Paulo Assunçãos stora problem den här säsongen har varit att han inte har skött passningsspelet som han gjort tidigare. Det är alldeles för slarvigt och nonchalant.
Atlético har en väldigt duktig passningsspelare i Koke som även har offensiva kvalitéer, det har inte Assunção. Spelmässigt så behövs det någon som trampar på bollen, ser sig omkring, slår krossbollar för att få motståndarna att förflytta sig i sidled, skruvar upp tempot och vet när det är läge att göra en svår passning. Den egenskapen har ingen i dagens Atlético och det är just därför som Koke måste få chansen att spela, om han kan göra de här sakerna mot det lag som är spelskickligast i världen samt har ett press/understöd spel utan dess like så ser jag inte varför han inte ska kunna göra samma sak mot exempelvis Valencia nästa vecka.
Koke är så duktig, men det finns en hel del att förbättra, bl.a. det faktum att han ogärna följer med i anfallen och naturligtvis rörelsemönstret, då främst i offensiv bemärkning. Det går att utnyttja det fina skott som han har till hands också.
Förresten, jag vill bara säga att Atlético gjorde en helt ok fotbollsmatch. Vi är inte i närheten av den kvalité som Barcelona besitter, för vi har ingen spelare i Messis klass, hur mycket vi än vill. Det enda som gjorde mig besviken var att laget behöll bollen inom laget i ungefär 30-35 minuter, hade vi dubblat det så hade Barcelona haft betydligt svårare att skapa chanser (de skapade faktiskt inte så många chanser..) och vi hade kunnat etablera ett betydligt bättre anfallsspel.