Krönika: Det finns alltid två sidor av myntet, Erik Niva
"Just nu råder det stor fattigdom bland stora delar av befolkningen i Portugal. En genomsnittslön ligger på kanske 600-700 euro (cirka 6000-7000 kronor) i månaden, samtidigt som nästan allt är lika dyrt som i Sverige - där levnadsstandarden är betydligt högre. Många portugiser lider. Borde inte de också FÖRTJÄNA att få gå till EM och ha någonting att glädjas åt?"
Det brukar heta i fotboll att du FÖRTJÄNAR att vinna om ditt lag spelar bättre än motståndarlaget. Det brukar även heta att du vinner eftersom ditt lag gjorde fler mål än motståndarlaget. Tillsist brukar det heta att fotboll och politik inte bör gå hand i hand. Jag tror starkt på de två senare alternativen. I alla fall på fotbollsplanen.
Bosnien som land har en grym 20-årig historia av ett korrupt fotbollsförbund, krig och annan politisk korruption. Storstjärnan Dzeko bland många har inte haft den bästa uppväxten där granatregn och dylik kunde vara en del av vardagen. Mycket sorg och smärta har delats ut. Men borde då ett fotbollslandslag, i detta fall det bosniska, FÖRTJÄNA att gå till EM enbart på grymma politiska aspekter? Jag har absolut inget emot Bosnien – tvärtom är det ett riktigt underskattat lag som bara saknar det där lilla extra för att nå framgång. Men är det ett rättvist argument – partisk eller opartisk – att påstå att ett land FÖRTJÄNAR att gå till EM på grund av en korrupt politisk historia?
I
Portugal råder det finanskris. Inte enbart av eurons intåg, utan mest på grund av en avsatt korrupt premiärminister – som gillade att stoppa ner stora delar av bidragen från EU i sina egna fickor. När han slutligen sa upp sitt uppdrag lämnade han efter sig 1000(!) tomma ministerstolar i riksdagen. Det säger sig själv. Just nu råder det stor fattigdom bland stora delar av befolkningen. En genomsnittslön ligger på kanske 600-700 euro (cirka 6000-7000 kronor), samtidigt som nästan allt är lika dyrt som i Sverige - där levnadsstandarden är betydligt högre. Många portugiser lider. Borde inte de också FÖRTJÄNA att få gå till EM och ha någonting att glädjas åt?
Nu kommer folk anklaga mig för att vara en dålig vinnare eftersom jag skrev denna krönika. Och folk har delvis rätt; jag är en otroligt glad halvportugis just nu. För att inte tala om stolt. Speciellt medtanke på den tidigare underprestationen i måste-matcher. Men jag vill belysa att det egentligen INTE finns något som heter att FÖRTJÄNA i fotboll. I så fall hade Portugal FÖRTJÄNAT att vinna EM på hemmaplan för sju år sen. Men det gjorde man inte eftersom
Grekland gjorde mål. Och det gjorde inte Portugal. Trots att jag och långsinthet är synonymt förtjänade Grekland att vinna den finalen. Vet ni varför? Svaret är så simpelt: det finns ingen rättvisa i fotboll – grekerna gjorde fler mål. Allt avgörs på fotbollsplanen där det laget som gör flest mål FÖRTJÄNAR att vinna.
Bara för att Erik Niva – en respekterad och väldigt kunnig journalist på Sveriges största tidning som arbetsgivare – skriver att det är så, och på så vis skapar en snyfthistoria (även om han säger sig vara partisk i det här fallet) som många opartiska fotbollsentusiaster tror på, behöver det inte alltid vara sant. Jag är också journalist, men arbetar inte ens i närheten för en lika stor arbetsgivare (inte Svenskafans) som den gode Erik. Men jag kan också påverka och nå ut till mina läsare, främst tackvare min drift i att spegla samhällets orättvisor; den andra sidan av myntet.
Jag har spelat saxofon och slitigt i över 14 år med mitt intresse. Men inte lyckats gå längre. Därför borde jag FÖRTJÄNA att få substituera den ganska nyligen avliden saxofonisten Clarence Clemons i ”E Street Band”. Eller spela i ABBA-grundaren ”Benny Anderssons Orkester”. Visst borde jag ha FÖRTJÄNAT det? Och visst är det synd om mig att det aldrig inträffat?
