Joacim Eriksson fick släppa tre puckar förbi sig i kvällens match mot Brynäs.
Fjärde raka förlusten för Skellefteå
Skellefteå förlorade borta mot Brynäs med 3-1 och har därmed förlorat fyra raka matcher i elitserien. Brynäs, som gjorde ett av målen i powerplay, var det bättre laget matchen igenom och vann rättvist.
Bägge lagen hade inför matchen spelat ett antal matcher utan att ta en trepoängare. Detta speglades dock inte i matchen då
Brynäs tog tag i taktpinnen direkt från nedsläpp, och i kraft av hemmaplan försökte, och lyckades också, att ta över spelmässigt i matchen. Man vann helt rättvist efter ett effektivt och smart offensivt spel.
Skellefteå har dock en hel del att fundera på. Brynäs vann i princip alla närkamper, man vann alla så kallade andrapuckar och åkte mycket mer skridskor än gästerna. Skellefteå var stundtals väldigt stillastående och satte sig ofta under press, vilket ledde till att man blev av med pucken och farliga målchanser skapade av Brynäs.
Hemmalaget Brynäs började matchen bäst och Joacim Eriksson i Skellefteås mål fick kämpa för att inte släppa någon puck förbi sig. Skellefteåbacken
Fredrik Lindgren drog på sig en onödig utvisning efter drygt sex spelade minuter. Brynäs, som ju är elitseriens bästa lag i numerärt överläge, var inte sena med att utnyttja det efterföljande powerplay-spelet. Backen Mattias Ekholm slängde in pucken mot mål från den offensiva blålinjen, och trissan letade sig in bakom en skymd Joacim Eriksson i Skellefteåkassen. Den första perioden var Brynäs från nedsläpp tills periodsignalen ljöd. Hemmalaget bjöd dock gästernas
Anders Söderberg på ett jätteläge, men Brynäsbacken Simon Bertilsson sträckte fram sin klubba och blockerade skottet.
Skellefteå inledde den andra perioden något bättre än den första diton. Man hade mycket bättre fart under skridskorna och gick rakt på mål. Man lyckades dock inte skapa några riktigt heta målchanser. Skellefteå fortsatte dock att pressa hemmalaget för att försöka att åstadkomma en kvittering, men då kom nästa kalldusch för gästerna från Västerbotten. JVM-spelaren Johan Larsson satte pucken högt bakom Eriksson i Skellefteåkassen och därmed hade Brynäs en 2-0-ledning, som också stod sig perioden ut.
Skellefteå fick chansen att spela powerplay i inledningen av den tredje perioden och då kom också ett reduceringsmål från gästerna. Pierre-Edouard Bellemare petade in en retur från nära håll efter ett fint klapp-klapp-spel från Skellefteå. Efter målet kändes det som att Skellefteåspelarna fick mera energi och självförtroende. Då drog gästerna på sig en onödig utvisning för tripping och strax efter att utvisningstiden var slut dundrade
Jakob Silfverberg in 3-1 bakom Eriksson i gästernas mål. Otagbart. Efter det målet gick musten ur Skellefteåspelarna som inte var nära att åstadkomma något reduceringsmål, trots utplockad målvakt i slutminuterna. Skellefteå vann skotten med 31-21, men det betyder ju inte mycket när man inte vann matchen.
Brynäs IF-Skellefteå AIK 3-1 (1-0, 1-0, 1-1)
Matchfakta
Period 1
1-0 (07:43)
Mattias Ekholm (Jonas Nordqvist,
Jesper Ollas) spel fem mot fyra.
Period 2
2-0 (15:45)
Johan Larsson (
Daniel Widing,
Sebastian Wännström)
Period 3
2-1 (10:08)
Pierre-Edouard Bellemare (Joakim Lindström,
Rasmus Edström) spel fem mot fyra.
