Spiders,
du har rätt i att snabba omställningar är vårt signum, det håller jag med dig på. Men tänker man på lag som Riquelme spelar (spelade) i, finner jag inte alltför stora skillnader. Även om Argentina kanske inte ska jämföras med, så de matcherna jag såg i Copa America i somras påminde väldigt mycket om oss, enligt mig. Lågt försvarsspel med snabba omställningar. Visst, många pass gick genom Riquelme, men istället för att spela ut på kanterna, som en viss Maniche till exempel skulle gjort, skulle Riquelme hittat en bra genomskärare som i sin tur leder till målchanser med våra snabba forwards.
Motta håller jag inte med dig om. Han har mycket bra i luften, har ett bra tillslag och vinner närkamper både på marken som som skrivet i luften. Kanske har Luccin bättre spelsinne, men iom ett möjligt köp Riquelme skulle detta inte behövts, då Motta främst skulle behövt agera städgumma, och inte hjälpa till så mycket i offensiven som vår kära Luccin gjorde.
Alla spelare du nämner vore drömspelare, i synnerhet Bodmer. Men kan Atletico verkligen locka till sig spelare av sådan kaliber? Det är jag osäker på.
Frankrike har genom åren producerat många storstjärnor precis som du säger. Många har varit defensiva storstjärnor, läs Barthez, Frey, Thuram, Sagnol, Blanc, Deschamps. Alla spelare som var/är nyckelspelare i sitt respektive lag.
Jag vet inte varför man har så lätt att anpassa sig, kan det vara att man inte har ett speciellt spelsätt i Frankrike? I England har du en stabil defensiv med farliga kontringar, alternativt om du är en storklubb har du "allt". I Italien har du det likadant där, en stabil defensiv, men man vill bygga upp ett spel innan man lägger in stöten. I Spanien är det en frejdig offensiv som gäller. Kanske att man i Frankrike spelar en "mix" av dessa tre, vilket gör det lättare att anpassa sig?