AIK:s befintliga hem idag. Och även i framtiden om initiativtagarna till Hemma på Råsunda-kampanjen får som de vill. Gnagarforum har intervjuat en av huvudpersonerna - Lars Lindblad.
Gnagarforum synar Hemma på Råsunda-kampanjen
Mitt i ändlösa tabellanalyser och gulddrömmar hamnar en av kanske AIK:s viktigaste frågor en smula i skymundan. Som bekant är planerna kring den nya nationalarenan långt gångna, frågan är om denna också är en arena för AIK.
Kampanjen Hemma på Råsunda säger nej. Gnagarforum har tagit reda på hur arbetet går för den tydligaste motpolen i arenafrågan.
Länge såg det ut som att den nya nationalarenan var det enda alternativet för AIK. Omoderna och obekväma Råsunda skulle rivas till förmån för nybyggen av bostäder. På senare tid har det kastats nytt ljus på frågan och var AIK ska spela sina hemmamatcher i framtiden står inte skrivet i sten. Detta till viss del tack vare initiativtagarna bakom Hemma på Råsunda.
Lars Lindblad, en av personerna Hemma på Råsundas beskriver bakgrunden till initiativet:
- Jag med flera kände att det var märkligt tyst i frågan, speciellt med tanke på vikten av den. När det sedan efter senaste årsmötet stod klart att AIK:s medlemmar skulle få säga sitt innan beslutet i arenafrågan var taget togs de första stegen i initiativet. Vi ställde oss frågor som därtill inte ställts på allvar: Går det att behålla Råsunda som AIK:s hemmaplan i framtiden? Kan vi utveckla verksamheten vid Råsunda och framförallt är det möjligt att bli herre i sitt eget hus?
Med vision att vara en av Skandinaviens ledande fotbollsklubbar är ett AIK-anpassat ägande av sin egen arena givetvis ett viktigt steg på vägen. Initiativtagarna bakom Hemma på Råsunda anser att det är vitalt att utvecklingen kring arenafrågan sker i supportrarnas och föreningens regi och i rätt takt så den på optimalt sätt främjar AIK som klubb. Lars Lindblad är noga med att påpeka vikten av supportrarnas åsikt och roll som aktör i frågan, arenafrågan skall avgöras utifrån vad som är bäst för supportrarna. Det är primärt.
Med dessa tankar och visioner som grundbultar för initiativet är frågan hur man går vidare i arbetet?
- Nästa steg i arbetet är givetvis att reda ut möjligheterna och konkretisera så mycket som möjligt. Hur får man en kalkyl som denna att hålla? Är det möjligt? Att reda ut sådana saker tar tid. Sen vill jag även vara snabb att poängtera att vi absolut inte är låsta i tanken att AIK ska spela sina hemmamatcher på Råsunda i framtiden, visar det sig att ett annat alternativ är det bättre är det självklart det alternativet vi ska välja. Vi är alltså inte på något sätt emot nationalarenan, men vi understryker vikten av att reda ut flera alternativ innan något beslut klubbas igenom. För att fatta ett så stort beslut som detta måste terrängen sonderas, säger Lindblad.
Intrycket för gemene AIK:are har hittills troligtvis varit att det näst intill står klart att AIK kommer spela sina hemmamatcher på den nya nationalarenan i framtiden. Medans man i Göteborg och Malmö har invigt nya, funktionella och klubbanpassade arenor har man i Solna närmast gett upp hoppet om en egen arena för AIK. Nyheter som PEAB:s köp av Råsunda i veckan har inte förbättrat utsikterna. Detta är dessutom bara en av de indikationer på att allt är avgjort man som utomstående fått i arenafrågan. Lars Lindblad klargör nuläget i arenafrågan:
- Uppfattningen om att arenafrågan redan är avgjord är vedertagen men den stämmer inte. Det är en uppförsbacke vi får jobba med. Någon detaljplan på vad som egentligen ska ske på området om Råsunda rivs är inte fastställd. PEAB, som är köpare, vet inte i nuläget vad man får använda tomten till. Dessutom är priset 500 miljoner, som figurerat i olika sammanhang inte heller något självklart. Det är oklart vad som är ett rimligt marknadsvärde. Som du hör är det mycket som svävar i luften.
Visioner för Råsundas potential
Projektet Hemma på Råsunda handlar inte enbart om att äga sin egen arena eller att behålla Råsunda som hemmaplan. Idéerna och visionerna sträcker sig längre än så. En av förebilderna är Bröndby som till skillnad från lokalkonkurrenten FCK valt att inte fokusera på uthyrning av arenan till andra evenemang utan istället satsat på att optimera klubbkänslan på arenan. Man har exempelvis upprättat ett klubbmuseum i arenans innandöme och målat stolarna i klubbens färger.
Förutom att AIK:s hemmaarena andligt skall representera AIK ser Hemma på Råsunda-gruppen en rad potentiella innovationer för framtidens Råsunda. Man vill utnyttja verksamheten kring restaurangen maximalt. På dagtid använda lokalerna som konferenscenter och på matchdag använda dem till olika events. Att ta bort panoromafönstren på västra och istället sälja modernare VIP-loger är en annan idé.
För vilken AIK:are som helst är idéerna oerhört tilltalande. Vid eftertanke växer emellertid frågan fram:
Hur möjliggörs en finansiering av ett projekt likt detta?
- Investerare är givetvis en förutsättning. Det är oerhört centralt att hitta en investerare som ser de ekonomiska fördelarna med att investera pengar i idén. Det gäller att hitta rätt villkor för en sådan överenskommelse. På frågan om projektets möjligheter skulle jag också vilja säga att jag tror det finns ett linjärt samband mellan vår vilja som supportrar och potentialen i frågan. Ju mer vi engagerar oss desto rimligare är det att AIK fortsatt kan ha Råsunda som hemmaplan.
På ämnet investerare kommer namnet Solna stad upp i diskussionen. Vare sig man vill det eller inte är Solna kommun och AIK knutna till varandra. En relation som genom åren helt klart haft sina dalar. Oavsett står det klart att en av dem centrala aktörerna i arenafrågan är Solna kommun. Vilken är deras ståndpunkt i frågorna rörande Råsunda och nationalarena-projektet?
- Solna Stad är ju inne i nationalarena-projektet redan, inte minst ekonomiskt och kalkylen bygger säkerligen på att SvFF kan sälja Råsunda till PEAB. Hur det går återstår att se. Men AIKs relation till Solna Stad handlar långt ifrån bara om Råsunda och Nationalarenan. Skytteholm, den nya bandyarenan i Bergshamra och en lösning på hockeyns behov av anläggningar är också exempel på sammanhang där Solna Stad och AIK samarbetat på ett bra sätt. Vi hoppas att det samarbetet skall kunna fortsätta på ett positivt oavsett hur det går i frågan om AIK och nationalarenan. Inte minst behöver ungdomsfotbollen en bättre hemvist än några containers på Skytteholm och det är bråttom.