3-1 (17:46)
Jakob Silfverberg (Sebastian Wännström)
Skott: 21-31
Utv.min: 16-12
Tekningar: 24-33
Publik: 8140
Domare: Christer Lärking & Mikael Holm

47 KOMMENTARER

2112 VISNINGAR
ANTON ROSENDAHL
2012-02-18 21:18:21
ANNONS:
Artikelkommentarer

Artikelkommentarsfunktionen stängd
Daddeh:
För en som aldrig någonsin i sitt liv haft magsjuka kan jag inte respektera någon bajsbacill :)
Luleå spelade stundtals med 3,5 backar mot Skeå i semin. Gav vi er handicap eller hör skador och sjukdomar till sporten? Din mindre bemedlade broder, Sten-Georg, har ju en skev uppfattning av att ni totalt spelade ut oss. Trots att det hade varit 3-3 i matcher om inte tidigare suveräne Anders Nilsson hade slängt in puckar. Ett handicap igen. Sen är den allmänna uppfattningen inte alls att övriga Sverige har förståelse, utan att det låter som en dålig ursäkt.
Classy slut på ditt inlägg, är väl inte en bättre person att jag kan kontra på samma nivå :P
Jag såg att Anders Forsberg var ute och cyklade i en rondell för nån dag sedan...fyfan vad han vinglade och såg ut som ett fyllo på cykeln ;)
2
2012-02-22 02:16:21
Farbror Barbro:
Daddeh. Vet inte vad det är med dig och finalen. Helt rätt,FBK vann sina matcher hemma mkt enklare. Speciellt sista då all kraft såg ut sinat efter tömningen i fjärde då AIK gick all in.
Vad som ger mig avsmak och vad som äcklar med ditt resonemang är att du inte respekterar vattenbacillen.AIK själva har naturligtvis inte velat prata om det för att inte komma ut som cry babys.Läkaren i laget var dock tvungen pga av nån form av kodex tala sanning,klarspråk.
Alla andra normalt funtade i Sverige visar förståelse och inser AIK gav handicap.
Alla era spelare som dras med hjärnskakning ska jag håna dom för deras bleka träningar,comebackförsök?
Såg Cam var på is förra veckan -fyfan va kass spelare,åker och lallar!
1
2012-02-21 15:31:29
Daddeh:
Farbror Barbro? Hahaha visst visst lilla vännen *klappar dig på huvudet*.
Tror fan att Björklöven hade bjudit upp mer till dans mot FBK än ni gjorde.
1
2012-02-21 04:07:54
Skoterraggarn:
Farbror Barbro: Jo, det var långt ifrån att ni rubbade FBK , enligt all expertis.
1
2012-02-20 23:06:19
Farbror Barbro:
Daddeh du är sjukare än vi trodde. Tror det är dags dom spänner fast dig igen.
Fjärde finalmatchen när det stog 2-1 i matcher så blev AIK stulna på segern enligt all expertis.Rättvisa 2-2 där och det troligtvis gått till 7 matcher.
Sedan var många spelare mer på toaletten än på isen. Trots det var det inte långt från. Ni måste ju ha grava psykiska problem luleavskrap.
2012-02-20 22:21:30
Skoterraggarn:
Daddeh; Skaik blev rapade i finalen varken mer eller mindre.
2012-02-20 21:52:45
Daddeh:
SG: Vet inte ens varför jag orkar mata trollet men...vilka mediciner går du egentligen på? Om Luleå blev totalt utspelade i semifinalen...då finns det inte nog kraftfulla ord för det ni vart i finalen. Pissade på? Förnedrade? Nä, fortfarande för milda beskrivningar.
1
2012-02-20 21:39:33
Karl Pilkington:
Ja vi vet vad du tycker Stenis. Har du bajsat färdigt nu?
3
2012-02-20 15:05:04
Sten-Georg:
och ändå blev ni totalt utspelade i semifinalen. Ni ägnade et år sarg ut in i oändligheten i sex raka matcher, ni var under press hela tiden och slog bara ifrån er non stop. Som vanligt!
Jag har ett tips till rönken: Köp in två jättefeta killar på 300+ kg och ställ en i mål, köp in tre straff specialister, och köp in 20 st tråkiga robotar som är bra på sarg ut och jaga sarg ut pucken. Ni behöver alltså komplettera truppen med målvakterna och straff specialisterna. Kicka backupen Rautio så ni har noll egna produkter r också en god ide?
