Medlem
Besökare: 33325 | Medlemmar: 117054

Kom ihåg mig
Att sälja Ranégie till MFF tyder på låg självkänsla
Vem ska tro på Häcken nu när inte Häcken själva gör det?

Att sälja Ranégie till MFF tyder på låg självkänsla

Med lite drygt ett dygn kvar innan det internationella transferfönstret stänger börjar det bli dags att summera Häckens agerande vad gäller inköp och försäljningar. Kort sammanfattat går det att summera att det som började så lovande och bra har i en plötslig handvändning blivit ett katastrofalt utfall. Tyvärr på mer än ett sätt.

DELA MED DIG
Dela med twitter Dela med facebook Dela med pusha Skriv ut    Hjälp?

MER LÄSNING
Diskutera
Spelschema för Häcken

Jag vill klargöra några saker innan jag går in på själva kärnan i den här krönikan. Till att börja med är jag fullt medveten om att det fortfarande återstår ett dygn av transferfönstret och att därmed en del kan hända. Dock är jag mycket övertygad om att fler värvningar inte lär anlända till Gothia Park under augusti och även om det skulle göra det är jag ännu mer självsäker på det faktum att dessa eventuella nytillskott inte lär reparera de skador som åsamkats under den här veckan. Som ni förstår kommer detta inte att bli en särskilt positiv text riktad mot Häckens sportsliga ledning.

Det här är en krönika jag verkligen inte vill skriva.

Igårkväll när jag spånade på den här A4-sidan handlade den om John Chibuike, den nigerianske mittfältaren som i måndags blev klar för norska Rosenborg. Det är en försäljning jag står bakom helt och fullt. "Chibbes" kontrakt skulle gå ut efter nästa säsong. Detta i kombination med en ekonomisk kris där utländska klubbar är mer aktsamma med sina stålar, att den berörda spelaren kommer från Afrika och därmed påverkas av reglerna kring antalet spelare från icke-EU-länder plus de ojämna prestationerna gjorde affären till en riktigt smart lösning för klubben. Med all respekt för Chibuike, i sina bästa stunder har han varit Allsvenskans i särklass bästa dribbler, men i sina sämsta ser han ointresserad, oinspirerad och loj ut. Sportchefen Sonny Karlsson har dessutom inte legat på latsidan under sommaren. Andres Vasquez är, precis som Chibuike, en irrationell mittfältare och den provspelande brassen Maranhao ska dessutom vara något i hästväg. Kort och gott så är jag inte lika orolig över att "Chibbe" försvinner.

Å andra sidan är jag inte särskilt ängslig över att Ranégie sticker heller. Detta är något jag har väntat mig under hela säsongen. Karl'n har fullkomligen sprutat in mål och har i långa stunder varit ostoppbar, men det har också fått mig att inse att han varit på G till en annan klubb. Han är 27 år och detta skulle bli hans sista chans att få komma ut i den stora fotbollsvärlden på allvar, för att sedan komma tillbaka till klubben som trodde på honom trots alla floppar och skador. Häcken tog en otroligt stor risk när de kontrakterade ett så pass långt kontrakt med "Ragge", men det gjorde också att spelaren kunde känna sig bekväm och få chansen att mogna utan press. I sin nya klubb Malmö FF kommer han att få tröjnummer 99. Snacka om att sätta sig på höga hästar från start.

Peter "Plura" Gerhardsson har intressanta alternativ på forwardspostionerna även utan skytteligaledaren i laget. Majeed Waris spås en lysande framtid och har imponerat i samtliga matcher jag har sett honom, medan Dioh Williams är en ytterst kompetent allsvensk fotbollsspelare. Med Waris kommer fokus mer att ligga på snabbhet och dribblingar och jag hoppas verkligen att Gerhardsson vågar satsa på ett rakt 4-4-2 med ynglingen och Williams på topp. Det skulle vara ett intressant radarpar.

Jag är således inte arg för att vi saknar alternativ, det är nämligen precis det vi har, utan för hur affären har gått till. Jag hade väntat mig att Ranégie, efter alla sina uttalanden om hur mycket han tycker om klubben och aldrig skulle lämna Hisingen för en annan allsvensk förening, skulle gå till en utländsk arbetsgivare. Engelska Championship-klubben Blackpool verkade vara ett rimligt steg, om inte annat till ett annat skandinaviskt topplag i stil med FC Köpenhamn. Det hade känts okej och logiskt. Vad jag däremot inte hade väntat mig var att han skulle gå till Malmö FF, ett lag som är en av våra största konkurrenter om att knipa en Europaplats inför nästa säsong.

Det går att snacka om mycket kring den här affären och det finns mer än två sidor av det här myntet. Givetvis är det positivt att Allsvenskan inte förlorar en av sina starkaste profiler och att Sverige kan behålla sina bästa spelare inom ligan. På så vis blir vår högsta serie än mer konkurrenskraftig och kan på sikt få slagkraft ute i Europa, vilket i sin tur innebär att vi kan locka än bättre spelare hit. Ur den aspekten är detta givetvis en bra affär, men då jag är en partisk supporter i frågan är det svårt för mig att se det på det här sättet.

Naturligtvis är jag besviken på affärens huvudperson. Det är en sak att lämna en klubb som satsat mycket på en, men en helt annan att göra en grej av att berätta hur mycket man tycker om sin arbetsgivare i media och proklamera att man minsann aldrig skulle lämna Häcken för en allsvensk konkurrent. Snacket handlade snarare om att lämna Hisingen för utlandet för att några år senare komma tillbaka till Rambergsvallen för att ge tillbaka till klubben som trodde på honom när alla andra trodde att han var en föredetting. Detta pratade Ranégie om bara några månader innan uppgörelsen blir officiell för omvärlden. Så här i efterhand hade det varit betydligt bättre om han hade hållt käft, varken dementerat eller bekräftat. På så vis hade inte supportrarna levt under falska förhoppningar, i alla fall.

Men mest besviken är jag på Häckens ledning som är ansvarig för det sportsliga. När klubben för en gångs skull har uppnått en gnutta av respekt inom Sverige, när folk och fotbollsexperter för en gångs skull pratar om Häcken med en viss andakt i rösten... Då säljer vi av en av våra bästa spelare till en konkurrent. Vi göder våra motståndare med lovande spelare, låter dem gro i vårt växhus och säljer dem sedan för högstbjudande. Det är givetvis lätt att vara efterklok, men jag hade hellre sålt Ranégie till norska Ålesund eller engelska Blackpool för hälften av den summan som vi nu får av Malmö FF. Detta har ingenting att göra med att jag hyser något förakt mot MFF, utan snarare för jag tycker att den här affären sänder helt fel signaler till såväl supportar som samarbetspartners som framtida spelare som funderar på att välja Häcken. Just nu är inte BK Häcken en toppklubb utan ett farmarlag åt andra föreningar i Sverige, en klubb vars livsuppgift är att utveckla talanger och sedan skeppa dem vidare mot sina konkurrenter.

Det finns många saker i den här uppgörelsen som luktar skumt. "Ragge" hade kontrakt till 2014, han hade med lätthet kunnat avslutat säsongen, vunnit skytteligan och vi hade kunnat sälja honom för ännu mer till utlandet. Efter försäljningen av Chibuike blir detta än mer konstigt. Varför säljer vi en av våra bästa spelare när ekonomin är god?

Att Häcken säljer av Ranégie i ett läge där vi verkligen inte varit tvugna till det tyder tyvärr på att ledningen har en låg självkänsla. De har bilden av sig själva att fortfarande vara en småklubb, en förening som inte har för avsikt att leka med de stora elefanterna. Orden om att vara en utmanare mot etablisemanget verkar betydelselösa nu när vår uppgift tydligen snarare är att hjälpa lag som Malmö FF än att vinna Allsvenskan. Hur kan någon ta Sonny Karlssons sportsliga ambitioner på allvar i en sådan här situation?

Pengarna som BK Häcken får för sina spelarförsäljningar lär knappast gå till dyra spelarköp eller höga löner, detta har inte varit vår filosofi de senaste åren. Istället hoppas jag att dessa extramiljoner används som insats i bygget av en ny arena. Den goda ekonomin lär funka som en bra säkerhet gentemot såväl kommunen som mot banken, bara planera går i lås och bom.

Avslutningsvis vill jag dock säga att vi fortfarande har ett bra och intressant lag för framtiden. Vi kan fortfarande fixa vår bästa placering i Allsvenskan någonsin, men det blir givetvis betydligt svårare. Framtiden är inte enbart kolsvart, men ledningen måste rannsaka sig själv och fundera kring hur de vill att omvärlden skall uppfatta dem. Ska vi fortsätta att vara en förening som agerar talangfabrik åt de stora klubbarna eller vill vi vara ett lag som på allvar är med och slåss om medaljerna? Det är en fråga som jag vill ha ett svar på och då räcker inte ord. Jag vill se handling.

Oavsett vad bör "Ragge" var tacksam för att Malmö redan har spelat sin bortamatch på Rambergsvallen den här säsongen. Risken hade annars varit att den tidigare så kärleksfyllda publiken inte hade visat lika mycket värme...

122 KOMMENTARER      9077 VISNINGAR
JOHAN KARLSSON SJÖGREN
johan.karlsson.sjogren@hotmail.com
2011-08-31 00:07:17

ANNONS:
Artikelkommentarer

CROSS Artikelkommentarsfunktionen stängd

MDPL!:
Vafan FreDe, allt med svensk fotboll får mig gråtfärdig, allt & alla kan dra åt helvete. Fan va pinsamma alla lag är, och dess supportrar, fan tänk om alla hade haft supportrar som storlag som Man United, 75 000 varje match. Herrejävlar vilket stöd det är där..! Släng alla pinsamma lag med publiksnitt under 30 000, det är ju fan pinsamt med europeiska mått!
Tumme upp 2011-09-03 00:34:30

Bajen Berör:
Storlagssupporter,

Bajen ligger på tredje plats när det gäller flest sålda säsongskort den här säsongen! Och vi får fler och fler medlemmar i BajenFans trots våra uteblivna framgångar!

