Sverige - Holland 3-2: Bragdartad insats gav EM-biljett
Ett sargat självförtroende efter Finland. Utan Zlatan Ibrahimovic. Och med en domare som inte var på vår sida. Sverige säkrade EM-biljetten efter en av de bättre insatserna på väldigt, väldigt länge.
Efter ovan nämnda förutsättningar var våra förhoppningar om att slå vice världsmästarna ikväll allt annat än stora. Men när favorittrycket lättade från de blågula axlarna rätade våra svenska spelare upp ryggen. En näst intill felfri insats gav 3-2 mot det "oslagbara" Holland.
Pigg inledning av blågult
Redan i matchinledningen lovade Sverige en bra match. Mittfält och anfall låg rätt i både positioner och press, och backlinjen kunde följa efter genom att stå högt placerade mot Hollands farliga tremannaanfall. Men framför allt vårdade Sverige bollen när man vann tillbaka den. Att Erik Hamrén hade valt det passningsskickligaste mittfältet av alla möjliga kombinationer från start fick kritik, men visade sig vara rätt. Källström, Svensson och Elmander kunde vägga sig till fina omställningar ett par gånger. Det såg stundtals ut som att det här var laget som hade spelat ihop hela EM-kvalet.
Snabb respons på ledningsmålet
Efter 14 minuter får Sverige betalt tack vare Kim Källströms fantastiska frispark till 1-0. Detta efter att Johan Elmander fått en enkel frispark med sig. Tråkigt nog kom kvitteringen till 1-1 åtta minuter senare via Klas-Jan Huntelaars välplacerade nick. Samtidigt fick vi reda på varför Martin Olsson inte är vänsterback egentligen. Sveriges enda riktiga misstag under 90 minuter. Ola Toivonen hade ett bra läge att öka på till 2-1 efter inkast och på en nickskarv av Olof Mellberg, men stressades till en miss. Men alltjämt 1-1 i halvtid.
Vad som händer i början av andra halvlek kan sedan sammanfatta matchen i mångt och mycket.
1-2: En holländsk lättning når fram till van Persie, vars avslut räddas av Andreas Isaksson mycket bra. Dessvärre flyger returen rakt ut till en fristående Dirk Kuyt som kan nicka in bollen.
2-2: Johan Elmander kommer loss till vänster i straffområdet och spelar in bollen som tar på armen på en holländsk back. Sebastian Larsson straff är iskall.
3-2: Ola Toivonen rakar in bollen med - vänstern (!) - på en klack av van Bommel (!) - efter ännu en stark prestation av Johan Elmander.
Holland är nära att kvittera vid framför allt två tillfällen. I 60:e minuten går Klas-Jan Huntelaars frispark väldigt tätt utanför krysset och i 64:e minuten räddar Isaksson oss med en fin fotparad. Hollands bolleinnehav fortsatte under resten av matchen.
Nervositeten var obeskrivlig, men någon riktig fara på taket var det faktiskt aldrig.
På planen uppträdde Sverige lika rakryggat. Holland sökte instick i mitten, försökte via kanterna och pressade hörnor mot det svenska målet. Men ingenting bet på svenskarna.
- - -
Holland, som endast förlorat VM-finalen i tävlingssammanhang under van Marwijk, faller på Råsunda. Sverige gör en oerhört koncentrerad insats kryddat med mod, kyla och klokhet. Vi måste också rikta ett tack till landslagsledningen som var kloka att lägga Holland som sista match på hemmaplan.
Äntligen en mästerskapssommar igen. Kiev, Poznan, Wroclaw - here we come!

102 KOMMENTARER

7191 VISNINGAR
LINUS SUNNERVIK
linus.sunnervik@svenskafans.com
2011-10-11 22:05:00
ANNONS:
Artikelkommentarer

Artikelkommentarsfunktionen stängd
StefanL:
Jag är inget Zlatan fans men jag anser att han ska vara med, det som måste rättas till är den mentala inställningen på övriga truppen, just nu känns det lite som alla andra tror Zlatan ska lösa själv när han är på plan.
2011-10-13 06:34:26
John:
Italiensk fotboll är som italiensk mat.
Överskattat.
2011-10-13 00:02:32
Cabro:
Andreas: Inte meningen att snacka skit om Zlatan, bara en fundering på varför han inte var där å varför de inte skrivits nåt i tidningarna om de!
Men blev han hemtvingad är de inte mycke att göra, tycker bara att en kapten ska stå vid lagets sida även när han är skadad eller avstängd! Men detta rätade ut mycke! Tack
2011-10-12 23:10:11
Adrian:
Perfekt med EM-sommar, finns inget bättre än en sommar med ett fotbollsmästerskap där Sverige är med. Men varför masspsykos? Slog upp DN imorse med betygsättning. Ett exempel, v Bommel 1... Det Hollänska mittfältet gav ju Sverige en lektion som heter duga. Och hur ska vi slå lag som Holland i EM, när de har allt att spela för? Långa inkast? Elmander ska kämpa? Vi har noll vettiga anfall på 90 min. Resultatet var fantastiskt, men är det rimligt att tro på att man någonsin kommer att kunna göra tre mål i en match där man inte får låna bollen. Vänta gärna med svaren i 8-9 månader.
2011-10-12 19:27:50
mikael:
kan man hitta statistik någonstans typ spelinnehav löp km et c?
