Medlem
Besökare: 26480 | Medlemmar: 117054

Kom ihåg mig
Krönika "Reglerna är lika nutid som häxbränning"
"Vi betalar för era mössor" var en av många slagord som hördes utanför Globen i måndags.

Krönika: "Reglerna är lika nutid som häxbränning"

Reglerna för hur polisen ska debitera idrottsklubbar för större evenemang måste ändras. Därför är det med öppnar armar en planerad översyn av dessa kom via justitieminister Ask under gårdagen.

DELA MED DIG
Dela med twitter Dela med facebook Dela med pusha Skriv ut    Hjälp?

MER LÄSNING
Diskutera
Spelschema för Djurgården

"Vem ska betala för extra polisinsatser vid derbyevenemang?" Den frågan ställer media ofta till skattebetalare på stan inför större matcher. Svaret blir oftast att det givetvis är klubbarna själva som ska öppna plånboken. Vad många som uttalar sig nog ofta glömmer/inte vet, är de skatteintäkter ett derby ger tillbaka till samhället EFTER poliskostnaderna är betalda. 

Ekonomisk vinst för samhället
I måndags spelades det hockeyderby i Globen. En kväll som drygar ut vår gemensamma samhällskassa med ca: 3 miljoner kronor. Det är dessutom Stockholm Stads egen beräkning. Om man bortser från den ekonomiska vinsten, kan man dessutom lägga till en huvudstad som lever upp på ett sätt som jag personligen annars aldrig ser. Sammanfattningsvis är Stockholm en viktig grundsten fattigare utan sina större idrottsevenemang. 

Ser över reglerna
Igår meddelade justitieminister Beatrice Ask att regeringen kommer se över reglerna utifrån polisen tolkar. Ett välkommet beslut där man kanske kommer fram till slutsatsen att dessa regler känns lika aktuella som att återinföra häxbränning i Sverige. Vi måste lära oss uppskatta vad klubbarna gör för samhället, även när det inte är derbyn. Föreningslivet är kanske det starkaste vi har och redan i dagsläget läggs ett tungt lass på klubbarnas axlar. Denna extra nota som i måndags landade på 288.800 kr kan bli kostnader som tillslut sänker Stockholmsklubbarnas ekonomi bara för att de är aktiebolag som generellt sett går med förlust årligen.

Alla måste ta sitt ansvar som opinonsbildare
Järnkaminerna tog sitt ansvar i måndags med att genomföra en demonstration mot lagstiftningen utanför Globen. Nu är det upp till var och en att fortsättningen bilda opinion på arbetsplatser, skolor och andra platser. Varje gång man hör någon som uttalar sig felaktigt utan att var påläst i frågan ska man säga emot. Det finns en stor okunskap ute i samhället idag som måste motarbetas och slutligen övertygas.

En oerhört viktig fråga som i slutändan kan vara avgörande för våra klubbars existens. 

37 KOMMENTARER      3118 VISNINGAR
GUSTAF NILSSON
Gustaf.F.Nilsson@gmail.com
2011-11-18 08:05:00

ANNONS:
Artikelkommentarer

CROSS Artikelkommentarsfunktionen stängd

Micke från huvudstan:
Hyll hyll Victor C:

Jonas, "Hej" mfl mfl. Ni borde ärligt talat dubbelkolla vad Victor faktiskt skriver om, en som har koll till skillnad från er. Och sen kan ni tänka efter igen, och igen, tillslut så kanske även ni inser att vårt "problem" 1. inte är sååå stort som ni tror/tycker att det är nu, 2. att klubbarna/föreningarna redan idag gör så mycket dom kan, och mer än så, 3. att beslutet om att klubbarna ska få betala extra för polisinsatser är helt horribelt


Tumme upp 2011-11-21 11:28:59

Victor Capel:
Så du är beredd att lägga på kostnader på runt 5-7 Mkr/år på näringsidkare i jämförbar storlek med en normal ICA-affär, för att du kanske tror att det eventuellt kan få någon att tänka till? Du är beredd att sänka verksamheter helt och hållet och ta bort ett glädjeämne ur tiotusentals människors liv för att "testa" något som du "hoppas" kanske kan funka?

Det är precis det där nonsenstänket som har hindrat effektiva lösningar på de problem med vissa supportrar elitidrotten dras med. Massa skitsnack som har sin utgångspunkt i någon helt snedvriden uppfattning om skuld och vilka mekaniker som får folk att begå, eller avstå från att begå, brott.

Det i princip ända som får folk att sluta begå brott är om risken att åka fast bedöms som högre än vinsten att begå dom. Det här påverkar inte den ekvationen överhuvudtaget.

Skulle polisen sköta sitt jävla (som dom redan fått betalt för en gång) skulle det här problemet inte ens diskuteras. Killen som hoppade in på plan i malmö togs ju, full och påtänd, av polisen precis innan match men istället för att gripas enligt PL13 eller LOB så släpper man honom fri för att man inte orkar göra pappersarbetet.

