Medlem
Besökare: 35740 | Medlemmar: 117060

Kom ihåg mig

Krönika: Björk sätter alla domare i en knepig sits

Många är vi som reagerat på de sista händelserna i matchen mellan Brynäs-Luleå igår och med lite perspektiv på saken så vill jag ge min syn på händelsen.

DELA MED DIG
Dela med twitter Dela med facebook Dela med pusha Skriv ut    Hjälp?

MER LÄSNING
Diskutera
Spelschema för Brynäs

Det är två specifika händelser som rör upp känslorna mest från gårdagen. Dels är det utvisnignen på Jonathan Granström i slutminuten och dels är det Mattias Perssons avgörande mål i förlängningen. vid det här laget har väl alla fått klart för sig att målet är helt korrekt godkänd då ingen sparkrörelse har utförts. Faktum är att jag själv dömer hockey och var väl medveten om det så det var jag aldrig riktigt upprörd över.

Däremot är utvisningen på Granström väldigt tuff med tanke på hur liknande situationer alltid har bedömts. Egentligen har jag en viss förståelse för domare Tobias Björk att han tar utvisningen. För många gånger har jag själv dömt matcher där spelare låser fast pucken vid sargen bara för att få tiden att gå men jag har själv aldrig blåst utvisning eftersom jag inte finner något riktigt stöd för det i regelboken.

Under regel 554 - Delaying the game står att pucken hela tiden ska hållas i rörelse vilket jag, av att döma reprisbilderna, tycker att Granström gör. Det som också står är att man hela tiden ska föra pucken mot motståndarnas mål och det kan ju diskuteras huruvida Granström hade den avsikten. Som jag tolkar det så ska det dessutom först vara en varning och inte utvisning direkt.

Utvisnignen igår är att jämföra med att domarna skulle blåsa utvisning för att någon spelare, som befinner sig utanför sin försvarszon, passar eller åker tillbaka med pucken in i sin försvarszon visas ut två minuter. Ja, det finns faktiskt en sådan regel. Men ska det börjas blåsa utvisning för sådant så kommer det att bli många utvisningar. Det är där problemet kommer in.

När Björk blåser den där utvisningen sätter han alla andra domare i en knepig sits. I varje match, ja mer eller mindre i varje period, uppstår händelser liknande den igår. Det bästa vore om domarbasen (eller helst Björk själv men domarna får ju inte uttala sig i media) gick ut och sa att det var felaktigt dömt. Det skulle fortfarande kännas surt men det skulle göra att domare runt om i Sverige slapp en massa gnäll om utvisning i liknande situationer.

Ännu hellre ska det skrivas in ett refelförtydligande som ger Björk stöd för sitt beslut. Det vore det bästa. Så i dag är jag inte helt vän med domare Björk men i framtiden kanske det är han som ligger bakom en regel som minskar döda situationer kring sargerna. Det vore helt klart en seger för hockeyn och då känns två poäng i omgång 28 som ett billigt pris.




24 KOMMENTARER      2260 VISNINGAR
ROBIN LUNDIN
2011-12-06 12:54:50

ANNONS:
Artikelkommentarer

CROSS Artikelkommentarsfunktionen stängd

Alias the Jester:
Ny här på SF...ska ändå tycka till.

1. Målet är korrekt. Tillåt spark eller ta bort det helt.
2. Delaying the game är ett horribelt domslut. Visst, han kanske följer regelboken men då måste domare ta utvisning för varje sån här förseelse, match efter match efter match. Vilket de inte gjort eller kommer göra.

Syns tydligt hur bra och dåliga är att vara antingen vinnare eller förlorare bara genom att läsa inlägg här och på Luleåsidan. Tycker det är pinsam nivå från flera håll. Varför ens diskutera om ni inte kan diskutera i sak? Är ni ens mentalt vuxna är en befogad fråga...?

Och ja, jag är brynäsare, inte bättre än någon annan men jag har fan i mig hyfs nog att inte sänka mig till personangrepp.

1 Tumme upp 2011-12-07 12:21:22

Dalkarlen:
Jake, jag vet vilken situation du menar, och ja, där hade en utvisning absolut inte varit fel, era spelare blev ju dessutom vansinniga tillslut(förståligt), här stod lhf-spelarna bara och i princip tittade på(oförståligt).
Tumme upp 2011-12-07 12:18:14

Zeb Macahan:
Bubbel
Tyvärr så har du fel där, han styr/vinklar in den MEDVETET med skridskon vilket är helt tillåtet enligt dagens regler. Var ingen sparkrörelse samt att skridskon inte lämnade isen.

Regeln i sig kan man tycka vad man vill om men så ligger det till.

