Medlem
Besökare: 19985 | Medlemmar: 117071

Kom ihåg mig
Sydamerikansk fotboll utvecklas – Europa går bakåt?
Abreu gjorde ett av de mest kyliga målen med sin lobbstraff mot Ghana.

Sydamerikansk fotboll utvecklas – Europa går bakåt?

2010 års VM-slutspel kan ha varit ett genombrott för ”tråkfotbollen”. Visst fanns det tidigare än 2010 tendenser på lag som gick in med inställningen ”att bara hålla nollan”, istället för att gå ut med den grundinställningen som fotbollen egentligen går ut på. Den att göra mål.

DELA MED DIG
Dela med twitter Dela med facebook Dela med pusha Skriv ut    Hjälp?

MER LÄSNING
Diskutera
Spelschema för Uruguay

Alla vet det. Fotboll går ut på att göra mest mål på 90 minuter. Trots den viktiga regeln i fotbollen så finns det ändå många lag som istället för att lägga energi på anfallsfotbollen, satsar på ett tätt försvar. Inget fel på det, man måste ha ett bra försvar för att komma långt som lag, men vad hände egentligen med Petters smått klassiska låttitel? - ”Anfall är bästa försvar”.
 
Som sagt så har jag inget emot försvarsspel, är till och med själv mittback. Men lag som går in och förstör andra lags anfallsspel med att ha elva spelare på rätt sida har gått för långt. Den sortens fotboll är inte utvecklande för sporten.
 
Ett praktexempel på att försvara med elva man är i CL-semifinalen förra året mellan Barcelona och Inter. Alla som kan sin fotboll vet att Barcelona gärna vill vara bollförande lag och är ett extremt skickligt la på just de saken. Ni som kan er fotboll vet också vilket taktiskt geni José Mourinho är, som under den säsongen tränade Inter. Hans lag hade då med sig ett bra resultat från hemmaplan, och gick då enbart in för att få undan bollen från mål med elva hysteriskt jagande och defensivt inriktade fotbollsspelare.  
 
De flesta vet nog också hur det slutade. Inter tog sig till final och vann hela turneringen. Inters fans gnällde nog inte över Mourinhos sett att få sitt lag att spela på, men personer som älskar anfallsfotboll såg ett hot mot sporten.
 
I 2010:s VM i Sydafrika fick det plats många skrällar. Inget fel på skrällar men sättet som det kom till på kunde varit underhållande. När Schweiz vann mot de blivande mästarna Spanien skedde det inte på ett publikfriande sett utan snarare tvärtom. Schweiz visste att de skulle vara chanslösa om de lämnade för mycket ytor till spanjorerna och såg istället till att ligga lågt med försvaret och kontra – något man lyckades med. Fantastisk genomförd match taktiskt sett, men inte underhållande.
 
Det blev också en del skrällar från lag som Uruguay, Paraguay och Chile. Men till skillnad från de europeiska lagen så vann de sydamerikanska lagen med en anfallsglad fotboll, något som uppskattas som åskådare. 
 
Vi börjar med Chile. De kom tvåa i sin grupp med vissa problem. I sista omgången av deras grupp kunde en poäng mot Spanien räcka, men tre poäng skulle klart se till att de hamnade i slutspel. Alla förväntade sig ett Chile som föll tillbaka och ett Spanien som skulle föra spelet. Så blev det till en viss del, men chilenarna var inte nöjda med att spela att gå vidare genom en tråkig defensiv fotboll och skapade målchanser och lyckades till och med skaka Spanien när man reducerade till1-2. Spanien höll undan och vann sin grupp och hela VM medan Chile fick se sig besegrade mot Brasilien. 
 
Paraguay gjorde en imponerande insats när man vann gruppen före de regerande mästarna Italien. I åttondelen väntade ett defensivt Japan som stod emot länge. Matchen gick till straffar där Paraguay kunde vinna med 5-3.
 
I kvartsfinalen var Paraguay nära på att slå ut självaste Spanien. Man hade ett jätteläge i andra halvlek på straff, men Casillas räddade och ställde om, till en spansk skratt som Xabi Alonso satte – men fick ta om, och då räddade Paraguays målvakt. Spanien lyckades tillslut vinna med det var blev inte en så enkel historia som många hade trott. Paraguay åkte ut, men efter en enormt stark insats.
 
