lite tankar
jag tror jag predikade lite om den här småkollapsen när transfercirkusen kom mot sitt slut. Om att variera lite spelarmässigt med nån t.e.x brasse, portugisiskt, holländskt, afrikanskt och spanskt istället för massa argentinare.
Det som hänt nu är att den Europeiska fotbollsstilen som Torres och dom andra är fostrade till har försvunnit.
En hel latinamerikansk stil med spelare och tränare är inte bra för den så kallade europeiska spelstilen.
Det va exakt det som hände Real igår mot Celta.
Det va för "Brasilianskt" på plan, dvs att alla hade samma roll, och ingen tog Zidanes roll eller Figos kantspelsroll, Om R Carlos inte rusat fram då o då had ingen kommit runt på kanterna, alla ville frammåt a lá Brasilanskt och ingen ville försvara.
Det behöver inte betyda att bara den europeiska spelstilen passar i Laliga, man ska dock ha stark anknyting till det landet och liga man spelar i spelmässigt. Ett bra ex på det är Valencia a lá Ranieri och hans italenska tokvärvning, jag tror säkert att hans lag skulle g bra hemma i Serie A med den så kallade italenska spelstilen, Det spanska fotbollshjärtat försvann och Valencia hade en småkollaps. Tror säkert Ranieri hada gjort bättre om han hade blandat nationaliteterna.
Man måste ha stommen av spelet ankrat i en spansk spelstil i LaLiga och italenskt i Italien, och variera med annan taktik.
Som t.ex Benitez har en del spanskt inflytande i liverpool men behåller ändå en stark engelskt, sen internationell spelartrupp och taktik.
Hade Arsenal inte haft Idel Ordinarie Landslagspelare med så mycker rutin o klass och Wenger inte hade coachat i england nästan heöla sitt tränarliv så hade dom också kollapsat, men dom spelar ändå väligt engelskt, och hur framgångsrika Arsenal har varit i europa går att debatera.
Det som händer nu är att isället för att ha blandade nationaliteter som tillför sin egen stil till laget som variation, som t.e.x Chelsea, Barca, Juve, o.s.v som behåller lite av sin inhemska spelstil, så har vi nu massa argentinare inkl coach som vill göra Atletico till B-truppen av Det Argentinska landslaget.
Jag tvivlar inte på Bianchi som tränare med skulle kännas bättre om det t.e.x togs in en holländare, portugis eller nåt annat tillsammans men nån argentinare istället för det vi har nu.
Denna spelstill som argentinarna kör på plan i dagens Atlei passar vare sig Kezman, Torres eller Petrov, latinska lägret i Atleti har på nåt sätt hamnat i otakt med dom andra vilket resulterat i att Torres, Kezman och Petrov hela tiden helst föröker hitta varandra på plan.
Förut var det bara Ibagaza som kunde spela fram dom fina bollarna med lite teknik, och nu kan helt plötsligt hela mittfältet göra exakt samma sak istället för att t.e.x en grovjobbare, targetplayer o.s.v , så har alla blivit offensiva lata smörlirare och ingen vill ta tag i den rollen som Ibagaza hade, för ingen vet vems roll det är.
lite tankar
peace