Kontakten med kommunen har alltså inte varit hundraprocentig, trots att kommunikation aktörerna emellan är oerhört viktig. En aktör i sammanhanget är AIK. Initialt är känslan att en fortlöpande kontakt med AIK är centralt för utvecklingen kring Råsunda.
Hur är dialogen med AIK?
- Den är liten, vilket också är tanken i detta stadium. Vi utreder frågan på egen hand, när det drar ihop sig blir nästa drag att redovisa det vi kommit fram till för arenagruppen. Det är den tillsatta gruppen som skall bereda frågan. Rapporten från arenagruppen skall vara klar i december, där ligger deadlinen. Viktigt i sammanhanget är dessutom att nationalarenan har betydligt mer bråttom än AIK.
Som AIK:are har man länge hoppats på att ett initiativ som Hemma på Råsunda skall vända arenadebatten åt ett annat håll och öppna för möjligheter som inte stavas nationalarena även om man flertalet gånger fått sina förhoppningar nedslagna efter uttalanden och nyheter i ämnet. Nu är emellertid initiativet en realitet – hur har mottagandet av det varit från supporterhåll?
- Det har varit jättepositivt! Folk har massvis med frågor, hur ser kalkylen ut? Hur går det med finansiering? Vi har svårt att svara på sådana frågor, att göra ekonomiska kalkyler är svårt utbildade ekonomer. Men när man räknar på sådana här kalkyler är det viktigt att göra det med marginaler, vi vill ju inte gambla om AIK:s framtid. Hursomhelst är det jättekul att intresset är så stort, det visar ju ändå på att vi driver en relevant fråga. Senast jag kollade hade vi över 2600 personer på vår maillista, personer som är intresserade av vad som händer i frågan. Listan ser vi inte som någon namninsamling i den bemärkelsen utan mer som ett sätt att sprida information och väcka tankar.
Arbetet med utvecklandet av potentiella idéer och innovationer på Råsunda fortskrider. Förutom ett utvecklande av VIP-logerna och uthyrning av lokaler på Råsunda strävar initiativtagarna dessutom efter att effektivisera försäljningen på arenan. Fler pubar, mindre trängsel och givetvis är det AIK som ska profitera på det som säljs i kioskerna. Idéerna är många och arbetet för att förverkliga dem krävande.
Vad står näst på Hemma på Råsundas agenda?- Vi kommer inom en snar framtid prata med Solna kommuns politiker. Berätta vad vi kommit fram till, inleda en dialog och mer djupgående ta tempen på deras inställning i frågan. Vi vill visa att det faktiskt finns andra alternativ. Vidare handlar det om att fortsätta sondera fältet av potentiella finansiärer. Dessutom utreder vi frågor som handlar om att utveckla Råsundas möjligheter att öka intäkter. Hyra ut kontorslokaler? Fler affärer? En mer givande restaurangverksamhet? Det finns, som du hör, en hel del att ta tag i.
För mer läsning om initiativet Hemma på Råsunda, besök hemsidan
PETTER ERICSSON-HÅLLÉN
2009-10-12 10:00:00
ANNONS:
Artikelkommentarer

Artikelkommentarsfunktionen stängd
Derek:
Pele: När vi fixat till oss Råsunda så lovar jag att kaffet ska vara varmt, toaletterna kommer till viss del vara städade (lite svårt att underhålla dom när +14.000 personer använder faciliteterna. Men hey, det är ingen jävla flygplats! ^^). Hälsa Salminen
2009-10-14 07:28:08
Klingan:
Pele: Det är så uppenbart att du inte skriver i egenskap av att vara AIKare utan någon med ekonomiskt intresse i frågan, ta av dig slöjan för fan! SvFF, PEAB, Solna kommun, Swedbank?
RÅSUNDA MÅ VARA ETT STINKANDE RÅTTHÅL MEN DET ÄR VÅRT STINKANDE RÅTTHÅL!
Kanske inte rent juridiskt men i hjärtat.
(I övrigt skulle jag välkomna inloggsfunktion för att få kommentera här.)
2009-10-14 01:59:17
Pele:
Att behålla Råsunda som AIK:s hem bör vara sista utvägen om ni frågar mig.
Näst sista utvägen är att bygga en sponsor- och medlemsägd arena i norr-ort.
Men det får ske först när (om) förhandlingarna med nationalarenan brutit samman.
Förhandlingar som givetvis kommer att vara tuffa, eftersom det är AIK:s framtid som
framgångsrik fotbollsklubb det handlar om. Som jag ser det, är det det viktigaste beslut som klubben fattar i modern tid.
Jag har bevistat Råsunda nu i snart 25 år och är rent ut sagt less på:
- bärande pelare som skymmer sikten
- långa köer till alldeles för få insläpp
- bristen av att inte kunna umgås på arenan och käka&dricka bira före match
- avsaknaden av bra parkeringsplatser
- kass stor-bild som inte kan ses av alla åskådare
- stinkande och omoderna toaletter
- kiosker med ljummen korv och kallt kaffe
- att inte kunna handla AIK-souvenirer inne på arenan
- sitta på smutsiga säten som imbeciller stått på
Nationalarenan kommer att rymma 50,000 åskådare. Råsunda rymmer 34,000 åskådare.
Med ett publiksnitt på 15,000 kommer det inte kännas mer tomt eller öde bara för att
arenan rymmer flera. Rimligtvis kommer etage 3 och kanske till och med etage 2 att
vara stängd (som man gör på Stade de France) i samband med AIK:s matcher. Allt för att fylla det nedre etaget och ge bättre atmosfär och upplevelse (för publik OCH spelare).
Det blir brantare läktare vilket ger en bättre fotbollsupplevelse och bättre ljudbild från
sjungande supporters.
Geografiska läget är nog det bästa med nationalarenan. Kvar i Solna, kvar i norr-ort,
nära E4/E18/Pendel och tvärbana.
Jag ser gärna möjligheterna med att finnas på norra europas modernaste arena.
Hur man, som vissa kommentarer nedan visar, kan dissa nationalarenan bara för att
den kommer att bära ett namn på en bank eller samägas av SvFF övergår mitt förstånd.
Sen när blev det viktigt för AIK Fotboll vad namnet på arenan heter eller vem man betalar
hyran till ?
Äntligen ska vi få en arena som väcker andras avund, till och med bönderna i Malmö och Borås !
(Kom ihåg att vi, till skillnad från dem inte är enda klubben i staden).
Vi är överallt !
2009-10-13 23:25:26
JM:
Bra initiativ.Hoppas vi äntligen kan slita oss loss från förbundet och ha en EGEN arena.
