Lilla Paris-bloggen: Petter förlänger - kontraktsläget i IFK
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
IFK
Vänersborg förlängde i dagarna kontraktet med högerhalven Petter Andersson med ytterligare ett år. Petter är antagligen den spelare i årets IFK som tagit störst kliv framåt den här säsongen och utvecklats till en av lagets absoluta nyckelspelare - och ligger fyra i assistligan. En viktig underskrift för IFK Vänersborgs fortsatta lagbygge, givetvis.
IFK har därför större delen av truppen under kontrakt över minst nästa säsong, 13 spelare närmare bestämt. Följande spelare sitter på utgående kontrakt:
-
Anders Englund
- Mikael Olsson
-
Viktor Weiselius
- Henric Eriksson
- Joakim Hedqvist
-
Adam Blomster
-
Nils Berner
Av de spelare som har utgående kontrakt så kan man konstatera att Mikael Olsson jagas av
Västerås SK och mycket talar väl för att han kommer hamna där till slut också. Västerås är närmare Falun och flickvännen och VSK är en toppklubb. "Osten" har under sina tre år i IFK visat att han håller för att spela i vilken storklubb som helst och det vore givetvis ett naturligt steg i hans karriär att gå till en sån klubb. Blir övergången verklighet lär vi nog se honom i landslaget inom ett par år, men givetvis hoppas jag och alla IFK-supportrar att han stannar kvar.
Anders Englund har gjort det bra och tagit sig an rollen som komplementspelare i laget på ett ödmjukt sätt. Han är dessutom rotad i Vänersborg och jag tycker det är givet att han ska få nytt kontrakt med IFK. IFK tog hit honom för att ge honom en chans att visa att han ska ha en plats i laget, och sett till vad han visat den här säsongen så tycker jag att han ska det.
Joakim Hedqvists framtid är osäker, både vad gäller om han ska spela mer bandy alls och var han i så fall ska spela. Och visst vore det kul att ha en fulltränad Joakim Hedqvist i IFK Vänersborg redan från början av säsongen. Helt omöjligt är det givetvis inte att det blir så, om inte annat så kanske för att betala tillbaka för att IFK hjälpte och stöttade honom i allt som hände den här säsongen. Vi får se.
När det gäller Viktor Weiselius och Henric Eriksson så är det uteslutet att de kommer flytta till någon annan klubb, det tror jag att jag kan säga med 100-procentig säkerhet. Istället handlar väl osäkerheten här om huruvida de kommer fortsätta spela bandy eller lägga av. Henric Eriksson sa när han undertecknade det nu utgående kontraktet att det kan vara det sista kontraktet han skriver på, och även om Weiselius inte gjort några såna uttalanden så har han redan lagt av en gång i sin karriär och börjar ju bli lite till åren kommen också (även om 34 år inte är någon ålder för en bandyspelare).
Adam Blomster och Nils Berner är båda juniorer även nästa säsong och lär inte lämna klubben utan deras kontrakt kommer med största sannolikhet att förlängas.
- - -
Men innan vi spekulerar om nästa säsong så är det en pågående säsong som ska avslutas. Först väntar en lång och dryg resa till
Kalix. Vi håller tummarna för revansch för den snöpliga hemmaförlusten då.

34 KOMMENTARER

2092 VISNINGAR
DANIEL JOHANSSON
danieljohansson001@hotmail.com
2012-02-14 21:00:00
ANNONS:
Artikelkommentarer

Artikelkommentarsfunktionen stängd
de va som fan:
Ett litet smörgåsbord som kan lämna
2012-02-16 12:15:44
Patrik:
16 poäng förra säsongen, 22 nu med 2 matcher kvar, IFK är på rätt väg äntligen. Det sportsliga är nr:1 när det gäller att behålla och värva spelare. Framtiden ser ljus ut tycker jag!