Tumme upp 2011-09-02 14:31:54

FredDe:
Svenskfotboll är så jävla kass att man kan bli gråtfärdig! Det ända som får mig att fortsätta gå på matcher är stämningen på läktaren!!

SVFF stinker och styr vår Svenskafotboll med järnhand. Lag med flest supportrar och flest tv-tittare ska också få mer betalt och tv-intäkterna ska inte delas lika med småförseningarna som dom gör idag!

Tumme upp 2011-09-02 14:24:24

Gardell :
Jag saknar storlaget UMEÅ FC & även Bajen från Stockholm i allsvenskan.
Sen MÅSTE man ju sakna Raniege och Chibukeie i häcken?

Tumme upp 2011-09-01 23:30:52

Mot de publiksvaga lagen!:
Jag vill fan inte ha något lag i Allsvenskan, fan va kasst publiksnitt alla svenska lag har emot de utländska lagen...Ta hela seriesystemet & skicka de i sopptunnan!

För det är ju de lagen med mest publik som är bäst!
Skäms ni inte Malmö? Åka ut mot ett lag som snittar 5 tusen.. pinsamt!

Tumme upp 2011-09-01 22:19:42

Storlagssupporter:
Din historielöshet är skrämmande. IF Elfsborg och Helsingborgs IF har knappast varit ett lag med ett långvarit, traditionellt, ramstarkt supporterstöd. Vidare gör en stängd serie att intresset för nedanstående klubbar minskar, såvida inte Europaframgångar nås inom det snaraste. Hur hade du tänkt dig lösa den problematiken? Framgång föder support i det långa loppet, allt annat är lögn.
Tumme upp 2011-09-01 20:55:55

Realist:
Finns bara en lösning... Gör allsvenskan, som är i paritet med skotska ligan, till en 10 lags serie. Sluten.
AIK, DIF, Bajen, HeIF, MFF, BOIS, IFK, GAIS, IF E, IFK N. Vore lag med publik värdig en sådan serie.
Sorry ni andra men ni är och förblir bonn-lag utan intresse....

Tumme upp 2011-09-01 10:10:22

Yngve Källkvist:
Riktigt bra artikel!
Tumme upp 2011-09-01 09:21:02

svenne:
Jag vill ha de bästa fotbollslagen i Allsvenskan. Jag går på fotboll för att titta på fotboll, inte för att titta på och räkna publik.

Jag tror något så konstigt som, hör och häpna, att det mest utvecklande för Allsvenskan är om de bästa lagen spelar där. Inte ekonomiskt misskötta lag med många på läktarna.

Ni kan ju starta en ny sport. Jag kan tom bjuda på ett namn, låt oss kalla sporten för "Publik". Den går ut på att man samla så många som möjligt i likfärgade kläder på samma plats. Sedan räknar man antalet med samma kläder. De som var flest vinner. Sedan går man hem. Jag tror det kommer bli en fantastiskt intressant sport på alla sätt och vis.

Tumme upp 2011-08-31 23:41:09

FredDe:
Jag vill varken ha; Gefle, Kalmar, Trelleborg, Häcken, Mjälby, Halmstad, Syrianska inte Elfsborg i allsvenskan för den del heller!
Tumme upp 2011-08-31 23:28:22

Rolle Röv:
MFF luktar bajs någonting är verkligen ruttet nere i skåneland ljusblå tjyvar mitt under allsvenska säsongen fy fan usch usch usch

MFF = PLAST

Tumme upp 2011-08-31 22:59:23

Markus:
Supporterstöd är en färskvara. Sen får "big four" gärna tro något annat. Häcken har t.ex. publikrekord på tredjenivån med över 18 000 besökare den matchen. Nu är inte siffrorna desamma längre men varför har inget annat lag det rekordet från samma tid? För att det är en färskvara och folk uppenbarligen har brytt sig om Häcken någon gång. Det kommer av naturliga skäl alltid vara lättare att locka folk i rena antal i storstäder men mer än så är det inte. Det är inte längesen Kalmar FF och IF Elfsborg var klubbar som "ingen brydde sig om". Dessa kan inte mäta sig med de allra största men de får inte tillnärmelsevis lika mkt skit som Häcken får.

Om supportrar, till alla lag, gav fan i att stämpla vissa lag som ängagäng så är mycket vunnet. Matcherna mot alla lag behöver inte ha samma klang som ett derby men egentligen, vad är skillnaden för ett göteborgslag att möta Elfsborg eller TFF? (förutom längden på resan). Skall man ta SM-guld lär man vinna mot de flesta lagen, inte bara de "häftiga" matcherna. Man behöver inte hålla på å överdriva och mena att Häcken har en ashäftig läktarkultur men hur bra är det om de stora mest ägnar sig åt ryggdunkning sig själva emellan. Hur fan tror ni då att intresset skall få någon fart utanför denna begränsade skara?

Det är givet att Häcken kan bli ett lag med mycket publik. Det bor tillräckligt många på Hisingen för det.

Jag är inte BKH supporter eller något annat "skitlag" som tycker synd om sig själva men jag kan fatta det där ändå.

Tumme upp 2011-08-31 22:45:04

ronny:
Självklart vill ingen se Häcken i allsvenskan. Getingarnas ordf exempel höll på Blåvitt till han var 25 år. Den typen av supportrar är de enda som dom har. Inte många men ändå. Inte konstigt att dom saknar läktarkultur. Robins trista liv i övre medelklassen påminner starkt om hans engagemang för Häcken. Rklambyråfjantar i all ära, men att förvandla Häcken till ett riktigt fotbollslag istället för låtsaslaget som lever på Gothis cuppengar det går inte.

Länktips: http://www.dn.se/bostad/ljus-och-rymd-ba....
Tumme upp 2011-08-31 22:34:42

Dijon:
Adrian/

Vart får du det ifrån, att ingen vill se Häcken i allsvenskan? Har du några bevis för det påståendet? Med tanke på att det ändå finns folk som går på matcherna, om än inte så många..

En superettanklubb?? Sist jag tittade så låg dom rätt högt upp i allsvenskan, före både MFF, Blåvitt bland annat...

Fan vilket löjligt påstående.. man blir så trött. Du tror att du vet så mycket men ändå vet du ingenting.. väx upp istället, du gör bara bort dig... *Suck*

Tumme upp 2011-08-31 22:17:47

mff:
Häcken, sluta deppa. personligen har jag stor respekt för er och är tacksam för det arbete ni gjort med att ta fram talanger som DL och MR. Pain is just weakness leaving the body, ni kommer igen efter det här!
Tumme upp 2011-08-31 22:17:30

Adrian:
Grejen är att Häcken är en Superettaklubb med Gothiamiljoner. Ingen vill ha dem i allsvenskan, ingen vill se deras matcher. Ett sånt intresse gör att en klubb har svårt att hävda sig, men i Häckens fall stämmer det inte för de får ju in pengar på sin sommarturnering. Men ingen spelare vill spela i Häcken om de kan välja en klubb som AIK, Malmö, Gbg, HIF osv. De klubbarna har en helt annan kultur runt sig.
Tumme upp 2011-08-31 21:42:53

MFF:
Lilla bittra FC Gothia....
Tumme upp 2011-08-31 21:36:02

dijon:
Undrar om de av er bakom de löjliga kommentarerna känner er intelligenta när ni läst igenom vad ni skrivit.. Känns det skönt med skitsnack eller? Jaja, är man under 12 så fattar man väl inte bättre.

Till ämnet, klart det är tråkigt att häcken mister en så bra spelare.. Samtidigt får man väl gratulera MFF som återigen lyckas knyta till sig en bra spelare från Häcken, det har ju blivit några stycken nu. Men thats life, bara att bita ihop och acceptera. ÄR det något BK Häcken kan bra är det att ta fram talangen ur spelarna och vidarutveckla denna... Så det kommer alltid någon ny.

Sen bara en liten notis som stör mig från okunniga sk fotbollssupportrar.. Det är väl fan inte BK Häckens fel att man har lite publik på matcherna.. Dom kan väl inte hjälpa att så många i sverige inte förstår vad attraktiv fotboll är eller? Att säga att ett lag inte hör hemma i allsvenskan pga sviktande publikstöd är så jäkla IQ-befriat så jag tycker synd om den okunnige som uttalar dessa ord.

Tumme upp 2011-08-31 20:37:15

The Boss:
Inte så många år sen mallmö iff iff var nere i superettan och vände med Zlatan i laget eller?
Ta er i häcken skånepågar!

Tumme upp 2011-08-31 19:45:04

Sven:
Lorry: Dra åt helvete!
Tumme upp 2011-08-31 19:34:20

Stefan:
Tänk nu om Häcken tar en Europa biljett före Malmö när säsongen är slut?
Då har ju "Ragge" hjälpt Häcken med 18 mål, fixat 12 miljoner på kontot och dränerat 12 miljoner från en Allsvensk konkurent. Vilket smart drag av Häckens styrelse!

Sen måste det ju vara bättre, som andra påpekar också, att pengarna och spelarna stannar inom landet? Eller skall inte Häcken få köpa några spelare från annat lag inom Sverige med pengarna från Ragge?

Tumme upp 2011-08-31 19:27:09

integoteborg.blogspot.com:
Tack för en grym krönika som på ett väldigt bra sätt sammanfattar situationen, sluta inte skriv!
Tumme upp 2011-08-31 19:16:32

gfuok:
...och låt grabben spela var han vill. Sen gynnar det väl ändå Allsvenskan att MFF väljer att spendera sina pengar inom serien. Häcken cashar trots allt in 15 miljoner för en 27-årig. Inte illa pinkat. Malmö att köpt en ny spelare till sitt EL-spel ändå och då är det väl bara bra att pengarna går till en annan svensk klubb. Eller?
Tumme upp 2011-08-31 18:56:22

gfuok:
Henke: jag förmodar att du är från hatets näste nummer ett Helsingborg.

