paniagua: Haller med dig om mycket ska du veta :)
Pa punkten ang Conquistadorerna, sa far jag standigt hora(och kan halla med om mycket..) att "De" kom hit, stal och allmant ranade stallet - for att sedan i stort sett dra hem till Europa(detta har handelsen/rna gemensamt med ovrig kolonisation..)
Man ser pa Spanien och Spanjorer lite som "irriterande storebror"... De kom och tog vad de ville ha, lamnade Indianerna i missar och drog hem... Nu vill man dock ha sin del av kakan , da Cancun standigt vaxer vad galler turism...
Hade lite samma situation da jag och en van flyttade tillOslo 2005... 17e Maj det aret ombads vi att absilut INTE ha nagot gul och blatt pa oss om vi skulle ut... Kvallen slutade med att vi blev jagade av 30-talet Norrmann :)
Kan tanka mig att det kan vara lite av samma kannsla... Lite "storebrors" syndrom...
Nar man bor har i Cancun, sa kanske det ar lattare att se, da detta ar Maya Indianernas land... Darfor ar man ej sa valdigt fortjusta i just Spanjorer har... Om/nar du kommer hit, sa kommer du fortf se familjer som bor mitt i djungeln,i hyddliknande hus... Bredvid rojs det skog for hotel, huskomplex, supermarkets mm... Cancun har for ovrigt "bara" funnits i ca 35 ar... Gnallet jag syftade pa har i Cancun ar tex senast nar Zapatero var pa besok i landet, sa pratades det sjalvklart ang Cancun och Spanska turister... Det som jag personligen reagerade starkt pa var att Zapatero mer eller mindre begar en extra(!!) motorvag, parallelt med den som redan finns, mellan Cancun och Playa Del Carmen(ca 40-50 mins korning). Felet med detta kravet?? Jo, denna vagen skulle endast vara tillganglig for turister... Personligen small jag av! Hur f*n kan man komma hit och saga sant??!! Haken da? Zapatero lovar ytterligare turism investeringar i Cancun OM detta vagbygge genomfors... Personligen sa vill jag att de i turism namnden sager blankt nej, da VI ej vill ha nan slags "apartheid" mellan "oss" och "dom"... Idiotiskt om du fragar mig.
Sedan ar det val lite samma kannsla nar man ser manga Spanska turister betee sig som svin har... ("Svenska ungdomar" pa Kos nagon??)
Manga Spanjorer som flyttar hit tvekar ej en sekund pa att visa sin avsky mot de lokala folket.. nagot som ar helt stort enligt mig. Menar: Om man ej trivs, varfor flyttar man da hit/bor kvar??!!
Ang overgreppen sa rapporteras det i mex TV att fler och fler Mexikanska medborgare, boendes i Spanien, utsatts for rasism...
Det ar lite samma sak med Gringos har: USA ger mangder med pengar i bidrag och lan varje ar, men relationen i sig ar minst sagt frostig...
USA ar anledningen till att Mexiko, forlange sedan ej kollapsade helt... man gav ett enorm lan, som vitt jag vet ar i stort sett aterbetalt...
Vad galler Hugos genombrott, sa jamfors det med Raul - Borjade i Atleti men slutade i Real :)