 år så kommer det ju inte finnas några bandyspelare kvar i framtiden. För vilka ska fostra spelarna fram till de är ca 20 då?
Därför ser jag det inte som en förmildrande omständighet att Bollnäs fått ett antal spelare att slå igenom, det gör ju alla. Det som kostar pengar för en förening är att fostra spelarna fram tills de blir seniorer, och därför har jag större respekt för klubbar som gör det än klubbar som värvar talanger och sen "förädlar dem".
2011-04-09 04:12:33
Erikbgif:
Men Daniel.... Vart tror du på allvar själv att tex Aaltonen, Berglund, Oksanen för att nämna några blev fostrade?
Det är i Bollnäs dom har blivit vilka dom är, precis som Forslund...
2011-04-09 03:12:16
Jan:
Medelmåtta skribent.......
2011-04-09 02:24:29
Daniel:
Ber om ursäkt för den rasistiska kommentaren som syntes här ett tag under kvällen, den är borttagen och personen som skrev den är IP-spärrad från SvenskaFans i fortsättningen.
2011-04-09 02:03:40
Daniel:
Erikbgif: Jag lägger ingen värdering i att Bollnäs är ett köpelag, alla får göra som det vill. Jag tycker bara det är fånigt att Bollnäs sportchef gnäller över att SAIK plockar hem en av sina egna produkter.
Men visst är väl Bollnäs ett köpelag? Det är ju bara Westh, Spinnars och Skarps av spelarna i startelvan som är Bollnäsfostrade.
Fast som sagt - jag skiter i vilket, alla klubbar gör som de vill. Men om ens egen klubb inte fått fram en vettig egen produkt på 10 år så ska man inte gnälla på andra klubbar som värvar tillbaka sina egna produkter.
2011-04-09 01:34:37
Daniel:
IFK JAN: Jag skriver det för att det är sant. Hur beskriver man annars en anfallare som gjorde 22 mål i serien den gångna säsongen? En toppanfallare gör mellan 35-50 mål per säsong. Alltså måste ju en som gör 22 mål vara en medelmåtta.
IFK:s anfallare är väl också medelmåttor då, har inte sagt något om det. Det förändrar ju dock inte faktumet att Forslund är en medelmåtta.
2011-04-09 01:27:56
Daniel:
thn: Skillnaden är ju att IFK:s egna produkter inte bara är alibiprodukter, utan faktiskt får spela och bidrar med något och är bra bandyspelare. Många lag i elitserien flyttar upp tre-fyra juniorer i A-laget och låter dem sen göra ett byte per match och använder det sen som "bevis" för att man satsar på egna produkter.
2011-04-09 01:22:22
Daniel:
Jonas och Galven: Inget fel i att vara ett köpelag, men då ska sportchefen inte gå ut och grina när man själv tappar spelare till en annan klubb.
2011-04-09 01:17:15
Kalle:
Pekka har ju helt klart mer elitkvalite än Johan Andersson i vsk nu :P
2011-04-09 00:25:16
Erikbgif:
Det du skriver om Bollnäs är ju rent ut sagt pinsamt, Bollnäs ett köpelag??!?
Är du helt pantad eller? :S Annars är resten av det du skriver riktigt bra... men Bollnäsdelen förstör ju allt... tyvärr
2011-04-09 00:19:21
IFK JAN:
Linus Forslund hade ju iof platsat och sopat banan med alla IFKs anfallare.
Känns som du skriver de enbart för att provocera?
2011-04-08 23:56:51
Jonas:
Avundsjukan och rasismen lyser igenom, bandysverige har gjort det igen!
Finländare är väl också människor och de kan spela bandy, det vet vi. De kom till exempel högre upp än Sverige i VM tidigare i år.
Varför inte ta vara på den kompetensen som finns då, eller ska man låta den ligga och skräpa bara för att det inte är klubbens egna produkter?
Bollnäs har sedan slutet på 90-talet haft minst en finländare i laget så de trivs uppenbarligen här. De trivs så mycket här så att Giffarna och Narukerä till och med har ett samarbete/utbyte med varandra och det tycker jag är ganska schysst ändå, man måste väl kunna se över gränserna för fan.
Egna produkter hit eller dit, jävla skitsnack alltihopa.
Arsenal i Premier League, hur många egna produkter ställer de upp med i startelvan varje match? Spanjor i mål/mittfält, fransmän i backlinje/mittfält/anfall osv. bara för att nämna några.
