Medlem
Besökare: 32930 | Medlemmar: 117071

Kom ihåg mig
Korseld Är det okej vinna ligan utan att vinna ett clásico?

Korseld: Är det okej vinna ligan utan att vinna ett clásico?

Spanienredaktören Robert Johansson diskuterar tillsammans med Fotbollskanalens Per Zander aktuella ämnen inom den spanska fotbollssfären.

DELA MED DIG
Dela med twitter Dela med facebook Dela med pusha Skriv ut    Hjälp?

MER LÄSNING
Diskutera
Spelschema för Spanien

Per:
- Jag vet vart du vill komma Robert, att Real Madrid inte är riktigt nöjda med en liganvinst om man inte vunnit över Barcelona. Precis som om ligan bara handlade om dem två. Precis som om Sevillas, Athletics och Getafes tagna poäng från katalanerna inte spelade någon roll. Precis som om Valencia inte var värd ligatiteln 2004 eftersom man under den säsongen förlorade mot Barcelona en gång. Nej Robert, ligan blir inte mindre värd för att man fått stryk mot Barcelona. Vinner Real Madrid är det för att man varit bäst under 38:a omgångar. Det är det viktiga. Men visst, om någon vill trösta sig med ”oss rådde de minsann inte på”, så varför inte. Precis som det säkert tröstade någon hos Hércules och Numancia, som de senaste åren vann mot mästaren bara för att sedermera åka ur.

Robert:
- Klart att en ligatitel rankas högt i Madrid Per, det vet du som bor i staden, men visst f#n måste det svida att rent hypotetiskt ta den utan att vinna en enda match mot ärkerivalen Barcelona. Hur överlägsna man än är i ligan kommer Barcelona alltid kunna säga att Madrid inte lyckades i de viktigaste matcherna och någonstans kommer det garanterat gnaga i bakhuvudena på los blancos, oavsett den glädje man, med all rätt, visar utåt. Här har man mött katalanerna tio gånger (minst en gång till den här säsongen) på två år och inte lyckats vinna mer än en gång. Under alla förlusterna har man vägrat gratulera sina motståndare och skyllt på domare, otur, uppgjorda matcher eller solen i ögonen. Ord som Barcelona nu tacksamt själva har all rätt att ta i sin mun, men någonstans känns Pep mer väluppfostrad än Mourinho, men Madrid vet vad det handlar om ändå. En ligatitel är precis vad los blancos behöver, men en ligatitel utan att besegra Barcelona är inte samma sak.



En fråga – varsitt svar. Spanienredaktören Robert Johansson och Fotbollskanalens Per Zander diskuterar aktuella ämnen inom den spanska fotbollssfären. De tycker till, oftast olika. Kommentarer är givetvis väldigt välkomna för att spinna vidare på diskussionen, lika självklart sker det alltid med en god ton... 

26 KOMMENTARER      2154 VISNINGAR
ROBERT JOHANSSON/PER ZANDER
robert.johansson@svenskafans.com
2012-02-01 12:00:00

ANNONS:
Artikelkommentarer

CROSS Artikelkommentarsfunktionen stängd

AndreD:
Om Real vinner över 38 omgångar är det inte för att de varit bäst, utan för att de har fått hjälp från domarna som i varje match som vanligt :)
Tumme upp 2012-02-03 14:27:55

Hank:
Jag tycker att det är motivation och koncentration framför allt som har lett till de poängtapp barca har haft under hösten/vintern.
Det känns som det finns 2 stycken barca som spelar fotboll idag, ett där man i stort sätt ställer ut skorna och tror man ska vinna, det andra där man faktiskt går in i varje situation, ökar bolltempot, sätter press på bollhållaren och kämpar för att vinna matchen.
Vilket är tråkigt tycker jag.

Detta är väl en anledning till att RM var favoriter innan el classico i höstas, men som sagt så gick barca ut och spelade "ordentligt" Vilket gör att jag tror man kommer att ta sig i kragen under våren och spela upp sig.

