Besökare: 32280 | Inloggade: 816 | Antal medlemmar: 117057
    Medlem

    Kom ihåg mig
    VLH-bloggen AIK och Djurgården i gemensam bojkott

    VLH-bloggen: AIK och Djurgården i gemensam bojkott

    Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    DELA MED DIG
    Dela med twitter Dela med facebook Dela med pusha Skriv ut    Hjälp?

    MER LÄSNING
    Läs mer om Växjö
    Diskutera
    Spelschema för Växjö

    Det kommande Stockholmsderbyt mellan AIK – Djurgården kan komma att spelas inför tomma klacksektioner. Tidigare i veckan så gick Järnkaminerna ut med att bojkotta derbyt eftersom det inte är tryggt nog att gå på ett derby nuförtiden. Nu går AIK samma väg och uppmanar folk till att stanna hemma för att visa sitt missnöje.
     
    För oss som kanske inte är så insatta så känns det här som en helt fel väg att gå. Men när två stora rivaler från Stockholm går ut gemensamt och bojkottar ett derby så känns det som att vi är på väg någonstans. Varför skulle två lag som inte tål varandra bojkotta ett derby om inget konstigt har skett? Det är dags för de ansvariga att vakna.
     
     Jag har sett klipp och videos där folk blir slagna med felvända batonger, folk som ligger på marken mottar slag, folk får slag i bakhuvudet. Nu får det väl ändå vara nog? Nu är det dags att rikta kritik mot dem som kritik bör få. Black Army har gått ut i Aftonbladet och sagt att poliserna använder våldsmonopol.

    Det märks klart och tydligt att poliserna har fått en helt ny inställning på läktarna. Jag tror inte på det här att man ska skrämma upp folk med våld, det kommer bara sluta i ren katastrof i slutändan. Man får ingen respekt av några supportrar alls om man står i mitten av en klack. Helt seriöst? – Hur ska du skapa en bra atmosfär med en plit jämte dig? – Det var dömt för att misslyckas. Man provocerade fram ett bråk i min mening och matchen fick avbrytas i 30 minuter helt i onödan.

    Men jag tycker inte att media framhäver det som borde framhävas här. Var är rubrikerna om alla supportrar som lugnade ned allt trots att man blev attackerade av poliserna? Var är hyllningarna till Järnkaminerna och Black Army som höll sig lugna och våldet som aldrig eskalerade på läktarna? Varför berömmer man inte att folk höll sig lugna och att matchen kunde spelas trots skandalen som hände på läktarna? Jag tror inte att det har kommit in 700 JO anmälningar i onödan, jag hoppas de leder någon vart.

    Det är dags att berömma AIK och Djurgården en gång för alla, man går ut i en gemensam bojkott för att i det längre loppet visa att man inte accepterar detta. I det korta loppet så är det tre otroligt viktiga poäng som står på spel för båda klubbarnas existens, men jag tycker man gör rätt i som prioriterar säkerheten för sina respektive supportrar.
     
    Inte nog med skandalen som hände i derbyt, det är dessutom klubbarna som debiteras för kostnaden av dessa säkerhetsåtgärder. Det är inte klubbarnas ansvar när ska vi börja förstå det? – Det som händer i en byggnad när det är närmre 15 000 åskådare är inte ett problem som klubbarna kan åtgärda, det är ett samhällsproblem och desto fortare man inser det, ju fortare kommer man hitta en lösning tror jag. Debitera polisen för det senaste derbyt med en fet räkning, det är i varje fall en början..

    Har aldrig personligen haft sympatier för något av lagen ovanför, men ni har mitt stöd i detta och jag vet att det kommer att leda till något bra. Det är dags och visa att det som hände inte är okej.


    Direktlänk till bloggen:
    http://www.svenskafans.com/blogg/347.aspx


    60 KOMMENTARER      6383 VISNINGAR
    AMIL AVDICEVIC
    2012-02-09 15:58:00

    ANNONS:
    Artikelkommentarer

    CROSS Artikelkommentarsfunktionen stängd

    johanna lilla froken :
    Fuck Aina!
    2 Tumme upp 2012-02-11 04:51:58

    Livet på landet:
    Hoppas att polisen lär sig något om att inte dras med i något slags masspsykos i fortsättningen. När jag läser om hur polisen uppträtt verkar de skrämt upp sig själva innan matchen och så tappade de besinningen kollektivt inne i arenan pga hjärnspöken.

    Vi har sett poliser agera på liknande vis utanför storstäderna och även vi blir ibland uthängda i media som värsta galningarna för sådant som inte ens hänt.

    Vad gäller media så finns som tur alternativa kanaler för opinion och de "etablerade" kvällsdrakarna är ändå snart historia.

    Polisen rekommenderar jag utbildning i psykologi så de förstår sina reaktioner innan de skapar ett sportens Son My


    Länktips: http://sv.wikipedia.org/wiki/Masspsykos
    Tumme upp 2012-02-10 20:01:52

    Greg:
    Någon måste rikta hård kritik mot han som sa "bojkotta hockey för polisen har våldsmonopol."

