Äventyras framtiden av storsatsningen?
IFK Göteborgs storsatsning fortsätter och i dagarna presenterades Pontus Farnerud och Nordin Gerzic. Nu diskuteras det flitigt huruvida de nya rekryteringarna eventuellt kommer äventyra Blåvitts framtid. Somliga menar på att vi har grävt vår egen grav. Jag personligen är av andra åsikter.
När Håkan Mild plötsligt berättade för mig och Hannes att Pontus Farnerud skrivit på för IFK Göteborg infann sig en smått illusoristisk känsla i kroppen. Samtidigt som jag blev överrumplad och oerhört entusiastisk så började jag fundera på om det faktiskt var ett genomtänkt nyförvärv. Att införskaffa ytterligare en mittfältare av mycket hög klass skulle givetvis komma att ta platsen från någon annan i laget och skicka ned talangerna ytterligare ett snäpp i rangordningen.
Efter att ha tänkt igenom allting ett par timmar så kom jag fram till raka motsatsen – IFK Göteborgs talangfabrik kommer må bra av den här satsningen.
Om vi backar några år bakåt i tiden. De två senaste åren har oerhört tuffa för samtliga med anknytning till Blåvitt. Resultaten har uteblivit, supporterintresset minskat och framtidsvisionerna lagts åt sidan. Många har frågat sig vad de uteblivna framgångarna berott på, och inte få har kommit fram till att vi varit alldeles för tama; att det funnits för få ledartyper som visat vägen. Vi har spelat med ett ganska ungt lag men ändå haft plats för spelare som Karl Svensson, Andreas Drugge och Elmar Bjarnason och Marcus Sandberg (är visserligen ung, men har som bekant misslyckats tämligen grovt). Dessa fyra är nu borta och lämnar därmed fyra platser efter sig.
Dessa spelade minst tio matcher för IFK ifjol. Tilläggas bör göras att antalet matcher inkluderar både startmatcher samt inhopp.
Om vi ser till vilka som räknas som dagsaktuella talanger (eller unga spelare som behöver speltid för den delen) i IFK Göteborg så har vi följande:
|
Tobias Sana
|
23
|
|
Jakob Johansson
|
22
|
|
Joel Allansson
|
20
|
|
Mikael Dyrestam
|
21
|
|
Robin Söder
|
21
|
|
Erik Dahlin
|
22
|
|
Sam Larsson
|
19
|
|
Jonathan Azulay
|
19
|
|
David Moberg Karlsson
|
18
|
Av dessa så spelade Sana, Jakob, Dyrestam, Allansson samt Söder 17 matcher eller mer. Erik Dahlin spelade tretton.
Om vi betänker att John Alvbåge, Daniel Sobralense, Kjetil Waehler, Nordin Gerzic samt Pontus Farnerud värvats in under vintern, så är det alltså Kalles, Elmars, Drugges samt Sandbergs ersättare. Lägg där till Nicklas Bärkroths utlåning till UD Leira, som öppnar upp för ytterligare en plats. Därmed har vi gjort oss av med fem spelare och införskaffat fem nya. Dessutom är de fem nyförvärven alla bättre än de som lämnar. Ingen skillnad i antalet spelare i truppen – men däremot stor skillnad på kvalitén.
Som det ser ut i nuläget har vi följande trupp att tillgå:
|
Erik Dahlin
|
23
|
|
John Alvbåge
|
30
|
|
August Strömberg
|
20
|
|
Hjalmar Jonsson
|
32
|
|
Mikael Dyrestam
|
21
|
|
Kjetil Waehler
|
36
|
|
Logi Valgardsson
|
24
|
|
Erik Lund
|
24
|
|
Emil Salomonsson
|
23
|
|
Jakob Johansson
|
22
|
|
Philip Haglund
|
25
|
|
Nordin Gerzic
|
29
|
|
Pontus Farnerud
|
32
|
|
Joel Allansson
|
20
|
|
Daniel Sobralense
|
29
|
|
Stefan Selakovic
|
35
|
|
Tobias Sana
|
23
|
|
Tobias Hysén
|
30
|
|
Pär Ericsson
|
24
|
|
Hannes Stiller
|
34
|
|
Robin Söder
|
21
|
|
|
|
|
Jonathan Azulay
|
19
|
|
Sam Larsson
|
19
|
|
David Moberg Karlsson
|
18
|
Tilläggas bör göras att jag har räknat på hur mycket spelarna fyller under 2012 – inte hur gamla de är nu. Alltså är nästan samtliga ett år yngre just nu, men de kommer fylla de angivna summorna under säsongen.