2009-10-13 23:00:22
Mma:
Ni som vill sitta i specialanpassade bilsäte liknande stolar och få ett fotbad samtidigt som ni kastar en och en annan blick över fotbollsmatchen som pågår framför era näsor kan, som jag tidigare dra åt h*lvete. Globen finns för er. Där finns det också cheerleaders ni kan spana på. Att folk är så förbannat kåta på moderna anläggningar. Varför?
Lars Lindblad - Mycket bra skrivet. Speciellt det sista. Det finns flera grupper i den här frågan, och det lär sluta med att vi spelar på swedbank, men då finns det punkter som ska uppfyllas av svff, som inte kommer godtas. Vad skulle det kosta att dra upp några läktare på skytteholm tro? 12-13.000 platser skulle väl inte vara omöjligt och så kostsamt? En start i alla fall...
2009-10-13 22:18:11
Sebbe:
Herregud, jag förlorade faktiskt ett par timmar sömn inatt pga den här frågan.
Satan i gatan, får väl sitta och rulla tummar.
2009-10-13 21:33:24
Rubsamen:
/ Hugge helt rätt, Skytteholm spåret vad är det för fel på det!! Det skulle väl funka att bygga en ny arena just där om finsans kan ordnas! Likt malmö stadium!
2009-10-13 16:59:22
Lars Lindblad:
Många intressanta synpunkter. En av de vanligare verkar vara att Råsunda är en sliten, omodern och ganska hopplös arena. Sliten och omodern är den, visst, men det är ju inte konsekvensen av AIKs tillkortakommanden utan mer att SvFF inte ägnat sig åt underhåll på de senaste åren. Potential har den definitivt. Jag förstår att 500 MSEK låter som en enorm summa vilket det också är men kanske inte just i detta sammanhang. Om det är 500 MSEK är heller inget som bestäms av naturlagar utan av den värdering som finns och innan bygglov med mera är klart är det mer än gissning. Annars hade PEAB och SvFF gjort upp för länge sedan.
Det är omöjligt att inte ta parallellen till Hovet / Globen. Globen skulle bli svaret på allas böner om en modern hockeyarena värdig Stockholmslagen. Folk skulle strömma dit i mängder bara för att det var ...Globen och alla, inte minst klubbarna skulle blir rika på kuppen. Idag tror jag att alla tackar högre makter att Hovet inte revs i den vevan. Sanningen blev ju att Globen höll på att knäcka klubbarna och att det blev ganska trist inne i det moderna och bekväma templet. Men återigen; Är Swedbank bäst för AIK så skall vi förstås spela där. Jag vill bara att vi tar ett beslut grundat just på vad som är bäst för AIK istället för att glida in i en situation där det inte finns någon återvändo för att vi inte vill, törs eller kan tänka annorlunda.
2009-10-13 16:49:50
banksvin!:
Allt blir bra utom swedbank och deras skrytarena!
2009-10-13 15:08:34
Kortvarig:
Äh, Råsunda går inte att räddas, vart fan ska vi få 500 miljoner ifrån?
Skriv ett kortvarigt kontrakt med Swedbank Arena(3 år typ) så får vi lösa skiten senare. Bara jag slipper gå till Stockholms Stadion eller Söderstadion 2012 för att kolla på AIK så är jag nöjd.
2009-10-13 14:11:02
Trött:
Carl//
Men inte ens du kan svara på frågan: Vilka faciliteter saknar du? En kiosk att handla Falafel i? Prata med Norrkiosker, om tillräckligt många vill ha så löser dom det.
Fler handikapsplatser skulle klart kunna finnas, men det känns inte som om att det vore omöjligt att lösa det heller.
Vilka andra faciliteter behöver du? Vilka andra faciliteter tror du finns på Gamla Ullevi eller Swedbank Stadion i malmö? Det finns inget där som inte finns på Råsunda säger jag ju.
Hela det där "modern arena"-snacket är massa skit från marknadsavdelningar som måste göra själ för sin lön. Fräsh arena, visst, klart vi vill ha det. Ett visst urval i kioskerna, absolut. Men sen då?
2009-10-13 12:04:40
in med kapitalet!!:
äh, ägs bara råsunda av AIK så löser sig det mest. Se på Parken i Norrköping, sjukt sleten, nu är den ju fräsch.. Man bygger heller inte om en arena på 1 år, ha tålamod, efter några år när alla läktare är ombyggda så kommer det bli en BORG, en större BORG än vad det är idag.
2009-10-13 08:17:01
Pata Negra:
Dessutom, borde man inte ta in köpföreningens åsikter, dvs Solna Centrum.... dom kommer ju tappa en hel del kunder på detta, i alla fall rent teoretiskt. Kan man inte fråga dom om dom är villiga att investera i AIK-borgen?
2009-10-13 07:48:07
Pata Negra:
Kan man inte tänka sig en kombination av bostäder och renovering av Råsunda? Om man lägger bostäder på taket på Råsunda och bygger ett sjujäkla höghuspalats. Det skulle bli heltäckande tak på Råsunda och plastgräs antar jag, men å andra sidan så får man då perfekta förhållanden för att sälja konserter, utställningar etc etc även på vintern.
Sedan måste man tänka in mer pub/mat/konferens i konceptet. Det måste finnas enkel access till en gemensam /eller två/ ölhall där man före, under och efter match kan ta sig en pilsner och en burgare eller dyl. Tänk i dag att täcka över södras p-plats med en stort ölhak på första/andra våningen i direkt anslutning till östra, södra och västra. Norra borde få en egen övertäckt p-plats givetvis......
Dessutom, att hockeyn borde läggas i anslutning på något sätt borde kunna ge extra utnyttjande av gemensamma ytor (omklädningsrum, restaurant/pub mm mm)..... låt oss skapa ett AIK-centrum!!!!
Drömmar av guld!!!!
2009-10-13 07:46:05
Lär nog bli betydligt mindre då......:
Tommy: Jo, men med årets publikintäkter, årskortförsäljning och kringarrangemang/ försäljning så borde ändå rimligen större delen av denna summa kompenseras.
Skulle väl tippa på att dessa tre sammanlagt dragit in runt 15-20 miljoner under säsongens gång/ slut.
Så, minuset borde alltså ändå minska drastiskt efter allt detta är inräknat!
2009-10-13 01:44:22
ignore:
Avgå Råsunda! Avgå Swedbank! Avgå alla idioter!
2009-10-13 01:08:46
Kindlund:
Ok för nostalgivärdet, men Råsunda är en jävla skitarena för ett fotbollslag med ambitioner. Riv!
2009-10-12 23:40:12
Sanningen:
AlePale
Supporterägt låter inte helt dummt även om klubben AIK skulle äga den skulle den ju iof vara supporterägd då klubben Ägs av medlemmarna.
