Janssen är dock på väg till Ajax för €3-4 miljoner, vilket inte är särskilt mycket för en spelare av den kvalitéen och framförallt positionen som han spelar på. Det behövs hur som helst en spelare av den profilen, längre ned i banan som organiserar upp spelet, helst två sådana spelare.
Canales är en mediapunta, han gjorde sitt val tidigare och ärligt talat så tycker jag det finns betydligt större talanger på den positionen i Spanien, speciellt Isco från Valencia.
När vi ändå är inne på spelorganisatörer: Claudio Yacob från Racing Club i Argentina. Han har gjort det riktigt bra i flera säsonger nu för Racing och jag är verkligen förvånad över att han inte har flyttat till Europa ännu. Saknar visserligen snabbheten, men en väldigt duktig passningsspelare med framförallt fint positionsspel. Behöver kanske bli mer aggressiv i försvarsspelet dock. Ytterligare en av spelarna som deltog i U20 VM 2007 när Agüero utsågs till turneringens spelare. Det laget hade ett gäng mycket duktiga fotbollsspelare.
Jag skulle inte ha något emot att försöka spela Juanfran lite längre ned i banan under någon försäsongsmatch, han har passningskvalitéerna och kvickheten att spela på en sådan position, men saknar den defensiva delen. Det är bara en intressant tanke.
Rubén Pérez har gjort det riktigt bra i Deportivo, visserligen har han dippat i form under de senaste två månaderna men generellt har han varit väldigt nyttig och bra för deras mittfält. Problemet som jag ser det är att han behöver få mer frihet att gå framåt i banan, Lotina ger honom inte så mycket av dena varan så då blir det lätt att han bara får fokusera på defensiven. Jag tror ytterligare en säsong i Depor skulle vara bra för honom, bara om de spelar i Primera dock. Han är av samma profil som Tiago. När det gäller Koke så är han en av spelarna som måste spelas in nästa säsong. Han är typen som kan sköta spelet, dock inte ensam eftersom han ännu är ung, det behövs en stöttepelare som gärna tar på sig ansvar så att bördan inte faller på en 19-årings axlar.
Miranda är ungefär av samma profil som Perea, dock betydligt bättre med bollen. Hårdför, resolut, stark och snabb, duktig på att driva bollen ur backlinjen som Godín, men behöver jobba lite mer på att utöka sitt register med längre passningar i pressade situationer. Blir lite offer för den brasilianska fotbollens galna begär att ha hyperoffensiva ytterbackar