3
2012-02-20 14:29:27
Daddeh:
Klasse: Det jag tror de flesta vill slippa se är en final som förra året, som jag personligen anser vara den sämsta finalen någonsin p.g.a. sämst när det gäller-shc. Kom på mig själv med att hellre ta hand om diverse hushållssysslor än att beskåda det spektaklet.
5
2012-02-20 04:19:31
Messias:
Tycker åkningen ser hyfsat bra ut. Men ni skjuter ju sämre än Mattias Nilsson på tredje sträckan i stafetten.
2012-02-19 23:05:02
Zeb Macahan:
Jamen hur kan nån vara förvånad att Marklundarna tappar, har ju bara varit en tidsfråga.
5
2012-02-19 20:41:45
ivacy:
Tja, han skriver ju "ingen utanför Norrbotten VERKAR vilja se i en final". Och det är väl kanske ingen bs...? Skulle ju vara lagom kaxigt att ta sig dit bara därför :)
1
2012-02-19 19:49:54
Klasse:
JP:
Nä fyfan tråkluleå vill vi inte ha i final det ska vara den bästa hockeyn i en final alltså mitt Brynäs mot SAIK punkt jävla slut!!!!
1
2012-02-19 19:45:11
Skoterraggarn:
08: tack, nåja apropå Petterssons krönika , vi ska spela om det oxo.
2012-02-19 19:28:36
08:
Skoterraggarn:
jp: källa på det "Läste i expressen om "Luleå - laget ingen utanför norrbotten vill se i final", länka gärna.
2012-02-19 17:46:28
SökarN:
Sten-Georg: Visst. Det var inte med meningen av Ericsson men det är ändå en SOLKLAR utvisning. Han kan hindra den där bentacklingen också då han ser att Järnkrok vänder bort honom.
Tror ändå att vi kmr att fortsätta att plocka en massa poäng i slutet av serien utan Järnkrok och Granström.
2012-02-19 16:41:37
Sten-Georg:
Mycket tråkigt att Järnkrok blir borta nu. Hoppas att han kommer tillbaka innan slutspelet, Calle är en av mina sboluta favoriter i elitserien. Det syntes på repriserna att det inte var någon medveten handling av Ericsson, men givetvis är det synd att det slutar så där.
Jag önskar också Brynäs lycka till under resten av säsongen, ett sympatiskt och roligt hockeylag som jag hoppas på ifall vi själva inte går hela vägen.
2
2012-02-19 14:42:22
Hv blå:
JP:
Så när nu Luleå spelar gladhockey och det inte går att komma med tråk-hockey-snacket längre så då anfaller man deras fans.
Jag tror du är snett ute!
6
2012-02-19 14:26:45
JP:
Charls: Det är inte brynässupportrar nedan som tjafsar med oss, det är luleåsupportrar som tar varje chans de får att klanka ned på Skellefteå.
Läste i expressen om "Luleå - laget ingen utanför norrbotten vill se i final", frågan är om det verkligen handlar om hockeyn de spelar.. jag tror snarare att det handlar om deras fans.
2
2012-02-19 13:57:06
Anton Rosendahl:
Skoterraggarn: Visst har du rätt i att en seger mot Timrå kanske inte övertygar direkt, men en eventuell seger kommer ju att stärka självförtroendet för spelarna vilket ju kan vara viktigt i kommande matcher. Sen att Skellefteå har haft svårare att vinna mot övriga topplag, det är ju korrekt men behöver ju inte betyda någonting.
Se bara på kvartsfinalen för några år sedan när Skellefteå mötte Linköping. Skellefteå hade inte vunnit en match mot dem under grundserien. I slutspelet vann man ju dock fyra av sju matcher och gick vidare till semfinal, så resultaten i slutspelet behöver inte betyda någonting.
