Medlem
Besökare: 33025 | Medlemmar: 117061

Kom ihåg mig
Skellefteå AIK-bloggen Horribelt matchstraff

Skellefteå AIK-bloggen: Horribelt matchstraff

Magnusson och Lindberg bloggar om Skellefteå AIK, och en hel del annat.

DELA MED DIG
Dela med twitter Dela med facebook Dela med pusha Skriv ut    Hjälp?

MER LÄSNING
Diskutera
Spelschema för Skellefteå

Det var slutspelskänsla i Skellefteå Kraft Arena ikväll. Finalreprisen blev precis så intensiv som man hade väntat sig.

Skellefteå kom till matchen med två raka bortaförluster, senast med hela 6-1, och upplevde väl säsongens största revanschlusta. Färjestad har gått starkt på slutet, och hade ju inför matchen ett klart övertag på AIK.

Då blev det underhållning.

Inte så mycket därför att den spelmässiga kvalitén var så hög (det pendlade rätt mycket kvalitetsmässigt) utan för att matchen hade precis allt. Det var fysiskt, det var fult, det var skador, det var matchstraff, det var många målchanser, högt tempo och en hel del fina och bra prestationer.

Det hände saker hela tiden.

Det enda som egentligen saknades var väl målen, då det bara kom två.

AIK gjorde ingen supermatch defensivt (förutom i boxplay, då man verkligen visade varför man är bäst i Elitserien i numerärt underläge), och ska tacka Jocke Eriksson för att man inte släppte in några mål. Jockes målvaktsspel - i kombination med att det inte riktigt studsade rätt för Färjestad gav den efterlängtade nollan i matchprotokollet.

Offensivt hände det mycket. Det var lite knepigt, framförallt i andra perioden där AIK slarvade rejält, och där Färjestad ville göra match av det. Det var 2-8 i skott - och det innan AIK började rada upp utvisningar. Men man attackerade, och man gjorde det bra, varje gång man hade chansen att göra det.

Det blev tufft där, i och med alla utvisningar. Men det höll hela vägen. Trots att man tappade Söderberg och Lindström, och blev väldigt kort om forwards i hela den sista perioden. Men man krigade hem det.

Bellemare täckte skott på skott, Goren åt upp vit-gröna i varje närkamp, Alm var den dära auktioritära giganten som han kan vara när han är som bäst - och hela tiden hotade Möller, Lindberg och Söderström offensivt, när Färjestad var sårbara.

Oerhört bra stängt.

Och oerhört skön och viktig seger. Inte bara för att man bryter förluststreaken mot Färjestad, eller får vinna igen efter de två senaste bortaförlusterna - utan för att man lyckades vinna en sån här ful, besvärlig, hård och tuff match.

Man visade att man kan hantera den typen av matcher, oavsett vad domarna hittade på för lustigheter.

Det betyder mycket när man går in i slutspelet.

***

Och så har vi 5:an plus game på Jocke, som ju måste kommenteras - men som jag absolut inte vill säga ett ord om. Jag kommer bara att skriva dynga.

Men..

Det har funnits hur många situationer som helst den här säsongen, som jag har varit så genuint glad att slippa beröra överhuvudtaget. I nio fall av tio har jag känt att det inte är något speciellt. Verkligen. Och väldigt många har tyckt annorlunda.

Redan nu ikväll, så tycker Magnus Nygren och Sanny Lindström, på twitter, att det är en hemsk tackling.

Jag förstår det inte.

Det är "blindside", tycker dom. Solklart.

Det här med blindside är intressant. En spelare som spelar en tuff och fysisk match, och är inne och öser på och ska dela ut en tackling, har väl inte direkt tid att bedöma vart man ligger på blindside-skalan. Kan man, om man vill, som spelare positionera sig på ett sätt, och titta i en viss riktning för att därmed göra sig fullkomligt otacklingsbar?

Om man är puckförande, på helt öppen is, men tittar ned i isen och spelaren kommer från en sida där man inte ser honom - är det då matchstraff? Trots att det är en sansad och kontrollerad tackling, som inte är onödigt hård, och inte är direkt riktad mot huvudet?

Men just blindside-tacklingar, som kommer från ett håll spelaren inte kan se.. Det sker väl hur många gånger som helst per match. Det är väl inte meningen att man ska åka in framför spelaren, vinka och gestikulera och ropa "nu kommer jag o tacklar dig, gör dig beredd så det inte tar så illa!". Man vill väl tackla så bra och oväntat som möjligt.

Sen tar en del illa. Självklart. Generellt så tar tacklingar inte illa, men ibland så gör dom det. Att man gör en så stor skillnad på dom som olyckligtvis tar illa och anser att dom är så oerhört fega och respektlösa när det finns liknande situationer flera gånger per match tycker jag är märkligt. Och man ska väl heller inte kunna att åka runt och titta ner i isen en hel match och därmed vara otacklingsbar.

För mig är intentionen från den tacklande spelaren det viktigaste. Jag tycker inte att Jocke går in för att skada, jag tycker att det är en vanlig tackling (från blindside, visst) som bara tar olyckligt. På grund av en tråkig konsekvens uppförstoras det. Hade det inte blivit någon hjärnskakning hade ingen reagerat överhuvudtaget, och det säger väl det mesta om hur tacklingen var.

Och jag vet att jag inte tycker som alla andra. Så har det varit hela säsongen. Det har ingenting att göra med att jag är hemmablind eller enögd, jag tycker som sagt i nästan alla fall den här säsongen att tacklingarna som renderat i hårda straff har varit vanliga tacklingar som bara tagit olyckligt, och därför förstorats upp.


Och för mig var även detta bara en vanlig tackling.

Och så har jag känt så många gånger tidigare under säsongen.

Det har eskalerat något så fruktansvärt. Tacklingarna har inte blivit så våldsamt mycket fulare den här säsongen, varför skulle dom ha blivit det i så stor utsträckning på en säsong, bara så där?

Det har helt enkelt blivit en grej. En enorm debatt som genomsyrat hela säsongen. Det har hispats, domare och disciplinnämnder har triggats oerhört, och så många åsikter har varit så fruktansvärt naiva. Det har blivit en negativ grej.

Jockes 5:a plus game ikväll är ett direkt resultat av den "grejen".

Det finns naturligtvis flera tacklingar som är direkt vansinniga och horribla, som naturligtvis lika mycket som hispigt förbundsfolk och enögda supportrar bidragit till att Jocke får 5 plus game efter en sån där skitgrej - men som det ser ut idag, i hockeysverige, så är det ingen större straffskillnad på sådana fula oansvarliga våldstacklingar och helt vanliga ishockeytacklingar, som den som Jocke delade ut ikväll. Och det håller inte.

Och börja nu inte säga att jag hade tyckt att det var en korrekt bedömning om det hade varit Paulsson som tacklat Lindström på samma sätt istället, för det hade jag aldrig någonsin tyckt.

NP sjöng något om hockeymördare när Lindström åkte av isen.

Det förstår jag.

Det är inte hockey längre. Det är något annat.

Jag har ingen aning om vad domarna har för direktiv. Om det ska vara matchstraff så fort en spelare blir liggande efter en tackling, med hjärnskakning eller befarad hjärnskakning. Eller om man bara fattade beslutet själva idag. Att man ansåg att "det där, det ska vara 5+game".

Oavsett vilket så är det för mig obegripligt.


Jocke sa själv följande till Norranbloggen efter matchen:

- "Det var verkligen inte meningen att det skulle träffa så illa. Jag går in och tacklar med axeln, men den träffar väl dumt. Jag hoppas verkligen att det är bra med killen."

Hur uppfattar du situationen?

- "Jag åker mot honom och tacklar helt enkelt. Mer än så var det inte. Jag menade verkligen inget illa med den tacklingen."


Jag blir nästan illa berörd över att han ska behöva försvara sig på det sättet..

***

Bortsett från Jockes matchstraff så var det som sagt flera tveksamma utvisningar - och som alltid åt båda håll - i den här matchen. Domarna tappade nästan matchen.

Nu påstår jag inte att det här var en enkel match att döma, för det var ju precis det den inte var.

Men domarinsatsen var rätt och slätt för dålig.

***

Jocke Eriksson gick in och visade varför (han är) ska vara nummer ett i AIK.

Förstaplatsen i målvaktsligan stärktes ytterligare efter 27 räddningar och noll insläppta.

Känns verkligen som att Jocke kan bli en guldmålvakt i slutspelet.

Att han i samband med kvällens prestation kritade på för två nya år i klubben är naturligtvis roligt - men man undrar hur länge det tar innan han åker över till NHL.

***

Färjestad känns riktigt starka. Får man bara igång Nihlstorp här framöver så har jag svårt att tro att något lag vill ha Färjestad i kvartsfinalen. Hamnar FBK utanför topp-4 när serien är slutspelad kommer ingen att våga välja dom.

Inte då AIK i alla fall.