2 Tumme upp 2011-12-07 12:06:43

BubbelVe:
Jag är Skellefteå supporter så jag är inte part i målet (eller ja nästan eftersom det gynnade luleå) MEN min åsikt är att det INTE ska godkännas eftersom han styr in pucken med en MEDVETEN rörelse. Det enda på en hockeyspelare som får dirigera in en puck med medveten rörelse är klubban. Då spelar det ingen roll om det inte är en sparkrörelse eller lyfter inte skridskon eller något annat. Hur hade du dömt själv om han "släpat" armen efter sig på samma sätt och styrt in den? Det är INTE spark men en medveten rörelse med otillåten del av spelaren . Man får inte nicka in den ,men den får TA på huvudet och in. Man får inte brösta in pucken (men den får ta på bröstet och in ELLER HUR ?
1 Tumme upp 2011-12-07 10:52:25

Jake:
Ett bra exempel på en sån här förseelse är när Brynäs leder med 1-2 borta mot Skellefteå. Det uppstod bråk mellan lagen eftersom en spelare i Brynäs blockerar pucken enligt mig medvetet.

Har alla glömt den situationen?

Tumme upp 2011-12-07 10:44:04

Magnus:
Mycket bra krönika. Och det är på en bra nivå där huvudproblemen, Domarna och otydligt regelverk ska debatteras. Jag vill att regeln utnyttjas oftare då det är ett förbannat gissel som inbjuder till tacklingar i ryggen, slag o s v och framförallt är det inte spelfrämjande. Har sett det många gånger och ja även Luleå gör detta och jag tycker det är lika illa.

Jag hoppas verkligen att Björk sätter domarna i en svår sits, det vore bra om detta blev standard för domarna att döma ut för. Just det här regelbrottet är större hot än Luleås påstådda tråkighet;).


2 Tumme upp 2011-12-06 21:24:59

Urken:
Bra krönika måste jag säga.

Utvisningen var väl rätt hårt bedömd, det måste jag erkänna, fastän jag är ett Luleåfan och vi fått liknande utvisningar emot oss ett par gånger. Jag menar.. att man låser fast pucken händer jämt och ständigt, så att det blir utvisning på en sån grej just i den situationen var en riktig högoddsare.

Målet var, som du skrev, helt regelrätt. Däremot, hade du frågat mig innan förra årets kvartsfinal mot Djurgården, så hade jag sagt att det var spark.

Tumme upp 2011-12-06 20:41:47

Daddeh:
Allt är så hemskt tills ni gör ett liknande mål själv...redan ett tiotal liknande mål som godkänts. Vet inte om ni är okunniga eller enögda.
2 Tumme upp 2011-12-06 18:22:15

dfg:
Jag är inte insatt i regelboken men är det där målet regelrätt så är hockeyn ett stort jävla skämt och jag tappar en stor del av intresset för sporten. Det är ju ungefär lika som at man skulle få slå in bollen i mål med handen i fotboll sålänge inte handen är ovanför huvudet. Nej ett stort jävla skämt är vad hockeyn är om man får göra såna där mål. Utvisningen är ju bara så idiotisk så det finns inte. Menmen det är historia nu, luleå och domaren stal poäng av oss men vi får se till att utnyttja spelövertaget nästa match och krossa det där skitlaget med deras äckliga fans. Fbk va mitt hatlag innan matchen igår. Sen kom luleås fans in och kommentera överallt och bevisa vilka svin dom är och just nu avskyr jag luleå och hoppas det går riktigt åt h vete för dom
3 Tumme upp 2011-12-06 17:10:55

Charls:
skönt med den enda artikeln om detta ämne som håller en sammanhållen och trevlig diskussion kring denna situation. Är själv Brynäsare och visst var man kanske inte gladast igår men, shit the same det är bara att gå vidare ;D
1 Tumme upp 2011-12-06 16:28:06

Lundin:
Det faktum att den är så ovanlig gör ju gårdagens utvisning än mer oförklarlig. Att det dessutom inte finns stöd för den i regelboken gör den dessutom felaktig så vitt jag förstår.

Men kanske borde debatten väckas om att ta fram en regel emot sådana här situationer.

Tumme upp 2011-12-06 16:10:52

LHF/77:
Lundin:

- Jag säger att utvisningen är så pass sällan förekommande under serien att frågan är helt enkelt för Ointressant.

1 Tumme upp 2011-12-06 16:02:02

Lundin:
LHF/77: Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med att det är ovanligt/vanligt. Du får gärna utveckla.
Tumme upp 2011-12-06 15:53:37

LHF/77:
Nja, utvisningstypen "delaying the game" är inte så vanligt förekommande, så det är inget större bekymmer för domarkårens trovärdighet.

Tobias Björk (för övrigt bodensare) är till den här säsongen utsedd till proffsdomare, sjuende i raden av professionella domare i elitserien.

