Diskussionerna angående Metro Madrids kampanjvideo har spårat ur och man skall nog själv ha bott i huvudstaden för att förstå varför denna video upprört Atléticosupportrarna.
Under min ettåriga vistelse i Madrid säsongen 03/04 häpnade jag över hur Madrids kommun gav Castellanaklubben den ena fördelen efter den andra, bland annat vid den snabba försäljningen av träningsområdet vid Plaza de Castilla, och hur kommungubbarna stod på kö för att få sitta bredvid Madrids dåvarande president Florentino Pérez när det var dags för match på Santiago Bernabeú. Behöver man tillägga att ovanstående herrar lös med sin frånvaro när Atléticospelarna sprang in på Calderón…
Varför hamnade alla kommungubbar på Bernabeú kan man fråga sig? Visst, Real var och är en framgångsrikare klubb och hade under den eran ett antal fenomenala fotbollsspelare i sin trupp, men när Madrids kommun alltid tar så tydligt parti för ett och samma lag måste man väl ändå fråga sig om det bara handlar om att alla viktiga kommungubbar inom Madrids kommunala förvaltning har ett brinnande intresse för Real eller om det hela handlar om tjänster och gentjänster...
Ingen realsupporter verkar ha reflekterat över att Florentinos pengar även dem kom från byggsektorn, precis som Jesús Gils pengar gjorde en gång i tiden. Om man är medveten om detta kan man fråga sig varför ingen ifrågasatt Florentinos sätt att pumpa in pengar i den vita klubben? Man tar det nästan för givet att real alltid sköter sina affärer legalt och att ens tänka tanken på att Florentino kanske även han tvättade sina byggpengar via spektakulära spelarinköp är nästintill en dödssynd... Härmed menar jag inte att Florentino ägnade sig åt denna verksamhet, men visst måste man ha en viss förståelse för att vissa blir lite misstänksamma när man vecka ut och vecka in kunde se den ena politiska storpampen efter den andra sitta bredvid Florentino. Givetvis sticker detta i ögonen på en colchonero som börjar ana oråd och det är inte särskilt svårt att förstå att det finns de som tror att Madrids kommun blundat för den eventuella pengatvätt som den vita klubben var inblandad i under tiden då Florentino höll i trådarna för verksamheten. Har realsupportrarna glömt bort hur nära det var att klubben skulle gå i konkurs innan Florentino och Madrids kommun bestämde sig för att få rätsida på klubbens ekonomi? Florentinos byggpengar och Madridkommunens uppköp av träningsområdet vid Plaza de Castilla räddade klubben den gången från att drivas i konkurs.
Madrids kommun har tjänat enormt mycket pengar på den vita klubbens spektakulära värvningar och turismen fullkomligt exploderade under Florentinoeran. Tror ni då att kommunen skulle våga sätta käppar i hjulen för en herre vars pengar, legala eller illegala, främjade turismen? Knappast är mitt svar.
Har man ovanstående i åtanke kanske man börjar förstå varför Metro Madrids kampanj rörde upp känslorna. Givetvis förstår vi colchoneros att det är med glimten i ögat som vi framställs som kedjerökande bilmarodörer, men samtidigt ligger det en viss dold marängpropaganda bakom denna video och det kan väl nästan ingen blunda för. Min personliga åsikt är att en kommun aldrig skall ta parti eller framhäva en klubb före den andra, något som sker dagligen i den spanska huvudstaden. Metro Madrids video är bara en i raden av exempel på hur real favoriseras och det är det som upprör oss som håller på Atlético.
Ni får mer än gärna kalla oss för supportrar med mindervärdeskomplex, men då gör ni det lätt för er och blundar bara för verkligheten. Vi skall dock kanske inte klaga lika högljutt som Rayo Vallecano borde göra då stackarna fortfarande inte fått en endaste futtig Euro av kommunen för att kunna rusta upp den nästintill rivfärdiga Teresa Riverostadion. Det gäller verkligen att ha de rätta kontakterna…