Beträffande diskussionen om antal lag har jag lagt in detta inlägg på några forumsidor.
Själv funderar jag om inte denna fråga bör hanteras lite som 51% regeln.
Visst man kan hävda att styrelsen (i random elitklubb) ska fatta löpande ärenden.
Men har medlemmarna och supportrarna gett uppdrag till klubbledningen att driva för en förändring och framför allt att det skall gå så fort (ABs artikel) det känns som om man knappt vill hinna ge klubbarnas medlemmar/supportrar chansen att tycka till.
Som medlem/åskådare är jag kund, har jag bett om en förändring? vill jag att styrelsen ska driva en förändring?
ABs enkätsvar bland läsarna ger i skrivande stund 75.08% av 14456 röster för alt 1 dvs som idag. De andra förslagen får inte ens tillsammans 25% dvs att någon förändring ska ske.
Måste ju tyda på en dålig initierad process.
Borde kanske ge en fingervisning om vad kunderna och fotbollsintresserade tycker. Inte ens att urvalet är skevt kan förändra bilden till att vara något annat än en stark majoritet för nr 1.
Vill jag att klubben ska efterhöra hos medlemmarna vad de tycker att styrelsen ska driva. Styrelsen ska visserligen driva verksamheten för klubbens bästa beträffande förvärv etc., men man ingår ju i AS en slags produkt där vi supportrar och medlemmar är kunder där klubben borde driva en linje som är mer övergripande.
Jag är inte 100 på hur många lag jag vill ha men jag är nog snarare för att öka till 18 men i alla fall inte minska.
Är publiksiffrorna ett problem?
Nej de kommer att öka kraftigt 2015 när Hammarby kommit upp.
Har svenska lag lyckats sämre i Europa?
Även bortsett från MFFs framgång i år, kan man ju inte säga att Sveriges Europatrend över en rullande 5-års period är negativ.
Själv tycker jag ganska många lag i alla fall spelar rätt så underhållande, jämnhet och spänning och roligt spel avgör mer tror jag än om man är rankade 24 eller 20 i Europa.
Frågan är om inte medlemmar och ev. Sveriges supporterorganisationer i likhet med 51% regeln borde ge styrelserna i uppdrag att driva en viss linje i en sådan här för produkten avgörande fråga.
När jag tänker på några av förslagen blir man ju mörkrädd. Oavsett antal lag finns en skiktning, ju färre lag ju färre derbyn och stora risker för att flera klassiska lag inte spelar, 10 lag x4 matcher BRRRR
Oavsett antal lag har vissa klubbar haft sina starka perioder, andra klubbar som vi och en del andra är visserligen inte med och slåss om guldet men under 2014 var seriesegrarna långt ifrån säkra mot mediokert motstånd, Åtvidaberg slog MFF, oavgjort borta mot BP, även om MFF är klasser bättre än bottenlagen är aldrig poängen 100% säkra, vi ser ju inte särskilt många matcher under året som är typ 6-0.
Lär återkomma i denna fråga, för jag känner att med dagens högre svansföring bland supportrar borde vi kunna påverka frågan i den riktning vi vill, ifall nu en majoritet av supportrarna vill ha en förändring så fine, det får vi som medlemmar/kunder/supportrar acceptera, men det gäller att vi sätter press tidigt så att vi inte får något vi inte vill ha.
Vi har rätt att påverka och vi kan göra det tänk på det