2012-02-15 22:35:29
Daniel:
Ja, vi får väl se hur det blir med nya spelare och förlängningar. Det känns onödigt att gå händelserna i förväg dock, det ligger ju mer än ett år framåt i tiden och mycket hinner hända innan dess. Jag är övertygad om att IFK är väl medvetna om vikten av att behålla vissa spelare och kommer göra allt i sin makt för att få dem att stanna.
2012-02-15 21:27:45
Henrik:
Patrik är du säker på det där med bara villa stora pengar ??
Daniel nu handlade diskussionen mest om hur många som kan spela i elitserien och det har inte jag(och förmodligen ingen annan här heller) kompetens att bedöma med hög säkerhet.
Till topic så tror jag ändå att Fagerström är viktigaste förlängningen. Kritar han på ett rakt treårskontrakt i hyfsat tidigt skede så ger det ju starka signaler om att han tror på er. Han kommer ju inte sakna erbjudanden.
Det går ju naturligtvis att värva en storstjärna under silly och ge samma signaler.
Länktips: §
2012-02-15 19:52:41
Blåvitare än blåvitast:
Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag drömde lite. Skall inte göra om det misstaget. En annan sak jag däremot inte gör är att sprida skit på andra sidor på Svenska Fans. Kan vara bra att tänka på. Jag ägnar mig heller inte åt att skriva ned andra lag.
1
2012-02-15 19:01:25
Patrik:
IFK ska bli så bra att det ska krävas mycket för att någon spelare skall lämna! Familjesituation och andra saker är svåra att lösa men ingen spelare skall lämna för det sportsliga! Blir alltid så trött när jag hör om "storlag" som ska plocka spelare, det är inte så långt upp till de så kallade storlagen och det finns ingen anledning till varför inte IFK ska bli "storlag". Handlar det om ekonomi så finns det bara en klubb som kan locka med pengar och det är Villa.
En kombination av egna spelare och spets utifrån skall ta oss mot toppen!
Det är denna typen av inlägg som skapar enormt tonårsaktiga svar, jag väntar med spänning!
2012-02-15 17:48:55
Daniel:
Nicke: Nej, det är inte alla som klarar av det fast det handlar väl också om hur villiga klubbarna är att satsa på dem. I IFK finns ju i alla fall tre exempel på spelare som gått från ungdomslagen till etablerade elitseriespelare på kort tid just genom att klubben trott på dem och gett dem förtroende: Jesper Larsson, Richard Wallin Kamperin och Petter Andersson har tillsammans spelat noll pojklandskamper, men det tog bara en säsong för alla tre att etablera sig i elitserien.
Så visst går det, men klubbarna måste våga tro på spelarnas förmåga också och ge dem speltid.
Min filosofi, och som jag hoppas är IFK:s också, är väl att utfyllnadsspelare ska komma från de egna leden i form av talangfulla juniorer och de spelare man värvar ska spetsa till truppen. Det finns mängder av talangfulla juniorer i bandysverige, tänker på det varje gång jag ser en juniormatch, men man kan inte bli elitseriespelare om man aldrig får chansen att spela i elitserien.
2012-02-15 16:34:13
Nicke:
Håller med dig henrik det är väldigt sällan talanger pojk o junior sidan växer ut o blir etablerade elitspelare från samma förening under några få år. För IFK s del är det enormt viktigt att få Hedqvist att stanna + att få någon etablerad mittfältare in. Blir väldigt tufft för IFK att få Olsson att stanna det ringer väl varje dag hans telefon från sportchefer runt i landet.
2012-02-15 16:24:53
Daniel:
Henrik: Nej, alla blir inte elitseriespelare men det jag menar är att just nu har IFK väldigt talangfulla årgångar som man kan hämta spelare ifrån om man behöver ersätta andra unga spelare som lämnar.
Man får ju inte glömma att IFK för bara sisådär10 år sedan inte hade någon ungdomsverksamhet värd namnet överhuvudtaget och fick inte fram några egna produkter i princip. Det finns alltid möjlighet att värva spelare om det behövs.