Man kan inte vinna SM-guld och vara bäst med ett lag fyllt av egna juniorer, så är det bara. Sen är det väl upp till varje lag hur man vill disponera sina positioner, men alla gör olika och så kommer det alltid att vara.
Påhoppen om att de är invandrare och importer som lever på bidrag från AF tänker jag inte bry mig om överhuvudtaget, så lågt tänker jag inte sjunka, det är bara sjukt jävla pinsamt att hålla på så.
Hellre bra utomhus med bra ekonomi än dålig inomhus med dålig ekonomi, eller?
2011-04-08 23:49:33
Galven:
De är väl en jävla tur att inte vi spelar om sm guld till mest egna produkter i bandyn! Bandyn är en ganska inavlad sport egentligen där man ofta gnäller på att andra klubbar värvar hit och dit! Men de är fullt lagligt för klubbar å värva hur bäst man vill å inte fan står de på sm bucklan hur många egna produkter laget har! Har man ekonomi för å värva ska man göra det! Inget fel i det tycker jag!
Sen glömde du väl westh som är egen produkt å världens bästa försvarare!
2011-04-08 23:40:12
Kalle:
thn>>> Hur många av alla dessa ingår i startelvan? Är väl bara Westh och Spinnars, resten får kallas för utfyllnad.
2011-04-08 23:37:01
thn:
Hur många egna produkter har ni ? bollnäs har, spinnars, rehnwall, westh, ståhl, wikman , jimmy lindgren,skarps,Jesper Olsson, Nicklas Prytz, ni då ?röing, kamperin, budda, petter, loheden lunqvist, fager och mayborn, . vad är skillnaden,ni betalar ju ut hyffsade löner till kassa spelare som olsson , koch, elr som till snabbskrinnaren weisselius, som jag känner personligen....
2011-04-08 23:34:00
Tjo:
Märkligt att Giffarna inte får fram något eget medan grannarna Byn och Borberg producerar på löpande band. Men då är ju 10 av tolv i giffarnas starelva importer vilket inte gör det enklare för de få talanger att ta en plats.
2011-04-08 23:32:10
Leffa :
Rasistsnack hör inte hemma här, ta det med dina lokala klanmedlemmar istället. // Redaktionen
2011-04-08 23:25:12
Jonas:
Bollnäs som köpelag, håller med till viss del.
Men om Giffarna nu är ett s.k. "köpelag" så ser jag inget fel i det, så länge pengarna finns.
Sören visar ju ändå att han inte kastar bort pengarna på vad som helst, det är snarare Forslund själv som anser att han är en superstjärna och vill ha lön därefter, klart att SAIK är framme och hugger med sina "låtsaspengar" då.
Men visst är det lätt att kritisera topplagen när man själv spelar kval år efter år, uppenbarligen verkar ju BGIF, Villa, Edsbyn m.m lyckas ganska bra, eller hur?
Man behöver inte alltid en flådig inomhusarena för att lyckas, men det verkar Väners tro.
Väl mött nästa säsong!
2011-04-08 23:19:43
Tidigare blogginlägg
Lilla Paris-bloggen: "Det måste finnas plats för juniorer"
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Laget börjar ta form
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Avslagen avslutning
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Seriesegrare och kontraktet säkrat
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Säker seger mot Kalix - slutspelsdrömmen lever än
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Politisk lögn om bandyhallar
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Sista veckan innan uppehållet
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Formtoppade spelare
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Det är inte synd om elitseriedomarna
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Tur i oturen
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Fin skalp för J20
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Två annandagsderbyn
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: IFK-notiser: Succé för utlånade IFK:are
Vänersborg
Lite notis om vad som hänt kring IFK Vänersborg den senaste tiden.
Lilla Paris-bloggen: Hedqvist blir en dunderförstärkning
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Twitter-mania
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Juniorderby och J20-kollen
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Bandy näst hetaste vinterlagsporten
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Noterat den senaste veckan
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Konstig match
Vänersborg
En blogg om IFK Vänersborg och bandysverige.
Lilla Paris-bloggen: Lite att jobba på
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: En seger är alltid bättre än en förlust
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Ryssar, Bergwall och landskamper
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Andreas inger respekt
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Svenska Cup-helgen så långt
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Fick frågorna svar?