Mitt förslag på Sollentuna, Upplands Väsby, Jakan, kan lägga till Hjulsta Korset och Barkaby.
Finns mycket i norrort. Mitt förslag är givetvis att klubben/supportrarna ska äga arenan men att man ska få köpa marken och underhållet billigt likt Elfsborg i borås för att kommunen har ett intresse av att sälja det till ett förmånligt pris marken i innerstan och sthlms närförorter är tyvärr för dyr.
Dessutom bör man koncentrera att locka folk som inte har varit svenskar i flera generationer till klubben då dessa inte har några familjeband till en specifik klubb.
2009-10-12 22:31:13
AlePale:
Angående finansiering av ett eventuellt köp av befintliga Råsunda eller byggnation av ny arena, så funderar jag kring om man kunna göra detta på ungefär samma sätt som en golfbana finansieras... dvs att man köper spelrätter för att därefter billigare / gratis kunna få lira golf... kan man hitta ett tillräckligt stort antal som är intresserade av att "köpa" sin stol på råsunda, nästan som en "aktiepost", och att man i gengälld betalar en rejält rabatterad avgift för sitt årskort... så kanske man kan få ett supporterägt råsunda vilket säkerligen även det kan ha sina fördelar?! I alla de debatter jag läst kring arenan har jag aldrig sett ngt förslag kring en "supporterägd" arena. Kan det vara ngt?! Det borde gå att hitta ngn form av kalkyl som gynnar både AIK och den enskilda supportern!?
2009-10-12 21:14:43
cazzo Svedese:
man kommer ändå inte fylla en arena på 30 tusen. Skippa bygget så skattebetalarna slipper bli dunkade i pruttan varje gång man ska "satsa" på skitgrejer.
2009-10-12 20:16:59
AIK:
Sanningen// Jag håller med om en hel del, men bara för att AIK flyttar innebär inte att vi per automatik får mer pengar. Kan vi inte finansiera en arena själva innebär det ju i praktiken att vi ändå blir hyresgäster, bara att värden blir en annan.
2009-10-12 19:49:26
Sanningen:
Alltså klargöra en del korta saker.
AIK äger inte Råsunda den ägs av kommunen.
Kommunen, PEAB och Swedbank håller varandra om händerna och sitter i samma "båt" som är Swedbank arena.
Dessa aktörer har hela tiden låtsats att AIK sitter i denna båten med dom när "Hemma på Råsunda " uppståd så visade dom att AIK inte sitter i båten.
Ni som tror att Solna Kommun på något sätt kommer underlätta för AIK att få kvar Råsunda eller Skytteholm vilken planet lever ni på? Fattar ni inte att Solna går PEAB och Swedbanks ärenden i det här fallet.
Men visst håller med alla här störst publiksnitt borde betyda rikast klubb det gör det inte för att AIK har våldtagits av denna kommun.
Det gäller att va nytänkande när Staden växer så får man nya horizonter. Det var AIK som en gång tog steget till Råsunda från Stockholms Stadion.
Milton och grabbarna kan finansiera en ny arena i en kommun som ser AIK som en tillgång och inte en belastning Finns flera alternativ med bra Förbindelser där arenor finns som kan byggas ut/om till en AIK arena.
Sollentuna (Turebergs IP)
Upplands Väsby (Villunda Vallen)
Jakobsberg
mdfl
River Plate flyttade ifrån La Plata området när dom blev förstora, Arsenal flytta ifrån thames till highbury när dom blev förstora (West Ham blev kvar) och nu ytterligare ett par stationer norr till Ashburton. Man U flyttade också till utkanterna av staden vilket City supportrarna alltid tjatar om.
Om AIK ska ha en egen arena så kan vi direkt stryka Solna då kommunen kommer göra sitt yttersta att tvinga in AIK i ett hörn där dom måste hyra Swedbank
2009-10-12 19:39:37
Hugge:
Stockholmsarenan är bara ett inledande bygge i området globen som kommer bli klart först kring år 2030, namnet på den nya stadsdelen blir SÖDERSTADEN , jag som gnagare har svårt att acceptera lira på en sådan plats... Visst kan vi lira ett par år på Stockholmsarenan ifall det skulle behövas men vi måste redan nu börja projektera kring förslaget Skytteholm , Jag liksom de flesta förstår att vi inte kan spela i nya nationalarenan eftersom det blir ödsligt, visst kan det komma mycket åskådare de första året men sedan sjunker intresset för när publiken ser att det inte finns någon atmosfär i en sådan stor arena så försvinner mycket av det goda.
2009-10-12 19:31:21
carl:
cap: i solna kanske inte är det bästa alternativet. swedbank kommer ju tydligen byggas oavsett vad, om man får tro de som håller i det. skulle då solna ha 2 stora arenor i samma kommun? nej. jag tror att AIK skulle behöva gå ihop och bygga en tillsammans med något annat stockholms lag i någon annan kommun. bajen går ju inte med men dif å bp funkar ju. tror vi skulle kunna få en bra deal där. skulle både AIK och dif, till exempel, med flera och stora sponsorer gå ihop och bygga en egen arena som båda klubbarna får utforma så tror jag vi får en winn-winn situation.
jag talar fortfarande om marginal supportrar. dessa värderar inte likadant som du och jag. tänk på det. så bara för att du och jag anser att AIK skulle kunna spela på ett hustak någon stans eller i ett grustag, och vi skulle ändå vara där, så
resonerar inte marginal supportern likadant.
om vi förutsätter att du helst vill stanna på råsunda, ge mig en bra anledning förutom nostalgi till att göra det? istället för att skapa något nytt? och mer realistiskt.
2009-10-12 19:30:57
Redaktionen:
Kan man inte skriva inlägg utan att skriva: ajk, aporna, vraken, råttsunda etcetera etcetera så kan man låta bli att skriva. Sådan polemik leder bara till en omogen och urspårad stämning och sådana inlägg raderas.
2009-10-12 19:10:17
Tommy:
Angaenda namnet Swedebank arena.
Som exempel har HSV:s arena haft 4 olika namn. "Volkparkstadion". "AOL arena". "HSH Nordbank arena" och nästa ar kommer den heta "Imtech arena".
Sa det är bara hoppas att typ Abro köper arenanamnet om nagra ar.
2009-10-12 18:44:16
??:
Det pratas om en årsförlust runt 23 mille för verksamhetsåret 2009, mao så kommer knappast Q4 rädda oss. Och om den ändå skulle göra det så är det långt, mycket långt till att egenfinansiera en arena.
2009-10-12 18:11:59
Den här gången blir det helt andra ekonomiska siffror:
cap: Tror för det första att vår ekonomiska svacka är tillfällig - då jag tror att detta räkenskapskvartal kommer att se helt annorlund ut, då vi kan räkna in både publiksiffror, årskortförsäljning och övriga kringkostnader denna gång.