Lägg ner, det är bara osmakligt.

Tumme upp 2011-08-31 18:52:54

Jonte:
Rövare med geting i häcken: Dina inlägg är patetiska. Acceptera att Häcken är och förblir lägre neri näringskedjan än MFF. Nästa år kanske Häcken är ett bottenlag, medan MFF med stor sannolikhet kämpar om topplaceringar. Så har det nästan alltid varit och kommer att förbli.
16 SM-guld

Tumme upp 2011-08-31 18:48:19

Henke:
Ryktas att MFF skall lägga plastgräs för miljarder bara för att slösa lite pengar?
Rolle Nilsson småler bakom hörnet nere i goa Köpenhamn he he he.
MFF = PLAST PLAST PLAST & mycket luft!

Tumme upp 2011-08-31 17:39:11

Rövare med geting i häcken!:
Rambergsvallen är kult finns bara ett underbart unikt Rambegrsvallen och det på Hisingen, gröthalsarna i skåneland skall täppa till sina grötiga trutar en gång för alla ta ett bad i era miljoner på er svulstiga mega bank-Arena ni loosar gång på gång ändå ha ha ha.
Tumme upp 2011-08-31 17:36:50

Lorry:
vem fan vill spela inför den sorgliga och patetiskt usla publiken på Rambergsvallen? Ingen! Det är ju så att ingen på Hisingen håller på Häcken(undantaget några enstaka inflyttade bönder och 08:or) och det smittar av sig på spelarna och det är faktiskt ockå så att alla som jobbar inom Häcken håller på något av Göteborgs gamla storlagIFK,ÖIS eller GAIS så viljan att bli bäst och att vinna påverkas naturligtvis av en sådan sak. Häckens allsvenska tillhöríghet är endast ett resultat av GothisCups mångmiljonvister vilka i sin tur är resultatet av en extremt stor subventionering från Göteborgs kommun. Hade ni arbetat till er den här positionen på egen hand så kanske hjärta och själ hade funnits. En coca-colasponsrad plastig ungdomsturnerin är långt ifrån riktig supporterkultur som byggts upp genom hundra år i andra svenska klubbar. Ni är helt enkelt PLASTSUPPORTRAR TILL EN PLASTKLUBB: NI ÄR PLAST; MEN FATTAR DET INTE SJÄLV!
Tumme upp 2011-08-31 17:06:38

Hornsgatspuckelnisnöoväderimars:
Partik Thistle.
Tumme upp 2011-08-31 17:04:32

Hornsgatspuckelnisnöoväderimars:
"Patick Thistle fans riot.Booth arrested" (Graffiti i Glasgow;obs. Thistle har i den skotska andradivisionen högre publiksiffror än BK Häcken).
Ranègie hade säkert klarat av att komma tillbaks till Hissingen med MFF även detta år om det nu hade behövts.

En bra artikel av en engagerad supporter
.
En del märkligheter finns dock:
Skribenten uppger att BKH är ett farmarlag till andra svenska topplag samt att klubben göder allsvenska konkurrenter med spelare. Hallå! Vad har hänt? Klubben har sålt en spelare till ett allsvenskt lag;skriver:en spelare.

Tumme upp 2011-08-31 17:02:37

Peter NN:
Wasp Army,

Nej det går ju inte att jämföra vår situation med FCK med det ni råkade ut för... Vi hade ganska högt uppställda mål för säsongen. Vi skulle försvara guldet från förra året, och dessutom kvalificera oss för CL. Redan innan säsongen hade börjat, så började FCK att rycka och dra i Rolle Nilsson, vilket gjorde att han fokuserade mer på att besvara frågor om sin framtid, än att leda laget. Vi hade ett kontrakt med Rolle gällande hela denna säsong, men FCK ville ha loss honom direkt. Vi insåg att det inte var någon mening att sätta sig på tvären när Rolle redan bestämt sig. Då handlade det om för vår del att lösa det uppkomna problemet. Turbulensen kring tränarfrågan är huvudanledningen till att vi inte når vårt huvudmål för i år, nämligen att vinna allsvenskan. Skall jag vara ärlig, så finns det rätt stora likheter med de två fallen..

Tumme upp 2011-08-31 16:40:37

Wasp Army:
Jag såg inslaget nu ... där Sonny flyttar över ansvaret på Ragge. Lite billigt kan tyckas, det är ju ändå två parter som ser till att ett kontrakt skrivs.

Nåväl, vill herr Ranegie hellre spela nere i Malmö än att hjälpa oss med att ...

1. ta en europacup-plats
2. bli bäst i göteborg
3. ta den bästa allsvenska placeringen någonsin

... så skall han väck och aldrig mer komma tillbaka.

Tumme upp 2011-08-31 16:33:56

Wasp Army:
Peter NN:

Er situation med FCK går ju inte att jämnföra med BK Häckens nuvarande läge. Vi har fortfarande möjlighet att ... men med att Ragge har skeppats vidare (han är ju trots allt skytteligaledare på 18 mål) så blir det svårare att uppnå.
1. ta en europacup-plats
2. bli bäst i göteborg
3. ta den bästa allsvenska placeringen någonsin

Alt. 1 + 2 är iallafall något värt att kämpa för och därmed borde BK Häcken se till att de bästa förutsättningarna fanns och inte tvärtom.

Tumme upp 2011-08-31 16:14:42

f98peen:
Tycker att man ska stå vid sitt ord. Om man har en överenskommelse ska man stå för den. Bara att bita i det sura äpplet.

Nu kommer Waris och Dioh göra succe och vi tar tredjeplatsen!

Tumme upp 2011-08-31 15:48:45

D (MFF):
Okej, det fanns "moraliska aspekter". Bra av Häcken (och för, om de vill signa bra spelare i framtiden) att de inte försökte (vad man kan se) slingra sig ur ett muntligt (?) kontrakt. Detta förklarar mycket.

Länktips: http://www.bkhacken.se/index.php/2011/08....
Tumme upp 2011-08-31 15:44:21

Peter NN:
Poya,

Jo, jag har läst artikeln. Anledningen till att man säljer honom är att Ranegie har ändrat sig. Från början spände han bågen högt men fick inga bra bud från utlandet. Till slut kom MFF fram och Ranegie funderade ett tag och insåg att det skulle kunna vara rätt spännande att spela för MFF, (eller HIF). Han blev uppenbarligen tillräckligt sugen på att spela i MFF för att be Häcken att acceptera ett bud om budet var tillräckligt bra..

Så tippar jag att det gick till..

Tumme upp 2011-08-31 15:33:54

f98peen:
Peter NN:

Jepp det finns ett pris då jag tycker att det är ett bra beslut att sälja till en konkurrent, men det är inte marknadsmässigt. Eftersom jag tycker att hans värde i detta läget är så fruktansvärt mycket högre än de 15 miljonerna som kanske är marknadsmässiga.

Jag har inte sagt att jag inte förstår att han vill skriva på för MFF. Det förstår jag. Bättre lön och spel i EL, det lär väl väga tyngst. Vilken spelare vill inte ha det?

Saken är den att Sonny har sagt hur de resonerade och det var: "Vi ville inte sälja, vi behövde inte sälja, men vi gjorde det ändå". Därför är man förbannad tills man hör något mer för ovanstående är ju urbota korkat.

Nu kom det dock fram att det fanns en muntlig överenskommelse för vilken storlek på bud som skulle krävas vid en övergång. Detta tar naturligtvis bort dumstruten till viss del från Sonny. Sedan kan man fråga sig hur man ska utforma sådana överenskommelser, men det är en annan fråga.

Att alla lag släpper sina spelare så fort spelaren vill kan du fortsätta försöka inbilla mig. I så fall är det ju ingen större mening att skriva kontrakt överhuvudtaget.

Tumme upp 2011-08-31 15:29:56

D (MFF):
@Poya:
Ditt argument #8 är för övrigt enögt och överdrivet optimistiskt. Inte heller sant med publiksiffrorna.

Tumme upp 2011-08-31 15:27:39

D (MFF):
@f98peen:
Du för ett resonemang som inte nödvändigtvis behöver följas... " Frågan är om du tycker att Malmö agerar bra i den situationen genom att ta beslutet att sälja. Ja eller nej. " Nej, inte av nödvändighet ja eller nej. Att man skulle förstå det och att man skulle uppskatta det är inte samma sak. "Vi behöver inte pengarna"/" jag hade hellre sålt Ranégie till norska Ålesund eller engelska Blackpool för hälften av den summan som vi nu får av Malmö FF" handlar om hur man värderar ekonomi jämte omedelbar sportslig potential, och vem ska avgöra det? De som är satta att sälja spelare har svårt att säga att de gjort sitt jobb om de inte säljer en spelare för 200% av hans "värde". De sportsliga konsekvenserna måste vara väldigt tydliga då. MEN, nu är de ju det, och sammtidigt rimmar detta som artikeln säger väldigt illa med uttalade ambitioner, så därför förstår jag er frustration. Jag kan bara beklaga, men vår ambition är att (minst) nå plats tre i årets Allsvenska samt göra avtryck i EL. Denna värvning är ett bra steg.

@Poya: Ja, det är svårt att förstå. Och som jag sade hade jag också gärna fått det förklarat (transparens i affären). Men ni får väl hoppas på att pengarna används väl, så kan ni kanske hålla er som GBG:s bästa klubb i några år och vinna lite support lagom till den nya arenan - det skulle vara bra för hela fotbollssverige, utom för blåvitt.

@Peter NN:
" Jag tycker inte att du kan döma din klubbledning när du inte själv har varit med och hört hur de resonerat." Det är ju till stor del för att det är så uttalat obegripligt som kritiken kommer. Det går mot vad ledningen sagt innan och just därför har de extra stor anledning att förklara sig.