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: En vecka kvar till första matchen
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Bra lösning för alla
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Dårskapen i Sandviken
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Bandyskola, multiarenor och hockey-VM
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Sveriges radio kokar soppa på en spik
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Vargön lägger ner
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Senaste nytt
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Sega maj
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Gripens vansinniga cirkus
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Händelserika dagar
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: "Zitto" är en personlig favorit
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Tiggeri gått överstyr
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Härligt avslut på jobbig säsong
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Sveriges målfarligaste back
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Äntligen en hederlig hatattack
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: SVT:s plattityder är tröttsamma
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
Lilla Paris-bloggen: Marginaler
Vänersborg
IFK Vänersborg har inte marginalerna med sig just nu.
Lilla Paris-bloggen: Hur gör IFK nu då?
Vänersborg
Andreas Erikssons skada ger en lucka i IFK-truppen. Hur kommer IFK fylla den?
Lilla Paris-bloggen: Ser bra ut - för framtiden
Vänersborg
IFK Vänersborg förlorade förvisso premiären - men den lovade ändå gott för framtiden.
Lilla Paris-bloggen: Försäsongen är slut
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Sjöling tränar med IFK (och lite annat)
Vänersborg
Magnus Sjöling tränar med IFK Vänersborg igen - och lite annat som hänt i helgen.
Lilla Paris-bloggen: Värvningsstopp för dem som inte klarar elitlicensen
Vänersborg
Elitlicensens straffsats borde ändras.
Lilla Paris-bloggen: Ryssarna lever i sin egen värld
Vänersborg
Såpan kring Pavel Frants och Kazan har tagit en ny vändning.
Lilla Paris-bloggen: Bra lösning
Vänersborg
En blogg om IFK Vänersborg - och resten av bandysverige för den delen. Kommentera gärna men håll god nivå på kommentarerna.
Lilla Paris-bloggen: Svårbedömt
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Helgen i punktform
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Första vinsten får vänta
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Inför Volga-matchen
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Spionage
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Pusselbitarna föll på plats
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Take it isigt
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Lite news
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Notiser
Vänersborg
Några bandynotiser:
Lilla Paris-bloggen: Allsvenskan södra
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Senaste nytt
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Hjälp mig hjälpa IFK hjälpa er
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Mer matcher bästa lösningen
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Min startelva just nu
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Varning - inte mycket bandyinnehåll
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Ryska bandyhallar
Vänersborg
Det är så mycket snack om bandyhallar i Sverige just nu - inom ett och ett halvt år lär det finnas 14 bandyhallar i Sverige.
Men hur ser det ut med bandyhallar i stora landet Ryssland, kanske någon undrar. Här är svaret.
Lilla Paris-bloggen: Lite av varje
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Pinsamt
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Jag är en ledande bandyexpert
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Dokusåpa
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Södra allsvenskan redan avgjord
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Kul bild
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Det rasslade till
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: I väntans tider
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Festen
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Tröttsamt
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Stendött
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Snart spikat
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Var hamnar Säfström?
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Lite silly tankar
Vänersborg
Dags för lite Silly-tankar.
Lilla Paris-bloggen: Hoppsan
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Jag blir så trött
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Spelschemat lär göras om
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Arrangörerna blev giriga
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: SM i egna produkter?
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Samarbete ett måste
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Det är för dåligt
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Mayborns ligger pyrt till
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Sveriges bandystad nr 1
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Äntligen slut
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Anfallarna klev fram
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Vinna eller försvinna
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Finns inga ursäkter längre
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Avgörandets tid
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Perfekt uppladdning...
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Läggmatcher
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Kul för Petter
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Polisanmäl klåparna
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Kan bli Boltic
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Kommer matchen spelas?
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: J20 klara för semifinal
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan. Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Visa fingertoppskänsla, förbundet
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Straffad för min svaga tro
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Kvalspel är också en upplevelse (inklusive ursäkt)
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Gör rätt för er, Villafans
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Back to business
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Kul VM-final trots resultatet
Vänersborg
Lilla Paris.bloggen: Varför är bandyn en hackkyckling?
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Hur länge ska Sverige acceptera den ryska bullshiten?
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Ryssarnas Kanada-fuling
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: En annan sida av Mayborn
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Det alternativa landslaget
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Ryssarna petar tre superstjärnor
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Årets bästa match
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Bra publicitet
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: J20 vann målrikt derby
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Får en speaker bete sig hur som helst?
