Om man tillåter sig fundera över vad ett avancemang skulle innebära (det kan man väl få göra när det ju trots allt är ett högst rimligt scenario när tabellen nu ser ut som den gör med sex matcher kvar?)
- då behöver förstås en maxsatsning göras i budget o.s.v. för att ha så mycket muskler det bara går vid en återkomst.
Funderar man över det hela lite och räknar med att antagligen t.ex. Dalkurd och TFF åker ur och ersätter dem med Helsingborg och till exempel OSS så är det en allsvenska med till synes ganska få ”räddningsplankor”. 2014 hade vi ju ett slutkört BP, Mjällby och Åtvidaberg att hålla under oss. Sådan lyx får vi inte 2019 om vi skulle gå upp i år.
Skulle det i år sluta som det just nu ser ut så får vi en allsvenska bestående av Malmö, AIK, Norrköping, IFK Göteborg, Elfsborg, Djurgården, Östersund, Häcken, Sundsvall, Kalmar, Örebro, Helsingborg, Sirius el. AFC, BP och FFF.
BP skulle kunna vara en räddningsplanka förstås, och kanske ett dalande Sirius eller AFC om de skulle lyckas vinna ett kval och så då ett lag till... Sundsvall, Kalmar......? Vet ej. Tufft förstås, men inte omöjligt... nu när jag satt det på pränt för mig själv och i detta offentlighetens ljus kan jag väl se det.
Någonstans känns det nästan som att det trots allt skulle kunna vara till vår fördel att få med HBK upp om vi skulle lyckas ta steget tillbaka.
2015 är det två 1-0-segrar mot HBK och ett ångestfyllt kval med lite flyt som räddar säsongen. 2016 har vi inte några blåmesar att stångas med i tabellen...
Var såklart inte därför vi rasade igenom fullständigt det året, men derbyna ger ändå en extra energy boost på något sätt och är mer än ”inspirerande” matcher än mot Blåvitt och Malmö FF...
Detta säger jag förstås samtidigt som jag givetvis å andra sidan inte vill att HBK går upp. Lite kluven dock!
Observera nu att jag inte står upp i båten och drömmer iväg som om vi vore klara för allsvenskan. Men i det här läget kan man ju inte annat än att blicka lite runt hörnet, sannolikheten för att lyckas är ganska hög nu. Det är inte så många matcher kvar och det vore kanske ändå lite oväntat om vi skulle rasa ihop på slutet, även om alla matcher kommer bli tuffa. Men visst, vinner AFC imorgon så har vi dem ännu rätt så flåsande i nacken. Och ett kval skulle ju förstås bli tufft, kanske särskilt om man får kvala efter att ha tappat direktplatsen i slutet på serien.
(Att vi inte ens skulle nå en kvalplats till slut är nog i nuläget ganska osannolikt ändå, det finns väl åtminstone inte något som direkt pekar på det. Det vore förstås en jättestor besvikelse efter dessa 24 omgångar att inte lyckas förbättra fjolårets placering!)