Men nu måste man förlita sig på att RM tappar poäng, vilket jag hoppas dom gör, men jag tror dom fortsätter ånga på.
Som barca supporter hoppas jag på en fin vändning med vinst i el classico. Men jag skulle inte sörja om vi kom 2 i ligan, då jag hoppas på ett CL-guld mer!

Så lycka till madrid, det kommer bli en rolig och underhållande vår

Tumme upp 2012-02-02 16:04:49

Gäst:
Mourinho har alltid vart som han är nu även under sin lilla tid i Barca. Han gick ju ut i median och sa att Domaren var emot Barca nu säger han det om Real.
Tumme upp 2012-02-02 15:34:42

Filip:
Skulle inte se det som något problem att vinna ligan och att ha förlorat 2 st el clasico, eftersom man har då visat att man är bättre än det andra laget även om man har förlorat mot dem.

Tumme upp 2012-02-02 11:47:04

Joel:
Kan säkert vara så att supportrar kan tycka att den inte är lika mycket värd, dock inte jag. Om spelarna står med primerabucklan på Cibeles i maj så tror jag inte att de bryr sig överhuvudtaget om man inte vunnit någon av klassikerna. Siempre Madridista!
2 Tumme upp 2012-02-01 23:44:29

Raul:
Antar att du hellre hade velat få frågan om Athlrtic Bilbao ;)

Nä men seriöst, hade svidit mer för Barca än Real om Real vunnit ligan utan att ta poäng från Barca. Jag som madridista hade inte brytt mig alls vid ett sådant scenario.

5 Tumme upp 2012-02-01 20:59:44

Robban (Red):
Frågan är alltså hypotetiskt ställd vilket bör framgå. Real kan mycket väl vinna nästa match men det spelar ju ingen roll idag. Sen är ju tanken att vi ska belysa varsin sida av ett mynt för att få er läsare diskutera, inte att till varje pris framföra vad vi själva tycker...

Hehe, VIP var lite snopet ja. Hjärnsläpp.

Tumme upp 2012-02-01 20:32:39

Raúl:
Robert du har såå fel! Skulle vara ännu klockrenare att vinna ligan trots att man torskat två klassiker. Dessutom känns det som att ni redan "vet" att Barca kommer vinna nästa möte. Och hur kan man vara så blind och inte förstå madridistas som klagar på domare? Du har nog inte sett de senaste årens klassiker i CL och nu senast i cupen.

Men men... Är VIP very important people så är det väl det.

8 Tumme upp 2012-02-01 20:11:53

Tomas:
Jag förlorar gärna alla matcher mot Barcelona så länge vi vinner titlarna..

elbraco - Bojan y Thiago.. Fanns ett par säsonger för att tag sen då Barca hade svårt för Atletico Madrid. Betyder det att Atletico var ett bättre lag än Barca?

7 Tumme upp 2012-02-01 18:50:49

elbraco - Bojan y Thiago:
men som real madrid fan skulle jag inte tycka att ligan var mindre värd.
4 Tumme upp 2012-02-01 17:31:09

elbraco - Bojan y Thiago:
inte för att ta något från real madrid, att vinna x antal matcher i rad även om de flesta är mot lag som inte ens är nära barcas/reals klass, är fortfarande imponerande. det är säkerligen inte svårt för mourinho att tagga spelarna för ett ligaguld direkt, och barca verkar minst sagt mättade.

men

man har fortfarande inte bevisat att man är bättre än barcelona. Sett över 38 matcher så är man spaniens bästa lag om man vinner ligan men man är inte bättre än barcelona head on.

lite tröst för en culé.

Tumme upp 2012-02-01 17:30:12

Barca-supporter:
"...ligan blir inte mindre värld"?
I vilket fall, håller med Per.

