KOMMENTERA ARTIKELN
157 st kommentarer.
ARTIKELKOMMENTERINGEN ÄR STÄNGD.
AIK | 2009-10-31 14:05
Lustigt att ni hackar på Örat. Synd bara att han har högst räddningsprocent i allsvenskan och minst insläppta mål av alla målvakter. Men det är ju bara statistik som ingen bryr sig om.. Eller?
Hur som helst, Örat fuskar iaf INTE!
Professor Bamyl | 2009-10-30 20:42
Artikeln är helt ok. Att sedan alla kryptosorkar och galgar som ännu inte kommit ut ur garderoben (häpp!) skriver kommentarer här nedan och tycker att den är "partisk" eller "enögd" skall man bara skita i.
Våga vara partisk. Det betyder inte per automatik att du har fel. Banzai!
the saint | 2009-10-30 20:16
noring är snarare 18
8 | 2009-10-30 19:46
viktor noring i TFF bör få årets målvakt, killen e fan bara 16 bast
Pierre | 2009-10-30 19:11
Visst fan är jag med IFKare!! Men herregud sådana här artiklar ska inte publiceras när man är såå sjukt enögd, Ska sägas att jag inte alls gillar AIK, men det är ju pinsamt hur stor skillnaden mellan Mv är av denne Janlind, riktigt sorgligt och skäms att han är IFKare. MAn måste kunna se fotboll med båda lagens ögon, jag tycker definitivt att Örlund har varit suverän för AIK och är helt klart en kompetent mv! Och så även Kim för IFK..
fORZA BLÅVITT PÅ SÖNDAG I Svensk klubblagsfotboll största match någonsin?!
GM | 2009-10-30 18:56
Discursos: Ingen bryr sig om dina försök att provocera, stick härifrån! Matchen avgörs på planen på söndag och knappast av den här pajkastningen.
Örlund utan H | 2009-10-30 18:16
Du stavar lika dåligt som du tippar.
Dankow | 2009-10-30 16:29
Hade varit intressant att läsa detta om det skrivits av någon opartisk. Nu är det som att läsa en jämförelse mellan Aftonbladet och Expressen gjord av Aftonbladet.
Gnagaren | 2009-10-30 16:26
Ska bli kul o se att en annan målvakt än daniel öhrlund och kim christensen vinner årets målvakt.... ska vi se om skribenten håller det han lovar... eller kör en glenn hysén ;).... Fredrik Janlind... nu har fansen från de två största klubbarna i sverige hört ditt löfte.... hoppas du håller det och inte går samma väg som ännu en göteborgare ;)
UffeBuffe | 2009-10-30 16:26
Det enda guld IFK kommer vinna är i Fotboll Online:
http://online.fotbollskanalen.se/
KungJankoAIK | 2009-10-30 16:23
Håller med att Christensen är en bättre målvakt i sin helhet, men absolut inte så stor skillnad som Fredrik skriver här. Bra överdrivet. Örat har varit enormt bra den här säsongen utan tvekan.
Math | 2009-10-30 16:18
HAH, "ett större mysterium"
Såg du ens matchen mot ert kära Blåvitt? Han räddade ENSAM AIK den dagen. Och till er som som gnäller om att det bara var en match. Tydligen är det 16 matcher och 16 nollor också.. Men visst, det är ni i Blåvitt som har rätt, Örlund suger. Inte fotbollskommitéen eller vad det är som nominerar till fotbollsgalan. Vakna ur lådan!
Sheriffen | 2009-10-30 16:03
Kung Kula,
Ovanligt efterbliven antar jag?
Discursos | 2009-10-30 15:01
Bevis på Örlunds fantastiska målvaktsegenskaper, från 2008:
http://www.youtube.com/watch?v=qeEA7zHim28
Solklart att Örlund är en världsmålvakt. Frågan är inte OM utan NÄR denna fantom spelar i Barcelona...
Gustav | 2009-10-30 14:47
När Daniel Örlund kom tillbaka till AIK var det inte direkt som en frälsare utan som en nödlösning. Han har dock hittat tillbaka till den höga prestationsnivå vi såg för några säsonger sedan. Jag vet inte om jag tycker att Kim har större potential då örat är en sjuk linjemålvakt med extrema reflexer. Jag skulle nog sätta Kim snäppet före trots allt. Detta mest beroende på att örat är lite ojämnare. Men att tala om "Knock out"? Här kan jag bara stämma in med många av föregående talare. Det är skandal.
Berno | 2009-10-30 14:44
Haha. Jämförelse? Spelar ingen roll om skribenten har rätt i just den här frågan. En jämförelse ska väl innehålla argument för båda sidorna med plus och minus. Det här liknar nåt från lågstadiet. Kommer inte läsa resten i "jämförelse-serien".
Chrischan | 2009-10-30 14:42
Tycker att Kim varit grymt bra när IFK-försvaret sviktat medan AIK-försvaret har varit grymt bra under säsongen. Försvar+målvakt skulle jag nog säga att IFK och AIK är lika där Kim är bättre än Örat men AIK:s backlinje är stabilare än IFK:s.
Tror inte det är där matchen avgörs och hoppas få se 2 lag på söndag som vågar spela ut och att det är bästa anfallspel som avgör!