    Polisen ska ha våldsmonopol. Alla som har någon form av vett i kroppen anser att staten ska ha våldsmonopol. Annars har vi inget fungerande samhälle och de personer som säger att staten inte ska ha våldsmonopol är rimligen grovt anti Sverige och antagligen även våldsbenägna. Tycker man inte att staten ska ha våldsmonopol så är man troligtvis också extremist och stöder inte den moderna statens exklusiva rätt att använda våld där det behövs. Det sista svensk supporterkultur behöver är att sådana personer utalar sig.

    I övrigt håller jag med om att polisen inte ska använda våld om det inte behövs. Men med tanke på att det finns extremister och andra våldsidkare som gör att det finns ett behov från polisens sida att använda tvång så måste våld ibland accepteras. Hoppas att vi kan få en debatt som ser båda sidor av samma mynt.

    Tumme upp 2012-02-10 19:41:05

    Martin Göteborg:
    Riktigt bra skrivet Amil. Jag liksom du har inga känslor för något av Stockholmslagen men nu handlar det inte om lagkänslor utan hur polisen behandlar helt oskyldiga människor. Det kunde lika gärna ha vart någon av oss! Det är rent utsagt vidrigt hur polisen går till väga och man undrar om dom har tittar för mycket på filmer från Syrien och Egypten. Att vara fotboll och hockeysupporter i Sverige är som att vara oppositionell i en diktatur!
    1 Tumme upp 2012-02-10 16:05:51

    Robin:
    Mycket bra krönika. Dessutom skönt, och framförallt viktigt, att fler än stockholmslagens supportrar sätter ner foten. Jag håller dessutom med Inga Vapen här nedanför och undrar samtidigt om signaturen Eje är här enbart för att provocera, för inte är det väl möjligt att vara såpass verklighetsfrånvänd, naiv och oinsatt nu när bevisen för polisens agerande finns svart på vitt!? Jävla troll.
    1 Tumme upp 2012-02-10 15:41:18

    Johan:
    otroligt bra skrivet! ACAB!

    AIK

    Tumme upp 2012-02-10 15:29:26

    Inga Vapen:
    Ska vi ha anabolapoliser bland våra ungdommar på idrottsarrangemang, och som dessutom är kraftigt påtända på efedrin, då tycker vi att klubbarna SKA kräva av polisen att dom står där utan sina tjänstevapen!
    Så länge som polisen inte har kontroll över läget, så får dom lämna sina vapen på polisstationen!
    Vi tycker att bojkotten skall fortsätta tills det blir ett vapenfritt idrottsarrangemang!
    Det är en livsfara för allmänheten med en sådan tugnt beväpnad styrka bland halvfulla/glada ungdommar!
    Vägrar polisen, då måste klubbarna vägra att betala, inget mer med det!
    Blir det ingen lösning, så kan de stora Sthlmslagen byta till den finska eller danska hockey/fotbollsligan!
    Ska klubbarna betala för polisövervakning måste dom våga ställa vissa krav som t e x obligatoriska urinprover på beväpnad polis!!!!!!!!!

    2 Tumme upp 2012-02-10 15:26:11

    Mike Blueberry (DIF):
    APPLÅDER! Mycket bra skrivet!
    2 Tumme upp 2012-02-10 15:22:25

    entranced:
    Eje/
    "Mitt motto har alltid varit den som sköter sig har aldrig något att frukta,"

    Haha. En typisk Aftonbladet-kommentar. Undrar om dom som fick smaka batong i bakhuvud och nacke håller med dig, trots att dom stod rättvända och höll käften.

    Har gått på AIK-matcher sedan mitten av -80 och det här var det värsta jag varit med om i rena övergrepp på och runt en idrottsarena. Sen att polisen stod för det är så jävla beklagligt.

    2 Tumme upp 2012-02-10 15:22:01

    Robin Fredriksson:
    Enormt bra skrivet.

    När jag såg rubriken trodde jag direkt att det skulle vara något typiskt stockholmshat och att det bara är huliganer som startat allt och poliser som försvarar sig.

    Hyll !

    1 Tumme upp 2012-02-10 14:54:35

    LHC-supporter:
    Jag tror att vi är många utanför Stockholm som stöttar Järnkaminerna och Black Army i den här frågan. Dels på grund av bilderna vi sett från det senaste Stockholmsderbyt, men även från egna erfarenheter som supportrar på hemma- och bortamatcher. Det människoförakt som ibland visas supportrar är skrämmande. Vi har precis samma medborgerliga rättigheter som alla andra! Att sedan polisen har mage att ta betalt för sina "insatser" är skrämmande i sig...
    Tumme upp 2012-02-10 13:48:39

    PutteA:
    Som vanligt bra skrivet Amil. Det är alltid svårt för oss "bönder" ;) att sätta oss in i och förstå det som händer på Sthlms-derbyna. Första reaktionen när man nås av infon att matchen i Globen är avbruten är ju, -förbannade huliganer. Därför var det denna gång fantastiskt bra att det filmades en del på plats och att detta har kommit ut för allmän kännedom.

    Och bra att Amil visar att även vi "bönder" denna gång insett fakta.