2011-10-12 18:26:11
LUFC 2009:
Bates OUT Sverige IN
2011-10-12 18:19:16
Gbg:
Zlatan gör alla en tjänst lämna landslaget eller lämna ifrån dig kaptensbindan och låt Larsson och källström ta alla straffar och frisparkar som är nära målet, sedan kan du sätta dig på bänken.
Då kommer folk börja gilla dig igen, du tar för stor plats i landslaget utan att tillföra något, hade det varit ett företag så hade dem blivit tvungna att kicka dig direkt.
För just nu tillför du inget du bara gnälla och tror att du är något utöver dem andra.
Med andra ord en super diva och ego, låt spelat snacka för dig och inte dina stora ord i media varje gång.
2011-10-12 17:43:18
Zlatan blev för tung. Sanningen.:
Zlatan förstörde sin egna fotbollskarriär. Zlatan var som bäst när han lämnade Ajax och for till Italien. Där fick italienarna för sig att zlatan skulle lägga på sig massa muskler. Bit för bit så lade han på sig mer onödig massa och därmed tapapde han sin spänst, han slutade dribbla förbi motståndarna för han klarade inte det längre. Titta på honom idag, seriöst han väger 100 kilo har har väl inte dribblat eller dratt sin gubbe sedan just Ajax-tiden. Såg ni hur han som 19 åring dribblade av halva Djurgården, jämför det med idag där han ser ut som en jätte. Han hade inte klarat av det idag för han saknar spänsten och är för tung. Det var ett emort misstag att lägga på sig så mycket massa. Han var helt outstanding i allsvenskan , superettan och Ajax. Han hade varit mycket bättre idag om han inte hade förstört sin kropp så som han gjorde. Han dribblar ju inte längre, han gör inte ronaldinho-finten längre, det enda han gör är att tackla bort motståndarna med midjan och försöka pressa sig förbi. Han orkar inte hella jobba verkar det som utan lallar mest omkring uppe på topp. Landslaget är bättre utan Zlatan och hela svenska folket ser ju detta mycket tydligt. Hade detta varit i England eller Tyskland så hade Zlatan blivit petad. Jag är MFF:are och jag var en stor beundrare av Zlatan under Ajax-tiden. Han var fantastiskt duktig även när han spelade i MFF. Han hade behövt gå ner 10-12 kilo . Just nu tillför han inget. Det är tragiskt.
2011-10-12 16:57:56
Zlatan blev för tung. Sanningen.:
Zlatan förstörde sin egna fotbollskarriär. Zlatan var som bäst när han lämnade Ajax och for till Italien. Där fick italienarna för sig att zlatan skulle lägga på sig massa muskler. Bit för bit så lade han på sig mer onödig massa och därmed tapapde han sin spänst, han slutade dribbla förbi motståndarna för han klarade inte det längre. Titta på honom idag, seriöst han väger 100 kilo har har väl inte dribblat eller dratt sin gubbe sedan just Ajax-tiden. Såg ni hur han som 19 åring dribblade av halva Djurgården, jämför det med idag där han ser ut som en jätte. Han hade inte klarat av det idag för han saknar spänsten och är för tung. Det var ett emort misstag att lägga på sig så mycket massa. Han var helt outstanding i allsvenskan , superettan och Ajax. Han hade varit mycket bättre idag om han inte hade förstört sin kropp så som han gjorde. Han dribblar ju inte längre, han gör inte ronaldinho-finten längre, det enda han gör är att tackla bort motståndarna med midjan och försöka pressa sig förbi. Han orkar inte hella jobba verkar det som utan lallar mest omkring uppe på topp. Landslaget är bättre utan Zlatan och hela svenska folket ser ju detta mycket tydligt. Hade detta varit i England eller Tyskland så hade Zlatan blivit petad. Jag är MFF:are och jag var en stor beundrare av Zlatan under Ajax-tiden. Han var fantastiskt duktig även när han spelade i MFF. Han hade behövt gå ner 10-12 kilo . Just nu tillför han inget. Det är tragiskt.
2011-10-12 16:57:56
Andreas:
Cabro// "vår kära kapten" tvingade hem till Italien av Milan eftersom han var avstängd! Du kanske borde ta reda på fakta innan du uttalar dig!!
2011-10-12 16:53:49
Anders:
Tycker vårt A-lag spelar så fruktansvärt tråkig fotboll... Superkul att vi gick till EM men fortsätter vi spela så här defensivt och okreativt så åker vi ur gruppspelet med buller & bång. Ser nästan hellre att U21 spelar EM än A-laget, klart mer spännande spelare i det laget än i vårt A-lag, synd bara att i Sverige får man sällan chansen förrän du är runt 25(minst).
Isaksson
Mattias Johansson-Milosevic-Mellberg-M Olsson
Elm-Källström
Hamad-Jönsson-Celik
Guidetti
2011-10-12 16:05:37
Tony:
Ska man spela 4-2-3-1 så gäller det att ha snabba yttrar, då ska man inte spela med varken Seb Larsson eller Rasmus Elm på den positionen. Visst kan man spela med en utav dom på den positionen men inte med båda, får vi ett alldeles för långsamt mittfält.
Isaksson
Lusig-Mellberg-Ny-M Olsson
Elm-Källström
Hamad-Zlatan-Bajrami
Elmander
EM-elvan kanske?
2011-10-12 16:00:22
Markusson:
Värt att satsa på en startuppställning utan Milanstjärnan.
