Uppdatering: Kosta till Tranås - Sannikov spelar på fredag - Nordén till VBK?
En händelserik dag för VBK. Först uppgifter om att Andrej Sannikov kommer att på fredag spela med Vetlanda BK mot Edsbyn. Sedan ryktas det nu om att Stefan Nordén är på väg till VBK. Nu skriver Tranås BoIS på sin hemsida att Konstantin Akhlestin skrivit på för klubben.
Andrej Sannikov lade skridskorna på hyllan efter säsongen 2009/2010, efter sju säsonger i VBK. Den 38-årige Sannikov var dock långt i från slut som elitspelare när han valde att sluta och lämnade ett tomrum efter sig i VBK-försvaret. Tomrummet fylldes förra säsongen av Marcus Sixtensson-Ottosson, i år har dock VBK haft det svårare att få ihop försvaret lika stabilt.
Detta verkar nu ha fått Vetlanda BK till att lyckats övertala Andrej Sannikov att göra en comeback. Sannikov har tränat med VBK den gångna veckan och hur snart en comeback kan bli av är oklart, men om Andrej efter matchträning kan komma upp i sin gamla nivå så är han är ett mycket starkt tillskott för formsvaga VBK, som ligger på 13:e plats i Elitserietabellen.
Uppdatering: Enligt uppgifter kommer Andrej Sannikov att spela med Vetlanda BK i fredagens hemmamatch mot Edsbyn. Comebacken väntas bli officiell från VBK inom kort.
Samtidigt ryktas det nu om att Stefan Nordén också är på väg att göra comeback i VBK. Den 43-årige Nordén sa i dag upp sitt kontrakt som spelande tränare i allsvenska Frillesås. Rykten säger att det kommer bli en ny sejour i VBK för Nordén, som senast spelade i klubben 2009/2010, även då anslöt han mitt i säsongen. Nordén har tidigare gjort ett stort antal säsonger i VBK.
Om det blir en ny vända för Nordén i Vetlanda återstår att se, detta är endast rykten som gavs någorlunda realism då han sade upp kontraktet med Frillesås. Besked kring Nordén lär komma inom kort även det.
Ännu en uppdatering: Kosta till Tranås
Redan när Konstantin Akhlestin inte fanns med i truppen mot Västerås i fredags satte rykten igång om att något inte stod rätt till med Kostas ställning i truppen. Tränarduons "han vilar" lät ihåligt. Nu är det alltså enligt klubbens hemsida klar för Tranås BoIS och kan kanske spela redan på lördag. Det handlar emellertid om en utlåning, och möjligen är han tillbaka i VBK vad det lider.
Kosta gjorde en bra inledning på säsongen i Vetlanda och skrev in sig i historieböckerna som förste målskytt i Sapa Arena. Han svarade också för två mål i premiärvinsten hemma mot Broberg och två mål i den starka bortamatchen mot Sandviken i andra omgången. Därefter har det inte blivit några fler mål och allt mindre speltid. Nu får vi se om det blir någon mer speltid under säsongen.
En händelserik dag för Vetlanda BK.

26 KOMMENTARER

4206 VISNINGAR
ANDREAS SÖDERMAN/DANIEL ENGSTRÖM STENSON
andreas.soderman@svenskafans.com
2011-12-14 21:17:00
ANNONS:
Artikelkommentarer

Artikelkommentarsfunktionen stängd
Dennis:
Gulsvart:
Gudfadern:
Du måste ju ha bra dålig koll alltså. Har du sett Vetlanda lira?
Törners ljumskar är kassa och han behöver vila, vem ska vi sätta in istället för honom?? Vetlanda måste väl ändå ha Elitseriens yngsta backlinje Med lelle törner och Hagström 20,22 och 22 och vad har man för något att backa upp med... Erik I som är halv/mittfält INTE back och Söderberg som inte har klass nog för ett alsvenskt lag, än iaf.
Jag måste ju säga att lite rutin till dessa killar är inte helt fel, om så Sannikov bara sitter på bänken när Törner är fit så ger han otroligt mkt till försvaret.