Gnaget i Cambridge | 2009-10-30 14:41
Imponerande analys..not! Aer denna artikel inhackad eller verkligen skriven av en serios journalist? Hooj standarden pa era skribenter eller sa kommer denna sajt rankas lika hogt som Haent i Veckan
Ingeman | 2009-10-30 14:20
Som opartisk läsare så kan jag bara tycka att detta var otroligt enögt. Du pratar om två av Allsvenskans bästa målvakter men Kim "vinner på knockout". Jag tycker nog också att Kim är snäppet bättre men det är verkligen jämnt. Kims styrkor kanske är mer påtagliga, eftersom han kan göra fräcka räddningar. Öhrlund däremot är antagligen den målvakt som dominerar sitt straffområde mest. Det syns inte lika mycket men är också väldigt viktigt.
Och jag tror inte du håller ditt löfte. Glöm inte att Andreas Isaksson och Eddie Gustafsson också är med i omröstningen om årets målvakt.
AA | 2009-10-30 13:59
Och AIK sjunger bara Bajen ramsor...
III | 2009-10-30 13:19
IFK sjunger bara AIK ramsor numera
Igor Armas Mamma | 2009-10-30 12:53
Fredrik Janlind ingick i ett forskningsprojekt där man bytte ut ögonen mot oliver och ersatte hjärnan med hundbajs.
Var snälla mot honom i era kommentarer, det är kallt på räktrålaren.
skogstokig | 2009-10-30 12:50
bara undrar, såg ifk-hbk och tyckte ifk klacken sjöng framåt stolta ifk......säg att jag har fel, kan ju för fan inte sjunga aik ramsor för fan...
Olle Ängel | 2009-10-30 12:47
JS: Ja, precis så är det! 17 år ung och redan bättre och snyggare! ;-)
juggemaffian | 2009-10-30 12:46
Nu tycker jag att vi börjar med tävlingen, ven har störts s...p. Hallå, denna var skriven av en fiskare. Vad trodde ni, att Örlund skulle vara bättre än Kim i hans artikel. Vakna upp. Sen att det är lite stavfel är av mindre betydelse.
JS | 2009-10-30 12:37
Jaha? Vad kommer det stå imorgon?
"Dyrestam är en bättre och mer erfaren vänsterback en Nils-Eric Johansson, det fäller avgörandet. 2-0 till blåvitt!"
HIF LUND | 2009-10-30 12:37
HÅLLER PÅ ER GÖTEBORG, FUCK 08:ORNA!!
Jesper | 2009-10-30 12:23
Jag glömde en sak.. Det blir att käka guldpytt på söndag för att ifk vinner med 3-1 :D
Jesper | 2009-10-30 12:19
En fråga till alla som säger att räddningen mot malmö var tur.. En bra målvakt skall ha tur + efter det så kallade "stolpfusket" så kom det ut att flera målvakter hade gjort samma sak, bara för att det filmades när Kim gjorde det, betyder det inte att det är bara han som gör det, eller ?
Merten | 2009-10-30 11:54
Hellre än fuskare i laget jämfört med en rattfull kvinnomisshandlare iallafall.
Jönslind | 2009-10-30 11:43
Du behöver nog inte gå vidare med försvarslinjen. Den här artikeln var inte superintressant direkt.
Ehhh jaha??? | 2009-10-30 11:34
Vilken MV har släppt in minst mål nu igen,borde snarare var 0-1 till Örats fördel.
JB | 2009-10-30 10:43
Bra artikel och knivskarpa argument.
Ska bli spännande att se vad Kim hittar på till guldmatchen. Plexiglas mellan stolparna kanske? Ställer dit ett hockeymål?
Kul att se en fotbollsmålvakt som köper begreppet "think outside the box" fullständigt.
Nej Örat får min röst. Basta!
kung kula | 2009-10-30 10:40
Sheriffen, en Schulman-epigon (känns ju verkligen 2009).
AIK, Bojan, Schulman, Stockholm ... mediokra och ointressanta företeelser som hyllas av ingen annan än de själva; navelskådandet regerar, allt är som vanligt.
MOE | 2009-10-30 10:13
AIK KOMMER PISSA PÅ IFK 0-2 TILL AIK MARTIN KAYONGO MUTUMBA GÖR 1 OCH IVAN OBOLO
Mange | 2009-10-30 10:11
I övrigt så anser jag att båda målvakterna är grymma. Vill inte ranka någon som bättrre än den andre!
Johan B | 2009-10-30 10:07
Såg du när Örat räddade straffen mot ifk?
Mange | 2009-10-30 10:05
Förstår inte hur ni kan tycka räddningen mot malmö var så speciell. Svagt avslut rakt på Christensens arm. Bra för honom att han inte hunnit falla mer men armen i sig var helt still fram tills efter räddningen då han gör en s.k. tv-räddning. Såg spektakulärt ut men så imponerande var det inte...
Vi E Overallt! | 2009-10-30 09:54
Vilken Pajas!!!
Onekligen har "Oster" ratt i form av att det ar en vinklad not fran in IFK'are. Bra BLIXTEN!