***

Lehtivuoris avgörande hemma mot Djurgården måste ha varit hyfsat skönt för Modo-supportrarna.

Matchens enda mål - 59 minuter och 59 sekunder in i matchen.

Rätt tungt för Djurgården..

***

Kvällens prestation?

Bellemares två tunga skottäckningar i rad i slutet av andra perioden i spel tre mot fyra, trots en enorm smärta efter första täckta skottet.

Sånt som gör skillnaden i såna här matcher.

***

Kändes märkligt på förhand att Färjestad lånade ut Magnus Nygren, som ju är deras viktigaste back i powerplay, inför kvällens match.

Visst fasiken saknades han ikväll. Och det var ju där någonstans som matchen avgjordes, när Färjestad inte lyckades utnyttja sina lägen i numerärt överläge.

***

Brynäs fick inte leda serien så särskilt många timmar, men nu på torsdag krävs det med allra största säkerhet ännu en hemmavinst mot AIK för att Skellefteå ska behålla serieledningen.

Brynäs har Timrå hemma. Och Luleå gästas av Växjö.

Är inte Jocke Lindström - som är så viktig och som är inne i en poängstreak och allmän formtopp just nu - med då så blir jag riktigt besviken..

Direktlänk till bloggen:
http://www.svenskafans.com/blogg/334.aspx


114 KOMMENTARER      2441 VISNINGAR
MARTIN MAGNUSSON
2012-01-31 22:23:00

ANNONS:
Artikelkommentarer

CROSS Artikelkommentarsfunktionen stängd

Ramos ske-å :
Jag tycker tacklingar överhuvutaget har blivit allt mer sällsynta, och kommer nog att straffas bort helt inom en snar framtid. Jag kan lätt förstå att spelare ofta väljer att avstå tacklingar. Denna säsong har har det gnällts och ältrats om avstängningar var och varannan dag bland gråtande fans och tjutande journalister. Straffen ökar ju mer fansen gnäller och ju ondare den tacklade säger sig ha, inte efter tacklingen utförts och dess avsikt!
1 Tumme upp 2012-02-02 06:52:53

Martin:
robban:

Jo, jag anade att det skulle bli reaktioner. Det visste jag när jag skrev det, och jag tvekade rätt länge innan jag tog med det stycket i inlägget. Av den anledningen att jag vet att jag tycker tvärtemot så många andra. Det beror inte i det här fallet på att jag är partisk, vilket jag naturligtvis alltid är, utan det är oftast så jag tycker.

Det är väldigt sällan jag tycker att tacklingarna som går till disciplinnämnden är särskilt farliga (bortsett från Kahnberg-tacklingen och ett par andra) samtidigt som alla andra tycker det. Det är bara så det är, jag går inte igång på dom.

Kanske krävs det att en Skellefteåspelare drabbas och tacklas fult och åker på en hjärnskakning för att jag ska börja göra det?

Jag vet inte.

Men väldigt bra skrivet i alla fall, du har väldigt rätt i det du säger. Exakt den typen av konstruktiva och vettiga kommentarer som man vill se i kommentarsfältet.

Tumme upp 2012-02-02 00:31:44

stålnäven:
Ni som anser tacklingen var regelrätt, ta av er cyklopet när ni kikar på hockeymatcherna, ni gör er bara löjliga !
2 Tumme upp 2012-02-02 00:03:26

robban:
Martin

Jag snackar om tacklingar generellt, då tog jag värsta exemplet för att statuera hur illa det kan gå. Skall vi snacka bort tacklingarna lär de ju inte bli färre, jag vet att det är skillnad på Sebastian Karlssons tackling och den här. Men det är själva tacklingarna som är problemet, om man kan få bort dessa typer av tacklingar mot huvudet från isen har man vunnit mycket. Det tycker jag inte man får genom att snacka bort dem och börja prata om förmildrande omständigheter osv och vrida det till en fair tackling när det inte är det. Jag vet att du är Skellefteåfans också vilket självklart påverkar din åsikt i det här fallet för alla opartiska som ser bilderna tycker tacklingen igår INTE okej vilket du också kan se på all respons du fått. Men du får räkna med mycket skit när du provocerar det som alla velat ha bort hela säsongen.

Mvh Robban

2 Tumme upp 2012-02-01 23:40:00

Sundin:
Jörgen Jönsson citat: Jag lär mina spelare att ha koll bakom ryggen,man ska va beredd att nån kan komma och smälla på och man ska kunna ta emot en tackling. den som är tacklings bar har med ett ansvar.... då har pålle skolkat!!
2 Tumme upp 2012-02-01 21:41:49

För många muppar i 0910:
Vad fan har Luleås spelsystem och matchen Luleå-HV att göra med Lindströms regelvidriga tackling?
Att någon ens ids tas sig tid att bry sig om S-G och andra Skaiktroll måste tyda på för mycke fritid, skit i dem!

4 Tumme upp 2012-02-01 21:18:01

AW:
"inte föregås av mer än tillåtna 3 skär"
Om man ska kommentera regler så bör man väl rimligtvis ha koll på dom?

1 Tumme upp 2012-02-01 20:58:25

Johan__:
Kurs med Kurt: // Exakt, han pratar om denna matchen mellan Luleå-Hv71, that´ts it, och han har ju rätt, det var ingen bra match, det vet ju de flesta Luleåfans också. Resten är bara spekulationer från din sida.
2 Tumme upp 2012-02-01 20:56:11

Victor:
Riktigt pinsam artikel eller vadfan det är, så otroligt objektiv så Jonas Fahlman framstås som Luleå supporter. Kamma dig
2 Tumme upp 2012-02-01 20:45:09

Sir Pinkley:
Martin
Jo jag tycker det är smaklöst att sitta och försvara en brutal tackling som tar illa på Paulsson. Blind-side,respektlöst och TOTALT onödigt.

Detta handlar om att respektera sina motståndare ute på isen, och det är bra med hårda straff så att spelare faktiskt börjar tänka efter. Höga, kännbara böter, samt vara utan lön under avstängningen borde vara en självklarhet. Som det är nu så bötar spelarna kaffepengar.

Spelare SKA inte tackla spelare från blinda sidan, och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur du kan försvara tacklingen? Hur kan du rättfärdiga ett regelbrott? Sanslöst illa, Martin. Skäms!!!

5 Tumme upp 2012-02-01 20:05:05

Ramos ske-å :
Nu är vi alltså uppe i hundra(100) komentarer för en sketen tackling som inte ens är regelvidrig enligt gällande regelverk, eftersom avsikten tydligt inte är att träffa huvudet och inte föregås av mer än tillåtna 3 skär, men som dock tar olyckligt pga att Paulsson inte hinner skydda sig alt. inte är beredd. Man kan däremot ifrågasätta respekten i att tackla en spelare som man inte med säkerhet vet är beredd på den. För att säkerställa att oförberedda spelare inte tacklas måste alltså det föras in en regel som säger just det för att kunna beivra sådant! Tex: "tacklande spelare äger hela ansvaret för att mottagaren, inte under några omständigheter, kan ha undgått att förstå att denne med stor sannolikhet kommer bli tacklad inom kort. Finns det någon som helst misstanke att så inte är fallet får tacklingen absolut inte genomföras". Hade en sådan regel funnits hade det funnits lagstöd att klämma åt Jocke på en massa matcher och fallet varit glasklart. Nu kommer han dömas utifrån känslan att smällen tog hårt, och att han brustit i respekten och borde kunnat vika undan istället!
1 Tumme upp 2012-02-01 19:52:46

Kurs med Kurt:
När Petter summerar LHFs match så ironiserar han om hur rolig den var och ingen i hela Sverige missar ironin! Sedan blir det skratt och flams om hur tråkiga ni är.Det säger en hel del hur långt det gått när ironin inte går att missa. Man kan säga att LHF är en driftkucku som det raljeras om landet runt.Ingen vill veta av er ultradefensiv med antispel.
Socialstyrelsen rekommenderar vid sömnproblem:tag 1-2 perioder valfri lulematch,om problemen ej försvinner se en hel match.

1 Tumme upp 2012-02-01 19:46:07

Martin:
robban:

Men allvarligt talat..

Varför dra en parallell till Kahnberg? Tycker du att Lindströms och Karlssons tacklingar är i närheten av att vara lika farliga?

Det gör inte jag. Jag pratar inte om tacklingen på Kahnberg i texten överhuvudtaget, och tycker naturligtvis som vilken annan åskådare som helst att den var någonting utöver det vanliga. Att den var genuint jävla otäck, o på en helt egen nivå vad gäller tacklingar den här säsongen. Jag såg den matchen, och var lika chockad och illa berörd som alla andra.

För mig är det skillnad på livsfarliga tacklingar, och vanliga tacklingar som tar olyckligt. Som jag tyckte att Lindströms var.

Och om jag hade sagt samma sak om Lindström fått en likadan tackling och omkommit?