2 Tumme upp 2012-02-01 15:38:20

RMA:
jkob: ändå så gjorde real det i ligan med Juan De Ramos som tränare
1 Tumme upp 2012-02-01 15:33:39

Stefan:
Självklart är ligan långt ifrån avgjord, men jag tycker Real har besviat att man kan spela på samma nivå som Barca i senaste 2-2 matchen, man var till och med snäppet bättre och borde ha gjort typ 5 mål med lite flyt. Tror skadorna på David Villa och Iniesta ändå kommer göra att Barca inte når ända fram denna säsongen.
1 Tumme upp 2012-02-01 15:33:37

jkob:
ligan är inte avgörd sista 5 machen som avgör laligan ni ska inte vara som litet barn alla vet inget lag klarar inte vinna 15 mach i rat
Tumme upp 2012-02-01 15:19:35

Aa:
Är Real Madrid fan och jag skiter i om Barca vinner varje el clasico, så länge Real vinner ligan blir jag glad. I slutändan är det bara det som räknas. Förr i historieböckerna står det inte vem som vann el clasico utan vem som vann ligan.
5 Tumme upp 2012-02-01 15:19:19

Zizou_spars:
Well, det är väl knappast bara Madrid som pratat i media efter diverse matcher.

Sedan kan man vända på det. Är det Okej att förlora ligan om man vinner två clasicon? Blir det verkligen utav ett värde och tillräcklig tröst då?

4 Tumme upp 2012-02-01 15:19:05

H:
JS

Det var inte det som de handlade om. Det var nöten FCB som påstod att Barca enkelt skulle vinna ligan om det endast bestod av 8 topp lag...

7 Tumme upp 2012-02-01 14:38:16

JS:
H:

Barca hade fler poäng än Madrid förra säsongen. Det borde tom ett snille som du kunna räkna ut. De vann nämligen ligan. Då bör man ha fler poäng. Dessutom så slog man alla topplagen. Så ditt eget dittan och dattan borde du ha lite bättre koll på.

3 Tumme upp 2012-02-01 14:11:19

JS:
"...och det lär vi få se prov på inom en snar framtid."

Haha, vilket töntigt påstående. Hur vet du detta? Är det bara för att du sen ska kunna säga."Kolla, vad var det jag sa?".

Ständigt slätar ut alla spelare? Vad är det för skitsnack? Du är ju för fan helt coco. Kanske är det bättre att släta ut Messi? Varför inte bara sälja honom helt enkelt? Orsak = Han är för bra och får andra att se sämre ut. Skit samma att han numera snittar på över 50 mål per säsong. Sälj skiten. :P

1 Tumme upp 2012-02-01 14:09:10

H:
fcb

Hur kommer det sig att Barca tappat poäng mot B Valencia, Getafe, Espanyol, Athletic och Sevilla. Samtliga av dem laget tillhör top 11. Ska man jämföra det med Real Madrid som endast tappat poäng mot Levante och Barca av top 10 lagen.

Förra säsongn tog Real mer eller mindre full pott mot alla top 10 lag förutom Barca, medans Barca tappade merparten av sina poäng mot bättre lag.

Så din teori spricker,det är inte skitlagen som tar poäng från er utan dem bättre lagen.

Sluta skyll ifrån er på dittan dattan.

7 Tumme upp 2012-02-01 14:08:00

fcb:
Synd att barca inte spelar på topp nivå när dem mötter mindre lag.
Hade de spelat 38 omgångar mot lag som Real Madrid,Valencia,Sevilla
Atletico Madrid. då hade dem vunnit ligan utan problem, eftersom Barca
spelar bra mot de större lagen.. inget illa menad mot de mindre klubben i spanien.
Ligan är mer eller mindre kört och då som barca fans hoppas jag
att de krigar ändå i liga striden och inte ge upp och att de satsar fullt framåt
ikväll i cupen och i CL..och sen hoppas man på ännu mer seger i El Clasico
i ligan och möjligen CL om dem väl mötts.