Men att skriva ner nagon guldfavoritens malvakt pa felaktiga grunder tyder mer pa en ORO, okunnighet och en felaktig verklighetsuppfattning.
Det har speglar i mina ogon bara varfor man inte kan ta Gbg'are pa allvar!
Eller heter verkligen alla GLENN i GBG???
Assyriska3 | 2009-10-30 09:53
tysta alla vi kommer vinna allsvenskan 2010 Assyriska FF. Zelge un till we die(L) ZELGE FANS(L)
Salean | 2009-10-30 09:16
Jag tycker att bägge målvakterna håller hög klass. Söndagen blir oerhört spännande.
Sedan är väl Janlind aningens vinklad men med en rejäl Blåvit-glimt i ögat.
Sluta ta det på sådant blodigt allvar och låt fotbollen vara allt det vackra som den är skapt till att vara!
MH | 2009-10-30 09:08
Discursos:
Bojans uttalande stämmer ju. Bajen har fortfarande bättre publik än aik och Djurgården spelar fortfarande mer underhållande fotboll. aik kallas ofta råttor men med tanke på spelet borde man byta till grisar.
Öster | 2009-10-30 09:04
Oh no! "Artikeln är vinklad" Ring Polisen någon! Kära nån då vad man kan bli upprörd över att en blåvit supporter under blåvit flagg hyllar sin målvakt. Vad är "Pajas läsning" förresten? Kenny får ingen permanent.
Micke | 2009-10-30 08:51
Det var den dummaste artikeln på länge.
M. Hansson | 2009-10-30 08:33
Starkt av Sveriges bästa målvakt att ha högre räddningsprocent än Kim eftersom Kim står i ett 9 manna mål. Han borde varit nominerad i årets "Bästa fuskare"
ZicZac | 2009-10-30 08:26
Sök jobb på Expressen Fredrik.
Robin | 2009-10-30 08:16
Aj aj aj, vilken dåligt skriven artikel! "passar på att jämföra lagen", jo jo. Som någon tidigare skrivit, låt gärna nåfon som är över 12 år skriva krönikor istället. Detta är riktigt dåligt!
Danne | 2009-10-30 08:12
Visst är Kim grym men att säga att Öhrlund inte håller måttet för ett toplag visar ju bara att du som skribent inte har nån som helst koll på målvaktsegenskaper.
Jonas | 2009-10-30 08:00
Pajas läsning!
Spelar ingenroll vem som är bättre denna artikel är ju helt vinklad!
Finally | 2009-10-30 07:39
Båda är exakt lika bra. Det finns absolut ingen skillnad. De har till och med samma skostorlek. Finalen får visa vem som är bäst.
Sheriffen | 2009-10-30 07:35
Mogge du glömmer bort att de är ovanligt efterblivna i Göteborg och det är allmänt känt att man ställer tillbaka tiden ett år när man passerar stadsgränsen där borta
KingOlif | 2009-10-30 07:15
Hoppas det är någon vuxen som tar hand om nästa "artikel".
Vad är det här för skit?
Jeppeboy | 2009-10-30 06:31
Kim aeger ÖHrlund alle dager i vecke!'
QW | 2009-10-30 04:03
Kim christensen är Allsvenskans bästa målvakt utan konkurrens,det finns bara ett lag som lyfter bucklan på söndag-IFK Göteborg.
Pedro Martinez | 2009-10-30 03:33
Christensen = fusk. IFK Stolpfusk. Han borde inte spela, han fuskar
sk | 2009-10-30 03:03
Ser fram emot att FJ borjar krypa efter 0-1 pa sondag. Da kanske han hinner fram till fotbollsgalan.
Eller nej, han kommer ju vara ett helt ar forsenad.
GNAGET! | 2009-10-30 02:49
Killen har nyss fyllt 20 år. Det här rör sig alltså om en subjektiv och korkad skribent. På söndag får du plocka fram din blåvita halsduk så du kan gömma ditt tårfyllda ansikte i den efter slutsignalen. PAJAS!
AA | 2009-10-30 02:46
HAHA örlund tar allting? det märkte man mot örebro!!
lm | 2009-10-30 02:15
kim borde sänkas i rankingen efter stolp skadalen fööööör faaan
tips. 2-3 aik
Falcken | 2009-10-30 02:13
Håller med om slutsatsen att Kim är bättre, men knockout? Kom igen nu, ta bort dina blåvita linser!
Matte | 2009-10-30 01:51
Patetiskt att "jämföra" två spelare om har så bristande koll som Janlind. Kan hålla med om att Christensen kanske varit snäppet vassare men Örlund har faktiskt varit riktigt bra i år och gjort många matchavgörande räddningar. Någon så enorm skillnad som artikelförfattaren vill låta påskina är det då definitivt inte.
Trist med texter med så låg nivå på SvenskaFans. Antar att det är 14åring som skrivit det här.
Eken | 2009-10-30 01:44
Hoppas verkligen att någon på SF tar sig ett "snack" med Fredrik Janlind. Artiklar som denna sänker inte bara standarden här på svenskafans utan förlöjligar den snarast. Kom igen med någon vettig artikel som är värd att läsa istället!