Efter bråken på Kornhamnstorg i somras skulle polisen kunnat arrestera samtliga huliganer på plats och häktat ett flertal av dem för brott som ger mellan 2 och 4 års fängelse, men det skiter man i det och skjutsar ut dem till Nynäshamn istället. Väl där tar dom bara taxi till Solna och matchen och är framme innan avspark.

I England, som vi ofta hör så mycket bra om i den här frågan, är antalet gripanden per åskådare i Premier League dubbelt så högt som i Sverige. Det ger oss två val, antingen är situationen i Sverige dubbelt så bra som i det "huliganbefriade" PL, eller så är den Svenska polisen idioter som inte lyckas lagföra folk trots att det begås fler brott. Det är de ända två logiska möjligheterna till den statistiken. Du kan välja vilket själv.

Skulle Polisen i verkligheten vara en vinstdrivande verksamhet skulle dom gå i konkurs, eftersom dom är så jävla dåliga.


DET är det största problemet i den här frågan. Allt annat bleknar i jämförelse.

Tumme upp 2011-11-20 22:15:37

Hej:
nej jag håller med det är absolut inte en optimal lösning. Tyvärr är det nog så att man mer hoppas på att en hel del fans ska sköta sig bättre när man vet Att det är ens egen klubb som får stå för notan när man tycker att det är kul att ställa til med skit. På sikt kan det kanske reducera stöket så pass mycket att det inte behövs en arme poliser. Om attityden hos supportrarna ändras så att det inte är okej att ställa til med skit så tror jag faktiskt att det kan fungera. Som det är nu så är det en relativt stor del av supportrarna ( hos AIK och Dif iaf) som tycker att det är ballt att ställa till med skadegörelse och bråk i klubbens namn, om detta tvärtom blir tabubelagt så kommer väldigt få beten sig på det sättet och poliserna kommer inte att behövassom dom gör idag.
Tumme upp 2011-11-20 10:35:19

Victor Capel:
Hej//

Nä, det är inte okej. Men på vilket sätt skulle det vara okej att tvinga klubbarna att betala för saker som händer på områden dom inte har kontroll över? Det är inte klubbarna som utför de handlingar som behöver ha polisbevakning, det är inte på klubbarnas arrangemang det händer och det är inte heller under klubbarnas överinseende det sker. Varför ska då klubbarna betala?

Tumme upp 2011-11-19 14:41:58

Hej:
kalle, majoriteten av stöket och speciellt skadegörelsen sker ju inte på arenan under själva matchen.. Problemet är ju snarare hur supportrarna beter sig på väg till och på väg hem ifrån matcherna.. Det är ju då polisen behövs. Och är det okej för mig att ställa till med en massa skit som kostar samhället pengar och sedan säga " vadå jag betalar ju skatt" ?
Tumme upp 2011-11-19 13:10:51

Kalle:
Polisen är inte där för att skydda klubben utanför att skydda människorna (publiken), Och människorna betalar redan skatt som går till polisen. Svårare än så är inte finansieringsproblemet. Det är nämligen redan löst. Resten är ocker. Att det blir stök i vadå 10 matcher per år (fotboll och hockey sammanräknat), fis i vinden.
Att fotbollen och hockeyn är en kassako för samhället behöver man inte va riksbankschef för att räkna ut. Så alla ni som tycker att det är så sjukt jobbigt att det är poliser på matcherna kan ju lägga ner direkt.

Det spelades 960 fotbollsmatcher i AS och SE i år och 3 (tre) fick avbrytas pga stök. Ganska låg procent va?

Tumme upp 2011-11-19 11:21:18

Hunken:
Det vi idrottsintresserade måste tänka på är att alla inte uppskattar dessa evenemang och den uppståndelse som fansen själva ser som positiv. Jag tror inte att den majoritet av Stockholms befolkning som skiter fullständigt i AIK och DIf uppskattar allt bråk, fylla och vandalisering som en del av fansen anser sig ha rätt att skapa över en fotbollsmatch. Jag själv älskar både fotboll och hockey . Jag går alltid på minst ett derby varje år och jag har även varit på massvis av stora matcher i bl.a. England, Italien och Spanien. Hur mycket jag än älskar fotboll kan jag inte riktigt förstå hur allmänheten i Stockholm som inte gillar just fotboll och hockey ens accepterar att dessa derbyn äger rum... Det är en så pass stor del hormonstinna pubertetsfjunisar som ser det som ett tillfälle att ställa till med skit. Så ser det generellt sett inte ut på stora matcher utomlands.
Tumme upp 2011-11-19 09:51:20

Jonny:
Det är tamefan inte rimligt att AIK ska betala en derbynota på över 200k utan någon som helst kompensation eller uppgörelse med lillasyster.
Nä nu är det plötsligt jäkligt akut att beatrice ask och djurgårds regeringen ska ändra lagarna.
DIF är skyldigt halva pengen till AIK.
Betala halva eller bli alltid stämplad som tjuv skansen...