På tal om ålder och försvar, vänsterhalven Blomberg är lovande och satsas friskt på trots att han visat att han inte riktigt är mogen uppgiften än. Vetlanda har tålamod och visar stort förtroende för sina juniorer i de utsatta defensiva positionerna där man ofta har stor fördel av sin rutin framför ungdomlig entusiasm.
Vad det gäller Tim P så har jag inte svårt att tro att han var missnöjd med sin position i Vetlanda me det var ju knappast för han fick spela lite, har du sett Sandviken och deras statestik... Med löken (Johan Löfstedt) i sitt lag så får de flesta ta ett mindre offensivt ansvar, trots detta så fick Tim många gånger komma och hämta boll med fart precis som han vill och är bra på. Vad det gäller flytten så är jag säker på att han ville spela i ett lag på högre nivå, varje match ska vinnas och man kan mäta sig med de bästa. Något säger mig dessutom att han inte var helt otacksam de ekonomiska fördelar som följde med flytten vilket gör det enklare att lägga fokus på träning och match (mindre jobb vid sidan om).
Slutligen, ska du slänga ur dig massa skit så kan du väl göra det någon annanstans och om inte det passar borde du skaffa lite insikt i hur situationen ser ut!
3
2011-12-15 19:40:31
Villa = Nässjö:
Återigen en idiot från Villa som tror att han vet allt om allt och alla. Det är ganska kul att läsa alla patetiska inlägg från folk som håller på Villa. Deras snack är lika mycket värt som Nässjö. Inte ett jävla dugg.
Ni borde slå ihop dom båda städerna och flytta till Grönland så vi vanligt folk slipper er.
Gudfadern for biggest idiot!!
Tack och hej!
1
2011-12-15 17:20:41
Rutin=bra:
Lagge: håller med dig, utan dessa herrar undrar jag om vi haft någon poäng. Hade Suzdalev spelat i typ SAIK eller Bajen hade han garanterat varit i topp i poängligan.
1
2011-12-15 16:48:01
Lagge:
Hade vi inte haft Suzdalev och Morokov i dagens trupp hade vi åkt ur direkt. Gudfadern har inte någon större koll på VBK.
1
2011-12-15 16:16:20
GudFader:
"publiken ökar. " är väl en sanning med modifikation?
Säsongen 09/10 750/snitt
Säsongen 10/11 706/snitt
Säsongen 11/12 1012/snitt men jag tror 2-300 beror på nyheten behag med eran nya arena, se på dom 2 sista matcherna där ni haft 865/912 så börjar vi närma oss sanningen.
Men, vi lägger saken död, fortsätt värva gamla ryssar o för all del Norden, så får vi se om 2 år.
Kram på er
1
2011-12-15 12:02:58
Conny:
Det där med lokalförankring håller jag inte med om...
Titta på Ishockey i elitserie..hur mycket lokala är det där ?
Målet är väl ändå att spelare kämpar så mycket för laget som dom kan och har hjärta för laget, sen var dom kommer ifrån spelar ingen roll.
Sen menar jag inte att man ska köpa ihop hela laget !
Det roliga är att se bra och trevlig bandy och att det går bra för laget.
1
2011-12-15 11:52:31
Andreas Söderman:
GudFader
Jag tål kritk mot Vetlanda, men du riktar kritiken fel. Vetlanda VÅGAR satsa på unga spelare, jag förstår inte hur du inte kan anse det. Varje match den här säsongen har man haft två juniorer och tre förstaårsseniorer som spelat nästan hela matcherna, är inte det att våga satsa på unga spelare så vet jag inte vad du begär. Men tyvärr ger ju inte detta resultat, det kan väl vem som helst som tittar i tabellen se. Därför tycker jag inte det är konstigt att man försöker göra något.
Jag har inga förutfattade meningar om dig, mer än att jag anser att du har fel eftersom du för samma ologiska resonemang om och om igen. Du får ju så klart gärna ha åsikter om andra lag, men har du samma åsikt om ditt egna lag? Tycker du att Villas spelartrupp är fel sammansatt och att man egentligen borde satsa på elva 16-åringar som verka du tycka att Vetlanda ska göra? Varför har du en åsikt om hur Vetlanda ska bedriva sin verksamhet och en annan om ditt egna lag?
