Medlem
Besökare: 28780 | Medlemmar: 117061

Kom ihåg mig
Krönika Elitserien har för dåliga tränare

Krönika: Elitserien har för dåliga tränare

Lite tillspetsat men en liten vinkling på dom ständiga utspelen från motståndare och andra lags fans om att Luleå vinner för att dom är tråkiga. Det finns såklart definitioner på tråkighet, men att skylla sin egen förlust på det andra lagets tråkighet måste vara det ultimata bomskottet. Och framförallt så är det en grym sågning av tränarkåren i Elitserien.

DELA MED DIG
Dela med twitter Dela med facebook Dela med pusha Skriv ut    Hjälp?

MER LÄSNING
Diskutera
Spelschema för Luleå

Jag skojar lite såklart men det ligger lite allvar bakom också. Nu senast var det Salomonsson i AIK som antyder att Luleås tråkighet gör att dom förlorar. Jag vet inte jag men förlorar man med tre mål och dessutom mot ett Luleå som för dagen bjöd på tre gånger så många chanser som vanligt så kanske den egna insatsen borde synas lite djupare. Men om det nu är så att motståndarna inte kan göra mål för att Luleå är tråkiga, ja då måste nog tränarna i dom lagen avgå.

Självklart så beror andra lags missade målchanser på bristande målförmåga och ingenting annat. Däremot kan det finnas detaljer i Luleås spel som gör att det är svårare att göra mål mot just dom, men det finns massor av motmedel. Jag tror att det till stora delar också handlar om tränarnas ego. Dom har bestämt sig för ett spelsystem och det ska banne mig köras in i det längsta. Så istället för att söka vägar genom Luleås kompakta försvar så försöker lagen köra sitt spel vilket Luleå rätt lätt läser av. Det sista kan väl ses som en passning till alla som tjatar om att Luleå är sönderlästa. Visst fasen är Luleå sönderlästa, dom tränare som inte fattat hur Luleå spelar borde nog fundera på att göra något annat än just hockey.

Varför lyckas inte andra lag hitta motmedel då? Ja, som sagt var så tror jag att det handlar om tränarnas ego. Det ska spelas på deras sätt och dom väntar in i det längsta innan dom försöker något annat. Leif Boork har pratat om att Luleå saknar en planB och till viss del håller jag med, men samtidigt har laget inte ställts på några större prov angående det. Men om man inte efter 95 grundserie omgångar förstått att hur man ska bemöta Luleå så tror jag knappast att man lyckas nu heller. Nu är det ju så att Luleå såklart gör det bra, riktigt bra, tro inte annat. Laget spelar ett gediget spel och dom har även visat att dom kan variera sitt spel vilket såklart gör det svårare för motståndet. Men det enklaste sättet att komma ur Luleås press är snabba uppspel och att vända om fort. Det enda lag som varit nära att göra det är Skellefteå trots att dom nu förlorat mot Luleå tre matcher i år.

Luleå då? Ja, jag fortsätter tjata om att jag vill att backarna ska stå upp mer. Jag tror att det skulle göra att Luleå skulle orka mer och jag tror att vi skulle komma till fler avslut då. Många gånger så backar backarna hem lite onödigt tidigt och ger egentligen motståndet gratischanser. Samtidigt så gör det att forwards måste backchecka hem från ganska djupa positioner och det ger såklart ett energitapp. Luleå skulle behöva våga lite mer och enligt mig skulle det vara framgångsrikt. Vi provade det mot Brynäs och det funkade väldigt bra, att vi sedan förlorade matchen på oförmåga att göra mål är en annan sak.