Eftersom utvisningen är så Ovanligt förekommande i serien är det vare sig ett nationellt problem eller något ömmande för domarkåren att rannsaka sig själva om.

Älta gårdagen förändrar inte poängutdelningen eller resultatet..

1 Tumme upp 2011-12-06 15:50:59

Lundin:
Faktum är att nu när jag lusläser regelboken ytterligare så ser jag att regeln om att man hela tiden ska "föra pucken mot motståndarens mål" gäller endast när man spelar i sin egen försvarszon. Således finner jag ingen som helst grund till utvisning i detta fallen.

Ni kan ju själv kika i regelboken (länktips) och försöka hitta något som helst stöd till Björks utvisning, kanske är det bara jag som letar dåligt.

Således har jag inte heller något vettigt svar på din fråga men om man sneglar på regel 554 a) b) (sida 106) så kan man ju ana att tillvägagångssättet vid en utvisning av detta slag skall föregå av en varning och i så fall ska den dessutom ha skett i samma period.


Länktips: http://www.swehockey.se/ImageVault/Image....
Tumme upp 2011-12-06 15:20:38

Zeb Macahan:
Bra skrivet Lundin, vet bara att jag sett en spelare tidigare bl utvisad för delaying the game och det var Kallio om det var i förra veckan.

Skillnaden där var att han ställde skridskorna som ett V mot sargen och fick pucken fastlåst på det sättet.

Fan ibland kan det ju bökas vid sargen en halv minut där puckföraren inte har minsta vilja att spela lös den men däremot en eller flera motståndare verkligen försöker få lös den, i såna lägen kan dom gärna blåsa för utvisning.

Gårdagens utv var mycket hårt dömd enligt mig.

1 Tumme upp 2011-12-06 15:14:49

Jonas Åström:
Riktigt bra inlägg Robin! Jag håller med dig till fullo, utvisningen som domaren tar är tuff för att säga det snällt. Jag vet inte hur många gånger samma situation händer per match.

Nu var inte jag på matchen, men en journalist som jag känner var det och han uppfattade det som att Brynäs blev varnade för det en gång innan han tog utvisningen. Sen om det är så vet jag inte eftersom jag såg matchen på TV.

Men tänkte bolla frågan till dig som dömer: Är utvisningen mer logisk om det är så?

Sen kommer jag inte sitta och säga att den är solklar eller ens rimlig att ta. Dock är målet korrekt, sen att det finns Brynäsare som inte delar den uppfattningen förstår jag. Tro mig, i semin mot Djurgården var det EXAKT samma mål men jävlar vad spark det var då enligt mig :P


6 Tumme upp 2011-12-06 14:58:26

Erik Brännström:
Nyanserat och bra inlägg! Som jag skrev själv i ett blogginlägg så funderar jag på om det är nya direktiv att domarna ska ta sådana utvisningar. Jag vet att i början av säsongen så var det situationer där spelare blockerade pucken på motsvarande sätt i uppåt 30 sekunder utan att någonting hände, men på senaste tiden har det blivit åtminstone ett par utvisningar för dessa situationer. Om så är fallet tycker jag att det är helt rätt och positivt för ishockeyn att försöka få bort sådana spelförstörande moment!

Länktips: http://www.svenskafans.com/hockeyzon/lhc....
5 Tumme upp 2011-12-06 14:22:19

Brynäsfan:
Björk är visst heltidsanställd domare!!! Och har inte bättre känsla!!
Men som tur är finns det bättre domare

Tumme upp 2011-12-06 14:16:29

Objektiv iaktagare:
Regelmässigt korrekt utvisning.
Regelmässigt korrekt mål.
Att sedan slutresultatet inte blev rättvist är en annan sak men hur ofta är hockeyn rättvis?
Nä just det och det är därför denna idrott är så kul! :)

3 Tumme upp 2011-12-06 13:51:04

Tigerman:
Väldigt saklig och träffsäker analys. Utvisningen var möjligen regelboksmässigt korrekt men man kan knappast påstå att fingertoppskänslan var med vid det beslutet. Om inte annat kom avblåsningen förhållandevis snabbt. Och det drar inte minst fram frågan, hur får spelarna agera framöver? Ska detta sätta en ny standard?

I och för sig vore det inte så dumt faktiskt, för sargbök i anfallszon av den typen är inte speciellt mycket hockey, påminner lite om när en boxare försöker låsa armarna på sin motståndare när han är för trött för att slåss, och skulle domarna konsekvent blåsa i det läget skulle det försvinna rätt snart. Och lagen fick istället hitta på andra, mer kreativa sätt att hålla pucken från det egna målet.

