Santos Laguna mastare i Mexiko Clausuran 2008!!
Dagens match i Torreon slutade 1-1 och alltsa sammanlagt 3-2 till vardiga mastarna Santos.
Som Cruz Azul supporter sa maste jag saga att lagets installning i dagens final var det samsta jag nansinn sett - alla kategorier, alla tider. Det var en vidrigt lojj installning fran Azul spelarna. Har absolut INGET av nan positiv anda att saga om hur man gick ut pa banan idag. Efter att vi totaldominerat forsta halvlek i den forsta finalen(tidigare i veckan) sa foll vi totalt. Manga trodde att kanske lite stolthet, nagonstans i allt morker skulle aterfinnas till dagens drabbning(dar det hade rackt med "bara" 1-0) men icke... INGEN som helst kampa anda och ett redigt han mot de tusentals Azulinos som trots mycket laga inkomster, flugit, kort och bussat hela langa vagen fran huvudstaden upp till Norra delan av Mexiko.
Det var ju meningen att Cesar Villaluz, makalost bra under hela grundsasongen, skulle bara laget fram med sin ofantliga kondition, men han foll bort direkt nar Cruz Azul borjade utslagsdelen av Clausuran 2008.
Hade kunnat hoppas pa att hans formsvacka hade kommit tidigare eller under mitten av sasongen - men oturligt sa fick den absolut fenomenale virvelvinden se sina titeldrommar krossas av en sallan skadad formsvacka...
Det positiva med arets sasong:
*Man visade att man klarar sig ypperligt utan den ack sa saknade Chelito(som for ovrigt floppat i Lyon..)
*Cesar Villaluz - den europeiska klubben som tillslut signar honom far en otack blandning av Gattusos grinta, Fabregas driv och skott som far en arme kanon att se pinsam ut!
*Fodelsen av annu en grym, ung malvakt i Mexiko: Yosgarth Gutierrez som helt ur det blapetade legendaren Conejo Perez - starkt jobbad Yosgarth, du var en av de fa som verkligen visade vilja under slutspelet ocksa.
*Edgar Andrade - Dos Santos, Velas och Villaluz lekkamrat fran u-17 laget. En central/hoger mittfaltare som riktigt blommat ut iar! Bra och sakra passningar, fin installning och odmjuk karaktar.
*Julio Cesar Dominguez - annu en ung, talangfull mittback fran den kryddstarka Mexikanska fotbollen. Osynlig men gor hela tiden ett starkt jobb. Nickar in en del bollar pa fasta situationer.
Arets floppar i Azul:
*Markarian(tranaren) - sa lojj och tjurig installning. Meddelade aven att han avgar, redan INNAN forsta finalen! Idiotiskt.
*Pablo Zeballos - meste malskytten pa den Amerikanska kontinenten forra aret, men i Azul blev det ingen succe... Kanske nasta arom han stannar?
*Installningen i finalen - Kan bara totalsaga den, vidrigt helt enkelt.
Ovrigt: Ligans malkung Omar Bravo(Chivas) forsvinner till Deportico La Coruna...gratis. En spelare av mycket hog kaliber, grattis Depor!
Svennis till El Tri? Ja, varfor inte? Mexikanerna behover nagon som vagar satsa for att vinna.
Nu skall jag avsluta med att saga: Felicidades Santos Laguna!!
Har varit en aldeles underbar La Liga sasong har och jag har ju gladjen att se aven kommande sasonger :)
EM nasta!!
/rawkus