    2 Tumme upp 2012-02-10 13:08:24

    Eje:
    Allvarligt talat!?? Fattar inte hur man kan hylla en sån tramsig aktion. Mitt motto har alltid varit den som sköter sig har aldrig något att frukta, och det funkar alldeles utmärkt.Polisen ska respekteras punkt jävla slut..inga svordomar inget trams. Säger en polis åt en vad man ska göra så gör man det....Nä bort med packet, så hederligt folk kan njuta av sporten igen!
    2 Tumme upp 2012-02-10 12:54:11

    SuperSven:
    Det är dumstolthet och kraftig övereaktion från JK sida, som vanligt de senaste åren.
    Det som gör det ännu mera intressant är att vissa tror klacksektionernas inspärrningsområden kommer falla bort, inte en chans då det fortfarande finns supporters som tänker heja på sitt lag ståendes. Så ja i stort sett kommer där vara tomma insprärningsområden som DJURGÅRDEN EJ kommer kunna få valuta för i form av sittandes biljettintäckter.

    /I rest my case

    2 Tumme upp 2012-02-10 12:23:07

    SuperSven:
    Fin logik där "Smurf", verkligen - bättre för Djurgårdens ekonomi att derbyt spelas med mindre publik när det är Djurgården som är värd.
    Rätt ska va rätt, inga utsvävningar grabben om något annat, sakfrågan ang min poäng, Polisen har vunnit över er, fatta.
    Djurgården i kvalserien och inga supporters har de som ställer upp i en av säsongens absolut viktigaste matcher, smarta 08:or.

    Polisen - apa : 19 - 0

    2 Tumme upp 2012-02-10 11:39:22

    Smurf:
    SuperSven

    Båda klubbarna riskerar att tappa intäkter men djurgården får i alla fall fördelen med fulla sittplatssektioner. Så är det några som tappar på en bojkott så är det ju AIK. Eftersom gnagare väldigt ogärna sätter sig på sittplats då biljettintäkten tillfaller djurgården. Dessutom riskerar AIK Alliansen mer med tanke på att tidigare manifestationer som överenskommits har brutits från jk. Tex senaste derbyt när klackarna skulle lämna i andra perioden i protest. Efter en stund kommer jk tillbaks medan stora delar av AA gått hem. Lättlurade kanske men det gör ju att det blir svårt att lita på att jk verkligen bojkottar den här gången.

    Men nu var det inte det som artikeln handlade om. Mycket bra att "vår" problematik uppmärksammas av utomstående och att det finns andra som faktiskt ser problemet för vad det är. Visst finns det en bakgrund i att bägge lagen har en del stökiga supportrar men det berättigar inte misshandel av varken ev tidigare skyldiga elller oskyldiga i en situation när ingen inte gjort något, annat än att vistas i trappor eller gångar. PÅ VÄG IN TILL MATCHEN. Om de har några tidigare skyldiga så ska de straffas i en domstol inte pucklas på av poliser som tappat kunskapen om mänskliga rättigheter.

    Tack en en gång.

    1 Tumme upp 2012-02-10 10:56:19

    SuperSven:
    OCH poliser KOMMER där vara i vilket fall, även fast ni gråter från TV-soffan eller pillar naveludd inne på pojkrummet.
    2 Tumme upp 2012-02-10 10:19:40

    SuperSven:
    PutteDif / Tvivlar skarpt på att DIF inte skulle förlora massor ekonomiskt - ni förlorar stora intäckter på uteblivna AIKare i vilket fall och det var ju ni som drog i gång den har bojkotten så ni har egentligen bara er själva att skylla.
    Polisen - Djurgården: 2 - 0

    2 Tumme upp 2012-02-10 10:17:29

    eddemannen:
    Mycket bra skrivet Amil!!
    Tumme upp 2012-02-10 09:46:59

    Martin:
    Skönt att se någon utanför länsgränsen som inte bara tror på kvällstidningarnas skriverier!

    Tack för en bra krönika!

    Tumme upp 2012-02-10 09:05:36

    Seb:
    Mycket bra skrivet Amil!
    Tumme upp 2012-02-09 23:00:22

    JKA:
    Jag hoppas på Ölvecky nästa säsong i alla fall. Vi behöver lätt några stjärnor till som Charron som dog för 1 år sen och Hurtubise med imponerande 75p 09/10 med som Asplöven med den mediokra 5:e platsen i kvalserien upp för två år sen och Asplöven ifjol.

    Charron ja stjärnan i laget mellan 1994-96. Då hette vi Holje Hockey. Idag eller då nästa säsong vill jag heta OIK som under 00-06 med även då svarta dräkter som 1990-2012 fast med OIK emblet i mitten av tröjan + då röd, blå och vit färg.