Erik Nivas krönika inför matchen kan ni läsa här.

32 KOMMENTARER

3253 VISNINGAR
ANDRÉ SAO PEDRO
2011-11-16 00:51:00
ANNONS:
Artikelkommentarer

Artikelkommentarsfunktionen stängd
Sao Pedro:
Tack! Har precis lärt mig spela solot till "Baker Street". Fin låt.
2011-11-16 22:07:02
Sportuga (Portugal-Red) :
Detta ahr flippat ut vilket ajg nästan hade på känning, stänger detta nu
2
2011-11-16 12:50:29
Zerg:
Så du menar att jag är den med den förvridna verklighetsbilden när du själv argumenterar för att Portugal har det "tufft" för närvarande då landet likt de flesta andra Europeiska länder går igenom en finanskris?
Vart i min text nämnde jag att vi förtjänade att gå vidare pga. landets historia? Jag nämnde det inte överhuvudtaget såvitt jag kan se. Det faktum att du dock jämförde Portugals nuvarande situation med Bosniens och således lyckades komma fram till slutsatsen att Portugals folk också bör ha något att glädjas åt då de också har det "tufft" var det jag störde och irriterade mig på. Jag är 100% säker på att alla bosnier skulle vara mer än glada om Bosnien var i Portugals nuvarande ekonomiska- och politiska skick.
Den finanskrisen som Portugal går igenom nu har Bosnien upplevt i snart 20 år, så vad är det EXAKT du vill åstadkomma med denna artikel?
Politik- och sport skall inte beblandas och går inte hand i hand, det torde alla veta vid detta laget.
Och att kalla ett inbördeskrig för en "snyfthistoria", menar du fullt allvar? Var massakern i Rwanda också en "snyfthistoria"? Första- och andra världskriget? USA:s inbördeskrig? Snyfthistorier allihoppa?
En självförvållad finanskris är å andra sidan inte det?
Som sagt, förstår verkligen inte vad det är du vill uppnå med denna artikel. Niva argumenterade inte för att landet förtjänade att gå vidare pga. dess tragiska historia, han har i flera artiklar innan det påpekat att han gillar det Bosniska landslaget då det är ett "roligt och intressant" landslag att följa. De spelar tekniskt, viker sällan ned sig och har fanatiska supportrar som stöttar landet i vått och torrt.
18
2011-11-16 12:48:43
adiii:
Sao pedro: Nu börjar du med det politiska snacket igen, så sjukt meningslös artikel. Lycka till med saxofonen, den jämförelsen är nog det mest patetiska jag har läst, du kan inte vara en större journalist än min lillebror som skrivet för skoltidningen.
ola: För att jag vet det, om du hade följt landslaget och insett hur mycket det betyder för folket i Bosnien så skulle du äta upp dina ord men du har ingen aning och det är inget jag kan förklara till dig genom ett inlägg på en skitig artikel.
3
2011-11-16 12:41:03
Sao Pedro:
Portugal har dessutom haft en militärdiktatur i många många år. Hur kul kan det ha varit som portugis?
2
2011-11-16 12:34:48
Sao Pedro:
Det jag endast ville belysa i min krönika är att fotboll och politik ska inte jämföras. Du FÖRTJÄNAR inte att gå till EM pga att ditt land har en hemsk historia bakom sig med krig och dylik. Då har man en ganska förvriden verklighetsbild.
Att argumentera så är ganska löjligt - för att inte säga sjukt. Ett billigt sätt att samla sympatisörer eftersom, vi alla vet, har media, och främst Sveriges största tidning en enorm kraft av påverka. Jag ser inget angrepp på Portugal från Nivas sida, utan vill bara spegla, med en gnutta satir, den andra sidan av myntet.
Klartext: Du FÖRTJÄNAR att gå till ett EM på fotbollsplanen - inget annat.
4
2011-11-16 12:31:03
Zerg:
Wow, det här måste vara bland det mest patetiska jag läst på Svenskfans under alla mina år här - vad är det du egentligen försöker få fram? Vad är meningen med denna artikel?
Du väljer att jämföra Portugals finanskris med ett 3-årigt inbördeskrig som kostade 80.000 människor livet, körde ekonomin i botten - inte bara för Bosnien, utan för majoriteten av Balkanländerna, splittrade familjer och allt hemskt du kan tänka dig.