Tumme upp 2011-08-31 15:20:26

Rumpnissen:
HIF äger tjocka ljusblå gåsapågar som bara halkar omkull när det blir en närkamp Malmö FF är ingenting bara blå dunster det är IFK Malmö är det riktiga äkta arbetalaget i Skåne, MFF är en plastprodukt ingen ville ha ha ha ha ha.
Tumme upp 2011-08-31 15:19:52

Rövaren på Hisingen:
Kaxiga pågar från Skåne är mycket jobbiga, MFF sjunker ju som en sten och trillar ur nästa år och då spelar ju plötsligt Raniege i superfettan he he he.
Tumme upp 2011-08-31 15:17:17

Peter NN:
f98peen,

Det är klart att man som supporter har känslor och känslor är ofta av självisk karaktär. De flesta intressenter ser saker ur sina själviska perspektiv. Jag tycker inte att du kan döma din klubbledning när du inte själv har varit med och hört hur de resonerat. Jag tror att de tagit stort hänsyn till vad Ranegie själv vill, och det skall de ha cred för. Hade Ranegie velat stanna så hade klubben haft den ekonomi som krävs för att säga nej. Av någon märklig anledning har Ranegie velat spela för MFF, och jag förstår honom, även om inte du just nu ser det. Jag tycker att Häcken gör helt rätt som lyssnar på spelarens önskemål och trots att man inte behöver cashen ändå säljer honom. Att inte respektera spelarens önskemål är väldigt ovanligt för en fotbollsklubb. Underförstått i alla kontraktsskrivningar är att klubben inte håller kvar en spelare som vill gå, och de får skälig ersättning. Klubben kan resonera med spelaren och föreslå att spelaren inväntar ett bättre bud, men i slutändan är det nästan alltid spelaren som fattar beslutet, såvida budet är ok. Vad jag förstår så är det inte priset du invänder emot, men ändå antyder du att det är på det sättet. Det finns väl något pris man skulle kunna föreslå där du tycker att man skall slå till, eller hur?

Tumme upp 2011-08-31 15:15:16

Poya:
Okunnigheten i kommentarerna från motståndarsupportrar är brutal.

1. Läs artikeln för helvete

2. Häcken ville inte sälja honom

3. Häcken hade råd att behålla honom

4. Sportchefen ville inte sälja inom Sverige och specifikt inte till MFF (varför gör man just det då?)

5. Ranégie hade kontrakt till 2014 och man kunde med lätthet ha väntat säsongen ut för att invänta bud från utländska klubbar.

6. Man säljer till ett lag som sportsligt inte är bättre än Häcken just nu, men precis blev det av försäljningen.

7. Ranégie sade för bara en månad sedan att han INTE skulle lämna för en allsvensk konkurrent.

8. Ni som läst genom dessa punkter: Man vill inte, man behöver inte sälja, man har råd att behålla, man behöver Ranégie, VARFÖR I HELVETE SÄLJA HONOM DÅ?! Logiken finns inte någonstans. Det är som att jag skulle säga: "Hejsan jag är homosexuell judisk nazist och gillar att be i kyrkan, men jag är muslim" - det går liksom inte ihop någonstans.

Till er som snackar om vår plats i "näringskedjan"

8. Häcken är ett lag i en storstad, publiken ökar för varje år, och om allt fortsätter på den väg vi är på så är vi ett storlag i framtiden. Detta kommer göra oss till de stora utmanarna i GBG mot Blåvitt (sportsligt sett, GAIS kommer alltid ha hetare derbyn). Det handlar egentligen inte om "om det ska hända", utan snarare när det ska hända. Ni motståndarsupportrar har bara inte insett det.

9. Häcken har god ekonomi, vilket klubbar som TFF och Gefle inte har. Detta gör det möjligt för klubben att behålla och värva bra spelare för att hålla en hög sportslig nivå i fotbollssverige. (Tydligen så har klubbledningen själva inte insett det)

10. Häcken KOMMER få en ny arena. Detta är bestämt, troligen börjar bygget nästa år. I värsta fall, året efter. (så sluta upp med, "skaffa en ny arena" - snacket)

Slutsats: Håll käft om att vi ska vara nöjda med försäljningen och att vi ska "inse får plats i näringskedjan" för det är fullkomlig skitsnack.

Tumme upp 2011-08-31 15:05:18

f98peen:
Barry:

Du kan inte jämföra Badoya med Ranegie. Du kan inget om Häcken ekonomi. Du kan inget om Gefles vs Häckens uttalade målsättningar och visioner.


Peter NN:

Du kan inte skillnaden på marknadspris och värde. Jag anser att Ranegies värde för Häcken är mycket mer än 15 miljoner. Jag anser att 15 miljoner är ett marknadsmässigt pris eller kanske tom mer än ett marknadsmässigt pris. Men när värdet överstiger priset så bör man inte sälja. Även om priset är bättre än det marknadsmässiga.

Fö hade vi redan innan försäljningen av Ragge tillräckligt med pengar för att syssla med talangutveckling.

Tumme upp 2011-08-31 14:57:50

f98peen:
Peter NN:

Nej du svarade inte på frågan. Frågan är om du tycker att Malmö agerar bra i den situationen genom att ta beslutet att sälja. Ja eller nej. Du har sagt att du skulle förstå det, men det är inte riktigt samma sak.

Om ja så har jag en följdfråga:

Skulle du inte ha tankar som "Sälj honom hellre till Holland" eller "Efter säsongen kan han gå till någon annan klubb som inte är lika stora konkurrenter och lika bra villkor för honom" eller "Vi har ju pengarna, vi behöver bra spelare inte mer pengar"?

Om du svarar nej på följdfrågan så cred till dig.

Tumme upp 2011-08-31 14:53:21

Peter NN:
Jag tycker att Barry har rätt där.. Jag tycker att Häcken visar att man inte tänker skänka bort sina stjärnor när man får 15 miljoner för Ranegie. Saken är att han normalt sett är värd kanske hälften. Jag tycker att ni skall vara jäkligt nöjda med att ha fått 15 mille för honom. För de pengarna kan ni köpa ihop ett halvt lag. Ni skall just nu pyssla med talangutveckling, köpa billigt och sälja dyrt. För pengarna skall ni utveckla er infrastruktur och kanske värva när det behövs.
Tumme upp 2011-08-31 14:52:26

Gentoose:
Barry: Helt uppenbart vet du inget om Häckens ekonomi.
Tumme upp 2011-08-31 14:46:15

Barry:
Onödigt klagande. Häcken har inte mycket bättre ekonomi än Gefle, och Gefle är ju synnerligen en klubb som vant sig vid att sälja till andra svenska klubbar högre upp i näringskedjan. Visst handlar det även om att tro på sig själva, och det tycker jag Häcken visat på, framförallt nu på senare tid. Men att skapa en klubbprofil och att sköta sin ekonomi på ett realistiskt sätt är två olika saker. Exempelvis: Tror ni att någon klubb i utlandet hade velat betala mer än 10 miljoner för Ranégie? En annan spelare som skulle klassas som en av Allsvenskans bättre, Alejandro Bedoya, gick ju till exempel nyligen till Glasgow Rangers för futtiga 3,5 miljoner kronor. Det är så det ser ut idag. Skratta hela vägen till banken och försärk klokt och långsiktigt istället.
Tumme upp 2011-08-31 14:43:34

Peter NN:
f98peen och integoteborg..,

Jag svarade visst på frågan. Konsekvensen av mitt resonemang är såklart att jag skulle bli besviken över att vi förlorade en spelare, men att jag skulle förstå spelarens val och klubbens val. Det är otänkbart för mig att säga att det faktum att "Pontus har tre år kvar på kontraktet gör att vi vägrar sälja honom även om han vill". För oss är FCK i allra högsta grad en konkurrent. De konkurrerar om samma spelare som vi gör och de rycker och drar i spelare och tränare. De är visserligen inte i samma serie, men det tycker jag har underordnad betydelse. Jag förstår Häckens situation väl eftersom jag bor i Göteborg och är väl bekant med klubben. Saken är den att Häcken väldigt gärna vill ta sig ur småklubbsfacket. De ÄR och förblir en småklubb så länge den breda publiken ínte bryr sig. Fotbollsmässigt är de intressanta och spelartruppen är spännande osv. Stora minus med Häcken är avsaknaden av fans, arena och tradition. De kämpar febrilt för att bli accepterade i fotbollsetablissemanget, men utan publik är det svårt. För mig känns Häcken och deras "experiment" och egna väg lite konstigt. Det känns som att på konstlad väg vilja skapa Sveriges bästa fotbollsklubb, men att man saknar allt det där runtomkring.

Häcken och MFF är visserligen konkurrenter men inte rivaler som MFF och HIF är. Därför kan man ju inte heller jämföra Ranegies övergång med om Pontus skulle gå till HIF. MFFs ambition är att kunna matcha FCK så att vi inte är så konkurrensutsatta av dem. Enda sättet är att växa sportsligt och att visa att även vi kan vara med och spela internationellt. Vi kanske inte har samma ekonomiska muskler, men vi skall vara lika intressanta att spela för som FCK..

Tumme upp 2011-08-31 14:41:48

D (MFF):
Eller ja, "lång sikt"... ett två år för MFF, flera år för Häcken, hela hans karriär för Ranégie.
Tumme upp 2011-08-31 14:39:51

D (MFF):
@f98peen:
Om vi till exempel hade sålt vår viktigaste spelare (det var väl Ranége?) till HIF sommaren i fjor (då det var kamp om guldet, vilket också inkluderar integoteborg.blogspot.com:s inlägg om uttalade ambitioner)? Jo, det hade jag haft svårt att acceptera. Jag hade därför också efterfrågat en hög grad av transparens (gärna total). Men att det här är en affär som på lång sikt kan vara bra för många inblandade - kanske alla - tvivlar jag inte på.