Tre lag fanns då kvar från Sydamerika som hade mest representanter i kvartsfinalen. Det vara Brasilien, Argentina och oväntat Uruguay. Argentina fick sig en fotbollslektion av Tyskland och Brasilien tappade mot Holland. Kvar stod Uruguay som slog ut Ghana efter en kanske klassisk match.
 
Uruguay med sin anfallsglada fotboll fortsatte. Laget hade en målkvot på 7-2 när det var dags för semifinal mot Holland. Man stod upp bra mot det blivande finallaget och gjorde två mål. Man förlorade med 3-2 precis som i bronsmatchen mot Tyskland.
 
Kanske ingen supersuccé resultatmässigt från Sydamerika, men desto bättre spelmässigt. De sydamerikanska lagen visade att man ville anfalla trots vilket motstånd man än mötte. Och när man väljer att anfalla istället för att backa hem så utvecklar man sporten och lockar fler åskådare till matcherna.
 
Att många europeiska lag spelar defensivt har en förklaring. Det finns en helt annorlunda organisation i Europa. Både tränare, övriga ledare och spelare går in stenhårt för sin uppgift och det är alltså en väldig bra organisation på klubbarna och lagen. I Sydamerika finns det inte riktigt samma organisation, speciellt inte defensivt. Man släpper hellre loss på tyglarna och låter anfallet präglas av kreativitet istället för intränade varianter. 
 
Så det stämmer nog... Sydamerika utvecklar just nu sporten med positiv anfallsfotboll och Europa går ett steg tillbaka med en alldeles för välorganiserad och defensiv fotboll.
 
Eller vad tycker ni?


19 KOMMENTARER      2706 VISNINGAR
FREDRIK SANZ
2011-03-24 17:35:34

ANNONS:
Artikelkommentarer

CROSS Artikelkommentarsfunktionen stängd

Guti14:
No! här nedan gör den bästa poängen tycker jag. Det förtar prestationen och äran från lag som Barcelona att vinna mot lag som spelar naivt offensivt. Är man inte lika bra som Barcelona på att spela deras spel är det inte positiv fotboll att försöka göra det. Det är bara huvudlöst. När ett mellanlag kommer till Madrid och får spö med 5-0 för att dom ställer backlinjen vid mittlinjen och försöker spela "sitt eget spel" känns segern inte alls lika skön och matchen inte alls lika intressant som när lag kommer med en vettig matchplan och det bli en tät kamp.

Inters försvarsspel är helt nödvändigt för att utveckla Barcelonas försvarsspel. Utan varandra kan de inte utvecklas. Utan effektivt och intelligent försvarsspel är det ju meningslöst att utveckla fantasifullt och nyskapande anfallsspel.

Tumme upp 2011-03-27 12:18:22

Fredrik Sanz:
Som sagt: Man ser fotboll ur olika perspektiv.
Tumme upp 2011-03-26 18:15:01

kb:
Otrolig artikel. Visst att det finns pissgäng som Grekland men det rättfärdigar inte alls artikeln.

Sen så fick ju inte sydamerika en endaste medalj. All about EU baby :)

Tumme upp 2011-03-26 17:04:59

No!:
Jag vet inte om det är så rättvisande att hänvisa till mötet mellan Barcelona och Inter.(när man talar destruktiv fotboll)
Överhuvudtaget så har Barcelona dem bästa spelarna och det bästa spelet.
När dem då lyckas fullt ut kanske dem har bollen 70-30 mot i stort sett alla lag i världen.Vad ska motståndarna göra då?
På vilket sätt ska man möta det om man inte gör som Inter?
Får man inte ens försöka vinna mot Barcelona längre bara för att Barca är bäst och spelar så vackert?
Vill man äga bollen större delen av tiden och spela mycket korta pass i sidled får man såklart bara gilla läget då andra laget blir låga och får nära mellan lagdelarna.