    Tumme upp 2012-02-09 22:50:49

    JKA:
    Skulle vilja se Ölvecky och Przepiorka amerikanen som öste in poäng ifjol och spelade i kvalserien till H-Allsvenskan med Asplöven...idag i Steelers i Blekinge där han senaste tiden efter en målglad historia i 1F serien med 27 mål och 41p i överlag att Lakers och Steelers byter spelare mellan amerikanen som kostar en kvarts miljon och slovaken Ölvecky så lägger vi till 250-300Tusen och han blir vår nya stjärna. Przepiorka skulle inte gjort bort sig i Elitserien. Kan spela i fjärdeline och slovaken mellan Adam Peter och Daniel Pettersson. Visst, slovakiska Fw kan spela center med ja visst....i andraline i vårat lag söder om Växjö. Ca 15 mil neråt.

    Blekinges stolthet i ishockey. khk, krif och mörrum är endast placeringen 2-4. khk imponerar för andra året irad men, men, vi spelade i kvalserien upp 09/10 och 1997/98 men då gick Mörrum upp i H-Allsvenskan. Kanske Steelers i år eller så får vi vänta till 12/13.

    Tumme upp 2012-02-09 22:49:31

    baca:
    A.C.A.B!!!
    1 Tumme upp 2012-02-09 22:02:19

    Fåret:
    ACAB !!!!
    2 Tumme upp 2012-02-09 22:00:18

    Xonitex / rödblå_hjältar:
    Oj vad många supporters i Stockholm som tror att vi utanför inte sätter sig in i problemen. Lite överraskande, inget illa menat alltså. Själv följer jag varenda 08-hockey- och fotboll minutiöst, exempelvis. De ämnen som debatteras inom supporterkulturen rör faktiskt på ett eller annat sätt även supporterkulturen för Sverige i allmänhet.

    Bra skrivet Amil!

    2 Tumme upp 2012-02-09 21:03:45

    Qaz:
    Ps. Tack Amil för att du skriver om detta, otroligt viktigt att det inte bara tystas ned eller göms bakom en nedflyttningsstrid och glöms bort.
    Tumme upp 2012-02-09 20:57:55

    TRCC:
    Det som jag tycker är lite beklämande i hela den här diskutionen är att det blivit lungnare och lungnare för de derby som varit, men den polisiära närvaron har ökat. Våld får användas i proption till det som krävs. Det man ser på filmerna är att folk går och pratar i mobilen och blir puttade som boskap. Ergo om du pratar i telefonen på en match from i år kan alltså polisen nytja våld mot dig.

    Bra skriven text. Hyll för den!


    Länktips: 11433.net
    3 Tumme upp 2012-02-09 20:57:09

    Qaz:
    För er som inte förstår skillnaden på om polisen eller huliganer använder våld, att gå på hockey gör inte att man har ett ansvar för alla andra som väljer att göra det. Jag som privatperson kan inte ta ansvar för att andra personer väljer att bruka våld eller begå illegala handlingar. Att en supportergrupp ska behöva ta avstånd från våld är lika illa som om man skulle peka ut en invandrargrupp eller religion som skulle behöva göra det, att alla billister ska be om ursäkt för rattfyllon, eller att alla krogbesökare aktivt ska ta avstånd från våld på stan, eller alla män för att vissa slår sina fruar, alla föräldrar för att vissa slår sina barn..

    Att polisen missbrukar sina befogenheter och sitt våldsmonopol är enormt allvarligt och ett direkt hot mot våra demokratiska värderingar. Att man dessutom kan göra det trots att det spelas in direkta övergrepp utan att detta ifrågasätts i media visar vilken bild man målat upp av vanliga supportrar.

    Personligen tar jag avstånd från allt våld, oavsett var det sker.

    Jag hoppas att Djurgården precis som AIK kan ställa sig bakom sina fans och förklara att det som skett inte är acceptabelt, att man förväntar sig att polisen utreder detta och de som begått det uppenbara övervåldet, samt att polisen garanterar att man själva kommer att följa sina egna regler (övertejpade id-nr, vända batonger, hot om åtgärder för att slippa ta en diskussion osv). Tills dess stannar jag hemma från hockeyn..

    5 Tumme upp 2012-02-09 20:54:00

    Ludvig:
    Instämmer i hyllningskören, mycket bra skrivet. Kul att någon utanför Stockholm tagit sig tid att sätta sig in i problemet. Vi fredliga supportrar för Stockholmsklubbarna tvingas ta så fruktansvärt mycket skit från oinsatta tyckare från övriga Sverige.
    5 Tumme upp 2012-02-09 20:36:21

    Oscar:
    Tack!
    1 Tumme upp 2012-02-09 20:21:52

    blgegnagare:
    Riktigt bra skrivet Amil. Respekt. Här handlade det verkligen inte om huliganer som jag i övrigt ogillar väldigt skarpt. Nu va det polisen som ställde till det. Dom ansvariga för polisens idiotiska taktik borde straffas, vilket jag hoppas alla JO anmälningar leder till. Man är rädd för en elak polis, dom är verkligen inte att leka med, riktiga grisar, han är värre än en huligan!
    2 Tumme upp 2012-02-09 20:08:17

    AIK-are i Malmö:
    Tack för att Du upp detta.
    Härligt att sanningen om Polisens inställning och provocerande sprider sig.

    Det är inte vanliga supportrar som vill slåss- däremot många gr vill Polisen slåss.

