Jag har inget emot FFF heller. Överlag trevliga fans och bra spel.
En liten tillbaka blick riktade till er som slänger er med epitetet Fuskersund. Den största delen av kostnaderna ÖFK belastas för idag är från läktarbyggnationer på Jämtkraft Arena som gjordes i samband med avancemanget till allsvenskan och Europa League, ett krav från fotbollsförbunden. Inte ÖFKs fel alltså, 11 miljoner totalt är kvar att betala till kommunen. ÖFK betalar utöver det rätt bra hyror för kansli, lokaler och förråd vid Jämtkraft Arena, också till kommunen. Publikintäkterna har varit en besvikelse, flera miljoner back i år. Verkar som pandemin satt sina spår. Inte heller klubbens fel egentligen. Allt pandemibidrag som ÖFK fick under ett och ett halvt år måste också av nån anledning betalas tillbaka. Allt ihop.
Tveksamheten och oron när Kindbergs häktades gjorde att sponsorer hoppade av, helt naturligt. Säkert också publiken, folk är färgade av all skit som skrivs. Och en felsatsning i spelarvärvningar 2019 gjorde slut på överskottet från Europa League, runt 20 miljoner. Likviditeten idag i klubben är dock bättre än på länge.
Kubben fick sitt straff i och med Ghoddosaffären där ÖFK agerade extremt naivt mot spansk maffia. ÖFK fick därefter helt oförklarligt värvningsförbud i BÅDE vinter- och sommarfönstret 2021. De spanska banditerna krävde 40 miljoner trots att de inte blev av med en enda pesetas utan var bara sura för att inte kunna signa Samman Ghoddos. Samman kom förövrigt till ÖFK från Syrianska 2016 för en spottstyver. Under värvningsstoppet som aktualiserades 2021 kunde vi då inte värva och med en trupp på över tio startspelare skadade från och till gick det inte. Vi åkte ur allsvenskan. Ett jättestraff förstås och ett jättestraff ekonomiskt. Så nog har vi haft vår beskärda del av straff kan man lugnt säga.
Det mest betydande steget i ÖFKs historia var när Graham Potter värvades som tränare 2011. En okänd blek tunnis från trakterna sydost om Birmingham. Men det var 2014 som det tog riktig fart för Potter genom sponsorer, liksom erat Ullared, och en mycket lyckad utveckling av Modou Barrow som sedan såldes till Premier Leauge för 18 miljoner (totalt 32 miljoner den säsongen). Lägg därtill en karismatisk ordförande som på allvar trodde på Europaspel. Tre år senare var det verklighet. Potters stab byggde upp allt sportsligt från i princip noll. 2018 lämnade han för sitt hemland England efter 7 år i Östersund. Han trivdes för övrigt mycket bra här. Nu tränar han en av världens absolut största klubbar. Det säger allt tycker jag.
Handen på hjärtat så tror jag ni vinner kvalet mot oss. Och då är ÖFK borta, säkert för alltid. Vår kommun kommer inte vara nådig. Politikerna vädrar blod, står och gläfser utanför dörren. Men de glömmer en sak, reklamen som staden fick gratis under Europaspelet, värderad till långt över 100 miljoner enligt reklam- och marknadsföringsnissar.
Avslutningsvis vill jag trycka på även om jag inte har så mycket över för det, att Kindberg blev friad på alla åtalspunkter. Det vill säga, inget brott har begåtts. Jag vill även trycka på att själva klubben var aldrig misstänkt för något. Däremot har jag förståelse för att det kan upplevas så.
Tyvärr tror jag ni vinner kvalet. Men hoppas på det bästa förstås. Det ska bli grymt spännande i alla fall. Lycka till!