2011-10-12 14:32:59
Elmander fan:
Visst, Zlatan är säkert Sveriges bästa spelare och han har gjort en del bra insatser i landslaget, men Zlatan är på deken som spelare; ingen synbar kämpar glöd, blir mest av med bollen och kan/vill inte anpassa sig till ett lagspel och därmed förlamar han spelare som t.ex. Elmander, Källström m.fl. Zlatans kvaliteer passar helt enkelt inte i dagens landslag, MEN INGEN JOURNALIST SOM INTE VILL BEGÅ "HARAKIRI" törs skriva det som vi fans tycker, inte heller kan jag tro att Hamrén petar Zlatan så vi får dras med honom en turnering, sen lägger han säker av.....
2011-10-12 13:38:35
Danielle:
Tycker nog att Hamrén kan ta med Zlatan till Polen/Ukraina enbart för PR syfte. Zlatan presterar när Zlatan e på spelhumör, that's it. Och det funkar inte i längden och speciellt inte i ett kommande EM.
Låt han spela klart sin karriär i Italien och skippa landslaget om han vill.
2011-10-12 13:23:34
Max:
Andy: Jag hoppas att du driver när du menar att Celik skulle vara med!
2011-10-12 13:20:00
Mario:
Starkt att vinna om än lite turligt. Tur att Holländarna inte hade något att spela för plus Sneijder borta annars hade vi nog åkt på råpisk, igen. Hoppas att Hamrén vågar föryngra lite nu till EM, kryllar av talanger i U21 som garanterat inte skulle göra bort sig i A-laget. Spelare som Majstorovic, Svensson & Chippen ska inte vara spelare för startelvan nästa år i EM.
2011-10-12 12:27:57
Andy:
Isaksson
Lustig-Mellberg-Milosevic-M Olsson
Seb Larsson-Elm-Källström-Bajrami/Celik
Zlatan-Elmander
EM-elvan tro?
2011-10-12 12:22:35
Henrik:
Adrian/
Man kan komma med alla möjliga ursäkter till gårdagens vinst, och jag håller med dej, jag gillade spelet vi spelade i Holland mer. Men 10 matcher är ändå 10 matcher, att ha full pott då är bra, sammanlagt har vi bara förlorat en match då Zlatan inte har varit med.
Dave/
Så bara för Zlatan har vunnit några titlar med sina klubblag så ska han vara given i löandslaget oavsett hur dålig han än är i landslaget, och oavsett hur mycket bättre vi blir utan honom?
Jag bryr mej inte om vart de spelar någonstans, det är inte det som avgör hur mycket de tillför landslaget. de får gärna sitta på bänken i div 5 i sverige så länge de tillför landslaget något.
PS: Barca gjorde han sämre då han gick dit, han kostade dem nog CL-titeln.
2011-10-12 12:19:25
Larry:
Tack Sverige
2011-10-12 12:12:39
Fritte:
En del här anser att Sverige inte har i ett mästerskap att göra om inte Zlatan spelar för vi kommer att förlora ALLA gruppspelsmatcherna...MEN: Vi hade inte tagit oss till mästerskapet om Zlatan spelat....sorry, men han är helt överreklamerad. O kom inte med att: han har ju vunnit ligorna i tre länder. Sant, men vilka länder: Holland (en halvbra liga som dom flesta ser som en mellanstation till nått bättre) :Spanien (en riktigt bra liga där Zlatan inte alls passade in utan fick sparken efter bara ett år) och till sist: Italien (den långsammaste och fjolligaste ligan av alla) Hade han vunnit Premier League hade han fått mer respekt av mej. Nu är han bara en stöddigt typ som bara ser sej själv som guds gåva till fotbollen fast han inte varit i närheten av att göra nåt riktigt stort.
2011-10-12 12:11:35
Bosse:
som jag sa innan match så var det rätt 11a som startade! får gåshud när det näst intill omöjliga händer! Typ som när Bajen vann smguld hehe. nu visar på Ukraina och Polen att vi är där för att vinna!
2011-10-12 12:02:07
kaol:
Much? Jag har läst alla kommentarer nu och du är den första som tar upp etnisk tillhörighet? De andra pratar om prestationer hos våra svenska landslagsspelare.
2011-10-12 11:56:48
Fritte:
Nu bara MÅSTE det ut: SVERIGE SPELAR MYCKET BÄTTRE UTAN ZLATAN. Vi är ett lag där ALLA kämpar för varandra...den gode Zlatan kämpar bara för sej själv. Nu får jag klart en massa skit för min åsikt, men det är faktiskt bara fakta. Sverige har vunnit alla kvalmatcher vi spelat när Zlatan INTE deltagit...det bara måste betyda att han stjälper mer än hjälper.
2011-10-12 11:52:31
acivil:
Much/ ja min frågeställning exakt.
2011-10-12 11:10:21
Much:
SD regerar märker jag, jävla pajasar! Hur fan kan folk få detta till en fråga om etnisk tillhörighet?!
Martin Olsson for primeminister!!!!!
2011-10-12 10:55:53
Cabro:
Är de bara jag som tycker att kaptenen borde varit med laget å jublat efter vinsten, på plan!
Chippen å dom som satt på läktaren var juh nästan först in på plan, men vart var vår kära kapten???
2011-10-12 10:40:01
Grebirf:
Någon som vet när dem lottar grupperna för EM?