Som du skrev nedan, "satsa på de unga, bära eller brista". Tycker du att Villa ska göra det med? Och vilka unga skulle det i så fall vara?
Dina huvudargument, att unga spelare lämnar klubben för att de inte får spela och att publiken minskar, är helt fel. Inget av detta har skett än så länge, istället lockar VBK till sig de bästa talangerna från andra småländska klubbar och publiken ökar.
1
2011-12-15 11:43:27
GudFader:
orkar bry mig om vetlanda? tja, därför att jag hellre ser dom i elitserien än ex. Örebro/Motala eller andra tråklag. Vetlanda har för mig stått för något ursvenskt från dom småländska skogarna och det var alltid kul åka till gamla Tjustkulle fast Villa hade så djävulskt svårt för Vetlanda.
Med ditt resonemang om "förstår inte varför du bryr dig kan man säga 2 saker:
- får man INTE ha åsikter om andra lag/åsikter som strider mot dina?
- du tål INTE kritik mot vetlanda, ser klara paraleller mot daniel, kommer man med kritik mot vbg så klarar han ej att öppna ögonen och se det dåliga med sitt lag/organisation, läs tabellen. Samma sak med dig och ditt Vetlanda, ni är tyvärr på fel väg och det kommer att resultera i att unga spelare väljer andra klubbar, publiken kommer inte och ni fortsätter värva gamla spelare...
Sen måste man VÅGA låta unga spelare framför gamla ryssar spela, det är MIN åsikt. Men det är klart, med en ryss som tränare är väl inget annat att vänta.
Håller med dig om EN sak, detta är en HELT ointressant diskussion då du har förutfattade meningar om mig o således är det helt ointressant diskutera med dig.
2011-12-15 11:30:10
Andreas Söderman:
GudFader
Jag håller med dig om en sak, jag tycker inte att Stefan Nordén är en optimal värvning och inget som på pappret höjer Vetlandas chanser att hålla sig kvar i Elitserien. Fast om alternativet är att låta en icke färdigutvecklad 16-åring vara ordinarie i Elitserien och kanske slita ut honom, ser jag nog hellre Nordén och sedan låta den mycket talangfulla Bringe successivt skolas in.
Däremot håller jag inte med dig om dina åsikter i övrigt, som är samma tjafs som för ett par veckor sedan. Vetlanda satsar hårt på sina talanger och har gett stommen från förra säsongens J20-lag förtroende i Elitserien. Tyvärr har det inte givit resultat och när man ligger näst sist i Elitserien är det väl inte konstigt att man försöker agera på något sätt?
För mig är lokala spelare sådana som är fostrade i klubben, allt annat är importer. Är det då i ditt resonemang skillnad på om spelarna är från Ryssland eller från Nässjö, Karlstad eller andra platser i Sverige? I så fall är det väl helt ologiskt att ditt Villa har Sveriges bästa publik och ekonomi, då nyckelspelarna inte är fostrade i Lidköping?
Det här är för mig en helt ointressant diskussion och jag förstår inte varför du bryr dig så mycket om vad VBK gör. Jag är glad att de försöker överleva i Elitserien och håller de sig kvar är det bra jobbat. Chanserna blev inte mindre efter igår.
1
2011-12-15 10:10:30
Dennis:
GudFader: Personligen tycker jag inte att spelare från, säg, Kalix har mer lokal förankring än vad ryssar har. Men det är möjligt att andra lägger sådan vikt vid var spelarna kommer från även om inte jag gör det.
Högre publiksiffror måste vara ett långsiktigt mål, och inte heller ett mål i sig. Publiksiffror blir inte bättre av om laget är självskrivet för nedflyttning, jag anser trots allt att laget är bättre med ryssarna i laget än vad det hade varit utan dem. När det dessutom ska införas kvalspel till Elitserien nästa år så är nedflyttning ett ännu sämre scenario än vad det var tidigare. Bära eller brista är ju enkelt att säga om man inte överväger vad "brista" kan innebära. Om Vetlanda fastnar i Allsvenskan så spelar det ingen större roll att man i år kanske kunde haft större publiksiffror.
