KOMMENTERA ARTIKELN
28 st kommentarer.
ARTIKELKOMMENTERINGEN ÄR STÄNGD.
Palace | 2009-11-11 16:57
Jag håller med Birro till 100%, jag anser att de såkallade hulliganerna inte är huliganer dom älskar sitt lag och slåss LÅNGT från arenorna oftast. Dom som slåss PÅ arenorna borde portas. Men supportrar har sina rättigheter och det får aldrig glömmas. ULTRAS!
frickster | 2009-11-10 17:12
Om en huligan är någon som tittar på fotboll och utgör sig från att hejja på ett visst lag inom fotbollen och sen slåss mot andra människor som är iblandade inom fotbollen, men ÄVEN andra människor, så finns det huliganer. Men varför ska dessa människor benämnas med andra ord än de vanliga, såsom idioter och rötägg? Det är fortfarande människor och lever ett liv på sidan av fotbollen, så varför ska de benämnas efter vissa enstaka handlingar. Är det inte det Birro vill säga?
En sjukt lustig grej med hela det här mediedrevet kring "fotbollsvåld" är att vanliga, normala och ickevåldsamma människor börjar diskutera lösningar på våldet ska försvinna från arenorna. Visst är det fint att man tänker på hur man skyddar folk från att bli skadade, men man tänker inte på hur man löser på konflikter. För det är inte det media tar upp.
Ett bra exempel med "huliganer" vore typ en fredag kväll i stockholm. Det finns vanliga människor som går ut på stan, taggad över att de e helg och kneget är slut för veckan. Man vill sjunga och dansa sin energi til den senaste massproducerade musiken. Sen finns det också ett fåtal människor och grupper på krogen som vill slåss, som är egon, vill inte mycket annat än visa hur tuff man är och struntar i vad andra vill. Hemskt eller hur? Ska vi börja lyncha de som går på krogen då? Ska vi lägga ner krogen för ett år? Ska jag sluta gå på krogen då?
Nej för det finns människor och ibland är dessa våldsamma. Vill vi inte att de är våldsamma måste vi fundera, varför är de våldsamma? och inte klaga över hur mycket kuk i röven de borde få. Därför pratar man om SAMHÄLLET och att vi inte kan lägga all skuld på individen.
Storken | 2009-11-10 11:34
Det handlar om att många idag inte bryr sig om mer än sig själv. JAG ska bränna en bengal. JAG ska synas. MITT sätt att stötta laget är det rätta. JAG hatar motståndaren. JAG är arg på något odefinierbart och kommer det en motståndarsupporter, eller motståndare så ska JAG klippa till honom. För det är MIN rätt...
senilpanda | 2009-11-10 11:29
Sthlms pack...nee spark ut skiten.
Karl | 2009-11-10 10:01
Idioter! Håller med om att straffen borde vara sä j'vla mkt hårdare mot de som missköter sig på arenorna! Det är dumt att skylla på fotbollen och klubbarna när de inte har rätt i lagen att göra det som tidningar vill
Idioter! | 2009-11-10 08:40
Straff är fan INTE lösningen. Det här är ett samhällsproblem (som dock fotbollen måste ta tag i) i grunden. Och straff förhindrar inte brott. Dödsstraff finns i många länder - har de lägre brottslighet för det? Självklart inte...
Dags att förbjuda ståplats. Införa kameror mot klackarna. Anti-subventionera biljettpriset för bortasupporters. Förbjuda flaggor och hela jävla skiten. Taggtråd och fallgravar mellan läktare och plan.
Varför kan man gå på fotboll i England - utan galler framför bortaklackarna? Därför att den som springer in eller gör något dumt blir portad för evigt. Samma måste gälla i Sverige.
Men fängelse hjälper fan inte ett skit.
Hata Djurgårdsupporters!! | 2009-11-10 08:36
Men ställa in Allsvenskan hade inte gjort mig ett skit!