    2 Tumme upp 2012-02-09 19:55:44

    Södrastå Bikarn:
    Förbannat bra skrivet!
    Tumme upp 2012-02-09 19:39:00

    P':
    Bra skrivet!
    Tumme upp 2012-02-09 19:23:36

    AerIK:
    Bra text.
    Tumme upp 2012-02-09 18:49:48

    JW:
    Amil for president!

    Grymt bra skrivet!

    Tumme upp 2012-02-09 18:43:42

    Robban:

    Klockrent skrivet! Allt rätt.

    Tumme upp 2012-02-09 18:40:33

    Alexander:
    Bra gjort, Amil!

    Länktips: AIK.se
    1 Tumme upp 2012-02-09 18:31:58

    Kim:
    SJUKT BRA SKRIVET!
    1 Tumme upp 2012-02-09 18:23:35

    Zappa:
    Patrik
    Jämföra och jämföra...jag tycker att de tydligare kunde gått ut och bojkottat våldet i deras egen supporterkultur. Sen att polisen agerar som de gör finns det ju inget försvar för, så klart.

    Nisse
    Jag tjafsar inte, jag dryftar åsikter...eller har du monopol på det? Du kan väl diskutera vuxet utan att hosta ur dig att jag har nollkoll bara för jag inte har exakt samma åsikt som dig.

    Tumme upp 2012-02-09 18:13:10

    PutteDIF:
    Från en TV4-journalist som var på derbyt:
    Jarelind @Jarelind
    Står just nu i Globen och lyssnar på polisers interna prat. Skrämmande.

    Jarelind @Jarelind
    @blisk Det är extremt grabbig jargong och internt hetsande. De är laddade.

    Jarelind @Jarelind
    Nästa tweet är nr 10.000, tänker inte ägna den åt testosteroniserade män som inte låter mig gå på toa. Börjar bli akut snart. Sluta bråka.

    Jarelind @Jarelind
    Globen har blivit en mellanstadieskola. Man får bara gå på toa en i taget och måste fråga om lov först. Snart är det 10-rast.

    Jarelind @Jarelind
    Konverserat en representant för ordningsmakten. Det de gjorde före match var att "garantera säkerheten för vanligt folk". Okej. Låter bra.

    Jarelind @Jarelind
    "Jag åkte på en sån jävla tjuvsmäll, jag ska fan nita den jäveln om jag ser han igen". Rutig keps eller gul reflexväst? Spelar det nån roll?

    Jarelind @Jarelind
    Och där knackade narkotikapolisen Fredrik mig på axeln o undrade vad jag tagit för något o när. Trevlig kille. Tyckte jag skulle hänga med.

    Jarelind @Jarelind
    Jag hängde inte med. Nån jävla måtta får det vara. Fattar att "vanligt folk" (jösses) slutar gå på idrott.

    Jarelind @Jarelind
    Fredrik lät mig fortsätta hemåt med ursäkten att han jobbar med ungdomar. Jag är ju 30+. Det står på mitt id-kort.

    Jarelind @Jarelind
    Att mitt id-kort ligger bredvid mitt TV4-kort i kortfodralet hade säkert INGET att göra med någonting i sammanhanget. Artig kille, det där.



    Länktips: https://twitter.com/#!/Jarelind
    8 Tumme upp 2012-02-09 17:58:03

    Tobbe:
    Bra skrivet, klackarna ska vara tomma!
    Tumme upp 2012-02-09 17:39:26

    Patrik:
    Zappa:

    Du kan inte jämföra med bråkiga fans och bråkiga poliser. Jag kan inte komma att bestämma vad varje enskild individ gör eller beter sig. Jag kan bara hoppas att Polisen i det fallet lyckas plocka den som bör plockas.

    Det jag däremot kan kräva är att polisen ska göra sitt arbete. Polisen ska ses som en trygghet och skydd emot alla dessa "våldsmakare". Men när 90% av klacken, dvs en jävla massa vanliga fans blir nästintill rädda och inte känner någon som helst tillit för polisen. Då är det ju något som gått snett.

    Om man som tjänsteman vill leka uppviglare för att tvinga dessa kategori c supportrar att göra ett snedsteg så tycker i varje fall jag att man är ute på jävligt hal is. Om man dessutom inte visar någon som helst respekt mot vanliga medmänniskor utan kastar dom hej vilt bara man pratar i telefon eller vill gå på toaletten. Då är man fan nästintill psykopat.

    Om man döljer sina tjänstenummer med klistermärken för att få agera våldsamt utan att någon kan peka ut vem det var. Ja, då är man nästintill psykopat också.

    Nej fan, åt helvete med alla polisjävlar som var där senast. Antingen skickar ni dit riktiga poliser som kan föra dialoger och vara vänliga mot oskyldiga medborgare eller så skickar ni fan inte dit några alls.

    7 Tumme upp 2012-02-09 17:26:28

    PutteDIF:
    Supersven, så mycket publikintäkter är det inte för DIF, eftersom större delen av klacken består utav säsongskort. Förmodligen går det på ett ut då polisnotan också minskar.

    Dessutom, en lyckad bojkott skulle förmodligen förbättra stämningen på resterande matcher på Hovet.