Enligt fotbollstransfers.com så har IFK Göteborg för tillfället en snittålder på 25,18 år. För att göra en jämförelse, så ser vi att bland annat Helsingborg (25,52) samt Elfsborg (26,44) har högre. Därför är det bara ganska komiskt att Edman går ut och säger att vi inte borde satsa på rutinerade spelare, då de själva har en högre snittålder och han själv i allra högsta grad är med och drar upp den.
Om vi återgår till själva syftet, så har vi i nuläget 21 kontrakterade spelare (utlånade trion Sebastian Eriksson, Nicklas Bärkroth och Marcus Sandberg är inte medräknade), och av dessa är tre målvakter, sex försvarare samt tolv mittfältare/anfallare. Detta kommer utan tvekan att behövas. Förra året spelade tolv mittfältare och anfallare åtminstone tio matcher i allsvenskan, vilket är precis lika många som vi har nu. Då skall även tilläggas att Pär Ericsson eventuellt kan komma att lämna IFK, och att man i så fall endast är elva. Förra året fick Pär Ericsson, David Moberg Karlsson samt Ismael Lawal speltid utöver dessa tolv. Därför finns det ingenting som tyder på att inte såväl Sam Larsson som David Moberg Karlsson kommer få utrymme att göra några matcher nästa år. Det får dock inte glömmas att dessa två endast är 17 respektive 18 år när allsvenskan drar i gång, och det är ytterst få spelare i den åldern som är närmare startelvan i övriga topplag.
Personligen tror jag inte att unga talanger mår dåligt av att spela i bra lag med hög konkurrens. Att spela ihop med de bästa gör också att man själv höjer sig flera snäpp. Det finns en anledning till att alla spanska gossar vill spela i Real Madrid och Barcelona. De drömmer inte om att få spela i Zaragoza eller Santander bara för att de har större chans att nå a-laget snabbare där – de vill till Real och Barca för att de är bäst och har har bäst spelare. Att utvecklas i en så bra miljö som möjligt är viktigt för många, och de flesta utvecklas av att spela med bättre spelare. Och som sagt så är det inte en större trupp än tidigare; man har bara bytt ut medelmåttorna mot toppspelare. Det är inte svårare att komma upp i IFK Göteborg i år än vad det var förra året – skillnaden är bara att Sam och DMK hamnar bakom Pontus Farnerud och Nordin Gerzic istället för Elmar Bjarnason och Andreas Drugge.
Sedan finns det faktiskt ytterligare en annan aspekt på det hela. IFK Göteborg har underpresterat grovt de senaste två åren, och som bekant har man valt att satsa på ”eget” istället för att värva spelare av hög kvalitet. Det är visserligen en fin tanke – men det har uppenbart inte lyckats i praktiken. För att inte hamna efter exempelvis GAIS igen så krävs det att man tänker om och satsar på någonting nytt. Men bara för att man värvar in skickliga och rutinerade spelare så behöver inte det betyda att alla talanger förbipasseras till bänken. Däremot får de en annan miljö att växa upp i, och att istället för att ha enorm press på sig att direkt prestera, så kan man nu gå in i ett bättre lag där medspelarna är bättre och därmed inte har så stor press på sig. Det är i mina ögon någonting bra. Glömmas får inte heller göras att vi behöver resultat för att få lite andrum. Det spelar ingen roll hur många egenproducerade talanger du har i laget om du inte presterar. Resultat bör alltid prioriteras i första hand även om det givetvis är bättre om hela laget består av spelare från akademin.