Herregud, vad är det för jävla fråga? Nu har jag då väldigt svårt att se någon omkomma av den tacklingen som Jocke delar ut, men nej, jag hade inte sagt samma sak. Inte för att jag då hade tyckt att tacklingen i sig var fulare för att det blir en större konsekvens - utan för att jag precis som alla andra människor knappast skulle få för mig att börja skriva att en tackling "inte var så farlig" om den ledde till ett dödsfall, vilket hade varit fruktansvärt osmakligt och respektlöst.

Tycker du att Lindströms och Karlssons tacklingar är på samma nivå så får du tycka det, men förstå att jag inte tycker att dom är i närheten av att vara lika farliga och att jag aldrig någonsin skulle försvara en tackling som jag tycker är livsfarlig - som den på Kahnberg..

1 Tumme upp 2012-02-01 19:14:54

LHF/77:
robban:

- Bästa kommentaren hittills! :D Tumme up!!

1 Tumme upp 2012-02-01 19:02:30

robban:
Martin Magnusson

Jag antar att du säger samma sak om Lindström får en likadan tackling får en skallfraktur och omkommer?

Har inte du fattat någonting, Jag var på Frölunda-Linköping och såg tacklingen på Kahnberg. Det var blod över hela isen, det var en månad efter Stefan Liv hade omkommit. Samma äckliga känsla spred sig de första sekundrarna när man inte fick något tecken av Kahnberg. Folk var chockade och jag hade en spykänsla att de här kunde ha slutat med värsta tänkbara scenariet. Det är inte kul längre den dagen en spelare skulle omkomma pgr av en ful tackling.

Vänligen tänk ett steg längre när du skriver dina artiklar.

11 Tumme upp 2012-02-01 18:22:48

Johan__:
Vet inte riktigt vem som hade fått för sig att man hånade Luleå i late night Elitserien. Skulle väl vara Petter Rönnqvist då som kommenterade tränarnas syn på matchen där Jonas Rönnqvist tyckte det var en bra match och Hvs tränare tyckte det var en dålig match (det var där dom skrattade, det gjorde faktiskt jag också en aning ;)), men annars fick Luleå beröm faktiskt.
"Vem kommer slå Luleå i fyra matcher i slutspelet, det blir inte lätt." Så lät det snarare. Jaja, jag var bara nyfiken på vad som sas ;)

Kanske Kurs med Kurt vill kommentera?

Tumme upp 2012-02-01 18:21:06

vestibultn:
Sir Pinkley, Ursäkta för sent svar. -Nä du har inte nämnt nån armbåge, det gjorde din käre vän LHFgroko77, så de jag undrar vem av er har rätt du eller han? Armbåge eller axel? -bara en kan ha rätt.....
Tumme upp 2012-02-01 18:17:32

NorrlandsGuld:
Såg i klippet på svt någon postat nedan att tacklingen tar klockrent i huvudet. Riktigt smutsigt. Eventuellt uppsåt är vanskligt att resonera kring.
1 Tumme upp 2012-02-01 17:43:40

NorrlandsGuld:
Snacket om "blindside" är lite underligt eftersom Lindström kommer snett framifrån. Oavsett att kaffekillen tittar åt andra hållet. Om tacklingen tog klockrent i huvudet var den tämligen respektlös även om jag inte tycker den var "ful". Något måste dock göras för att få bukt med alla dessa hjärnskakningar /Luleåsupporter.
1 Tumme upp 2012-02-01 17:26:23

tom:
detta med tacklingar ock avstängningar gör att tacklingar kommer att försvinna helt från svensk hockey, snart vågar INGEN tackla för att man är röädd att träffa lite fel, ock bli avstängd massa matcher,visst finns det flera överfall som måste bli avstängning, men flera gånger har det varit sjysta tacklingar som tagit lite olyckligt för at spelare åkt lite lågt eller tittat bort just då
Tumme upp 2012-02-01 17:18:29

Kolle:
Gick till Modo för J-20? Han spelade två säsonger som överårig i J-18 då menar du?
För alla insatta så vet man att den största utvecklingen för en hockeyspelare är junioråldern. Han spenderade hela sin juniortid i Modo.
Fem säsonger i Modos A-lag mot snart två i Skellefteå...

Vad har hans pappa med saken att göra? Är Tedenby Modo-it för att hans farbror spelade för Modo och hans pappa var Modo-it? Självklart har det ingen betydelse.

2 Tumme upp 2012-02-01 16:30:38

Sten-Georg:
Ja, det är jättelöjligt att kalla Lindström för en egen produkt, viist. Hans farsa är en AIK-legend som var med då vi tog SM-guld. Han spelade i AIK tills han gick till MoDo J-20, och efter NHL äventyret så kom han hem till sin moderklubb.

jag tycker att Rautio är fostrad av Oskarshamn, och Harju fick sin utbildning i Tampas farmarlag.

3 Tumme upp 2012-02-01 16:27:20

Kolle:
Och Jocke har gjort fem säsonger i Modos A-lag medans han är inne på sin andra i SkAIK. Att kalla honom egen produkt är ju snudd på löjligt.
3 Tumme upp 2012-02-01 16:16:52

Kolle:
Lindström är dock absolut ingen egen produkt. Han gick hockeygymnasiet i Örnskölsvik och fick majoriteten av sin utbildning där.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=229

Sedan är det en riktigt ful tackling som han faktiskt hoppar in. Tittar man på svt-klippet så syns det ju tydligt att ingen av hans skridskor ens är i närheten av isen. Sorgligt.

1 Tumme upp 2012-02-01 16:05:39

Stenade Jojje:
Om skaiks spel ska jämföras med någon musikstil tored det vara "dueling banjos" eller något liknade disharmoniskt och motbjudande stycke. Luleå påminner mer om Metallica, Anthrax eller kanske Slayer. En kompromisslös mangling som gör ont och får hatarna att börja gny och gnälla om enformighet och tråkighet, när det blott handlar om briljans. Mot HV stod offensivglada HV, mer eller mindre ständigt parkerade i mittzon eller egen zon med ett extremt defensivt igelkottsförsvar vars mål var att på något sätt till varje pris undvika att släppa till chanser. Tyvärr för Luleå blev det inga spelmål då stolpar och ribba räddade HV vid tre tilfällen.

Angående ojusta tacklingar så kom Johan Lindström i HV i full fart mot Lueås Enterfeldt från blindside och det kunde ha slutat lika illa som för Paulsson. HV-Lindström såg dock att Enterfeldt inte var förberedd och sänkte farten och la in en snygg och juste tackling istället. Heder åt HV-Lindström, Modo, förlåt egna skaikprodukten Lindström borde skämmas för sitt tilltag.

6 Tumme upp 2012-02-01 15:38:22

AW:
Jag tror det blir ganska många matcher för Jocke för att det var en ruskigt ful tackling.
2 Tumme upp 2012-02-01 15:37:24

AW:
Vi gråter oss inte till söms för att några 08:or försöker göra sig lustig över att vi har ett lag som jobbar hårdare än sin motståndare. Sen när blev de fult att back checka och täcka skott? Förmodligen i samma veva som Djurgårdens spelare tröttnade på dom sysslorna.
6 Tumme upp 2012-02-01 15:35:15

ECSTASY:
Anders forsberg uttalar sig till norran

- De har ögonkontakt, han är fortfarande spelförande, han går in med axeln och träffar axel och bröst först. Det är vad jag tycker. Bedömningen överlåter jag till de som ska göra den och att de gör en korrekt bedömning utgår jag ifrån.

Jag kan hålla med även om det var ganska onödigt av Jocke att tackla när han vet att paulsson kanske inte är beredd. Matchstraff var rätt med dessa regler vi har nu.



Många löjliga/överdrivna kommentarer här i artikeln. Ni borde ta och slå av kommentarer helt och hållet så folk lär sig.


LHF/77,
Martin har väll redan kommenterat det längre ner? Läs det jag skrev här uppe som Anders forsberg sa och se sedan klippet igen.

Jag tror det blir ganska många matche för Jocke dessvärre, eftersom det hände mot Färjestad..


Tumme upp 2012-02-01 15:33:56

Sten-Georg:
Kalix,

"Alla vägrar ålägga Jocke något som helst ansvar."

är det så? Antingen är det din läsförståelse, eller din intelligens, som är låg.

En fråga: Istället för att länka till vår match, varför länkar du inte till er egen match? Svar: Det är som tortyr att se Luleå spela hockey, och du vill inte utsätta oskyldiga för detta.


2 Tumme upp 2012-02-01 15:33:11

Kurs med Kurt:
Det är helt OK med mig om ni trivs med att vara åtlöjen.Själv skulle jag må dåligt om mitt lag hånades av TV4 och Canal+.
Tumme upp 2012-02-01 15:27:44

LHF/77:
Martin:

- Försvaret hittills av Jocke Lindströms överfall har varit väldigt pinsamt av samtliga lundmarkare. Alla vägrar ålägga Jocke något som helst ansvar.