Och visst, Fagerström är en spelare som kan bli en superstjärna. Men det är idrottens verklighet, toppklubbarna rycker i de bästa spelarna och klubbarna som ligger i mitten- och bottenskiktet har svårt att sätta emot något. Det är ju dock något som klubbarna är medvetna om också, det är ju bland annat därför som IFK lägger enorma summor på sin ungdomsverksamhet nuförtiden. Ungdomsverksamheten kostar lika mycket som A-laget, men de pengarna lägger man ut just för att hela tiden ha ett flöde av spelare som fyller på.
Som IFK:are vill jag givetvis behålla alla spelare, speciellt de unga vänersborgarna. Men ibland går det inte, och det är smällar man får ta.
Man ska även komma ihåg att från nästa säsong så blir det lättare att satsa på egna produkter och skola in dem i laget eftersom hela säsongen blir en transportsträcka mot slutspel eller kvalserie. Då kan klubbar kosta på sig att ge juniorer mer speltid och det kommer göra det lättare att ersätta spelare med egna produkter, tror jag.
2012-02-15 16:19:01
Sven:
Jag vet att rask har kontrakt med VBG nästa år men tror ni dom vill behålla honom?
2012-02-15 15:56:43
Henrik:
Daniel det man måste veta är att även om det finns 10 bra spelare i u20 så kommer inte så många av dom överleva.
Kan dra ett exempel som jag minns. För cirka 10 år sen så hade Villa två GRYMMA lirare som dominerade på u20 nivå. Carl Berglund och Mattias Jansson. Matte är nu den bättre av dom och han spelar i Gripen.
Har bara sett Berner och Blomster(domineradeden matchen jag såg) så visst det kan finnas kanske 5 blivande elitseriespelare i erat u20 lag. Tycker bara inte att ni ska räkna med det för det händer extremt sällan. Framförallt inte fem dominerande spelare.
Jag tror att jag talar för 99% av alla som inte håller på Vbg om jag säger att Vbg är ett ungt lovande lag med superlöftet Fagerström i spetsen.
Han är eran Daniel Andersson eller Per Hellmyrs, inte spelmässig likhet men han är i mina ögon en franchise player.
2
2012-02-15 15:55:06
Daniel:
Henrik: Jag tror inte man behöver vara så orolig. Visst finns risken att man tappar spelare men faktum är ju att det fortsätter forsa ut unga spelare i högre takt än någonsin just nu. Kanske inga med Fagerströms superpotential kanske, men IFK:s J20-lag leder sin serie ganska överlägset just nu och gör det med seriens yngsta lag.
Det finns spelare som Berner, Blomster, Carlsson, Löf, Uhlin, Johansson, Josefsson, Almér som alla har mycket stor potential. Att ersätta unga spelare med andra unga spelare är inget problem för IFK. Däremot vill man ju givetvis behålla en stomme av spelare att bygga laget kring på sikt, och för att kunna behålla den är det viktigt att laget hela tiden utvecklas och går framåt.
2012-02-15 15:43:25
Daniel:
PW: Tja, segrar mot Sirius och Gais hade ju inte skadat i och för sig, det håller jag med om. Men för IFK:s del kvittar det ju om man vinner mot Tillberga och Vetlanda eller om man vinner mot Bollnäs och Sandviken. Man konkurrerar inte om tabellplaceringar med dem och då kvittar det ju.
2012-02-15 15:35:35
PW:
Hjärnsläpp/paltkoma...Mitt inlägg nedan blev ju minst sagt "flokigt" Var inne och läste om Vetlanda innan, hade deras tabelläge i skallen när jag sedan gick in på den här tråden. Så exemplet med Kalix blev alltså helkonstigt utifrån VBG:s perspektiv. Beklagar/skäms. Däremot så kvarstår ju mitt princip-resonemang kring "fyrapoängs-matcher"...