Hur kan du kalla dig själv för journalist? Hur kan du missförstå en artikel så pass grovt som du verkar ha gjort?
Erik Niva känner sympati för det bosniska landslaget då det TROTS alla motgångar genom åren alltid är att räkna med, det är ett roligt och tekniskt landslag att följa, hur du kunde misstolka hans artikel så pass grovt att du indirekt jämförde Portugals nuvarande situation med Bosniens är efterblivenhet och trångsynhet på hög nivå.
Italiens ekonomi är körd i botten, likaså Spaniens, Englands och Irlands, Island gick som land i konkurs, Greklands statsobligationer är inte värda ett smack. Och du väljer att skriva en snyfthistoria om Portugals dåliga ekonomi som till råga på allt är självförvållad?
Bosnien känner inte av den ekonomiska krisen du nämnt, då läget är oförändrat och har så varit i 15 år, det går mot det värre.
Innan du skriver något liknande igen, ta reda på fakta. Kalla dig inte själv för en journalist, det är att spotta journalister i ansiktet.
30
2011-11-16 11:50:52
Ola:
Stäng kommentatorsfältet. Kommer urarta det här.
Hela världen såg vilka som FÖRTJÄNADE att gå vidare igår och det var absolut inte Bosnien. Vi visade det på planen och vi visade det på läktarna.
Jag har inget som helst emot Bosnien. Tvärtom så har jag en del bosniska kompisar och arbetskamrater som jag hyser stor respekt för och som faktiskt är av åsikten att vi helt klart förtjänade avancemanget den här gången också.
Dock så känns det extra förbannat skönt att dels täppa till truten på alla bosnier som kommer och skriker att vi matförgiftat dem, att vi försatt dem ur balans och alla undanflykter. Till er som håller på med dessa ursäkter eller annat snack om saker som inte har ett dugg med fotboll att göra. Exakt vad trodde ni egentligen? Att ni skulle komma till Lissabon och rubba oss? Ni skulle göra ett mål och det skulle räcka ju sades det. Ni skulle dominera på läktarna även om ni låg under. Vad hände med allt det där ni skulle göra? Erat lag såg ju ut som rädda småbarn som drabbats av panik.
Jag måste säga att jag trodde ni skulle ha lite mer att komma med rent fotbollsmässigt och jag tycker det är lågt att tjabba om andra ickefotbollsrelaterade saker när det inte gick som ni hoppats.
Sen måste jag säga att jag skiter i Niva. Han har rätt i att ha åsikter precis som alla andra. Synd bara att han arbetar som journalist på ett så pass stort medium som AB så att hans åsikter basuneras ut på det sättet som det gör.
4
2011-11-16 11:50:27
Tekstilac:
Luis// Ingen har sagt att man ska tilldela Bosnien en plats i EM för att det är synd om oss eller att vi förtjänar det för att vi har varit i krig och att folket har det dåligt, absolut inte. Självklart ska man spela om det och förtjäna det på en fotbollsplan. Helt enig med dig där.
Jag har bara hävdat att Niva menar inte att vi förtjänar att gå till EM pga. vår situation i landet. Han menar det av helt andra anledningar som jag inte orkar hålla på och ta upp, hade tagit en bra stund.
Vad fan har Niva för anledning att fjäska för oss Bosnier?????
1
2011-11-16 11:27:30
Sportuga (Portugal-Red) :
Snälla inget "Balkan-bråk" här nu....
Niva borde inte ha skrivit så inför en match helt enkelt
Det är inte så att jag/vi Inte vilka hemska saker som drabbade Bosnien under kriget, men det har INGET att göra med att man förtjänar framgång i fotboll för det.
3
2011-11-16 11:02:58
DelijeSrbija:
Blir så lack på folk som säger att man förtjänar nåt. Som Luis säger. Man förtjänar på PLANEN
3
2011-11-16 11:02:23
Luis (SCP-Red):
Tekstilac//
Och vad är det som är så svårt att förstå att vissa här inne anser att Förtjäna gör man på en fotbollsplan och bara där?
2
2011-11-16 10:59:12
DZ:
Adnan79--- "Det intressanta är hur ni portugiser ändå ser er själva som ett storlag" då ska du veta hur det är intressant o se eran syn på er själva ;) HAHAHA
Erik niva är bra men ibland spårar det ur helt o hållet, blir för mkt off..