Du Martin kan ju kommentera klippet jag bifogar. Vi börjar från 1:20 och framåt, vad ser du som inte vi andra ser, exakt VAD gör inte det här till ett överfall?


Länktips: http://svtplay.se/v/2695970/skelleftea-f....
1 Tumme upp 2012-02-01 15:19:37

Daddeh:
Kurs med kurt: Det är fler som skrattar åt och hånar t.ex. djurgården runt om i Sverige. För att inte prata om Timrå...vilket sopgäng. Är man i botten har man sällan fiender...så länge vi tar poäng så skiter jag i vad de tjocka experterna anser. Sen sa ju även Fredrik Lindgren hur de försöker spela...precis på det sätt som ni konstant klagar på att vi gör :)
3 Tumme upp 2012-02-01 15:15:08

A-hallen:
Kurs med Kurt
Du hänvisar till Late night och vad som sägs där.
Vi skrattar åt dig.

4 Tumme upp 2012-02-01 15:14:35

Martin:
Åh, det är så tråkigt och ledsamt när man får kommentarer borttagna..

Uppenbara provokationsförsök bidrar inte särskilt mycket, och dom plockas därför bort rätt snabbt. Som i dessa fall.

Sir Pinkley: Istället för att t.ex mata ut skratt i versaler så kan man väl kanske försöka förklara vad som är så roligt och löjligt med det jag skrev - är jag enögd som uttalar mig på det sättet just om Lindström? Eller är det så att jag är sinnessjuk som nästan aldrig tycker sådana tacklingar är så farliga som alla andra?

Det är vad jag tycker. Jag har väl all rätt i världen att uttrycka vad jag tycker i bloggen. Det är oftast bäst att försöka vara konstruktiv. Kanske gärna peka på delar i resonemanget som du tycker är felaktiga. Och så vidare.

Kul också att jag blir "censur-Martin" när det inte bara är jag som rensar bort kommentarer som bryter mot reglerna.

Bete er istället, så får kommentarerna ligga kvar..

Och sen så är det ingen krönika, det är ett textstycke i ett blogginlägg.

Tumme upp 2012-02-01 15:07:39

LHF/77:
Kurs med Kurt:

- Du menar 08-media, med bara djurgårdare som experter, som jublar varje gång någon sänks av en ful tackling men ylar om detsamma görs mot djurgårn'?

Deras kritik rinner av mig som vatten på en gås, huvudsak vi tar guldet till våren. Då kräver jag Petter Rönnqvists läppar mot mitt fasta och håriga arsle. :)

3 Tumme upp 2012-02-01 15:06:27

antimike:
KmK: well , om det var tomtarna Åström och rönnqvist så är det dom och roooooseraaaasande samt falskman som i flera år ansett att Luleå skall åka ut, att Luleå är "tråkiga" o s v i all evighet. De trollen finns ingen som kan ta på allvar.
1 Tumme upp 2012-02-01 15:01:40

Sir Pinkley:
Sten-Georg
Troll borde även stängas av från SF, och vart skulle du ta vägen då? :-)

6 Tumme upp 2012-02-01 14:55:37

Kurs med Kurt:
Daddeh och alla LHFare. Om ni såg Late night elitserien igår så såg ni också hur man i media har börjat betrakta er hockey som ett skämt.Det har gått så långt att ni blir öppet hånade i riksmedia. Det är fakta.Ni tar poäng men ni förlorar all heder.Herregud, dom satt och skrattade åt ert sätt att spela!
Tumme upp 2012-02-01 14:54:57

Sten-Georg:
Kalix,

Du snackar om hockeykunskaper, men förstår inte att 17 minuter med en man mindre i två perioder suger musten ur ett lag? Ett skadedrabbat lag dessutom, som tappar två till forwards under match. BP spelarna tvingades lira i 30 minuter, halva matchen.

Om Jocke ska stängas av för restan av säsongen för det dåliga omdömet och bedömningen han visar där så borde Luleå slängas ut från elitserien för all framtid pga gnet i oändlighet och brott mot de mänskliga publikrättigheterna.

Tumme upp 2012-02-01 14:54:19

antimike:
marklundare är både enögda och dryga vilket censur-Martin vittnar om i sin enfaldiga krönika. Att de sen inte kan argumentera eller på något sätt vara verbalt konstruktiva framgår som ovan.
2 Tumme upp 2012-02-01 14:54:06

Sir Pinkley:
Jaha, nu plockas det bort inlägg man skrivit också, bara för jag skrattade högt och glatt åt Martins krönika. Tydligen får man inte ha skoj här :-)
3 Tumme upp 2012-02-01 14:47:59

LHF/77:
Sten-Georg:

- "..ojuste tackling som tog illa", lite väl krystat om det värsta överfallet sedan Kahnberg sänktes. Men jag godkänner det, eftersom du är ett hopplöst troll.

Erkänn nu bara att Jocke Lindström hade avsikt att skada och bör få förbud från att delta i spel resten av grundserien, så har vi gjort ett rejält framsteg..

2 Tumme upp 2012-02-01 14:46:19

Kork Bork:
Förra säsongen vann Skellefteå skotten med 53-16 i en match mot FBK i SKA. Matchen slutade 1-3 så att vinna skottstatestiken ger inga poäng.
2 Tumme upp 2012-02-01 14:38:23

Daddeh:
Sten-Georg: 17 minuter BP blir det för oss hockeykunniga. Fast du räknar väl de där +20 som matchstraffet för en av årets fulaste tacklingar består av. Det är ett vanligt nybörjarmisstag när man inte förstår hockey. Övriga 43 minuter då alltså? Lite enkel huvudräkning innebär att ni sköt ett skott på mål ungefär var tredje minut. Fast ni sköt väl de flesta av skotten när ni hade PP så det kanske är var 5:e minut!? Ja vilken hockeyfest...era matcher är vildare än Hollywoods swingerfester :) Om du tycker det är hockeyunderhållning så tror jag att du redan besvarat din egen fråga vad vi tycker om Luleås matcher.
5 Tumme upp 2012-02-01 14:34:35

Sir Pinkley:
vestibultn
Vad bestämma sig om axel eller armbåge???????? Jag har inte skrivit ett endaste dyft om någon armbåge. Bara axel. Hur är jag ambivalent? Läs om, läs rätt och sätt dig samtidigt i skolbänken och träna lite läsförståelse...

2 Tumme upp 2012-02-01 14:32:24

Sten-Georg:
Ointressant... tack, för svaret Jag håller med dig om att Luleås hockey är synnerligen ointressant, och en fara för elitseriens framtid. Ett betydligt viktigare område än en ojuste tackling som tog illa.
Tumme upp 2012-02-01 14:28:40

Sten-Georg:
37 minuter i period två och tre och två man borta från matchen kanske kan förklara en del av skottstatistiken, vad tror du?

Jag har nu redovisat vad jag tycker om Jockes tackling.

Vad tycker du om underhållningen Luleå bjuder publiken på i sina matcher?


Tumme upp 2012-02-01 14:26:32

LHF/77:
Sten-Georg:

- Vår dominanta spelidé är Ointressant i det här sammanhanget. Inga stickspår.

Vi diskuterar att Jocke Lindström är en idiot och en fara både för sig själv och sin omgivning. Vad är din åsikt om det och att Skellefteå är Sveriges skam?

1 Tumme upp 2012-02-01 14:25:25

Daddeh:
Sten-Georg: 14 skott på mål och 2-0 är rock n roll hockey för dig? Varav ett var i PP och det andra en mindre bra insats av fbk-målisen. Det är underhållning för dig...då vet vi. För övrigt HAHAHAHA åt nedanstående länk. Tror det är ruggigt nära sanningen.
7 Tumme upp 2012-02-01 14:19:45

Sten-Georg:
Förklarar allt,

hahahaha, det är en ära! :-)

LHF/77 från Kalix,

Vad tycker du om underhållngen Luleå bjuder publiken på i sina matcher?

Tumme upp 2012-02-01 14:17:22

LHF/77:
Sten-Georg & vestibultn:

- Tillbaka till trollskogen med er, Fjant och Klafs.

Låt de vuxna och mänskliga varelserna diskutera i fred.

2 Tumme upp 2012-02-01 14:16:22

Förklarar allt:
Sten-Georg och vestibultn@

Sanningen om dessa:


Länktips: http://luleahockey.swedishforum.net/t30-....
6 Tumme upp 2012-02-01 14:13:00

LHF/77:
Anton:

- Fatta, detta handlar om r e s p e k t.

Ta sats från eget bås, åka in i någon från blind-side med armbågen mot huvudet i ett fint litet skutt, är INTE respekt!!

Jocke Lindström har helt öppet avsikt att skada. Det är pinsamt ni lundmarkare börjar peka på att isen var boven. Pinsamt. Patetiskt.