Jag tror inte på att svackan är medveten. Det enda tränare Forsberg har sagt är att det är bättre att svackan kommer nu än under slutspelet, och det har han väl en poäng i. Det som jag har hört är att ifjol var Skellefteå lite "nertränade" under slutspelet och att de därför har trappat upp träningen något nu under slutskedet av serien. Dock så är ju detta självklart ingen bortförklaring till förlustmatcherna.
2012-02-19 13:32:24
Same:
Det är väl inte så konstigt att saik börjar gå knackigt nu, det närmar sig ju trots allt slutspel.
2
2012-02-19 12:38:50
Skoterraggarn:
Anton: Jag är oxo övertygad om att Skellefte bryter förlustraden på måndag, seger mot Timrå är dock kanske inte det som övertygar om att ordningen är återställd s a s.
Det är ju så att Skaik är det topplag som haft svårast gentemot de andra "big four" om man får säga så och att ert defensiva arbete har ifrågasatts.
Att resultaten ser ut som det gör borde vara en tankeställare . Istället så hävdas det att svackan är "medveten" och avsiktligt framkallad genom s k
nedträning vilket ju låter tveksamt.
Nu kommer väl troligtvis skaik att häva trenden men det borde vara oroväckande för alla fans, ja utom stengeorg o vestibultn förstås som mest verkar engagera sig i Luleås spel och spelare , att ni har svårt med press på backsidan, att ni måste i stort sett göra 4 mål eller mer för att vinna matcher och att när anfallt inte fungerar knappt verkar ha en plan B s a s.
4
2012-02-19 12:11:14
Osten lever:
Sten-Georg@
We keep on falling as we never win
We keep on falling as we never win
2
2012-02-19 11:25:49
Farbror Barbro:
Daddeh.Jag backar ett steg.Även om jag inte tror det är fritt fall så är resultaten sådana.
2012-02-19 07:35:10
hagos:
Man börjar ju nästan tycka synd om SHC.
Eller, nä.
2012-02-19 03:48:45
SökarN:
har alltid gillat jimmie ericsson men den där bentacklingen var onödig.
hoppas calle är tillbaka så fort som möjligt och att det inte var något riktigt allvarligt. vi måste ha honom i slutspelet och i jakten på guldet. han är nog elitseriens bästa center just nu. nu får larsson, nordqvist, hansen m fl. täcka upp för järnkrok och granis istället.
1
2012-02-19 02:51:47
Charls:
Sitter man o läser kommentarer och fanns typ bara 4 av 18 kommentarer som faktiskt inte var dagis nivå. Håller med Darjee på alla sätt och vis visst var man inte glad som Brynäsare över bentackling. Oavsett vilken spelare det skulle hända så skulle supportrarna vara förbannade.
Ericsson hade visade iaf sportmanship och kollade hur det gick med han. vilket lättar upp det för mig plus att Svedberg också försöker lätta ner snacket genom att betrakta det som en olyckshändelse, men visst 2min skulle nog ingen klaga över.
Så jag tycker fansen borde bete sig lite mer som spelarna själva gjorde och visa lite sportmanship och prata bättre om situationen istället för att kasta skit påvarandra som snorungar,
3 poäng och en skön men dyrbar seger!
2
2012-02-19 01:49:20
Daddeh:
Nedtränade :D
Kan bli ett tungt slut på säsongen om ni inte förhindrar ert spel- och tabellmässiga ras.
Farbror Barbro: Börjar du förstå ännu vad jag menade förut med "fritt fall"? Eller envisas du med samma teori som tidigare? :)
1
2012-02-19 01:05:59
Magnus:
Jag säger inget om att ni har en svacka. Men att snacka nedträning då bör ni vara oroliga. Just sådan träning finns det ingen exakt vetenskap om och skulle Forsberg ha fått för sig att göra något sådant så kan det straffa sig.
Men jag tror snarare att det är en svacka för så korkad kan ingen tränare vara inte ens Forsberg. Nu handlar det om att samla ihop burkar och hitta tillbaka till pantningsstället. Luleå har en också en svacka just nu. Dock, förutom mot Modo då, så har dom sin stabila defensiv som ger laget möjlighet att vinna hursomhelst.