JL | 2009-10-30 01:38
Måste för övrigt hålla med om att artikeln sänker standarden på svenskafans. Det brukar vara mycket värdigare än så här. Skärp dig.
JL | 2009-10-30 01:37
Ja, det här var ju en jävligt objektiv bedömning.
Tjocklasse | 2009-10-30 01:26
Vilken pajasartikel. Att ingen äns är i närheten av Kim är ju bara löjligt ÖRLUND har bättre räddningsprocent, lika många nollor och släppt in mindre mål.
FREHDRIK JAHNLIND DU SÄNKER STANDARDEN PÅ SVENSKAFANS MED DENNA URUSLA ARTIKEL.
Tur är väl iallafall att inte alla tolvåringar är tillåtna att sprida sin skit runt sig
Johan | 2009-10-30 01:17
Seriöst och genomtänkt text, verkligen.
Jag älskar stora feta hamburgare | 2009-10-30 01:07
Kim äger, och han är Kim the lim.
GULD ALEX | 2009-10-30 01:01
Jag säger inget om det. jag jämför inte ens, för vem bryr sig?
Jag korrigerar dig i sak. Kim gjorde ingen turräddning mot malmö!
Örlund är bra, annars hade han inte stått i ett lag som ska spela Guldmatch, right!
Babbad | 2009-10-30 00:58
Håller med vart enda ord.
aasasddd | 2009-10-30 00:57
guld alex
aa och jag såg örlund göra 4 rene higuita räddningar mot ösk.
gustec | 2009-10-30 00:54
om göteborg vinner allsvenskan, blir det 08,09 eller 10? dom är ju ett år efter...
GULD ALEX | 2009-10-30 00:50
aasasddd...
Kim gjorde en kopia av räddningen på träningen innan BP-matchen. Jag bevittnade den själv.
Det blev alldeles tyst bland spelare och publik.
n | 2009-10-30 00:50
Jag tycker att örlund är bättre än christensen, MYCKET bättre! Örlund tar ju fan allting!
? | 2009-10-30 00:50
Mogge ditt mongo, 2008 vann kalmar...
aasasddd | 2009-10-30 00:48
christensens räddning mot malmö var ju 99% tur. han går åt sidan och får den på sig. var ju inte att han drog upp armen som nån reflexräddning
ludde | 2009-10-30 00:42
haha inte alls vinklad artikel. är det någon p12 som lyckats bräcka någons adminpass och lagt upp denna?
kolla på aik-gbg som var i våras. tog bara skytteligaledarens straff plus 3 volleyskott i straffområdet
hata göteborg | 2009-10-30 00:37
inte så konstigt att han säger att kim "stolpfusk" Cristensen är bättre än örlund när han själv håller på blåvitt!
Mogge | 2009-10-30 00:24
sheriffen | 2009-10-29 23:01
Ok, 1 november 2008 kl 16.50 2008 lokal tid. AIK svenska mästare!
Fel, då var det kalmar som var svenska mästare men däremot kl.16.50 1/11-09 så lägger Änglarna sitt nittonde guld på hyllan. Tack
ifk sillstryp | 2009-10-30 00:21
håller med M, ifk fusk har haft en jävla massa tur i år, och fuskat i en massa matcher.
M | 2009-10-30 00:05
Knappast att Kim är bäst i allsvenskan, räddningen mot malmö var en jävla tur-räddning, inget annat.
Discursos | 2009-10-30 00:03
Vem yttrade sig på följande vis 2003:
"Jag älskar Hammarbys publik och Djurgården spelar roligast fotboll."
Rätt svar: Bojan Djordjic (Aftonbladet, 2003-05-23).
Vad anser ni gnagare om ett sådant uttalande?
666 | 2009-10-29 23:50
artikeln är skriven för blåvita, inte råttor med skabb.
högsta möjliga nivå: astrologi | 2009-10-29 23:50
Matchen går på en söndag. Bakfulla Gnaget får betongkeps, gummiben och torgskräck.
kaptenkarisma | 2009-10-29 23:43
hahaha sluta härma laul calling
kom på nå nytt för fan,, fast nåt nytt har väll aldrig en göteborgare kommit på?
GULD ALEX | 2009-10-29 23:39
Vi på AB har förbannat de här kommentarboxarna en längre tid nu, och det beror framförallt på att många Aik-anhängare inte klarar av att argumentera i sak.
Den här gången däremot, är det inte där skon klämmer, för nivån har varit bra mycket värre tidigare.
Men beakta nivån om ni vill att boxen som interaktivt verktyg ska leva vidare.
Sen, om jag känner Janlind rätt, så är det lite glimt i ögat, tom lite avsiktlig provokation bakom artikeln.
Janlind skriver alltid bra på AB, så det är inte det.
Både Örlund och Kim står väl pall en jämförelse på ett supporterforum.
Två klassmålvakter där Kim drar längsta stråt på söndag.
SKÅL!
Discursos | 2009-10-29 23:39
Nu höjs nivån. Discursos presenterar en djuplodande intervju med Martin Mutumba, där han filosoferar kring Norbert Elias teori om civilisationsprocessen, eller inte...
http://www.pastan.nu/shopping/ge-mig-fem-martin-mutumba-1.983675
högre nivå önskas | 2009-10-29 23:30
det kastas bara skit i skithus hela tiden. var e nivån? alla vill ha högre. vem går till vänster, vem går till höger och sånt. vem pallar för trycket? matchen börjar på söndag.
utrota solna-snusket | 2009-10-29 23:26
Klockrent!