2011-10-12 10:23:05
Bra jobbat!! :
Bra jobbat igår Sverige!! Vi vann matchen, (med lite tur eftersom det blev straff) och nu är vi klara för Em BRA JOBBAT:D!! Och som vissa här säger så behöver inte Sverige Zlatan, det är bevisat nu, zlatan kan sluta i landslaget Sverige kommer klara sig lika fint ändå.
2011-10-12 10:15:34
Kokko:
Kul o bra gjort Sverige, men vadå bragd??? Slå ett motivationslöst b-lag i en måstematch för hemmalaget... WOW vilken bragd!!
2011-10-12 10:04:20
MIT:
Det är väldigt enkelt. Zlatan är Sveriges bästa spelare, men tyvärr finns ingen plats för honom. Sverige har inte spelarna att ha runt Zlatan för att få det att funka. Det har bevisats gång på gång nu, Sverige spelar bättre utan Zlatan.
Sverige måste bygga sitt spel runt laget, där alla gör ett grovjobb. Det funkar bättre med spelare som Elmander och Ola mfl, Zlatan passar inte in.
Det känns som att när Zlatan är med blir minst ett par av de andra spelarna ett snäpp sämre, eftersom allt oftast fokuseras kring Zlatan.
Använd honom som en avbytare att slänga in om det knyter sig.
2011-10-12 09:56:15
acivil:
håller med dig Dave! jag hoppas oxå att han inte ställer upp mer,men av helt andra anledningar.helt enkelt för att han inte tillför någonting.enkelt.sen borde ett snabbt uppslag i historieböckerna vara fördelaktigt för dig,där kan du lära dig skilja mellan nazism som en politisk ideologi och rasism, rasism är inte något som bara kan tillskrivas en grupp människor kontra en annan.lika obehagligt är smygrasismen mot grupper som är i majoritet,så man kan alltså vara rasistisk inställd mot svenskar..eller tyskar för den delen.och smys-sådan har vi oxå gått om tyvärr uppenbarligen.
hörru fjäll!? vi var ju "nada" utan Z , how you like it now!
2011-10-12 09:21:00
Svennis:
OCH DETTA UTAN ZLATAN??!! Nä men Gud??! Hur lyckades vi med det??
På alla matcher Zlatan missat har vi typ vunnit! Ut med åbäket, in med lite mer spelare av Martin Olsson och Elmanders kaliber!!
2011-10-12 08:52:06
Johan IFE:
Härlig inställning och moral! Gött är det! Till alla som anser att Zlatan inte ens borde vara med i truppen, har ni redan glömt matchen mot Finland i somras? Har ni redan glömt bombe i budapest? Målen i EM senast? Har ni redan glömt klacken mot Italien? Klart han ska vara med! Frågan man bör ställa sig är; Hur får vi ut det mesta ur vår bästa spelare? Kanske är det som någon sa nedan att ha honom i den roll Toivonen hade igår.
2011-10-12 08:50:09
Los Che:
Underbart med vinst! Snyggt Sverige, visar vad fan vi är gjorda av! Amunt Valencia
2011-10-12 07:42:30
Pugsi:
Dave: Då var vi där igen.. Gillar man inte Zlatan ,så é man nazist , rasist . Kan inte såna som du bara krypa ner under den sten du kommer ifrån ....
2011-10-12 07:29:07
Håkan:
Jag tror som några till här att Zlatan skulle nog vara bättre bakom Elmander som i sin tur är längst fram.
Vilken match dom gjorde igår!! Mittfältet var ju hur bra som helst, det underlättar ju för backlinjen otroligt när dom var med som dom var!
2011-10-12 05:36:05
MFF:ARE:
Även som MFF:are kan jag se att Sverige spelar bättre utan Zlatan.
Men som Skåning bryr jag mig inte om landslaget så mycket. Vi vill inte vara svenskar.
2011-10-12 03:34:26
Ambrosini:
Guldbollen delas ut om någon månad på fotbollsgalan, känns som Zlatan kommer missa den för första gången på bra länge.
2011-10-12 03:02:47
pazo:
Har också lagt märke till hur slö zlatan är. springer ju inte o väntar bara på massa bollar. nä, sverige är bättre utan honom. har jag tyckt länge o kvällens match bevisar väl det? vilken match!
2011-10-12 02:57:23
cosa da costa:
snubben längre ner//
Toivonen är inte mffare, han är Degeforsare.
2011-10-12 02:22:35
Perry_Man:
@Adrian: Visst var detta en oerhört skön seger? Men precis som dig såg jag inte vad som blev bättre anfallsmässigt idag. Det var ju, som vanligt, fasta situationer vi utnyttjade. Det bländande kontringsspelet som tomtarna på TV4 skrek sig hesa om existerade knappt då det var omständligt och för långsamt för att egentligen kunna hota den holländska backlinjen.
Visst var försvarsspelet bättre, men det är ju inte konstigt då HELA laget utgick från en mer defensiv utgångsposition. Dock var det inte felfritt då båda Hollands mål kommer efter misstag från backlinjen(japp, backlinjen då ingen spelare ensam kan lastas för vad enheten släpper till) som egentligen borde kunnat hindrats om överflyttningar/uppflyttningar skett korrekt.
Allt är alltså inte en dans på rosor denna kvällen som många påstår. De som påstår att vi klarar oss bättre utan Zlatan i EM kanske borde försöka komma ihåg turneringen från -04........