Länktips: clean
Tumme upp 2011-11-19 02:22:10

Fredrik:
Dessa skitiga politiker dessa jävla idrottsmördare!
Hade ni äckliga östermalmskärringar varit någorlunda rumsrena hade ni varit med på att dega och splitta notan, men nej era skitiga moderatbönder, era äckliga skithögar hoppas notan landar på dubbelt upp era hardyfikusar. Hata dif hata allt för vad ni tror och tycker för ni är en pissförening utan heder.....
Dra åt ------e

1 Tumme upp 2011-11-19 02:09:00

Boxarn81:
SVFF FOTBOLLS MÖRDARE
Beatrice Ask FOTBOLLSMÖRDARE


bevara ståplats legalisera rökat på söder!

Forza Bajen

1 Tumme upp 2011-11-19 01:57:10

Wohoo:
Det är intressant hur mycket statistik och fakta folk kan komma med, lämna källa någon gång?
Inte så svårt att låta trovärdig när man sitter o hittar på fakta samt egna siffror.


Länktips: länkakällantilldinasiffror.nu
Tumme upp 2011-11-18 20:27:38

Victor Capel:
Många inlägg på rad här...

Jonas//

Enligt polisens kartläggning av tillämpningen av tillträdesförbudslagen från April 2011 är de största problemlagen i Sverige: AIK, Elfsborg, Örebro och MFF.
Läs själv på länken, sida 4.

Men visst, det är säkert ett Stockholmsproblem. Vi säger så.


Länktips: http://www.polisen.se/Global/www%20och%2....
Tumme upp 2011-11-18 19:41:42

Victor Capel:
Martin//

Vad är ditt förslag då?

Hur löser man huvudproblemet? Vems ansvar är det att lösa det? Exakt hur ska den som har ansvaret kunna lösa problematiken med att unga män har lätt att ta till våld när världen inte funkar som den ska?

Löser du det, så ringer jag Nobelstiftelsen i Norge och meddelar att pristagaren för de närmsta 20 åren är klar...

Tumme upp 2011-11-18 19:38:37

Victor Capel:
IFK Norrköpings hantering av situationen i premiären 2008 är bland supportrar ett allmänt skräckexempel på hur jävla dåliga "bonnklubbarna" är i både säkerhetstänk och på att annordna arrangemang. Jag har tittat på den matchens händelser väldigt noga i andra sammanhang och eftersom du är på en Dif-sida och diskuterar så har säkert andra här också gjort det. Du kommer ärligt talat inte ha mycket att hämta i en diskussion om den matchen.

Glädjande nog har IFK Norrköping tagit stora steg framåt i sitt arbete med publika arrangemang sedan dess och är idag en av de bästa lagen som inte är från Stockholm på att annordna ett säkert arrangemang.


Men om du nu är så intresserad av "huvudproblemet", alltså att vissa inte kan bete sig (jag håller med dig om att det är huvudproblemet), hur fan kopplar du det till att klubbarna ska betala flera gånger för ett problem som dom inte juridiskt har någon skyldighet, eller rättighet, att stoppa? Säkerheten inne på arenan står klubbarna själva för sedan åtminstonde 30 år tillbaka, efter direktiv från polisen i arrangemangstillståndet. Klubbarna gör redan det dom är skyldiga att göra.

Hur skulle "huvudproblemet" lösas av att klubbarna får mindre pengar att säkra sina arrangemang med?



Och om du skulle godkänna att en hantverkare själv bestämde storleken på din renovering och vad den skulle kosta samt bestämma att du MÅSTE genomföra den, utan att överhuvudtaget ta din budget i beaktning, är du ju sällsynt dum i huvudet.

3 Tumme upp 2011-11-18 19:36:35

Martin:
Intressant pajkastande. Huvudproblemet är ju trots allt fortfarande varför en del måste bete sig som idioter när man går på fotboll. Har svårt att kalla det passion eller stämning och det gör ju knappast polisen heller...
Men i vanlig ordning skylls det på alt annat och det finns aldrig nån ide på hur man ska ta tag i problemen på egen läktare. Det är alltid nån annans problem.
Spännande.

Tumme upp 2011-11-18 18:34:46

Jonas:
Hehe är inte från skåne men stockholmare sammanfattar sverige rätt bra i danskar och bönder. Men jag förstår att man tycker skåne ligger i danmark när du sitter ute i vallentuna och tycker att det är stockholm..