Förra gången var ju dessa ovanstående saker varken medräknade eller aktuella, då säsongen knappt börjat ännu. Ja, tänk på det också!
2009-10-12 18:06:37
cap:
carl/
Okej, om vi då är överrens att Swedbank inte är ett alternativ, vad har vi annars att titta åt? Vilka ekonomiska förutsättningar har vi att bygga en helt ny arena vid t.ex. skytteholm , som vissa tycker verkar som en bra ide? Vi fick senast för en månad sedan låna pengar till ockerränta för att klara oss. Med svikande publiksiffror och dalande intresse från margialsupportrar så är en helt ny arena enligt mig en utopi?
Nej, det kommer Inte som en suprise att det finns mer på Råsunda än Norra kära vän. Har sedan 4 år suttit på Östra övre och nedre, och kan inte se vad som inte uppfylls i dina önskemål på "önskvärd KOMFORT". Vad kan jag mer vilja ha på Östra som inte redan finns där idag? McDonalds? Förstår inte vad du menar riktigt.
Vi måste tänka realistiskt här. Som någon annan sa, det är inte premier leage det här, utan det är nästa år en tisdagsmatch mot Mjällby. Ända som kan lyfta allsvenskan är toppstrid mellan Stockholmslagen.
Hur vi ska hitta nya anhängare? Ja, vet inte med dig, men jag började gå på AIK utan att bry mig om hur Råsunda såg ut? Det är vår borg. Det var inte arenan som spelade roll, utan laget jag håller blindt på?
2009-10-12 17:51:51
AIK:
Näckrosen// Sthlmsarenan kommer ägas av sthlmsstad och dess arenabolag (du vet gänget som barskrapade AIK Hockey och fick dem att tvångsdegraderas) och driftas av AEG (du vet gänget som äger bajenvraken) vill du på allvar sätta dig i deras knän? Personligen väljer jag då Swedbank alla dagar i veckan.
2009-10-12 17:49:31
Näckrosen:
Det finns redan en topparena, 2012, för 30000, Stockholmsarenan. Det är där vi ska spela, inte på skitbankarenan
2009-10-12 17:46:52
AIK:
Om någon har missat det, AIK har precis tagit ett kortfristigt lån på 8 mille till en effektiv årsränta på 18%, sen tror folk på allvar att vi ska ha möjlighet att bygga en egen arena? Vakna upp ur drömmen och se verkligheten. Bara AIK kan få ett schysst avtal med Swedbank Arena så kommer det här bli skitbra. Justerbart tak och hydrauliska lösningar gör en publikkapacitet på allsvenska matcher till 30,000 vilket är helt perfekt.
2009-10-12 17:42:28
Krossa skitbanken!:
Swedbank är en misskött skitbank full med bonustjuvar och svindlare. Ska vi verkligen behöva förknippas med dom skithögarna och spela på deras hybrisarena byggd med stulna pengar från bankkunderna? Svaret är självklart och om vi tvingas in där så: BOJKOTT!!!
2009-10-12 17:38:50
carl:
cap: detta kanske kommer som en surprise för dig men råsunda är mer än bara norra. och bara för att vi vill ha en ståplatsläktare innebär det ju inte att vi måste stanna på råsunda, skulle vi utforma en egen arena kunde vi få en lika bra.
om du hade sett vad jag skrivit, OAVSETT vad folk tycker så är marginalsupportrar viktiga, det kan du inte neka. de behövs både för att stärka ekonomin och för att kunna bygga en supporterbas kring. vart ska du annars hitta nya anhängare? bland folk som redan är anhängare och går på varje match? påstod heller inte att jag vill ha något Emirates Stadium, vilket du också borde förstått om du sett att jag även skrivit att jag inte vill ha swedbank. `jag påstod inte heller att folk skiter i råsunda pga ålder, utan brist på önskvärd KOMFORT!
frågan är nog inte vad jag vill, för det tycker jag att jag har klargjort tillräckligt bra, utan snarare om du faktiskt har tänkt igenom vår situation ordentligt och inte bara ser svart på vitt, råsunda eller swedbank?
läs gärna igenom ordentligt vad jag skrivit innan.
2009-10-12 17:36:22
cap:
carl/
Först en sak, snälla referera inte till Råsunda som en betongbunker är du snäll? Skärpning. Få arenor har så feta ståplatsläktare som Råsunda t.ex.
För det andra, för de supportrar som skiter i att se AIK pga att Råsunda är "gammal" kan ju faktiskt skita i att se AIK i huvudtaget då? "Kan locka nya marginalsupportrar"? Är du allvarlig på riktigt? Vad vill du se? Emirates Stadium, med fettodynor på stolarna utan några som helst ståplatsläktare så alla småbarnfamiljer kan göra det till helgens höjdpunkt? fy fan
2009-10-12 16:53:50
Fredde:
Innerst inne vill nog alla spela på råsunda. Men vad ska vi rösta på, att i fortsättningen spela på råsunda om vi inte ens vet om det ens är möjligt? "Skapa" en egen arena trots att vi inte vet om resurser finns? Är skitskraj att det blir swedbank och att tillväxten på supporterhåll börjar gå bakåt.
I mina ögon luktar det smått kris och det jag mest hoppas på är att solna kommun samt externa finansiärer kommer överens om ett eget bygge för AIK. Intressant att se hur stor AIKfamiljen är..
2009-10-12 16:53:42
carl:
Trött: titta på de som kommer finnas på swedbank. swedbank är ju helt uteslutet men om vi kunde bygga en egen arena modell mindre med dessa faciliteter tror jag att det skulle bli väldigt bra. tänk på att alla gnagare inte bor i solna och alla inte är lika förtjusta att åka ut till en betongbunker i solna varje vardag för match. kan locka nya marginal suportrar, som är viktiga för ekonomin oavsett vad man tycker om dom.
att jämföra med andra svenska arenor är nog inte att rekomendera då de nästan uteslutande håller en väldigt låg standard. och det är ju inte bara toaletterna. hela stadion är ju gammal! om vi nu kunde få en ny arena som är perfekt utformad för oss för en summa snarlikt den som köp och upprustning av råsunda kommer gå på, vore inte det att föredra?
2009-10-12 16:34:56
AIK:are innerst inne:
Jag säger bara en sak.
RÖSTA OM DET PÅ ETT EXTRAINSATT ÅRSMÖTE!
Då kan vi få klara besked.
ALLA TILL NÄSTA MÖTE OM ARENAFRÅGAN...
2009-10-12 16:23:28
Trött:
carl//
Ja, fast vilka moderna faciliteter menar du som inte finns på Råsunda men som finns på andra arenor?