    2 Tumme upp 2012-02-09 17:22:45

    soundboy:
    Bra surr, kul att en "bonde" har perspektiv. Våld på matcherna är inte acceptabelt, allra minst när det är de som ska uppehålla ordningen som står för det.
    2 Tumme upp 2012-02-09 17:22:04

    Marcus:
    Riktigt skönt att se att någon som har distans till terrorangreppen av polisen ändå också inser problematiken i dessa. Tack för en mycket bra krönika Amil!
    3 Tumme upp 2012-02-09 17:03:38

    Xonitex:
    Jag har med sett bilderna utav poliserna hanterande av derbyna och jag tycker det är ett förkastligt beteende: tar avstånd från hur de agerar på alla sätt och vis och tycker det är helrätt av JK och Black Army att agera i denna frågan. Liknande behandling från polisens sida sker med stor sannolikhet inte bara på derbyna i Stockholm i synnerhet. Jag har varit med om liknande saker i mitt civila liv, där jag som vanlig människa har fått känna på liknande saker, trots att jag inte gjort ett smack.

    Det är därför skönt att se hur de bägge supporterklackarna nu tar avstånd från det här genom bojkott. Hade någon annan supporterförening gjort detsamma så hade inte samma uppståndelse skett och på sätt har dessa föreningar inflytande och makt vad gäller supporterkulturen - inte bara i Stockholm utan även i övriga Sverige.

    Men jag stör mig på en sak: Jag har en väldigt stark känsla av att vi supporters kastar skit på myndigheter, organisationer och annat utan att rannsaka våra egna beteende själva. De personer som avisades från matcherna i Globen var många gånger helt vanliga och oskyldiga människor. Men kring derbyn är det INTE lugnt i allmänhet, eller är det så? Beror på vad man definierar lugnhet kring dessa matcherna. Även den "vanlige" kan gå runt och vara full och skrika, vilket av polisen ses som ett hotfullt beteende tror jag. Men det är kultur, vilket anses vara hotfull stämning.

    Ska man då inte få skrika ramsor på gatorna innan match/på puben? Jo självklart ska man få det - det är så det fungerar, vilket oinsatta personer i ishockeyns och fotbollsvärld inte riktigt förstår sig på.

    Men det har skapats en väldig bild utav denna stämning, som för oss vanliga supporters anses vara härlig, adrenalinfull och passionerad. Men jag tror inte "utomstående" förstår sig på detta riktigt.

    Tumme upp 2012-02-09 16:58:07

    Petter:
    är chockad över att du skrev de här så bra! tack!
    2 Tumme upp 2012-02-09 16:57:56

    Gnagarlunga:
    Fenomenalt att en "bonde" skippar 08-hat o inser frågans vikt. Tack för din krönika Amil.
    3 Tumme upp 2012-02-09 16:55:52

    Nisse:
    Zappa: Eftersom du uppenbarligen inte tycker att det räcker med att derbyna har varit lugna så kan du ju förklara för mig vad supporterklubbarna har gjort fel? Det kanske är bättre att du är tyst istället för att fortsätta tjafsa när det är så uppenbart att du har nollkoll.
    2 Tumme upp 2012-02-09 16:47:16

    Stulle:
    Glömde förövrigt att ge beröm till skribenten, mycket bra skrivet!
    5 Tumme upp 2012-02-09 16:32:23

    Stulle:
    Zappa, som Nisse skriver så har det varit lugnt på samtliga derbyn efter kaosderbyt. Folk har väl tittat sig själva i spegeln och tagit sig i kragen samtidigt som vallarna runt klacken togs fram. Supporterklubbarna kan påverka våld inom sin egen grupp, polisens våld kan dom desvärre inte påverka.
    2 Tumme upp 2012-02-09 16:31:16

    Zappa:
    Nisse
    Det jag noterat är att Black Army och Järnkaminerna nu ska bojkotta genom att inte komma på nästa derby. Synd att de inte gick ut lika kraftfullt efter förra årets katastrofderby...

    Tumme upp 2012-02-09 16:26:28

    SuperSven:
    Det är Djurgården som förlorar absolut mest på detta - sämst tabelläge och sist men inte minst det ÄR Djurgårdens hemmamatch - inte liiiiite publikintäkter dom förlorar på att leka stolta från vardagsrummet. Polisen har ju således redan vunnit.
    Tumme upp 2012-02-09 16:22:56

    Malul:
    Zappa,förhoppningsvis leder detta till ett bättre samförstånd klubbarna emellan framöver och ett steg i rätt riktning.
    Bra skrivet Amil!

    Tumme upp 2012-02-09 16:16:24

    Nisse:
    Zappa: Du kanske inte har noterat det, men samtliga derbyn som spelades mellan det bråkiga förra året ch det senaste har varit lugna. Det kanske är så att fansen faktiskt har sopat framför egen dörr och att polisens agerande då framstår som ännu mer märkligt ?
    8 Tumme upp 2012-02-09 16:16:07

    AIK:
    det bästa jag någonsin har läst!
    2 Tumme upp 2012-02-09 16:09:00

    Zappa:
    En fråga alla bör ställa sig är: Varför bojkottade inte Black Army och Järnkaminerna derbyn när det var våld på läktarna tidigare, då fans slogs med varann? Tydligen var det ok. Det är skillnad på våld och våld verkar det som.