En annan sak jag lagt märke till är att Luleåsforwards hamnar nått otroligt nära mål. Ofta kommer en passnings så pass när att det inte går att agera. Det gör att avsluten ser löjligt enkla ut för målvakten att rädda och är säkert det också. Ju närmare du kommer en målvakt så lämnar du över initiativet till målvakten som kan styra situationen. Till och med när vi kommer fria från långt håll så verkar det som att forwards måste åka in med pucken i mål istället för att ta avslut. Skulle önska att alla i Luleå studerade avslutet från Jaakola och Sandström mot AIK där båda tar ett avslut lite längre ut och ganska högt. Framförallt Jaakolas mål är som gjort ur skolboken om var skottet ska tas. Så vem ligger ansvaret hos? Till stora delar handlar det om att passningsläggaren som måste lägga en passnings mycket tidigare. Samtidigt så måste passningsmottagaren göra sig spelbar på ett sånt sätt att det går att slå en tidig passning. Nånstans här så har det blivit ett fel, men det går såklart att rätta till.

Dom flesta av Luleås mål har kommit när Luleå kommit samlade och skjutit enkla skott mot mål. Jag tyckte att det var på väg åt rätt håll och Luleå spelade nästan lika samlat som i defensiven. Men dom senaste matcherna har laget fallit in i gamla synder och det är många enmans aktioner där skotten kommer ur omöjliga lägen och inte är synkroniserade med lagkamraterna. Här finns en jobspost för tränartrion för även om vi ligger trea och har gjort det bra så måste produktionen upp ett par snäpp om det ska bli någon framgång i det slutspel vi är klara för. Enkla, snabba, samlade anfall med fler spelare delaktiga kommer att lösa målknutarna, det är jag övertygad om.

Glädjande nyheter är ju att Chris Abbott och Joonas Vihko förlänger. Ser att många ifrågasätter Vihkos förlängning men för mig är den klockren. Visst skulle han behöva komma upp i målproduktionen men det är en av dom bästa spelarna Luleå har och hans åkstyrka och vilja är en symbol för Luleå som lag. Nu vill jag se en förlängning på Toni Koivisto, Sebastian Enterfeldt, Simon Hjalmarsson bland forwards. Jag vill se att Marcus Fagerudd beredds plats till nästa säsong. Jag vill få in en powerforward med målsinne. Jag vill även svära i kyrkan och be lagledningen om mod och inte förlänga med Harju eller Fransson. Jag tar hellre Fagerudd på Franssons plats och en junior eller Mannberg på Harjus plats. Men ska jag vara ärlig så tycker jag nog att Luleå kan fortsätta med samma lag som dom har, jag tror nämligen att Luleå som lag skulle må bra av att inte ha ett år till med massa nya spelare. På nått sätt så får jag känslan av att det kan ge än mer utdelning. Visst behöver truppen spetsas till, men inte så mycket.

Jag ska svära lite mer och lyfta fram tre spelare som inte får så mycket cred, snarare tvärtom. Den första är Robin Jonsson som är oerhört stabil i sitt spel, han är en av få backar som alltid träffar mål och på senare tid har han börjat kunna slå riktiga mackor. David Rautio, trots att jag personligen ser Johan Gustafsson som förste målvakt så är Rautio riktigt bra. Han kan ibland göra lite enkla misstag men han är en bra målvakt som ställer upp för sitt lag. Sedan har vi den ständigt ifrågasatte Sebastian Mejjer. Jag tycker att många borde ta en titt på hur han agerar i egenzon, med puck, på vilket sätt han offrar sig för laget. Han är nyttig och oerhört viktig för Luleå. Nu tror jag inte han får förlängt, han är en spelare som går att offra, men att säga att han är värdelös tyder på dåligt spelsinne.

Nå, det var allt för mig och nej, jag har inte tänkt att av jinxa. Vi ÄR klart för slutspel.punkt.

10 KOMMENTARER      1838 VISNINGAR
MAGNUS STRÖM
2012-01-24 21:25:54

ANNONS:
Artikelkommentarer

CROSS Artikelkommentarsfunktionen stängd

Kolle:
Nu skrev jag inte att Luleås spelsystem är tråkigt. Jag skrev att Modo spelade tråkigt mot Luleå och att de matcherna har varit bland säsongens tråkigaste. Modo möter Luleås spelsystem med defensiv hockey där man försöker bjuda på så få misstag som möjligt då Luleå man vet att Lueå inte kommer att bjuda på några gratischanser.