2012-02-15 15:35:22
henrik:
Patrik tror du har rätt. Nästa säsong kommer bli sjukt viktig för er. Tror ni själva inser att det inte kommer fortsätta forsa ut unga spelare i samma takt som det gör nu. En snabb förlängning nästa säsong av Fagerström som ju är diamanten skulle få dom andra att sluta fundera. Skulle han däremot säga "jag avvaktar med sånt till efter säsongen kan ni vara oroliga".
2012-02-15 14:45:43
PW:
Daniel: Att alla vinster är lika mycket värda, oavsett om de sker mot topplag eller bottenlag, är en sanning med modifikation. Visst, alla segrar ger två poäng. Men, i ert fall hade läget idag varit betydligt bättre om ni hade förlorat mot t ex Bollnäs, och i stället "bytt" den till en vinst mot Kalix. Alltså, det är bättre att plocka poäng av dom lag man närmast konkurrerar med i tabellen, det vill säga att vinna mot "rätt" lag. Då blir det ju en "fyrapoängs-effekt"! Sedan kanske det är roligare och en större fjäder i hatten att besegra ett topplag, men det är ju en annan sida av myntet...
1
2012-02-15 14:43:49
Patrik:
Kan faktiskt vara så att förlusterna i början fungerade som en väckarklocka, kanske var det förlusterna mot Kalix och Tillberga som fick ihop laget? Naturligtvis är det omöjligt att säga vad som hänt om man istället vunnit fler matcher i början. Ofta brukar dock en bra start vara fördelaktig!
Lite nervös inför matchen ikväll, 2 poäng kan betyda att man har en rimlig chans på slutspel (Broberg förlust) eller att man är nära säkrat elitseriekontrakt (Broberg vinst)
2012-02-15 14:15:58
Daniel:
Ja, man grämer sig ju lite åt de förlusterna, mest eftersom man vet att de lagen är kass på bortaplan och för att IFK i andra halvlek mot båda lagen visade hur mycket bättre än dem man faktiskt är. Men då var det redan för sent, skadan var skedd och försprånget för stort att hämta in.
Men som sagt, hade IFK inte åkt på de där förlusterna så hade de kanske inte vunnit mot Broberg exempelvis. Alla lag har sina toppar och dalar under en säsong, och faktiskt så är det ju så att en vinst mot ett topplag är lika mycket värd som en vinst mot ett bottenlag och en förlust mot ett bottenlag är lika mycket en förlust som mot ett topplag.
I en 26 matcher lång serie så är det sällan enskilda matcher som avgör var man hamnar i tabellen utan man brukar hamna ungefär där man förtjänar att hamna oavsett vilka man vunnit eller förlorat mot.
2012-02-15 13:55:54
Patrik:
Håller med Daniel! IFK har tagit fler poäng än vad jag trodde man skulle göra, därför är jag oerhört nöjd med säsongen. Tittar man på hur Tillberga och Kalix presterat på bortaplan så tycker jag ändå inte att det är så konstigt att man som supporter plockar fram det berömda "tänk om". Idag har dock IFK chans att reparera förlusten hemma mot Kalix och förlusten hemma mot Tillberga är ju redan reparerad eftersom att IFK mosade dem i ABB.
2012-02-15 13:37:51
Daniel:
Som ligger före IFK i tabellen ska det stå.
2012-02-15 13:09:48
Daniel:
Jag är personligen allergisk mot sånt där "om vi vunnit dom matcherna"-tänk. Jag har givetvis också tänkt så, men egentligen är det ju helt meningslöst.
Om vi nu ska utgå ifrån att IFK per automatik "ska" vinna mot lagen som ligger bakom dem i tabellen så får man ju också utgå ifrån att man per automatik skulle förlora mot lagen som ligger för IFK i tabellen.
Rent realistiskt så kan man väl säga att om man före säsongen tippade hur det skulle gå mot olika lag, så skulle IFK kanske tagit 5-6 poäng mer mot lagen bakom i tabellen, men man skulle också tagit 7-8 poäng mindre mot lagen högre upp i tabellen.
Så den totala poängsumman hade antagligen blivit densamma ändå ungefär.