Boll | 2009-10-29 23:25
Discursos//
Tycker iofs att Asper har varit lite underskattad. MFF gjorde ju jordens tabbe när dom gjorde sig av med honom till förmån för Sandkvist, "Sankan" var ju en sopa av rang.
Hans statistik var inte speciellt dålig alls i MFF, och i Mjällby har han varit stabil.
Discursos | 2009-10-29 23:23
Murray:
Snacka om att kasta sten i glashus (eller kanske skit i stenhus), apropå "skittext". Ditt inlägg höjde inte direkt den intellektuella stimulansen här.
Murray | 2009-10-29 23:20
Shit vilken skittext, "Öhrlund ingen målvakt för ett topplag", döööhhhhh. Baserad du det på att ha sett en match på TV?
Christenssen har ju hamnat rätt då han skrev på för IFK fusk, avd vi flyttar stolpar!
Discursos | 2009-10-29 23:18
Asper släppte väl in ytterst få mål 98, men inte fan var/är han inte någon bra målvakt för den sakens skull.
ööh | 2009-10-29 23:17
Fib-Aktuellt har kanske skrivit nåt?
GM | 2009-10-29 23:13
Jag antar att Janlind med det här inlägget bara försöker att provocera eftersom detta inte är en speciellt nykter analys av målvakterna. Örlund har vart säkerheten själv detta året bortsett från halvtabben igår och Christensen är en stabil målvakt som aldrig gör misstag, men herregud, så stor skillnad mellan dom är det knappast.
Discursos | 2009-10-29 23:13
Exilgnagare:
Vilka tidningar har omskrivit Örlund som årets främsta målvakt?
Mange | 2009-10-29 23:12
Ska man skriva denna typ av artiklar bör man ha koll på de spelare man skriver om, det du skriver om Örlund i denna artikel är närmast att betrakat som ett enda stort faktafel och då faller hela jämförelsen. Örlund och Kim är i mina ögon jämngoda målvakter, då har jag sett de flesta av båda lagens matcher i år. Örlund har på egen hand varit direkt avgörande för AIK i många matcher i år.
orre | 2009-10-29 23:07
christensen......
lund hooiveld sigurdsson johansson...........
bjarnason ortiz svensson(borta så duulee då) mutumba...........
hysén obolo
Exilgnagare | 2009-10-29 23:06
With all due respect sir. Det finns en anledning till att Örlund (utan H) i de flesta tidningar omskrivits som årets främste målvakt och allra flest gånger blivit uttagen till "veckans 11" och liknande. Glömmer Fredrik exempelvis AIK - IFK Göteborg på Råsunda i somras? Jag kan erkänna att Kim har sett minst lika stark ut i många matcher men att skriva om Rosenborgvärvningen som ett mysterium och att Örlund inte imponerat tyder bara på att någon i Alltid Blåvitt som vanligt har sett för lite allsvensk fotboll i år...
Tobias Hysén | 2009-10-29 23:04
Det är lättare att göra mål på straff på Kim än på Örlund.
sheriffen | 2009-10-29 23:01
Ok, 1 november 2008 kl 16.50 2008 lokal tid. AIK svenska mästare!
ugh | 2009-10-29 22:56
sheriffen: Ställ om klockan. Det är inte sommartid längre.
Sheriffen | 2009-10-29 22:53
1 november 2008 lokal tid. AIK svenska mästare!
Rå-sönda | 2009-10-29 22:50
Al Gore uppfann Internet och skänkte det sedan till AIK:s fans. Därför har ingen rätt att svärta ner klubben. Dulee, Bojan och Mutumba är objektivismens grundare.
AIK:are innerst inne | 2009-10-29 22:47
Jonas// Du har uppenbarligen inte förstått att även om man skriver på en Blåvit-sida, så ska man ändå hålla en någorlunda nivå på artikeln.
Så här i efterhand, vad tycker du själv Janlind?
Jag är intresserad av att höra vad du tycker i efterhand om din korta artikel om målvakterna. eller skrev du den bara för att hetsa lite?
Boll | 2009-10-29 22:42
jämför//
Kortare period? Vi är ju för fan inne i sista omgången...
Ni är, hittills, sämre bakåt än vad vi är. I år.
Oscar | 2009-10-29 22:41
Vilken pajasartikel. Nog för att jag kan respektera att Kim kan anses bättre i mångas ögon men sättet skribenten (som för övrigt borde lära sig grundregeln att stava personerna i sin artikel rätt) skriver ned Örlund är ett sätt att skriva ned sin egen förmåga.
Vilka situationer under mot Örebro anser skribenten visade att Örlund inte klarar press?
Nej du, den här artikeln blottar enbart skribentens svagheter, ingen annans.
