Har inte varit inne på Svenska Fans på ett tag...men jag måste säga att den nya layouten på Athletic är finfin!
När jag gick in här på forumet och skummade lite bland inläggen längre ner såg jag att det rådde delade meningar om Ezquerros vara eller inte vara bask...och jag kände att jag ville skriva ett inlägg.
Det beror kanske på källa men följande provinser är Euskadi enligt mig:
Spanien: Bizkaia, Gipuzkoa, Araba, Nafarroa
Frankrike: Lapurdi, Nafarroa Beherea, Zuberoa
Om vi återgår till Ezquerro som är från Navarra/Nafarroa som flera här inte verkar räkna till Baskien. Nu är jag ingen mästare på geografi men av informationen på hemsidan märker man snabbt att flera spelare är födda i staden Iruñea som kanske är mer känd som Pamplona för allmänheten...Lacruz, Gurpegi, Orbaiz, Tiko tex. De pålästa eller de som har minnet i behåll vet ju också att dessa har Osasuna som moderklubb...
Aranzubia är född i Logorño som jag också tror ligger i Navarra? Ej säker dock...
Det är möjligt att någon som är mer påläst än jag på historia/politik etc sitter inne på lösningen...men jag ser verkligen Navarra som Baskien och således är Ezqurro, Lacruz, Gurpegi, Orbaiz, Tiko, Aranzubia mfl lika mycket basker som de som är från Bizkaia och födda i Bilbo/Bilbao som många här verkar räkna som det enda "riktiga" baskien...