Tumme upp 2011-08-31 14:37:24

Tomas L:
Ragge är 28 år gammal. 12 miljoner för en 28 åring är väldigt mycket pengar. Skulle man behållit honom till slutet av säsongen hade de inte fått lika mycket betalt. Inte ens utländska klubbar lägger så mycket pengar på en 28 åring. Dessutom hade Häcken fått en mycket besviken spelare i truppen. Det är ok att säga till en ung spelare att vänta lite men en äldre spelare har inte så mycket tid på sig. Varje säsong han spelar kan vara den sista han får göra.
Häcken gjorde det enda rätta och håvade i 12 sköna miljoner.

Tumme upp 2011-08-31 14:25:50

integoteborg.blogspot.com:
Peter NN:

Sen är det också så (vilket du eftersom du inte är Häckensupporter antagligen inte känner till) att signalerna från klubben under senare år varit att vi inte accepterar den hackordning som gäller i Allsvenskan. Vi skulle vara den fräcka utmanaren som går sin egen väg. Med de ekonomiska muskler föreningen har verkade dessutom som om det skulle kunna vara genomförbart i praktiken.

Viss, man kanske var naiv som supporter som gick på detta, men därav besvikelsen, chocken och upprördheten från många här. Vi känner oss lurade av vår egen klubbledning.

Tumme upp 2011-08-31 14:19:19

f98peen:
Peter NN:

Men nu svarade du inte på det jag frågade. Jag förstår om Ranegie vill skriva ett fett kontrakt om möjligheten ges. Jag pratar om klubbens agerande.

Jag frågade om du skulle applådera att Malmö FF tar beslutet att sälja.

Tumme upp 2011-08-31 14:17:53

integoteborg.blogspot.com:
Ett ganska bra svar Peter NN! Men din jämförelse fungerar inte riktigt då FCK inte är en konkurrent i och med att de ju inte spelar i samma liga som MFF.
Tumme upp 2011-08-31 14:14:56

integoteborg.blogspot.com:
Ska bli intressant att höra Peter NN:s svar...
Tumme upp 2011-08-31 14:10:29

Peter NN:
f98peen,

Nu är det ju så att jag anser att MFF, HIF och AIK är på ungefär samma nivå i "näringskedjan", dvs att det är tre svenska klubbar med ungefär samma attraktionskraft. OM det var så att Pontus Jansson skulle lämna MFF för HIF bara sådär utan att det fanns något uppenbart som drog, så skulle jag tycka att det vore märkligt, dvs om det bara är för pengarna. Om det däremot var så att HIF var kvalificerade för CL och att de lade ett snuskigt bra bud Pontus, så skulle jag ha en viss förståelse för att han tackade ja till att gå till en konkurrent. Jag skulle själv som fotbollsspelare vilja spela CL, så jag skulle nog acceptera att klubben går med på att sälja honom till en konkurrent om det är spelarens uttryckliga önskan, och att jag kan förstå varför han gör det valet. Nu är det ju lite speciellt med övergångar mellan MFF och HIF och vice versa, men om jag bortser från denna rivalitet, så kan jag ha viss förståelse för att en spelare lämnar oss för att få utmaningar han inte kan få hos oss. Vi har ju en liknande situation vad gäller MFF och FCK, där vi hela tiden får höra vilka av våra spelare de är tända på. Jag inser att de är något över oss i näringskedjan och att de har en attraktionskraft som vi saknar. De spelar europaspel varje år till exempel. Jag har en förståelse för att spelare vill lämna oss och gå till FCK.

Tumme upp 2011-08-31 14:09:51

Lelle:
Häcken är väl en småklubb och kommer alltid vara.
Tumme upp 2011-08-31 14:04:53

f98peen:
Peter NN:

Hypotetiskt, säg att Pontus Jansson skulle vilja spela i HIF eller AIK och de lägger ett marknadsmässigt bud. Skulle du ställa dig upp och applådera om Malmö säljer honom eller skulle du tycka att det var dåligt och att ni helst sålde till någon annan? Om du svarar att du skulle tycka att det var bra så ger jag dig cred för att du är konsekvent. Annars känns det som diskussionen är över för att du inte lever som du lär.

Tumme upp 2011-08-31 13:49:20

Nikke:
Ser det positivt för svensk fotboll att det går bra att sälja spelare mellan allsvenska klubbar, trotts att det är spelare för startelvan. det skulle på sikt kunna få det attraktivt att gå till en klubb som kommer spela champions league och ha chansen på ännu ett sm-guld. Som det ofta är nu så tappar man oftast sina bästa spelare och har svårt att köpa loss några kvalitetsspelare utan får satsa på oprövade spelare och juniorer istället. Detta skulle göra att vi skulle få en starkare topp som kan börja utmana på allvar i europa, som vi kan se norge och danmark göra.

Länktips: positivt
Tumme upp 2011-08-31 13:46:32

f98peen:
Peter NN:

Ja man kan ju tycka olika. Det var väl absolut snällt att ta hänsyn till spelaren i detta fallet.

Jag tror inte att klubbarna kan ta hänsyn till 100% vad spelarna vill i alla lägen. En sån klubb blir inte långvarig. Klubben kan naturligtvis inte ta 0% hänsyn vad spelaren vill heller. En sån klubb blir inte heller långvarig. Det får ju vara en avvägning. Enligt mig i detta fallet gjordes en dålig avvägning när man tar hänsyn till alla för mig kända omständigheter. Därför blir jag förbannad och vill ha en förklaring.

För övrigt så har jag aldrig sagt att jag inte godtar Ragges ursäkt.

Tumme upp 2011-08-31 13:42:33

Peter NN:
f98peen,

Egentligen spelar det ingen som helst roll vad du eller jag anser. Jag tycker att din klubbledning gjorde rätt när man tog hänsyn till att Ranegie ville ta steget till Malmö, där han såg en intressant sportslig utmaning. Han säger ju att han beklagar det inträffade för Häcken som klubb och för fansen, men att han ville vidare när möjligheten bjöds. Ta emot den ursäkten nu och gå vidare. Att stoppa en sådan här affär och säga till spelaren att "Du har minsann kontrakt till 2014, så vi tänker inte sälja dig, trots att du vill" tycker jag vore ovärdigt en fotbollsklubb som ser till spelarens intressen. Nästa steg är väl att du tycker att det är för jävligt av MFF att bjuda på era spelare som är under kontrakt, som om kontraktet vore en livegenskap. Som sagt så inser jag att det måste vara surt för er att släppa honom just nu, men det är bara att acceptera och jag tycker att det är stort av er klubbledning att visa den hänsyn till Ranegie som man gjort här, för han hade inte fått samma erbjudande om ett halvår. Jag vet att MFF hade gjort samma sak. Vi har levt med detta i massvis med år, att vi säljer våra stjärnor med jämna mellanrum, och tar hänsyn till spelarens önskemål. På något sätt kan jag glädjas med spelaren och önska honom lycka till framöver och hoppas att han en dag vill komma tillbaka och spela för oss igen.

Tumme upp 2011-08-31 13:34:23

f98peen:
Peter NN:

Kan du sluta prata om marknadsmässigt? Jag har aldrig sagt att budet inte var marknadsmässigt. Det är en skillnad på vad spelaren är värd för en klubb och vad som är ett marknadsmässigt pris.

Tumme upp 2011-08-31 13:18:07

f98peen:
Peter NN:

Jag skrev att det enligt mig var ett halvattraktivt bud. Det baserar jag på att jag tror att det hade varit värt mer för oss att behålla honom åtminstone till säsongens slut. Inte på rådande marknadsläge eller vad liknande spelare går för. Priset är säkert marknadsmässigt, inte vet jag. Men det är faktiskt en helt annan sak.

När det gäller att hålla kvar spelare som vill gå, se nedan. Mattias Johansson ville uppenbarligen gå till en Holländsk klubb, men de kunde inte komma överens med Kalmar. Finns uppenbarligen klubbar som håller kvar spelare under kontrakt "mot deras vilja".

Tumme upp 2011-08-31 13:13:37

Peter NN:
f98peen,

Personligen har jag inte mycket till över för Kalmar, men i det här fallet vet man ju inte var det har skurit sig. Det kan ju vara så att AZ inte erbjöd ett marknadsmässigt pris..

Tumme upp 2011-08-31 13:13:09

Peter NN:
f98peen,

Malmös bud var inte halvattraktivt. Det var ett riktigt bra bud, och faktiskt mer än vad han är värd. Utlänska klubbar ansåg att han var sval eftersom han är 27år. Hade han varit som Messi och haft 5-6 år kvar på planen, så hade han ju varit värd mer än 15 miljoner, men nu sjunger han på sista versen och den dag kontraktet löper ut är han 30 år gammal, och helt ointressant på transfermarknaden. Det är klart att Häcken hade kunnat vägra att sälja och förvägra honom hans stora chans att komma ut utanför Sveriges gränser. Hade Häcken kvalat in till EL, så är jag inte lika säker på att han varit så himla sugen på ett klubbyte. Skall vi vara riktigt ärliga så hade klubben betett sig som svin om inte man hade lyssnat på Ranegies önskemål i det här fallet. Möjligtvis hade man kunnat försöka ha kvar honom säsongen ut, men det var knappast MFF intresserade av. De vill ha in en förstärkning nu och priset är säkert så pass högt av bland annat den anledningen. Jag har aldrig hört talas om någon klubb som vägrat sälja en spelare som uttryckligen vill lämna. Inte ens Arsenal kunde hålla kvar Fabregas när han uttryckligen vill spela i en annan klubb. Klubben vinner inte ett skit på att hindra en övergång som spelaren önskar..

Tumme upp 2011-08-31 13:04:58

f98peen:
Peter NN:


Så här kan man också hantera ett bud som man inte vill anta...


31/8 - Barometern skriver idag att Mattias Johansson stannar i Kalmar under hösten. AZ Alkmaar lockade med ett kontrakt och Mattias själv var intresserad men klubbarna kunde inte komma överens om någon summa och några förhandlingarna förs inte längre. En klart besviken Mattias uttrycker sina känslor till Barometern:
- Klart jag är besviken, det är inte kul när du verkligen vill något och någon försöker sätta käppar i hjulet för dig.