Jag har börjat inse vart skon klämmer hos er hemlösa djurgårdare.. Att dela dusch med bajen är inte så himla kul eller hur :-)

Men visst vi sumerar där att det inte bortom ALLT rimligt (och orimligt) tvivel inte var mffare som åkte till sthlm, köpte djurgårdskläder inkl bangers, (standard?) åkte med dif-tåget ner till malmö, gick o kasta lite bangers på stan, och kastade vilt omkring sig helt incognito i dif-klacken och sedan avvek från platsen, eventuellt gick all in och åkte med upp till sthlm igen bara för att vara helt safe..

Ja nu när du säger de på de viset har du helt rätt.. Omspel och 0-0 var ju helt rätt beslut..

Nu tar vi helg :-)

1 Tumme upp 2011-11-18 18:11:05

Micke från huvudstan:
Och du behöver uppenbarligen lära dig vad FAKTA är... Din stackare



Länktips: http://sv.wikipedia.org/wiki/Faktum
Tumme upp 2011-11-18 17:07:06

Micke från huvudstan:
Och där kom det fram... Jonas är mff:are.

Stick din inavlade dansk

2 Tumme upp 2011-11-18 17:04:58

Jonas:
Fredikt:
Hur fan är det samma sak att få inbrott eller krocka som anordna ett event??

Micke: Jaja Chanko jag följer inte dif jag minns bara att elmander o källström m.m. lirade.

Man upplever tydligen matcher jävligt olika från olika platser på läktaren det kan man konstatera..

Men visst vill du ha din FAKTA:
1. Dif smäller bangers hela vägen genom malmö till stadion
2. Man smäller bangers inne på arenan och kameramän, bollkallar osv upplever jävligt troligt situationen framför difklacken som ohållbar.
3. Difs jävla ryggradslösa agerade att inte ta på sig ansvaret, som Mff gjorde mot Hif, äcklar mig helt ärligt.. Där kan man börja sitt säkerhetsarbete. Utan allt är ist ALLA andras fel.. Bönder i peking, fega domare, Svff, som helt riktigt ÄR fotbollsmördare men påstår du att den dumma tjockisen kastade bangers är du seriöst totalt lost. Djurgårdsfans kastade bangers, det är fakta.

Tumme upp 2011-11-18 16:55:48

Micke från huvudstan:
Jonas:

Vad är det vi diskuterar egentligen? Och du har uppenbarligen riktigt dålig koll på precis allt du försöker diskutera. Skaffa dig själv fakta innan du uttalar dig.

JAG var också på premiären mot ifk i Norrköping och som tur var så var jag på plats nästan 1 timme innnan avspark. Men trots det så var det skrattretande hur pass jävla uselt IFK hade arrangerat insläppet för bortasupportrarna. JK och DIF hade långt innan premiären meddelat hur många som skulle komma till premiären från Stockholm, trots detta vidtog man inte i närheten av de åtgärder som man behöver som arrangerande förening. Det var trånga och extremt farliga "stängsel" som hade satts upp på ett undermåligt sätt, och när sedan ca 6.000-8.000 personer ska passera genom dessa uppstår kaos, speciellt när inte ifk har tillräckligt med publikvärdar som ska visitera och se till att insläppet går smidigt till.

Det slutar inte där.

När folk väl kommer in så upptäcker man snart att antalet platser inte räcker till, detta inser alltså ifk när det är "för sent", bredvid den sektionen som ifk tyckte skulle räcka gott och väl så var det i princip TOMT förutom några ifk-supportrar. Dessa fick givetvis flytta sig innan en större katastrof hade inträffat i form av klämskador etc. Den andra sektionen öppnades upp och alla Djurgårdare fick till slut plats.

ifk tjänade den dagen en väldigt bra slant på alla oss 6-8.000 Djurgårdare, detta var dessutom innan bortalagen i vissa fall får ta del av publikintäkterna från de sektioner som besöks av just bortalagets supportrar. Så vad fan snackar du om att 5.000 "bäbisar" ska gå på fotboll gratis?!? Du vet öht. inte vad du snackar om.

Och varför ska vi stanna hemma? VI gjorde ifks hemmapremiär till en publikfest med ett sjujäkla bra drag. Inte under hela resten av den säsongen hade någon annan förening lika många supportrar på plats som vi hade.

JAG var också på malmö-DIF i somras och det var ju totalt antiklimax. Jag var så laddad, i flera månader inför den matchen, jag hade planerat min semester och var med min tjej i hennes hemstad Kristianstad den veckan. Jag tog bilen 1-2 timmar och körde till Malmö och fick spendera ytterligare 2 timmar i bilen efter att ha sett 11 minuters fotboll. Tacka Martin Hansson för det. Mannen utan någon som helst "kyla" eller "känsla".

Det smällde bangers, ja det vet vi alla. Och jag är en av många som avskyr bangers, det gör jag. Men att avbryta en match och utan att återuppta den för att det smäller högt? Kom igen! Och hur var detta DJURGÅRDENS fel!? De idioter som tyckte att det passade sig med bangers, det var deras fel, och om dessa var feta mff:are som sprang ovanför klacken eller idioter i DIF-kläder spelar fan ingen roll.