Tumme upp 2011-03-26 16:11:12

Fredrik Sanz:
Anser ändå att elva man bakom boll inte gynnar den roliga fotbollen. Hellre mer öppna ytor åt båda lagen och lite Hawaii-fotboll.
Tumme upp 2011-03-25 21:50:00

David:
Jag håller inte med om att den spanska fotbollens akilleshäl är försvarsspelet. Den spanska ligan har i mångt och mycket idag några av världens bästa försvarsspelare. Exempelvis Pique, Abidal, Carvalho, Alves och så vidare. Det där är ett klassiskt italienskt argument som sedan länge är föråldrad och arkiverad. Däremot håller jag med om att det ibland kan bli lite för enformigt och att man bara passar runt utan att bryta mönstret ordentligt.
Tumme upp 2011-03-25 19:31:04

Jotta:
Jag håller med till fullo. I synnerhet om man tar hänsyn till vilka spelartrupper de har att tillgå. England, Frankrike, Holland, Italien, samt i viss mån även Tyskland (som förvisso gjorde en del mål, men egentligen mest spelade med ett lågt lag och snabba kontringar). Uruguay, Chile, Paraguay och även Argentina, med tanke på den märkliga laguttagningen av Maradona, hade betydligt sämre trupper än de ovan nämnda länderna men valde likt väl att spela en offensivare fotboll.
Tumme upp 2011-03-25 17:33:21

Santo:
Nej, jag håller inte med dig. Det du säger i texten - ok, sen den sista meningen: "Så det stämmer nog... Sydamerika utvecklar just nu sporten med positiv anfallsfotboll och Europa går ett steg tillbaka med en alldeles för välorganiserad och defensiv fotboll"... Tänkte bara WOW, varifrån kom den? Fotboll handlar om att vinna, och som fans till ett lag så måste man skita i hur segern kommer, bara man vinner. Det är det jag utgår ifrån. Så länge inget fusk tillkommer då. Att försvara sig med 10 man ser jag inte som något som dödar fotbollen. Jag tycker snarare att Barcelona och Real Madrid förstör fotbollen när de roffar åt sig mer än 40% av tv-intäkterna i Spanien. Sjukt egentligen hur 2 lag kan ta mer än 40% av 20 lag. Den fördelen som Barcelona hade emot Inter så är det inte konstigt att det blev som det blev. Ser snarare ett stort problem för fotbollen om Barcelona och Real Madrid får fortsätta så som de gör.
Tumme upp 2011-03-25 16:42:57

s:
Så exemplen på sydamerikansk anfallsfotboll är:
Chile gjorde mål på Spanien
Paraguay fick en straff mot Spanien
Uruguay vann en klassisk match mot Ghana (som man vann tack vare en "klassisk" räddning, på straffar)

Att Argentina misslyckades fullständigt så fort de mötte bättre motstånd och att Brasilien var oförmögna att vända ett underläge tycker jag är starkare exempel på motsatsen. Förvisso var Uruguay-Holland en mycket underhållande match, och Uruguay gjorde ett mycket bra VM, så även Chile. Men det känns ändå som att man drar lite för stora växlar av detta. Paraguay stod inte för någon anfallsfotboll. Argentina och Brasilien "misslyckades" (med sina mått mätt).

Skulle snarare säga att det som var tråkigt VM 2010 var att "de stora lagen" inte spelade en offensiv fotboll. Brasilien och Argentina underpresterade som sagt. Så även Frankrike och Italien (okej inte så att man väntat sig offensiv fotboll där...). Holland och Spanien tycker jag var de absolut största besvikelserna spelmässigt. Spanien som sägs stå för en offensiv fotboll imponerade istället med sin defensiv (2 insläppta mål om jag inte missminner mig?), och så även Holland.

Sen håller jag givetvis med Jonas om att utveckling av fotbollen lika mycket kan vara taktiskt. Men det är klart man njuter mer av riktigt anfallsskickliga lag.

Tumme upp 2011-03-25 15:41:15

Fredrik Sanz:
Som du säger, Jonas: Det var en imponerande insats Inter gjorde, helt klart, alla lag klarar ju inte av det. Verkligen långt ifrån alla. Men tyvärr känns det som om det skulle vara roligare att se ett Inter som gjorde allt för att gå framåt. Iallafall lite, självklart inte hela tiden när ma hade ett bra resultat.

Tack, Fredrik.

Tumme upp 2011-03-25 10:14:19

Jonas:
Mycket bra och intressant artikel.

