Min perfekta säsong med Hertha BSC - del 3
Turistbild med Kaiserslauterns fem VM-medaljörer från 1954.

Säsongen 2023/24 följde jag Hertha BSC med både själ och hjärta då jag höjde mitt supporterskap ett snäpp genom att flytta ner till Berlin och utöver det även såg samtliga ligamatcher på plats, med andra ord genomförde jag en perfekt säsong. I detta inlägg avhandlas bortaresorna under hösten och hur jag reste till och från matcherna samt vad som hände under dessa resor.

Omgång 1 Fortuna Düsseldorf

Sista lördagen i juli begav vi oss västerut med FlixTrain mot Düsseldorf och hela resan dit och ut till arenan gick väldigt smidig. Från arenan till hotellet efter matchen var det inte lika smidigt då vi bussades ut till flygplatsen eftersom polisen inte vill riskera att de olika supportergrupperna skulle stöta samman. Det var ju inte jättebra stämning bland en del Herthaner när detta skedde, men någonstans var det bara att finna sig i situationen och sedan ta sig in till Hauptbahnhof. En första bortaresa för säsongen avklarad och den gick med facit i hand enkelt till väga med tanke på vad som skulle ske senare under säsongen.

Omgång 3 Hamburger SV

Dags för ytterligare en sen bortamatch med start 20:30 och det innebar likt i Düsseldorf övernattning. När vi åker västerut är FlixTrain det givna alternativet då det är mycket billigare än Deutsche Bahn och restiden är lite längre, men i kontrast till prisskillnaden så är det ett enkelt beslut. Om jag minns rätt betalade vi 25€ per person tur och retur och så billigt hade det inte varit enkel väg med DB. Vi åkte tidigt på lördagsmorgonen och kom fram runt 11-snåret till ett 30 grader varmt Hamburg. Då tid fanns att slå ihjäl tog vi en långsam promenad med lunch och dryckesstopp på vägen. Om vi hade gått raka vägen till hotellet från Hbf hade det tagit 1h 15 min. Även om promenaden inte gjordes i vårt vanliga tempo gjorde värmen sitt och var vi ganska nöjda när vi hade sätt igång AC:n på hotellrummet. Matchen i sig gick som väntat (förlust 3-0) och Volksparkstadion i sig är en jättebra fotbollsarena, men att ta sig ut till den är inte lika smidigt som på andra ställen. Att gå en kvart till närmsta station är i sig inget problem, men jag anser att turtätheten framför allt efter matchen inte är den bästa vilket gör att tågen blir överfulla och irritationen hög. Det hade gått snabbare för oss att gå tillbaka till hotellet än vad det gjorde att åka kollektivt denna afton, men det är ibland smällar man får ta. Väl framme på hotellet var det bara att gå och lägga sig för att sedan gå upp tidigt för tillbakafärd till huvudstaden. Flixtrain skulle avgå 7:45, men syntes inte till på spåret vilket var lite oroväckande eftersom Hamburg var första station för tåget. 7:42 fick vi reda på att tåget var tio minuter försenat. Ingen större fara på taket och allt vi ville vid den här tidpunkten var att komma hem. De tio minuterna blev tjugo. Som blev trettio. Som blev fyrtio. Ni börjar förstå vart jag vill komma. Efter 120 minuter, alltså två timmar kom tåghelvetet och jublet var stort på spår 7. Andra bortaresan avklarad, men första stora motgången resemässigt var härmed invigd.

Omgång 5 1. FC Magdeburg

Säsongens kortaste bortaresa avverkades redan nu, endast 15 mil kort och det positiva med denna var att vi kunde åka regionaltåg dit med våra månadsbiljetter som gäller all lokal- och regionaltrafik i hela Tyskland. Jimmy som ibland har sina stunder sade att vi borde åka riktigt tidigt för det kommer vara kaos på den senare tågen. Sagt och gjort tog vi tåget som avgick 6:52 från Berlin och redan då blev vi informerade att alla fotbollssupportrar skall kliva av på stationen Herrenkrug. Herrenkrug är inte ens en förort till Magdeburg, men det ligger inte så långt ifrån staden. När vi kom dit (i utsatt tid) kl 08:30 så genomsökte polisen hela tåget efter fotbollsfans då vi absolut inte fick åka in till Hbf på grund av säkerhetsläget. Av klev vi i Herrenkrug och stod i en skogsdunge med en flaska vodka och en påse gifflar. Tanken var att vi skulle äta frukost inne i Magdeburg, men den planen gick i spillror. Det blev en bra fylla innan matchen kan meddelas. Nästa tåg som kom en timme efter oss var överfullt med Herthaner och många hade fått stå hela vägen, det bara vällde ut fotbollsfans och ibland kan jag faktiskt tycka synd om de civila som hamnar på tåg likt dessa. Det var bra drag i Herrenkrug och många likt mig och Jimmy undrade vart vi egentligen hade hamnat. Vi kom inte med den första svängen med shuttle bussarna och sedan tog det ytterligare 40 minuter innan nästa vända kom som vi lyckades tränga oss på. Framme vid arenan en knapp timme innan avspark var det språng till både mat- och ölköerna. Väl i ölkön så började en engelsman språka med mig och efter ett kort meningsutbyte så ville han byta kontaktuppgifter vilket en del vill ibland och som den sociala förmåga jag har så gick jag med på det och sedan brukar det mest rinna ut i sanden. Så har det ofta varit för mig och Jimmy då vi talar svenska med varandra att folk alltid blir intresserade och undrar varför vi håller på Hertha BSC. Direkt efter matchen var vi snabbt ute från bortasektionen för att hinna med första svängen av bussar tillbaka till Herrenkrug för vi visste redan att det skulle vara kaos på tåget hem. Väl framme i Herrenkrug fick vi inte gå upp på perrongen förrän tåget kom, men vi hann med det första möjliga tåget efter slutsignal och det blev ståplats på vägen hem.

Jag med min vän och resekompanjon Jimmy i Kiel.

Omgång 7 Holstein Kiel

Inför denna match sade jag till Jimmy att det vore kul att se Kiel ordentligt så vi åkte helt enkelt upp dagen innan bataljen och Kiel var……en besvikelse. Själva centrum var jättelitet och det kändes som att vi hann göra allt på en dryg halvtimme. Vid Schwedenkai tog vi riktiga turistfotografier, vi såg en stor färja som anlade i hamnen och något som skulle vara deras slott, men det såg mest ut som ett tråkigt kommunhus från 70-talet fast med ett torn i ena hörnet. På Edeka inhandlades förfriskningar så att vi skulle vara i form lagom till morgondagens match. I form var definitivt en göteborgare som stod framför oss i kön. Han meddelade glatt att morgondagens frukost var klar, den bestod av ett par paket Underberg. I alla fall, som ni läste i del 1 så vann vi matchen med 3-2 efter övertidsavgörande. När vi skulle hem blev det lite spännande då vi skulle ha 27 minuters bytestid i Hamburg vilket borde var tillräcklig marginal. Vi rullade in på Hamburg Bhf 29 minuter efter utsatt tid och därmed missade vi FlixTrain, som förstås var i tid denna söndag och vi fick helt enkelt gå in på DB-appen och köpa ny biljett för 87€ per person. Supporterlivet på bortaplan ger och tar. Vi åkte med DB mellan Kiel och Hamburg vilket inte gav oss någon rätt till ersättning för att vi missade vårt tåg med FlixTrain dessutom var det aldrig biljettkontroll på tåget så vi hade ändå inget bevis för att vi reste med giltig biljett. Betala och se glad ut var melodin, men vi tog i alla fall tre poäng.

Omgång 9 FC Schalke 04

Till Gelsenkirchen, den tredje sämsta staden i Tyskland enligt mig, reste jag från Nederländerna efter att jag unnat mig lite semester dagarna innan. Väl på deras centralstation möttes vi upp och där rådde det förstås avspärrningar och i en poliskorridor föstes vi in i bussar som tog oss till arenan. Det var noga med att vi inte skulle springa in i några hemmafans på väg till arenan, men efter att vi släpptes av en bit från arenan så rådde det fri lejd för oss av någon outgrundlig anledning. Dock så var det väldigt lugnt och av säkerhetsskäl så brukar vi resa neutralt klädda enbart för att inte riskera att hamna i någon situation vi gärna undviker. På Veltins Arena är det bara möjligt att betala med kort för bortasupportrar (för hemmasupportrar gäller ett Schalkekort (totalt efterblivet)). Vanlig kortbetalning är inte något problem utan mest skönt som svensk, men tyskar tenderar att se det på ett annat sätt. De tar pant för ölmuggarna vilket är vanligt på arenor i Tyskland, men ibland har vissa engångsmuggar på bortasektionerna. Något som är lite märkligt i Gelsenkirchen är att de inte tar kontant betalning vid köp, men vid återlämnande av ölmuggarna fick vi tillbaka mynt. Logiken i att inte ta emot kontanter, men att ge ut, den begriper jag inte riktigt. Nåväl, tillbaka från mitt lilla sidospår steg vi på regionaltåget mot Dortmund för att sedan resa därifrån med FlixTrain till Berlin. Vårt regionaltåg hade problem att lämna Gelsenkirchen Hbf eftersom det var för tungt enligt lokföraren. Folk tvingades ut från tåget för att ta ett annat i riktning Dortmund, men vårt tåg körde ändå inte. Nu började pulsen stiga eftersom vår bytestid i Dortmund var cirka en halvtimme. Vi kom iväg nästan en timme sent från Gelsenkirchen, men FlixTrain levererade en försening á 40 minuter vilket gjorde att vi hann med det trots haveriet. När FlixTrain är sent får man även automatiskt en rabattkupong vilken vi tog emot med stor glädje.

Omgång 10 1. FC Nürnberg

Säsongens sjätte resa gick ner till Nürnberg och delstaten Bayern där vi tyckte att vi hade god marginal i vår bokning mellan ankomst och matchstart. Vi skulle ankomma till Nürnberg drygt två timmar innan avspark, men Deutsche Bahn regerade igen. Förseningen vara bara 1h 15 min, men det ställde ändå till lite bekymmer då alla Herthaner på tåget blev stoppade på centralstationen och inte fick gå ner på perrongen förrän vårt chartrade tunnelbanetåg ankom. Väl ute på närmsta station var det poliseskort med hästar till arenan och vi var inne på arenan tio minuter innan avspark. Vi insåg att vi omöjligt skulle få en någorlunda plats på vår sektion så fick tvingades till en annan som inte var lika trång. Hemresan har jag inga direkt minnen av gällande problem så mest troligt skötte DB sig denna gång.

Det händer att vi lämnar spår efter oss på bortasektionerna.

Omgång 12 FC Hansa Rostock

Första helgen i november var det dags för vad som skulle bli säsongens värsta bortaresa med allt sammanvägt. En högriskmatch deluxe med tanke på vad som hänt tidigare år och gången innan Hertha var i Rostock var det ganska stökigt inne på arenan med bland annat raketskjutningar. Framme i Rostock fick vi inte gå av tåget innan polisen hade gett sitt klartecken och när vi väl fick gå av blev vi strikt hänvisade till baksidan av stationen där vi dessutom som neutralt klädda blev stoppade på vägen ut för att polisen skulle försäkra sig att vi var bortasupportrar. Väl utanför stod vi i ett instängslat område med polisbevakning runt om. Här går det inte att anklaga polismyndigheten för att ta lätt på uppgiften. När våra bussar väl kom var det ett krig att komma på dessa, men på dem skulle vi för aldrig att vi skulle stå längre än nödvändigt i hagen. Solen som lös hade nu gått i moln och när vi kom fram till Ostseestadion öppnade sig himlen och där stod vi på en grusparkering och väntade på att släppas in på arenan. Typiskt kuststäder med sin omväxlande väderlek på kort tid. Under matchen var det oväntat lugnt och efter matchen var det återigen ett krig med att komma på bussarna till stationen. När vi hade kommit dit väntade samma sak som inför matchen, vi stod i regnet i hagen och fick inte komma in på stationen. Detta retade gallfeber på många bortasupportrar som ville med första bästa regionaltåg som förstås inte var närheten av att avgå i tid. Till sist kom vi hem blöta, trötta och besvikna efter bara en poäng.

Omgång 14 Hannover 96

För andra bortamatchen i rad var det en kort resa. En sådan jag i alla fall vill ha sent på säsongen då orken tryter något. Smidig resa dit och jag ankom redan tidig eftermiddag då Jimmy redan var där och till vår stora förvåning gick det inte att låsa in våra väskor på Hannover Hbf. Eller ja, det gick, men på grund av ombyggnation var skedde de enda inlåsningsmöjligheterna över disk som förr i tiden när folk skulle handla på Systembolaget. De stängde redan 21:00 vilket var omöjligt för oss att nyttja eftersom vår match skulle sluta vid 20:30. Jimmy hade dock hittat ett hotell i närheten av Hbf som erbjöd denna förvaringstjänst vilket räddade oss denna resa. Efter detta gick det smidigt fram till matchen var slut och vi kom tillbaka till stationen. Vi hade bokat det andra möjliga tåget efter matchen då vi visste att det första tåget alltid är knökfullt. Även denna kväll hade DB , hör och häpna, svårt att hålla tidtabellen. Vi var nästan en och en halv timme försenade till Berlin och jag var hemma runt 2-tiden på natten i min lägenhet.

Omgång 16 1. FC Kaiserslautern

Sista bortaresan för hösten var en av de längsta och det var i den här vevan som tågstrejken började. Vi beslutade då att åka dagen innan match och letade alternativa vägar och bolag eftersom DB inte körde några tåg denna fredag. För att ta oss till matchen reste vi med regionaltåg hela vägen och det tog nästan 13 timmar och då kom vi bara till Mannheim. Vi startade 5:52 från Ostbahnhof med byte i Magdeburg, Sangerhausen, Kassel och Frankfurt am Main. Det var oväntat få byten, men samtliga bytestider var väl tilltagna och allt som allt gick resan bra. Att göra den här resan på detta vis kan jag förstå vållar en del tankar om min mentala beskaffenheten, men det var en tripp värd att lägga på minnet och skulle aldrig skett om det inte vore för tågstrejken. Så här i efterhand är jag delvis glad att strejken faktiskt skedde även om jag avskydde den något oerhört när den rådde. Väl framme i Mannheim hade vi oerhörda problem att hitta en vettig restaurang utan långa väntetider. Det fick bli snabbmat till middag och sedan skulle kvällen bli tidig, men en av våra vänner som också hade sin bas i Mannheim hörde av sig och ville ta en öl. Vi ville inte lämna honom i sticket utan masade oss ut från hotellrummet och avslutade kvällen med rusdrycker. På matchdagen började DB köra tåg igen vilket underlättade vår hemresa enormt då vi bara behövde ta oss till Mannheim från Kaiserslautern för direkttåg hem. Vi avslutade höstens resa med bara en halvtimme försening till Berlin vilket i sammanhanget nästan få ses som en framgång.

Det var allt för denna gång och i nästa del fokuserar jag på bortaresorna under andra halvan av säsongen.