Jonas | 2009-10-29 22:37
Det roligaste är ju nästan kraven på skribenterna som vissa av er har (aikare innerst inne). Skall detta vara en objektiv, granskande media? Betalar du för att läsa detta? Är artikeln objektiv (du är inne på en blåvitt-sida om du inte fattat det...)? Svar: Nej. Kontenta: Ni är korkade. Och snart dessutom överkörda av IFK på ullevi!
Robert | 2009-10-29 22:34
Jag håller Kim som en bättre målvakt än Örlund, men det är nästan AIK-klass på den här artikeln. Att övervärdera sitt eget lag och totalt undervärdera motståndarlaget är pinsamt, vilket lag man än håller på. AIkare måste förstå att det inte är tillfälligheter som gör att blåvitt ligger i topp. Det märks på komentarera här att de flesta tror det...
AIK:are innerst inne | 2009-10-29 22:30
Först vill jag säga att den här artikeln var inte direkt objektiv, och kandiderar som en utav dem sämsta artiklarna på SF.
Och sen, vad är det för nivå på surret om vems målvakt som är bäst?
Herregud!
IFK supporter: Kim är bäst!
AIK supporter: Nej, Örlund är bäst!
IFK supporter: Nej, Kim är bäst!
Dagisnivån och pajkastningen är resultatet av den otroligt dåliga artikeln. Man kanske kunde önska en liiite mer utförligare utvärdering och research av båda målvakterna innan man släpper ut den till allmänheten.
Om det blir en jämförelse och backarna hoppas jag verkligen på en mer grävande journalistik, för att kunna få en högre nivå på kommentarerna efteråt.
Fredrik Janlind bättre kan du, det är jag säker på.
Ps. Daniel Örlund stavas utan "h". Om man inte vet det, klicka typ tre gånger till på AIK i vänsterspalten, så ser ni facit.
Framåt stolta AIK...
haha | 2009-10-29 22:29
pinsamt, örlund har gjort tokräddningar som räddat AIK i flera matcher. Om fuskaren Kim får priset som bästa målvakt är det för att ifk fusk mutat nån. Så bered dig på att krypa, den killen får inga priser.
jämför | 2009-10-29 22:29
Boll: Du kan inte bara titta på siffror krasst under en kortare tidsperiod. I så fall skulle Henrik Larsson anses vara en av Sveriges sämsta anfallare bara för att han brände ett par målchanser igår.
Att AIK:s tröjor är fulast i världshistorien kan dock fastställas varje dag, år efter år. Varför byter ni inte till något snyggare? Se på Bajen. De bytte från gulsvart till grönvitt. Man kan om man vill.
Elias | 2009-10-29 22:27
VEM FAN ÄR fredrik janlind
Alex | 2009-10-29 22:21
Vem är Fredrik Janlind?
Clifford | 2009-10-29 22:20
Pinsamt igen, Janlind. Missade du när vi fick stryk på Råsunda i somras? Örlund var lysande då och har gjort en minst lika bra säsong som Kim i år. Jag väljer nog ändå Kim, mycket pga hans skicklighet med fötterna, men det är verkligen inte knockout.
Boll | 2009-10-29 22:19
jämför//
Om IFK är bättre på både back- och målvaktssidan, hur kommer det sig då att ni har släppt in fler mål och ha sämre räddningsprocent?
Vi har ju dessutom mött samma lag precis lika många gånger, vilket gör jämförelseunderlaget ännu bättre.
Bojan | 2009-10-29 22:18
Min pappa pantar ölburkarna som min polare Dulee dricker ur varje dag
jämför | 2009-10-29 22:11
Blåvitt är bättre på målvaktssidan.
Blåvitt är bättre på backsidan.
Lagen är jämnstarka på mittfältet och i anfallet.
AIK har fulast tröjor.
Fördel Blåvitt alltså.
Aik=självmål | 2009-10-29 22:10
Mycket välskriven och korrekt analys - vi kommer antagligen få se på söndag när Öhrlund tappar in ett inlägg av ren nervositet och Christensen gör någon tok-räddning.
Ravelli | 2009-10-29 22:05
Räddningsprocent hit och dit, frågan är hur många procent mindre IFK:s mål har vart den här säsongen?
Aik | 2009-10-29 22:04
Tobbes pappa..
Inte vi heller men du kan låna av våra skumma polare det gjorde vi!
Nulli | 2009-10-29 22:03
Håller helt klart med dig Janlind!
Skit i vad alla gnagare säger, kan de inte ens erkänna att K(impossible) the Lim är bättre än Örlund så är de patetiska.
Sveriges bästa målvakt är en dansk!
Sam | 2009-10-29 22:02
Lite trist att det extremt överhypade Solna aik som inte är bättre än att de med nöd, näppe och domarens hjälp klarar kryss mot ett lag som Örebro möter ett IFK som har halva laget avstängt eller skadat. Dessutom får de sin hemmadomare Martin Hansson som antagligen dömer i svart-fula kallingar. Går helt i linje med den flyt som genomsyrat hela deras säsong. Ingen har tagit dem på allvar eftersom de sett helt ofarliga ut och knappt kunnat vinna mot GAIS, BP etc, men med tur och grisfotboll har de skrapat ihop segrar mot botten- och mittenlag och kryssat sig fram mot topplagen.