Det fina med landslagen är i mitt tycke att alla har sin stil att spela och inte är så samspelade som klubblagen. CL är betydligt mer "likriktat" än vad VM är. Det är väl också därför som många klubbar gärna blandar spelare från olika länder och olika kontinenter för att få en komplett mix.

Vilka som utvecklar sporten mest är svårt att säga. För mig är taktiken väldigt viktig och jag njuter när lag kan anpassa sitt spel. Använder Inter som exempel som hemmaslog Barcelona med 3-1 efter lysande anfallsspel i CL-semin och i andra semin helt ändrade och gjorde en 100% försvarsinsats (trots en man horribelt utvisad i första halvlek). Att anpassa sig och spela på det sätt som situationen kräver är minst lika mycket utveckling som att satsa allt offensivt.

Tumme upp 2011-03-25 10:07:47

Fredrik Sanz:
Ska också påminna att det är framför allt den sydamerikanska landslagsfotbollen som jag föredrar framför den europeiska. Det framgick lite dåligt i texten just den poängen. Men håller med er om att klubblagsfotbollen är klart, klart bättre i Europa än Sydamerika.

Tumme upp 2011-03-24 21:13:05

Fredrik Sanz:
Ni har helt rätt i det nu säger, verkligen. Vi har ju som cvs säger olika smaker, jag står för min och ni andra för eran. Visst är den europeiska fotbollen bättre på många sätt, och det är just för att den är så organiserad.

Jättebra "ton" i kommentarerna med. Tack för en bra diskussion!
Fredrik Sanz

Tumme upp 2011-03-24 21:10:10

Emil:
Förstår din poäng men håller inte riktigt med. Inters spel i bortamatchen mot Barcelona var ren fotbollsporr i mina ögon. Perfektion! Har nog aldrig sett den svåra konsten försvarsspel utföras på det sättet. Barcelona såg ut som småpojkar och var totalt utraderade långa stunder.

Men visst älskar man lirare med, det går inte att sticka under stol med. Det är dumt att välja det ena före det andra, den gyllene medelvägen är bäst. För hur mycket man än njuter som supporter av ett par dribblingsräder, lika fruktansvärd är kontringen som följer om laget är obalanserat. Och visst är det skönt med en hållen nolla, men frustrationen över ett värdelöst anfallsspel är ingenting man suktar efter.

Tumme upp 2011-03-24 19:34:32

cvs:
Nja, håller faktiskt inte alls med dig. Den grundläggande regeln i fotboll är att helt enkelt bara göra fler mål än motståndaren. Om man då inte släpper in något är chanserna rätt stora för en vinst.

Och det taktiska och disciplinerade spelet som många europeiska lag visar upp är på en nivå av fotboll som de flesta sydamerikanska lag bara hade blivit förvirrade av.

Jag skulle snarare säga att den sydamerikanska fotbollen är rätt naiv och rätt långt ifrån verkligheten. I dagens fotboll handlar det om att inte gå bort sig, följa sin plan och vilja mest. Tappar man någon av dessa bitarna smäller det dirket och det är det som är tjusningen med fotbollen i världstoppen(den europeiska alltså).

Sen att anmärka på att Inter spelade tråkigt är lite konstigt eftersom det i första hand är en smaksak. Inte gjorde en perfekt match och de visste om att spansk fotboll i allmänhet och Barcelona i synnerhet blir otåliga och bara rullar i sidled när man möter ett försvar av t.ex Inters klass, det har hänt förr och det lär hända igen. Det är den spanska fotbollens akilleshäl tillsammans med försvarsspelet, (Och tänk då på att den spanska fotbollen är en bra bit framför den sydamerikanska.)

Tumme upp 2011-03-24 19:18:27

Jonas T:
Bra skrivet och intressant! Om vi generaliserar lite så utvecklar väl Europa och Sydamerika fotbollen lika mycket? Europa det defensiva och Sydamerika det offensiva, båda lika viktigt om du vill vinna. Att sen offensiv fotboll är "roligare" för de neutrala är en annan sak. Om vi ser Barca som världen bästa offensiva lag så har de de senaste åren lagt mer än 1 miljard på att stärka sin defensiv...
Tumme upp 2011-03-24 18:27:02

Fredrik Sanz:
Som det står i texten. Jag är mittback och njuter också av en ren brytning. Men, ibland går defensiven över gränsen tycker jag. Det är själva poängen i artikeln.