Johnny Petersson bekräftar att övergången inte blir av i sommar och förklarar för samma tidning:
- AZ Alkmaar kunde inte nå den affär vi ville ha. Holländarna ville ha den på ett annat sätt än oss och de kunde inte svara upp ekonomiskt. För att vi ska sälja måste vi ha en vettig sportslig avkastning till föreningen. Han är kvar minst året ut och vi ser helst att han stannar till nästa sommarfönster 2012.


Nu kommer nog KFF vara dödsdömda som förening i och med att de inte antog budet nu när spelaren var intresserad. Eller vad säger du?

Tumme upp 2011-08-31 12:59:18

ripstha:
WASP. Bra sammanfattat.
Tumme upp 2011-08-31 12:56:57

Johan:
lezaboteur: Kul kille du. Kanske skulle gå på en match så ser du att det finns folk som hejar på häcken.
Tumme upp 2011-08-31 12:53:15

f98peen:
HIF:aren:

Visst, det kan finnas bra anledningar till att det blev som det blev, men då vill man gärna höra dem. Kan säkert vara så som du säger att för 10 år sedan hade vi sålt Ragge för 4 mille för längesedan.

Beträffande arenan så får vi ju inte (!) bygga sälva utan ska bli hyresgäster på Rambergsvallen. Så det är nog inte det som pengarna ska användas till, om nu inget radikalt hänt.


Peter NN:

Långt kontrakt innebär dyrare peng vid försäljning, men även större möjlighet att avstå halvattraktiva bud för klubben. Och detta var enligt mig ett halvattraktivt bud som vi borde stått emot, med risken att Ragge blev sur. Det hade man fått hantera. Jag anser risken att han skulle sätta sig på tvären och underprestera som ganska liten. De flesta knyter väl ändå näven efter att en affär nästan blivit av och kämpar på?

Tumme upp 2011-08-31 12:50:54

lezaboteur:
Risken hade annars varit att den tidigare så kärleksfyllda publiken inte hade visat lika mycket värme...

vilken publik????

Tumme upp 2011-08-31 12:37:44

Wasp Army:
HIF:aren:

Nu är ju kruxet att "tanken" är att kommunen skall bygga en ny Rambergsvallen och BK Häcken skall hyra in sig (som ifk, gais och öis gör på sitt gamla ullevi). Men om nu BK Häcken helt och hållet har ändrat linje så behöver de ev. pengar, men inte ens det är säkert. Det finns andra lösningar som kan till och med vara bättre än att lägga upp reda pengar ...

Det känns som om diskussionen här håller på att spåra ut. Grundbulten är ju att BK Häcken säljer sin skyttekung (och årets spelare) när man krigar för en europacupplats, för sin bästa placering någonsin i allsvenskan och för att bli bäst i Göteborg och då till ett konkurrerande lag. Man gör det helt enkelt svårare för sig själva ... i ett läge där man kan göra det enklare (och inte sälja).

Det är vad det handlar om.

Tumme upp 2011-08-31 12:36:11

Peter NN:
f98peen,

Hos oss sitter spelare med hög risk att bli sålda oftast på långa kontrakt, vilket innebär att om de skall köpas loss, så är ett en klubb som kommer att få betala rejält för att lösa kontraktet. En spelare som väljer att INTE förlänga och sitter på utgående kontrakt indikerar tydligt att han vill bli såld och då kommer klubben inte att få särskilt mycket betalt, eftersom det inte finns något kontrakt att lösa. I slutändan är det så att kontrakt aldrig hindrar en spelare från att bli värvad, utan det garanterar snarare att klubben vid försäljning får skäligt eller rentav bra betalt för honom.

MFF väljer inte första bästa bud från omvärlden, men i slutändan tas det en mycket stor hänsyn till spelarens eget önskemål vid en försäljning. Utgångspunkten är alltid att spelaren skall bli såld till den klubb han själv vill gå till, och givetvis vill klubben ha sin del av kakan, men ingen skulle vinna på att sälja en spelare till en klubb eller ett land han inte vill spela i. Jag tror absolut att Chibuike kunde blivit såld även om han hade haft kontraktstid kvar, men i hans fall finns det en annan aspekt att ta hänsyn till och det är att han är icke-EU-medborgare, vilket begränsar hans säljbarhet. Ranegie är ju mycket mer lättsåld än Chibuike.

Tumme upp 2011-08-31 12:25:01

HIF:aren:
f98peen:

Men kan det inte vara det som är på väg att hända? HIF köpte Gerndt för 5 miljoner från Gefle, en spelare med vidareförsäljningspotential, Häcken säljer en spelare utan en sådan potential som står på toppen av sitt ekonomiska värde för 15 miljoner. Om man bortser från vilken den köpande klubben så är det en tydlig indikering på att Häcken snarare tillhör toppen än botten av allsvenskan. Dessutom tror jag att arena frågan är otroligt viktig för att fullt ut nå visionen du snackar om och då är varenda miljon extra som går att få in längs med vägen viktig. Kanske så er styrelse tänker? Utan att ha visionen i åtanke så hade kanske Ranégie redan varit såld till en mycket lägre summa, vad jag förstått ryckte flera allsvenska klubbar i honom förra säsongen, men då sa Häcken nej, i ett läge som t.ex. Gefle hade sagt ja.

Tror att alla supportrar i allsvenskan har fått sin beskärda del av spelare som snackar i media för att bli mer populära bland fansen medan deras bakomliggande agenda är något helt annant. I HIF har vi haft flera som "självklart" ska skriva på nytt kontrakt och som har sitt "hjärta" i klubben men till slut går bosman. För Ranégie fick ni i.a.f. betalt.

Tumme upp 2011-08-31 12:11:47

f98peen:
Peter NN:

Kontraktslängden påverkar också möjligheten att bli såld. En spelare som har mindre än ett år kvar har mycket större möjligheter att komma iväg när det kommer bud. T ex tror jag aldrig att vi sålt Chibuike om han haft 3 år kvar.

Och ni väljer knappast inte första bästa bud som kommer att ge spelaren bättre personliga villkor heller. Alltså bestämmer inte spelaren själv hos er heller. Och inte hos någon annan heller.

Tumme upp 2011-08-31 11:43:18

f98peen:
HIF:aren:

Visst kan det slå väl ut. De som ersätter göra succe osv. Det som svider är vårt prat om vision att rita om fotbollskartan och utmana de stora lagen. Den visionen har inte samma trovärdighet längre. Nu tar vi ett steg tillbaks mot att förse de "stora" klubbarna med våra bästa spelare, något som är svårt att få ihop med vår vision om att utmana.

Detta tillsammans med Ragges prat om att inte vilja gå till ett lag i AS (vilket man går på varje gång som supporter, jag vet) gör att det svider.

Det hade man sluppit om man sålt till en klubb utomlands för mindre pengar. Snacket om "bra för AS" att gå inom Sverige struntar jag fullständigt i och det ska ju vår sportchef göra med. Och det tror jag faktiskt inte vägde in alls heller.

Tumme upp 2011-08-31 11:38:54

Peter NN:
f98peen,

Längden på kontraktet påverkar priset på spelaren om han skall köpas loss. Man väljer vanligen att skriva långa kontrakt med spelaren som har ett vidareförsäljningsvärde, vilket ofta är yngre spelare. Är spelaren äldre så väljer klubben oftast att erbjuda ett kortare kontrakt. En klubb som inte säljer en spelare vidare som vill bli såld gräver sin egen grav. Tror du att någon enda talang skulle välja att spela i MFF om inte de visste att det var en fantastisk språngbräda ut i proffslivet? Tror du att någon skulle vara här om inte de visste att klubben skulle låta dem lämna om det fick rätt bud? Vi inser vår plats i näringskedjan och inser att vi inte kan hålla kvar en spelare som får ett attraktivt bud.

Tumme upp 2011-08-31 11:38:24

HIF:aren:
Jag förstår frustrationen som ligger bakom denna intressanta krönikan, men frågan är samtidigt om det är helt fel. Till att börja med så tog givetvis Häcken en risk med att skriva ett långt kontrakt med Ranégie men samtidigt hade han gått för en bråkdel av summan om de inte gjort det. Dessutom sparar Häcken pengar för en ny arena (vilket är ett måste om Häcken på sikt vill tillhöra den allsvenska toppen) och då kan det vara smart att sälja sina bästa spelare när de är värda som mest, tror knappast att Ranégie skulle kunna säljas för mer till vintern, men det vet man ju aldrig. I och med att det dessutom finns alternativ på forward platsen gör att nya lovande spelare får chansen tidigare som sen också kan säljas tidigare och då kan Häcken med en ny arena ta steget att på lång sikt utmana toppen av allsvenskan.
Tumme upp 2011-08-31 11:32:29

f98peen:
Peter NN:

Det är lite det som är grejen med kontrakt. Att man som spelare inte bestämmer till 100% längre. Det är risken man tar som spelare när man kritar på. Man kan då välja att skriva ett kortare kontrakt. Varför tror du alla klubbar vill skriva långa kontrakt med talanger och korta med gamla spelare?

Tror inte att någon klubb säljer till första bästa klubb som kan erbjuda bättre personliga villkor för spelaren om spelaren står under ett långt kontrakt. Inte heller din klubb.

Tumme upp 2011-08-31 11:30:26

Wasp Army:
Peter NN: Visst ... det är många svenska fotbollsklubbar som är riktigt avundsjuka på er, men ute i europa är man inte det ... inte i Premier League heller.
Tumme upp 2011-08-31 11:27:28

Wasp Army:
Fredrik: Hitills i år har vi/BK Häcken ett publiksnitt på 3 473. Du kan väl räkna ...?
Tumme upp 2011-08-31 11:22:59

Peter NN:
Wasp army,

Visst spelare alla svenska lag på Europas gråa bakgård, men vår kuliss är sexigare än er..

