"Stoke-stämpel"..fotboll handlar om att göra mål och det spelar ingen roll vilket sätt man gör de på. Atlético hade uppemot tio klara målchanser i öppet spel igårkväll och gjorde inte mål på en enda av dessa. Strax innan mot Olympiakos gjorde laget två spelmål, men de fasta situationerna var inte i närheten av vad de skulle ha varit i samma match. De var rent utsagt dåliga. Man skapade dessutom ytterligare 4-5 målchanser i samma match i öppet spel, men gjorde inte mål. Det är uppemot 12-15 målchanser som jag kommer på så här på rak arm. Det handlar således inte om att laget inte skapar målchanser i öppet spel (som Stoke inte klarade av btw) utan att man inte sätter de lägen som dyker upp.
I övrigt gjorde man även mål mot Real Madrid på Santiago Bernabéu i öppet spel när Arda avgjorde matchen. Jag hade köpt din poäng om vi snackade Supercopa de España-matcherna, Rayo och Eibar, men på senare tid har laget skapat en hel del målchanser utan att ta vara på de.
Sen blir det inte lättare av att man släpper till för klara lägen i motsatt riktning. Mycket är länkat till att spelarna i laget kommer in försent i presspelet. Det är således inte helt och hållet länkat till att Gabi inte varit lika bra, snarare att när en spelare pressar så ger inte de andra tillräckligt bra understöd och vice versa. Försvarsspelet börjar från anfallslinjen. Samtidigt måste Atlético-spelarna längre ned i positionerna också göra laget lite mer kompakt, styra de framför sig på ett bättre sätt, men framförallt vinna de dueller de ger sig in i. Ger man sig iväg utan understöd i presspelet och inte vinner 50-50-duellerna så skapas stora hål i den positionen man har offrat upp för att vinna bollen högre upp.
Det är uppenbart att vissa spelare inte kan alla taktiska drag och sina respektive roller fullt ut ännu (en stor anledning till att Simeone ständigt säger att det här är ett lag i uppbyggnadsfas) och när man är beroende av varandra så får man slutligen problem. Simeone brukar korrigera det här under matcherna och jag tycker personligen att det har synts att han saknas vid sidlinjen de senaste två matcherna, men även i första halvlek mot Madrid. Han korrigerade dock problemen som man hade i första halvlek mot Madrid i halvtid.