Sverige med Zlatan sommaren -12 = kanske vidare från gruppen.
Sverige utan Zlatan = kanske poäng i gruppen i en match.
Nej, nog med realistisk syn för i dag/i natt. Vi vann och är därmed vidare, det skulle vi iofs redan varit då förlusten i Budapest var under all kritik.
Knappt åtta månader kvar tills EM drar igång. C=
2011-10-12 02:18:40
Stockholm är en förstad åt Lappland.:
Härligt att en MFF:are avgjorde matchen. Toivonen tack !
Källström är Häckenspelare.
Stockholm ligger för övrigt fett i Lappland.
På lördag tar MFF 3 poäng när man våldtar djif på planen. Dif som är superettanlaget med stil.
2011-10-12 02:10:42
Adrian:
Man spelade som under Lagerbäck, men med ett mycket sämre omställningsspel. Däremot var effektiviteten extremt hög.
2011-10-12 01:52:41
Zlatanista:
Adrian: Jag förstår inte hur man fortfarande kan vara så otacksam om Sveriges spel. Glömde du kanske att det va holland vi mötte i kväll!! Helt underbar match, jag sa det innan matchen också, utan Zlatan skulle det vi vara mera taggade, har inte en enda dålig kommentar att säga om den här matchen, KLOCKRENT!!
2011-10-12 01:29:58
Krib:
Jag har alltid gillat Zlatan, ändå sedan jag såg honom i MFF första gången och tills idag i Milan.
Fast man måste vara ganska blind om man inte inser att landslaget just nu inte hittat någon bra roll för honom.
Vi vill ha presspel och rörelse över hela planen och det erbjuder inte vår kapten.
Kanske borde man spela med Zlatan bakom Elmander istället?
För helt klart behöver vi en Ibra i bra form för att kunna nå vårt max i ett slutspel.Fast ikväll kan väl inte den mest hängivna Zlatanist undgå att se att vi får ett bättre spel utan honom då vi ska ligga på kontring.
Jag hoppas det går att hitta en bättre roll för honom för han är som sagt vår bästa spelare genom alla tider.
Om man som svar bara rabblar upp Zlatans meriter visar man bara en brist på vettiga argument.
Vårt landslag är inte Milan eller Inter(ännu mindre Barcelona) och taktiken måste anpassas efter verkligheten.
2011-10-12 01:26:08
cosa da costa:
Läge att testa Zlatan i 10 rollen i några träningslandskamper nu? Elmander har för dålig blick och passningspel för den rollen och Zulan är för lat för vad som krävs för 9 rollen i ett lag som sverige.
Funkar han inte i den rollen heller skall han inte spela vara GIVEN från start. Han ska spela om han presterar bra i klubb och landslag. Men som läge är nu har han spelat alla minuter trots att han varit sämst på plan 3 landskamper i rad.
2011-10-12 01:22:15
Dave:
Plonk//
Men vem vunnit titlarna du pratar om, i det nuvarande landslaget??? INGEN!!!
Zlatan är utan tvekan den bästa och mest meriterad spelare som finns i detta landslag. Han är för bra för tur landslaget Sverige. Jag vill se honom med landslaget, men bara för att bevisa för er trångsynta smygnazister så hoppas jag att han inte ställer upp med att spela för Sverige, då kan vi se hur långt vi kan gå i EM utan honom. Torsk tre matcher i rad, säkert!!
2011-10-12 01:01:05
Plonk:
Dave//
Men inte de riktigt stora titlarna: VM-Guld,EM-Guld,Champions League.
2011-10-12 00:48:45
E:
ADRIAN//
Korrekt sammanfattning!!!!!
2011-10-12 00:40:45
Adrian:
Öh, vi vinner mot Holland och en hata Zlatan-kampanj drar igång? Är det bara onyktra bönder som skriver här. Sverige fick en billig frispark som man utnyttjade. Sverige fick en straff ur ingenting (korkat av Holländaren) som man utnyttjade. Sverige gjorde mål på ett dåligt inspel som v Bommel av någon anledning valde att klacka ut i mitten efter ett inkast. Sverige skapade två chanser till, båda efter långa inkast. Så exakt hur fick Sverige igång "ett helt annat anfallsspel med Elmander"? Man skapade noll chanser i vanligt spel. Men om någon sett någon sån chans som jag missat, så påminn mig gärna. Avd. gnäll inte sen...
2011-10-12 00:36:57
Dave:
Plonk//
Zlatan har vunnit ligor i olika länder med olika lag, vad f*n har resterande landslagspelarna gjort som har utmärkt sig på detta sätt??? Ingen av dom har ens vunnit något förutom möjligtvis Allsvenskan (Svensson, Elm.), WOW!!! Zlatan är en VINNARE, vart han än går så vinner dom!!!!
2011-10-12 00:36:52
Erik:
Jag tror att vi kan vinna ett mästerskap med Zlatan i start 11:an men vi måste ge honom då den släpande forwards rollen som Toivonen hade i dag. Det och Elmander på topp som konstant löper, så ska vi ha en mkt större chans att vinna något stort och inte någon enstaka match, som mot ett EM klart Holland där dom inte har något att spela för....
2011-10-12 00:29:00
Plonk:
Thobias//
30-årige Zlatan har aldrig ens varit i närheten att leda Sverige till något mästerskap;vad säger att han skulle göra det nu?