Lycka till nu Skeå, men släpp det där med häng match. För även om ni vinner hängmatchen är ni tre poäng efter :)
3
2012-02-18 23:26:27
Darjee:
Nu är jag fortfarande upprörd över bentacklingen på Järnkrok... Men alltså att komma och säga att Skellefteå är ett dåligt lag, det är faktiskt bara trams. Skellefteå är ett bra ishockeylag och likaså Luleå. Därför ligger de där de ligger i tabellen.
Hur länge ska ni hålla på med "Min pappa är starkare än din"-snacket? Lite rivalitet är ju alltid kul, men lite klass får det väl ändå vara på påhoppen va? ;-)
5
2012-02-18 23:26:23
Anton Rosendahl:
Jag ser hellre att Skellefteå har en svacka nu än under slutspelet, som de hade ifjol. Jag är övertygad om att Skellefteå bryter förlusttrenden snart, kanske redan på måndag.
1
2012-02-18 23:20:25
Magnus:
Skeå har ni gjort fyra mål på tre matcher och noll poäng. Luleå har nu gjort fem mål på tre matcher och fyra poäng. Effektivitet = roligt = skeå tråkigt.
3
2012-02-18 23:09:57
Skoterraggarn:
stengeorg. tycker skaik skall fortsätta spela "offensivt" och låta bli det defensiva spelet, Du har rätt, det blir roligare så, åtminstone för oss övriga.
7
2012-02-18 23:09:52
Brynäs-Kent:
Haha, lite gnet hade nog inte skadat för Skellefteås del. Satan så kassa ni är.
12
2012-02-18 23:07:33
Sten-Georg:
Skoterraggarn,
menar du gnetfinnar goes around gnetfinnar comes around?
2
2012-02-18 23:01:29
Karl Pilkington:
Jag antar att detta är Luleås fel också, eller?
12
2012-02-18 22:44:46
Skoterraggarn:
stengeorge: "what goes around comes around"
6
2012-02-18 22:23:01
Sten-Georg:
Vik hädan gnetfinnar!
2
2012-02-18 22:17:27
lol:
OBS glöm ej att ni har en match mindre spelad än både Frölunda och Luleå och enligt många saiktokar kommer den magiska extramatchen per automatik trolla upp er till serieledning. Så det är lugnt!
6
2012-02-18 22:16:57
ECSTASY:
Roger, varför är det en konstig strategi? Man vill väll vara som bäst när slutspelet börjar. Det är medvetet att ha "svackan" nu.
Men jag gillar det inte, jag hade velat vinna es som vi hade chansen att göra men det tåget har gått nu.
2012-02-18 22:11:22
Skoterraggarn:
"Skellefteå vann skotten med 31-21, men det betyder ju inte mycket när man inte vann matchen." , fråga sten-george och vestibultn, det gör ju er till roligaste laget någonsin. Lustigt nog tycker jag oxo att det är roligt med skaik just nu.
8
2012-02-18 22:11:03
Roger:
Går inte att försöka skylla på nedträning, SAIK har en riktig svacka just nu, Brynäs var klart bättre genom hela matchen och vann rättvist.
Ganska konstig strategi att träna ner laget när man krigar om en topp fyra placering, tror inte SAIK vill bli femma i tabellen.
2
2012-02-18 22:08:55
LillJohannes:
Oj oj..nu har vi sett det bästa av SAIK. Ut direkt i kvarten.
5
2012-02-18 22:05:45
ECSTASY:
Märks som Wikegård och Foppa o dom sa att Skellefteå är rejält nertränade, dom blir ju ifrånåkta av alla lag dom möter just nu. Smart tänkt inför slutspelet så det inte blir som förra säsongen men ska man gå långt i slutspelet så måste man skaffa sig bra förutsättningar på andra sätt också och man måste jävla nå top 4 för att kunna gå långt.
2
2012-02-18 21:57:25
Jonny:
Oj, vilken rolig hockey Skellefteå spelar... och så fantastiskt mycket mål de gör!
