Nej det där är ju en brutal kommunikationsmiss. När man pratat om att minimera misstag och bjuda motståndarna på mål, så kommer denna alltså, typ århundradets blunder. Varsågod och rulla in den i öppet mål Rosenberg, här har du bollen. Helt otroligt. Kanske lite udda av Brattberg att rusa ut och möta upp så där högt, och något slags utslag av lite orutin, men samtidigt... vad händer? Calle ser väl honom? De möter varandra och den ene ska slå en enkel passning till den andre.
Sånt där går ju liksom inte att träna bort, det är väl bara nån slags nykomlingssyndrom eller vad man ska kalla det liksom... Det händer normalt sätt inte bara. Det är inte så att man nu får träna ostörda bakåtpassningar till målvakten på fem meters avstånd i veckan, det är bara knäppt liksom...
Okej, nu när poängskörden blivit vad den har blivit är det bara att konstatera att AFC borta nästa är något alldeles enormt viktig. Vid vinst är vi är helt med i serien och ligger och lurar i samma vatten som Örebro, Sirius, Helsingborg mm. och kanske lägger oss på en kvalplats, och kan få en självförtroendeboost och kan börja ta för oss och börja växa in i kostymen. Vid förlust - usch. Bara usch. Nä, vill inte tänka på det. Man ska aldrig säga att det är kört, och det kommer fortfarande vara mer än 20 matcher kvar osv.... men förlust nästa... nej. Bara nej. Jag vill inte tänka ”tänk om”-tanken. Vi behöver plocka fram det allra bästa vi har bara och visa att vi är starka.
Vid en pinne... inget vidare egentligen, även om det inte skickar oss ner i djupaste dyn. Men några matcher måste vi nu börja vinna och varför inte mot bottenkonkurrenten på bortaplan? Normalt sätt ska man förstås vara rätt nöjd med poäng på bortaplan och konstgräs mot AFC, men eftersom alla matcher är så sjukt svåra att vinna i den här serien och vi har de poäng vi har så.... lite stolpe in och en uddamålsvinst, jag drömmer om det. Heja grabbar friskt humör.
Mathisen avstängd då. Jahopp. Men det hör ju till spelet. Stoffe måste friskna till bara... kan man inte tänka sig honom ta Mathisens position och i övrigt starta med samma elva som idag?
Jag hade nånstans gärna hade sett Hampus gå in mellan stolparna igen nu och visa upp gamla goda, trygga takter. Vet inte om man kan lasta Brattberg direkt för det sjuka 0-2-målet idag, men lite relaterat till orutin på målvakten är det nog nånstans ändå. Även om det är Calle som får ta på sig det som jag ser det, så är det ett något konstigt läge att rusa ut och möta upp så ivrigt. Men Johan har absolut gjort det bra, trots allt vart stabilare än Hampus i målet inledningsvis vad gäller att plocka inlägg och rädda skott.
Dock vet vi ju att Hampus kan mkt bättre... och hur bra han är när han är i stöten och har en bra dag. Då kan han spika igen fullständigt.
Tippar: Östersunds FK - Falkenbergs FF 0-0