Framtiden kommer inte äventyras av storsatsningen. Vi går mot nya tider – bättre tider – kära kamrater. Framtiden är vår – hur stor åldersnoja Erik Edman än har.

29 KOMMENTARER

5622 VISNINGAR
HENNING BRUNO
2012-02-07 17:34:00
ANNONS:
Artikelkommentarer

Artikelkommentarsfunktionen stängd
Härliga IFK:
Tror defenitivt på Göteborgs satsning i år. Tror på en klar femte plats.
3
2012-02-09 11:01:57
Klingen:
Tycker alla borde vara glada att Blåvitt äntligen gör en rejäl satsning efter några magra år! Här går expert på expert ut och fördömer! de senaste ären har samma experter klagat på att inget görs, nu när det händer saker då vänder man kappan efter vinden.
Förstår inte heller det där med köpelag, som en del säger, vilket lag köper inte spelare? En bra topp i en klubb av Blåvitts dignitet drar alltid med sig ungdomsverksamheten.
2012-02-08 18:24:31
Pwnage:
Jonathan Nord: Förklara gärna närmare vad gäller HIF's Afrika satsning?
Vi har en Sydafrikan av klass som hämtades ifrån IFK Hässleholm. Men du verka ju veta mer?
2012-02-08 16:11:03
DIF-Sam:
Problemet är inte att värva bra spelare utan det är om tränaren/managern är svag och väljer att prioritera de etablerade namnen före talanger i alla lägen, oavsett om junisen visar bättre form än den mer än de äldre spelarna. Har man bara rätt manager är konkurrens och äldre, rutinerade spelare bra för lagbygget. Snyggt värvat.
1
2012-02-08 13:27:07
Fredrik:
En satsning är helt nödvändig för IFK, sen om den går hem eller inte återstår att se.
Jag tror det kommer lyckas, Copa Del Sol såg stundtals väldgt lovande ut.
2012-02-08 12:01:37
Blowit:
Tror inte det spelar någon roll vad IFK Blowit gör, det kommer aldrig bli någon storhetstid igen, köp på ni... :-)
1
2012-02-08 11:35:54
Bruket:
Grymt bra krönika! och till de som klagar på att blåvitt blivit ett köpelag så kan jag bara säga så här: Ni är helt ute o cyklar!
visst, de har värvat mycket inför den här säsongen men många av dom har varit gratisvärvningar och de har dessutom fyllt positioner som behövde fyllas, precis som det pekas ut i krönikan. Det är skillnad på när ett lag värvar bra spelare på positioner där de behövs och på lag som värvar stora spelare bara för att visa att de kan.
Man kan inte peka ut ett lag som !"Galacticos" i real madrid bara för att de värvar en spelare som råkar vara bra, då skulle ju i stort sett alla lag kunna pekas ut som köpelag!
2012-02-08 10:34:09
Blazen:
Håller med om din analys, även om det tog lite mer än ett par timmar för mig att landa i det.
De som möjligen missgynnas av det är de unga spelare som ändå inte pallar för trycket, som jag ser det.
Och om de ändå inte pallar för trycket, varför slösa bort en plats i truppen på dessa spelare?
En ung spelare som verkligen vill något med sin karriär, och som vet att framgång inte kommer gratis, går väl snarare igång på den här utmaningen! Möjligheten att varje dag mäta sig mot riktiga kvalitetsspelare är förmodligen betydligt bättre än att tunnla misslyckade rundningsmärken hela dagarna, även för en 19-åring!!!
3
2012-02-08 09:49:01
tutankanon:
Som Blåvitt själva, andas kvalitet. Bra.
2012-02-07 23:58:15
Emil:
Jag hoppas verkligen att dessa värvningar kommer att göra spelare som Joel mer starkare och bättre, för Blåvitts egna Andrea Pirlo kan bli hur bra som helst. Allan har dessutom varit bland dem absolut bästa spelarna på januari lägret, och stood mycket väl upp mot klasslag som Spartak Moskva och Rosenborg.
