Recension: ”BK Häcken är vårat lag” av Ringöns Matadorer

BK Häckens SvenskaFans-redaktion har fått den exklusiva möjligheten att tidigt lyssna in Ringöns Matadorers senaste alster. Det senaste av många musikaliska försök att beskriva sin kärlek till laget från Hisingen. Det är i sanning ett vanskligt projekt med risk att falla i något av dikena mellan det platt förutsägbara och det överdrivet pretentiösa. Ringöns matadorer har verkligen lyckats med denna balansakt.

Artisterna bakom musiken är alltjämt höljda i dunkel med det är bortom allt tvivel att de är djupt rotade i myllan på Hisingsön. Med sin taktfasta och gitarrskramliga framtoning lyckas den fylligt bemannade orkestern stämma hjärtat till gulsvart Hisingsromantik. Ringöns Matadorer arbetar kraftfullt och effektivt för att mejsla fram bilden av ett paradis, ett paradis av ett eget slag. Ett paradis som inbegriper betong, industri, de välbeställa och Stig Centers ljusskygga tilldragelser utan inbördes rangordning. Allt är gulsvart i en salig blandning precis som det är på Vallens läktare.

Den tjur som matadorerna försöker bemästra och övervinna är de som inte slagit ner sina känslomässiga tältpinnar på Hisingen, de som är turister på ön, de som gjort sig ärenden förbi Hisingen för att roffa åt sig och med oklädsam kaxighet gör anspråk på de tre poängen. Det är här musik, text och orkester spelar i samma riktning och når sin kulmen i den återkommande strofen som proklamerarar att blodet dunkar gult och svart och att de tre poängen inte ska någon annanstans. Ur en nyfunnen optimism reser sig detta musikaliska mästerverk som en Even Hovland i straffområdet i den 96.e minuten vid lika läge. När föregångare inom genren har garderat för att kamma noll så är det inte längre någon diskussion vem poängerna tillhör. Detta fastslår Ringöns Matadorer med all önskvärd tydlighet. ”BK Häcken är vårat lag” kommer vara ett monument över en framgångsrik era av klubbens historia och refrängen kommer garanterat ljuda på sektion G under överskådlig framtid. BK Häckens SvenskaFans-redaktion ger självklart detta musikaliska nyförvärv högsta betyg. 5 av 5 getingar!

Häcken-redaktionen2023-08-01 18:39:00
Author

Fler artiklar om Häcken