Länktips: barcelona.com
Tumme upp 2012-02-01 13:54:07

CS:
@Álvaro

Jag håller med dig i mycket, men inte att ett ligaguld väger ite i jämförelse med El Clasico.
Jag tror också att Pep nu snart kan få skörda för den approach han valt gentemot laget när han ständigt slätar ut alla spelare som ställer sig i ett led efter Messi. När nu Messi inte riktigt är hundra, ja vad fan händer med spelet då? Vad händer med moralen? Vad händer med snacket i omklädningsrummet?

DET är ett problem Pep måste ta itu med, och jag tror han brister och byter klubb innan någon han tänka vad fan var det som hände.

2 Tumme upp 2012-02-01 13:47:46

H:
Haha detta är inte Sevilla-Real Betis där en vinst i den matchen kan rädda en hel säsong oavsett hur den slutar. Ligan består av 20 lag och inte 2 lag och har man flest poäng efter 38 matcher så är man odiskutabelt Spaniens bästa lag.

Jag skulle bli förbannad om det i slutet av säsongen visar sig att Real får skit för att man inte vunnit El Clasico när man vunnit ligan samtidigt som Barca kommer undan med ett ligafiasko endast för att man vunnit El Clasico.

6 Tumme upp 2012-02-01 13:41:15

Álvaro:
CS//

Samtidigt så skapar inte Guardiola samma blåsväder som Mourinho gör, vilket är anledningen till Guardiola inte behöver reda ut någonting. Ibland tror man nästan att Mourinho var mobbad som barn.

Dock har Guardiola väldigt mycket dubbelmoral och problem med etik och integritet när det kommer till att hantera och kommentera sina egna spelares beteende på plan och i media kontra andras. Barcelonaspelarna är den mest etiklösa och lågt uppfostrade människoart när det kommer till mediasnack och hur de kommentarer andra klubbars kontrakterade spelare (se Cesc sagan), även hur de beteer sig på planen mot domare och när dom filmar oavbrutet.

Sen är det tragisk komedi när Mourinho grinar i media för att Real Madrid inte får med sig domslut. Real Madrid har mer eller mindre levt på domslut i årtionden på andra La Liga lagens bekostnad. Han verkar inte speciellt påläst den Mourinho.

Ett ligaguld väger väldigt lite om man blivit ägd av Barcelona på Bernabeu.

9 Tumme upp 2012-02-01 13:15:40

CS:
"Hur överlägsna man än är i ligan kommer Barcelona alltid kunna säga att Madrid inte lyckades i de viktigaste matcherna "

De viktigaste matcherna i ett ligaspel är de man vinner, så enkelt är det vare sig motståndarna heter Getafe eller Barcelona. I slutändan står Real Madrid där och har tagit fler viktiga poäng än Barca.

Sen vad jag kan minnas så sas det inte ett ont ord om domaren eller någon annan efter CdR i Madrid? Pep är inte mer väluppfostrad, bara en annan person. Jag tror inte han skulle klara av att reda ut samma blåsväder som Mou kan, och det lär vi få se prov på inom en snar framtid.

13 Tumme upp 2012-02-01 12:22:22



ANNONS:

Fler artiklar om Spanien

Säsongens Lag - Höger yttermittfältare
Spanien Glöm snacket om Messi vs Ronaldo eller vilka som är bäst av Xavi, Iniesta, Özil eller Benzema. Spanienredaktionen tycker den spanska ligan har andra spelare som förtjänar mer och lyfter här fram ett Säsongens lag baserat på spelare från alla andra lagen i ligan. Här kommer Santi Cazorla som efter sin säsong slog sig ända in i EM-truppen.
2012-05-28 17:00:00