    Jag påstår inte att polisen gjort rätt, tvärtom, men om nu supporterklubbarna vill ta ett sånt tydligt avstånd mot våld, varför inte rensa framför egen dörr först?


    Tumme upp 2012-02-09 16:07:46

    Zappa:
    En fråga alla bör ställa sig är: Varför bojkottade inte Black Army och Järnkaminerna derbyn när det var våld på läktarna tidigare, då fans slogs med varann? Tydligen var det ok. Det är skillnad på våld och våld verkar det som.

    Jag påstår inte att polisen gjort rätt, tvärtom, men om nu supporterklubbarna vill ta ett sånt tydligt avstånd mot våld, varför inte rensa framför egen dörr först?


    7 Tumme upp 2012-02-09 16:07:45




    Tidigare blogginlägg

    VLH-bloggen: Kort summering, silly season, bortastå och kvalserien
    Växjö

    VLH-bloggen: AIK och Djurgården i gemensam bojkott
    Växjö

    VLH-bloggen: Vilket härligt nytt år!
    Växjö Vilken underbar start på året, en riktig Lakersstart! Vinst, vinst, vinst , hemma, borta, hemma, kan inte bli bättre! I´m in Heaven! Hur snygga mål får man göra då?

    VLH-bloggen: Växjö lånar in målvakt
    Växjö

    VLH-bloggen: Gilla oss på Facebook!
    Växjö

    VLH-bloggen: Utlottning av värdekod till S24-sändning
    Växjö

    VLH-bloggen: Lyckan är total
    Växjö Himmel o plättar vad bra! Efter en fantastisk kväll i Scandinavium, där vi visserligen förlorade, men var långt ifrån utspelade, inte ett mål gjordes fem mot fem, så var det dags för Luleå.

    VLH-bloggen: Äntligen!
    Växjö

    VLH-bloggen: Mindre än en timme..
    Växjö

    VLH-bloggen: Se Växjös spelarporträtt
    Växjö

    VLH-bloggen: Extra allt
    Växjö När de stora herrarna åker till Finland kan man titta på de små herrarna.

    VLH-bloggen: Växjö vann mot finska Espoo Blues
    Växjö

    VLH-bloggen: Nya tröjan med reklamtryck
    Växjö

    VLH-bloggen: Vi tar chansen!
    Växjö

    VLH-bloggen: Stefan Edberg vill sponsra Växjö
    Växjö

    VLH-bloggen: Ge oss respekten vi förtjänar!
    Växjö

    VLH-bloggen: Almtuna ska få sota - Alsenfelt i kassen och Växjö slipper Hellberg
    Växjö

    VLH-bloggen: Wennerholm, en expert eller rubrikmakare?
    Växjö

    Karol Krizan debuterar ikväll
    Växjö

    VLH-Bloggen: Bengsberg påväg att bli utlånad
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    Topptrion kniper platserna!
    Växjö

    Lakers Lakejer kräver Tingsryd på 18 000 kr *Uppdaterad*
    Växjö

    Pinsamt – Pengarna tillbaka!
    Växjö

    Tim Heed återvänder till Växjö!
    Växjö

    Var är topplagen? - Underdogsen imponerar
    Växjö

    VLH-bloggen: Förlust mot ett starkt Sundsvall
    Växjö

    VLH-bloggen: VLH-bloggen: Och den nya backen är...
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Ny back till Växjö imorgon
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Transatlantiska trion bakom fyra av sex mål
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Kommer det en till bomb?
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Växjö vann cupen!
    Växjö Växjö Lakers vann Karl-Oskar cup för andra året irad, man körde över Karlskrona med 7-1 och Mörrum vann bronsmatchen mot Nybro Vikings med överraskande 4-2.

    VLH-bloggen: Karlskrona och Växjö till final!
    Växjö Karl-Oskar cup startade i Växjö idag. Den första matchen spelades mellan Karlskrona och Mörrum, den andra mellan Växjö och Nybro.

    VLH-bloggen: Bra jobbat Hockeyförbundet
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Björklöven nobbas av Hockeyförbundet
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Björklöven eller Sundsvall? - Givet val
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Miljonär i Tingsryd?
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Grattis Björklöven
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Växjö tar emot Tingsryds AIF i premiären
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Dustin Johner klar för Växjö
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Förstacenter till Växjö Lakers
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Växjö har värvat klart snart
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Örebro blir farliga
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Tråkigt..
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Löjligt Tingsryd
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: ''Vi kommer göra allt för att hjälpa Rögle''
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Kvalserien avgörs på målskillnad
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Inga biljetter för Växjösupportrar i matchen mot AIK
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Växjö berör hockeysverige - Transatlanterna
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Södertälje och Rögle får det inte lätt, håll ut Leksand och AIK
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Kvalserietankar, Leksand kan gå hela vägen
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Straffa dem som straffas bör - Gårdagens händelse på Hovet
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Positiva tankar – Räcker Leksand till? Nu börjar jakten
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Växjös första nyförvärv redan klart?
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Norrenas straff – Löjligt
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Spelerbudgeten i HA – ’’Misslyckande för MIF’’
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Almtuna är inte alls sövande
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Växjö tar emot AIK i första matchen
    Växjö Med en dag kvar tills "kvalserielottningen" startar så vet vi att Lakers ställs emot AIK i premiären av kvalserien, enligt Daniel Enestubbes blogg på Smålandsposten