2011-10-12 00:23:14
Thobias:
Utan Zlatan så vinner vi matcher, men med Zlatan så kan vi vinna MÄSTERSKAP!!!!
2011-10-12 00:17:36
Gays-Åke:
Jäv....t skönt med Em slutspel, frågan är angående Zlatan, ska vi anpassa spelet till honom eller de andra 10 vi har? skulle vi få till det med honom och alla andra kan det bli ett riktigt roligt Em. Skulle vilja ha honom i Toivonens roll och Elamnder som iller där framme, annars tycker jag detta var Em elvan, i alla fall idag, kan inte se någon som är bättre änn dessa just nu.
2011-10-11 23:54:49
liquid:
zlatan är inte tillräckligt rörlig. det är som xavi sa att i barca förväntas man hjälpa till både framåt och bakåt hela tiden, men z passar bättre i italien där han får mer frihet framför några som bara försvarar. det är möjligt att landslaget kan ha åtta som bara köttar så att zlatan bara får koncentrera sig på att skapa framåt, men han är inte längre så rörlig att han kan dribbla av två motståndare så han blir beroende av att offensiva mittfältare tar de offensiva löpningarna så att han kan hitta dom, men då... ser du problemet? då måste de göra hans jobb, allt pga av att han inte är tillräckligt rörlig utan boll och inte kan öppna upp yta åt andra med sin rörelse
Länktips: zzzz, forts
2011-10-11 23:50:08
Jocke:
Vårt Landslag förtjänar en bättre klack än Camp Sweden. Vore kul om storklubbarna i Sverige gick ihop under våra Landslagsmatcher och bildade en gemensam klack, precis som dom gör i England, Tyskland m.m , satan vilket tryck det skulle bli!
2011-10-11 23:44:42
sampaman:
bara att boka resan nu då...
2011-10-11 23:38:54
Zzzzz:
Godovic://
Fair enogh, och efter Zlatan är tillbaka från pojk-utbildningen så kan vi skicka 10 bollmongon till teknikträning i Holland med grundläggande saker som bollmottagningar med utsidor o insidor samt passningar som slås med kvaliteé o inte cementfötter.
Vissa spelar som två vänsterfötter med nageltrång men springer som kompesation för det och kommer undan med det.
Som Elmander, heroisk anfallare som nästan aldrig gör mål.
När världen kommer ihåg Zlatan efter han slutat så minns ingen sådana som Elmander.
Ett bra landslag hade kunnat uttnyttja alla Zlatans kvaliteér, Sverige är inte ett av de, o därav hans inte så passande spelstil i det svenska laget.
Lätt o bara se Zlatans brister efter en sådan här bra match av Sverige lagmässigt, men väldigt få som ser o erkänner hela bilden.
Finns alltid två sidor av sanningen, o någonstans i mitten är den riktiga.
Bhåll era komplex mot Zlatan för er själva tack.
2011-10-11 23:34:30
Henrik:
Jay/
Lagen vi har mött då vi har vunnit utan Zlatan står längre ner i mitt inlägg. Det är sett till kvalmatcher ganska så bra motstånd. Bland annat nu Holland, men också, Spanien, Danmark, Polen, Ungern och Island. Jämför det med statistiken med då Zlatan är med, och då är det inte enbart Spanien och Tyskland vi möter heller, utan det är typ samma sorts motstånd som vi har mött då vi har spelat utan honom, så är det betydligt sämre statistik.
Sedan varför vi blir bättre utan honom är egentligen en orelevant fråga, såvida man inte lätt skulle kunna hitta en lösning på det, men varför skulle vi göra det helt plötsligt efter så många år? Så oavsett varför vi blir bättre utan honom, så blir vi bättre utan honom. Så därför ska inte han få komma med till EM, inte ens i truppen.
11 oktober 2011: Sverige-Holland 3-2
3 juni 2011: Moldavien-Sverige 1-4
13 oktober 2007: Liechtenstein-Sverige 0-3
2 juni 2007: Danmark-Sverige 0-3 (tilldömd seger)
11 oktober 2006: Island-Sverige 1-2
7 oktober 2006: Sverige-Spanien 2-0
6 september 2006: Sverige-Liechtenstein 3-1
11 juni 2003: Sverige-Polen 3-0
7 juni 2003: San Marino-Sverige 0-6
2 april 2003: Ungern-Sverige 1-2
2011-10-11 23:31:52
Hicke Halvulk:
Jag vill ALDRIG NÅGONSIN se Zlatan i landslaget igen. ALDRIG!!!! Tar hellre Elmander 8 dar i veckan, vilken jävla kämpe. Vilken jävla bragdmatch av grabbarna!!!
2011-10-11 23:28:56
Question:
Djurgårdare://
Vem fan e du till Zlatan?
Tack.
2011-10-11 23:26:19
Djurgårdare:
VEM FAN ÄR ZLATAN?
2011-10-11 23:20:13
bloggare på icedaniel.se:
Faktum är att Sverige spelar bättre utan Zlatan. Varför är det så ?
Länktips: www.icedaniel.se
2011-10-11 23:19:57
Hagge:
Jay//
''Problemet är att Sverige slutar spela som ett lag som Zlatan och bara väntar på att Zlatan ska göra magi''
HAHAHAHA Dagens patetiska kommentar!