För övrigt så verkar varken sponsorer eller publik ha problem med att backa upp speedway-laget, trots att laget inte dräller av förare med Vetlanda som ursprung. Kan ju ha att göra med att det där lokal förankring inte är svart eller vitt, man kan ju faktiskt skaffa sig band med tiden.
2011-12-15 09:42:22
GudFader:
Dennis: se det ur ett lite bredare perspektiv.
Vetlanda vill öka sina publiksiffror, är då vägen att gå att värva ryssar utan någon lokal förankring och på så sätt inte lockar folk eller låta unga lokala talanger spela som har ett lokalt "band"?
Sponsorer, tror du att det är rätt väg att gå att få in spelare som man knappt kan stava namnet till eller skapa bläst runt lokala spelare?
Som någon skrev tidigare: "Satsa på de unga
Bära eller brista"
2011-12-15 09:17:09
Dennis:
GudFader: Tja, det finns ju en risk, men än så länge finns det väl inga direkta indikationer på det? Snarare så var det ju en 25-åring som fick lämna laget, i senaste matchen var Akhlestin dessutom ersatt av Filip Bringe som blir 16 i februari.
Och med tanke på hur mycket Tim Persson spelade i VBK så undrar jag ju om just det var anledningen till att han flyttade.
2011-12-15 09:01:50
GudFader:
..andreas, du vet mina synpunkter därför frågar jag igen.
Tycker DU att ta in Sannikov och Norden ger bra signaler till dom unga spelarna?
"Risken" blir att dom unga återigen känner att "här finns ingen plats för mig" aka Tim Perssom m.m. "så jag går till en annan klubb som satsar på MIG och gr MIG förtroende..." och med andra ord går från smålandsbandyn efter säsongen.
2011-12-15 08:44:56
Conny:
Hoppas Sannikov får spela snart och täppa till där bak...
2011-12-15 02:04:16
Tunbo:
Låter som paniken har kommit till Vetlanda
Värva inga gammla gubbar
Om Hed. , Nord, kommer och sedan försvinner med alla ryssar nästa säsong
blir det ju samma cirkus igen !!!!
Hur många yngre kommer att försvinna då igen ????
Kör med era juniorer för framtiden
Satsa på de unga
Bära eller brista
God jul på er alla
2011-12-14 23:17:17
Sveeen:
Om inte VBK åtminstone försöker få tag på Jocke H vore det tjänstefel!!!
Att plocka in Nordén är patetiskt och det skulle visa klart vilken kris BK är i.
Dessutom lär han kräva lika mycket deg som Jocke kommer göra.
2011-12-14 22:23:11
Robban:
Kan bara hålla med Sebbe - Plocka Jocke Hedqvist innan något annat lag gör det!
2011-12-14 21:51:30
Sixten Sax:
Såg på tranås sida att Kosta är klar för dem. Kanske är bra för laget han har ju varit helt under isen och gestikulerar villt mot allt och alla så fort han bli utbytt..
2011-12-14 20:25:03
Sebbe:
Sattsa på Jocke nu mitt kära VBK!!
Kul om Sannikov gör comeback =)
1
2011-12-14 19:08:46
VBK:are:
VBK borde försöka få "sparkade" Jocke Hedqvist från Broberg, vbk har ju ingen som kan skjuta, Hedqvist skjuter hårdast i sverige.
För f**n, Sattsa alla kort på Jocke Hedqvist nu VBK!!!
3
2011-12-14 17:20:38
Dennis:
Är det Nordén så är det ju bara löjligt.
3
2011-12-14 17:09:44
Snåland:
Även stefan Norden gör comeback går de rykten om
2011-12-14 16:45:09
silly:
det är en till som snart kommer göra comeback i vetlanda oxå.... säkra källor
Länktips: varit där förr
2011-12-14 15:52:05
Andreas Söderman:
Dennis
Om jag får spekulera så stor jag att Törner lämnar återbud därför att han ser uppehållet som en chans att träna och vila sina ljumskar istället för att slita på dem mer och därmed vara fräsch när Elitserien startar om.