Inför EM - Euro 2000
Spanien Den spanska EM-historien sträcker sig inte så långt tillbaka i tiden och förutom guldet 1964 finns inte mycket att förtälja före 80-talet. Spanienredaktionen ger er här en tillbakablick på de spanska EM-slutspelen anno 1984, 1988, 1996, 2000, 2004 och 2008. Här EM i Holland/Belgien 2000.
2012-05-28 11:00:00

Säsongens Lag: Vänsterback
Spanien Glöm snacket om Messi vs Ronaldo eller vilka som är bäst av Xavi, Iniesta, Özil eller Benzema. Spanienredaktionen tycker den spanska ligan har andra spelare som förtjänar mer och lyfter här fram ett Säsongens lag baserat på spelare från alla andra lagen i ligan. Här kommer vänsterbacken.
2012-05-28 10:00:00

Spanska EM-bloggen: Det är inte glasklart
Spanien
2012-05-27 23:12:29

Säsongens Lag: Mittback 2
Spanien Glöm snacket om Messi vs Ronaldo eller vilka som är bäst av Xavi, Iniesta, Özil eller Benzema. Spanienredaktionen tycker den spanska ligan har andra spelare som förtjänar mer och lyfter här fram ett Säsongens lag baserat på spelare från alla andra lagen i ligan. Här kommer mittback #2.
2012-05-27 17:00:00

Inför EM - Euro 96
Spanien Den spanska EM-historien sträcker sig inte så långt tillbaka i tiden och förutom guldet 1964 finns inte mycket att förtälja före 80-talet. Spanienredaktionen ger er här en tillbakablick på de spanska EM-slutspelen anno 1984, 1988, 1996, 2000, 2004 och 2008. Här följer England 1996. Efter att inte ha lyckats kvalificera sig för EM i Sverige 1992 var Spanien åter med i ett EM-slutspel.
2012-05-27 13:00:00

Spaniens EM-trupp klar
Spanien Vicente del Bosque tog idag ut den definitiva spanska EM-truppen som i Polen och Ukraina ska försvara guldet för fyra år sedan. Skillnaden mot den förra truppen är att spelarna från Athletic Bilbao och Barcelona nu anslutit och att många av de som var med och krigade in i det sista får nu lämna.
2012-05-27 12:52:00

Säsongens lag - Mittback #1
Spanien Glöm snacket om Messi vs Ronaldo eller vilka som är bäst av Xavi, Iniesta, Özil eller Benzema. Spanienredaktionen tycker den spanska ligan har andra spelare som förtjänar mer och lyfter här fram ett Säsongens lag baserat på spelare från alla andra lagen i ligan. Här kommer mittback #1 som bevisar att gammal är bäst när det gäller.
2012-05-27 10:00:00

Serbien en enkel munsbit för del Bosques landslag
Spanien Spanien besegrade Serbien i Schweiziska St. Gallen under lördagskvällen med 2-0 i en ganska sömnig tillställning. Detta var sista chansen att imponera på förbundskaptenen inför EM-slutspelet då truppen till sommarens mästerskap tas ut imorgon.
2012-05-27 01:11:01

Säsongens lag - Högerbacken
Spanien Glöm snacket om Messi vs Ronaldo eller vilka som är bäst av Xavi, Iniesta, Özil eller Benzema. Spanienredaktionen tycker den spanska ligan har andra spelare som förtjänar mer och lyfter här fram ett Säsongens lag baserat på spelare från alla andra lagen i ligan. Denna gång är det en transformerad högerytter som tar platsen som högerback i försvaret.
2012-05-26 17:00:00

SENASTE NYHETERNA OM SPANIEN
ANNONS:

DAGENS TV-MATCHER

Canal+ Sport 2 03:00, Canal+ Sport 2 visar NBA - Western Conference Oklahoma City Thunder - San Antonio Spurs
Eurosport 2 20:00, Eurosport 2 visar U23, Toulon Semifinal
TV4 Sport Xtra 20:00, TV4 Sport Xtra visar Träningslandskamp Spanien - Sydkorea