Jag satt själv på övre etage och den tjocke idioten fick faktiskt nästan spö av sina egna mff:are i skjorta och slips då dom själva såg det du inte verkar vilja se, att han uppviglade till en ytterligare nivå av hätsk stämning. Var befann sig mff:s väktare och publikvärdar som enligt ansvar skulle ha koll på detta? Ingenstans. Senare när idioten kom och satte sig i närheten av där jag satt (det var då han fick ta emot mycket skit från sina egna) först då kom publikvärdarna och eskorterade ut honom. Något för sent dock...

Så roligt att just du var med och såg när CHANKO dunkade in segermålet (Elmander assisterade) på övertid i Cupfinalen, men VARFÖR har Djurgårdens IF Fotboll sjunkit som en sten i dina snea och förvirrade ögon sen dess?

Sen dess har Djurgården ökat och åter ökat sina insatser vad gäller olika samhällsprojekt (tex. Drive In Fotbollen) samt lagt ner mer och mer pengar för sina egna säkerhetsarbeten. Djurgården tar ett större ansvar för varje år som går, i den mån det går, men hur mycket mer kan vi göra?

Och om du vill komma tillrätta med "problemen" (du var uppenbarligen inte med under 90-talet) så tror du då att det är rätt strategi att ta ännu mer pengar och minimera Djurgårdens (och aik´s osv) resurser genom att dessa ska få betala flera gånger för vad polisen redan får betalt att göra?

Ursäkta mig, men du är helt jävla efterbliven. Kom in i matchen eller håll käften

7 Tumme upp 2011-11-18 16:13:37

Fredric:
Jonas...

Du är troligtvis en som använder fb för att kommentera på aftonbladet och tycker att IPRED/ FRA lagar skyddar vanliga människor från terrorism. Din enorma erfarenhet från DIF är dessutom felaktig... Jag var där i snöfallet och stod på södra när Chanko slog in målet...

På vilket sätt betalar aktiebolag för polisiär verksamhet i samhället?
Du menar att om ett AB får inbrott så kommer det en nota från polisen?
Du menar att banker som blir rånade får betala för polisjakten på rånarna?
Du menar att när en buss krockar så får bussbolaget en faktura från polismyndigheten?

Skaffa lite hjärnceller och lita på att storstadslagen gör att de kan för att få bort onödiga kostnader som tex extra vakter på matcherna. Det är de som förstör som skall straffas, då vi inte tillämpar kollektivbestraffning i Sverige.

Om man tror på att enskilda aldrig har ett ansvar för sina handlingar, ska man också fortsätta tycka att polisen ska ta betalt. Vi som tycker annorlunda är nuförtiden fler än de som tror att "samhället" tar hand om och vet bäst i alla lägen...

Tumme upp 2011-11-18 15:57:08

Jonas:
Micke, Micke, Micke.. jag baserar verkligen inte min bild av spanien på media och var knappast nere för att se barca AB lira men att påstå att stämingen på Mestalla är "plast" är sånt sjukt bullshit (se länktips på andra som upplevt det jag upplevt, han tom refererar till ett 08-derby i artikeln)

Jag var på ifk-djurgårn premiären och minns att man släppte in tusentals difare utan biljett och fick flytta peking-publik till andra sidan bara för att difarna inte skulle gå bärshärk på stan. Sätt er på en sportbar eller in i eran buss och åk hem igen. Vad är det för motivering att stökiga jävlar ska få gå på fotboll GRATIS till råga på allt? Hur försvarar du det? Men ingen pallar med 5 000 fullvuxna bäbisar så dom släpper in dom ist så det blir tyst på dom.

Du kanske fattar då varför i min mening ni lika gärna kan stanna hemma?

Jag var även på matchen malmö-dif i sommras och där dog djurgården fullständigt för mig även om det är en pinsam historia från flera håll och idioten som hällde ner en öl till trots så vet alla som var där att allt var djurgårdens fel, ALLT,

Jag stog mitt på södra(?) stå när elmander dunkade in segermålet mot gnaget i cupfinalen och det var en sjuk känsla helt klart. Men sen dess har som sagt djurgården sjunkit som en sten i mina ögon och det har ingenting med media och göra.

Låter som jag har sett många dif-matcher men det är faktiskt bara dom tre. Och jag har svårt att uttala mig om mycket t.ex aik gör för ungdomar jämfört med väsby när jag inte bor där men passion är inte lika med våld. Du tror aik-dif är 1% av passionen i en toppmatch på Mestalla eller ett Ruhr-derby med dortmund - schalke... Jag måste tyvärr spräcka din bubbla här min vän, 1% är att ta i från tårna..