2011-12-14 12:56:18
Dennis:
Bandyförbundet meddelade igår att Sandvikens Joakim Bergman ersätter Törner i U23-landslaget eftersom Törner ska rehab-träna en ljumskskada. Kan ju ha med det att göra, men oavsett så skadar det ju inte med tillskott.
Länktips: http://iof1.idrottonline.se/SvenskaBandy....
2011-12-14 12:53:19
ANNONS:
Fler artiklar om Vetlanda
Silly Season 2012: Sannikov förlänger med VBK
Vetlanda
Efter en lång säsong av prövningar spelar Vetlanda BK fortsatt i Elitserien 2012/2013. Nu väntar Silly Season där VBK ska forma det lag som ska lyfta i Elitserien.
Senaste nytt: Andrej Sannikov har skrivit på ett nytt ettårskontrakt.
2012-05-23 09:33:00
Vetlanda inleder borta mot GAIS
Vetlanda
Elitseriens spelschema kommer inom kort att spikas inför nästa säsong. Redan nu är det dock klart att VBK inleder Elitserien mot GAIS.
2012-05-20 18:13:32
Rehnholm: "Känns mycket inspirerande"
Vetlanda
Vetlanda BK presenterade i dag tränarkonstellationen inför nästa säsong. Mattias Rehnholm blir huvudansvarig och assisteras av Patrick Sandell och Jörgen Ivarsson. Samtidigt får Sergei In-Fa-Lin en ny roll som skolningschef.
2012-04-20 16:13:24
Prövningarnas säsong del 3: Att klara av ett mål och sikta mot nya
Vetlanda
Vetlanda BK sattes under hårda prövningar säsongen 2011/2011, men lyckades till slut klara nytt kontrakt i Elitserien. Andreas Söderman sammanfattar på ett personligt och känslosamt sätt säsongen i tre delar och avslutar nu med den totala glädjen i slutet av säsongen och blickar in i framtiden.
2012-03-24 10:31:00
Krönika: Några försiktiga önskemål inför silly season
Vetlanda
Silly Season är tiden på året då alla supportrar kan drömma. Om att lagets bästa spelare skriver på nya kontrakt, att motståndarnas bästa spelare försvinner till Ryssland. Eller ännu hellre, att de skriver på för det egna favoritlaget. Men jag försöker drömma försiktigt kring värvningar och att behålla befintlig trupp
2012-03-22 22:30:00
Prövningarnas säsong del 2: Publikrekord, måstematcher och veteranernas effekt
Vetlanda
Vetlanda BK sattes under hårda prövningar säsongen 2011/2012, men lyckades till slut klara nytt kontrakt i Elitserien. Andreas Söderman sammanfattar på ett personligt och känslosamt sätt säsongen i tre delar och fortsätter med tiden då allt vände, från annandagen och framåt.
2012-03-22 19:26:55
Sapa Arena utsedd till Årets Arena
Vetlanda
Svenska Bandyförbundet har utsett Vetlanda BK:s hemmaarena Sapa Arena till Årets Arena säsongen 2011/2012.
2012-03-22 14:34:30
Prövningarnas säsong del 1: Från förtvivlan till hopp till förtvivlan
Vetlanda
Vetlanda BK sattes under hårda prövningar säsongen 2011/2012, men lyckades till slut klara nytt kontrakt i Elitserien. Andreas Söderman sammanfattar på ett personligt och känslosamt sätt säsongen i tre delar och inleder med en jobbig Silly Season, en hoppfull försäsong och två nattsvarta månader.
2012-03-20 22:36:00
En nervös redaktions sms
Vetlanda
Säsongen 2011/2012 var den mest nervösa vi på redaktionen genomlevt. I flera hundra sms mellan redaktionens medlemmar samsades ångest och oro med tro, hopp och kärlek. Ett urval av dess publiceras här, som en form av sammanfattning över VBK:s säsong 2011/2012, ur ett supporterperspektiv.
2012-03-11 22:34:00
Nordén och Morokov lämnar Vetlanda
Vetlanda
Lagkaptenen Stefan Nordén lämnar Vetlanda BK och samtidigt talar det mesta för att Andrei Morokovs ettårskontrakt inte förlängs.
2012-03-08 08:29:00