Det är klart att Realfansen är här nu, någon har vågat kritisera deras allsmäktiga klubb som är en gåva till jorden från självaste Gud... Och det första 90% gör är att börja räkna titlar, för det är ju det som spelar roll om man älskar ett lag. Hur många titlar man har och hur mycket pengar man har. Inget annat. Varför finns lag som Atlético, Getafe, Rayo etc. överhuvudtaget? De har ju ändå färre titlar så ingen borde gilla dem...
Om man nu tvingas välja mellan att gråta och skratta så väljer jag nog att skratta, för maken på komedi går knappast att hitta någon annanstans. Lite rädd blir man dock när man tänker på att flera av dessa människor faktiskt finns, och att de ska behöva klara sig i vårt samhälle. Personlig assistent är ett yrke som lär hålla så länge Real finns som klubb...
Men för att inte så elegant övergå till det jag faktiskt tänkte kommentera, dvs krönikan. Jag håller faktiskt inte riktigt med i resonemanget om köpen. Visserligen är det en utveckling jag inte ville se, men jag tycker inte att det finns någon större skillnad på att köpa för 200 miljoner och att köpa för 1 miljard. Visst är det mer pengar, men rent moraliskt kan jag inte fördöma det ena beteendet samtidigt som jag godkänner det andra. Faktum är att det i båda fallen handlar om stora summor pengar som säkerligen skulle kunna rädda hur många liv som helst, och som nu läggs på underhållning som i sammanhanget ändå får anses vara meningslös. När mn väl har accepterat att man kan lägga 1 miljon på det, då bör man nog kunna acceptera 1 miljard, även om det finns grader i helvetet.
Det som däremot stör mig är ju det faktum att Real har fått hjälp från högre instans under en period när de hade skulder större än vad deras värvningar kostar idag. Att fansen till den klubben inte kommer ihåg det kan jag förstå, då de flesta antingen gick i blöjor eller grät på dagis för första gången... Därför är det nog bäst att upplyssa dem om vad eller snarare vem som räddade deras klubb från undergång.
2001 såldes Reals träningsanläggning till staden Madrid, (eller snarare köptes på initiativ av staden) till ett löjligt överpris som inte bara sanerade klubbens skulder utan också finansierade en ny anläggning och lämnade en del växel till Zidane, Beckham och gänget... Var den här handling laglig? Det går säkert att diskutera in i oändligheten, men oavsett så var den moraliskt tvivelaktig och visade klar favorisering av marängerna i förhållande till stadens andra lag. Man behöver inte titta långt för att se vad staden gör nu när Atlético är i en liten kris. Vicente Calderon säljs för ingenting och klubben kommer själva behöva betala för omyggnaden av den nya arenan när Madrid väntar OS. Så mycket hjälp får vi.
Sammanfattningsvis vill jag säga att jag inte bryr mig vad er titel kostar ekonomiskt, men jag har en hel del synpunkter på vad den kostar rent moraliskt, och det borde ni också ha. Rättvisa finns inte, men här försöker man inte ens skapa en illusion av den.