Det är väl inte egentligen Luleå som spelar tråkigt, men resultatet av spelsystemet är att det många gånger blir oerhört chansfattiga matcher där det är upphackat och väldigt lite skönspel. Så även om de spelar lite av motsatsens Lasse Falks tillbakadragna, defensiva 1-3-1, så är resultatet ändå inte en rolig hockey för åskådarna att titta på.

Tumme upp 2012-01-26 10:30:16

Hokkzorz:
Kolle, varför är spelsystemet tråkigt för att man kör man-man försvar och jobbar 100% hela tiden? Är det roligare att ha massa forwards som slarvar med hemjobbet och bara ligger "på rulle" i mittzonen och väntar på en macka så dom skall kunna få en chans på ett friläge.

Jag håller med dig till viss del, det är inte alltid världens roligaste matcher när Luleå spelar, men laget skapar otroligt mycket chanser i varje match, betydligt fler än i fjol och då kom ingen på att luleå spelade tråkigt och att man filmar förrän i slutspelet då DIF låg under med 0-3 i matcher.

Tråkigheten som folk klagar på är när ens eget lag inte kan matcha det hårda jobbet som LHF gör och på så sätt får sitt "fina spel" med kombinationer och annat lull lull att stämma eftersom för att det skall fungera så måste man ha ytor. Ytor som inte finns där när man möter LFH.

Det är bara att inse att på gott eller ont så har ishockeyn blivit mer och mer resultatinriktad för varje år som gått och både ledare och spelare har fått kicken till höger och vänster i en allt större utsträckning för varje säsong.

En annan sak som folk gnäller på att det blir så lite mål i LHF's matcher. Jag skulle vilja påstå att hela elitserien har blivit betydligt målfattigare. Har för mig att jag läste ngt om att målvakterna i årets serie håller bättre klass än nånsin tidigare. Dessutom är det inte bara enstaka målvakter som sticker ut, utan hela top 10 har riktigt bra stats. Det kombinerat med den årliga åderlåtningen av ES till NHL och KHL gör naturligtvis sitt till på att dammsuga serien på dom bästa målgörarna.

4 Tumme upp 2012-01-25 18:39:21

Kolle:
Ska jag referera till dina Epic Fail?
#1. Jag har inte på något sätt sagt någonting annat. Tvärtom antydde jag ju beundran för att han får ut max ur sitt material.
#2. Jag tror inget lag misslyckats med att läsa Luleås spel. Däremot har de svårt att få till ett botemedel, vilket absolut inte är samma sak.

En stor del av Luleås styrka är ju att spelsystemet är relativt enkelt. Ni kan ta in en spelare utifrån och få denne att prestera "luleåhockey" på kort tid. (Den enda som inte verkar klara att spela "luleåhockey" är väl Fransson). Den "enda" som krävs är konsekvens och stenhårt jobb, men det är fan i mig inte lätt...

1 Tumme upp 2012-01-25 16:12:02

Kolle:
Jösses. Du verkar inte ha förstått någonting, men jag ska göra ett försök att beskriva det enklare för dig.

Jag menar att spelsystemet i sig är oerhört enkelt - dvs, det krävs ingen särskilt intelligens för att räkna ut det. Det är ju inte en massa kombinationer, överlappningar och liknande, utan bygger på man-mot-man försvar och framförallt stenhårt jobb.

Jag menar också att jag är väldigt imponerad över att han infört den arbetsmoral och fått spelarna att verkligen köpa det oerhört tråkiga spelsystemet. Det ska han ha all beröm för.

Blev det tillräckligt enkelt för dig så att du också förstår vad jag menar?

