Jag tycker Atlético spelade ganska bra offensivt under den första halvleken igårkväll mot Real Sociedad.
Atlético hade sina chanser att göra mål på i den första halvleken då Real Sociedads försvar slarvade något otroligt i både uppspel, rensningar och brytningar. Tyvärr lyckas inte varken Fernando Torres, Sergio Agüero eller någon annan sätta bollen i nätmaskorna.
Luciano Galletti gör en bra insats och försöker verkligen spela fotboll, ta sig runt sin försvarare och slå inlägg mot forwards i boxen. Tyvärr är det alldeles för dåligt av både Agüero och Torres att missa alla de chanser de ändå fick igårkväll.
Jag har haft en känsla av att Peter Luccin underpresterat och kommer att göra det även i framtiden sedan utskåpningen mot Valencia på Mestalla i Februari. Han hade inte en enda bra match under hela Februari-månad och det fortsätter att visa sig, både under Mars (Även om det såg bättre ut då än i föregående månad) och även nu i April.
Underpresterar gör även spelare som Jurado, han kommer inte upp i normal standard och även om jag är medveten om hans kapacitet så tycker jag att det är synd att han inte får chansen i mitten tillsammans med Peter Luccin.
Gabi gör en konstig insats, under vissa perioder vinner han bollen hela tiden medan han slarvar med både passningsspelet och arbetet. Tycker att han ändå går upp sig något i slutet och jobbar för laget i slutskedet, men det är på tok försent.
Jag förstår inte heller varför Luis Perea skall spela ytterback, han kan inte göra det för 5 öre. När han försöker gå förbi ser det nästan komiskt ut, han drar iväg bollen åt helvete och springer ifatt den. Han är mittback, Period.
Pablo spelar aggressivt och försöker i alla fall avstyra Sociedad-spelarna. Han lyckas ta bort Kovacevic någorlunda bra, men det är ju Eller som inte lyckas med något idag, på kuppen drar han på sig två gula och är avstängd nästa vecka.
Nu kunde Atlético varit ikapp Valencia som spelat dåligt på sista tiden, och inte vunnit borta på riktigt länge för att vara Valencia.
Vinner Real Zaragoza och Racing idag, då tror jag bara på en UEFA Cup-plats, om ens det.
Sen tycker jag att det kanske är dags att öva in skotten nu, för jag lovar att Atlético skjuter mest i hela ligan utan att träffa målet. Sjukt dålig precision på skotten även om det var nära igår.
Ska det verkligen krävas öppet mål för att man skall sätta dit bollen?
En UEFA Cup-plats är inte alls dåligt, jag skulle vara nöjd med det. Men man måste hitta stabiliteten, ibland kan man inte tro att Atlético har bland de bästa försvaren i La Liga statistiskt sett..