2011-10-11 23:18:11
Ambrosini:
Hamréns Sverige är bättre utan Zlatan. Varför? Zlatan är ingen anfallare som ska spela ensam på topp. Zlatan har inte arbetskapaciteten och får inte ut sitt fulla register som ensam anfallare på topp. Zlatan är ingen ensam anfalls-typ. Zlatan är en anfallare som behöver en anfallare bredvid sig för att göra den anfallaren mycket bättre, och även sig själv mycket bättre.
Med ett tränat fotbollsöga märks denna skillnaden VARJE gång Zlatan får spela ensam anfallare. Så om Hamrén planerar att forsätta med sitt 4-5-1-spel så ska Elmander vara ensam topp, inte Zlatan. Annars bör han byta system till ett system med två anfallare, om vi ska få ut något i EM. Likt hur Larsson och Zlatan fick ut sin fulla kapacitet när de spelade tillsammans på topp.
2011-10-11 23:17:41
LEIF:
Utan divan Z klarar vi oss mycket bättre i EM 2012
2011-10-11 23:17:35
Nice:
Stoffe som skriker efter killen när Sverige landar på jorden o förlorar igen.
Me eller utan Zlatan blir det respass direkt efter gruppen eller till o med i gruppen om det blir en svår sådan.
Inget ovanligt med andra ord.
Vänta o se, igen.
2011-10-11 23:17:28
Boxborough:
Suveränt Sverige!
Vem behöver Zlatan?
2011-10-11 23:16:08
Stoffe:
Tack för allt Zlatan,men vi klarar oss mycket bättre utan dig i fortsättningen
2011-10-11 23:15:27
HEJA SWEDEN:
JARÅÅÅ !!! :D :D
2011-10-11 23:15:08
all sport i SVT:
TV kommentatorn (HusseJeppe) dödade iaf halva mitt intresse för matchen.
Så äckligt självgod & usel så det är ju löjligt.
Var visas EM? Bara 4an eller kan man få lite glädje av SVT?
2011-10-11 23:12:55
lasse:
1.tyckte att jag såg ett sverige som spelade de gamla vanliga lagerbäck spelet.
2.zlatan är skadat varför ska han spela och skada sig ännu mer vi har grymma reserver håller med flintskallen i eurotalk :)
3.varför kämpar inte elmander så när zlatan spelar är en fråga kanske vill ha bevisa något.
4.holland var riktigt dåliga men några gubbar borta men ska ändå slå sverige 9 av 10.
och sist david fjäll är grym
Länktips: holland
2011-10-11 23:12:14
...:
Vem är det som sätter spelarbetyg på SF, hur man sätta en 2a på A. Svensson exempelsvis.. Nä, kom igen
2011-10-11 23:05:58
Vi är svenska fans allihopa!:
Sverige har precis slagit detta fantastiska Holland, istället för att gratta verkar dem flesta lägga sin kraft på en viss Zlatan som inte ens var på Råsunda. Njut av segern istället och applådera spelarna som spelade istället.
2011-10-11 23:05:17
Household Name:
Det kan väl inte vara så svårt att spela Zlatan bakom Elmander istället för tvärtom som det är nu?
2011-10-11 23:01:54
king:
man tackar holland för biljetten till Em ,jag själ tror det var uppgjort match , det var inte den holland jag brukar titta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2011-10-11 23:01:15
Jay:
GRATTIS SVERIGE!
Men, att Sverige är bättre utan Zlatan stämmer inte. Sverige har vunnit 10 matcher utan Zlatan, men fan kolla vilket motstånd det varit då. Sjävlklart ska man kunna klara av sånna matcher utan Zlatan. Problemet är att Sverige slutar spela som ett lag som Zlatan och bara väntar på att Zlatan ska göra magi. Så funkar det inte i fotbollen, utan det är team play som gäller och det är då som Zlatan spelar bäst. Det enda Sverige gör när Zlatan spelar är att skjuta upp bollen och hoppas på att den landar i Zlatans fötter. Komigen nu, så spelar man inte fotboll. Zlatan spelar fotboll med internationell klass vilket gör det svårt för vissa landslags spelare att hänga med. Man märker ju hur många passar och djupledsbollar spelarna missar av Zlatan. Så sluta klaga på Zlatan och försök att få Sverige att spela mer som ett lag med Zlatan och inte one man army. Plus så vet vi alla att Zlatan mirakel kommer att komma. Det vet ni ;)
2011-10-11 22:59:15
J:
Nästa steg är att bli religiös. Fy fan vilken bragd!
2011-10-11 22:56:35
mk08:
För övrigt så tycker jag Zlatan sjunkit rejält sen han lämna inter, både i landslag och klubblag. Tycker inte Milan som ska vara top 2 i Italien spelar speciellt bra iår eller förra sässen.
2011-10-11 22:51:13
joel:
håller fullständigt med MK08
2011-10-11 22:50:25
MK08:
Zlatan är bäst i sverige men han passar inte in..han segar ner spelet, elmander spelar i fel position, det blir för stillastående... ska zlatan spela måste Hamrén isåfall byta ut några spelare i startelvan tex elmander , toivonen och spela med typ Gerndt där framme.
2011-10-11 22:49:01
P.S. (Alltid Blåvitt):
Självklart så var det inte marko som skrev inlägget 22:41 utan det var jag, riktat mot Marko ;)
2011-10-11 22:47:24
Joel:
Vi gjorde en bragd match utan zlatan och helt plötsligt är alla matcher zlatan varit med som vi förlorat hans fel, snyggt resonemang.