2012-02-15 13:08:23
Patrik:
Är du helt kokko: Nej man borde inte ha vunnit de matcherna för man spelade helt värdelöst. Men man borde spelat bättre och därför vunnit, ta en titt i tabellen så ser du varför jag tycker att man ska vinna matcherna hemma mot Kalix och Tillberga.
Jag tycker alltså att IFK borde spela bättre än vad man gjorde! Jag tycker inte man förlorade orättvist! Jag skyller inte på domaren! Jag tycker att Kalix, Tillberga och Sirius var bättre men det tycker jag inte att dom ska vara när IFK har hemmaplan.
Hoppas du förstår vad jag menar? För att förklara en gång till så tycker jag IFK förlorade rättvist och att man alltså var för dåliga. Jag är verkligen inte enögd!
2012-02-15 12:50:05
Patrik:
Gött att Petter ritat på nytt kontrakt, att det bara blev ett år hänger nog ihop med att de flesta har kontrakt som går ut efter nästa säsong. Reder IFK ut denna säsongen så väntar den viktigaste säsongen någonsin tror jag. IFK har förbättrats denna säsongen och nästa måste man fortsätta att utvecklas annars blir det svårt att behålla de yngre, nu har IFK faktiskt många spelare som är oerhört intressanta för andra lag. Slutspel kan det teoretiskt bli redan nu men det är dock inte realistiskt, nästa säsong tror jag att man måste nå slutspel, för många av killarna i dagens IFK nöjer sig inte med att tillhöra ett bottenlag länge till.
Det är skönt att man tagit ett kliv i rätt riktning denna säsongen och det måste fortsätta nästa säsong. IFK kommer att behöva värva ett par spelare och min känsla är att IFK är väldigt klara med vad det är som behövs för att ta upp kampen med topplagen på allvar. En bra nästa säsong kan betyda oerhört mycket för hur truppen kommer att se ut säsongerna efter det!
2012-02-15 12:42:25
Är du helt koko:
Patrik:
såg du matcherna i arenan mot Kalix/Sirius/Tillberga?
Tycker du att dom "BORDE" vunnit dom matcherna? Är du så enögd? Faktum är att vänersborg kan inte spela mot "svagare" lag får dom kan inte styra en match för dom har inget eget spel utan lever på att backa hem och kontra!
1
2012-02-15 12:35:16
Är du helt koko?:
Blåvitare än blåvitast:
Det innebär med ditt twistade resonemang om att "vänersborg skulle vunnit mot lagen bakom sig" så borde:
Villa vunnit alla matche.
Saik vunnit alla matcher utom mot Villa
VSK vunnit alla matcher utom mot Villa/Saik
Bollnäs vunnit alla matcher utom mot Villa/Saik/VSK
o.s.v.?
OM OM OM OM....om inte om hade funnits
Märks att du håller på vänersborg, du resonerar som daniel
2012-02-15 12:30:52
Patrik:
Ni suger: Varför tykna kommentarer? Det är väl självklart att vi funderar på hur det hade sett ut om vi vunnit mot Kalix och Tillberga hemma, så som IFK presterat över säsongen så borde man gjort det. Självklart är man inte bättre än vad tabellen visar, det hindrar ju dock inte oss ifrån att gräma oss över förluster som vi inte tycker borde vara förluster!
2
2012-02-15 12:30:05
Villa3:
OM OM OM .... Villa vunnit mot alla lag som ligger efter dem i tabellen så hade de haft rätt många poäng de med!!!
1
2012-02-15 12:03:50
Ni suger:
Blåvitare än blåvitast: "Hade de sedan vunnit matcher mot de lag som nu ligger efter i tabellen hade vi varit topp 4."
Herregud, du låter som norska kommentatorer under skidskytte "han åkte fort, hade han bara träffat blinkarna hade han vunnit", Nils Johan Semb eter ytterligare ett misslyckat VM-kval för Norge "vi var bäst i 8 av dom 10 matcherna, det är bara otur att vi bara fick totalt 8 av 30 poäng"
Sluta med era "OM", ni är inte bättre än tabelläget. Punkt slut!
