När det gäller Atletico har jag faktiskt ärligt talat gett upp hoppet om en uefacupplats och laget får mig att må dåligt, jag har upplevt liknande situationer tidigare. De är ju bara 5 poäng ifrån ett europeiskt cupäventyr till hösten men här ska jag nu förklara varför de inte tar sig upp på 6e plats.
1. Man har legat 4-5 poäng ifrån en uefacupplats i 4-5 omgångar nu, men man tar inte steget, man vågar inte helt enkelt. Summa summarum: Man tar aldrig in de där poängen.
2. Det är bara inse faktum att lag som Sevilla, Betis och Villareal är bättre och 2 av dessa kommer att klara av en Champions Leagueplats. De enda lagen som jag kan tänka mig kan tappa är Espanyol och Valencia, men Espanyol känns ändå relativt stabila trots förlusten på mallis senaste helgen. Valencia går ju upp och ner och deras säsong har ju varit rent sagt ut bedrövlig men en uefacupplats vill de ju givetvis ha och det fixar de tack vare rutinen!
3. Atletico saknar ett eget spel, särskilt på bortaplan blir detta snuskigt tydligt. Ta bara insatserna mot Osasuna med två horribla 1-0förluster som exempel. Man kan inte acceptera ett så tafatt agerande på en fotbollsplan inom loppet av fyra dagar! Det som gjorde mig mest ont var att se hur fega Atletico var i den första matchen, dvs cupmatchen. Va fan har man att förlora när man spelar första kampen på bortaplan?! Ös på! Och sedan måste jag bara tillägga att laget saknar stolthet och attityd för man går ta mig fan inte och förlorar en match mot samma skitgäng fyra dagar senare som till på köpet spelade med ett antal mannar som inte är ordinarie (tex grabben Aloisi som hängde baljan efter 3 minuter!)! Och att Atletico fick en poäng med sig senast mot bilbao måste ju anses vara ett mirakel. De var inte värda poängen trots bra första 10.
4. Laget är inte i form och det märks. Formen kunde ha vänt om de hade fortsatt att ösa som de gjorde första 10 mot baskerna!
5. Laget saknar självförtroende.
6. Laget har ingen given ledare på plan. Kom inte hit och säg att Torres är det!! Klaga på domaren kan nog fler göra!
7. Mittfältet sjunker ner alldeles för mycket när motståndarna har bollen. Så här såg det inte ut för ett antal månader sedan, då stötte laget ganska högt upp vilket betydde att laget vann enkla bollar högt upp på plan vilket ledde till ett numerärt överläge på offensiv planhalva. Dagens mittfält med ständigt långsamme Luccin, vattenbäraren Colsa (som ändå får ett godkänt betyg för målen mot mallorca respektive baskerna) och den nyblivne landslagsmannen Antonio Lopez, som sedan den dagen han blev uttagen till landslaget levt på sina meriter (dvs 1 A-landskamp), räcker inte till. Finliraren Ibagaza som ena dagen har bra stunder (aldrig en hel match!) med precisa passningar förvandlas till vilken medelmåtta som helst i nästa match. Gronkjaer springer och springer och slår alltid in bollen snett bakåt när han närmar sig straffområdeskanten men som vanligt så dyker det ju aldrig upp en gubbe bakom Torres och Salva (när han väl får spela!). Var är mittfältet när bollen slås in snett bakåt?! Jo, svaret är enkelt. De faller tillbaka så jävla mycket när de försvarar att de inte orkar springa fram i tid! Sosa, stackarn, får ju inte ens chansen.
8. Laguttagningen ändras inför varje match beroende på motstånd. Vad är det för upplägg?! Kör med samma gäng ett antal matcher och se vad som händer. Ett bra exempel på en spelare som fått lida för detta idiotiska upplägg är Salva. På hemmaplan är han allt som oftast med, på bortaplan är han sällan med. Står det i hans kontrakt att han inte ska spela bortakamperna eller?! Jag köper inte idéen att man ska anpassa mannarna på planen efter motståndarna,låt de göra ändringarna för att stå emot Atletico! Kolla bara på punkt nummer 7 ovan. Jag har nämnt följande mittfältare: Colsa, Luccin, Sosa, Antonio Lopez, Gronkjaer och Ibagaza. De är 6 stycken som roterar hela tiden!! Det går ju ta mig fan inte! Bestäm dig för 11 mannar som du kör med och sluta