5
2011-11-16 10:55:21
Tekstilac:
Asså är det ingen som fattar att Niva säger inte att vi förtjänar gå vidare för att vi är ett fattigt land utan av andra anledningar?????. Folk som är lite insatta i Balkan i allmänhet och Bosnien i synerhet fattar nog.
Vi må vara fattiga på pengar och guld, men vi är väldigt rika på själ och hjärta.
JEDNA SI JEDINA BOSNA I HERCEGOVINA.
7
2011-11-16 10:48:18
DelijeSrbija:
Håller med. Man ska spela sig till framgång och gå till mästerskap.
Man kan aldrig säga att nån förtjäna.
Bosnien har spelat 0 mästerskap. Just det 0. Hur fan kan man då säga att man förtjänar.
Jag tycker San Marino förtjänar att vinna EM för dom spelar sån bra fotboll men har lite otur. Så jäkla patetisk.
Men Niva kan gå slicka röven hos bosnierna och så kan ni tycka synd om varandra tillsammans.
4
2011-11-16 10:43:43
Sportuga (Portugal-Red) :
Adnan79 / Klart vi inte har mindervärdeskomplex mot Holland vi slog ut dom både 2004 & 2006
Nu tycker jag Herr Niva fått FÖR mycket uppmärksamhet iofs
Dock hade nog Bosnien inte gillar om han skrev så inför en match mellan Moldavien & Bosnien att Moldavien är värda att vinna för att dom är Europas fattigaste land....
3
2011-11-16 10:21:54
Adnan79:
Det är mycket skit som skrivs här på SF och man borde egentligen vara förvånad men detta tar verkligen priset. Detta var verkligen det dummaste jag läst på länge. För det första har du HELT missförstått Nivas artikel. Jag förstår att svenska inte är ditt första språk (det är inte mitt heller) men du kallar dig ändå för ”journalist”. Borde inte läskunnighet och läsförståelse vara ett krav för ditt yrke? Inte med ett ord har Niva sagt något om att Portugal inte förtjänar att gå vidare. Han skrev ju t.o.m. flera gånger att Portugal är det klart bättre laget och kommer med största sannolikhet att gå vidare.
Vi var det sämre laget och vi spelar inte EM. På samma sätt är du en sämre journalist än Niva och därför skriver du för en ”mycket mindre tidning” (läs skittidning). Niva är kungen av sportjournalistiken och du är en bitter ”journalist”.
Det intressanta är hur ni portugiser ändå ser er själva som ett storlag. Skrattretande… Om ni var ett storlag skulle ni inte tvingas till kval två gånger i rad. Ni skulle kvala in direkt som andra storlag. Precis som ”journalisten” och författaren till denna skitartikel har ni mindervärdeskomplex för att ni vet hur underlägsna ni er lag som Spanien, Tyskland och Holland.
5
2011-11-16 10:13:10
Alex (FC Porto/MK Red/Portugal Red):
Inga fler politiska inlägg tack
3
2011-11-16 10:12:22
Sportuga (Portugal-Red) :
Det är ju klart att Vi Portugiser blir lite arga på Niva för det var ju vi som skulle "drabbas" av denna "rättvisa"
Undrar dock om Niva anser att Sverige ska LÄGGA sig när man Möter fattiga länder som Moldavien ?
Jag tror iofs att Niva känner för Bosnien , inget fel i det på något sätt, men hans artikel borde inte komma inför en fotbollsmatch DÄR ligger felet anser jag
3
2011-11-16 09:58:30
G.BABE:
Mycket fin artikel som speglar orättivsor och att man inte skall göra politik av fotbollen.
Thumbs upp!
5
2011-11-16 09:38:23
Ricardinho:
Erik borde skämmas. Fotboll är fotboll och man förtjänar vinst efter 90 min av bättre spel i relation till motståndarna. Bosnien förtjänar och gå vidare, om man jämför med Frankrike eller andra lag som dansat in i EM, men inte jämfört med Portugal.. med hans teori borde inte England och Tyskland gå vidare då folket i landet har en hög levnadsstandard och varit krigsfria under en längre tid. Jag gillar inte att jämföra nationssorger med varandra men Portugal är ett ungt land. Diktaturen som stoppades för ca 40 år sedan lämnade sin stämpel och sina offer. Bosnien är ett stolt land med karaktär och fantastiska människor som har en stark tillhörighet efter krigen och missären men måla fan inte upp en bild där vi inte har kämpat eller har det fantastiskt nu.. jag hoppas av hela mitt fotbollshjärta att Bosnien trixar sig in i nästa turnering, tycker det finns en jävla massa goda lirare i laget, fansen är fantastiska, har många bosniska vänner och Älskar samtliga. Tyvärr för dem var Portugal motiverade och hade spring i benen igår.