12
2012-02-18 21:44:01
ANNONS:
Fler artiklar om Skellefteå
Petter Granberg klar för Toronto
Skellefteå
Petter Granberg har skrivit på ett treårigt avtal med NHL-laget Toronto Maple Leafs, uppger klubbens officiella hemsida på torsdagen.
2012-05-24 23:37:00
Krönika: Survival of the fittest
Skellefteå
Survival of the fittest är inte bara ett begrepp om det naturliga urvalet som återfins i teorier om evolutionens historia, det är även en passande beskrivning på den rådande konkurrenssituationen i fowardsbesättningen i Skellefteå AIK. I förenklad korthet är teorins centrala sats att konkurrens är utvecklande i längden då de svaga slås ut och de starka överlever.
2012-05-15 18:11:48
Bud Holloway stannar i Skellefteå AIK *uppdaterad*
Skellefteå
Bud Holloway stannar i Skellefteå AIK även nästa säsong om han inte får ett envängskontrakt med någon NHL-klubb. Detta bekräftar Holloway själv för tidningen Norran.
– Det är väl inte helt klart att jag kommer tillbaka ännu. Men kontraktet som jag fått ser bra ut, bara några smågrejor som ska lösas. Men jag har skrivit på min del i alla fall och då får vi se vad som händer. Jag ska prata med min agent i kväll, säger han till tidningen.
2012-05-15 14:52:00
Krönika: När liten blev stor
Skellefteå
När lockouten blev ett faktum 2004/2005 gnuggade de svenska sportcheferna från Malmö i söder till Skellefteå i norr sina händer. Det ena efter det andra NHL proffset adresserade sin hemkomst och det blev trångt på lönelistan för de svenska klubbarna. Angenäma problem uppstod för sportcheferna som fick börja rodda om i trupperna på helt nya villkor.
2012-05-12 17:33:57
Tomas Skogs stannar i Skellefteå AIK
Skellefteå
Tomas Skogs har förlängt sitt kontrakt med Skellefteå AIK ytterligare en säsong.
- Det var mitt förstaval så det känns jätteroligt, säger han själv till klubbens hemsida.
2012-05-11 15:43:49
"Crippe" klar för Timrå-"Antos" får inte förlängt kontrakt
Skellefteå
Under tisdagen blev det klart att Christian Söderström lämnar Skellefteå AIK för spel i Timrå IK. Han har skrivit på ett treårskontrakt med klubben. Sent igår kväll offentliggjordes det också att publikfavoriten Anders Söderberg inte får förlängt kontrakt med Skellefteå AIK. Han lämnar därmed klubben efter åtta säsonger.
2012-05-09 11:40:10
Petter Emanuelsson stannar i Skellefteå AIK
Skellefteå
Skellefteå AIK har förlängt kontraktet med forwarden Petter Emanuelsson ytterligare en säsong.
- Det känns roligt att han stannar här ytterligare en säsong, och att vi får vara med och hjälpa honom i hans utveckling till att bli den toppspelare han kan bli, kommenterar sportchefen Lars Johansson till klubbens hemsida.
2012-05-05 13:27:56
Ny målvakt klar!
Skellefteå
Skellefteå AIK har skrivit kontrakt med en ny målvakt. Det är Markus Svensson, som förra säsongen spelade i AIK. Han har skrivit på för två år.
- Vi ser Markus som en lovande målvakt och hoppas att han ska trivas och utvecklas bra hos oss, säger sportchefen Lars Johansson till Skellefteå AIK:s hemsida.
2012-05-03 16:04:19
Hynning och Sörensen lämnar
Skellefteå
Under fredagen blev det klart att Fredrik Hynning och Marcus Sörensen lämnar Skellefteå AIK. Hynning kommer nästa säsong att spela i det andra AIK-laget, nämligen det från Solna. Sörensens nya klubbadress är däremot, i skrivande stund, inte klar.
2012-04-28 11:07:43
Hannu Pikkarainen lämnar Skellefteå AIK
Skellefteå
Hannu Pikkarainen och Skellefteå AIK har gemensamt valt att säga upp optionsåret med finländaren.
2012-04-26 20:30:00