---Daniel, mfl.---
Med risk för att bli lynchad för att jag tar upp ett ämne som verkar diskuterats färdig, känner jag ändå att jag vill göra ett (sista från mig) inlägg i Metro Madrid-historien. Detta lite för att jag känner mig en aning träffad av Daniel "angrepp" :-) på de som tyckte att reaktionerna varit överdrivna i denna fråga, eftersom jag ändå var en av de som tyckte att det varit lite av "storm i ett vattenglas".
Jag är väl medveten om de turer som gått kring Metro Madrid, Real Madrid och tomtmarken runt Plaza Castilla mm, men jag kanske inte är så konspiratorisk i mitt sinne. Dessutom, om det nu skulle vara så att Real ges fördelar, är det så konstigt egentligen? Jag menar, jag är visserligen en hardcore Atletisupporter, men jag kan ändå inse logiken i att Real ges fördelar i t.ex. infrastrukturlösningar mm.
Låt oss för ett ögonblick ta bort ögonlappen från det ena ögat och se lite nyktert på det hela.
Om vi har x antal euros att lägga ned på att rädda ett av Madridlagen från undergång, eller förbättra infrastrukturen för ett av dem eller något annat. Vilket väljer vi då, om vi ser till staden Madrids intresse; ett lag som ALLTID spelar i CL, vinner ligor i parti och minut, har en av världens starkaste varumärken och som folk vallfärdar från jordens alla hörn till Madrid för att se (och därmed inbringar sköna stålars till stan)och dessutom har 70% av Madridbornas sympatier, eller ett lag som inte spelat i Europa på 10 år, inte vunnit ligan sedan 95-96 (och inte lär göra det i år heller med tanke på spelet i helgen) och som ärligt talat inte har så många supportrar utanför Spaniens gränser.
Valet faller sig ganska naturligt, eller hur?
Överallt i fotbollsvärlden sker det att det ges, i städer som har mer än ett lag, fördelar till ett av lagen över ett annat. Men inte i alla städer är det så logiskt grundat som i Madrid.
Se bara på Glasgow t.ex., där Celtic alltid varit förfördelat (på politisk-religösa grunder) medan Rangers alltid getts fördelar. Då ska vi ändå ha i åtanke att Celtic har varit mer framgångsrika rent historiskt än Rangers.
Nä, jag tycker nog ändå att annonsen var rätt harmlös och att man nog måste vara extremt känslig för att ta illa vid sig. Nog om detta.
Aupa Atleti. Siempre Fiel. F/A