--Rawkus--
Det du svarade mig i ditt senaste inlägg motsvarar ganska bra mina tankar i hur en utrensning bör ske. Givetvis menar jag inte att vi ska sälja allt överflöd imorgon bitti (det går dessutom inte eftersom det inte är ngn transfermarknad igång), men efter denna säsongs slut.
Jag tycker också att felet gjorts från början, men ju snarare det kan rättas till desto bättre.
Vi verkar också vara tämligen överens om vilka spelare som skall bort.
Min tanke är som följer:
Målvakter: Coupet måste bort. Inte för att han gjort dåligt ifrån sig, tvärtom. Jag tycker han inte gjort bort sig i de matcher han spelat. Men om vi nu ska ha en eller två reservmålvakter tycker jag att då kan man på den positionen satsa på "upcoming stars" istället för att ha en mycket kompetent målvakt som kostar pengar och ändå inte gör ngn nytta/får spela.
Det sägs att Valladolids Asenjo kastar blickar mot Atletico. Kan vi få honom och flytta upp De Gea samtidigt som vi behåller Franco 1-2 år till, så har vi målvaktssidan täckt för ett decennium framåt i tiden.
Backar: Ufo, Heitinga, Seitaridis och Pernia bort. Ingen av dessa har i mina ögon presterat speciellt bra annat än enstaka gånger. Behåll Perea, Pablo och Antonio Lopez som är den enda just nu med genuint Atleti-hjärta. Pablo har blandat och gett, men jag tror att hans ojämnhet har sin anledning i att han inte känner att han har en klar plats i laget. Använd också Dominguez oftare. Kvar återstår en högerback och en reserv till Lopez. Hur ser det ut i de egna leden där? Om inget bra finns kan man värva, men med tanke och försiktighet, till dessa platser.
Mittfält: Uuuuuuuuuut med Luis Garcia och Maniche. Maxi är ett gränsfall (tyvärr för han är en gammal favorit). Jag har däremot ändrat uppfattning om Assuncao som jag tycker har gjort ett utmärkt jobb efter den där Numancia-matchen. Banega vete katten. Han har inte övertygat på mig och har svårt att släppa bollen ifrån sig. Då ser jag hellre att Camacho får chansen. Raul Garcia kan gott få varva med Camacho. De las Cuevas bör få chansen som offensiv mittfältare. Upp med våra talanger från ungdomsleden. Med detta har vi ett komplett mittfält+avbytare för många år framåt.
Simaos plats är cementerad. I mitt tycke den bäste spelaren i Atleti denna säsongen.
Anfall: Det finns inte mycket att säga här. Kun och Forlan är ett av ligans och Europas bästa anfallspar. Givetvis ska de behållas. Men realistiskt kommer Kun att försvinna. Jag ger honom en säsong till högst, sen sticker han. Om han stannar längre så beror det endast på att Barca (som jag ser som enda La Liga alternativet för Kun) redan har ett komplett anfall för några år framöver. Så Italien (Inter, Milan eller möjligtvis Juve) eller PL (Liverpool eller Chelsea)är väl de klubbadresser som är troligast.
Således; Upp med Pacheco snarast (även Borja skulle kunna funka i anfall). Ut med Pongolle. Låt ungdomarna få testa hetluften då och då så att Atleti är förberedda då Kun drar.
Slutligen; håll ögonen på vad som händer i Valencia efter säsongens slut. Här finns många inhemska, MYCKET kompetenta spelare som förmodligen kommer att säljas för att rädda klubben. Kanske kan man här göra ett kap, Joaquin eller Silva t.ex. Villa är väl orealistiskt, men skulle vara mumma.