1
2012-02-07 22:50:41
Peter:
Vad händer med Roger Gustafssons långsiktiga mål med att 50 % av a-lagets spelare skall tas från den egna akademin?
Rimmar dåligt med att utslagning sker allt tidigare i åldrar (19 år har nu blivit 16-17 år), u-truppens spelartrupp har minskat markant i antal och de externa värvningarna blir allt fler även i lägre åldrar.
Denna bild av hur ungdomsverksamhetens elitdel fungerar kombinerat med värvningarna till a-laget är givetvis oroande inför framtiden, om inte tanken är att förbli ett köpelag.
1
2012-02-07 22:36:14
Ultras Dalarna:
Fantastiskt bra artikel som rätar ut frågetecken, den tackar vi för!
2
2012-02-07 21:21:27
Glenn:
Klart att dom yngre inte får plats i laget, när man är ute och köper upp allt som är till salu på marknaden. Köpelag !
4
2012-02-07 21:18:30
Olle:
Bra argument!
Men varför jämföra med gajs?
Kommer Blåvitt topp tre, så är de aldrig ett hot.
4
2012-02-07 20:17:16
Daniel:
Håller med dig fullständigt, svårt för dem yngre att prestera med den pressen dem hade förra året, detta kommer göra Allansson och Dyrestam än bättre iår, plus att Söder äntligen får spela forward då dem kommer köra med två, finns ju ingen i allsvenskan som petar Hysen som toppforward.
4
2012-02-07 20:06:59
Mimesis:
Mange: och krönikor (särskilt på sidor för fans) är vanligtvis "unbiased"? Genreanalys, anyone?
Bra krönika Henning!
7
2012-02-07 19:51:13
Joe:
Edman är väl fel snubbe att påpeka värvningar av äldre spelare, han själv var väl 35 när han kom till HIF. Han borde lagt av istället, gubbfan.
3
2012-02-07 19:43:03
M:
The lady doth protest too much.
2012-02-07 19:41:43
blåvit skäl:
Erik Edman är en värdelös pajas!!
5
2012-02-07 19:31:09
Jonathan Nord:
Kungligt, Henning. Edman borde kanske se över hur Heif köper upp halva Afrika istället för att ge deras egna svenska talanger först. Snacka om att kasta sten i glashus.
8
2012-02-07 19:25:26
Wico TB:
Jag tror inte man skall glömma bort det faktum att många yngre har fått bära laget och spelat under stor press de senaste 2 åren helt enkelt för att det saknats rutin och ledartyper i laget. Med några fler etablerade och rutinerade spelare i laget så ökar chansen att talangerna får utvecklas i rätt tempo tillsammans med rutinerade spelare som kan ge dem tips och råd i olika situationer. Håkan är ju själv inne på detta i en del intervjuer att laget de senaste åren varit för ungt och orutinerat helt enkelt. Därav kräftgången.
5
2012-02-07 19:13:57
Boaster:
Älskar sånt här!
2
2012-02-07 19:04:15
Mange:
Innan ni spottar ur er fler krönikor på samma tema kanske ni ska kolla upp uttrycket "confirmation bias"
6
2012-02-07 19:02:47
Angel:
Kanon Henning! Fortsätt så här!
6
2012-02-07 19:01:05
Jakebox:
Nice, Henning!
7
2012-02-07 18:38:12
Tobbe:
Mycket bra skrivet. Roger Gustavsson gjorde också en bra poäng i att spelarna på akademin siktar på topp klubbar i Europa och dit når man inte för att man spelar i ett lag med en dålig a trupp så man får speltid. Nu är det bara att hoppas att Micke lyckas få ihop laget.
11
2012-02-07 18:24:03
Micke:
Ytterst spännade! Vad finns det för chanser för Azulay att spela in sig i truppen måntro? Och kommer Pärlan få chansen på riktigt igen? Typ brevid sobra?
5
2012-02-07 18:11:12
Zalle:
Jävlar vilken underbar krönika!
16
2012-02-07 18:09:20
Glenn:
Mycket bra skrivet!