Tack för alla gratulationer och en eloge till er som är stora människor även dagen efter förlust. All lycka till er. Grattis till mina portugisiska kamrater, idag är hjärtfrekvensen stabil igen. Bra krönika Andrè
2
2011-11-16 09:36:43
Luis (SCP-Red):
Emir//
Har egentligen ingen större lust att ge mig in i denna debatt efter det som hände för två år sedan. Men det där med nationalsången får du nog allt gå tillbaka och lyssna på hur det lät när våran ljöd i Zenica, inte för att det ursäktar att vi svarar med samma mynt men helt klart en förklaring till varför. Att försöka få in att ni applåderade Sveriges nationalsång på Råsunda känns, med all respekt, lite löjligt.
Bayerowski//
Så årets ursäkt är att vi skall ha FÖRSÖKT matförgifta era spelare, det tar sig må jag säga...
1
2011-11-16 09:19:10
Emir95:
I övrigt en objektiv krönika men du har uppenbarligen missförståt Nivas krönika lite.
såja såja. Det var det sista inlägget ;)
Synd att man inte kan redigera sina kommentarer.
2011-11-16 08:59:09
Emir95:
Ursäkta stavfelen under. Jag ville även tillägga att jag håller med i Olas resonemang om att "Förtjäna gör man på planen" Och ni förtjänade att gå vidare nu men om man ser till förutsättningarna så håller jag med Niva om att med tanke på de Förutsättningar bosnien har och vilket lag vi ändå har så fötjänar vi en dag ett mästerskap om vi fortsätter såhär.
2011-11-16 08:56:26
Bayerowski:
Ja du en lön på 6000-7000 hade varit perfekt för en Bosnier. Lönen där nere ligger i snitt med 1000-2000 kr och det är egentligen bra kläderna som är billiga då de oftast är Kina import. Priserna på mat där nere är nästan likadana som här. Boendet brukar ligga på runt 100-300 mark vilket är mellan 500-1500 kr med tanke på den låga lönen är det nästan allt de går åt. Sen så är ni Portugiser väldigt bra på att få folk på er sida och att de ska tycka synd om er. Ni gjorde bokstavligen allt som går att göra för att få Bosnierna ur balans. Ni gick även så långt som att försöka att matförgifta spelarna. Det är väldigt lågt. Tror ärligt talat att Bosnien aldrig repade sig efter matchen mot Frankrike.
2
2011-11-16 08:55:59
Emir95:
Först och främst grattis till en rättvis och välförtjänt seger!
Dock måste jag säga som det nämns under att Niva aldrig skrev att Portugal inte skulle förtjäna segern. Det enda han skrev var att oavsett om Bosnien förlorade den här matchen eller inte så skulle Laget en dag komma till ett mästerskap för att dem och folket förtjänaar det.
Han kände även stark sympati med det laget sedan 15000 bosnier stod upp och applåderade av Sveriges nationalsång på Råsunda och det gjorde även samma sak när Portugals nationalsång ljudade av i Zenica.(vår nationalsång blev å andra sidan utbuad på de la Luz). Jag tyckte även att det var vackert när våra spelar direkt gick och kramade om och tackade av era spelare(Och era spelare gjorde likadant istället för att det blev tjaffs). Och med tanke på att varenda spelare i det här landslaget i praktiken har fått ett Hus sönderbombat, en familj splittrad och kanske någon i familjen dödad och ändå har det Landslaget kämpat sig tillbaka och det lilla fattiga, söndertrasade Landet har prodicerat fram ett Europeiskt lag att räkna med och det är det Niva känner sympati för.
Du har uppenbarligen missförstått Nivas krönika vilket kan hända men jag hoppas för egen skull att du skriver om artikeln och läser om krönikan.