Tumme upp 2012-01-25 16:05:24

LHF/77:
Kolle med noll koll:

- Ja, men vad är en tränares uppgift, om inte just få ut absolut max från sitt spelarmaterial? EPIC FAIL #1*

Sedan det där "raketforskarkompetens", vad säger det om tränarkåren som ännu, efter nära två säsonger, inte ens börjat försöka läsa Rönkens spelidé?

EPIC FAIL #2*

1 Tumme upp 2012-01-25 15:29:56

Kolle:
Sörsta genier? Nja, det finns ju ingen genialitet bakom Rönkens hockey.

Vad han gjort så oerhört bra är i mina ögon att få spelare att till hundra procent underkasta sig det tråkiga jobbet och att orka följa sin matchplan. Egentligen ingen mindre bedrift, men det kräver knappast någon raketforskarkompetens...

Tumme upp 2012-01-25 15:24:29

LHF/77:
Jag minns att långt in i serien förra året sa Boorken och andra "experter" att nu har lagen läst sönder Luleå och nu kommer raset. Det där "raset" kom aldrig..

Detsamma går tongångarna nu, men faktum är att vi sitter på en andra-plats och inget, absolut inget(!), lag har lyckats penetrera vårt försvar ännu.

Vi har släppt in minst mål, minimierat misstagen i egen zon och dominierat de berömda "små marginalerna" i matchen, precis som förra året.

Om vår spelidé är så himla simpel, "tråkig", lättläst etc; varför har ännu inget lag på snart två säsonger lyckats syna igenom den? Svagt av svenska tränarkåren..

Jonas "Rönken" Rönnqvist ter sig mer och mer som ett av svensk hockey-historias största genier. Hans tid i Almtuna och Luleå vittnar om mer än bara flax!

2 Tumme upp 2012-01-25 14:25:30

Kolle:
Hmm, iPhone är inte lätt att skriva långa inlägg på.

Jag menar att det måste ju vara en större egoboost om man kan förändra sitt lags sätt att spela så man vinner mot exempelvis Luleå än att spela sin vanliga hockey och vinna. Det bevisar ju i sådana fall mer att man är en skicklig taktiker och har förmågan att spela efter resurserna och motståndet. Att spela sitt "vanliga" spel kräver ju inte särskilt mycket eftertanke och visar inte på något taktiskt snille.

Tumme upp 2012-01-25 08:42:45

Kolle:
Jag tror inte att det har någonting med en tränares ego att göra. Det är en större större egoboost om man kan förändra sitt lags sätt att spela så man vinner en match mot exempelvis Luleå.

Dock är det svårt att hitta något botemedel mot dem. Det har nästan genom alla tider varit enklare att förstöra än att skapa och Luleås absoluta fokus ligger i att trasa sönder motståndarnas spel genom sin hårda press och att alltid ligga rätt i banan. Med det fokus Luleå har på defensiven så har jag full förståelse för att man inte har samma energi framåt. Lägg därtill att man låser sina spelare mer med tanke på defensiven så de har inte samma handlingsfrihet som många andra lag. Det är inte otur att man inte gör fler mål, utan det är en följd av spelet man spelar.

Sedan har mitt Modo plusstatistik på Luleå i vinter. Man spelar - tyvärr då - tråkigare mot just Luleå än mot många andra lag, för spelar man för offensivt så blir man automatiskt straffad. Detta gör att matcherna mot Luleå ( och Frölunda ) har varit vinterns tråkigaste.