16
2012-02-07 17:48:06
ANNONS:
Fler artiklar om IFK Göteborg
Jakob Johansson "I dagsläget så ser jag mig nästan mer som mittback"
IFK Göteborg
Det är hans första match från start i år efter en stabil insats i senaste matchen. Jakob Johansson gick i dagens match in i mittförsvaret och gjorde enligt honom själv en stabil match.
2012-05-25 00:25:00
Joel Allansson "Individuella misstag straffar oss väldigt hårt"
IFK Göteborg
Joel Allansson var ett av få glädjetecken ikväll. Hans 1-0 mål höll mycket hög klass. Men det var en mycket besviken spelare som Alltid Blåvitt pratade med efter matchen.
2012-05-24 23:47:26
Gästkrönika: Idag gick Ultras över gränsen!
IFK Göteborg
Alltid Blåvitt tycker det är väldigt roligt när ni läsare har synpunkter på det vi skrivit och saker som berör IFK Göteborg. Vi publicerar i stort sett alla gästkrönikor som kommer in, oavsett åsikt, och vi hoppas på att kunna publicera allt fler i framtiden. Ifall du skulle vilja prata av dig lite inför en bred publik så tveka inte att mejla in till alltidblavitt@svenskafans.com.
2012-05-24 23:38:00
FANTV Pontus Farnerud "En omedveten ängslighet har spridit sig i laget"
IFK Göteborg
Alltid Blåvitt pratade med Pontus Farnerud efter hemmamatchen mot Kalmar. Om varför Blåvitt backar hem efter 1-0 istället för att gå för 2-0 och vad laget ska göra för att vända den negativa trenden.
2012-05-24 22:59:23
FANTV: Tobias Sana "Som spelare är vi jättebesvikna"
IFK Göteborg
Alltid Blåvitt träffade Tobias Sana efter matchen mot Kalmar. Han pratar om matchen, vad som måste förändras och om sin nuvarande form,
2012-05-24 22:53:41
IFK Göteborg - Kalmar FF 1-1
IFK Göteborg
IFK Göteborgs säsong börjar nu allt mer och mer likna ett fiasko, 1-1 hemma mot Kalmar är inte bra, men det var det dåliga spelet som var det värsta idag. Nu blir det EM-uppehåll och det känns väldigt skönt efter den här våren som varit fylld av besvikelser.
2012-05-24 22:34:41
Varför? AVGÅ! IFK Göteborg - Kalmar FF
IFK Göteborg
2012-05-24 21:28:00
Inför: IFK Göteborg - Kalmar FF
IFK Göteborg
Våren 1611, för prick 401 år sedan, attackerade danskarna Sverige i en attack som kom att kallas Kalmarkriget. Göteborg var med och allierade mot danskarna, resultatet blev att vi fick vår stad nerbränd. Imorgon kanske inte lika mycket står på spel, eller, det är klart att det gör, charmiga Kalmar FF kommer ju på besök då det vankas sista allsvenska matchen innan EM-uppehållet. Båda lag behöver verkligen full pott och det kommer verkligen vara ett krig ute på planen imorgon.
2012-05-23 23:07:00
Gästkrönika: Vad står Blåvitt för som förening?
IFK Göteborg
Gästskribenten ViÄrBlåvitt ger här sin syn på de senaste dagarnas tumultartade debatt om bengalbränningen. Ifall ni också vill skriva en gästkrönika, mejla in till Alltidblavitt@Svenskafans.com
2012-05-23 16:27:00
Spelarbetyg Gais - IFK Göteborg: UT MED PACKET!
IFK Göteborg
Två domarskador, uppskjuten matchstart, en backskada, tidigt baklängesmål, en backskada till... Det hände mycket i årets första riktiga göteborgsderby. Blåvitt var helt under isen under första 45 men man tog sig i kragen i andra halvlek och efter Tobias Hyséns 1-1 så var IFK närmast segern och man hade ett kompakt och rejält spelövertag, men så fick några riktiga jävla idioter för sig att förstöra allt...
2012-05-21 23:16:00