2011-10-11 22:47:16
AIKforever:
Så jävla härligt.Härlig kväll på Råsunda.
2011-10-11 22:45:55
Henrik:
Vi har vunnit 10 av 10 möjliga kvalmatcher då Zlatan inte har varit med. Det talar sitt tydliga språk. Vi blir bättre utan Zlatan. Det är det som är tråkiga, Zlatan kommer komma och förstöra detta laget.
2011-10-11 22:42:21
Marko:
Hur kan du störa dig på det en dag som denna? I världen är det en ära att sjunga nationalsången på en fotbollsmatch, händer ofta i sydamerika, usa och england. Varför ska vi vara sämre?
2011-10-11 22:41:55
Gabriel:
Jag är kär i Mellberg och Elmander, kan inte välja vem av dem jag älskar mer!!!
2011-10-11 22:37:56
klix:
zlatan är ett måste fattar ju alla
2011-10-11 22:36:03
joel:
jag tycker ni är på tok för hårda mot zlatan. bara för att han är en av världens bästa spelare kan man inte förvänta sig att han ska dominea kvalet. han har gjort många bra saker.
2011-10-11 22:33:41
Patrik Karlsson:
Underbart gött! Nu vore det jävligt kul och se ett extra insatt Euro Talk, där David Fjäll får berätta hur i h*lvete Sverige kunde vinna mot Holland utan Zlatan. Sverige är ju absolut INGENTING utan den lojala och stillastående Ibra. Vad säger du, David? Vad fan hände?
2011-10-11 22:33:07
Daniel:
Dags för Sverige att göra som Spanien och tacka Zlatan för hans tid i landslaget och släppa han á la Raúl. Sverige är 100 ggr bättre utan Ibrahimovic. Han saknar motivation och är bara seg och slö nuförtiden. Låt han få spela av sin karriär i Milan istället och satsa på ungdomarna som springer och kämpar istället!
2011-10-11 22:30:58
Ivanovic:
Härlig seger! Nu e det bara att se fram emot sommaren och förhoppningsvis en underhållande turnering där vi får möta Danmark i gruppen.
Förresten så tycker jag personligen att Zlatan inte ska med till EM, han sabbar det svenska spelet. Låt han spela i Milan där han gör större nytta
2011-10-11 22:30:14
Marko:
Camp Sweden skämde ut sig som vanligt. Inte bara för sin dagisramsa "Andra sidan är ni klara" utan även för att man drog igång Nationalsången mitt under matchen! Vem f-n är muppen med megafonen som drar igång denna skit? Namn tack. Men jävligt skönt att Sverige vann iaf!
2011-10-11 22:23:53
najsigt:
sverige utan zlatan = winning!
2011-10-11 22:21:11
Sinan:
Ska Zlatan ens vara med i truppen till EM?
2011-10-11 22:21:09
Göran:
Tack gode gud för vi slapp Zlatan....Nu är Sverige klart för EM Låt oss slippa honom i fortsättningen så kan det bli riktigt bra i förtsättningen
2011-10-11 22:20:14
mk08:
Fan va bra Sverigie är utan Zlatan, bara att inse det.
2011-10-11 22:19:58
billy1891:
Elmander är KUNG!
2011-10-11 22:14:50
klix:
ja man ändrar ju inte ett vinnande lag så.....
helt annan attityd,moral,spelare som lyfter sig,elmander får rätt bollar m.m..
uppenbart vem vi inte saknar.
2011-10-11 22:14:26
ANNONS:
Fler artiklar om Sverige
FANTV: Studio Ringmuren avsnitt 4
Sverige
I avsnitt 4 får vi höra vilka spelarna tror vinner EM, Elmanders egna ord om skadan och vem som varit hetast på träningen.
2012-05-27 22:33:49
FANTV med Behrang Safari: ”Viktigt med bra start”
Sverige
FANTV träffade Behrang Safari som pratar om vikten av en bra premiär och vilka han tror vinner EM.
2012-05-27 17:18:10
Inför EM-bloggen: Euphoria!
Sverige
2012-05-27 14:10:00
FANTV: Lördagens presskonferens med Hamrén
Sverige
Se hela Erik Hamréns presskonferens från lördagen.
2012-05-27 13:24:00
FANTV med Ola Toivonen: ”Jag vill spela som tia”
Sverige
FANTV träffade Ola Toivonen och pratade om form och positioner.
2012-05-27 00:56:33
FANTV: Studio Ringmuren avsnitt 3
Sverige
Avsnitt 3 av Studio Ringmuren från Visby och landslagets träningsläger. Detta avsnitt tar upp skadeläget, träffar Ola Toivonen samt utser dagens hetaste och kallaste. Och varför tar förbundet fram munkaveln?
2012-05-26 22:23:02
FANTV med Sebastian Larsson: ”Jag är här som mittfältare”
Sverige
FANTV träffade Sebastian Larsson som pratade om formen, lägret och den eviga högerbacksfrågan.
2012-05-26 16:40:35
Inför EM-bloggen: Varför mörkar förbundet?
Sverige
2012-05-26 16:40:00
Inför EM-bloggen: Isaksson snart redo?
Sverige
2012-05-26 13:40:10
FANTV med Johan Wiland: ”Isaksson är nummer ett”
Sverige
Johan Wiland om målvaktsfrågan och formen.
2012-05-25 21:18:40