Atlético - Forum

Liga: La Liga
Arena: Estadio Vicente Calderón
Atlético - Forum
Diskussionsforum Atlético
Champions Leagues gruppspel är lottat. Vilka tar sig vidare?
465 registrerade röster.
Liga: La Liga
Arena: Estadio Vicente Calderón
Atlético - Forum
465 registrerade röster.
Lag | M | V | O | F | P | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ![]() | 38 | 28 | 4 | 6 | 88 |
2 | ![]() | 38 | 26 | 6 | 6 | 84 |
3 | ![]() | 38 | 22 | 10 | 6 | 76 |
4 | ![]() | 38 | 19 | 13 | 6 | 70 |
5 | ![]() | 38 | 20 | 10 | 8 | 70 |
TOTALT 83246 INLÄGG. JUST NU 1 INLOGGADE.
I'm Madridista skrev:Jag vet detta dock. Jag har aldrig nekat till att Atletico slås ur underläge resursmässigt. Det jag poängterar är hur Simeone ständigt drar på sig offerkoftan dock. Man hör inte klubbarna bakom dra på sig offerkoftan så ofta och prata om hur mycket eller lite pengar de andra har. Atletico har större budget och får mer i TV-pengar än alla andra lag i La Liga förutom Barca och Real, hör man exempelvis Levante klaga på Atleticos pengar när de möts? Atletico och Simeone skall dessutom vara fruktansvärt tacksamma att LFP fram tills 2013 mer eller mindre inte brytt sig om att regulera finanserna då den enorma skulden Atletico sitter på hade lett till automatiskt nedgradering i alla andra toppligor. Rangers blev tvångsflyttade till div 4 för mycket mindre. Så där har man varit oerhört skyddade, mer än andra klubbar, av både LFP och skatteverket. Nu har man visserligen kommit fram till en avbetalningsplan och den är långsiktig och skulderna sänks, men det ändrar ju fortfarande inte faktum att om det är någon i La Liga som spelat på andra villkor än de andra så är de Atletico som tillåtits ha sådana skulder. Och självfallet är det svårt att slå Real och Barca i det långa loppet. Men jag köper inte att Barca var dåliga förra säsongen och Real Madrid med. Vi snackar om två av världens bästa klubblag som även fast de spelar "dåligt" är på en riktigt hög nivå. Han kan insistera hur mycket han vill på att titeln är omöjlig, och det gjorde han även när man låg etta förra säsongen med mindre än hälften kvar(skrattretande). Så ja, jag hänger med ganska gott i hur Atletico fungerar och allt som sägs och förklaras. Jag läser både krönikor och följer analyserna i spansk TV. Lyckligtvis kan dock den större delen av spanska presskåren fördöma Simeones agerande igår och inte hylla det som många andra gör. Och att han ber om ursäkt gör inte saken bättre, han kan få 7-8 matchers avstängning i värsta fall. Hade det varit i en UEFA-match så hade det varit minst 7 matchers avstängning, men LFP är mildare än UEFA i sina bedömningar.
zoran skrev:Inatt på presskonferensen förklarade han precis vad han menade med sina uttalanden och det han säger stämmer till 100%. Det Atlético åstadkom under förra säsongen är något som oerhört få klubbar kan åstadkomma med samma förutsättningar när de ställs mot klubbar med fyra gånger större budget. Därför blir det svårare att göra det den här säsongen då man tappat spelare och tvingats ersätta fyra spelare som var mycket viktiga förra året med andra karaktärsdrag. Det går att slå Madrid eller Barcelona i en final eller ett dubbelmöte med jämna mellanrum, men det är så oerhört mycket svårare att göra det under 38 omgångar i ligan. Förra året var Barcelona "sämre" och Madrid hade en dålig start med en ny tränare. Det tog tid för de sistnämnda att hitta rätt. Det gav Atlético fördelar. För Simeone handlar det om att sätta en struktur så att man kan jobba utifrån den och rent visuellt leta rätt typer av spelare för att sedan bygga vidare på det man redan har gjort. Det kräver kreativitet, kunskap och framförallt tålamod där framgångarna bestämmer med hur bra spelare du kan ersätta de som lämnar med. Det är vad Simeones Atlético handlar om. Atlético är inte någon favorit när Madrid har en anfallstrio med Bale, Benzema och Cristiano Ronaldo eller när Barcelona kör med Luis Suárez, Messi och Neymar. Däremot är det just de många smådetaljerna strukturmässigt som klubben byggt upp sedan massrensningen sommaren 2011 och efter Gregorio Manzano som gör att klubben kan vara med och konkurrera, men det kräver alltid en större ansträngning och mer arbete eftersom Atleti inte har Madrid och Barcelonas otroliga individuella kvalité. Lyckligtvis tar i stort sett alla spelare som anländer till klubben till sig klubbens, men också tränarstabens filosofi om att hela tiden bli lite bättre med varje träning som de genomför.
Gaizka6 skrev:Ni tävlar under samma förutsättningar och villkor som Real och Barca.
I'm Madridista skrev:Börjar bli tröttsamt från Simeone. Visst skall man vara ödmjuk och så, men när han ständigt och i princip i varje intervju drar på sig offerkoftan och speciellt som regerande ligamästare och slutade 2:a i CL gå ut och säga att man inte slåss om titeln, ja då blir det bara löjligt tyvärr. I början funkade den taktiken, absolut. Men nu vet i stort sett hela fotbollsvärlden vad Atletico går för...
Gaizka6 skrev:DeBe Vart vill du komma? Faktum kvarstår. Ni har värvat för 95 miljoner euro. Ni vann säsongen i fjol. Det är väl inte ologiskt på något sätt? Ni tävlar under samma förutsättningar och villkor som Real och Barca. Klart att ni fortfarande har goda chanser att vinna ligan då? Simeone fegar och skyddar sig själv, inget annat.
Gaizka6 skrev:DeBe Vart vill du komma? Faktum kvarstår. Ni har värvat för 95 miljoner euro. Ni vann säsongen i fjol. Det är väl inte ologiskt på något sätt? Ni tävlar under samma förutsättningar och villkor som Real och Barca. Klart att ni fortfarande har goda chanser att vinna ligan då? Simeone fegar och skyddar sig själv, inget annat.
SanManoloS skrev:Tycker själv att SImeone är som Mourinho, fast med lite mer intensitet. Jag älskar också sådana tränare, även om det finns tillfällen där man ska take it down a notch för lagets bästa. Men i Spanien kritiserades Mourinho för det som Simeone hyllas för och jag gissar på att eftersnacket kommer vara i Simeones fördel. Men jag bockar för det lag som Simeone har skapat av (merparten av )spelare som ansågs vara mediokra under Manzano, men som nu går på våra nerver och gör en förbannad. Väl mött alla härinne.
Visar 1 till 30 ( av 83246 poster )