2 Tumme upp 2012-02-01 14:11:49

Sten-Georg:
LHF/77 från Kalix,

1) Jag försvarar inte tacklingen, jag tycker att den var regelvidirg.
2) Jag tycker att en avstängning är befogad.
3) Jag vill ha bort tacklingar av denna sort från svensk hockey, blind side från sidan på en oförberedd spelare. Tacklingar framifrån ska dock ALLTID vara tillåtna om de ej är regelvidriga (ej huvud, ej armbåge, ej hoppa, ej mer än tre skär) även om det blir en oturlig skada.

Min fråga till dig är då:

Vad tycker du om underhållngen Luleå bjuder publiken på i sina matcher?

Tumme upp 2012-02-01 14:08:36

Anton:
Jag tycker inte att det ser ut som att Joakim medvetet går in för att träffa huvudet, han siktar definitivt på att träffa Paulssons axel, men även om han gjort det så hade ju folk krävt avstängning. Personligen försvarar jag inte direkt tacklingen i sig, men jag tycker att det är fel att domarna tar en konsekvensutvisning av det hela, då de höjer armen först efter att Paulsson ligger utslagen nere på isen. Största smällen mot huvudet tror jag att Paulsson fick när han slog huvudet i isen.
Tumme upp 2012-02-01 14:00:43

Martin Censurerar:
"NP sjöng något om hockeymördare när Lindström åkte av isen."

Det fanns alltså några i hallen som hade huvudet på skaft igår kväll. Blev det sju matcher för hockeymördaren?

2 Tumme upp 2012-02-01 13:59:02

LHF/77:
Sir Pinkley:

- Jag håller helt med dig. Maken till enögdhet lundmarkarna visar upp..

Det här tunnelseendet ni i Skeå visar upp kommer bara leda till invalida spelare, om inte vi alla står upp mot helt ape shit crazy - tacklingar i svensk ishockey!

2 Tumme upp 2012-02-01 13:56:18

Sten-Georg:
Vill ni dutthockey utförda av en grå ultratråkig gnetarme från Finland, åk norrut till ingenmansland. Vill ni se mål, offensivlusta, känslor, finter, rock n roll hockey, titta på Skellefteå - Färjestad. Tyvärr kan det bli en skada då och då när båda lagen sätter hårt mot hårt när de försöker anfalla och göra mål. Det blev två skador igår, som tur är var ingen allvarlig.

Jag försvarar inte Jockes tackling som var onödig då han kommer från blindside, men nog ser jag hellre att det blir ett matchstraff någon gång då och då än att fler lag börjar apa... eller förlåt, råtta efter Luleås "spel".

Tumme upp 2012-02-01 13:54:42

AW:
Att man ens fösöker fösvara den tacklingen är ju bara så horribelt att man baxnar. Det är en av de absolut fulaste tacklingarna vi sett den här säsongen. Den är ju som hämtad från instruktionsboken över hur man inte får bete sig. Men han gör väl som man brukar i Skellefteå och beklagar sig över att han inte tog i mer när han ändå blir avstängd.
3 Tumme upp 2012-02-01 13:39:33

Sir Pinkley:
Men snälla Martin...han tacklar med axeln och träffar huvudet klockrent. Blind-sidetackling där Paulsson inte har en chans att försvara sig. Helt onödig tackling, respektlös och regelvidrig. Solkart matchstraff och avstängning...

Hur du lyckas klämma ur dig en krönika med titeln "Horribelt matchstraff" är för mig en fantastisk prestation. Att sen försvara tilltaget är än värre...

8 Tumme upp 2012-02-01 13:17:51

Martin:
LHF/77:

Jag undrar om vi tittar på samma klipp. I det jag tittar på, som du själv har länkat från SVT där man i första läget ser från en udda vinkel, så börjar Jocke trampa o går in för tacklingen exakt när han når mittcirkeln, han tar sedan tre skär och tacklar med axeln.

http://svtplay.se/v/2695970/skelleftea-farjestad_2-0

Så nej, jag tycker inte att det är ett överfall.

1 Tumme upp 2012-02-01 13:04:08

LHF/77:
Martin:

- ... att ta sats från egna båset och armbåga en kille i huvudet från blind-side i ett litet skutt, det stavas inte Ö-V-E-R-F-A-L-L i dina ögon?

Om det är samma Martin som skrivit artikeln:
- Skellefteås redaktion, SKÄMMES TAMMEFAN!!

2 Tumme upp 2012-02-01 12:57:04

LHF/77:
Sten-Georg:

- ... du glömmer att Jocke tar sats från eget bås och lägger en armbåge i huvudet i ett fint skutt från blind-side. Fegt och fult överfall av Jocke Lindström.

Kolla klippet här och frys 1:29, patetiskt förneka mängden av övertramp här!
Be syster om ett par piller & gå och lägg dig..


Länktips: http://svtplay.se/v/2695970/skelleftea-f....
3 Tumme upp 2012-02-01 12:31:04

Sten-Georg:
Jag tycker att vi borde stänga av Luleå minst en säsong från seriespel för brott mot den svenska hockeypubliken. 0-0, inga tacklingar, inga finter, inga känslor, bara råttlir. De känns som en liten grå betongråtta från Finland och Småland.

tacklingen tar inte i huvudet, huvudet slås i isen. Men den är blindside, och ett par matchers avstängning borde vara på sin plats.

2 Tumme upp 2012-02-01 12:15:51

vestibultn:
Tyvärr groko stavade du fel på mitt nic när du skrev "vestibultin" jag har inget "i" på slutet..
Tumme upp 2012-02-01 11:44:03

LHF:
Är bara idioter som kan tycka att Lindströms tackling (med dagens regelverk) är korrekt. Ska vi få bort skallskadorna så måste folk sluta försvara sådana dumheter....

Mitt tips på straff är 5 matcher, 3-2, dvs 3 matchers avstängning plus två matchers "böter".

4 Tumme upp 2012-02-01 11:40:16

LHF/77:
Ramos Ske-å:

- Skott på fot? Are you for real..?

Släkten Lundmark är en fara för ishockeyn, våld mot huvudet har vi i Luleå tagit upp flera gånger som ett gemensamt problem vi ALLA måste ta itu med.

Inte ett SKIT har hänt i arbetet mot våldet på hela säsongen,
DET ÄR DAGS NU!!

3 Tumme upp 2012-02-01 11:40:10

Ramos Ske-å:
Såg att flera FBKáre vårdslöst avlossade skott på Bellemars fot igår! Diciplinnämd??
Tumme upp 2012-02-01 11:35:20

LHF/77:
Fast det hade jag naturligtvis inte tyckt om han spelat LHF. -hehe...
Tumme upp 2012-02-01 11:22:06

Sir Pinkley:
Jag hoppas disciplinnämnden fortsätter dela ut hårda straff och är konsekventa!! Detta borde bli uppåt sju matcher med några matcher omvandlade till böter. Den är blindside, den träffar högt upp. 5+20 omgående, med väntande avstängning. Helt korrekt.
5 Tumme upp 2012-02-01 11:09:09

LHF/77:
Stäng av idioten!

10 matcher, MINST!!

1 Tumme upp 2012-02-01 10:59:49

Sten-Georg:
Skellefteå AIK är rock n roll med lite Jimi Hendrix wah-wah solon mitt i tunggunget, kanske lite jazzrytmer cross-over också i allt jammande. Luleå är finsk Hambo i ultrarapid utförda av ett gäng inköpta dansbandsmusiker från Småland med fjunmusche och mintgröna uniformer, satan i gatan vilket tråkigt lag!

Sarg ut i 65 minuter hemma, sen straffar är deras melodi. Man tycker på riktigt synd om deras hockeypublik, och alla andra lags supportrar som tvingas se skiten.

2 Tumme upp 2012-02-01 10:50:49

Ramos Ske-å:
Stenade Jojje:
Skillnaden mellan vårt och ert spelsystem är att ert bygger på att skjuta ganska lite skott och göra ganska lite mål, för att prioritera en nära ogenomtränglig defensiv. Om du tittar på någon av våra matcher kommer du märka att det då och då blir ganska "öppet" hemmåt för oss, det några väljer att kalla bristfälligt backspel. Att detta inträffar ibland beror på att backarna har instruktioner att fylla på i anfallen för att öka trycket där, samt att ibland våga stå kvar på offensiv blå även när våra forwards inte har full kontroll på pucken i motståndarzonen, för att kunna förlänga anfallen! Det finns såklart mycket som överensstämmer mellan spelsystemen, men det jag just nämnt tycker jag visar att det även finns skillnader!
Att vi bara mäktade med 14 skott denna match beror dels på att FBK är ett bra lag(vi har alltid svårt för dom), och dels på att vi spelar halva matchen i boxplay!
Angående tacklingen verkar den tagit illa, eftersom Paulsson låg kvar på isen. Jag hoppas verkligen inte det är någon fara med honom!! Jocke fick matchstraff för tacklingen och lär nu vara under utredning. Jag kan dock fortfarande efter många repriser inte se att Jockes avsikt är att sätta tacklingen mot hans huvud. Vad straffet(förutom 5 min som han redan fått) kommer att bli är svårt att sia om, min gissning är att det blir 1 match om Paulsson klarat sig från skador och 6-7 matcher om han inte gjort det. Jag vidhåller att det vore enklast för alla att förbjuda, och bestraffa alla typer av tacklingar. Det skulle förenkla regeltolkningar markant. Då slipper vi skadade spelare, samt allt tjafs efter snart varenda närkamp och fokus kan då lyftas tillbaka till sporten igen!