Nu är de plötsligt i "århundradets final" och med stor chans att vinna. Så jävla ovärdiga mästare i sånt fall. Hade bara Malmö hållit upp nivån hela säsongen eller Ellos låtit bli att tappa matcher mot skitlag i slutsekunderna eller om Göteborg hade kunnat få lite färre skador eller inte sålt av nyckelspelare hade det inte ens varit spännande längre.
Vet att det mest troligt blir 0-0 eller kanske 1-1 på söndag. Men: KÄMPA IFK!
Tobbes pappa | 2009-10-29 22:01
Jag har inga pengar
David | 2009-10-29 21:50
Snälla AIK:are, inse att denna artikel är skriven från ett blåvitt perspektiv och därmed per definition är partisk. Gnagare är ju knappast ett under av ödmjukhet själva, se bara på "HolyJontes" idiotkommentar nedan om att exempelvis Ragnar och Sella inte skulle plats i AIK.
rätt ska va rätt | 2009-10-29 21:47
IFK har aldrig fällts av tingsrätten, hovrätten, högsta domstolen eller internationella brottmålsdomstolen i Haag. Vi är renare än AIK som är ingifta med fotbollförbundet, kungahuset och självaste UEFA.
SvartGult | 2009-10-29 21:46
t: ni är ju snabba åsså att kommentera på AIK:s fanssida! Men håll me´alla ifk supportrar att rivaliteten mellan våra klubbar är inspirerande! Jag som AIK supporter skulle sakna utmaningen från er! Hoppas det blir en fantastisk guldfight mellan 2 anrika klubbar!
Gnaget | 2009-10-29 21:45
Oerhört oseriös bedömning.
KRYP på du.
Krille | 2009-10-29 21:45
Christensen och Örlund är Sveriges bästa målvakter och att avgöra vem som är bäst är givetvis väldigt svårt att säga. Men att säga att Christensen vinner på knockuout är bara löjligt. En inte allt för vågad gissning är att det kommer bli en överlägsen seger till ifk i denna otroligt objektiva artikelserie. Men det kan vi bjuda på när vi vinner matchen på söndag och tar hem bucklan till solna!
Boll | 2009-10-29 21:44
Discoursos//
Mitt minne är inte heller det bästa, men jag kan inte dra mig till minnes att Örlund (nb, inget "h") gjort någon tavla i år. Det har dock hänt, 2007 var inte hans bästa säsong direkt.
Man kan säkert diskutera vem som är bäst utifrån olika sätt att se på saken. Jag säger inte att Örlund är överlägsen på något sätt, eller att KC är värdelös i jämförelse. Men artikeln är ju löjeväckande. KC ligger efter Örlund i allt mätbart, då kan man ju inte påstå att KC vinner jämförelsen på "knockout". Det är ju direkt okunnigt.
tord | 2009-10-29 21:42
antar att det är blir en kavalkad av intern beundrar ifrån dom egenkära göteborgarna i den här uppladdningen. 4-0 på knockout såklart! Men ni kommer få ett helvete på söndag.
Discursos | 2009-10-29 21:40
Därutöver så får Christensen anses vara given i den danska VM-truppen nästa sommar. Öhrund har aldrig (mig veterligen) varit aktuell för en plats i det svenska landslaget.
t | 2009-10-29 21:39
Att alla sålnabor överhuvudtaget läser OCH bryr sej är ju en gåta:
Har ni inte fullt upp?
JS | 2009-10-29 21:39
Konstigt att artikelförfattaren glömde att nämna Christensens främsta förmåga. konsten att fuska. Tycker det bör nämnas i en så neutralt skriven artikel och för den delen även när du går igenom resterande laget så bör det nämnas i varje lagdel framförallt ledarstaben. IFK Fusk luktar illa.
GBG | 2009-10-29 21:38
Detta ställer jag mig inte bakom för en sekund.
Discursos | 2009-10-29 21:36
Boll:
Vår backlinje är också bra givetvis, men den försvagades när Bjärsmyr såldes. Dyrestam är en jättetalang, men han har stundtals gått bort sig i positionsspelet vilket har straffat oss.
På rak arm (nu har jag iofs minne som en guldfisk...) kan jag inte påminna mig om nåon flagrant tavla av Christensen som har resulterat i ett baklängesmål. Kan du säga samma sak om Öhrund?
Gert Myller | 2009-10-29 21:36
Man kan inte klandra Örlundh för självmålet. Det var en utespelare som stod för det. Bolljäveln skulle bara in, liksom. En ren kämpainsats. Årets mål.
hub | 2009-10-29 21:34
detta var bland det mest ensidigaste artikeln/jämförelsen jag nånsin sett.
du kanske ska ta och titta på fler aik matcher så kan du se att Örlund är en stark bidragande faktor till varför vår defensiv är bäst i Allsvenskan.
sen så kanske du ska kolla på räddningsprocenten där Örlund leder.
Så kära skattesmitare, Gör om! Gör rätt!
En smula ödmjukhet? | 2009-10-29 21:33
Att påstå att alla nollor som AIK har endast beror på backlinjen är faktiskt löjligt. visst kan örat vara lite svajig i luftrummet och det är ett starkt minus. Å andra sidan är han en fantastisk, fantastisk super människa i frilägen och en mot en situationer. Hans reflexer är också i toppklass. Jag håller nog fortfarande med om att "herr stolpe" är stråt vassare men redaktionen verkar inte riktigt pålästa i den här frågan.