Tumme upp 2011-08-31 11:20:25

Fredrik:
"Oavsett vad bör "Ragge" var tacksam för att Malmö redan har spelat sin bortamatch på Rambergsvallen den här säsongen. Risken hade annars varit att den tidigare så kärleksfyllda publiken inte hade visat lika mycket värme... "
Vadå, skulle du och de andra 3 i publiken bua då, eller?

Tumme upp 2011-08-31 11:17:45

Peter NN:
f98peen,

Är du seriös eller? Ranegie fick ett bud ifrån en klubb som kan erbjuda honom något som är i linje med hans sportsliga ambitioner, något som inte Häcken kan. Ranegie ville gå.. Skulle Häcken hindra en spelare bara för att han är under kontrakt? Tror du att någon enda spelare i fortsättningen skulle vilja skriva kontrakt med Häcken om man vägrade sälja en spalre som vill bli såld? Alla klubbar i Sverige lever i samma verklighet. MFF vet sin plats i näringskedjan och vi vet att de spelare som lyckas hos oss kommer att bli sålda. I vårt fall går de flesta utomlands, men i ert fall kan spelare göra ett uppköp även inom landet.. Det är väl egentligen inte så konstigt?

Tumme upp 2011-08-31 11:17:17

Danielos:
Om nu allsvenska klubbar kan betala för sig och matcha utländska klubbars bud så är det väl bättre för svensk fotboll och Allsvenskan att toppspelarna stannar inom Sverige. Fast det där är ju förstås lättare sagt än gjort. Det svider naturligtvis oerhört att se sina favoritspelare spela för en konkurrent.

Blandade känslor, men som objektiv observatör är det bra för svensk fotboll. Nu kanske MFF stärker sina chanser i EL-spelet!

Tumme upp 2011-08-31 11:11:56

Wasp Army:
Peter NN ... jag gillar din hybris.

Dinamo Zagreb såg sig själva (och resten av europa) som självklara favoriter mot er. Jag gillar er arena ... men i själva verket spelar ni (som alla andra svenska fotbollsklubbar) på europas gråaste bakgård.

Tumme upp 2011-08-31 11:07:57

Eris:
Mange; 4 allsvenska matcher kanske. Häckens Europamatcher har väl spelats utsocknes för en åskådarmängd som de flesta superettanlag hade skämts över som hemmasnitt.

Jag förstår att det känns surt, men det måste ju på lång sikt vara bättre att bra spelare byter lag inom Sverige än att de ska gå till Nordsjälland och liknande.

Använd pengarna till att bygga en riktig arena så kommer ni kanske kunna leka med de stora så småningom.

Tumme upp 2011-08-31 11:02:05

f98peen:
Men kan alla sluta snacka om attraktionskraft för spelaren?

Har spelaren kontrakt så gäller ju det om inte klubben som äger spelaren känner samma attraktionskraft inför budet.

Det folk är förbannade på är att vi sålde honom trots att vi hade kunnat säga nej pga kontraktslängd och ekonomi. Har ingenting med att vi inte skulle fatta att man som spelare gärna signar ett nytt kontrakt med fet lön när man är skytteligaledare.

Tumme upp 2011-08-31 11:01:45

Wasp Army:
Trosse: Jag kan faktiskt köpa ditt resonemang. Själva kruxet är att BK Häcken själva inte riktigt målar upp den bilden. Allt som oftast vill man så innerligt gärna vara med bland "de stora" och sträva att bli ännu vackrare och ståtligare ... helt enkelt skaka och möblera om "fotbollskartan", för att i nästa stund agera rädda och fega småhandlare.

Tumme upp 2011-08-31 10:59:36

f98peen:
Trosse:

Då borde HIF inse sin plats i näringskedjan och släppa alla sina spelare för den goda sakens skull till Rosenborg och FCK. Ni får väl nöja er med att vara en klubb som kommunen måste skjuta till extra kapital så ni inte går i konken.

Inte gapa efter för mycket och sälja spelare utanför Norden. Rasmus Jönsson behöll ni alldeles för länge, ni borde sålt honom till FCK för ett år sedan. Fy skäms!

Tumme upp 2011-08-31 10:57:49

Peter NN:
Jag kan iofs förstå besvikelsen bland fansen i BK Häcken efter försäljningen av Ranegie till MFF. Vad vi i ärlighetens namn måste inse är det faktum att MFF har en sjukt mycket större attraktionskraft på fotbollsspelare än vad Häcken har. Hur mycket Ranegie än kan älska BK Häcken och fansen där, så kommer vi inte ifrån det faktum att MFF spelar på en arena som håller mycket hög internationell klass, och som flera Premier League klubbar skulle avundas. Häcken spelar på fotbollsarenan som Gud glömde. MFF har ett publiksnitt som är 5-6 gånger mer än vad Häcken har. MFF är ensamt lag i ett publikmässigt upptagsområde på ca en halv miljon människor, och har potential för att fylla sin arena vid stormatcher. Häckens fans är inte många och visar inte genom att vallfärda till sin arena att man fullt ut stödjer sitt lag. Trots att ni sportsligt är bättre än både Blåvitt och GAIS (i mitt tycke), så är det inget som får något större genomslag på era publiksiffror. MFF skall spela EL, vilket för närvarande är ett extra plus för MFF. Ranegie hade säkert gärna gått utomlands om han hade fått en bra bud, men han fick inget sådant bud. Vad MFF kunde erbjuda honom var ett steg i rätt riktning enligt honom själv. Det är sista chansen för honom. Om ett par år är han för gammal. Personligen är jag tveksam till om han var en bra värvning för MFF. Åldern talar emot honom, och även det faktum att det har tagit så pass lång tid för honom att slå igenom på allvar. Jag är rädd att han floppar. Det känns som en desperat sista minuten värvning... tyvärr..
Tumme upp 2011-08-31 10:56:42

Trosse:
Förstår att Häckens fans är besvikna, det är naturligt och sunt. Men samtidigt så måste man vara realistisk och inse sin position i näringskedjan som HIF´s sportchef brukar säga. Häcken kommer aldrig att kunna bli en toppklubb i Sverige med sina låga publiksiffror. Häcken och Gerhardsson har gjort det fantastiskt bra, spelar en trevlig fotboll och kan säkert vara en uppstickare med några års mellanrum. Nöj er med det. Jag tror att t.ex. HIF får det svårt att uppnå sitt mål att vara en Skandinavisk toppklubb. Oavsett vilket så heja HIF!
Tumme upp 2011-08-31 10:43:08

M.O:
Men äntligen. Nu kanske allsvenskan kan bli bättre. När lag under toppen börjar förstå att man kan sälja till större klubbar i allsvenskan för samma pengar som en sämre klubb i Norge!

Tack häcken !

Tumme upp 2011-08-31 10:15:17

SirSvonk:
Uefa har ändart reglerna så han kommer få spela i EL trots Häckens kval.


Tumme upp 2011-08-31 10:07:52

Mange (MFF:are):
@ Gentoose:
Den kokade ngt SJUKT mkt! Jag var såklart på plats och hela Stadion gungande! Vet inte om det framkom i TV-sändningen men stämningen var MAGISK! Detta trots 15.000 åskådare (vilket kan skyllas den stora förlusten med 4-1 i första matchen samt att det var Malmö festivalen samtidigt) och för Häcken att lyckas få så många åskådare krävs det väl totalt 4 st matcher på Rambergsvallen?

Tumme upp 2011-08-31 09:57:40

Rumpan bar?:
Häcken ligger före MFF i allsvenska tabellen 2011 har gott om stålar men säljer skyttekungen till de ljusblå skåningarna som ligger efter vad händer med allsvenskan detta kan ju bli spiken i kistan.
Helt galet sjukt och omöjligt att förstå för mig är det pengarna som styr eller?
Han på Hisingen som inga byxor har han får gå med rumpan bar!

Tumme upp 2011-08-31 09:47:05

Tobbe...:
Tänkte på en sak kommer Ranégie ens att få spela eruopa league? Med tanke på att han spela ju i kvalet till EL med Häcken...
Tumme upp 2011-08-31 09:43:12

Andreas:
Jag håller med om att det känns jobbigt med affären till just en annan allsvensk klubb. Bra skrivet.
Tumme upp 2011-08-31 09:41:40

f98peen:
Alla som kommer in och bräker om mesta mästarna, EL och hit och dit, och att självklart vill alla spela där. Det är inte det som är poängen. Är ni helt pantade?

Poängen är att det inte spelar någon roll vad spelaren vill om han har kontrakt till 2014. Det gör att vi kan säga nej, vi har dessutom ekonomin att behålla honom. Men istället så säljer sportchefen.

Tror inte ens att ni läst texten, för i så fall har ni problem att tillgodogöra er information i textform. Handlar ingenstans om att det är fel av Ranegie att VILJA spela i MFF.

Tumme upp 2011-08-31 09:41:06

f98peen:
KC:

Du håller inte på Häcken, Gefle, GAIS och Trelleborg va?

