Jag har sett matchen sammanlagt tre gånger och kan inte göra mycket annat än att hålla med dig Paniagua. Under de första 30 minuterna är det Barcelona som håller i bollen och Atlético som försvarar sig, men samtidigt skapar man inte särskilt mycket framåt. Ett tag hade Barcelona bollen 72% av tiden samtidigt som Atléti fick jaga, men man stod rätt i sina positioner och väntade på att kontra. Tyvärr var passningsspelet slarvigt, speciellt den avgörande, men även i uppbyggnadsfasen av en kontring.
Under den första halvtimmen verkade det bara vara Diego Forlán och Kun som ville framåt även om det var Valera som tog intiativ och var nära att spela fram Agüero.
Något som förvånade mig med Barcelonas spel var det faktum att nästan ingen fyllde på i andra våg. Ofta var det Ronaldinho och Henry inne i straffområdet samtidigt som Eto'o hängde lite bakom dessa två. Man spelade runt, runt, runt och till slut verkade det som Edmilson lackade ur och slog till med ett skott från 20-25 meter då och då. Det är inte konstigt då Atlético försvarade sig med nästan 7-9 man varje gång motståndarna gick till anfall.
Luis Perea blir alldeles för stressad defensivt, han slår bort bollen när Atlético är 5 mot 2 ganska djupt ner på egen planhalva istället för att spela bollen till Maxi som finns centralt, Det är nästan panik i den resningen av colombianen. En halvminut senare tar Barcelona ledningen efter en perfekt passning av Xavi till Ronaldinho.
Efter Kuns turliga mål håller Atlético dock i bollen betydligt bättre under en kort period, men återigen har han stor del i det pg.a. den fina mottagningen där han lurar bort Puyol och Milito, gång på gång.
Spelare som Simão, Kun, Forlán och Maxi vill ofta gå framåt, de vill inte söla med bollen. Passningsspelet mellan anfallarna var halvbra under första halvlek, det blev mycket bättre i andra halvlek, men det kan fortfarande förbättras. Skillnaden mellan dessa och Atléti-försvararna är att Simão, Kun, Forlán och Maxi är bollskickligare. Samtidigt tycker jag det finns mycket mer att hämta hos Raúl García, han måste förbättra passningsspelet när Atlético ställer om.