Det har hänt enormt mycket runt FFF på bara några år. Givetvis spelar ju avancemanget till allsvenskan och att vi gjorde tre år där uppe in. Går vi tillbaka några år i tiden så skämdes falkenbergarna för FFF och som engagerad FFF-supporter på den tiden var nästan de största antagonisterna många av Falkenbergs invånare. Jag tror jag fick höra kommentaren "FFF spelar inte ens i allsvenskan" tusen gånger mellan åren 2005 och 2012 och inte sällan var det IFK Göteborg som var favoritlaget hos dessa falkenbergare. En hemmapremiär för kanske 11 år sedan stod någon några meter från klacken och sade att "spelarna skäms" för att det endast var 3-4 pers som stod där och sjöng fram laget. Kan dock vittna om att spelarna i FFF som även fick stöd av samma personer på bortamatcher 50 mil bort inte skämdes över oss. När vi nosade på allsvenskan 2009 kom jag ihåg en falkenbergare som stod och sade att "det vore katastrof för Halland om FFF gick upp, bättre för ungdomarnas skull om HBK är det enda allsvenska laget i länet". Några exempel på hur invånarna här tänkte kring stadens elitlag då. Minns även att klubben hjälpte till med bussresa och matchbiljett till ett billigt pris när vi skulle spela bortamatch mot Ljungskile en lördag, men eftersom det knappt var några som anmälde sig fick vi ställa in resan trots rabatterade priser och helgdag.
Idag så är det inte ovanligt att se folk på stan med FFF-souvenirer, vi har höjt publiksnittet på hemmamatcherna och förra året rullade det supporterbussar till sju bortamatcher. I allsvenskan blev det väl oftast något liknande. Publiksiffran på drygt 2000 åskådare mot AFC muttrade folk över (Hände max någon gång per säsong förr att vi kom upp över 2000 åskådare). Förra året så var ståplats den del på arenan som fylldes upp snabbast, på IP drog sig alla helst därifrån. Visst var intresset kanske något högre 2014 när vi var nya i allsvenskan, men en hel del av de nytillkomna supportrarna stannade kvar efter degraderingen till Superettan.
Vi kommer alltid att vara en landsortsklubb och kommer inte att räknas som någon av storklubbarna, men vi har gått från att vara en klubb som inte en käft vill kännas vid till att faktiskt vara en klubb som stadens invånare engagerar sig i och står bakom.
Tippar: Östersunds FK - Falkenbergs FF 0-1