Öis, Bajen, Peking, Degerfors, Brage, Öster, Landskrona och Giffarna låter fan så mycket sexigare än Trelleborg, Gefle, Häcken, BP, Åtvid och Mjällby.
And that's a fact!!
Kris | 2009-11-10 08:28
Lösningen ÄR tuffare straff såsom fängelse,vi har för mesiga straff o lagar i Sverige så är de bara i allmänhet!
Philip | 2009-11-10 01:41
Det där med huliganism är ett stort problem för fotbollen, men i grunden är det som sagt ett samhällsproblem. Men fan vad svårt det är att hitta en bra lösning.
Jag menar, visst hårdare tag, tuffare straff hade säkert fått bort mycket skit, men det hade också riskerat att helt ta död på passionen,energin och allt vad läktarkultur heter i Sverige.
Det hade med andra ord riskerat den allsvenska existensen. I England har det blivit sämre stämning, men den är fortfarande OK. Hade samma tilltag skett i Sverige hade varenda arena i Sverige varit stendöd. Och då hade det inte längre varit någon upplevelse att gå på fotboll.
Med andra ord det gäller att hitta en balansgång. Bort med våldet, men behåll och helt förbättra stämningen. Lösningen? Det har jag ingen. Har någon?
blå ändå | 2009-11-09 23:51
man måste vara blind, döv och allmänt förvirrad om man inte fattar allvaret som råder nu i Stockholm.
Jävla hyckleri! Krossa SvFF! | 2009-11-09 23:44
Är slagsmål tillåtna i hockey? Om inte så varför dör inte hockeyn varje gång spelarna slår varann på käften, dvs praktiskt taget i varje match. Och varför blir det inte skandal när det slåss på läktarna och kasts in grejer på plan under hockeymatcherna, dvs praktiskt taget varje match. Men i fotboll, då är det minsann annorlunda! Frågan är bara varför???
rt | 2009-11-09 23:43
Lysande Magnus!
Man måste vara blind, döv och allmänt förvirrad om man inte fattar allvaret som råder nu i allsvenskan.
blå ändå | 2009-11-09 23:42
Inget Stockholmsproblem...? Om nu himmelriket kan skriva artiklar om domarstatistik så att konspiration 58 nästan känns välgrundat så kan man väl bemöda sig att visa vilka lag som ligger bakom säg topp 10 incidenterna 2009. Säker gissning - 90% Stockholmslag. Sorry dumt att gissa, har någon fakta?
Exil-Lasse | 2009-11-09 22:57
RE: Munken
Misstänkte/fruktade lite att förklaringen låg nära det du skriver... Sen tycks jag vara ganska ensam om att det var några konstiga situationer i själva matchen igår. Tauer offside vid 1-0? Frispark till AFF i förspelet till 2-0? (där Mattias Jonsson väldigt bryskt vräker omkull sin motståndare vid hörnflaggan, vilket banar väg åt inlägget som leder till mål) Inte ens frispark då Haginge begår rena överfallet på en AFF-spelare? Visst Djurgården vann rättvist, men fick de inte härja lite väl friskt med Assyriska...?! På tal om att Stockholmslag och deras derbyn säljer mer...
bajenista | 2009-11-09 22:48
Birro var bättre när han inte sökte uppmärksamhet hela tiden, birro är en tönt!
Munken | 2009-11-09 22:21
Re: Exil-Lasse
Det säljer mer med Stockholmslagen och Stockholmsderbyn sett till hela landet än sett till kanske MFF-HeIF eller IFK-GAIS.
Så e det bara. Därför får vi mer skit när samma saker händer nere i Skåne eller Gbg under deras derbyn.
Allt handlar om pengar och att sälja lösnummer och få fler klickningar på tidningarnas hemsidor. Det är den enda förklaringen. Tragiskt nog så är det så.
gnagarn | 2009-11-09 21:20
hmm vilken annan sport slåss supportrar i? hmm läs ISHOCKEY kanske? PAJAS!