P.S. Som någon nedan mig skrev. Portugaleserna har inte heller haft det lätt men jag skulle aldrig någonsin önska något folk det den Bosniska befolkningen har gått igenom.
Återigen: Grattis till en Välförtjänt seger!
6
2011-11-16 08:48:03
Tekstilac:
Ola// Det är väldigt svårt för dig att förstå vad adiiii menar eftersom du inte vet hur situationen är nere i Bosnien, så istället för att skriva massa skit så kan du istället be adiiii förklara för dig (om han orkar ta sin tid till det, för det är komplicerat) vad han grunnar sin kommentar på.
2
2011-11-16 07:28:24
Tekstilac:
Det där om att ni förtjänade att ta guld på hemmaplan menar du väl ändå inte.
Sol Campbell gör ett helt regelrätt mål i förlängningen av EM-Semin men domaren blåser av, för något han inte ens själv visste.
Snacka om att missförstå Nivas krönika och sen jämföra indirekt Portugals situation med Bosniens. Du borde fan skämmas. Jag hoppas att Portugal ALDRIG behöver gå igenom det, det Bosniska befolkningen har fått gå igenom.
6
2011-11-16 07:18:56
Burek:
Någon missförstog ju Nivas artikel... herregud.
11
2011-11-16 02:52:53
Huuhkaja (Red.):
Fin krönika, grattis till avancemanget.
3
2011-11-16 01:29:04
Ola:
Klockrent André.
Förtjäna gör man på planen. Inte genom andra saker som inte har ett jävlaste dugg med fotboll att göra.
adiii//
Vad fan vet du om det? Vad baserar du ens det på? På vilket sätt skulle Bosnien gynnas mer än Portugal?
Skall vi ta med antalet anhängare runt om i världen som en faktor också?
Finns betydligt fler portugiser att "gynna" än bosnier.
Eller att Portugal rent sportsligt har betydligt mycket mer att hämta i ett EM än vad Bosnien har?
Patetisk diskussion egentligen.
4
2011-11-16 01:27:05
adiii:
För att göra en lång historia kort..kan garantera dig att en plats i EM för Bosnien betyder mycket mer än för Portugal och har inte läst någonstans att Portugal INTE förtjänar en plats i EM frågan är bara vem det skulle gynna mer och där är Bosnien det definitiva svaret.
8
2011-11-16 01:08:50
ANNONS:
Fler artiklar om Portugal
Martins ut – Viana in
Portugal
I dag kom nyheterna om att Carlos Martins skada kommer hålla honom borta från EM-spel. Förbundskapten Paulo Bento har kallat in Hugo Viana som ersättare.
2012-05-23 16:41:00
EM-truppen och Paulo Bento
Portugal
Tankar om EM-truppen i allmänhet och förbundskapten Bento i synnerhet.
2012-05-16 20:39:27
*uppdaterat* Paulo Bento avslöjade Portugal's trupp precis
Portugal
Dom 23 som ska göra det borta i Polen / Ukraina
2012-05-14 20:00:00
Hugo Viana till EM – ja tack!
Portugal
Liga Sagres bäste spelare 2011/2012 måste med till EM. Men förbundskapten Paulo Bento tvekar.
2012-04-23 18:00:00
Lite inför Polen - Portugal
Portugal
Ikväll börjar upptakten inför EM2012 med årets första träningslandskamp
2012-02-29 10:50:00
Krönika: Jag är nöjd med lottningen
Portugal
Om vi glömmer alla nackdelar för en stund fick faktiskt Portugal en bra lottning.
2011-12-02 21:59:00
* Uppdaterad *Lottningen till EM 2012 i Polen/Ukraina klar
Portugal
Ingen lätt lottning
2011-12-02 18:57:00
Den magiska kvällen på Estadio da Luz då Portugal blev klara för EM2012
Portugal
Men även kvällen då Ronaldo klev fram och blev Ronaldo med Portugisiska folket
2011-11-16 23:30:00
Spelarbetyg: Portugal - Bosnien 6-2
Portugal
Spelarbetyg efter Portugals kanske bästa match på länge.
2011-11-16 14:54:15
En liten hyllning till det Bosniska fotbollslandslaget!
Portugal
Igår mötte ni trots allt ett starkare fotbolsslandslag, ni hade en hel del otur, men någongång vänder det, kanske redan i nästa kval.
2011-11-16 12:51:00