Jag har varit på sveriges samtliga allsvenska arenor, ingen av dem har något som Råsunda saknar. Det som är av sämre standard på Råsunda, som toaletter t.ex., går att rusta upp relativt billigt. Man behöver inte bygga en helt ny arena för att toaletterna börjar bli gamla...
2009-10-12 16:00:20
Falcken:
Jag àr jàvligt pessimistisk. Bàde Swedbank och Ràsunda àr fòr mig tvà riktigt dàliga lòsningar men sannolikheten att en jàvligt rik dude ger oss en egen arena i Ràsunda àr ganska smala.
Ser inte nàgon realistisk lòsning som jag skulle bli riktigt nòjd med tyvàrr.
2009-10-12 15:58:37
Grubblaren:
-: UPPDATERING AV TIPS :-
Låt säga att Råsunda rivs och det byggs bostäder.
Idag finns det 3 fotbollsplaner ett stenkast från nuvarande Råsunda, nämligen Skytteholms IP + Råsunda IP ett andra stenkast från Råsunda Stadion!
Okej, vart vill jag komma?
Jo, dessa fotbollsplaner är i första hand till för Vasalund/AIK damer samt alla ungdomlag för AIK, Vasalund och Råsunda.
Mitt tips är att bygga en ny fotbollsarena för AIK på Skytteholms IP!
Nästa fråga är, vart ska alla ungdomslagen ta vägen?
- Jo, det finns en riktigt stor och perfekt yta för fotbollsplaner på Huvudstafältet, ca 5 min från Skytteholms IP.
Nästa fråga är givetvis hur AIK ska finansiera en ny arena. Den frågan är stor och svår att besvara, MEN, här måste Solna Stad komma in och hjälpa till !
Fattar Solna Stad hur viktig AIK är för staden? Tänk om vi lämnar för Stockholm Arena? Alla supportrar drar från Solna till Globen? Ja, jag vet att det funkar idag för ishockeyn, men, måste vi verkligen fly vårt kära Råsunda och Solna? "Solen stiger över Johanneshov"-fr.o.m. nu?
Hur som helst.
1. Yta lämplig för en ny arena placerad centralt i Solna finns ett stenkast från Råsunda Stadion.
2. Huvudstafältet finns för att täcka upp.
3. Solna Stad och AIK måste tillsammans sikta högre och utnyttja att vi faktiskt är Sveriges största klubb, utnyttja alla åskådare och sikta mot Europa. Solna tjänar på det och AIK tjänar på det, för att inte tala om alla dess supportrar - vi.
Tack
2009-10-12 15:55:55
AIK:
!: Djifff kommer inte äga sin arena, så jämför inte med det supperettanlaget tack. Bara AIK kan få ett schysst avtal med Swedbank Arena så kommer det här bli skitbra. Justerbart tak och hydrauliska lösningar gör en publikkapacitet på allsvenska matcher till 30,000 vilket är helt perfekt.
2009-10-12 15:50:08
1225:
Du har mycket åsikter men inga svenskakunskaper,
gör om gör rätt din idiot.
2009-10-12 15:30:04
B.A.R in Solna:
Råsunda är AIK-borgen, lite trist att lämna den, som de nämnde gör råsunda lite mer personlig så vore det toppen! Fan AIK+Råsunda = Sant... har så mycket åsikter blir tokig när jag tänker på de,
2009-10-12 15:23:54
Meh:
Klart att Solna Kommun är för Swedbank Arena, Det e ju fan ekonomisk porr för dom, Dom kommer säkert tjäna 2x så mkt pengar på att den byggs en vad Råsunda ngnsin kommer kunna ge dom, Och dom vill nog inte att AIK försvinner från Solna utan att dom ska spela på Swedbank.
Skytteholms ip iden låter rätt intressant faktiskt. Man skulle kunna börja med en rätt billig skit Arena och om alla går dit iaf även fast det är dåligt så kommer AIK få mer och mer pengar att rusta upp och göra det riktigt fint:)
2009-10-12 15:19:24
Lucce:
Vi ska inte spela på något som ägs av Svenska Fotbolls Förbundet det är döden för en fotbollsklubb. Så är det.
Då måste AIK hitta ett alternativ. Jag är för dåligt insatt i var eller hur, men det måste finnas alternativ som är rimliga för att AIK ska hänga med i toppen.
Nu är det dags att en gång för alla be SvFF dra åt helvete med sin skitarena, vi ska ha en egen!
2009-10-12 15:14:23
Milton Arena:
Vad gör man..
Hur kan vi tro att detta alternativ är bättre. Bunker eller ett vulgärt skrytbygge? Inget, vi har inga andra alternativ säger vissa, skitsnack säger jag. Att göra bunkern användbar gör summan "nästan" lika stor som att skapa nytt, vi kan inte ha det föråldrade och oekonimska strukturen på en lönsamarena, den är inte vinstdrivande för de summor den skulle kosta oss att köpa loss, sedan har vi inte mäjlighet att tjäna pengar på den så att vi kan förnya och förbättre, vi kommer att gå mot ruinens brant... Sälg in ett koncept till ett storföretag och nytänkande kommun som vill stötta ett lag och dess supportrar, vi har inte råd att skuffas undan som vi för tillfället blir, vi är och skall verka som den maktfaktor vi är!
2009-10-12 14:08:03
Kamin:
Så kasst med arenor som är döpta efter företag. Swedbank arena... hur kul låter det? För övrigt så betyder swede kålrot.
2009-10-12 14:08:00
PAOK:
Läs kommentar från Mma.
Övriga kommentarer överflödiga.
2009-10-12 14:01:30
sc:
syna
uttal: 'sy:,na
granska; kontrollera (visuellt)
Var är granskningen, GF? Kul initiativ, men att ni "synar", nä, knappast.
Missförstå mig rätt, det är bra att de får komma till tals, men skriv då vad det är. Missledande rubriker får jag tillräckligt av annorstädes!
2009-10-12 13:53:34
Money talks!:
AIK ska till varje pris tvingas in i Skitbankens arena. Så känns det och också att varje motstånd är lönlöst. Det enda man kan göra är att bojkotta matcherna i skitarenan så dom fattar att vi menar allvar.
2009-10-12 13:51:26
AIK:
tur är dock att det finns lite svart färg i swedbanks logo, iaf så låter swedbank lite coolt. Täck över "bank" så kan d nog bli bra.
Eller istället för "n" skriva "i" och ta bort b:et, då hade det sett helt ok.
jaja, det blir nog swedbank trots allt, det hade dock varit värre med sparbanken arena eller sophantering AB arena.
2009-10-12 13:51:20
Bwana:
"Det är ingen idé". Om alla sagt det så hade människan fortfarande bott i elefantskit och haft sex ben.
Det enda som är helt icke-produktivt och negativt i den här frågan, det är att säga "Det är ingen idé, det blir swedbank, lägg ned alla andra spår".
