Jag har följt debatten kring galjonsfigurer och spelare ur de egna leden här på forumet ett tag och sedan tagit mig en funderare, här kommer min slutsats.
Om man tar en titt på några av de stora europeiska klubblagen, Real Madrid, Barcelona, Atletico Madrid (tar med dom av medkänsla), Chelsea och Milan, kan man se ett klart och tydligt mönster.
Tar man en titt på respektive lags kaptener, (Raul, Puyol, Torres, Lampard, Maldini) har de ungefär samma bakgrund, de har lirat i klubben i många år, de är en så kallad "egen produkt" (litet undantag för Raul). Men de är spelare som fansen kan indentifiera sig med.
Puyol tycker jag är det bästa exemplet, det finns ingen annan back som är lika given i klubblag och landslag, han är dessutom inte den som gör många eller vackra mål, han kämpar, ger aldrig upp. Det är sådant som verkligen går in i hjärtat hos fansen. Som bonus är han också "egen produkt" detta faktum gör att han är lättare att ta till sig.
Om man ser på Chelsea så har dom ett "köpt" lag, men en kapten som spelat i Chelsea sen barnsben, Lampard.
Min slutsats blir därför att varje lag behöver minst en egen produkt som de kan hålla högt, för att fansen ska kunna känna att det är "deras" lag. Kvalitet före kvantitet kan vara att föredra.