Tack för din kommentar.

Tumme upp 2011-03-24 18:04:43

Mitt namn:
Både och, defensiven är absolut lika viktig, men håller med att Mourinhos anti fotbolls Inter var ett hot mot "den rena" fotbollen som Barca spelade och vann med. Men jag gillar det taktiska lika mkt som de kreativa,

Alessandro Nesta gör en brytning ger mig lika mkt som Messi dribblar/gör mål. Chiles problem var ju att dom inte var speciellt duktiga defensivt, annars hade dom ett super lag. Arturo Vidal har verkligen övertygat mig iår.

Tumme upp 2011-03-24 17:57:20

Frank:
Intressanta funderingar... tror själv på det du säger!
Tumme upp 2011-03-24 17:40:34



ANNONS:

Fler artiklar om Uruguay

SvenskaFans på plats i Uruguay
Uruguay Svenskafans-redaktionens, Fredrik Sanz, kommer i 17 dagar vara nere i Uruguay för att bevaka fotbollen både i högstaligan så som i de lägre divisionerna.
2012-03-29 13:50:21

Favorit i repris: Copa América 2011: ojos urugayos
Uruguay Favorit efter favorit föll i Copa América 2011. Till slut återstod bara en kvar i semifinalen... följ med på en resa igenom årets Copa América med ”Ojos uruguayos”.
2012-03-23 12:27:35

Cavani: "Drömmen är att vinna Champions League med Napoli"
Uruguay Napolis och den uruguayanska landslagsanfallaren, Edison Cavani, säger i en intervju med uruguayansk media att hans största dröm just nu är att vinna Champions League med Napoli. - Det finns chanser att vi kan göra det i år, säger Cavani.
2012-03-09 11:09:00

Uruguays förtrollande sommar
Uruguay Det var ingen som trodde, få som hoppades och många som nonchalerade. Sydamerikas dolda pärla är förvisso historiens första världsmästare men inför slutspelet i Afrika sommaren 2010 ingav de bara respekt genom en pånyttfödd Forlan och en nyfödd Suarez. Men det här skulle bli ett VM där Uruguay, med sitt fjuttiga antal invånare och himmelsblå matchtröjor, gick på knock efter knock och spelade sig rakt in i mitt fotbollshjärta. Det här är sagan om ”La Celeste” anno 2010 på de förtrollande fälten i
2011-11-13 17:17:58

Uruguay krossade Chile i VM-kvalet i natt
Uruguay Uruguay ordnade målfest när dom tog emot Chile på Centenario stadion.
2011-11-12 01:15:12

Suárez: "Jag respekterar alla"
Uruguay Luis Suárez är misstänkt för att ha sagt rasistiska ord mot sin motståndare, Patric Evra, i lördagens match mot Manchester United. Men nu försvarar han sig själv.
2011-10-17 09:22:28

Diego Forlán - Våran meste målskytt genom tiderna!
Uruguay Diego Forlán slog ännu ett rekord i landslaget i nattens match mot Paraguay.
2011-10-12 16:30:52

Vinst för Uruguay i första kvalmatchen
Uruguay Den långa resan mot VM-slutspelet i Brasilien 2014 inleddes ikväll, där Uruguay startade sitt kvalspel med att besegra Bolivia.
2011-10-07 23:17:35

Uruguay i topp bland Sydamerikanska lag på FIFAs världsranking
Uruguay Den nya världsrankingen släpptes idag, med en trevlig överraskning för alla oss som hejar på Uruguay.
2011-08-24 21:47:30

Vill DU spela för Uruguayanska Celeste FF?
Uruguay Fotbollsspelare sökes till kommande säsong för ett intressant fotbollsprojekt i div-7.
2011-08-13 17:39:50

SENASTE NYHETERNA OM URUGUAY
ANNONS:

DAGENS TV-MATCHER

Canal+ Sport 2 03:00, Canal+ Sport 2 visar NBA - Western Conference Oklahoma City Thunder - San Antonio Spurs
Eurosport 2 20:00, Eurosport 2 visar U23, Toulon Semifinal
TV4 Sport Xtra 20:00, TV4 Sport Xtra visar Träningslandskamp Spanien - Sydkorea