Länktips: http://www.svenskafans.com/spanien/valen....
Tumme upp 2011-11-18 15:30:41

Micke från huvudstan:
Fan Jonas, du har ju missförstått precis ALLT.
Tumme upp 2011-11-18 14:57:56

Wasp Army:
"Reglerna är lika nutid som häxbränning".

Nja ... vem/vilka är det som har bränts på bål? Pinsam rubrik.

Tumme upp 2011-11-18 14:49:03

Jonas:
Gustav:
Totalentreprenad? Men visst vet du bättre än hantverkaren så säg åt han på skarpen exakt hur han ska renovera villan. Dra stammar, el, värme osv kliv då in som arbetsledare. Står du och hänger över axeln på din bilmekaniker också? Om någon annan är ljusår bättre på att utföra ett specifikt jobb så är det ju bara att hålla käften, betala och se glad ut. Världen (ja, det finns en sån utanför sthlms kranskommuner) fungerar så. Har inget större emot sthlmare jag är ganska övertygad om att 08-området innehåller samma idiot-ratio resten av hålorna runt om i landet vilket dock bidrar till en viss högre koncentration i storstadsregionerna.

Sluta gnäll på polisen som utför sitt jobb och inte har lust att bryta regler och göra det GRATIS åt jävla drägg som inte kan bete sig.

1 Tumme upp 2011-11-18 14:42:27

Gustaf Nilsson:
Jonas// Nej, jag anser inte att frågan ligger på Djurgårdens bord då vi som någon redan nämnt lägger ner flera miljoner per i säkerhetsarbete. Det jag ville belysa var situationen där:

Polisen bestämmer OCH utför själv insatsen. Ungefär som en hantverkare egen hand skulle bestämma hur en renovering villan skulle se ut hos en privatperson som endast betalar.

Du verkar ha problem med stockholmare i stort och ur en sådan diskussion finns det inte mycket att hämta för egen del.

Tumme upp 2011-11-18 14:02:13

Micke från huvudstan:
Majoriteten av oss "klarar" visst att gå på fotboll. Många gånger sätter dessutom den lokala polisen i mindre städer in onödigt mycket polis när tex. något av 08-lagen kommer på besök.

Dessutom finns det många poliser runt om i landet som har extremt liten erfarenhet av liknande situationer och är själva dom som skapar problem vid bortamatcher, det hänger även ihop med att mindre klubbar/föreningar inte har erfarenhet eller kapacitet att samordna och utföra ett 100% säkert evenemang, tex. premiären Norrköping-DIF 2008.

Du jämför med Spanien? Vad tycker du ärligt talat om "passionen" på läktarna där? Hur många sjunger synkroniserat (som våra svenska klackar och aktiva sittplatser gör) för full halls i 90 minuter? Nej, stämningen på spanska matcher är faktiskt skit och väldigt plastig, detta eftersom en stor del av publiken består av fotbollsturister som inte har någon som helst äkta känsla för laget/lagen som spelar.

Vår liga må vara en av de sämsta i Europa, den sämsta enligt rankingen ?, men passionen och stämningen på våra läktare, framförallt i Stockholm är av hög Europa-klass!

Problemen runt arenan, ute på stan osv i samband med match är inte så stor som du får det att verka. Det var BETYDLIGT värre på 90-talet och vi har kommit långt sen dess. Men nu de senaste åren har det blivit väldigt populärt att i media förstora bilden av problem som faktiskt minskat kraftigt.

Väldigt sällan, nästan aldrig, lyfts de positiva sakerna fram som klubbarna gör för Stockholm och dess invånare, framför allt för de unga. Så om du vill skaffa dig en bild av helheten och en bild närmare sanningen får du fan ta och leta efter informationen, för media ger dig en jävligt skev bild av "problemen".


Länktips: http://dif.se/djurgardsandan/
2 Tumme upp 2011-11-18 14:02:07

Jonas:
Micke:

Excellent gissat och även om jag skrev ett längre inlägg en 95% av sthlm metros artiklar så står det nånstans där i att jag även syftar på era bortamatcher. Jag kan ärligt erkänna att cupfinalen 2002(?) mellan aik-djurgårn på råsunda utan jämförelse är det häftigaste event jag varit på inom sveriges gränser men man blir ju ärligt talat mörkrädd när de gäller hur vi svenskar generellt beter sig.

Visst sthlm får lite extra ljus på sig eftersom problemen syns tydligast där men jag har varit nere i valencia när barcelona var på besök, matchstart kl 22 en lördag och det var kanske ett dussin synliga snutar på arenan som hängde vid sidan om tillresta barcaklacken.

I sverige är de ju fler snutar på en rent ut sagt skitmatch som trelleborg-gefle kl 19 en regnig tisdagkväll trots att det är ca 5% så många åskådare totalt!