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Två poäng - no more, no less
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Världens tio bästa spelare?
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Plocka in Sjöling - NU!
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Värva rutin - men finns det någon?
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Karlsson på taket
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Visa lite stolthet
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Behåll "Pluto"!
Vänersborg
Lilla Paris-bloggen: Tränarfrågan
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Ett fall framåt?
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Här är i alla fall ett IFK-lag som hittat formen
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Förändringens tid är kommen
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Den långa vägen till slutspelet
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Bandyhelg
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Ett av de bästa lagen någonsin
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Väntar på en explosion
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan. Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Godkänt
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan. Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Bandykväll framför teven
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan. Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Dåligt för sporten
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan. Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Vad skulle Gripen göra utan Vänersborg?
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan. Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Man måste göra mål för att vinna
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Viktiga veckor kommer
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Derbytankar
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Förbundet är Haparandas bitch
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Lapp på luckan?
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: En löjlig regel
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: En poäng är alltid en poäng
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Villastjärna berömmer IFK
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Revansch!
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: J20 vann i Edsbyn Cup
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Segrar mot Villa sitter alltid skönt
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Dags att släppa (hand)taget
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Mer humor på läktarna
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Blir tydligen VM
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Bra ändå
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Vetlanda imorgon då
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Vad kommer det kosta?
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Bandy i SVT och TV4 Sport - kanon!
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Summering av helgen
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: En lördag i ABB Arena
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Impad
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Valeri Grachev till div.1?
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Första matchen i Arena Vänersborg
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: TV-avtal under förhandling
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Smått och gott från helgen
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Spelare jag saknar i landslagstruppen
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Fulaste tröjorna och ryssen kommer
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Det blir nog bra det här
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
Lilla Paris-bloggen: Nu startar vi upp
Vänersborg
En blogg som berör aktuella händelser i bandysverige och IFK Vänersborg, och som inte är rädd för att sticka ut hakan.
Känsliga läsare är härmed förvarnade.
ANNONS:
Fler artiklar om Vänersborg
Silly Season 2012/2013: Englund förlänger
Vänersborg
Här bevakar och uppdaterar vi allt som händer under IFK Vänersborgs Silly Season inför säsongen 2012/2013.
2012-05-08 14:09:00
Lilla Paris-bloggen: Paradigmskifte i bandysverige
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
2012-05-04 04:05:00
Lilla Paris-bloggen: Viklund perfekt ersättare till "Osten"
Vänersborg
2012-04-27 03:22:00
Lilla Paris-bloggen: "Det måste finnas plats för juniorer"
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
2012-04-23 23:12:00
Lilla Paris-bloggen: Nu knyter vi ihop den gångna säsongen och blickar mot nästa
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
2012-04-03 00:57:00
Krönika: Bygg vidare på framgången, IFK
Vänersborg
IFK Vänersborgs J20-lag vann SM-guld förra helgen. En framgång för klubben att bygga vidare på inför framtiden.
2012-03-29 00:14:00
Äntligen guld för J20!
Vänersborg
Efter tre raka finalförluster kunde så IFK Vänersborgs J20-lag äntligen vinna det där gäckande SM-guldet. Med tio minuter kvar hade IFK en tremålsledning, men nerver och tillfälligheter såg till att det blev stor dramatik i slutet när Edsbyn hämtade upp till 4-3 och hade flera bud på en kvittering. IFK kunde dock hålla undan och bärga klubbens andra SM-guld. Stora matchhjältar i blåvitt blev tvåmålsskytten Nils Berner och målvakten Anton Johansson, som gjorde mängder av svettiga räddningar match
2012-03-23 21:47:00
Se J20-finalen på webben
Vänersborg
Edsbyns IF:s förträffliga streamade livetjänst kommer, om tekniken tillåter, att sända kvällens SM-final för J20-lag mellan Edsbyn och IFK.
2012-03-23 13:41:36
Inför J20-finalen: Fjärde gången gillt?
Vänersborg
IFK Vänersborgs äldsta juniorlag spelar imorgon fredag sin fjärde raka SM-final för P19/J20-lag. De tre tidigare finalerna har samtliga slutat med förlust, varför revanschlustan är stor i laget där i stort sett alla spelare deltagit i flera finaler tidigare.
2012-03-22 03:36:20
Lilla Paris-bloggen: Laget börjar ta form
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
2012-03-16 03:05:00