Ps. Olsson i landslaget? Haha, tillåt mig hånle. Förresten, vem skulle han peta??????????
1
2012-02-15 09:27:10
Till Daniel Johansson:
Ang Mikael Olsson så har jag hört att SAIK ska vara ett alternativ... Och vill han bli landslagsspelare så är ju verkligen Västerås fel klubb. Dom har inte haft en lirare med på flera år ju, jävligt glest varje fall
2012-02-15 07:56:04
Blåvitare än blåvitast:
Det vore inte dumt att förlänga med alla så att laget för ett år till på sig. Tycker att de har bevisat att de kan spela riktigt bra bandy. Hade de sedan vunnit matcher mot de lag som nu ligger efter i tabellen hade vi varit topp 4.
2012-02-15 06:14:27
Daniel:
Det handlar väl om vad spelarna själva vill ha, skulle jag gissa. En del spelare vill ha korta kontrakt för att lättare kunna utvärdera sina alternativ från säsong till säsong eller för att ha möjlighet att förhandla om kontraktet och skaffa sig bättre lön baserat på prestationerna från föregående säsong.
1
2012-02-14 23:56:06
Henrik:
Varför bara ett år med Petter ??
2012-02-14 23:22:52
bandy:
Du har helt rätt med mikael olsson om han går till en toppklubb så kommer han vara med i landslaget om några år. Men förnya inte Englunds kontrakt!
2012-02-14 22:53:57
ANNONS:
Fler artiklar om Vänersborg
Silly Season 2012/2013: Englund förlänger
Vänersborg
Här bevakar och uppdaterar vi allt som händer under IFK Vänersborgs Silly Season inför säsongen 2012/2013.
2012-05-08 14:09:00
Lilla Paris-bloggen: Paradigmskifte i bandysverige
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
2012-05-04 04:05:00
Lilla Paris-bloggen: Viklund perfekt ersättare till "Osten"
Vänersborg
2012-04-27 03:22:00
Lilla Paris-bloggen: "Det måste finnas plats för juniorer"
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
2012-04-23 23:12:00
Lilla Paris-bloggen: Nu knyter vi ihop den gångna säsongen och blickar mot nästa
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
2012-04-03 00:57:00
Krönika: Bygg vidare på framgången, IFK
Vänersborg
IFK Vänersborgs J20-lag vann SM-guld förra helgen. En framgång för klubben att bygga vidare på inför framtiden.
2012-03-29 00:14:00
Äntligen guld för J20!
Vänersborg
Efter tre raka finalförluster kunde så IFK Vänersborgs J20-lag äntligen vinna det där gäckande SM-guldet. Med tio minuter kvar hade IFK en tremålsledning, men nerver och tillfälligheter såg till att det blev stor dramatik i slutet när Edsbyn hämtade upp till 4-3 och hade flera bud på en kvittering. IFK kunde dock hålla undan och bärga klubbens andra SM-guld. Stora matchhjältar i blåvitt blev tvåmålsskytten Nils Berner och målvakten Anton Johansson, som gjorde mängder av svettiga räddningar match
2012-03-23 21:47:00
Se J20-finalen på webben
Vänersborg
Edsbyns IF:s förträffliga streamade livetjänst kommer, om tekniken tillåter, att sända kvällens SM-final för J20-lag mellan Edsbyn och IFK.
2012-03-23 13:41:36
Inför J20-finalen: Fjärde gången gillt?
Vänersborg
IFK Vänersborgs äldsta juniorlag spelar imorgon fredag sin fjärde raka SM-final för P19/J20-lag. De tre tidigare finalerna har samtliga slutat med förlust, varför revanschlustan är stor i laget där i stort sett alla spelare deltagit i flera finaler tidigare.
2012-03-22 03:36:20
Lilla Paris-bloggen: Laget börjar ta form
Vänersborg
En blogg om bandysverige och IFK Vänersborg.
2012-03-16 03:05:00