Förväntade mig en bra kontring på vad Birro sa, men fan ställer mig nu fan hellre på birros sida än den här sjuka artikeln/inlägget.
Exil-Lasse | 2009-11-09 20:10
Bra att du tar upp hur Birro vill försvara oss, Magnus! Givetvis fullständigt oacceptabelt, det som hände på Stockholms Stadion igår! Hoppas den/de som utdelade slagen hittas och bötfälls! Men dessa planrusningar.... När dessa händer i ex Malmö (härliga minnen från 2004... :-) även om jag njöt ståendes kvar på läktaren...), Borås, Mjällby, Åtvidaberg, Kalmar eller nån annanstans än Stockholm, ses de som ohämmade hyllningar, endast positiva... Men då lag från Stockholm är inblandade ses de som hotfulla - varför?! Är supportrar i Stockholm mer våldsamma? Är det det att de är fler som skrämmer? Missar media att rapportera objektivt? Har inga svar.... bara en massa funderingar....
Sven Liljegren | 2009-11-09 19:51
Varje utbrott i stil med det som händer från och till av olika dimension är varje individs ansvar.
Jag vill inte som supporter att min klubb skall starffas för vad enskilda personeer tar sig för.
Markus Birro bryr jag mig inte om.
Att svenska fans orkar bry sig om en enskild debattör, Birro, utgjuter sig. Ointressant!
Magnus, jag beundrar dig för att du fick ihop ett så långt inlägg om detta!
Drängar av alla slag behöver inte denna uppmärksamhet!
Att Mats Olsson vill ställa in AS är ju bara tramsigt.
Sänd allt på tv så slipper vi problemet med publik!:-)
ÖSK:are | 2009-11-09 19:19
Kanonartikel, som vanligt, är jag böjd att säga Magnus.
Tinto | 2009-11-09 19:08
Örgryte ultras,
Om det inte är på plats med en tillrättavisande text idag efter gårdagens tragiska uppvisning av huliganism, när är det då på plats? Det är dags att se bortom passionen, det blir bara en innehållslös kliché när något sånt här händer. Det är dags att välja sida, hur hyvens man själv än är när man är på match.
Orch | 2009-11-09 18:53
jag kan inte hålla med mer, Jag börjar undra mer och mer över Birros uttalnden och vad han frörsöker åstadkomma med dem, bra artikel.
Nina | 2009-11-09 18:42
Mycket bra text Magnus, jag håller med dig till punkt och pricka.
" Jag som supporter behöver inte, vill inte försvaras av Marcus Birro idag. "
Fast inte bara idag. Ingen dag är den rätta att bli en av de "alla" som den som generaliserar påstår sig veta saker om.
Vad tjänar det till att leva i förnekelse?
Jacob | 2009-11-09 18:39
Varför skrev jag sitationstecken? Citationstecken ska det vara.. suck! :)
Jacob | 2009-11-09 18:39
blir det inte fel att sätta supporter inom situationstecken för dessa herrar? Dom är ju det, dock så stödjer dom ju inte laget på, enligt oss andra, lämpliga sätt. Tycker också det är skit men i de flesta fall så stöttar dom laget med sång och manar oftast på väldigt bra. Så nog är dom supportrar alltid.
Örgryte Ultras | 2009-11-09 18:38
Hur kan du ens jämföra teater med en passions-idrott som fotboll? Självklart finns det huliganer i Sverige, där har Birro fel. Samtidigt lyckas du pricka in en hel del idiotiska grejer i din "tillrättavisningstext" och därför gör du bort dig mer än vad Birro ursprungligen gjorde. Grattis!
San | 2009-11-09 18:37
Marcus Birro kan nog vara en av de sista manniskorna man vill forsvaras av.
jonny bollkalle | 2009-11-09 18:37
Kan inte annat än hålla med dig Magnus, medans den där biran birro han har nog rätt många "holl" i huet!