Men men, vad kan man förvänta sig när man är inne och läser medvetet fan-baserad subjektiv journalistik och för det mesta är det ändå intressantare.
ifk | 2009-10-29 21:31
vilken bragd om unga ifk vinner, maken till motgångar har man sällan sett..skador,avstängningar & dödsfall inom familjen..kom igen änglarna!!!!
SvartGult | 2009-10-29 21:31
Ett patetiskt försök att ingjuta mod i ett sämre lag, men självklart vill ifk:s fanssida göra sin egen bedömning som är allt annat än objektiv! Imorron kommer ni självklart även skriva att ert lags backlinje är minst lika bra som AIK:s, Sveriges bästa! I övermorron blir ert mittfält bättre än AIK:s osv.....På söndag får vi se hur det är i verkligheten och det är det som avgör vart guldet hamnar!
Boll | 2009-10-29 21:29
Discoursos//
Visst är det så, men är er backlinje skitdålig och släpper till stenhårda vollykanoner från 2 meter varje match eller?
Sämsta skit jag läst.
Johan L | 2009-10-29 21:28
Örlund har varit riktigt bra, men Christensen har varit bättre. Även Alvbåge har varit grym.
Där har ni topp 3.
AIK | 2009-10-29 21:27
Ouch, my eyes! Objektiviteten just hit me!
Discursos | 2009-10-29 21:27
Boll:
Är backlinjen bra så tvingas motståndarna till tama avslut från dåliga positioner.
Självklart är Kim en bättre målvakt. Bara fundamentalistiska AIK:are kan påstå något annat.
HolyJonte | 2009-10-29 21:21
Visst är Kim nog en bättre målvakt än Örlund men Örlund har bättre räddningsprocent än Kim. Denna jämförelse borde rimligen sluta 11-2 till gnaget (Tränare och Bänk medräknat = +2) då Götet bara är bättre på Hysén och Kim!
Boll | 2009-10-29 21:20
P//
Hur kan KC vara bättre när han har sämre räddningsprocent? Han tar inte lika många bollar som Örlund gör, av de skott som avlossas.
I räddningsprocenten får du till stora delar bort den påverkan som en stark backlinje har på antalet hållna nollor. Det är ett mått på hur bra målvakten är, där är KC sämre än Örlund.
carl | 2009-10-29 21:18
haha e de baghdad bob som skrivit det här? eller är det herr Janlind som tidigare suttit i matchpuls där han visat sig totalt okunnig om allt innom svensk fotboll förutom just ifk som han gärna propagerar för? kan köpa att christiensen varit duktig iår, bättre och säkrare än våran öhrlund, men att påstå att det skulle vara ett mysterium att han blivit värvad av rosenborg? han är en väldigt duktig målvakt och har man hållit flest nollor i allsvenskan är det väl inte konstigt att intresse finns. nej du tröttmössa-janlind, du har uppenbarligen inte sett mycket av "örat" i år. och om du inte kan bli imponerad eller ens ha förstående för att en målvakt som öhrlund har intrsse kring sig så undrar jag vad dina ögon ser egentligen.
P | 2009-10-29 21:17
Lite överdriven kritik mot Öhrlund, även om det väl främst är backlinjen som är styrkan hos AIK. Kim är bättre, men att han skulle få priset efter den shitstorm han utsattes för efter stolphistorien känns väl ganska osannolikt?
All-time Top 7 IFK GBG | 2009-10-29 21:17
1. Kim Christensen
2. Thomas Wernersson
3. Bengt Andersson
4. Jan Nordström
5. Thomas Ravelli
6. Bengt-Åke Karlsson
7. Henry Andersson
Victor Capel | 2009-10-29 21:15
Den här artikelserien är inte tänkt att vara objektiv va? Klagar mycket sällan på artiklar på sv.fans, men det här är ju löjligt.
1. Han heter ÖRLUND, inte Öhrlund. Inget "h" alltså.
2. Han har högre räddningsprocent än KC
3. Han har lika många hållna 0:or som KC
Det är alltså två jämnbra målvakter, med liten fördel Daniel Örlund enligt alla vanliga parametrar, men här vinner KC "på knockout"?
Sämsta jag läst i mitt liv. Kamma er.
Guld-Garry | 2009-10-29 21:13
Vilken analys! Måste ju bli 11-0 till blåvitt detta. Patetiskt Janlind.
John | 2009-10-29 21:12
Cred till Blåvitt för en bra säsong. Men att bedömma Öhrlund efter gårdagsmatchen är direkt felaktigt. Mycket stabil med få misstag under hela året
Micke | 2009-10-29 21:12
IFK Fusk!
Micke | 2009-10-29 21:12
IFK Fusk!
Gnagare | 2009-10-29 21:10
Må bästa lag vinna.Ni har gjort det grymt bra med tanke på alla skador och försäljningar
Daniel | 2009-10-29 21:08
Lika bra att inhandla knäskydd redan nu då...
Jonas | 2009-10-29 21:02
Kim the lim!