Tumme upp 2012-02-01 10:48:11

Skidrow:
Med tanke på att mycket fulare tacklingar från flera Färjestads spelare har gett 3 matcher bör det bli 1.

1 Tumme upp 2012-02-01 10:43:12

Sten-Georg:
Stenade Jojje,

din mupp, vi hade 37 utvisningsminuter i period två och tre (bland annat nio minuter i sträck i boxplay), och tappade två spelare under match till den långa listan av frånvarande spelare. Våra ledande forwards hade nästan 30 minuters istid! Och ändå vann vi.

Jämför med "Kuleå". 0-0 på hemmaplan igen, en utvisning, och sen straffar

Att jämföra Kuleå med Skellefteå är som att jämföra pest och kolera med paradiset.

1 Tumme upp 2012-02-01 09:52:44

Nizze:
Ja , stackars den lilla kaffekillen som ej klarar av att hålla upp huvudet , och att läsa spelet.
Hade samma situation hänt i Kaffehallen med omvänt , att en kille från Karlstad united tacklat en skellefteå spelare , så garanterar jag att den kaffekillen inte ens ha fått en 2-minutare.
Nej fy f-n för alla gnällspikar från karlstad med loob , sanny lindström i spetsen.


3 Tumme upp 2012-02-01 09:41:28

Kolle:
2-0 är absolut ingen riktig tavla, men inget bra ingripande heller. När han hinner med förflyttningen så ska han också ha tätt vid stolpen, för det var inget märkvärdigt skott.
Tumme upp 2012-02-01 08:47:19

Bäverpung:
Stenade Jojje:
Du kan väl inte menar allvar att 2-0 är en målvaktstavla? En lång sidledsförflyttning och ett snabbt skott. Inte många målisar tar den.

Tumme upp 2012-02-01 08:42:53

Korv:
Jocke Lindsröm är väl också fd modoit.
Liksom Aalavaara.. Wernblom mm. OK nu spelar inte dom kvar, men men ni har ju en historia av att ha många modoiter i laget :)

Tacklingen var grisig, men avstängning...njaaaa

Tumme upp 2012-02-01 08:10:50

Stenade Jojje:
Vår spelidé är att vi försöker ha en tät defensiv och sätta hård press på motståndarna. Vem citeras ovan? Jonas Rönnqvist? Nej, Fredrik Lindgren i sporten i TV igår. Tänk att vi äntligen fick svart på vitt var skaik lånat sin spelidé.
Matchen igår var inget undantag. 1-0 efter en tveksam utvisning och 2-0 på en målvaktstavla av PW. Sen igelkottsförsvar i 56 min, och hela 14 skott på mål.

2 Tumme upp 2012-02-01 08:06:54

Kolle:
Nu har ju förvisso Alavaara dragit, men ni har ju modobekantingen Pikkarainen, hockeygymnasisten och fd modospelaren Lindström och givetvis Anders Söderberg.

Brukar spela golf med både Söderberg och Wernblom, så därför håller man lite på Skellefteå.

Tumme upp 2012-02-01 08:00:07

Tadeuz:
Bra skrivet om Jocke .L.s tackling.vi kanske ska börja ha innebandyregler i hockeyn? Snart får man ju inte tacklas.
Tumme upp 2012-02-01 06:37:18

Ramos ske-å :
Det bästa, och mest rättvisa, vore att helt ta bort tacklingar ur spelet. Altså att ge alla tacklingar matchstraff, och 5-6 matchers avstängning. Då vet iallafall spelarna vad som gäller! Som läget är nu är det det ju som ett lotteri att tacklas. Om den som blir tacklad väljer att titta på dig som tacklar, är det ibland helt ok. Men om denne väljer att titta upp i taket, eller gäspa just innan tacklingen träffar kan straffet bli allt mellan 2 och 10 matchers avstängning beroende på vad aftonbladet för dagen tycker! För att slippa alla otydligheter, och gnäll vore rakare att helt ta bort tacklingarna!
Tumme upp 2012-02-01 05:35:08

AW:
Jösses så hemmablind man kan bli. Och det där med blind side, om du smyger in en tackling från rakt motsatt sida där spelet är (det vill säga PUCKEN) så kan du nog räkna med att det klassas som blind side. Faktum är att ALLA spelare har huvudet vridna åt det hållet pucken befinner sig, hela tiden, så det är inte speciellt svårt att pricka in en sån där tackling om man verkligen vill, men det är ruggigt respektlöst och framförallt fegt då det inte finns en chans att försvara sig mot det.
1 Tumme upp 2012-02-01 04:21:46

haha:
typiskt skaikare dom kan aldrig erkänna dom gjort nå dumt spelar alltid fult å dumt
1 Tumme upp 2012-02-01 02:30:35

Västerbottensost:
Det var en ful tackling och sånna som kan skada riktigt mycket.. Bara löjligt att försöka försvara det. Men det som är konstigt är den ojämna nivån på straff som utdömts denna säsong. Domarna har en egen syn och delar inte med sig om varför vissa får så hårda straff och andra inte. Och varför fanns inte sånna straff förra säsongen då det förekom sånna tacklingar.
Jocke Lindström är en ruskigt bra spelare vilket han har börjat visa. Men det följer med att han spelar hårt och ibland över gränsen. Var då han var som bäst ifjol. Vann utvisningsligan och poängligan, inte många som gjort.

Men sånna tacklingar är inte snygga och det tyckte inte Jocke heller

Tumme upp 2012-02-01 00:54:15

Anton Rosendahl:
Jag har tittat på situationen nu i efterhand och tycker att den är svårbedömd. Jag tycker att det ser ut som att Joakim försöker att träffa Paulssons axel men lyckas träffa lite väl högt upp på axeln, nästan mot huvudet.

Sedan ser det ut som om att Paulsson får den största smällen mot huvudet när han landar på isen. Visst kan jag hålla med om att matchstraff var korrekt, men jag tycker att bedömningen ska ske efter tacklingen, inte efter konsekvensen som det verkade vara i detta fall.

Jag har inte nämnt att det var en "vanlig" tackling, men nog har det funnits flera liknande situationer under säsongen som inte har renderat i utvisning. I NHL verkar bedömningarna vara efter var kroppen träffar först när det gäller bedömningar av "open-ice tacklingar" som denna, eller om det nu kallas "blind side". Eftersom vi uppenbarligen har lånat uttrycket därifrån borde vi ju också ha lånat bedömningen därifrån också.

Som sagt, så tycker jag att det är en svårbedömd situation men ska det dömas matchstraff så ska det göra det jämt när det gäller "blind side" tacklingar, men uppenbarligen görs det inte det.


Tumme upp 2012-02-01 00:26:01

Fahlmans lögner:
samma kurs som smällen på Kahnberg, totalt onödigt med uppsåt att skada.

Stäng av idioten, länge.

1 Tumme upp 2012-01-31 23:55:56

Sten-Georg:
Oj vad mongo jag är, jag menar givetvis att det var tur att Paulsson kunde spela vidare. 2-3 matcher blir det pga en blindside tackling.
Tumme upp 2012-01-31 23:55:19

Sten-Georg:
Hade tacklingen vart från en back som kliver upp och tacklar en istittande Paulsson framifrån tycker jag att det inte ens borde vart två minuter. Men nu kommer Jocke från sidan utan att Paulsson har en chans att förbereda sig för en tackling. Smällen mot huvudet blir när huvet slår i isen, den är inte riktad mot huvet. Den är inte speciellt ful, men det blir tyvärr en skada. Således är det 5 minuter, men det blir inte någon lång avstängning då den inte är riktad mot huvudet.

Hoppas allt är okej med Paulsson och att kommer tillbaka snabbt!

Tumme upp 2012-01-31 23:52:42

JP:
Jag tycker det är helt okej med 2-3 matcher på Jocke.
Tumme upp 2012-01-31 23:40:44

Stefan L - SF Färjestad:
Ditt tänk kommer lite ur resonemanget. Kan förstå att Lindström inte menade det så med tacklingen, men om man skulle gå på mening så kunde dessutom Sebbe Karlsson i LHC ha sluppit matchstraff och den längsta avstängningen utdelad denna säsong. Att Joakim Lindström får lämna isen, är därmed ingen överraskning.