INGEN vet exakt vad som kommer att hända - och det inkluderar SvFF, PEAB och Solna kommun (vad säger t.ex. oppositionen? Köpmannaföreningarna i SOlna C och Råsunda?).
Alla konstruktiva förslag om alternativa vägar att gå stärker AIKs position i frågan om vilken stadion vi ska spela på i framtiden, och under vilka betingelser.
2009-10-12 13:50:23
Tersi:
Ärligt talat finns det folk här, seriös som följer AIK?
2009-10-12 13:45:05
makkan:
Behöver vi en större arena så skulle vi väll kunna lägga en våning till ovanför östra? I framtiden alltså.
2009-10-12 13:43:55
Red:
Hur troligt är det att Solna skulle hysa två så stora arenor? Ekonomiskt fattar jag inte hur det skulle gå ihop, speciellt då väl nationalarenans budget baserats på en försäljning av den yta där Råsunda står?
2009-10-12 13:40:07
cap:
Swedbank känns så otroligt opersonligt för AIK. Ända som känns AIK relaterat är att Swedbank ska ligga i Solna?
Drömmen är att ha Råsunda kvar, tjäna egna pengar på den och faktiskt utnyttja att vi har Sveriges största publikstöd. Med tiden kommer ett köp av Råsunda att betala av sig självt. Se er framför er ett Råsunda med SvartGula stolar och en arena och atmosfär som andas AIK?
Förstår inte vad alla pratar hela tiden om omodernt? Precis varit på Olympia och såg Henkeborg-AIK. Kan inte säga att det var stor skillnad, och då rankas Olympia som en av Sveriges finaste år ut och år in.
Swedbank kommer bli som Globen.. Ingen klubb spelar där regelbundet eftersom det är för stor, för dyr. Samma sak kommer hända med Swedbank? AIK-Häcken, 13500pers (helt aceptabel siffra) på 55000pers arena? Kom igen...
2009-10-12 13:39:28
carl:
Trött: Råsunda har funnits sen 30-talet och saknar de moderna faciliteter en modern arena ska ha i mitt tycke. däremot är jag helt emot swedbank då den inte är utformad för oss. men jag tror att det bästa ekonomiska alternativet är en ny arena och att det är det vi kommer tjäna mest på i framtiden.
2009-10-12 13:35:31
AIK:
http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=1812
2009-10-12 13:16:34
Mma:
Ursäkta men ni som tycker att vi ska spela på den nya arenan är idioter. Ni kan heller inte ha varit med på 80-90 talet då man byggde globen och tyckte att idén med att sammanbinda Shopping och Sportevenemang var bingo bingo. Vet inte om ni som tycker att idén med swedbank är bra någon har besökt globen under en hockeymatch? Har ni varit vid globen "shopping centrum" efter kl 18? Det är lika dött som en kyrkogård. Det luktar ärligt talat katastrof.
Troligtvis slutar det att vi spelar på skrytbygget, men då finns det en hel del punkter som vi ska få igenom. Tex att namnet på arenan INTE ska vara swedbank stadion 3. Samt att vi ska få 90% av biljettintäkterna och vi ska få öppna egna utskäkningsstånd och dessa pengar ska gå till AIK (på Råsunda idag går 0 kronr till AIK för varje öl, chipspåse, korv ni köper). Och tror ni svff kommer gå med på det?
Jag kan redan förnimma doften av SKANDINAVIENS STÖRSTA KÖPCENTRUM, och det kommer lukta sorg. Det är inte "huliganerna" som dödar fotbollen, det är pamparna.
Och ännu en sak till er JA sägare. Det här är inte premiere league. Det här är Allsvenskan. Man måste hålla proportioner...
2009-10-12 13:11:31
!:
Det kommer att bli dåligt hur det än blir kolla på tex DIF som kommer att äga sin nya arena dom kommer att gå om oss med hästlängder
2009-10-12 12:58:12
Vajor:
a href="http://www.svenskafans.com/start/sportresor.asp"Sportresor/a
2009-10-12 12:49:39
Trött:
Råsunda sedan 1964//
Du glömmer 50 000 kvm kontorslokaler som hör till fastigheten. En flytt av viss undervisning från Solna Gymnasium till Råsunda berättigar till komunala bidrag. Det finns mycket att dra in pengar på.
carl//
Vad exakt är det som gör den "omodern"? Har du varit på t.ex. Swedbank Stadion eller Gamla Ullevi? Där finns inget som inte finns på Råsunda idag och dom är ju tydligen moderna...
Att betongen är dålig gör inte arenan till "omodern" per definition. Toaletter och Kiosker är inget större problem att göra om, det kostar inga miljarder.
Varför är alla så negativa utan att ha koll?
2009-10-12 12:49:02
Pelle:
Jag håller med dem som är för att bygga på skytteholm. Skytteholmsparken.. jag har bott där i många år och det skulle vara ett perfekt alternativ. Bygg en nytt Råsunda för 30.000 med sjuplanigt parkeringsgarage under. Slå ihop sig med Solna Hallen och ha inomhus evenemang på råsunda med ett tak. Fan jag har så jävla många grymma idéer.. ring mig! Jag löser det här!
2009-10-12 12:48:01
Jimpa Räv:
Jag tycker att det är självklart att AIK ska spela på den största och bästa arenan i Norden. Det har tidigare varit Råsunda, men sen rivningen av den västra läktaren i början på 80-talet är den mer att likna vid ett missfoster. Nuvarande Västra är mer och mindre att betrakta som vilken bondarena som helst.
Nationalarenan kan komma ett bli ett lyft för AIK. Ska AIK kunna etablera sig som Nordens ledande fotbollslag behövs en riktig arena, och det är tyvärr inte Råsunda längre.
2009-10-12 12:46:21
Kettil:
Det går inte, jag vill inte, förbundet vill inte, jag vill inte, Solna vill inte, jag vill inte, etc tills jordens undergång.
2009-10-12 12:37:43
Rasunda sedan 1964:
Om vi inte kan signa Obolo - hur ska vi klara av detta? 15 matchdagar, 350 tomma dagar
2009-10-12 12:35:58
Skyttan finns ju också.:
Vad sägs om följande alternativ: varför inte satsa på Skyttan som ett alternativ till både Råsunda och nya nationalarenan???
Ja, vi kan väl höra oss för om ett samarbete, alternativt till och med ombyggnad/ upprustning av denna arena, med Vasalund???
Skulle ju både vi och dem tjäna på.
2009-10-12 12:24:41
Sektion 105:
Snälla, försök få ordning på hur man använder sig av "de" och "dem" i svensk skrift. Texten tenderar annars att bli väldigt högstadieaktig...
Bra initiativ att belysa kampanjen och räta ut vissa frågetecken för övrigt.