Vi klarar uppenbarligen inte av gå på fotboll mer än vi klarar av att dricka sprit i detta landet och man skäms ärligt talat. Europas SÄMSTA fotbollsliga.. Vi införde systembolaget för att alla höll på att dricka ihjäl sig så vad ska vi göra åt att svenskar inte kan gå på fotboll tycker du?

Tumme upp 2011-11-18 13:47:54

KallEl:
Får vi skatteintäkterna som våra matcher ger så betalar vi gärna polisnotan.
2 Tumme upp 2011-11-18 13:25:33

Micke från huvudstan:
Jonas:

Du är uppenbarligen inte från Stockholm? Så varför bryr du dig öht.? Detta gäller polisen i Stockholm och skattebetalares pengar i Stockholm.

För övrigt så skulle du, och övriga "bönder" inte vara ett skit, varken i idrott eller något annat för den delen utan oss.

Stick

3 Tumme upp 2011-11-18 13:25:27

Jonas:
Till Gustav Nilsson:
"Problemet med regelverket idag är inte bara att polisen kommer ta betalt utan att de själva bestämmer hur bevakningen ser ut, och därmed notan."
Du anser tydligen att du eller nån annan (kanske djurgårdens sportchef?) skulle göra ett bättre jobb att bedöma insatsen för att hantera ett (IQ)- 08 derby? Sätta sig och skriva ihop en liten beställning på x-antal hästar och nån helikopter osv? Eller vad är din poäng!?

Tumme upp 2011-11-18 13:06:45

Marko:
ACAB. Punkt.
3 Tumme upp 2011-11-18 13:04:33

Jonas:
Stockholmare klarar uppenbarligen inte av att gå på idrott så enkelt är de och ni (generellt) beter er som vilda apor, alternativt adhd-barn, både hemma och borta och att ni köper varsin dassig korv för 5 kr/styck och dricker mängder av medhavd smuggelsprit uppväger inte direkt dom hundra tusentals kronorna i skadegörelse som av nån mystisk anledning dyker upp så fort ni kommer till stan.

Tyvärr men världens trend-ängsligaste huvudstad har blivit totalt överflödig och det finns ingen utanför 08-området som skulle sakna aik/dif utan de skulle bara helt ärligt vara så JÄVLA skönt att slippa se er komma på besök, (en gång om året är på tok för ofta) så kan ni spela i eran stockholmsserie och kasta bangers och bengaler på varann och slåss om eran "bäst i stan"-pokal..

Ni gnäller över att ni får betala er EGEN faktiska nota och hänvisar till någon sorts samhällsnytta? aik och dif har en komisk förmåga att skylla ALLA huliganproblem på alla förutom huliganerna i deras led

Dags att GROW A FACKING PAIR och ta tag i det då istället för att gnälla på regler som ni vetat om hur länge som helst!

Tumme upp 2011-11-18 13:02:56

Victor Capel:
Anders Lundqvist//

Klubbar som AIK och DIF lägger årligen ungefär 5 Mkr var på säkerhetsarbetet kring sina matcher enbart i fotbollen. Man betalar med andra ord redan för sig, med råge. Räknar man sedan in de skatteintäkter som klubbarna genom sin verksamhet producerar så betalar man dubbelt.

Du vill alltså att klubbarna ska betala 3 gånger för det skydd man redan vid den första betalningen har rätt till? Hur motiverar du det?

När du dessutom skriver om orsakerna till problemen, människor som förstör, underkänner du din egen tidigare argumentation. Den gick nämligen ut på att det var den juridiska konstruktionen "Aktiebolag" som begärde beskydd från polisen, medans problemen orsakas av människor av kött och blod.

Det är snarare du som måste välja om du vill äta kakan eller ha den kvar: Antingen är polisen där för att skydda de juridiska konstruktionerna AIK Fotboll AB eller Djurgården Elitfotboll AB,eller så är dom där för att skydda människor av kött och blod mot andra människor av kött och blod. Om fallet är det förstnämnda ska klubbarna givetvis betala, men då ska du inte heller förvänta dig något ingripande av polisen när folk slåss utanför arenan. Om det är det sistnämnda som är polisens uppgift, att skydda människor, så kan du inte begära att klubbarna igen ska betala för något vi alla redan betalat för via skattesedeln.

Gud gav dig förmodligen förmågan att tänka längre än vad näsan räcker. Använd gärna den förmågan i din vardag så blir världen lite lättare att förstå. Trevlig helg.

17 Tumme upp 2011-11-18 11:15:55

Gustaf Nilsson:
Då ingen av dessa klubbar går med vinst är det svårt att äta någon kaka av ekonomisk framgång.

Väldigt intressant att du tar upp orsaken till polisinsatserna. I mina ögon är det helt tvärtom, förstår inte hur klubbarna förväntas ta ansvar för saker som snarare är ett samhällsproblem. Det är givetvis inte Djurgårdens fel som klubb att det ibland blir bråk i anslutning till arenan.