Delade åsikter givetvis, det kan man tåla. Men förstå kanske man inte gör. Det är en tackling som tar emot huvudet, i en blind-side, när Paulsson släppt ifrån sig pucken. Det är en otäck situation och man ska vara glad att Paulsson kunde fortsätta spela vidare. Domslutet är det inget fel på, faktiskt inte. Men som du nämner, tveksamma beslut på andra utvisningar under matchens gång - åt båda håll. Dock, ingenting som kan centreras som på denna incident.

En vanlig tackling tycker jag inte heller du ska definiera den som. En "vanlig" tackling är inte ämnad att ta emot motspelarens huvud, vilket det gjorde i detta fall. Därmed klassas den som en huvudtackling - Checking to the head.

Tumme upp 2012-01-31 23:29:45

Anton Rosendahl:
Vad är definitionen av en "skada" då? Det har ju varit flertalet tacklingar på spelare som har resulterat i exempelvis hjärnskakningar men som inte ens har blivit utvisning för den tacklande spelaren. Jag tycker att detta verkar vara en bedömning från situation till situation från domarna. (Nej, jag säger inte att Joakim Lindströms tackling var juste, men domarna verkar döma utvisning efter konsekvensen inte efter själva tacklingen eftersom domaren höjde armen först när Paulsson låg på isen).
Tumme upp 2012-01-31 23:27:19

Martin:
Janne:

Nä, jag ville inte kommentera. Men nu gällde det våran bästa spelare och då hade det varit rätt märkligt att inte kommentera det när jag kommenterar allt annat.

Jag ville inte börja kommentera det av den anledningen att jag framstår som cynisk och inhuman som inte tycker att tacklingar som leder till hjärnskakningar ska ge något straff.

Och det tycker jag sällan. 9 gånger av 10, som sagt, om man ser till vad som har hänt under säsongen. Och den här tacklingen var verkligen inte värre än någon av alla de andra jag inte tyckt skulle blivit något.

Kolle:

Nä, det hade jag väl inte direkt koll på, men jag påstod väl samtidigt inte att det skulle bli en tvåa istället för match?

Tumme upp 2012-01-31 23:22:41

Sten-Georg:
Kolle,

"...med tanke på alla spelare från modo som spelar där".

Vilka menar du? Anders Söderberg som är inne på 8:e säsongen?

Tumme upp 2012-01-31 23:20:14

Janne:
Du vill inte säga ett ord om tacklingen, för då kommer du bara skriva dynga...? Håll igen då för fan. Solklart matchstraff och Jocke Lindström är en av elitseriens största idioter. // Frölundait
4 Tumme upp 2012-01-31 23:12:37

Daddeh:
Axeln upp i hakan på en helt oberedd spelare. Hade det varit Paulsson som sänkt Lindström med exakt samma tackling är jag säker på att tacklingen hade varit "årets fulaste" enligt alla Marklundare. Jag tycker personligen att det är en vidrig tackling...med vissa likheter på den Kahnberg åkte på. Tror på 7-9 matchers avstängning, varav vissa i böter ofc. Mitt förakt är för övrigt ganska likvärdigt mellan Skeå och FBK så i det här läget är jag neutral i mitt tyckande :)
1 Tumme upp 2012-01-31 23:05:44

Kolle:
För övrigt så kan man inte ta en tvåa på den där, utan det MÅSTE bli game om man tar en utvisning (trodde nog att någon som skriver för svenskafans skulle ha koll på det.) När man tacklas oschysst och blir en skada så är det automatiskt matchstraff, även om det kanske bara såg ut som en tvåa.
Tumme upp 2012-01-31 22:57:07

Kolle:
Bland de absolut fulaste tacklingarna i vinter enligt mig. Killen är ju fullständigt oförberedd när Lindström kommer in "blind side" och träffar huvudet. Riktigt onödig och ful smäll.Nog tycker jag att han ska runt sju matcher vara tre blir böter.

Då ska ändå sägas att jag är Modo-it och har Skellefteå lite som andralag med tanke på alla spelare från modo som spelar där.

1 Tumme upp 2012-01-31 22:55:15

Bambi:
10 matcher? Det är lite väl hårt. 4 matcher varav en förvandlas till böter är ett rimligt krav. Men som "Var är respekten?" säger, exakt såna här cklingar man vill ha bort.
Tumme upp 2012-01-31 22:49:25

Var är respekten?:
Hoppas på minst 10 matchers avstängning för Jocke!
Exakt de där tacklingarna man vill ha bort.

2 Tumme upp 2012-01-31 22:44:10




Tidigare blogginlägg

Skellefteå AIK-bloggen: Slut, slut, slut
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Monumental besvikelse - men GRATTIS Jakob Silfverberg
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Man kan inte låta bli att hoppas
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Nu är det hög tid att vakna!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Vad roligt vi ska ha
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: SM-FINAL!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Befogad optimism
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Kvalserien lever ju ännu.
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Hockey är fan inte bra för blodtrycket och nerverna.
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Vi är tillbaka!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Bryter in med lite Kvalseriehockey AKA Våren är på väg.
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Vad fan hände igår?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Skellefteå mot AIK
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Domarna sätter sig själv i fokus.
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: What goes around comes around
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Nu ska fan grisen plockas fram...
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Elitseriens mest underskattade spelare och kvalserietipset
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Slutspels-Bud!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Dags att anmäla domare?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Domarproblem + Tre nycklar i kvartsfinalreturen
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Modo blir otäcka + kvartsfinaltips
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Luleå: tråkiga(?), trista(?) men Seriesegrare.
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Ointressant derby + VIKTIG andraplats på spel
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Sista matchen från start?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Det blev ingen serieseger - som väntat
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Goren Vs Mihalik Vs Domarna = förlust för publiken.
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Tack för kaffet
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Hockeyligan, nutidens rånare? *edit*
Skellefteå Kommentarsfältet är nu öppet, så såga på om ni vill.

Skellefteå AIK-bloggen: Dagen efter Frölunda
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Är utrustningen verkligen domarnas ansvar?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Dags att ta oskulden.
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Tuff vecka väntar
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: VM, tre tränare och juniorer
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Lista; Skellefteås fem bästa spelare
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Färjestad för starka
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: 66 matcher?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Horribelt matchstraff
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Mindre kul i Scandinavium
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Det går bra nu
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Ny derbytorsk trots spelövertag
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: JVM-analys
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Optimism
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Vad händer nu?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Dags att studsa tillbaka
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Vilken uppvisning!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Rooting for the rival
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Oväntat enkelt
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: The Return of the King
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Tråkigt serielunkande? Skulle inte tro det.
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Mustonens stora kväll
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: ERIK FORSSELL
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Wikegård borde bli Elitseriens Shanahan
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Underhållning på hög nivå
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Så skönt, så skönt
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Rättvist? Nja..
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Spelarbetyg och utvärdering
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Classe et l'assertivité - Bellemare!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: NHL-svep, och lite annat
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Schemaläggning, disciplinnämnds-problem och lite supporterkultur
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Hemmaproblem
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Hett imorgon?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: En demonstration som heter duga
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Två spelade
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Fahlman vs Nyström
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Bra val, Forsberg
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Dreamteams
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Västerbotten vann TV-pucken!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Möller gör skillnad
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Det är svårt att förstå
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: TV-pucken
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Hur tänker förbundet?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Kommentarer
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Rimligt att Skellefteå blir 6:a?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Vem vinner poängligan?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: A Little Västerås på torsdag
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Linking away
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Youtube hjälper oss att minnas
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: ES-tipset 2011/2012: Färjestad vinner Elitserien
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Dagen efter försäsongspremiären
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Dagen före försäsongspremiären
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: 5600 på första isträningen!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Jimmie Ericsson måste bli lagkapten
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Stökigt i NHL!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Elitseriens bästa tränare
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: En trupp som ska gå för guldet
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Slut på Sillyseason och en lagbedömning.
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Och det är också Hannu Pikkarainen!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Bud Holloway klar för Skellefteå!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Det som inte fick hända..
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Joakim Lindström stannar
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Kempes mål - ett skämt
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Nu är Skellefteå en storklubb, på riktigt
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Fist-bump or handshake?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Vart är Rundblad, Mårts?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Framtiden är ljus
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: En tugga ur det sura äpplet
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Poängkungen stannar? och Larsson går först i draften
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Är det över nu? Är det kört?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Skellefteå AIK är bäst i Sverige
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Vi lever igen.
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Parodi...
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Geniet Lasse Johansson
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Hyllningen, det värdelösa aprilskämtet och finaltipset
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Tack, Luleå!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Guldläge
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Vad ska du hitta på ikväll, slumpen?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Leave Fahlman alone!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Vad ska man ens säga?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Nya tag!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Nej, nej, nej, nej, nej...
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Fyfan..
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Därför slår vi Luleå!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Norrlandshockeyn regerar - men dröm-semin kan bli en plåga
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Se över regelboken, och pajas-journalistiken klarar vi oss utan
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Fantastiskt!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Ge mig maskinen!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Vad krävs för att slå ut Linköping?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Övertändning!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Linköping - inte alls ett dåligt val
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Tack, Frölunda!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Välj Luleå i slutspelet!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Serieledning! (igen... och igen)
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Mad Man Martin förlänger
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Nu tar vi seriesegern!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Nej, Peter!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Rundblad, Ledin och Fru Johansson
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Sveriges bästa AIK!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Det är för dåligt
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Skärpning TV4
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Ny domarparodi på Hovet
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Larsson topprankad
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Adam Larsson bättre än Victor Hedman
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: JVM-summering, Adam Larsson min hjälte
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Ett lysande powerplay avgjorde
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Superstraffarna avgjorde seriefinalen
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: 100 mål, serieledning, en strålande målvakt och ny tabellfinal.
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Vad gick fel mot DIF?
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Oscar Lindberg, JVM och en trevlig jul.
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Kanada - USA i Kvarnvallen!
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Boudreau showdown
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Channel One cup
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: JVM, Sveriges bästa back och Lidas första hattrick
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Presentation och betygssättning
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Bloggduo, supertalangen, och lite AIK-AIK
Skellefteå

Skellefteå AIK-bloggen: Joakim Lindström - Bäst i Elitserien
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Fyra Skellefteå-spelare i Tre Kronor
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Slutspelshockey i Skellefteå, säsongens match?
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Back to Black
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Ingen "äkta" serieledning, men Skellefteå är ändå bäst i Sverige
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Lindström vinner poängligan + elitsatsningar på barn
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Lindström fortsätter att dominera
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Rånet på Hovet
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: AIK vs AIK
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Rundblad ass-kapten & Foppa gör ett sista försök
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Karjala, Jocke, Mikko och Norran i topp och straffexperten Ville Koistinen
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Tankar efter Djurgården
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Det luktar SM-guld
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Tankar efter Timrå
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Landslag, bakfyllor och dåliga vibbar
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Frölunda besegrade!
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Seger i Cloetta Center - spelarbetyg och annat smått och gott
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Stenkastning mot bussruta - nu räcker det
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Derbydags
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Runblad sänker Luleå på lördag?
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Ny skribent + Hannula
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Tack för showen, Mikko
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Foppas öga, Tenkrats sorti och välhanterat misslyckande av klubbledningen
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Siena, Tenkrat, Melker och Foppa.
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Säcken tillbaka + Dagens spelrad
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: SAIK-tränarna i toppen
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Bra "Johan"!
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Idag vinner hemmalagen
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Luleå för tunga
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Dagen efter..
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Mitt Dreamteam!
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Knapp seger i genrepet + Kaptenen utsedd
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: TV-pucken & lite annat smått och gott
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Upptaktsträff
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Storseger mot Timrå
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Snyggaste matchtröjan i ES
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Kurirens tips + Lehtonen
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Förlust mot Luleå, efter straffar
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Kamma dig, Wennerholm
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: ES-tipset, så slutar tabellen.
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Så här ska vi formera laget..
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Första förlusten, Västerås starkare
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Vinst mot SSK, 4;e raka segern under försäsongen
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Larsson rankas som 2:a inför draften
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Nyförvärv 6
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Seger mot Luleå
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: ST. Jimmie
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Vinst mot MODO
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Lehtonen på plats
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Seger mot Löven
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Säsongen börjar
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Europaranking + Introt
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Wikegård kommenterar + Träningsmatcher
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Slaget om Piteå + Ny straffregel
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Isträningen + Rundblad
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Back in business
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Vacation time
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Fotboll, fotboll, fotboll, ishockey, fotboll, fotboll, fotboll
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Elitseriens nyheter till nästa säsong
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Supertalangen stannar
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Nyförvärv 5
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: "Det går inte att vara sjukskriven"
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Tipsen börjar rulla in
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Dimitrakos aktuell igen
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Nyförvärv 4
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Mistri!
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Rättfärdigad timeout
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Hjälten på väg tillbaka
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Osten vs Lasse Johansson
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Nyförvärv 3
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: "Det gör ont i själen"
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Summering
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Ericsson rånad
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Hela Skellefteå kommun på hockey
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Vindstilla
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Nyförvärv 2
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: VM närmar sig
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Jonathan Hedström
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Nyförvärv 1
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Tillbaka i gymmet
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: VM-truppen, tyck till!
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Jonas Junland
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Juniorerna ångar på
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Tränaren på besök
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

Skellefteå AIK-bloggen: Summering
Skellefteå Martin Magnusson bloggar om allt som rör Skellefteå AIK, och lite till.

ANNONS:

Fler artiklar om Skellefteå

Petter Granberg klar för Toronto
Skellefteå Petter Granberg har skrivit på ett treårigt avtal med NHL-laget Toronto Maple Leafs, uppger klubbens officiella hemsida på torsdagen.
2012-05-24 23:37:00

Krönika: Survival of the fittest
Skellefteå Survival of the fittest är inte bara ett begrepp om det naturliga urvalet som återfins i teorier om evolutionens historia, det är även en passande beskrivning på den rådande konkurrenssituationen i fowardsbesättningen i Skellefteå AIK. I förenklad korthet är teorins centrala sats att konkurrens är utvecklande i längden då de svaga slås ut och de starka överlever.
2012-05-15 18:11:48

Bud Holloway stannar i Skellefteå AIK *uppdaterad*
Skellefteå Bud Holloway stannar i Skellefteå AIK även nästa säsong om han inte får ett envängskontrakt med någon NHL-klubb. Detta bekräftar Holloway själv för tidningen Norran. – Det är väl inte helt klart att jag kommer tillbaka ännu. Men kontraktet som jag fått ser bra ut, bara några smågrejor som ska lösas. Men jag har skrivit på min del i alla fall och då får vi se vad som händer. Jag ska prata med min agent i kväll, säger han till tidningen.
2012-05-15 14:52:00

Krönika: När liten blev stor
Skellefteå När lockouten blev ett faktum 2004/2005 gnuggade de svenska sportcheferna från Malmö i söder till Skellefteå i norr sina händer. Det ena efter det andra NHL proffset adresserade sin hemkomst och det blev trångt på lönelistan för de svenska klubbarna. Angenäma problem uppstod för sportcheferna som fick börja rodda om i trupperna på helt nya villkor.
2012-05-12 17:33:57

Tomas Skogs stannar i Skellefteå AIK
Skellefteå Tomas Skogs har förlängt sitt kontrakt med Skellefteå AIK ytterligare en säsong. - Det var mitt förstaval så det känns jätteroligt, säger han själv till klubbens hemsida.
2012-05-11 15:43:49

"Crippe" klar för Timrå-"Antos" får inte förlängt kontrakt
Skellefteå Under tisdagen blev det klart att Christian Söderström lämnar Skellefteå AIK för spel i Timrå IK. Han har skrivit på ett treårskontrakt med klubben. Sent igår kväll offentliggjordes det också att publikfavoriten Anders Söderberg inte får förlängt kontrakt med Skellefteå AIK. Han lämnar därmed klubben efter åtta säsonger.
2012-05-09 11:40:10

Petter Emanuelsson stannar i Skellefteå AIK
Skellefteå Skellefteå AIK har förlängt kontraktet med forwarden Petter Emanuelsson ytterligare en säsong. - Det känns roligt att han stannar här ytterligare en säsong, och att vi får vara med och hjälpa honom i hans utveckling till att bli den toppspelare han kan bli, kommenterar sportchefen Lars Johansson till klubbens hemsida.
2012-05-05 13:27:56

Ny målvakt klar!
Skellefteå Skellefteå AIK har skrivit kontrakt med en ny målvakt. Det är Markus Svensson, som förra säsongen spelade i AIK. Han har skrivit på för två år. - Vi ser Markus som en lovande målvakt och hoppas att han ska trivas och utvecklas bra hos oss, säger sportchefen Lars Johansson till Skellefteå AIK:s hemsida.
2012-05-03 16:04:19

Hynning och Sörensen lämnar
Skellefteå Under fredagen blev det klart att Fredrik Hynning och Marcus Sörensen lämnar Skellefteå AIK. Hynning kommer nästa säsong att spela i det andra AIK-laget, nämligen det från Solna. Sörensens nya klubbadress är däremot, i skrivande stund, inte klar.
2012-04-28 11:07:43

Hannu Pikkarainen lämnar Skellefteå AIK
Skellefteå Hannu Pikkarainen och Skellefteå AIK har gemensamt valt att säga upp optionsåret med finländaren.
2012-04-26 20:30:00

SENASTE NYHETERNA OM SKELLEFTEÅ AIK
ANNONS:

DAGENS TV-MATCHER

Canal+ Sport 2 02:30, Canal+ Sport 2 visar NBA - Eastern Conference Conference final
Canal+ Sport 2 03:00, Canal+ Sport 2 visar NBA - Western Conference Oklahoma City Thunder - San Antonio Spurs