    VLH-bloggen: Kvalserien lär bli en rysare
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Kvalserien 2010
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Thomas Andersson: Den bästa domaren
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Viktor Fasth är tillbaka
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: AIK särbehandlas igen *uppdaterad*
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Målkameror i kvalserien införs
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Matchdag och positiva besked om Lundbohm
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Fyrdomarsystem: bra eller dåligt?
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: jakten på kvalserien fortsätter
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Niclas Burström uttagen till landslaget
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Ny månad, nya möjligheter
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Oscar Alsenfelt förlänger
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Skellefteålånet kvar i Växjö säsongen ut
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Ingen Markusson ikväll
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: David Lundbohm troligen borta säsongen ut
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Kan man värva sig till framgång?
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: 11 av 24 möjliga poäng
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers i synnerhet och hockey i allmänhet.

    VLH-bloggen: Vilket lag vill inte ha Anton Hedman?
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers och hockey i synnerhet.

    VLH-bloggen: David Lundbohm på väg tillbaka
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers och hockey i synnerhet.

    VLH-bloggen: Joel Gistedt den bortglömda talangen
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers och hockey i synnerhet.

    VLH-bloggen: Poseidon presenterar VLH-bloggen
    Växjö Poseidon här på SvenskaFans bloggar om Lakers och hockey i synnerhet.

    ANNONS:

    Fler artiklar om Växjö

    Silly Season: Vampola ansluter
    Växjö Här serverar vi er rykten, nyförvärv och allt vad Silly Season innebär för Växjö Lakers del inför elitseriesäsongen 2012-13.
    2012-05-22 18:00:00

    Tjeckisk toppcenter till Växjö
    Växjö Idag blev den tjeckiske centern Petr Vampola äntligen officiellt klar för spel i Växjö Lakers inför den kommande säsongen. Kontraktet skrevs över en säsong, och därmed är Växjös forwardsbesättning komplett.
    2012-05-22 17:41:17

    Rosén klar för Växjö
    Växjö Roséngate har äntligen fått ett slut. Idag blev 24-åringen helt klar för spel i Växjö Lakers. Kontraktet är skrivet på fem år. Rosén hade egentligen kontrakt med AIK över nästa säsong men Växjö har i samråd med AIK löst ut Alvestasonen från sitt kontrakt.
    2012-05-21 15:52:21

    Följ oss på Twitter och Facebook
    Växjö Följ Växjö Lakers SvenskaFans-sida i de sociala medierna.
    2012-05-16 01:56:32

    Växjöredaktionen söker skribenter!
    Växjö Vill du ha möjligheten att nå ut till större delen av sport-Sverige? Är du otroligt intresserad av Växjö? Gillar du att skriva? Har du tid över på fritiden? Se hit!
    2012-05-16 01:09:30

    Ny målvakt klar
    Växjö Växjö värvar veteranen Fredrik Norrena inför den kommande säsongen.
    2012-05-13 11:57:26

    Noah Welch klar för Växjö
    Växjö Växjö Lakers gjort klart med sitt femte nyförvärv. Det handlar om den amerikanske backen Noach Welch, som närmast kommer från spel i HV71. Därmed har Växjö fullbordat sin backbesättning.
    2012-05-03 13:10:55

    Tim Heed tillbaka i Växjö
    Växjö 21-årige Tim Heed gör comeback i Växjö. Heed ansluter närmast från Malmö och kontraktet är skrivet över en säsong.
    2012-04-22 17:37:00

    Tungt tapp för Växjö - Heikkinen lämnar
    Växjö Man har länge hoppats på att Ilkka Heikkinen skulle förlänga sitt kontrakt med Växjö Lakers. Så blir inte fallet, finländaren ansluter istället till schweiziska Lugano.
    2012-04-18 17:33:00

    Officiellt: Berglund har skrivit på
    Växjö Igår placerade ryktena Färjestads back Kristofer Berglund i Växjö Lakers. Dagen efter, när Färjestad åkt ur SM-slutspelet presenterades 23-åringen som nyförvärv i Växjö. Kontraktet är skrivet på två år.
    2012-04-04 17:22:18

    Senaste nytt om Hockeyzon - Svensk Hockey

    ANNONS:

    DAGENS TV-MATCHER

    TV4 Sport 19:15, TV4 Sport visar Superettan Hammarby IF-Falkenbergs FF
    Canal+ Sport 2 02:30, Canal+ Sport 2 visar NBA - Eastern Conference Conference final
    Canal+ Sport 2 03:00, Canal+ Sport 2 visar NBA - Western Conference Oklahoma City Thunder - San Antonio Spurs