Tumme upp 2011-08-31 09:34:37

MFF:
hahah roligt att se alla avensjuka okunniga (Fotbollsfans)) .... ^^ Malmö är mesta mästarna!! ! 19 liiga och 14 cupguld och final i Champions League !! Sveriges rikaste förening !! Ligger alltid i topp i publik ligan. Bra junior verksamhet!! MFF va först med att betala proffslöner i sverige!! Bragdmedalj. Sveriges proffsigaste förening . Kvittar var mff liggerklart spelare vill gå till mff . det är sveriges största lag !! Bäst klack delvis med hammarby!! zlatan sveriges största talang genom tiderna är från mff'!! Störst chans att utvecklas mer i mff än i någan annan klubb i sve !!
Tumme upp 2011-08-31 09:28:41

Henrik:
Bitter????
Tumme upp 2011-08-31 09:23:45

Gentoose:
Mange: Hur mycket kokande stadion var det nu när ni mötte Zagreb hemma?
Tumme upp 2011-08-31 09:20:56

KC:
Varför detta tabu kring att sälja spelare inom landet, jag tycker det hedrar klubbar som Häcken, Gefle, GAIS och Trelleborg (för ett tag sedan) att man faktiskt vågar göra detta. I alla andra länder är det naturligt att spelare byter lag inom landet, varför inte i Sverige?
Tumme upp 2011-08-31 09:20:31

f98peen:
Mycket bra skrivet. Sammanfattade ungefär vad jag känner.
Tumme upp 2011-08-31 09:17:01

Mange (MFF:are):
@ Robey:
MFF har tre matcher mindre spelade, med vinster i de matcherna är MFF uppe på topp 4! Utan Ranegié och Chibuike kommer Häcken att rasa, jag lovar dig! MFF är Sveriges största klubb och ska spela i Europa under hösten/vintern. Vilket lockar mest tror du, ett kokande Swedbank Stadion mot Europeiskt motstånd med 21.000 supporters eller en match i Allsvenskan på Rambergsvallen med 3000 åskådare? ;-)

Tumme upp 2011-08-31 08:51:26

Robey:
Gillar inte alls när mindre klubbar säljer till större klubbar i Sverige. Ännu mindre när det är ett lag som Häcken. För det första har ni bra ekonomi, ni har ett bra lag ligger bättre till än Malmö FF. Då skall ni fan inte sjunka så lågt så att ni ger dem möjlighet av eran utveckling av Ranegie. Hade ni behållt han lite till hade en utländsk klubb betalt bra mycket mer. Men varför till ett mittenlag som Malmö FF?!
Tumme upp 2011-08-31 08:45:35

Mange (MFF:are):
Först och främst tack för en bra artikel!
Vi i Malmö är otroligt glada att få Ranegié i vårt lag då han är en spelartyp som vi saknar och en målspruta dessutom (vi har haft stora problem med målskyttet i år). Häcken har spelat en otrolig fin fotboll i år men i Allsvenska sammanhang är Häcken fortfarande en liten fisk i en stor damm och jag förstår att Ranegié ser sin chans att få visa upp sig i Europa under hösten/vintern i ett storlag som Malmö FF. Häcken har fortfarande inte övertygat i Europa men MFF men kan nå långt i Euro League med en Ranegié i toppform!

Tumme upp 2011-08-31 08:29:35

geting:
Svinbra artikel!! Maila över den till Sonny och dennis! Pronto!
Tumme upp 2011-08-31 08:22:30

ripstha:
Mycket bra skriven artikel.

"Om vi får ett bud från utlandet på dig på dig 10 miljoner så släpper vi dig, som du förstår så kan vi inte sälja dig i detta läge till ett annat allsvenskt lag"

Detta tycker jag hade varit fair mot ragge. Om det inte kommer in ett större bud så får han göra mer mål tills det kommer ett bud.,..,.,.,.,.,..,

Tumme upp 2011-08-31 08:21:34

Hallon.69:
...: Inga kommentarer du kan inte hjälpa att du är hj död. Sen håller jag Med skribenten till fullo!!!
Tumme upp 2011-08-31 08:02:33

SaintOla:
Bra artikel.
Påminner rätt mycket om det som hänt i Helsingborg (som sålt spelare som aldrig förr när de kan vinna SM-guld). Det jag inte förstår är att Ranégie lämnar för ett sämre lag. Men man kan bara anta att det är "PENGARNA" som räknas.
Håller med om att om det varit en utländsklubb så hade man förståt det.

Men om det är 12-15 miljoner ni får för han så är det bra.

Tumme upp 2011-08-31 08:00:29

okejho:
ähhh sluta... ni fick honom gratis och Häcken måste faktiskt någon gång kunna tjäna bra pengar på en spelarförsäljning..Grattis säger jag iaf.. 12 milj är bra mkt pengar för 27 åriga Ranegie även om han var viktigt för er...
Nu kan ni ju hoppas att ni knyter till er 4 unga lovande spelare för hälften av de pengarna... pz iut

Tumme upp 2011-08-31 06:35:57

Svenne me kepsen:
Tror nog att detta är en smart affär av Häcken. Ranégie får chansen att visa upp sig i minst 6 matcher i Euroleauge och därmed ökar nog sannolikheten att en utländsk klubb blir intresserad. En rejäl vidareförsäljningsklauaul (15-20%)
till Häcken och alla parter är belåtna. (utom Häckens supportrar möjligtvis)

Jag är helt övertygad om att Häcken insåg att för att få en rejäl slant för karl`n så är detta vägen att gå.

Tumme upp 2011-08-31 06:25:56

Himmelsblå 1910:
Det kan inte vara lätt för er men vad fan när Sveriges största och bästa lag vill ha nåt så får dom det.

Välkommen till MFF Ranégie vi ska göra dig till en riktigt skåning! :D

Tumme upp 2011-08-31 05:36:10

CK:
Vilken publik??
Tumme upp 2011-08-31 01:45:47

Rövskåne:
Vem är Raniege länge leve superettan!
Tumme upp 2011-08-31 00:20:44

J Colli:
Mycket bra skrivet. Du borde faktiskt mejla över en länk till Sonny (helt seriöst).
Tumme upp 2011-08-31 00:14:29

fanatic:
Tack för en välskriven artikel.
Håller med om att Waris - Dioh på topp hade varit roligt och spännande att se.
Vi har en europaplats i egna händer. Upp till bevis för de spelare vi har kvar.

Tumme upp 2011-08-31 00:12:09

...:
Ingen disrespekt men vad ska ni med en ny arena till? Hur ska ni tjäna pengar på det? Ni har minimalt med supportrar, acceptera er del i näringskedjan istället.
Tumme upp 2011-08-31 00:11:39

PJ:
Verkar som att ledningen i er klubb inte ville sälja Ranegie, men at han ville gå själv...

Länktips: http://www.fotbollskanalen.se/1.2259643/....
Tumme upp 2011-08-31 00:09:54

Röd Geting:
Så ja, den här artikeln var balanserad och ändå kritisk. Fick med allt som behöver sägas. Hoppas att styrelsen presenterar en lösning i arenafrågan strax. Det skulle göra mig något mindre förbannad. Dock - han hade lika gärna kunna sålts till våren...
Tumme upp 2011-08-31 00:05:08



ANNONS:

Fler artiklar om Häcken

Efter BK Häcken - IFK Norrköping
Häcken Sex - noll SEX - NOLL!!! Helt sjukt! Men det är sant. En ny Häcken kross alltså. På 66 minuter så gjorde skyttekungen Waris mer mål än vad Gefle IF har gjort under hela säsongen. Frågan är nu har Häcken vunnit eller har Norrköping förlorat? Får vi mer än en notis i tidningarna?
2012-05-16 22:51:08

Efter Slaget om älven
Häcken BK Häcken - IFK Göteborg, BK Röva - Bananer i pyjamas, Hisingen - Göteborg, Getingarna - Änglarna. Ja ett kärt barn har många namn. Oavsett så gick bortalaget segrande ur striden och vann det första slaget om älven i år. 1-2 blev resultatet.
2012-04-24 15:55:19

Återigen fightas vi med den där djävla självbilden
Häcken Efter en nästintill succéartad säsongsinledning, med 5-0 hemma mot Malmö FF som höjdpunkt, åkte BK Häcken rejält på pumpen borta mot Kalmar FF i måndags. Krönikör Johan Karlsson Sjögren reder ut hur det kunde hända.
2012-04-19 21:18:24

Derbykrönika: Slaget vid Rambergsvallen
Häcken Vimplarna utefter Hjalmar Brantingsgatan vinkar i den ljumma vårvinden. Det tisslas och tasslas i åskådarleden. Det ligger förväntan i luften. Några poliskonstaplar placerar ut de sista avspärrningarna. Högt där uppe bland fiskmåsarna svävar några svartgula heliumballonger. Det är inte långt kvar nu. Klockan är redan halv fem på eftermiddagen.
2012-04-17 12:34:00

Få inte hybris nu, kära öbor...
Häcken ... Vi är inte svenska mästare bara för att vi har har 9-2 i målskillnad efter tre omgångar. Långt därifrån. Än har Hisingens stolhet inte uppnått något. Än.
2012-04-15 23:21:00

Efter BK Häcken - Malmö FF 5-0
Häcken På Rambergsvallen fick vi allt igår! Fint väder, den grönaste gräs mattan vi sett i en premiär på flera år, 5 gjorda mål 0 insläppta.
2012-04-08 16:32:07

GAIS - BK Häcken: 3+ och 3-
Häcken Kommer från och med nu ha något som vi kallar 3+ och 3- där vi dissar och hissar saker och ting.
2012-04-01 11:01:23

Mer inför Derbyt och premiären: Intervju med Getingarnas ordförande.
Häcken Dags för premiär och derby i morgon (lördag 16:00). Jag har lyckats få tag på Getingarnas omvalda ordförande Robin Carlander.
2012-03-30 21:08:10

Inför derbyt: GAIS - BK Häcken
Häcken Solen värmer, folk är glada och snart är det inte bara fåglarnas sång som hörs. Om några timmar är det dags för derby och allsvensk premiär när stadens två bästa lag drabbar samman. Kan Häcken knipa säsongens första trepoängare mot GAIS i slaget om älven?
2012-03-30 20:38:00

Uppladdning kl 13:00 Lördag
Häcken
2012-03-30 18:02:36

SENASTE NYHETERNA OM BK HÄCKEN
SERIETABELLEN
1Elfsborg1210021530
2Malmö12642422
3AIK12561621
4Häcken126241420
5Helsingborg12462018
6Åtvidaberg12525317
7Norrköping12525-817
8Mjällby12372116
9Syrianska FC12516-416
10IFK Göteborg12363115
11Djurgården12273-113
12Sundsvall12345-113
13Kalmar12345-413
14Gefle12255-1011
15GAIS12165-49
16Örebro12048-124
>> Visa hela tabellen
ANNONS: