La Liga: Så sänder Canal+ i andra länder
Martin Cederholm skrev tidigare en kritisk krönika om bevakningen av spanska ligan i Sverige. Nu har det blivit dags att jämföra med utbudet och kostnaderna i andra länder.
För ett par veckor sedan skrev jag en kritisk artikel där jag jämförde kostnaden för att följa La Liga på CANAL+ med att följa Premier League hos VIASAT. Jonas Lönnquist, VD på CANAL+ Sverige, bemötte kritiken utan att egentligen svara på det som var själva kärnfrågan; Varför är de så dyra och varför måste man köpa ALLA deras kanaler inkluderat film för att kunna följa en liga?
Jag har ofta läst kommentarer om hur bra norska CANAL+ är och efter att ha läst Robert Johanssons artikel om Petter Veland slog det mig att en jämförelse med vad man betalar för La Liga i våra grannländer samt i Spanien skulle vara intressant. Det mest intressanta den här gången är att jämförelsen inte gäller olika leverantörer utan enbart länder där CANAL+ äger rättigheterna. Samtliga priser är översatta till SEK enligt dagens växelkurs.
Norge (328 kr/månad)
På hemsidan lovar CANAL+ Norge 7 matcher per omgång men enligt tablån verkar de sända 8-9. Förutom detta sänder de 5-6 matcher från Serie A.
Danmark (113 kr/månad)
Danska CANAL+ sänder La Liga ”exklusivt i HD” och i nästa omgång sänder man hela 9 matcher i detta format. Utöver det sänder de 6 matcher från Serie A.
Finland (285 kr/månad)
I Finland prioriteras såklart också hockey men trots detta sänder man 7-9 matcher från La Liga och 3-4 från Serie A. Precis som i Sverige får man inte alla sportkanaler i SPORT-paketet. Priset avser därför deras fetaste TOTAL-paket, vilket ändå har ett förhållandevis bra pris.
Spanien (176 kr/månad)
I Spanien har CANAL+ rättigheterna till alla matcher utom lördagens 22-match. De har faktiskt något så smart som ett La Liga-paket med två kanaler vigda åt ändamålet.
Reflektioner:
Att Norge är dyrast av dessa länder kom inte som en överrakning då allt är dyrt i Norge. Trots detta är det 120kr billigare att följa La Liga där. Dessutom har jag förstått att de verkligen tar ligan på allvar och har anställt personer som faktiskt
vill arbeta med bevakningen av ligan. Det kan definitivt vara värt pengarna.
När jag såg summan hos danska CANAL+ trodde jag inte att det var sant. Jag har letat på sidan efter ”dolda” klausuler men det verkar faktiskt som om danskarna har förstått att lägre priser leder till fler abonnenter som i sin tur kan leda till större intäkter.
Vad är det då som gör att det är så mycket dyrare i Sverige? Jag kan faktiskt inte komma på en enda
bra förklaring. VIASAT köpte rättigheterna till Premier League och sänder mer till lägre pris. I både Norge och Danmark har CANAL+ dessutom rättigheterna till Serie A, vilket TV4 (som dock äger CANAL+) har i Sverige, och trots detta är man billigare.
Jag kan komma på en
rimlig förklaring. Abonnenterna är för få i förhållande till utgifterna och då får de man har betala för de man inte har. Ungefär som a-kassan fungerar, den ska vara självförsörjande och ju fler arbetslösa inom yrkesgruppen desto dyrare premier för de som arbetar.
TIDIGARE ARTIKLAR:
Tittarna betalar inte för La Liga utan för Allsvenskan och Elitserien
Petter Veland: Från supporter till älskad expert
Canal+: ”Ett totaltäckande sporterbjudande”
***********
Är det någon som följer La Liga från något av grannländerna? Skriv gärna om era erfarenheter. Hur är studioprogrammen? Är kommentatorerna pålästa?
Ni som följer ligan på andra sätt (spelbolag mm), beskriv gärna era erfarenheter av dessa. Vad hade kunnat få er att teckna ett abonnemang hos CANAL+? Många skrev i förra artikelkommenteringen om att de ska säga upp sitt abonnemang så snart de kan. Vilken är den största missnöjesfaktorn? Priset, antal sända matcher eller den bristande kompetensen hos de som arbetar med ligan? Och kom ihåg att hålla en god och saklig ton. Konstruktiv kritik svider mer än sådant som skrivs i vredesmod!

64 KOMMENTARER

4448 VISNINGAR
MARTIN CEDERHOLM
2011-11-16 08:00:00
ANNONS:
Artikelkommentarer

Artikelkommentarsfunktionen stängd
Calleking:
Återigen: Canal + Sport räcker inte för att se Barcelona - Zaragoza utan istället visas Luleå - HV71. Vilket skämt. Abonnemanget är uppsagt i december och några mer pengar i sjön lär det inte bli.
Dags att inse att laglig/olaglig streaming i kombination med en kvalitetsajt som Svenskafans ger oss fans mer djup än en sömnig och ointresserad studio.
2011-11-19 20:10:22
mire:
Canal + lämna tilbaka La liga på kanal+ sport 1 och 2 eller hejdå!!!
Länktips: la liga
2
2011-11-17 18:43:50
96:
Finns alltid bra kvalitet på de ryska kanalerna. Om ni ändrar går till en match och ändrar språk till ryska så kan ni hitta en sopcast i kommentatorsfältet. Men jag vet inte om ni vill titta på ett främmande språk.
Dock krävs det att ni installerar sopcast, sök på google efter det.
Länktips: http://livetv.ru/en/
1
2011-11-17 18:43:40
Jakob:
tv4 är dom stora bovarna!! dom lovade oss la liga tittare att dom skulle sända t.o.m 2013 sen säljer dom till canal+. sen dom har en massa skit reklam och säger att dom måste för att kunna sända gratis men egentligen betalar vi den jävla radiotjänsten!
1
2011-11-17 17:10:27
Donpa:
@Martin
Du ville ha mer feedback och jag kan gärna skriva ett par rader.
~2007 hade jag Canal+ och Säsongskortet (som då var separat). Jag betalade 259:- + 99:-. Alltså totalt 358:- och då ingick: Premier League, Serie-A, Allsvenskan, Holländska ligan, NHL, NBA plus motorsport och en del cuper etc... Man fick mer eller mindre ALLT utom just La Liga (som då sändes på TV4).
Sedan TV4 köpt Canal+ så har man tappat väldigt mycket rättigheter, bl.a Premier League, Serie-A och NHL men ersatt med La Liga. Deras produkt är alltså betydligt svagare men är ändå 200:- dyrare.
Det jag är mest besviken på, likt många andra, är att man inte kan välja vad man vill titta på utan måste köpa ett gigantiskt och svindyrt paket. Förra allsvenska säsongen köpte jag det streamade Säsongskortet för 1799:- (tror jag det var) hos Csports och tycker det var väldigt prisvärt. Varför inte ha något liknande hos Canal+?
Instämmer även med de föregående talarna att kvalitén inte heller finns där. Arne Hegerfors, som knappt vet vad han själv heter och än mindre spelarna, känns inte värt en krona i månaden.
Kommer förmodligen säga upp mitt abonemang och följa Allsvenskan och La Liga på annat sätt nästa säsong.
1
2011-11-17 14:46:00
Alexander Ivanovski (Atl M. red):
Sam, du behöver en liten parabol. Inget internet alls
2011-11-17 13:21:38
Sam:
Den här Al-jazeera paketet, krävs det att man har en snabb internet eller har interneten ingen roll i det hela?
Tacksam för svar
2011-11-17 12:31:40
Alexander Ivanovski (Atl M. red):
Robert.
Jag menar skicka ett meddelande här på sidan så hjälper jag gärna dig
2011-11-17 12:02:28
Robert:
Amunt på vilket språk är streamen på unibet?? någon som vet om bet365 har gjort så att man kan göra full screan??
Alexander ivanoviski hur når man dej?? va menar du med PM:a?
2011-11-17 03:43:53
hmmm:
Det som irriterar är sättet Canal + gör sin reklam för ligan. I alla fall innan säsongen startade..... Så klart var det inget eller ingen som berättade om total eller max paketet.
"La Liga, bara på canal+ sport" sa rösten i reklamen...
- Nä, det blev ju inte rrrrrrrriktigt så. Allsvenskan och Elitserien kommer ju före alla dagar i veckaan hos c+..... Företaget e ett klart skämt
3
2011-11-17 02:50:30
Amunt!!!!:
Nu är det sista gången jag skriver om detta om Canal + sport.
Jag hade Canal + Sport första säsongen de sände ligan....
Jag, som alla andra, insåg direkt att detta FAN HELLER skulle funka. Men såklart bankade mitt Valencia hjärta lika hårt som det alltid gjort. Jag försökte hålla mig med den förskräckliga expertisen under en säsong. Jag höll ut, men sen så pallar man fan inte.
- Varför skulle man vänta ca 2 veckor innan de visar en Valencia match på nytt??????
- För det JÄVLA PRISET???? Och fan heller man fixar total paketet
Sen "kära Canal plus". Det finns Riktiga supportrar också i La Liga, till Valencia, A.Madrid, Espanyol, Real Betis, Malaga, Zaragoza mfl
...
Alla hejar inte på de två spyflugorna i ligan..
Hursomhelst.
Jag tog bort abonnemanget och efter några månaders "utbetalning", kan jag bannemej lova er att jag inte ångrat mig någon gång.
När jag varit på en sportbar som sänt matcherna i la liga, så är det fan ta mig OFÖRÄNDRAT. Och det var någon som sade att de behövde mer tid för.att lära sig ligan.. Men se fan nudå. Same shit different Day.
Något som verkligen stör mig är att när de väl var prat i någon studio så var det fan inte helhjärtat..... Vart är Fjellström någonstans??? Granqvist???? Ah just de de visar Allsvenskan och ishockey elitserien istället.
Spara pengar folks! Och skippa Al Jazeera..... Det är väl bara arabiska kommentatorer???????
Streama istället med unibet.
4
2011-11-17 01:46:45
Alexander Ivanovski (Atl M. red):
Roma: Vad är en dreambox?
2011-11-16 23:48:25
roma:
finns något som heter dreambox
2011-11-16 23:29:55
Alexander Ivanovski (Atl M. red):
Ni som är intresserade om Al jazeera PM:a!
Har väldigt bra svenska återförsäljare så man vet att allt är rätt. Kan även all information man behöver!
som sagt, PM it is!
2011-11-16 23:26:12
Barca-nist:
12 månader mellan €80,0- €125,0 beroende på paketet. Al Jazeera Sports Card Al Jazeera Sport +1 +2 +3 +4 +5 +6 +7 +8 +9 +10 På Hotbird 13east Detta kort är fylld av fotboll och sport från hela Europa, inklusive: UEFA Champions League brittiska FA & Carling Cups SPL Serie A Plus mycket mer .....
Det finns mycket sport på det här kortet, inklusive: Full 100% täckning av UEFA Champions League Högsta täckning av SPL (Scottish Premier League) Italienska Calcio Serie A + Serie B + Coppaadtalia 12 månader abonnemang till alla fotbolls nedan,
* Spanish La Liga
* Spanish Copa del Rey
* UEFA Champions League
* Portuguese League
* Italian Serie A League
* Qatar League
* FA Cup
* Carling Cup
* Argentina AFA
* Duch Football league
* England International Friendlies
* Asian Champions League
* Scottish SPL
* UEFA Cup
* NBA Coverage
* And the List Goes On . . .
Channel List :
Al Jazeera Sport 1
Al Jazeera Sport 2
Al Jazeera Sport 3
Al Jazeera Sport 4
Al Jazeera Sport 5
Al Jazeera Sport 6
Al Jazeera Sport 7
Al Jazeera Sport 8
Al Jazeera Sport 9
Al Jazeera Sport 10
Technical information :
Subscription term: 12 months
Satellite: Hotbird @ 13 degrees East
Frequency: 11296 Ghz Horizontal
Symbol rate: 27500
FEC 3/4
språkval med olika boxar, arabiska, engelska och spanska men bara under direkt sändning icke repris.
Länktips: http://www.jsc-cards.com/order/buy-sport....
2
2011-11-16 23:18:59
Johannes:
@Emil Karlsson, som skrev den länkade artikeln.
Jag tror jag talar för de flesta här inne när jag säger att det i första hand inte handlar om priset. Som man kan läsa i inläggen under, ser man ett tydligt mönster. Missnöjet bottnar främst i bristen på kvalitet, engagemang och fokus på La Liga.
Med C+ sport för 259 kr per månad får man 4 sportkanaler. Och håller man på ett lag i den mänskliga ligan (det vill säga ett lag som inte heter Barca eller Real) kan man, om man har tur, få se sitt lag varannan helg ungefär.
För mig handlar det inte om att vara en snål eller bitter på att tv-bolagen tjänar pengar. Jag betalar gladeligen 449 kr per månad om jag får valuta för pengarna. Något jag inte får idag.
Jag vill se La Liga, jag vill se allt från världens bästa liga. men jag vill inte betala 200-300 kr mer i månaden för massa skräpfilmer som jag blir påtvingad eftersom de är min enda väg till sporten jag vill åt.
Viasat Sport ger mig PL och CL för 199 kr per månad. Enkelt paket, bra pris, fantastisk studio, engagerade kommentatorer.
C+ ger mig La liga, Elitserien, Allsvenskan, Film och gud vet vad för 449 kr per månad. Jag betalar alltså fullt pris för att komma åt det enda jag vill ha. Fult och medvetet gjort av C+.
Tänk om ICA skulle börja med samma grej. Jag vill ha två liter mjölk, men för att få köpa det behöver jag även köpa köttfärs, chips och bananer. Ohållbart! Men i Tv-världen fungerar det uppenbarligen.
Vad är problemet C+? Gör ett bra sportpaket. Likt det Viasat har. Konkurrenterna hinner ett halvt varv runt jorden innan ni ensa fått på er stövlarna.
Länktips: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/sp....
5
2011-11-16 23:15:30
Sejo :
Jag känner mig lurad av Canal +! Jag vill enbart titta på fotboll inte på ishokey.
Imorgon ska jag avsluta mitt abonnemang med Canal +, efter som jag inte vill betala för det jag inte kollar på (film kanaler).
5
2011-11-16 22:33:37
Wiss:
Det där med al jazeera lät jävligt billigt och intressant. Någon som kan ge lite mer information? ... kostnad , vart man kan fixa det osv.
Tack på förhand!
1
2011-11-16 22:30:06
Jacob:
Jag har också avslutat mitt Total-abonnemang då jag endast följer La liga och ser nån enstaka film då och då.
Har det rätt tajt ekonomiskt och det är inte värt det för fem öre att betala för oengagerade kommentatorer och experter. Jens Fjällström kan väl analysera sina sekvenser och taktik osv till förbannelse, men det är väl inte det man vill se eller höra?
Är det inte kunniga experter med anknytning till spansk fotboll som man vill se? Är det inte en glöd från de inblandade man vill ha? Så att man sugs in och fastnar framför djupgående reportage och snack om allt runt omkring.
Som några varit inne på så känns det som att ingen vill egentligen sitta där och kolla på matcherna ens. Att höra på en Hegerfors som hakar upp sig på varje tendens till filmning eller som på TV4 där Perlskogs enda analys av världsfotbollen var att "Med den lönen spelaren har så borde han kunnat fått den på mål". Då är man allt ute och cyklar och då kan man lika gärna kliva åt sidan och låta någon som brinner för spansk fotboll få ta jobbet.
Det finns onekligen människor i Sverige som brinner för fotboll, och om ingen på Canal + fattar grejen så får de sitta där och kommentera för avstängda TV-apparater. Så får jag m.fl leta en bra stream innan den stängs ned en halvtimma senare eller sätta in några kronor på Bet365 och få kunnig pålästa kommentatorer åtminstone.
Det där med Al Jazeera låter ju intressant.
Tack för mig!
7
2011-11-16 22:03:58
Kristoffer:
Angående Max länk. haha riktig bonde! en kommentar som en person skrev angående denna artikel håller med till 100% :"
1. Skattebetalarna betalar till staten.
2. Staten betalar till Riksidrotts Förbundet.
3. Riksidrotts Föbundet betalar till Svenska Fotbollsförbundet.
4. Svenska Fotbollsförbundet har hand om landslaget.
Kontentan, Svenska skattebetalare är de som betalar landslaget, ändock får vi inte se vårat lag spela utan det har glidit ut till privata aktörer.
Skattebetalarna betalar verksamheten men får inte titta. Fantastiskt.
Är inte det att bli rövknullad så säg.
tycker att det är förjävligt att vi skattebetalare inte får titta på vårt eget landslag gratis! och så sejer vissa att svt, och tv4 är gratis men vi betalar radiotjänsten?! återigen är det särskilt canal+ som tvingar folket att betala för kan kolla på landslaget som borde vara gratis. känns som att dom kunde ge matchen gratis till alla när dom tjänar förjävligt mycket på deras abbonemang som servicen verkar kosta ingenting på!
2
2011-11-16 21:47:44
KallEL:
Har också gnällt flera gånger på canal digital fast då mera på deras internet företag cpsorts.
Samma visa där som på acanal plus för övrigt.
Vill man följa sitt lag måste man pröjsa 449 kronor per månad vilket är hutlöst.
Än värre då om man inte kan se alla matcher för sitt lag naturligtvis.
Jag är inte villigt att betala 449 kronor för Allvenskan i fotboll då det är det enda jag är intresserad av.
Självfallet borde canal plus plocka ut 100 kronor i månaden per serie man väljer att följa samt kanske ha en gigantdeal också för de som vill se allt, men att tvinga folk att betala 449 kronor för grejer man inte ens är sugna på suger getpung.
Mitt enda råd är säg upp skiten och kör fulstream.
Kan viaplay ta 200 kronor för PL, CL och NHL borde Canal Plus inte ta mer än 300 max för sitt största paket och självfallet visa alla matcher från de ligor som de har rättigheterna till...
2011-11-16 21:11:33
Kristian:
totte hos vilken bettingföretag får du 10 canal+ kanaler???
2
2011-11-16 19:37:48
Johan:
tycker att alla vi som har canal+ ska säga upp oss alla som gillar fotboll. Som ren protest. sen när dom har tappat flera kunder och går minus kommer då säkert göra drastiska förändringar. ni som gillar allsvenskan kan ju strejka tills vidare för oss som gillar la liga är det lite svårare.
det verkar som dom satsar mer på porrfilmerna dom lägger ut på natten än la liga! :@
Så till alla som har canal+ säg upp era abbonemang så fort ni kan! (har sagt upp mig). så kommer dom se hur mycket dom tappar i tittare och förhoppningsvis gå i konkurs elr göra drastiska förändringar!
6
2011-11-16 19:33:59
Martin C:
Albert: Via satellit ska det säkert fungera! Har dock inte provat själv.
2011-11-16 19:23:36
max:
sorry för dubbelport. kolla länken
2011-11-16 17:44:55
Max:
HAHAHAH det var bara för bra för att vara sant! Vem är han och komma och göra ett sånt uttalande när han inte har ett smack om vad allt handlar om? vilket stolpskott till journalist.
Länktips: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/sp....
2011-11-16 17:44:12
Martin:
Snart är 12 omgångar spelade av La Liga, med mitt Canal+ sport-paket har jag kunnat se sex matcher av det lag jag följer, resterande matcher har följts på svt-textv.
Härligt Canal+!
3
2011-11-16 16:26:31
Daniel:
Håller med "This is Sparta"
jag kollar en del på den Argentinska ligan och jag gillar den skarpt. Relativt högt tempo, tacklingar som får dom forna Uruguayanska landslagen att blekna. Sångerna, konfettin och spelare som firar tillsammans med fansen som dom hade vunnit falklandskriget!
Jag kan tänka mig att tv4 gör samma sak med serie A tyvärr, först arbeta in den för att sedan sälja den på canal+
Går det inte att göra fler paket för C+? ett paket för bara fotboll eller liknande?!
3
2011-11-16 15:52:15
Filip (Boende i Norge):
Jag flyttade till Norge för några månader sedan, hade Canal+ i Sverige och vart jävligt missnöjd med det. Här i Norge så beställde jag Csports där jag genom nätet streamar matcher och kan kolla på alla dessa kanaler och det kostar mig 269 NOK/månad vilket jag inte tycker är dyrt alls. Med det så får jag alla sportkanaler förutom Canal+ Hockey samt extrakanalerna vilket jag kan förstå, dock är det bara 20kr dyrare/m får att ha med dom.
Gällande studiobevakningen osv så tycker jag att den är väldigt god här i Norge. Tror dock inte dom har så mycket studiosnack (dvs inför varje match) men dom har ändå en vältäckande övervakning med väldigt duktiga experter som har god koll på de mindre lagen i ligan och god koll på hela ligan rent generellt. De känns väldigt kunnande och hela studioprogrammet känns väldigt professionellt och väl utfört. Jag tycker dom gör ett bra jobb här och tycker det är helt klart värt pengarna jag betalar.
Det positiva med mitt CSports är att jag även kan kolla på Elitserien genom att välja specifik match, därför tappar jag inte så mycket egentligen på att inte ha "Large" paketet.
Mvh en nöjd Canal+ kund ;)
2011-11-16 15:21:00
Klint:
Och just det, tack Martin för att du försöker få till stånd någon form av förändring.
4
2011-11-16 15:18:43
Klint:
Dags att ge sin syn på saken i någon slags naiv tro på att det möjligen kan ge verkan.
Nåväl, köpte likt många andra C+ när rättigheterna flyttades. Nöjde mig med det mindre paketet då man ändå utlovades nästintill ett heltäckande av ligan. Sagt och gjort. Det började bra, men efter någon månad var det skit, ren parodi egentligen.
Studiosnacken ploppade upp när det inte längre var käppakrig eller Allsvenskan och Arne Hegerfors (!) började kommentera matcher. Sen flyttades långt många fler matcher än vad man kalkylerat med och dessutom tror sig ha blivit lovad till C+ Fotboll. Så det blev ändå att streama matcher vilket man trodde sig ha betalat för att undvika.
Nu har jag kvar abonnemanget. Av ren lathet tror jag. Händer ingenting fram till sommaren väljer jag att göra likt Johannes och säga upp skiten. Att de, C+, dessutom är oerhört arroganta vid kontakt gör inte det hela bättre.
8
2011-11-16 15:18:01
This is Sparta:
Maximilian//
Inte bara Mendieta, glöm inte att brittisk TV har Guillem Balagué i Studion också kring La Liga matcher. Även fast jag får alla Viasat och Canal+ kanaler gratis genom Dreambox så väljer jag att kolla på Sky Sports, Goal TV, Setanta eller en del spanska kanaler när det gäller La Liga, även dem genom Dreambox.
En liga jag måste flagga för lite som fotbollsälskare och en liga som riktiga fotbollsälskare måste försöka kolla på om de har tid är Primera División i Argentinska. Grymt rolig liga, riktigt bra fotboll och läktarkultur i allt från sång, tifon till pyroteknik som skulle få ett Stockholmsderby mellan AIK-DIF att se ut som en Nobelmiddag.
2011-11-16 14:55:27
Johannes:
När jag tecknade mitt avtal med C+ påpekade jag väldigt noga att jag ville se så mycket la liga som möjligt, så billigt som möjligt.
- Canal + Total bör räcka, de spanska matcherna krockar sällan med varandra.
Svaret från den trevlige kundtjänstmedarbetaren ingav förtroende och jag följde hans råd.
Men redan i den andra omgången såg jag att favoritlagets match hade hamnat på någon extra-kanal som jag saknade. Då jag inte missat en enda match med Valencia på si sådär 10 år, fattade jag luren ringde direkt.
Resultatet blev Canal+ MAX och eftersom jag ändrat i mitt avtal gällande Canal+ Total försvann mina första 3 betalningsfria månader och jag fick börja betala direkt i det nya avtalet. Bindningstiden på 12 månader och 3 månaders uppsägningstid gjordes det dock ingen skillnad på.
Första studiosnacket minns jag klart, Jens Fjällström (vilken otrolig expert för övrigt) var påläst och kunnig och visade sekvenser av spelet som man aldrig sett tidigare med Tv4 sport. Belysta spelare i 3D format, djupa analyser kring mål och målchanser. För en stund glömde jag bort de 449:- plus kortavgift som dras som autogiro vid varje månadsskifte.
Men studion har sedan lyst med sin frånvaro. Ibland utan förvarning, i mån av tid, dyker dem upp inför någon match.
Bindningstiden har sedan en tid tillbaka upphört för min del. Jag har fortsatt betala av ren lathet. Men efter att ha läst denna artikel och alla kommentarer här, är jag inne på samma linje som de flesta - Att lämna Canal+.
Som jag ser det finns det några olika lösningar som Canal+ bör tänka över.
1. Behålla sina nuvarande paket och priser men leverera därefter. Tar man 449 kr per månad för en tjänst får man banne mig se till att göra kunden nöjd också! För det priset ska man som kund få allt, såväl liga som cupmatcher. Det ska vara studio för så gott som alla matcher, med inför och eftersnack. Kunniga experter i studion och engagerade svenska kommentatorer till matcherna.
2. Om man inte kan leverera enligt ovan får man sänka sina priser.
3. Göra om sina paketlösningar. Vissa kunder vill bara se sport. Varför inte göra en storsatsning på sportpaketen och dela upp dem i nivåer? Canal+ sport small, medium och large.
T.ex. I Small paketet kan du som kund välja om du vill ha Elitserien, Allsvenskan eller La liga. I Medium-paketet får du välja två av dessa. Och I Large-paketet får du all sport som Canal+ erbjuder.
Eftersom säsongen i la liga är pågående stannar jag nog som kund fram till maj. Om det därefter inte utlovas förbättringar, oavsett om det är utbud eller priser, tappar Canal+ ytterligare en kund.
Det går inte att ödsla mer tid på mail och telefonsamtal. Är du inte nöjd - Byt!
18
2011-11-16 14:40:19
Maximilian:
Har följ La Liga ifrån England ett tag nu. Måste säga att deras Studio är högst medioker DOCK har dom Mendieta i studion vilket gör det värt att titta på 10 gånger utav 10.
2
2011-11-16 14:25:39
Maximilian:
Har följ La Liga ifrån England ett tag nu. Måste säga att deras Studio är högst medioker DOCK har dom Mendieta i studion vilket gör det värt att titta på 10 gånger utav 10.
4
2011-11-16 14:25:38
Totte:
Tack Martin för att du orkar kriga, här kommer mitt bidrag.
För något år sedan sa jag upp Canal + då jag tyckte det blev alldeles för dyrt.
259: -/ månaden för fyra kanaler där de i en av dem (Canal+Sport Extra) nästan aldrig sände något alls, inte någon spansk fotboll i alla fall. Och gång på gång sändes La liga i de andra kanalerna som man inte hade tillgång till. Är inget större fan av Allsvenskan och Elitserien bryr jag mig inte alls om sedan många år. Summan blir alltså att jag skall betala över 3000: - per år för att få se ett antal La liga matcher. Dessutom ha kanalerna i de tre månader La liga har uppehåll. Nä, det gick bort.
Vad det gäller kommentatorer och studiosnack så är det inte så viktigt för mig personligen. Men självklart lyfter det om kommentatorerna och de i studion är intresserade och kunniga. Ser sällan CL men de gånger jag gjort det tycker jag det är helt okej.
Idag streamar jag genom ett bettingföretag och får på så sätt 10 Canal+ kanaler. Det kostar mig i grova drag 600: - för de nio månader som La liga håller på. Med en HDMI-kabel ser jag bra på TV:n också.
Tyvärr är vi nog för få som bara vill se spansk fotboll.
Något ”La liga paket” lär vi nog aldrig få se skymten av.
Men kanske inser Canal+ till slut att något måste göras när folk droppar av en efter en.
5
2011-11-16 14:20:38
Los Ché IF:
Ni som har fixat Al-jazeera sport, hur gjorde ni? Kan man fixa någon som installerar parabolen och allting?
1
2011-11-16 14:06:31
This is Sparta:
Skaffa Dreambox och kolla på varenda match från varenda liga på 30 olika språk om så önskas.
PS, Man får även in Canal+ och Viasat via Dreambox, ALLA kanaler.
Bara ett råd till alla som är trötta på att bli utnyttjade av TV-bolag och vill ge tillbaka lite av deras egna medicin. Payback time..
2
2011-11-16 14:01:31
Kalle:
Även jag gick över till Canal + när de tog över från TV4 Sport, men har insett att de tyvärr inte blir något förbättring och har därmed sagt upp mitt abonnemang nu i decemeber.
Några reflektioner hittils:
1) På tok för dyrt (läs artikeln). Jag gjorde också denna jämförelse när jag tog beslutet och kom fram till att vi i princip fungerar som kassako för Canal +. Inga prissänkningar kommer ske om vi inte ventilerar vårt missnöje!
2) Många matcher läggs ut i C+ Fotboll/whatever. Man missar helt enkelt många matcher som andra än Real/Barca-svenssons vill se. Känns som ett STORT minus när man äger ett Canal + Sport abonnemang där kanalen har rättigheter till La Liga och man tvingas ändå streama matcher via datorn. Canal + Fotboll ingår inte i Canal + Sport??? Sätt detta i relation till priset - hur tänkte ni där?
3) Dålig kvalité. Det saknas kvalité hos kommentatorerna och det är bara att inse att vi abonnenter kräver mycket mer idag. Det funkar inte att sända någon match med ej kunniga, analytiska kommentatorer som inte brinner för det dom gör. Både spanska, italienska och engelska kommentatorer är hästlängder före på den punkten.
4) Lite engagemang. Många gånger ser det ut som att det saknas något intresse för ligan. Det kan inte bara ha med att Barca/Real dominerar som de gör utan känslan man får är att de anställda hellre hade följt en annan liga.
DOCK! En eloge till Jens Fjellström som jag tycker är fantastiskt bra och lyfter hela Canal + satsning avsevärt.
14
2011-11-16 13:40:18
Joakim:
Jag är idag kund via ComHem, jag påpekade att jag ville se ALLA La Liga matcher och det vara bara att ta Canal+ Total.
Sedermera visar det sig att för att kunna se ALLa matcher så måste man ha Canal+Max. Då betalar jag alltså 449:-/månad för att se matcherna.
För mig är detta ett skämt! Man måste kunna separera så att man bara kan delge ett utbud av endast La Liga. För mig är det INTE ett alternativ att fortsätta med detta abbonnemang efter bindningstiden...tyvärr...
3
2011-11-16 13:26:00
Beticious:
Hoppas alla kan fa folja La Liga, for det ar en frojd att folja ligan harifran Spanien.
2
2011-11-16 13:16:41
Albert:
martin Cederholm kan man beställa danmarks canalplus om man bor i sverige??
4
2011-11-16 13:01:23
Oskar:
tycker att dom borde ha en la liga kanal! jag som tittar på canal+ enbart för la liga. ska inte betala förskit hockey och allsvenskans fotboll som håller san marino klass!
Följer gnaget ibland men de fan billigare att köpa säsongskort!
Värst är nog Zlatan rövslickarna tv4 som lovade la liga tittarna att de skulle sända till 2013 sen när zlatan drar så ger dom canal + rättigheterna!
Slutsatsen är att de som vill kolla på La liga ska få betala endast för la liga! och köp fan pontus kåmark och anna brolin som kan spansk fotboll!! inte nån ex bajen tränare som kan inget om fotboll och en gamling (arne hegerfors) som borde gå i pension och en seg tråkig kommentator som inte kan namnet på!
Förlåt för de lite bryska språket men är skit förbannad!
4
2011-11-16 12:58:32
Jonathan:
Alexander Ivanovski hur beställer man Al jazzera ??
5
2011-11-16 12:26:06
Anton S:
Det märkliga är att Canal+ förlängde de spanska rättigheterna till 2015. Trodde att deras uppenbara ointresse för ligan, berodde på att de var nöjda med att med billigast och enklast möjliga insats mjölka ur de som skrev 12-månadersavtal för att se Zlatan och sedan dumpa ligan så fort dåvarande avtal gick ut. När missnöjet är så stort redan idag, kan man ju fråga sig om ens någon kommer vara kvar om fyra år.
Nu vet man att det är lönlöst att försöka kommunicera med Canal+, då allt man får är plattityder och innehållslöst säljarsnack, men det hade varit intressant att veta vad kanalens VERKLIGA strategi för de kommande åren är.
Stort tack till Marin Cederholm för att du försöker, själv gav jag upp för längesen.
3
2011-11-16 12:24:19
Alexander:
Daniel vissa gillar faktiskt studiosnack (Seria A har blivit intressantare med club calcio) och det är svårt att hitta hd stream. Plus att kommentatorerna pratar inte på svenska.
Alexander Ivanovski: det är inte roligt för oss som inte kan spanska att lyssna på spanska kommentarorer eftersom man inte förstår! annars håller med!
tycker att canal+ borde åtminstone ha kommentatorer som är inte halvtrötta och tråkig (arne hegerfors) och folk med seg och tråkig röst som en av dom som kommenterade Athletic Bilbao-Barcelona!
förlår för dubbelpost men den här posten gör det lättare att läsa
1
2011-11-16 12:18:10
Alexander:
Daniel vissa gillar faktiskt studiosnack (Seria A har blivit intressantare med club calcio) och det är svårt att hitta hd stream. Plus att kommentatorerna pratar inte på svenska. Alexander det är inte roligt för oss som inte kan spanska att lyssna på spanska kommentarorer eftersom man inte förstår! tycker att canal+ borde åtminstone ha kommentatorer som är inte halvtrötta och tråkig (arne hegerfors) och folk med seg och tråkig röst som en av dom som kommenterade Athletic Bilbao-Barcelona!
2011-11-16 12:15:16
Lägg ner Canal + La Liga:
Saknar tv 4 Sport där kommentatorerna brann för den spanska fotbollen samt med en utmärkt studio med Lundh & Co
Nu ska man lyssna på Arne Hegerfos och och den sege Fredriksson eller vad han heter samt den f.d Hammarby tränaren så dåliga och sedan betala extra för att kunna se matcherna NEJ TACK
4
2011-11-16 12:11:45
Los Che:
Canal+ ä så jävla dålig. 1. För att det inte har en bra studio innan eller efter matcherna. 2. Det finns en bra kommentator. 3. Jag tycker verkligen inte att det finns någon som är påläst. Varken kommentator elleri studion. Kan fan lika gärna byta det till tv4 sport
2
2011-11-16 11:53:35
Martin C:
Tack för bra respons! Jag har haft pratat med Canal+ och kommer sammanställa era kommentarer sen för vidare diskussion med dem. Så skriv vad ni tycker även om det har skrivits tidigare! Alltid bra att veta om det är en persons åsikt eller fleras!
Alexander Ivanovski (Atl M. red):
Begränsade mig till C+-länder den här gången. Annars verkar Al Jazeera vara ett hett alternativ. De har ju dessutom CL.
Den här säsongen har totalt 87 matcher sänts (av 110, ca 80%). Av dessa har 46 sänts på Sport1/HD.
2
2011-11-16 11:50:13
Alex:
Kan jämföras lite med priserna och fotbollen i Tyskland. Biljetterna har sänkts för att få kolla på fotboll, vilket medför större uppmärksamhet och betydligt bättre inramning.
Sänk priserna för Canal+ och du får samma resultat, mer uppskattning, större uppmärksamhet och en bättre inramning.
2011-11-16 11:50:05
Henrik:
Har sagt upp mitt avtal med Canal + ,, är så less då dom satsar mer på skit hockey än fotboll,,, nu på Lördag spelar Barcelona 20:00 då kan jag åter igen INTE se matchen då den sänds i canal + fotboll och canal + extra hd har bara vanlig hd,,,,
1
2011-11-16 11:34:17
Alexander Ivanovski (Atl M. red):
(förlåt för dubbelpost)
Men ni kan ju också jämföra med Al-jazeera sport.
Bra Artikel!
1
2011-11-16 11:26:34
Alexander Ivanovski (Atl M. red):
Kanske låter lite självklart men..
C+ Spanien tycker jag har den bästa bevakningen, matcher som studio osv.
I Spanien känns det som det är deras kompisar de snackar om när de snackar om spelare, alltså de kan exakt allting om dom vilket gör det mycket roligare att titta både på matchen och på studion.
Kommentatorerna är också hästlängder före C+ Sverige. Inte bara det att de kan mer. De är inte så j*kla tråkiga som de svenska är.
T.ex när det blir mål så skriker de i Spanien "GOOOOOL"
och i Sverige blir det mer "oj det blev mål 1-0 för Real" t.ex
De saknar inlevelse! och hjärta för ligan!
Har åtskilliga gånger mailat och ringt till C+ i Sverige och frågat om de kan ge oss möjligheten till spanska kommentatorer men de säger att de inte går. fast det går på andra icke-spanska kanaler.
Liksom Anton S tecknade jag också C+ total när de hade köpt La liga-rättigheterna och det var nog det sämsta jag gjort sen gud vet vad.
12 månaders bindningstid. 3 månaders fritt och därefter 3 månaders uppsägningstid vilket blir totalt 18 månader istället för de 12+3 som de lovade från början.
De gick även ut med att de skulle "Storsatsa" på La liga när de endast hade C+ sport 1,2, extra, HD. vilket jag tyckte lät konstigt.
Nejdå nu gjordes nya kanalpaket till mycket högre pris bara för att få in C+ fotboll då man även var tvungen att få C+ Hockey och C+ Extra 1-4 (där det har gått max 3 La liga matcher denna säsongen) och alla de andra film/seriekanalerna även om man inte ville ha de.´
På Viasat får man ju faktiskt HELA Premier League, HELA Champions League även om man inte är så jätteintresserad så kommer man att runt jul även kunna se HELA NHL dvs. varje match i världens bästa liga, detta för 359kr/månad då man även får andra massa kanaler dvs. 1-10 osv. på C+ får man ju BARA c+-kanaler sen får man betala extra om man vill ha de svenska basutbudet.
Nej C+. La liga va t.om mycket bättre på TV4Sport och jag grät nästan floder när jag märkte hur dåliga de var på C+. Ni borde kanske flyttat över Daniel Kristiansson, Jesper Hussfelt och co (även om han är mer på Serie A).
Kör nu på Al Jazeera och där kan man välja antingen arabiska eller engelska/Spanska.
Även om jag inte är arab eller förstår arabiska hade jag ändå kunnat se La liga på arabiska då man betalar 1900/år och får Jazeera sport 1-10. Antalet kanaler säger allt.
Tack o hej C+ Sverige. Ni har förlorat ännu en abonnent.
14
2011-11-16 11:25:24
Marko:
Var tidigare kund i många år hos canal +, men när Premier League gick till Viasat flyttade jag med! Gillade att se en hel del matcher från La Liga när de fanns i tv 4, men tänker inte betala några hutlösa pengar för de matcher jag är intresserad av! Skulle priset ligga på samma nivå som i Danmark, eller t.e.x Spanien, så skulle jag ta mig en rejäl funderare! Men tänker definitivt INTE lägga massa pengar på sport jag inte är intresserad av, eller filmer heller för den delen! Det måste snart vara dags leverantörerna att erbjuda oss möjligheten att BARA betala för det vi vill köpa, utan att pracka på oss allt annat "på köpet" som man inte är intresserad av!!!
3
2011-11-16 11:16:06
Daniel:
Palla betala när man kan streama i HD nu för tiden.
Studioprogrammen bryr jag mig inte ens om och jag förstår inte heller varför folk är så jävla petiga angående vem som är studion med mera. Man ska ju kolla på matchen inte inför snacket. Finns massvis man kan läsa och kolla på Internet.
Men visst är det kuk ibland att kolla men inget prio nummer ett direkt.
Ett tips är att köpa HDMI kabel och koppla från datorn till TV:en
2
2011-11-16 11:15:43
Daniel:
En möjlig teori...
CANAL+ Sverige hade redan allt planerat med budgeten etc men sista dagen av transferfönstret förra året lämnade den viktigaste av alla till Milano, dvs Zlatan Ibrahimovic. Kanske där sprack allt isf.
Vet inte om det är billigare i år än förra året i för sig.
Men ja, ni get the point liksom...
1
2011-11-16 11:06:56
Anton S:
Jag skaffade Canal+ Total så fort kanalen gjorde klart med rättigheterna. Trodde verkligen att Canal+ skulle innebära en klar förbättring, men det blev verkligen raka motsatsen. När TV 4 sport sände, var man missnöjd med avsaknaden av insatta och engagerade kommentatorer, men man fick åtminstone se matcherna...
Jag tänkte att de skulle få en chans till förbättring den här säsongen, men då ingenting händer och alla svar som de ansvariga kommunicerar visar på total oförståelse för det massiva missnöjet som finns bland tittarna, har jag sagt upp mitt abonnemang. Även om jag avskyr att streama så är det att föredra framför den undermåliga produkt och det ignoranta beteende Canal+ erbjuder.
1
2011-11-16 11:03:50
Barca-nist:
Jag hoppas på en snart framtid med internet baserad utbud där man kan betala lägre avgifter och välja sina matcher. språkval är lätt att sköta. Idag finns de mediaboxar som man kan gör språkval direkt. då blir comhem, viasat, telia, bredbandsbolaget, tele2 boxer , canal+ osv arbetslösa.
större konkurrens = bättre och billigare utbud
7
2011-11-16 10:34:31
Barca-nist:
Jag betalar ca 800 kr för både viasat (CL) och Canal+ (la -liga) men fortfarande missar jag vissa liga och cup matcher. Jag har ringt och klagat men Canal+ bortförklaring är allsvenskan och hocky mm. Jag sa direkt att deras utbud är baserad på en liten skala av total sport vilket intresserar mig inte att de prioriterar andra ligor och annan typ av sport för att jag betalar tillräckligt och det ska de leverera annars får jag hitta en annan utväg. efter en lång tids uppsägningstid (3 månader) så ska jag köpa al jazeera sport via parabol. lagligt och billigt.
2
2011-11-16 10:26:12
Gurra:
Emir/
Det verkar svårjämfört men du hittar kostnaderna i Sverige i den första artikeln "Tittarna betalar inte för La Liga...". Länk finns ovan i artikeln.
2011-11-16 09:03:53
Finland:
I Finlan ser man dessutom massvis med PL-matcher. Så i finska c+ visas PL, La Liga, Serie A, CL 1 match i veckan, Allsvenskan, Veikkausliiga samt cup-matcher från en hel del länder
2011-11-16 08:58:07
Emir:
Hur mycket betalar man i sverige för "samma" utbud?
1
2011-11-16 08:28:05
Sam:
Priset kanske också beror på att man köper in såpass många serier och filmer och att man kanske inte riktigt går runt på det, framförallt nuförtiden när folk laddar ner såpass mycket.
1
2011-11-16 08:09:02
ANNONS:
Fler artiklar om Spanien
Säsongens Lag - Höger yttermittfältare
Spanien
Glöm snacket om Messi vs Ronaldo eller vilka som är bäst av Xavi, Iniesta, Özil eller Benzema. Spanienredaktionen tycker den spanska ligan har andra spelare som förtjänar mer och lyfter här fram ett Säsongens lag baserat på spelare från alla andra lagen i ligan. Här kommer Santi Cazorla som efter sin säsong slog sig ända in i EM-truppen.
2012-05-28 17:00:00
Inför EM - Euro 2000
Spanien
Den spanska EM-historien sträcker sig inte så långt tillbaka i tiden och förutom guldet 1964 finns inte mycket att förtälja före 80-talet. Spanienredaktionen ger er här en tillbakablick på de spanska EM-slutspelen anno 1984, 1988, 1996, 2000, 2004 och 2008. Här EM i Holland/Belgien 2000.
2012-05-28 11:00:00
Säsongens Lag: Vänsterback
Spanien
Glöm snacket om Messi vs Ronaldo eller vilka som är bäst av Xavi, Iniesta, Özil eller Benzema. Spanienredaktionen tycker den spanska ligan har andra spelare som förtjänar mer och lyfter här fram ett Säsongens lag baserat på spelare från alla andra lagen i ligan. Här kommer vänsterbacken.
2012-05-28 10:00:00
Spanska EM-bloggen: Det är inte glasklart
Spanien
2012-05-27 23:12:29
Säsongens Lag: Mittback 2
Spanien
Glöm snacket om Messi vs Ronaldo eller vilka som är bäst av Xavi, Iniesta, Özil eller Benzema. Spanienredaktionen tycker den spanska ligan har andra spelare som förtjänar mer och lyfter här fram ett Säsongens lag baserat på spelare från alla andra lagen i ligan. Här kommer mittback #2.
2012-05-27 17:00:00
Inför EM - Euro 96
Spanien
Den spanska EM-historien sträcker sig inte så långt tillbaka i tiden och förutom guldet 1964 finns inte mycket att förtälja före 80-talet. Spanienredaktionen ger er här en tillbakablick på de spanska EM-slutspelen anno 1984, 1988, 1996, 2000, 2004 och 2008. Här följer England 1996. Efter att inte ha lyckats kvalificera sig för EM i Sverige 1992 var Spanien åter med i ett EM-slutspel.
2012-05-27 13:00:00
Spaniens EM-trupp klar
Spanien
Vicente del Bosque tog idag ut den definitiva spanska EM-truppen som i Polen och Ukraina ska försvara guldet för fyra år sedan. Skillnaden mot den förra truppen är att spelarna från Athletic Bilbao och Barcelona nu anslutit och att många av de som var med och krigade in i det sista får nu lämna.
2012-05-27 12:52:00
Säsongens lag - Mittback #1
Spanien
Glöm snacket om Messi vs Ronaldo eller vilka som är bäst av Xavi, Iniesta, Özil eller Benzema. Spanienredaktionen tycker den spanska ligan har andra spelare som förtjänar mer och lyfter här fram ett Säsongens lag baserat på spelare från alla andra lagen i ligan. Här kommer mittback #1 som bevisar att gammal är bäst när det gäller.
2012-05-27 10:00:00
Serbien en enkel munsbit för del Bosques landslag
Spanien
Spanien besegrade Serbien i Schweiziska St. Gallen under lördagskvällen med 2-0 i en ganska sömnig tillställning. Detta var sista chansen att imponera på förbundskaptenen inför EM-slutspelet då truppen till sommarens mästerskap tas ut imorgon.
2012-05-27 01:11:01
Säsongens lag - Högerbacken
Spanien
Glöm snacket om Messi vs Ronaldo eller vilka som är bäst av Xavi, Iniesta, Özil eller Benzema. Spanienredaktionen tycker den spanska ligan har andra spelare som förtjänar mer och lyfter här fram ett Säsongens lag baserat på spelare från alla andra lagen i ligan. Denna gång är det en transformerad högerytter som tar platsen som högerback i försvaret.
2012-05-26 17:00:00