Problemet med regelverket idag är inte bara att polisen kommer ta betalt utan att de själva bestämmer hur bevakningen ser ut, och därmed notan.

1 Tumme upp 2011-11-18 11:09:08

Anders Lundqvist:
Man kan inte båda ha kakan och äta den. Är man aktiebolag tillhör man den privata sektorn och måste därmed betala för sig. Som privat aktör har man inte rätt till bidrag men har rätt att gå med vinst och kan då följdaktligen även åka på kostnader.
Föreningslivet drivs ideellt och kan drivas med bidrag och åtnjuter andra förmåner från staten. Kanske dags att välja väg?
Sen tycker jag det är konstigt att det helt plötsligt enbart är Polisen som är boven i det här dramat. Inte att ord om ORSAKEN till att Polisen måste ha utökad bemanning. Nämligen idioterna som dyker upp i samband med match. Man kanske skulle titta på det problemet med lite mer allvar istället föratt bara snacka och lova tunnt? För fy f*n va slappt det ageras på den fronten från klubbar och supporterföreningar... Det märks när man befinner sig i anslutning till Stadion. Ingen vill ta ansvaret utan lastar över det på Polis och samhälle. Jaha gör det då... men då är det inte fel att man får betala för det också.

1 Tumme upp 2011-11-18 10:58:42

SimonP:
varför måste ni vara aktiebolag? ändra om till ideella föreningar igen så slipper ni kostnaderna
Tumme upp 2011-11-18 10:39:59



ANNONS:

Fler artiklar om Djurgården

Jensen opereras för skadat knä
Djurgården Djurgårdens målvakt Kasper Jensen kommer operera sitt knä inom kort. Redan för två veckor sedan uppkom skadan som har en rehabiliteringstid på ungefär tre veckor.
2012-05-26 15:16:52

Kenneth Höie på väg till Djurgården?
Djurgården Djurgården uppges enligt Expressen vara på jakt efter en ny målvakt. Detta efter en svajig inledning på posten. Elfsborgs Kenneth Höie blir med stor sannolikhet kontraktslös 1:a juni och kan vara ett alternativ.
2012-05-25 10:38:37

Spelarbetyg Helsingborg-Djurgården
Djurgården Djurgården reste till Olympia och bärgade en poäng i lagets femte raka 1-1 match. På planen fanns det i alla fall ett par spelare som utmärkte sig positivt, och andra negativt.
2012-05-23 21:15:00

Helsingborg - Djurgården 1-1: Span målskytt i ny kryssmatch
Djurgården Djurgården fick med sig en poäng hem till Stockholm efter en ny 1-1-match på onsdagskvällen. Djurgården fick i princip starta matchen i underläge efter ett frisparksmål som Tommi Vaiho släppt mellan benen. Brian Span som debuterade från start satte sedan kvitteringsmålet på nick.
2012-05-23 21:02:00

Blårandiga bloggen: Startelvan mot HIF
Djurgården Kvällens startelva inför matchen mot Helsingborg IF.
2012-05-23 18:19:25

Krönika: Kalkylera rätt, Pehrsson
Djurgården Med en korsbandsskada på ena mittbacken och ihärdiga flyttrykten på den andre talar det mesta för en ny försvarare i DIF inom kort. Att lita blint på dagens oerfarna ersättare kan kosta placeringar efter sommaruppehållet.
2012-05-22 19:15:00

Inför Helsingborg-Djurgården: Sista matchen innan uppehållet
Djurgården Imorgon onsdag åker Djurgården ner till Skåne för ett möte med fjolårets mästare Helsingborg IF. Det är den sista matchen innan sommaruppehållet.
2012-05-22 18:30:00

Säsongen över för Marc Pedersen
Djurgården Mittbacken Marc Pedersen missar resten av säsongen. Det konstaterades idag när läkarundersökningen från skadan i matchen mot Gefle förra veckan blev klar.
2012-05-22 15:53:00

Djurgården jagar Arnefjord?
Djurgården Här är en silly season-nyhet som heter duga. Enligt Expressen vill Djurgården värva den före detta AIK-backen Daniel Arnefjord. En spelare djurgårdsfansen minns med ett stort leende.
2012-05-22 10:01:07

Nypremiär för panelen: "Santos målskytten vi saknat"
Djurgården Nu är den äntligen tillbaka, panelen där redaktionens medlemmar ventilerar senaste tidens matcher och aktuella frågor. I veckan diskuterar Gustaf Nilsson, Björn Johnson och Robin Fredriksson lagets trend med slutresultatet 1-1 i fyra raka matcher och truppen behöver förstärkningar i sommar.
2012-05-21 12:00:00

SENASTE NYHETERNA OM DJURGÅRDENS IF
ANNONS: