Ämne: Herregud, visst, slä....Har börjat, efter Daniels intressanta artikel, fundera på vad som gör att vi inte lyckas. En orsak som jag är ganska säker på spelar in, är såklart kontinuiteten. Det är en av de viktigaste sakerna i dagens fotboll.
Se på Sevilla. Ett praktexempel på hur en klubb på allvar kan etablera sig i toppen pga långsiktighet. Bra värvningar, både på plan och utanför. Sevilla värvar inte färdiga spelare, tvärtom, de värvar spelare som kan utvecklas till världsspelare i rätt omgivning.
Vi däremot, värvar färdiga spelare, läs Maxi, Maniche, Eller. Även om vi inte får glömma ynglingarna, Jurado, Ze Castro, Kun. Men allt som oftast blir det så, färdiga spelare som floppar. Nu säger jag inte att alla gör det, men många. Zahinos, Gabi, Petrov(?).
Om man ser till Sevillas värvningar de senaste två säsongerna så kan man inte mer än imponeras. Dani Alves, Poulsen, Kanouté. Det är spelare som de fick för en billig penning, men som har utvecklats till världsspelare först när de kom till Sevilla.
Det som gör att vi inte lyckas ta oss upp där vi tillhör, är att vi agerar fel utanför plan. Man kan värva hur många spelare som helst, utan att lyckas. Tänk långsiktigt, sätt upp mål för mål, börja från grunden, alltså utanför plan. Bra direktörer, sportchefer, tränare, läkare. Fortsätt sedan med att slipa laget, och få ihop en ett bra lag, inte på en säsong, utan under en längre tid. Kanske bara två-tre värvningar per säsong.Då, käre Atleticos, är jag helt säker på att om två-tre år kommer Atletico de Madrid vara den storklubb som den egentligen är!