Tumme upp 2012-01-25 08:40:43

Hokkzorz:
Jag måste bara säga att jag håller med dig i din hyllning av dom så får för lite eller ingen cred alls. Folk stirrar sig sjukt blinda på målfabrikation och poäng bland forwards. Finns det nån här som tror att det är en slump att vi har lägre BP procent i år än förra året? Spelare som Burra, lindqvist och i det här fallet mejjer behövs. Det går inte att ha ett helt lag med högerfattade powerforwards och offensiva PP backar med en bra bössa från blå.
2 Tumme upp 2012-01-25 08:03:44



ANNONS:

Fler artiklar om Luleå

LuleåBloggen: Johan Gustafsson skriver snart på för Minnesota Wild
Luleå Luleås landslagsmålvakt Johan Gustafsson kommer enligt Minnesota Wild-bloggaren Michael Russo att skriva på för NHL-klubben innan 1 juni i år. Precis som tidigare signaler från Minnesota så bekräftar han dock att Gustafsson mest troligt kommer att spela minst en säsong till i Luleå Hockey innan han plockas över till Wilds organisation.
2012-05-27 16:22:00

LuleåBloggen: Frallan till KHL?
Luleå Johan Fransson valde inför förra året att avsluta sin vistelse i Ryssland i förtid för att han ville komma hem till Luleå och tryggheten. Nu finns det minst ett KHL-lag som hoppas på att Fransson är redo för ett nytt äventyr i Ryssland.
2012-05-27 16:12:00

Linus Klasen - Flipp eller flopp?
Luleå Som alla förmodligen redan vet så har alltså Luleå Hockey värvat Linus Klasen. Bra eller dåligt? Det är något folk kommer att debattera om ändå tills seriestarten, definitivt.
2012-05-25 16:03:56

Linus Klasen är överskattad
Luleå Då var det några dagar sedan Luleå presenterade Linus Klasen som sitt senaste nyförvärv. Jag måste erkänna att jag inte riktigt hämtat mig ännu och mardrömmarna om Klasen i en Luleåtröja fortsätter att hemsöka mig varje natt, jag vaknar kallsvettig mitt i natten och måste surfa in på Eliteprospects bara för att kolla om jag bara drömt allt men varje gång blir jag lika besviken. Han står under Luleås roster fortfarande.
2012-05-25 15:24:31

Säsongen 11/12
Luleå Säsongen 11/12 slutade knappast som förväntat, men det enda man kan göra nu är att blicka framåt! Det är dock hög tid att sammanfatta säsongen lite kort.
2012-05-02 21:42:23

Harju lämnar Luleå Hockey
Luleå Idag blev det klart att Johan Harju lämnar Luleå Hockey efter en misslyckad säsong. -Han hittade ingen riktig roll säger hans agent Patrik Aronsson till Expressen.
2012-04-16 16:04:37

Linus Persson klar för Luleå
Luleå Linus Persson som förra säsongen spelade i Karlskrona och svarade för 51p på lika många matcher har nu skrivit på för Luleå. Detta trots att "Osten" förnekat att något var klart med Persson.
2012-04-12 11:08:05

Persson lämnar
Luleå Idag offentliggjorde Luleå Hockey att Mattias Persson lämnar laget.
2012-03-29 14:52:12

Hedman klar för Luleå
Luleå Idag blev det offentligt, Luleå värvar Anton Hedman från Modo och kommer att tillhöra Luleå de närmaste två åren.
2012-03-28 18:03:05

Redaktören har ordet: Tack för i år!
Luleå En fantastisk grundserie som slutade i en alldeles för tidig sorti. Säsongen är över och vi i redaktionen tackar för ett fantastiskt år.
2012-03-19 16:43:29

SENASTE NYHETERNA OM LULEÅ HF
SERIETABELLEN
1Luleå5533102224100
2Skellefteå553111242395
3HV71553110242192
4Brynäs5531724892
5Frölunda55309252790
6Färjestad55271128087
7AIK552710281482
8Modo5527828-179
9Växjö55261229-977
10Linköping5524831-1872
11Djurgården55251330-2172
12Timrå5518937-6852
>> Visa hela tabellen
ANNONS:

DAGENS TV-MATCHER

Canal+ Sport 2 02:30, Canal+ Sport 2 visar NBA - Eastern Conference Conference final
Canal+ Sport 2 03:00, Canal+ Sport 2 visar NBA - Western Conference Oklahoma City Thunder - San Antonio Spurs