Jag vet inte. Kluven. Hoppas de har en ordentlig tanke med detta nu och inte mest gör det lätt för sig. Men det är ju väldigt väntat, känns som att det enda som kunde hindrat en förlängning med Hasse är om typ Öster skulle vilja ha "hem" sin gamla storstjärna. Att klubben kör på på den inslagna vägen har man ju förstått. Som ni och vi väl alla sagt ett bra tag, skulle man slagit in på en annan väg hade det varit i ett tidigare skede - inför denna säsongen eller efter halva den förra.
Känner som många att man vill ha nåt nytt. Men å andra sidan är det lite av en sjuka i dagens fotbollsvärld att det ska bytas tränare stup i kvarten. Hm... Jaja.
Tycker det känns sådär. Men jag har konsekvent varit skeptisk ända sedan återkomsten 2015 och inte känt så stort förtroende för vår(a) tränare. Det sitter i att Hasse stack 2013 och kom tillbaks med lite mindre pondus och respekt 2015. Sen är jag inte överens med hur man spelat och ställt upp laget stundtals och undrat om man verkligen använder truppen på bästa sätt, med mera. (Något som man aldrig ens behövde fundera på succéåret 2013). Vet inte om jag nånsin kommer känna 100% tilltro till nuvarande tränare igen. Ett fullständigt känslobaserat resonemang. Och det sitter även i fortfarande att Per "vår största stjärna genom alla tider" Zetterberg lämnade styrelsen för ett och ett halvt år sen, efter förmodade skilda uppfattningar i tränarfrågan. (Även om det nu inte finns några 100% säkra uppgifter om det kanske.)
Men med den historia och den väg man slagit in på sista tiden, så visst kan det vara rätt att lite halvtråkigt köra på, med kontinuitet, stabilitet och goda relationer där inne i klubblokalerna mellan sportchef, klubbchef, tränare och ordförande. Men vi är ju inte Östersund direkt. Eller (ens) Öster - som byter ut Askebrand nu då de vill utvecklas till en högre nivå under lite obekväma men offensiva och kanske inte jättesnälla former. Detta trots att väl Askebrand egentligen lyckats rätt bra och gjort goda resultat - tagit upp Öster ut det djupa division 1-träsket och lett Öster till att närmast bli ett topplag i år.
FFF har blivit en bra och trygg arbetsgivare åt sina tränare, det får man nog säga. Men för vår del kanske det är något bra, och är det i något vi kanske har en något unik profil så är det väl just vad gäller det. I FFF ska alla trivas och vara med i gänget liksom. Inte så proffsigt och elitmässigt till synes alltid, men men... det är väl lite av vårt DNA antar jag...
Man får ju fortsätta ge de ledande personerna credd för det man lyckats med. En annan ledning kunde ju kört oss i botten för länge sen. Att hålla hårt i ekonomin och ha en bra intern kamratskap. Det har tagit oss en bra bit. Men kommer man längre än vad vi gjort på den inslagna vägen är frågan. Färdigsvamlat för i afton!
Tippar: Östersunds FK - Falkenbergs FF 0-0