2009-10-12 12:16:46
carl:
ser ingen anledning till att behålla råsunda. även om det nu skulle fungera så är den fortfarande hemskt omodern, och vill vi hänga med så är det väl bättre att skaffa en ny arena för samma pris? känns mest nostalgiskt att hålla sig kvar i solna. och vad har man nånsin tjänat på nostalgi?
2009-10-12 12:09:13
basse:
Tja det verkar som att ni kommer att få en lika dålig deal som bajen haft och kommer att få. Det är ju rättvist men bäst hade varit om båda klubbarna kunde äga sin arena. Så kan djurgårn välja vilka de vill ha som hyresvärd.
2009-10-12 12:06:34
Råsundanisse:
Förutom det uppenbara att SvFF inte vill sälja till AIK är det inte heller aktuellt att dela med DIF. Den frågan var aktuell för ett antal år sedan. AIK var positiva, DIF likaså. Men när frågan togs upp med supportrar till Östermalmsgänget dog hela den diskussionen.
Trevligt dock att GF tar tag och informerar om kampanjen. Saknat det.
2009-10-12 11:35:43
AIK:
Det har väl adrig vart aktuellt att sälja en värdefull mark till resucerat pris? Och självklart vill inte SvFF sälja till AIK, då man hoppas på "oss" som hyresgäst på Swedbank.
2009-10-12 11:29:47
Kettil:
Att köpa Råsunda själva kommer inte gå pga att ägaren inte vill sälja till AIK. Om marken omvandlas till bostäder är värdet mycket högre, alltså kan vi inte tävla i betalning med bostdsbolagen. Och SvFF vill alltså INTE sälja till AIK. Speciellt inte till något reducerat pris.
2009-10-12 11:26:23
AIK/SOLNA:
VI VILL HA RÅSUNDA KVAR,heja AIK
2009-10-12 11:22:38
AIK:
Vi ska demontstrera mot solna kommun och PEAB
2009-10-12 11:21:08
AIK:
Att köpa Råsunda själva kommer inte att gå pga ekonomin. Däremot kanske det skulle gå om man delade risken/investeringen med en annan aktör, mao att bjuda in djiff till diskussion. Men vill vi det?
2009-10-12 11:11:43
KÖP RÅSUNDA :
Hellre ser jag aik spela på en grusplan än på äckliga swedbank, ååå va jag hoppas vi kan köpa råsunda
2009-10-12 10:59:45
aik:
håller med om att vi borde få äga hela evenemanget om det blir shitbank arena. Men trist med tomma säten. Fan vad svårt det här blir...
2009-10-12 10:42:33
Gast:
Vill vi ha ett nytt Globenprojekt? Jag ser hellre att AIK spelar på samma arena som dif, till och med på öfvre.
2009-10-12 10:40:35
;):
har inga problem med nya nationalarenan OM aik kan få en bra deal där...trist/tragiskt att ha den största publiksiffran år ut och år in utan att dra någon fördel av det ekonomiskt...
2009-10-12 10:28:09
Mma:
Hellre ser jag AIK spela på Skytteholm eller stadion än att dom spelar på nya globen aka swedbank arena nummer tre + shopping och event. Blä tvi, lyncha!
2009-10-12 10:08:47
ANNONS:
Fler artiklar om AIK
Andreas Alm: "Jag är inte den oroliga typen"
AIK
1-0 idag mot Eskilstuna City efter ett sent mål av Emil Skogh. Men trots att motståndet hörde hemma i division två förra säsongen, är inte Andreas Alm orolig över AIK:s svårigheter att göra mål.
- Nej, jag är inte den oroliga typen, säger han till GF efter matchen.
2012-02-21 17:08:20
AIK-Eskilstuna "Säsongens första nolla"
AIK
AIK vann dagens träningsmatch mot division-1 laget Eskilstuna City efter 1-0 i den 83 minuten. Efter första vinsten för drygt två veckor sedan, kom så idag säsongens första nolla.
– Vi gjorde det bra över hela 90. De har två forwards som är ganska lika de vi mötte mot Gefle. Backlinjen försvarade sig väl, säger Andreas Alm till GF efter matchen.
2012-02-21 16:45:50
Spelarbetyg AIK - Eskilstuna City FK
AIK
AIK besegrade Eskilstuna City med 1-0 i den sista träningsmatchen på svensk mark innan laget flyger till ett drygt veckolång läger i Portland, Oregon.
Matchen var tempofattig men med en klar AIK-dominans och mot ett bättre motstånd hade ett flertal betyg säkert varit högre.
Matchens enda mål gjordes av juniorspelaren Emil Skogh.
2012-02-21 16:03:39
Min Enda Ståplats: Dubbla antalet säsongskort till Norra Ståplats!
AIK
Vi går mot en speciell och känslofylld säsong 2012, vår hemmaborg, Råsunda, kommer att rivas och bara tanken på det får många att må dåligt. Vi går också mot en osäker framtid, där ingen helt säkert kan veta hur den kommer se ut. Men det är upp till oss, alla AIK:are, anställda som supportrar, att dels se till att Råsunda får ett värdigt avslut samt att framtiden blir en ljus sådan.
2012-02-21 15:48:06
AIK-KAMPANJ 2012: VÄLKOMMEN TILL ÖPPET MÖTE PÅ MÅNDAG!
AIK
2012-02-21 15:24:29
Startelvan mot Eskilstuna
AIK
AIK ställer upp med följande manskap mot Eskilstuna:
2012-02-21 10:14:14
Följ AIK-Eskilstuna på Twitter
AIK
Som vanligt livetweetar GF från AIK:s träningsmatch. Idag ställs Gnaget mot Eskilstuna City med start 11:30. Följ på GnagarForum@twitter!
2012-02-21 10:10:41
Inför AIK – Eskilstuna City: Jakten på formen går vidare
AIK
Tre förluster på fyra matcher. AIK:s facit på försäsongen är såhär långt inte smickrande. På tisdag har de svartgula chansen att hyfsa till statistiken något, då Eskilstuna City gästar Skytteholm.
2012-02-20 13:04:51
Radio GF, nu också som podcast!
AIK
Radio GF finns sedan igår lördag nu också tillgängligt i iTunes som podcast. På detta sätt kan du enkelt prenumerera på programmet och ladda ner det till din dator, iPhone, iPad, iPod osv.
2012-02-19 11:47:44
AIK - Kalmar FF 0-2: Oklarheter fällde AIK
AIK
AIK förlorade den tredje av fyra försäsongsmatcher när Kalmar kom på besök på lördagen. Matchen präglades av två underliga händelser där AIK först åkte på ett rött kort där ingen riktigt såg vad som hände, för att en stund senare få ett mål bortdömt där ingen riktigt såg ifall bollen gick i mål eller i stolpen.
2012-02-19 01:00:00