1 Tumme upp 2011-12-06 13:33:39

Egon:
Oavsett vilket lag man håller på så var det väl en utvisning som kan anses vara korrekt utdömd men förhållandevis ovanligt att man dömer så i den situationen.

Det har väl gått ut direktiv att man kall vara mer restriktiv i just dom här situationerna.Sen är väl det så att man idag mycket mer sällan blåser för blockering och istället låter situationen s a s lösa sig själv men under rådande omständigheter, där Luleå jagade kvittering och skulle plocka målvakten så var graden av DTG högre än annars.

Kan tänka mig att hade Brynäs haft en ledning med låt oss säga 3-0, så hade det nog inte blivit utvisning.

2 Tumme upp 2011-12-06 13:04:08

SL.Svenskafans@FBK:
Håller med till fullo. Jag menar, vad är egentligen den regeln i sådana situationer? - Det är flera exempel runtom i Elitserien där man ser spelare ta hand om pucken vid sargkanten. Skall det då genast vara en utvisning så fort en spelare tar pucken vid sargen? - Det låter bara fullständigt löjligt alltihop.

Sedan kan man ju tala illa om Tobias Björk, för han är - i mina ögon - nog den sämsta domaren i Elitserien. Mest med tanke på att han sätter ingen standard utan han dömer lite allt eftersom [...], jag menar; kan han ens regelboken?

2 Tumme upp 2011-12-06 13:01:02



ANNONS:

Fler artiklar om Brynäs

Silly Season 2012/2013: Elias Lindholm skriver kontrakt med A-laget!
Brynäs Här hittar du det senaste som händer kring Brynäs trupp inför säsongen 2012/2013.
2012-05-11 10:00:00

Harju klar för Brynäs IF!
Brynäs Nu på tisdagskvällen blev det alltså klart att Johan Harju spelar i Brynäs nästa säsong.
2012-05-01 22:10:00

Persson återvänder till Brynäs
Brynäs Som det tidigare ryktats om så har nu Gunnar Persson presenterats som en ny assisterande tränare till Tommy Jonsson.
2012-04-26 19:20:30

Enterfeldt klar för Brynäs IF
Brynäs Precis som det pratats om den senare delen av Elitserien, så återvänder Sebastian Enterfeldt till Brynäs IF. Sebastian har skrivit ett kontrakt på två år med Svenska Mästarna.
2012-04-26 13:53:37

Bildspel från den sjätte SM-finalen
Brynäs Brynäs spelade hem SM-guldet till Gävle när man besegrade Skellefteå med 2-0 i den sjätte finalmatchen. Här följer ett bildspel från matchen.
2012-04-19 22:45:00

Inför Brynäs-Skellefteå SM-final #6
Brynäs Det blev klart igår att det blir en ny match i Läkerol Arena imorgon. Brynäs har chansen att säkra guldet på hemmaplanen, och kanske är det den sista chansen i år? Går matchserien till en sjunde avgörande match, så är det jättefördel för utdömda Skellefteå.
2012-04-18 17:27:00

Guldfirandet uppskjutet
Brynäs Nej. Det blev ingen guldfest i kväll heller. Skellefteå var klart bättre och vann matchen rättvist, även om det var riktigt tight mot slutet.
2012-04-17 21:55:00

Inför final #5
Brynäs Trots ledning två gånger om i söndagens match så lyckades Brynäs inte knyta ihop säcken och ta guldet. I stället väntar minst ytterligare en match i den här finalserien.
2012-04-16 17:57:00

Inför SM-final #4: Brynäs - Skellefteå
Brynäs Var ska jag börja? När biljetten bokades och jag tog på mig att skriva om den här matchen trodde jag inte att det skulle visa sig kunna bli den avgörande och sista matchen för säsongen, men där befinner vi oss nu, en match från klubben i våra hjärtans 13:e SM-guld! Jag tror och hoppas att det blir fler än jag som krämar ur sig en text om det här går vägen ikväll, och med det här laget känns det inte omöjligt, ingenting känns omöjligt!
2012-04-15 09:46:21

Brynäs har skaffat sig matchboll
Brynäs Trots en ganska svag match från Brynäs sida lyckades man uppe i Skellefteå skaffa sig ett övertag på 3-0 i matcher. Brynäs har alltså matchboll och kan avgöra redan under morgondagen framför tusentals brynäsfans.
2012-04-14 20:57:50

SENASTE NYHETERNA OM BRYNÄS IF
ANNONS:

DAGENS TV-MATCHER

TV4 Sport 19:15, TV4 Sport visar Superettan Hammarby IF-Falkenbergs FF
Canal+ Sport 2 02:30, Canal+ Sport 2 visar NBA - Eastern Conference Conference final
Canal+ Sport 2 03:00, Canal+ Sport 2 visar NBA - Western Conference Oklahoma City Thunder - San Antonio Spurs